.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 27-10-2007, 11:21   #1
Great Balls of Fire
Contact Houston Space Center

Airworker sinds: Sep 2002
Brevet: Classified
Typeratings: Classified
Uren: Classified
Thumbs down Crew moet blazen, B737 aan de kant

ARTIKEL (De Telegraaf)

Lekker om zo'n valse als klokkenluider aan boord te hebben.
M.i. volledig terecht dat de cockpit bemanning het voor die dag voor gezien .....
Great Balls of Fire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 11:28   #2
777-200
cleared FL 200

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: GPL
Typeratings: -
Uren: 50h glider
777-200 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 11:52   #3
naudjuh

Airworker sinds: Sep 2006
Brevet: JAA (f) ATPL & FAA CPL IR
Typeratings: FAA B1900 SIC.
Uren: 400
Stuur een bericht via MSN naar naudjuh Send a message via Skype™ to naudjuh
Wat een commentaar

Citaat:
"Wat een eikel! Naar ik hoop kan die z'n loopbaan als purser wel vergeten. Wie wil er (nog) met een verklikker vliegen?"
Citaat:
"Piloten vinden zichzelf nog steeds veel te bijzonder."
Citaat:
"Ik moet zeggen de laatste paar KLM vluchten waren hel, waarschijnlijk door de oude floot die ze gebruiken op europese vluchten (Fokker 70/100, Boeing 737-300/400)"
Citaat:
"Dit zou standaard moeten gebeuren er wordt onder de crew heeeeeeeel veel gedronken voordat er gevlogen wordt - van een oud stewardess"
Citaat:
"Het blijven valse nichten die Pursers."
Citaat:
"En een test op het gebruik van drugs zou ook niet gek zijn"

Dames en heren, is dit echt gemiddeld Nederland? Dan is deze smiley wel op zijn plek:
naudjuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 11:53   #4
Honeywell
Optimum Flightlevel

Honeywell's Avatar

Airworker sinds: Jul 2007
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: Fokker 50
Uren: Counting
HAHAHA, telegraaf...
Aan de kant gezet: "meneer, u moet even de vluchtstrook op" lol

@ Naudje: Telegraaf lezers zijn niet in te delen in een categorie gemiddeld, ze passen namelijk in geen enkele categorie.

Neem deze reactie: "Welke maatschappij was het?" Nee dan ben je lekker goed in lezen.
Honeywell is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 12:15   #5
Iz
In orbit

Airworker sinds: Jul 2000
Brevet: ATPL
Typeratings: B737, B757/B767, E120
Schijnt inmiddels het schandaal van de week te zijn bij KLM. De purser zou de politie gebeld hebben, maar de vliegers niet eerst zelf hebben geconfronteerd danwel vriendelijk gevraagd.

Lijkt me een ongelofelijk zwaktebod van de purser (of er verdere dingen speelden, bijvoorbeeld dag 3 van een indeling met dezelfde cockpit, je weet het niet). Ik zou als vlieger ook dusdanig beledigd en voor paal gezet zijn dat ik ook naar huis zou gaan. M'n oren klapperden toen ik het verhaal voor het eerst hoorde.
Iz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 14:58   #6
Overload

Overload's Avatar

Airworker sinds: Feb 2001
Brevet: He thinks too much; such men are dangerous.
Typeratings: B737. Actori incumbit probatio
Uren: Please allow me to introduce myself, I'm a man of wealth and taste.
Ik zie niet zo goed met welk recht de Luchtvaartpolitie een reeds vertrokken 737 'aan de kant kan zetten'. De vliegers hebben waarschijnlijk vriendelijk meegewerkt aan het verzoek, maar stel dat ze nee hadden gezegd?

Leuke sfeer heb je dan trouwens.
Overload is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 15:20   #7
Viper2
FL 60

Airworker sinds: Oct 2004
Typeratings: A319/A320/A321
Uren: genoeg
Leuk

Van je collega's moet je het maar hebben! Er zijn wel wat meer charmante manieren om zoiets op te lossen denk ik in plaats van tijdens het uittaxien 112 bellen. Het zal haar of hem niet echt in dank worden afgenomen deze actie. Niet door het bedrijf en nog minder door de collega's.

