.:.

Ga Terug   Airwork > Alle boeken

Antwoord
 
Article Tools Weergavemodus
  #1  

Handige KLu Facts voor po2 deel II

« Vorige hoofdstuk   Koninklijke Luchtmacht

Ik heb ter voorbereiding van mijn PO2 wat spulletjes bij elkaar getypt. Ik heb natuurlijk een zo kloppend mogelijk tekstje geprobeerd te maken, maar ik kan niet beloven dat alles wat hieronder staat klopt. Mocht er iets niet kloppen graag even een PMetje op het forum sturen, zodat ik datgene kan verbeteren!

Het is tevens geen mooi lopend verhaaltje, omdat dit in de eerste instantie puur voor mezelf was en om feiten ging, niet om leesplezier..






De primaire taken van de KLu

• Bewaking van het Nederlandse luchtruim
- Onderscheppen van verdachte luchtvaartuigen
- Onderscheppen van luchtvaartuigen die zich niet (kunnen) identificeren
- Onderscheppen van luchtvaartuigen waar geen radio- contact (meer) mee is
• Bieden van steun in internationale conflicten in de vorm van:
- Logistiek en Transport
- Bewaking van het luchtruim
- Luchtsteun geven (Show of Force en daadwerkelijk gebruik van geweld)
• Hulp geven op humanitair gebied
- Bij conflicten humanitaire hulp bieden (voedsel, medische bijstand, bescherming van de lokale bevolking
- Humanitaire hulp geven bij noodsituaties als gevolg van bijvoorbeel natuurrampen
- Handhaving van de vrede en veiligheid in een gebied
• Taken in teken van nationaal belang
- Hulp bij rampenbestrijding
- Steun geven bij evacuaties
- Rechtshandhaving (luchtfoto’s)
- Inzetbaar zijn voor grootschalige brandbestrijding
- Samenwerking met de Kustwacht, hulp verlenen wanneer nodig



Het materieel van de KLu

Om de taken die de KLu heeft goed uitvoerbaar te maken dient zij te beschikken over goed materieel. Je zou dit materieel grofweg kunnen onderscheiden in twee hoofdgroepen; materieel in de lucht en grondmaterieel.

De KLu beschikt over de volgende luchtvaartuigen
• De Apache AH-64D gevechtshelicopter; inzetbaar voor een groot aantal taken zoals; het bieden van luchtsteun aan manschappen in het veld (primair) en verkennen van terrein. Een Apache heeft 2 bemanningsleden, een vlieger en schutter. De AH-64 kan een breed arsenaal aan wapens meenemen waaronder het MDHC M230 30 mm kanon, AGM-114 Hellfire raketten (geleid), Hydra-Raketten (ongeleid), Stinger luchtafweerraketten. Het is tevens mogelijk extra brandstoftanks aan de ophangpunten bevestigen.
• De AB-412 reddingshelikopter; gestationeerd op vlb. Leeuwarden met als hoofdtaken; het redden van vliegers die boven zee hun toestel verlaten, het vervoer van patienten van de waddeneilanden naar het vaste land en het zoeken en redden (SAR; Search and Rescue) van drenkelingen in de Noordzee. Er staat 24/7 een AB-412 op standby om in actie te komen.
• De Alouette III-helikopter dient tegenwoordig voornamelijk voor het vervoeren van VIPs en zorgt voor Royal Flights.
• De Eurocopter AS-532U2 Cougar MK II transporthelikopter. Voornaamste taken: vervoer van troepen en materieel, evacuaties, brandbestrijding. Inzetbaar vanaf schepen.
• De Boeing CH-47D Chinook transporthelikopter is het werkpaard van de KLu. Zij is geschikt voor het vervoeren van personeel, voertuigen, wapens, voorraden, munities en dergelijke. De CH-47D is tevens inzetbaar ten behoeve van humanitaire hulp en brandbestrijding.
• De NH-90 is een helicopter, ontwikkelt door verschillende landen die lid zij van de NAVO. Er zijn 2 uitvoeringen van de NH-90; de tactische transporthelicopter en de maritieme boordhelicoper. De NH-90 kan gebruikt worden voor het vervoeren van personeel en bevoorrading. De marine gebruikt deze helicopter ook voor het verplaatsen en afzetten van BBE’s en Boarding Teams.
• De Westland SH-14D Lynx helikopter is een maritieme helicopter die meestal opereert vanaf een fregat. Deze helicopter kan de omgeving verkennen en in kaart brengen, troepen vervoeren en als SAR-heli worden ingezet. De SH-14D Lynx kan daarnaast ook 2 doelzoekende torpedo’s bij zich dragen om onderzeeboten uit te schakelen.
• De F-16 is een multirole jactvliegtuig. Met een topsnelheid van 2020 km/h en een vliegbereik van 2700 km heeft de F-16 breed scala aan taken. De KLu bezit 87 F-16’s met als taken: geweldsinstrument bij conflicten (show of force, aanvallen van belangrijke doelen, leveren van CAS), verkenningsvluchten, bewaken van het luchtruim (onderscheppingen e.d.) etc.
• De Lockheed C-130 Hercules is een transportvliegtuig. Deze kan veel personeel of materieel transporteren en landen en opstijgen op veel landingsbanen, ook bij een slechte ondergrond zoals grind ipv asfalt. De C-130 Hercules heeft een logistiek essenciële taak binnen de krijgsmacht.

