.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 03-01-2009, 21:27   #1
PH-SBF
heeft nog geen status

PH-SBF's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: Geen
Beste vooropleiding?

Hoi iedereen,

Ik ben Johan en ben 16 jaar, ik zit op de middelbare school op het volgende niveau: VMBO-KADER.

Ik heb gelezen dat je via het het mbo naar het hbo kan gaan en dat je dan DE (piloten) opleiding kan/ mag gaan volgen.
Ik heb wel Wiskunde, Engels en Nederlands in mijn pakket, maar helaas geen Natuurkunde.

Mijn vraag:
Wat is de beste vooropleiding dat ik kan volgen en waar ook natuurkunde word gegeven.
En waar de (meeste) vliegscholen wel mee eens zullen gaan, ook al heb ik geen HAVO gedaan.

Antwoorden die b.v. wel degelijk bruikbaar kunnen zijn:
Luchtvaart toestel onderhoud ( noem maar iets op, deze opleiding zal waarschijnlijk ook niet bestaan)

Als jullie mij kunnen helpen, dan zou ik jullie echt dankbaar zijn !
Want, het is gewoon de baan van mijn stoutste dromen !

Vriendelijke Groet,

Johan
PH-SBF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2009, 21:34   #2
Wessen
Studying Physics and Astrology
Amsterdam, still dreaming

Wessen's Avatar

Brevet: bezig GPL
Uren: geen
Hallo Johan,

Je kunt bij de HvA, aviation studies gaan doen.
Je leert dan met name dingen uit de luchtvaart en de techniek, na deze 2 jarige "voorstudie" zit twee jaar een vliegopleiding bij Stella Aviation, je hebt alleen nooit de zekerheid om de laatste 2 jaar door te komen omdat je net als iedereen selectie zult moeten doen.
Een andere optie is dezelfde soort studie alleen dan aan de Hanze Hogeschool in Groningen, deze school werkt samen met de KLS. Ook hier geld hetzelfde. Om hiervoor te worden toegelaten heb je volgens mij MBO niveau 4 nodig, en met Kader is dat ook nog een lange weg om te gaan. Als vliegen echt een passie van je is zou ik zeggen, Here you go! Ga ervoor, en je zult je dromen waarmaken ( hoop ik)
Succes met je keuze.

Groetjes,

Wesley
Wessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2009, 21:40   #3
Safa
Gast
heeft nog geen status

Hallo PH-SBF, als je sneller een vliegopleiding wilt beginnen kun je beter na je VMBO naar het havo gaan. Maar HBO is natuurlijk ook wel goed, als je trouwens HBO ook hebt afgerond heb je hetzelfde "degree" als VWO. Een goede voorbeeld is Lufthansa Mainline/Cargo. Hierbij heb je een VWO graad nodig en je moet ook goed duits kunnen. Maar ik denk dat ik je niet het beste kan adviseren, want zelf zit ik nu in HAVO 4. Er zijn hier genoeg forumleden die je beter kunnen adviseren dan ik!

Safa
  Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2009, 22:56   #4
Marty
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2007
Brevet: (f) ATPL/SEP/ME-IR/FI
Typeratings: Eentje
Uren: 2500
Als je in de zoekfunctie ' natuurkunde en opleiding' intikt, krijg je wel een aantal topics te zien die je kunnen helpen denk ik!

De meeste vliegscholen heb je havo voor nodig. Stella gaat ik geloof als enige in zee met mensen die MBO hebben gedaan.

Laatst aangepast door Diana : 11-01-2009 om 16:17 Reden: Bewerkt wegens verplaatsing naar ander topic, n.a.v. geheel offtopic vraag van SBF.
Marty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2009, 23:22   #5
PH-SBF
heeft nog geen status

PH-SBF's Avatar

Beste Wessen, Safa en Marty,

Bedankt voor jullie reactie en tips !

Ik zal alles even uitgebreid, uitzoeken met deze tips !

Nogmaals BEDANKT !
Als ik verder nog ergens vast kom te zitten dan zal ik zeker weer terug komen !