Betrokkene kan zich verheugen op een aantal gezellige vluchten na het ziekteverlof denk ik....
Viper2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 15:33   #8
Variatie
Optimum Flightlevel

Airworker sinds: Mar 2000
Typeratings: CRJ100/200/700/900
Uren: 4000
Bij bewijsbare verdachten kan men natuurlijk vliegtuigen aan de grond houden, ik zie daar geen probleem. Aansluitend aan het incident had men kunnen besluiten verder te vliegen, dus de LVP had in die zin de vlucht niet gecancelled, alleen delayed.
Dat men, als cockpitbemmaning, geen vertrouwen in de Crew meer had, kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Men mag, zover ik weet, een crew alleen laten blazen, als ze hun dienst al uitvoeren. Dat wil zeggen, ná offblocks. Niet daarvoor, daar ze nog niet aan het besturen van een voertuig deelnemen. Dus men "moet" het vliegtuig aan de kant zetten..

Tenminste, zo is het hier in DL.
Variatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 16:44   #9
Mufty
Gast

Ik ben wel is benieuwd naar het verhaal van de Purser die 112 heeft gebelt.
  Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 16:57   #10
smoke
cleared to taxi

smoke's Avatar

Airworker sinds: May 2007
Brevet: atpl
Typeratings: b737
Uren: 10k
Het was geen 112 maar een vriendje bij de KMAR.
smoke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 17:09   #11
Flying_pizza_service
cleared FL 300

Airworker sinds: Apr 2001
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: FLUF
Uren: Genoeg
Dit is toch wel de grootste grap ooit! (lees het sarcasme)
Flying_pizza_service is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 19:52   #12
Dr Esteban
1500 ft

Dr Esteban's Avatar

Airworker sinds: Apr 2005
Typeratings: B737/A320
Thumbs down

Citaat:
Men mag, zover ik weet, een crew alleen laten blazen, als ze hun dienst al uitvoeren. Dat wil zeggen, ná offblocks. Niet daarvoor, daar ze nog niet aan het besturen van een voertuig deelnemen. Dus men "moet" het vliegtuig aan de kant zetten..
De regels verschillen toch erg per land. Bijvoorbeeld in de UK/US kan iemand
gestopt worden zodra er de intentie is te vliegen onder invloed van alcohol.
Dus dat betekend ook iemand die onderweg is naar het werk of van/naar de
crewroom of op weg naar het vliegtuig! Vergeet ook niet dat alle pre-flight
preparation/briefing in de crewroom onderdeel is van je duty...

De manier waarop hier is gehandeld (door de bertreffende cabin crew) is
bijzonder betreurenswaardig. Er zijn verschillende mogelijkheden, maar het
reporten van een bemanningslid zoals hier is gebeurd is de absolute laatste optie.
Dr Esteban is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 19:59   #13
Flying_pizza_service
cleared FL 300

Airworker sinds: Apr 2001
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: FLUF
Wij hebben ook vaak genoeg random blaas testen voor de Duty.
Zelfs voordat je uberhaupt hebt ingechecked staat er al een potige
Russische die je een blaastest in je gezicht duwt.

"Gyou blaski novw"
Flying_pizza_service is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 20:26   #14
Busair
FL 60

Airworker sinds: Nov 2006
Brevet: -
Typeratings: Driewieler, vleugels in bestelling
Uren: geen
Citaat:
Origineel gepost door Dr Esteban Bekijk Bericht
De manier waarop hier is gehandeld (door de bertreffende cabin Crew) is
bijzonder betreurenswaardig. Er zijn verschillende mogelijkheden, maar het
reporten van een bemanningslid zoals hier is gebeurd is de absolute laatste optie.
Als voor het betreffende lid van de cabin Crew pas tijdens het taxiën het vermoeden ontstond, of vlak er voor, dan vind ik de manier van handelen niet betreurenswaardig te noemen. Ik vind het aan de andere kant ook vreemd dat is uitgelekt dat het vermoeden kwam van een van de leden van de cabin crew; waarom is dit niet anoniem gebleven?
Busair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 20:38   #15
Dr Esteban
1500 ft

Dr Esteban's Avatar

Airworker sinds: Apr 2005
Typeratings: B737/A320
Citaat:
Als voor het betreffende lid van de cabin crew pas tijdens het taxiën het vermoeden ontstond, of vlak er voor, dan vind ik de manier van handelen niet betreurenswaardig te noemen.
Point taken. Ondanks dat het opzich wel redelijk onwaarschijnlijk is dat het pas in zo een
laat stadium is opgemerkt.
Dr Esteban is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 22:49   #16
RTO

Airworker sinds: Mar 2004
Typeratings: Meerdere
Indien het inderdaad de purser zou zijn is het absoluut onwaarschijnlijk dat pas tijdens het uittaxienen het vermoeden van alchohol misbruik rees, omdat deze juist het meeste contact heeft met de cockpitbemanning tijdens de vluchtvoorbereiding. Verder gaat de deur op slot uiterlijk bij het off blocks gaan en is er alleen nog contact tussen cockpit en cabine d.m.v. het ''ready'' melden. De kans dat dan ineens alchohol misbruik opvalt is dan erg miniem.