• De Koninklijke Luchtmacht gebruikt de Gulfstream IV voor het vervoer van militaire en civiele autoriteiten. Daarnaast wordt dit toestel ingezet voor commandovoering, inspecties, coördinatie en liaisonvluchten.

• De KDC-10 is het grootste transportvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht en kan snel grote hoeveelheden vracht en personeel over lange afstand vervoeren. De KDC-10 doet ook dienst als vliegend tankstation. Zo kan een F-16 gemakkelijk in de lucht bij tanken.

• De Fokker-50 wordt ingezet voor personenvervoer binnen de KLu. Ze kunnen 25 tot 30 personen vervoeren. De KLu bezit twee Fokker-50 toestellen.

• De Pilatus PC-7 Turbo Trainer zijn lesvliegtuigen van de KLu. De KLu bezit 13 PC-7 vliegtuigen, welke op Woensdrecht gestationeerd zijn. Leerling-vliegers die bij de KMSL hun EMVO volgen krijgen les in deze kisten.

• De Dornier 228-212 Kustwacht opereerd vanaf land en wordt ingezet voor: SAR-missies, milieuvluchten, scheepsvaartcontrole en visserij-inspectie, luchtvaarttraining. Door een groot aantal instrumenten kan de 228-212 in veel weersomstandigheden top functioneren.




Al deze luchtvaartuigen zouden nutteloos zijn zonder een goede ondersteuning vanaf de grond. Daarom heeft de KLu goed getrainen grondpersoneel (de KLu beschikt over ~11.000 personeelsleden). Zo heeft iedere vlb een brandweer, maar is er ook bewaking op elke basis. De KLu beschikt ook over het Patriot Luchtverdedigingssysteem. Dit systeem is in staat tot op ongeveer 20 km. hoogte bescherming te bieden tegen vliegtuigen, helicopters en ballistische raketten.
Verder heeft de KLu ook nog personeel, werkzaam op het gebied van: techniek (onderhoud), logistiek, algemene ondersteuning (catering e.d.) en reservisten. Alleen als al het personeel goed functioneerd en samenwerkt kan de KLu goed opereren.

Organisatie en hiëragie
De Koninklijke Luchtmacht is een grote organisatie, welke professioneel en soepel moet kunnen opereren. Daarom is het belangrijk een goede structuur in de organisatie te hebben, zo weet iedereen wat er van hem/haar verwacht kan worden.
Bovenaan het plaatje staat de Commandant Luchtstrijdkrachten (C-LSK) en de plaatsvervangend C-LSK. De primaire taak van de C-LSK is ervoor te zorgen dat de luchtmachteenheden inzetbaar zijn, altijd. Hij zorgt met zijn staf voor een juiste voorbereiding, het goede leiden en goed afronden van operaties. De C-LSK rappoteert aan de Commandant der Strijdkrachten (CDS). De PC-LSK heeft een rol bij de voorbereiding, het verloop en afwikkeling en evaluatie van beleid. Hij houdt zich tevens bezig met veteranen- en postactievenbeleid en draagt de verrantwoording van de reservisten.

De staf van het CLSK is in Breda gevesigd. Hier zitten de vier directies van het CLSK.

De vier directies van het CLSK:
• Directie Materieel en Logistiek
• Directie Operaties
• Directie Personeel en Organisatie
• Directie Planning en Control





Vlieg- en luchtmachtbases

Luchtmachtbasis De Peel: breng de Groep Geleide Wapens (GGW) onder. De GGW waarborgt de veiligheid van het luchtruim en zet zonodig grond-luchtdoel wapens in.
Squadrons: 650, 800, 802 , 803 ,951
Vliegbasis Eindhoven huisvest: transportkisten
Squadrons: 334, 336, 940 en het 941
Vliegbasis Gilze-Rijen doet dienst als helicopterbasis
Vliegbasis Leeuwarden brengt F-16 en SAR squadrons onder, tevens ondersteunende squadrons.
Vliegbasis Volkel brengt F-16 squadrons onder, tevens ondersteunende squadrons. Volke bezit tevens 4 flightsims.
Vliegbasis Woensdrecht zorgt voor: opleidingen, meteo, logistiek.
Air Operations Control Station Nieuw Milligen huisvest de gevechts- en luchtverkeersleiding v.d. KLu.
CML Soesterberg, bekend verhaal.