Vriendelijke Groet,

Johan
Oud 05-01-2009, 23:38   #6
Royaldman
Gast
heeft nog geen status

beste PH SBF... Johan

Toch zou ik als ik jou was na vmbo havo proberen en uiteraard ook met nat1.
Je ben nog jong..ik sla mijzelf elke dag nog voor mijn kop dat ik niet havo meteen na mijn MAVO D heb gedaan zonder Nat1.En kan je vertellen..dat is nog niet zo handig..want ben nu al wat ouder..23.. en de meeste maatschappijen vragen als basis diploma een havo met wis b1/2 nat 1 engels en nederlands. dan heb je in ieder geval de juiste basis...
HBO is natuurlijk altijd handig.. maar krijg alsjeblieft geen spijt vande keuze om HVA of Hanze te doen zonder havo.. want daarna moet je als eerder vermeld ook selectie doen bij de vliegschool.... wat wel weer voordeel is dat wanneer je klaar ben meer kennis heb van vliegtuigtechniek.. en dat je ouder ben en dus minder kans heb om afgewezen te worden als je klaar ben omdat je te jong ben... en je heb geleerd voor een vak..wat handig is als je niet meteen een job kan vinden als vlieger na je opleiding..

ik ga dit jaar ook havo 4 en 5 doen.. en ook dit jaar selecties doen bij verschillende scholen..

succes Johan
PH SBF
  Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2009, 22:43   #7
PH-SBF
heeft nog geen status

PH-SBF's Avatar

Hoi Royald,

Stel ik de hersenen er niet voor om HAVO te kunnen doen.
Wat dan ? wat kan ik het beste na het VMBO gaan doen dan ipv HAVO ?

Gr. Johan
Oud 06-01-2009, 23:41   #8
Nosig
ICA god

Nosig's Avatar

Airworker sinds: Feb 2000
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: SEP/F50/E190/A330
Uren: 6000+ ofzo
Stuur een bericht via MSN naar Nosig Send a message via Skype™ to Nosig
Als je de hersenen niet hebt voor HAVO zou ik sowieso niet aan het vliegerschap beginnen...
Nosig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2009, 00:00   #9
PH-SBF
heeft nog geen status

PH-SBF's Avatar

Jawel, ik weet wel zeker dat ik het gaat halen, maar stel dat het niet lukt door iets, wat zou de 2e optie dan kunnen zijn.

Ik geef niet zo snel op als ik het ook echt wil gaan doen.
Kijk we kunnen niet allemaal even slim zijn als jou/u bijvoorbeeld, maar als je echt voor de volle 100% Piloot wilt worden en het is ook mogelijk maar dan via een om weg, dan zou ik zelf bij mezelf denken, maakt mij allemaal niet uit hoelang het duurt, zolang ik maar piloot mag/kan worden.
En dan kunnen mensen nog zo hard zeggen je gaat het niet halen of je kan het niet, maakt mij niets uit, ik ga het proberen punt uit.
Oud 07-01-2009, 00:24   #10
PH-JPC
Dark side of the moon

PH-JPC's Avatar

Airworker sinds: Jan 2003
Brevet: ATPL
Typeratings: 747-400/-8
Uren: 8000+
Zo Nosig! Eat your heart out!
PH-JPC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2009, 01:04   #11
tracon
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2008
Brevet: CPL ME IR
Typeratings: -
Uren: 500+
Slim, dom, omweg ja of nee... de theorie blijf nogsteeds "havo" niveau. Dusssssss

Citaat:
Kijk we kunnen niet allemaal even slim zijn als jou/u bijvoorbeeld
Je hebt t wel nodig.

*Plaatje van JD is verleidelijk..
tracon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2009, 01:41   #12
PH-FLY
Ach status...

PH-FLY's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Brevet: PPL, NQ, ME-IFR, CPL
Typeratings: SEP,MEP
Uren: Slechts 3 cijfers voor de komma
Citaat:
Origineel gepost door PH-SBF Bekijk Bericht
Jawel, ik weet wel zeker dat ik het gaat halen, maar stel dat het niet lukt door iets, wat zou de 2e optie dan kunnen zijn.