Tevens kom je als vlieger tussen de tijd van aanmelden in het BMC en off blocks gaan zo veel andere mensen tegen, dat het zeer onwaarschijnlijk is dat niemand anders het gemerkt zou hebben...

Maar hoe dan ook, het is absoluut niet goed te praten dat dit cabinelid niet eerst de betreffende vlieger(s) heeft gevraagt of ze gedronken hadden.
RTO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 22:51   #17
Overload

Overload's Avatar

Airworker sinds: Feb 2001
Brevet: He thinks too much; such men are dangerous.
Typeratings: B737. Actori incumbit probatio
Uren: Please allow me to introduce myself, I'm a man of wealth and taste.
Verder is het belachelijk te veronderstellen dat een vlieger ooit alcohol zou nuttigen.
Overload is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 23:23   #18
9k2
cleared to taxi

Airworker sinds: Sep 2005
Typeratings: 737
Uren: Indefinite
Misschien kwam tijdens het uittaxien het platvinkje pas uit de binnenzak ..

9k2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 23:25   #19
Ghostflyer
over to departure

Ghostflyer's Avatar

Airworker sinds: Dec 2004
Typeratings: Heavy propdriven
Uren: 3500 en de rest
Zag laatst nog een Boeing aan de kant staan.........

Zeg, wat is er op V(ictor) aan de hand? Ah, 't is een alcoholcontrole. Binnenkort in een NOTAM???

Wel triest dat sommige dingen zo moeten lopen, geeft wel iets aan over de verhouding binnen de crew. In ieder geval, better safe than sorry!
Alleen zal het voor bepaalde personen wel gevolgen hebben.

GF.
Ghostflyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 23:35   #20
Q-nimbus

Q-nimbus's Avatar

Airworker sinds: Jun 2006
Typeratings: B777-200/300
Uren: 60-70 per maand
Zowel de purser in kwestie als de betreffende marechaussee (haar vriend, werkzaam in de meldkamer) zijn geschorst, hangende het onderzoek.

Wat mij betreft blijven ze dat voorlopig. Wat een belachelijke gang van zaken -> je zult maar aan boord hebben gezeten.
Q-nimbus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 23:35   #21
PH-Chucky
further climb

Airworker sinds: Mar 2007
Brevet: CPL - IR
Typeratings: -
Uren: 130+
Citaat:
Aan de kant gezet: "meneer, u moet even de vluchtstrook op" lol
Citaat:
Zeg, wat is er op V(ictor) aan de hand? Ah, 't is een alcoholcontrole.
Niet te hard roepen! Straks staat Campingzender-muppet Andre van der Toorn met Koos $pee langs te baan om 'argeloze piloten' naar de kant te trekken........... Dan mogen we binnenkort ook niet meer bumperkleven of rechts inhalen op SPL of staan er struikrovers langs de taxibaan naar 18R/36L.....

reactie van een piloot: "Tja, ik zag het rode stopbordje niet vanuit de cockpit toen u zo vlak voor mij ging rijden...."
PH-Chucky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2007, 23:44   #22
jaap stobbe
Optimum Flightlevel

jaap stobbe's Avatar

Airworker sinds: May 2002
Typeratings: ex-Avro RJ , B733 tm 739
Uren: eum , 5000 ofzo?
Zelf heb ik vrijwel elke dag " grote twijfel aan de geestelijke vermogens" van ons midden en hoger management...zo kan je wel aan de gang blijven met je twijfels.
jaap stobbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 00:19   #23
Honeywell
Optimum Flightlevel

Honeywell's Avatar

Airworker sinds: Jul 2007
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: Fokker 50
Uren: Counting
Citaat:
Origineel gepost door PH-Chucky Bekijk Bericht
Niet te hard roepen! Straks staat Campingzender-muppet Andre van der Toorn met Koos $pee langs te baan om 'argeloze piloten' naar de kant te trekken........... Dan mogen we binnenkort ook niet meer bumperkleven of rechts inhalen op SPL of staan er struikrovers langs de taxibaan naar 18R/36L.....