De opleiding tot vlieger
Selectietraject
Je wordt eerst gekeurd op hand-oog-voet-coördinatie, ruimtelijk inzicht en het selectief luisteren. Dit doe je door middel van een paar testjes in je PO1.
Na je PO1 volgt het GVSS, 2 dagen 6 vluchten voorbereiden en vliegen in de ALSIM op het CML te Soesterberg. Doel is om te kijken of je aanleg voor het vliegen (‘vliegershandje’) hebt, of je dingen snel kunt oppikken en of je onder druk kunt presteren.
Als je het GVSS succesvol doorloopt mag je weer terugkomen voor je PO2. Hier ga je onder andere met een psycholoog praten en kijken ze of je het in je hebt om binnen een organisatie als de KLu te kunnen functioneren. Ze kijken of je goed samen kan werken en of je weet waar je aan begint.
De VMO1 is bedoeld om te kijken of je fysiek gezond bent. Een vlieger mag natuurlijk geen grote medische gebreken hebben. Als dit allemaal goed zit kun je door voor de FAM, hierbij wordt gekeken naar je fysieke capaciteiten.
Bij de Fysieke Aanname Meting wordt gekeken naar je aerobe en anaerobe conditie en wordt er een krachtmeting gedaan.
Tijdens de VMO2 worden er nog een paar testjes gedaan op medisch gebied (röntgenfoto, kaakchirurg, hartfilmpje e.d.)
Het veiligheidsonderzoek is ervoor om te kijken of jij wel een vertrouwensfunctie uit mag oefenen. Je kunt je voorstellen dat je mensen die banden hebben met criminele/terroristische organisaties geen opleiding bij de KLu wil geven.
De PVS is de laatste belangrijke fase van de selectie. Deze Practische Vlieger Selectie wordt in Portugal gedaan (ivm het weer). Je moet (in principe) 6 vluchten maken, zodat vast te stellen is of je opleidbaar bent.
Opleidingstraject
Als je door de selectieprocedure heen bent gekomen kun je aan de slag! Dat wil zeggen, je gaat eerst naar de KMA. Daar leer je militair zijn en doe je de KOO (Korte Officiers Opleiding). Je leert onder andere commando voeren, de bedrijfsvoering binnen defensie en je doet een flinke eindoefening.
Na het succesvol afronden van de opleiding op de KMA begint de EMVO (Elementaire Militaire Vlieger Opleiding). Deze volg je op vliegbasis Woensdrecht bij het 131 EMVO Squadron. De gehele EMVO duurt 6 maanden, de eerste 3 maanden is theorie, je leert alles over het gedrag van een vliegtuig, meteorologie etc. Hierbij moet je hard werken en hoge scores op je examens halen. Het is noodzaak dat je je kop erbij houdt en flink leert. Op zich wel te doen maar zeker ook hard werken en veel studeren.
Bij de vliegfase van de EMVO is het ook zaak dat je je geleerde stof strak in de praktijk brengt. Je hebt een aantal herkansingen als je vluchten niet naar behoren zijn, maar deze zijn beperkt. Als je geen herkansingen meer hebt is het exit. Na het succesvol behalen van je EMVO wordt bepaald wat je gaat vliegen.
In het VOTC (Vliegveiligheids- Oefen en Testcentrum) wordt het overleven geleerd. Je moet onder andere 2 weken in vriendelijk gebied overleven (geen disciplines), maar ook 2 weken in vijhandelijk gebied. Tijdens die 2 weken een je weinig en doe je veel. 9 Van de 10 keer wordt je gepakt door de vijhand en zul je ondervraagd worden. Zo leer je omgaan met krijgsgevangenschap. De ondervraging is geen pretje en de ondervragers mogen vrij ver gaan.
Je zult tijdens je survival-oefening ook klein wild moeten slachten en klaarmaken. Niet leuk, dat weten ze daar ook, maar zeker noodzakelijk.
Als je voor de Apache gaat ga je naar Fort Hood. F-16 vliegers worden op de Sheppard Air Force Base opgeleid. Je vliegt op verschillende toestellen en leert steeds meer aspecten van het vliegen. Het laatste deel van je opleiding doe je op de basis in Leeuwarden. In Fort Rucker worden heli-vliegers opgeleid. Zij doen de laatste fasen van de opleiding in Nederland en Frankrijk.

« Vorige hoofdstuk   Koninklijke Luchtmacht

Contributors: hopjesvla
Gemaakt door hopjesvla, 02-02-2009 om 19:51
Laatst bewerkt door hopjesvla, 02-02-2009 om 19:51
0 reacties , 12034 keer bekeken
Antwoord
Article Tools
Weergavemodus

Plaatsingsregels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn UTC +2. De tijd is nu 03:35.


Forum software: vBulletin, versie 3.8.4
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Integrated by BBpixel Team 2018 :: jvbPlugin R1012.365.1