Ik geef niet zo snel op als ik het ook echt wil gaan doen.
Kijk we kunnen niet allemaal even slim zijn als jou/u bijvoorbeeld, maar als je echt voor de volle 100% piloot wilt worden en het is ook mogelijk maar dan via een om weg, dan zou ik zelf bij mezelf denken, maakt mij allemaal niet uit hoelang het duurt, zolang ik maar piloot mag/kan worden.
En dan kunnen mensen nog zo hard zeggen je gaat het niet halen of je kan het niet, maakt mij niets uit, ik ga het proberen punt uit.

*CYNISCHE MODE AAN* Voor de HAVO geldt Nederlands als verplicht vak. Wordt dus een lastig verhaal SBF! *CYNISCHE MODE UIT*

Met de juiste instelling kom je er vast en zeker wel. Ik ben alleen wel van mening dat de beroepsopleiding toch wel wat zwaarder is dan de HAVO opleiding. Daarnaast is de HAVO opleiding alleen ook niet de juiste graadmeter of je de beroepsopleiding zult gaan halen. Het kunnen verdelen van je aandacht en je oog-hand coördinatie bijvoorbeeld staan daar geheel los van. Bij de selectiefase van een vliegschool zal daar ook naar gekeken worden.

Succes in ieder geval met je keuze!

Groet,
PH-FLY
PH-FLY is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-01-2009, 20:13   #13
Royaldman
Gast
heeft nog geen status

Omweg of niet.. als je het wil is dat in ieder geval een goed begin. maar je heb wel een vorm van intelligentie nodig hebben.

ikkan ook wel zeggen dat ik directeur van de nederlandse bank wil worden. Maar dat is voor mij niet weg gelegd, maar hard werken doet een hele hoop.

doe je best en ga ervoor..

ik doe dat ook..
  Met citaat antwoorden
Oud 16-01-2009, 21:10   #14
bbastienne
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2009
Uren: 1... maar is al bijna 7 jaar geleden
is het wel mogelijk om na VMBO-kader meteen door te stromen naar de HAVO?? Is het nietzi dat je eerst VMBO-TL een jaar moet doen??
bbastienne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-01-2009, 21:11   #15
Quinoky
heeft nog geen status

Quinoky's Avatar

Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Nou, misschien is het handig om eerst te vragen: waarom doe je VMBO-K? Is het je motivatie/inzet? Slim zijn, en jezelf inzetten verschillen natuurlijk enorm van elkaar. Misschien dat je HAVO niveau wel aankan, maar dat je inzet gewoon niet goed genoeg is. Enorm zonde natuurlijk. Ik concludeer nu trouwens niks, het is gewoon een vraag om te kijken hoe het voor jou ervoor staat. Nog één laatste vraag: hoeveel tijd besteed je aan je huiswerk? Ben erg benieuwd, misschien kun je toch nog naar HAVO toe, of in ieder geval VMBO-TL.

@bbastienne
Precies, je hebt eerst VMBO-TL nodig. Vandaar mijn vraag .
Quinoky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-01-2009, 21:34   #16
deoostblokker
THR IDLE OP DES

deoostblokker's Avatar

Airworker sinds: Aug 2005
Brevet: ATPL.
Typeratings: A320/DH8D
Uren: 5K+
Ik wens je het beste met het bereiken van de baan van je stoutste dromen Johan. Wat ik je aan zou raden is dat je gewoon lekker HAVO Natuur en Techniek gaat doen. HAVO omdat dat in jouw positie en leeftijd simpelweg de beste basis geeft in de kortste tijd en Natuur en Techniek omdat dat moet.

Als je HAVO niveau niet aan kan op school dan zou ik je afraden om deze opleiding te gaan doen zoals Nosig al zei. Je moet overigens beter luisteren naar die meneer want hij heeft je veel zinnigs te vertellen. Nu als de sodemieter aan het werk!
deoostblokker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2009, 04:40   #17
Erdi17
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2008
Dus je doet kader? .. hmm
Maar je moet echt Havo gaan doen .. en als je denkt dat het je niet lukt .. Moet je niet aan een vliegopleiding beginnen .. Anders ga je een hele lange weg in ..

Ik zit nu Zelf in Havo 4 Natuur&techniek .. Best zwaar xD maar het lukt aardig ..
Maar ik zal je uitleggen wat je kunt doen ..