reactie van een piloot: "Tja, ik zag het rode stopbordje niet vanuit de cockpit toen u zo vlak voor mij ging rijden...."
Amen!
Honeywell is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 00:31   #24
The Fly
FL 60

The Fly's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: CPL/ME-IR
Typeratings: Dash-8
Uren: Rookie
Citaat:
Origineel gepost door PH-Chucky Bekijk Bericht

Iedereen in de cabin zonder gordel een bekeuring EN een Gordeldier-cadeau'tje!
The Fly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 08:56   #25
arthorizon
Optimum Flightlevel

arthorizon's Avatar

Airworker sinds: Apr 2004
Brevet: Ex verkeersvlieger met vrijwillig leeftijd ontslag. Je kan het noodlot tenslotte niet altijd blijven tarten.
Typeratings: De mooiste was de 707, the grand dame, daar kon je tegen praten, en ze luisterde nog ook.
Uren: Niet relevant meer, goede wijn behoeft geen krans.
Het hek is van de dam, je kan nu wachten op de volgende clown, cabin Crew of pax, na deze Telegraaf berichtgeving.

Ik weet niet hoe het precies gegaan is dat,”aan de kant zetten”, maar ik kan me haast niet voorstellen dat deze, eh, controle, op de taxitrack is uitgevoerd.
Busje met bromsnorren komt aangesneld, met een trap hotseknontsend hangend aan de trekhaak, slippend en burning rubber voor de neus van de kist tot stilstand komt.
Of waren ze te paard? En dan, over de handheld radio, “1CV aan garage, 1CV aan garage”, “Garage aan 1CV, wat is er?” “Aah, garage, kun je even een trapje sturen, zijn we vergeten” “Begrepen 1CV, out”
En dan, de opperwachtmeester met megafoon, “deur open, politie”. De kist helt een beetje naar links over omdat inmiddels alle paxen links naar buiten kijken.
Als het zo gegaan is dan moeten we concluderen dat Monthy Python terug op aarde is.

Even door fantaserend, het had natuurlijk ook als volgt kunnen gaan tijdens het taxien.
PF, flaps 15, PNF, flaps 15, krkrk, KL.xxxx, hold position, hold position. Throttles closed, remmen. Capt. “Ground, KLxxxx, what problem? KLxxx, switch to 123.45.
Capt. ground, KLxxx, ?? GND, heren het spijt ons maar de KMAR heeft gevraagd jullie te stoppen. Ze willen controle doen. Capt. ehh, controle, ?? beetje late in the game voor dat, controle voor wat? GND, tja, moet je ze zelf maar vragen, shut down engines en open de deur.”
Even bizar als bovenstaande.

Hoe zou het afgelopen zijn als je als Capt. de volgende conversatie zou hebben aangegaan?
KM over de handheld, “kunt u de deur openen, we moeten controleren. Capt. controleren voor wat? KM. dat vertellen we wel als we binnen zijn. Capt. dacht het niet, er komt hier niemand binnen voordat ik weet wat er aan de hand is en dan nog beslis ik zelf wel wat te doen. KM, wilt u gearresteerd worden? Capt. op welke grond? KM, weigering politiebevel op te volgen. Capt. luister ns zwaailicht, je kan daar blijven roepen totdat je een ons weegt maar ik doe niks als jij niks wil zeggen.
ATC, he, wat staan jullie daar te ouwehoeren, komt er nog wat van? Capt. zal even mijn baas bellen, die gaat over dit sort dingen” Ad infinitum etc.
Er zal bij KLM wel een SOP over geschreven worden, "wat te doen als U aan de kant gezet word"

Zou je als Capt, hier mee in nanny state NL. wegkomen? Staat je baas achter je of word je aan de drooglijn gehangen?
Graag alleen gekwalificeerde ervaringsdeskundigen.

Ben overigens zeer benieuwd naar de motivatie van de betreffende purser, gaat dat al een beetje rond in de SPL wandelgangen?

Cheers
Art
arthorizon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 09:42   #26
KLIKO
In orbit

Airworker sinds: Oct 1999
Brevet: --
Typeratings: --
Uren: --
@ART,

je hebt idd gelijk het hek is nu van de dam,
misschien zijn we doorgeschoten met het hele CRM gebeuren, bij ons zijn ze van CRM afgestapt, en heet het nu TEM, Threat Error Management. er zijn tussen de 2 echter wel wat verschillen.