Volg Vliegtuigonderhoudstechnicus Niveau 4 .. Of Vliegtuigmonteur niveau 3 {waar jij dan zult gaan}. Dus eerst Vliegtuigsmonteur -> 3 jaartjes studeren , Daarna 1 jaartje of 2 VOHT..
en daarna kan je een hbo opleiding volgen .. Aviation engineering .. Maar als je een HBO opleiding wilt volgen , moet je ook de capaciteiten van een havo leerling hebben !..

Alvast veel succes ,

Groetjes Erdi,
Erdi17 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2009, 04:45   #18
Erdi17
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2008
Dit is niet om je te demotiveren .. We willen je gewoon helpen .
Of praat met je leraar of decaan .. Zij kunnen je goede informatie geven
Erdi17 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2009, 08:46   #19
Julien
Gast
heeft nog geen status

Wat een gediscussie weer over beste vooropleiding. Beste vooropleiding blijft natuurlijk VWO, maar HAVO is minimaal. Niet zeiken, gewoon HAVO doen. Lukt het je niet, wil je het niet of kan je het niet dan lukt het je ook niet om je ATPL theorie te halen en groundschool te halen en je TR te halen, dan lukt het je dus ook niet om Piloot te worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2009, 11:56   #20
Wessen

Wessen's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Julien Bekijk Bericht
Wat een gediscussie weer over beste vooropleiding. Beste vooropleiding blijft natuurlijk VWO, maar HAVO is minimaal. Niet zeiken, gewoon HAVO doen. Lukt het je niet, wil je het niet of kan je het niet dan lukt het je ook niet om je ATPL theorie te halen en groundschool te halen en je TR te halen, dan lukt het je dus ook niet om piloot te worden.
Kort maar krachtig, super...
Maar vergeet niet, waar een wil is is een weg!
Wat mij betreft de belangrijkste factor, ben je bereid om je er 100% voor te geven?
Zorg dan voor de beste papieren, waaronder ik versta VWO/HBO.
You're going to get there!
Succes!
Oud 18-01-2009, 13:20   #21
Nosig
ICA god

Nosig's Avatar

Airworker sinds: Feb 2000
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: SEP/F50/E190/A330
Uren: 6000+ ofzo
Stuur een bericht via MSN naar Nosig Send a message via Skype™ to Nosig
Citaat:
Origineel gepost door PH-SBF Bekijk Bericht
PH-SBF, duurde tijdje voor antwoord omdat ik midden in route training zit. Maar wat ik bedoelde is niet zo zeer omdat ik denk dat je zonder HAVO niet slim genoeg zou zijn om een Brevet te halen. In tegendeel, dankzij de database is het halen van de ATPL theorie relatief makkelijk, kwestie van herkenning. En het halen van een brevet is ook geen hogere wiskunde, als je wat minimale basis vaardigheden bezit.

Daarbij is het niet al te moeilijk een vliegschool te vinden die jou geld graag willen hebben en het geen ruk kan schelen dat je geen HAVO hebt. Het probleem komt pas nadat je je opleiding hebt gedaan en je brevet binnen hebt. Dan zit je met een torenhoge schuld (je zal de getallen van rond de 150.000 euro incl. rente al wel gezien hebben) en een kans van bijna nul om ergens aangenomen te worden, omdat airlines over de hele wereld nou eenmaal minimaal HAVO niveau of hoger willen zien, met wiskunde en vaak ook natuurkunde. En als jij nu al weet dat je de hersenen niet hebt voor HAVO, dan wordt je nergens aangenomen en wordt die schuld alleen maar hoger. Zelfs als je een airline vindt die mensen in een selectie toelaat met minder dan HAVO (ik ken ze niet), dan heb jij jezelf te bewijzen naast mensen die wel de hersenen voor HAVO en zelfs VWO hebben (en dat ook gedaan hebben). En afbetalen met een andere, redelijk goed betaalde, baan gaat je ook moeilijk lukken zonder HAVO. Zie je het probleem nu?