Mijn baas zou me beschermen als hij zeker wist dat er geen alcohol in het spel zou zijn en nog lachen ook als je een piss taking actie uithaalt met de politie. Is er wel alcohol in het spel is het onslag op staande voet!!
Een Purser in HKG een vlucht zo vertragen of cancellen is "tjuss" het rare hieraan is weer het feit dat als er wel wat mis zou zijn de purser de hemel in geprezen zou worden. de dubbele standaard zoals gewoonlijk.

vwb die purser, die naam is nu bekend, en elke keer als ze gaat werken wordt hij/zij scheef/niet aangekeken door de cockpit. geen werkbare situatie lijkt mij
en aangezien we als vliegers toch redelijk tijd over hebben, zullen de grappen/opmerkingen niet van de lucht zijn.
Als ik met diegene zou moeten vliegen zou ik vragen of we voordat we naar de kist gaan een breath test kunnen doen zodat er niet gebeld hoeft te worden, uiteraard de tong eruit en die purser helemaal onder hijgen!!!!en opmerken scheelt tijd en geld!

lekker kinderlijk ik weet het!!!
KLIKO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 12:15   #27
Mufty
Gast

@ Kliko,

Wat is haar naam dan en ik neem aan dat ze alleen Europa vliegt?
  Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 12:37   #28
fokkerkoning!
Optimum Flightlevel

Airworker sinds: Mar 2004
Typeratings: grote luchtvaart
Uren: +- 2000
Die bestaan niet meer toch, alleen europa pursers, ze zal ook wel achterin staan op de ICA vloot.
fokkerkoning! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 15:49   #29
PH-JPC

PH-JPC's Avatar

Airworker sinds: Jan 2003
Brevet: met bloed zweet en tranen verkregen
Typeratings: F50, 737NG
Uren: 3500+
Als diegene nog zo gelukkig mag zijn na een dergelijk grapje te mogen vliegen...
PH-JPC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 16:03   #30
KLIKO
In orbit

Airworker sinds: Oct 1999
Brevet: --
Typeratings: --
Uren: --
binnen KLM is de naam nu wel bekend, ik weet niet wie het is , ik werk niet bij KLM.
is het trouwens een Hij of Zij

k.
KLIKO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-10-2007, 16:53   #31
metrodriver
In orbit

metrodriver's Avatar

Airworker sinds: May 2000
Typeratings: DC10, SA227, B727 FE
Uren: 6000
In de states zijn er nu een aantal alcohol gevallen geweest, eentje waarbij de kist terug moest taxieen naar de gate. Die anderen zijn tijdens de preflight in de kraag gevat. Bij bijna alle gevallen was het de security die bij de checkpoints alcohol rook.
metrodriver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2007, 01:56   #32
Titan
1500 ft

Titan's Avatar

Airworker sinds: Aug 2005
Brevet: FATPL/FI
Typeratings: B737-300/900
Uren: +/- 30 p/m
Ohjee.....

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7066636.stm
Titan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2007, 02:00   #33
touch and go
cleared FL 300

touch and go's Avatar

Airworker sinds: Feb 2000
Brevet: FAA & JAA ATPL
Typeratings: CE-500, CE-560XL, CL604 en BBD-700
Uren: 6500+
Send a message via Skype™ to touch and go
En hij/zij was nog wel "du'n Bob" voor die vlucht ook
touch and go is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2007, 09:45   #34
Eikie

Eikie's Avatar

Airworker sinds: May 2000
Brevet: ja
Typeratings: F50/E190
Uren: 2000+
Stuur een bericht via ICQ naar Eikie
Citaat:
Origineel gepost door Titan Bekijk Bericht
Zo zonde om je carriere op het spel te zetten voor een glas wodka...
Eikie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2007, 19:53   #35
gliderpilot
1500 ft

gliderpilot's Avatar

Airworker sinds: Nov 2001
Brevet: GPL+ATPL
Typeratings: Den Hollansche Maekelij 50/70/100
Uren: oplopend
Citaat:
Origineel gepost door Overload Bekijk Bericht
Verder is het belachelijk te veronderstellen dat een vlieger ooit alcohol zou nuttigen.
Inderdaad! Ik geniet altijd zo van mijn glas karnemelk als ik in de kroeg sta!
gliderpilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2007, 21:02   #36
Great Balls of Fire

Airworker sinds: Sep 2002
Brevet: Classified
Typeratings: Classified
Uren: Classified
Citaat:
karnemelk als ik in de kroeg sta!

Doet u mij maar een tepeltje moedermelk
Great Balls of Fire is offline   Met citaat antwoorden