Je komt gewoon nergens zonder de juiste papieren tegenwoordig (enkeling daargelaten), Piloot is geen uitzondering. Je kan altijd proberen iets anders te studeren, daarna een baan zoeken en je PPL (private pilot license) in je eigen tijd gaan halen bij een vliegclub. Dan ben je ook piloot, maar zonder de problemen om aan een baan te komen en zonder schuld. Of je gaat gewoon keihard voor VWO of HAVO. Ook wel lekker voor jezelf om te weten dat je een studie die meer inzicht vereist aan kan, toch? Want het, letterlijk "kosten wat het kost", beginnen aan een zeer dure opleiding terwijl je weet dat je, zelfs na een succesvolle voltooiing, eigenlijk geen enkele kans op een baan hebt... tsja... dat is niet zo slim, lijkt mij. Mee eens?
Nosig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2009, 13:42   #22
PH-FLY
Ach status...

PH-FLY's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Julien Bekijk Bericht
Beste vooropleiding blijft natuurlijk VWO.

Julien, hoewel ik het vrijwel altijd met jou eens ben moet ik toch even reageren op deze stelling. Als je nog jong bent dan is het eigenlijk altijd beter om eerst een HBO of WO opleiding te volgen. Dan kun je daar in ieder geval altijd nog op terugvallen wanneer het niet wil lukken om een baan in de luchtvaart te vinden. Met je VWO papiertje kom je dan ook niet ver...
Oud 18-01-2009, 13:53   #23
Julien
Gast
heeft nog geen status

In deze moet ik je wel gelijk geven PH-FLY . Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn, maar ik bedoelde min of meer dat VWO de beste vooropleiding is als je net van de middelbare school komt ().
  Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2009, 14:50   #24
Ace of Spades
heeft nog geen status

Ace of Spades's Avatar

Airworker sinds: May 2008
Typeratings: B757/767F
Uren: Even tellen
Ik vind dat de vooropleiding zowieso ondergeschikt moet zijn aan een aantal zaken.

- Drive die je hebt voor het vliegen
- Personality
- Beetje kunnen sturen

De hele discussie VWO of HAVO vind ik redelijk onzinnig. Je kan VWO hebben maar een zwaar moeilijk persoon zijn, is dat dan de ideale vlieger? Of HBO hebben, maar nog geen seconde op track/hoogte of watdan ook kunnen vliegen. Uiteindelijk moet er natuurlijk wel een minimaal denk niveau zijn. Maar ik denk dat je met de goede positieve drive, goede persoonlijke eigenschappen en motorisch iets in huis hebben het plaatje meer compleet maakt dan dat je alleen over vooropleiding te praten.

Uiteindelijk wordt dit allemaal getest in gradings, niet alleen op scholen maar later ook weer bij maatschappijen waar je gaat solliciteren. Dit is verder mijn persoonlijke mening ik weet verder niet in hoe verre gradings en selecties op scholen een vooropleiding mee wegen in hun eind oordeel.
Ace of Spades is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2009, 18:36   #25
PH-FLY
Ach status...

PH-FLY's Avatar

AoS,

Daar heb je volkomen gelijk in! Het is alleen wel verstandig om ook na te denken over een toekomst anders dan in de functie van piloot. En dan is het denk ik wel zinvol om een HBO of WO papiertje te hebben!
Oud 18-01-2009, 19:51   #26
Wessen

Wessen's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door PH-FLY Bekijk Bericht
AoS,

Daar heb je volkomen gelijk in! Het is alleen wel verstandig om ook na te denken over een toekomst anders dan in de functie van piloot. En dan is het denk ik wel zinvol om een HBO of WO papiertje te hebben!
Dat lukt me niet!
Oud 19-01-2009, 09:58   #27
Ace of Spades
heeft nog geen status

Ace of Spades's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door PH-FLY Bekijk Bericht
AoS,

Dat is zeker waar, vooral in de huidige situatie waarin we beland zijn. Sombere tijd voor de A.I.'s die nu zo'n beetje tegen het eind van hun opleiding beginnen te zitten. Dan vergroot een HBO back-up toch je kans om nog een serieuze baan erop na te houden.
Oud 19-01-2009, 12:24   #28
Dersim
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2008
Uren: geeen
beste Johan,

waar een wil is. is een weg! er zijn meerdere wegen naar rome....ik kan maar zo door gaan.

Ik heb zelf zoals jouw ook vmbo kader gedaan, ik doe nu MBO werktuigbouwkunde niveau 4. ik ga dit jaar stoppen met deze opleiding, en ik ga VMBO-t doen bij een ROC. als alles goed gaat doe ik dit in 1 jaar. en daarna H4 & 5 ook in 1 jaar (daar heb je heel veel disipline voor nodig en motivatie)

ik heb zelf in mijn vrije tijd aan mijn wiskunde gewerkt en hard ervoor getraint, ik voel me zelf nu op top niveau en ben erg enthoushast over de uitdagingen die ik ga tegenkomen.

blijf in jezelf geloven, en luister niet naar de mensen rond je omgeving die zeggen dat je het toch niet kan halen, want die zijn zelf vast bang over hun toekomst.

ga ervoor!
Dersim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2009, 14:51   #29
Ram00n
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2008
Uren: elk jaar eentje erbij momenteel
Citaat:
Origineel gepost door Dersim Bekijk Bericht
beste Johan,

waar een wil is. is een weg! er zijn meerdere wegen naar rome....ik kan maar zo door gaan.

Ik heb zelf zoals jouw ook vmbo kader gedaan, ik doe nu MBO werktuigbouwkunde niveau 4. ik ga dit jaar stoppen met deze opleiding, en ik ga VMBO-t doen bij een ROC. als alles goed gaat doe ik dit in 1 jaar. en daarna H4 & 5 ook in 1 jaar (daar heb je heel veel disipline voor nodig en motivatie)

ik heb zelf in mijn vrije tijd aan mijn wiskunde gewerkt en hard ervoor getraint, ik voel me zelf nu op top niveau en ben erg enthoushast over de uitdagingen die ik ga tegenkomen.

blijf in jezelf geloven, en luister niet naar de mensen rond je omgeving die zeggen dat je het toch niet kan halen, want die zijn zelf vast bang over hun toekomst.

ga ervoor!
Natuurlijk een erg fijne gedachte. Maar wat geloof ik al eerder ergens is gezegd, is dat je jezelf moet afvragen waarom je nu vmbo-kader doet. Een vliegopleiding is niet makkelijk en je zult veel informatie in weinig tijd moeten leren. Dit is niet voor iedereen weggelegd, ook niet voor mensen bij wie ik nu in de klas zit bijvoorbeeld (havo5). Met goede motivatie kun je ver komen, maar hoe graag ik ook een hele mooie tekening zou willen maken, dat zal me waarschijnlijk niet lukken omdat ik gewoon niet artistiek genoeg ben. Dat weet ik van mezelf.

Succes ermee
Ram00n is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2009, 15:03   #30
Ace of Spades
heeft nog geen status

Ace of Spades's Avatar

Sluit me bij Ram00n aan, met een goede motivatie kan je een eind komen maar uiteindelijk moet er wel een minimale basis denkniveau zijn.
Oud 19-01-2009, 21:08   #31
Quinoky
heeft nog geen status

Quinoky's Avatar

Ram00n,

Ja dat vroeg ik inderdaad. Hij heeft tot nu toe niet echt de aanzet gehad antwoord te geven helaas. Iedereen zit nu maar aan te nemen dat het zijn hersenen zijn die het HAVO niveau niet aankunnen. Maar misschien ligt het heel ergens anders aan, ik dacht namelijk dat het aan zijn motivatie zou kunnen liggen. Vandaar ook mijn vraag, "hoeveel tijd besteed je aan je huiswerk?"
Oud 25-01-2009, 07:57   #32
Yunnie
heeft nog geen status

Mensen onderschatten HAVO,,

Het is niet makkelijk om eerst vmbo k - Daarna T en daarna nog HAVO te halen.

Havo is best zwaar hoor..

Je kan wel van alles zeggen , maar lukt het dan ook ?

Je moet niet veel denken , maar gewoon doen !
Yunnie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-01-2009, 08:00   #33
Yunnie
heeft nog geen status

en btw , Hoezo ben je tijdens vmbo K niet hogerop gekomen ?

VMBO-k en T verschillen veel
Vmbo T en Havo verschillen enorm veel..
Havo en Vwo .. Weinig verschil.
Yunnie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2009, 01:12   #34
Quinoky
heeft nog geen status

Quinoky's Avatar

Yunnie,

Er staat ook een mooie edit knop onderaan je post .

Maar goed, HAVO en VWO weinig verschil? Ben ik het zeer zeker niet mee eens. Op VWO niveau ga je bij ALLES wat je krijgt (maar dan bedoel ik ook echt alles) veel dieper in op de stof. Je krijgt veel meer "achtergrond"informatie over onderwerpen. Ook krijg je tijdens repetities alleen maar inzichtvragen. Deze vragen hebben vaak weinig gemeen met de vragen die je in je boek maakt. Natuurlijk gaat het over hetzelfde onderwerp, maar ze proberen de vragen zo te maken dat je toch net iets verder moet denken dan alleen de stof die je hebt gekregen.

Op HAVO niveau is het allemaal veel meer recht toe, recht aan. Vragen die je in je boeken ziet kun je ook in je repetitie verwachten (weliswaar in een andere vorm natuurlijk). Ook krijg je alleen echt de basis van bepaalde onderwerpen. Bovendien gaat HAVO net een tikkie langzamer door de stof dan VWO. Op de manier hoe jij het stelt, zou een 4 HAVO leerling weinig verschillen qua kennis/inzicht in vergelijking met een 4 VWO leerling. Absolute onzin.
Oud 27-01-2009, 01:38   #35
Peto
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2006
Uren: <500
Is de standaard-uitleg niet zo:
Een HAVO'er weet dat iets zo is en doet daar dan iets mee.
Een VWO'er weet ook waarom iets zo is (da's natuurlijk ook het hele principe van wetenschappelijk onderwijs ).

Tenminste, die is mij altijd verteld.

Laatst aangepast door Peto : 27-01-2009 om 03:43
Peto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2009, 02:23   #36
F/O
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2005
Brevet: yes
Typeratings: yes
Leuk die stellingen over HAVO versus VWO, maar hoe weten jullie dat, Quinoky en Junnie? Hebben jullie beiden doorlopen?
F/O is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2009, 09:04   #37
Wessen

Wessen's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Quinoky Bekijk Bericht
Yunnie,

Bovendien gaat HAVO net een tikkie langzamer door de stof dan VWO.
Heb eventjes de studiewijzers vergeleken van 5HAVO/5VWO en wat mij betreft ligt dat tempo gewoon gelijk. Natuurlijk zal de hoeveelheid leerwerk meer zijn en zal je net iets verder in de stof gaan. Dat ben ik volkomen met je eens.
Oud 27-01-2009, 12:29   #38
Ram00n
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2008
Uren: elk jaar eentje erbij momenteel
Ik heb eerst de eerste 4 jaar gymnasium gedaan, en daarna Havo 4, en zit nu in Havo 5.
Daar waar gymnasium best lastig kan zijn vind ik de Havo echt simpel over het algemeen.
In de anderhalf jaar dat ik erop zit heb ik amper huiswerk moeten maken omdat alles zo makkelijk/weinig was. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Wat betreft het verschil VMBO-T - HAVO kan ik over mijn zusje vertellen. Die deed VMBO, heeft dat gehaald met hoge punten(moest ze ook wel veel voor doen). Nu zit ze in HAVO4, doet nog steeds heel veel aan haar huiswerk, maar staat bijna alleen maar onvoldoende's..
Oftewel: tussen alle niveau's zit wezenlijk verschil!
Ram00n is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2009, 20:31   #39
Peto
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2006
Uren: <500
wat een verrassing!!!
Peto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-01-2009, 01:15   #40
Quinoky
heeft nog geen status

Quinoky's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door F/O Bekijk Bericht
Leuk die stellingen over HAVO versus VWO, maar hoe weten jullie dat, Quinoky en Junnie? Hebben jullie beiden doorlopen?
Ik doe nu 5 jaar VWO, mijn vriend 5 jaar HAVO . Bovendien krijgen we tijdens lessen veel informatie over wat HAVO krijgt. Dat gaat ongeveer zo: "Als je het op de HAVO manier zou doen dan doe je... Maar als VWO'er doe je...".
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels