.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord
 
Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 18-06-2007, 16:18   #1
Zikkah
heeft nog geen status
 
 
Airworker sinds: Nov 2005
Locatie: Leiden
Berichten: 156
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Vliegmedische keuringe - Medical Class 1

Hey,

Ik wou graag nog een post wijden aan het vliegmedische aspect om piloot te worden. Er is natuurlijk al veel over gepraat en gedaan op dit forum, maar vaak is het een beetje lastig te vinden waar je voor zoekt tussen al die posts.

Ik wil namelijk binnenkort een poging wagen om mijn medical class 1 te halen. Als ik deze haal, wil ik namelijk gelijk aan mijn havo thuisstudie beginnen, zodat ik na mijn contract bij de Kon. Landmacht(over 2 jaar) meteen kan solliciteren. Omdat ik niet geld wil weggooien, en niet mijn havo voor niets wil gaan doen(ok het is nooit voor niets uiteraard), wil ik wel enige zekerheid hebben dat ik mijn medical class 1 haal. Natuurlijk spelen er meerdere factoren mee bij een aanmelding bij een vliegschool, maar ik denk dat het medische gedeelte 1 van de grootste factoren is waar je het minste invloed op hebt. Dus daar zou ik persoonlijk graag het meeste zekerheid in willen hebben.

Nu vraag ik mij af, is het slim om nu alvast een vliegmedische keuring aan te vragen bij een van de keuringscentra? Tot zover duidelijk bij mij, is een medical class maar 1 jaar geldig, maar je kan dan toch een "verkorte" keuring doen om hem weer te verlengen?

En nemen de vliegscholen hier genoegen mee? Of doen ze zelf vaak ook nog een eigen vliegmedische keuring? Of is een medical class 1 voldoende om dat deel van de selectie over te kunnen slaan?


Alvast bedankt!
Zikkah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2007, 18:53   #2
PrimAir
heeft nog geen status
 
 
PrimAir's Avatar
 
Airworker sinds: Feb 2007
Locatie: EHTW
Berichten: 107
Brevet: CPL ME/IR
Typeratings: -
Uren: 260
Zelf kan ik je mening delen dat het een factor is waarop je zeer weinig invloed hebt, echter denk ik dat ook bij een vliegaanlegtest. Daarop heb je naar mijn mening ook dermate weinig invloed, omdat je het vaak "kunt" of niet.

Tevens misschien ook wel handig om te weten, dat er meer mensen zullen worden afgekeurd op psychologische en vliegaanlegtesten, dan dat men op vliegmedische aspecten zal worden afgekeurd.

Over het geheel genomen bij bijv. de KLS zal ongeveer 15% van de aanmeldingen daadwerkelijk de opleiding beginnen (kan ook zo minder zijn, of meer, pin me er niet op vast). Die 15% zal bijna geheel volgen uit het toelatingsgesprek, wat op de medische keuring na, het laatste onderdeel van de selectie zal zijn.

Daarmee wil ik ook zeggen dat slechts enkele procenten, of slechts 1% zakt op een medische keuring.

Heb je bijvoorbeeld twijvel mbt de ogen, dan zou je kunnen kiezen voor een specifieke oogkeuring, die ten eerste veel minder kost, en vaak lichamelijk haast de strengste keuring is, die gedaan word.

Mits je geen (merkbare) gebreken aan je lichaam hebt, moet je je niet druk maken over een medische keuring. De kans op afkeur is verwaarloosbaar vergelijkend met de gehele fto selecties.

PrimAir
PrimAir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2007, 18:59   #3
Zikkah
heeft nog geen status
 
 
Airworker sinds: Nov 2005
Locatie: Leiden
Berichten: 156
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Maar hoe wordt je dan ongeveer gekeurd? Moet je een heel medisch dossier meenemen ofzo? Stellen ze vragen aan je?


Ik heb bijvoorbeeld vroeger een lui oog gehad, maar bij de keuring voor de luchtmobiele brigade bij de landmacht (waar ik cluster 4 voor nodig had, het hoogst haalbare) zeiden ze bijvoorbeeld dat me oog helemaal niet meer lui is, en gewoon een visus van 0.9 a 1.0 heeft. Dat is dus gewoon 90-100% zichtvermogen . Maar de keuringen voor piloot zijn bijvoorbeeld weer wat anders.

Ook vraag ik mij af hoe en wat ze aan je longen testen.

En doen ze ook allergietesten of iets dergelijks??

Bij mijn keuring van de landmacht werd ook geconstateert dat ik een kleine dip had in mijn oren. Maar dit was nog binnen de perken. Wordt daar ook op gelet bij de vliegmedische keuring? En is een kleine dip toegestaan?



U ziet wel, dat ik veel vraagtekens heb bij bepaalde dingen. Vandaar dat ik graag zekerheid op dat gebied wil hebben.




Ik had nog 1 klein vraagje over het po enzo voor vliegscholen. Stel je wordt bij de ene afgekeurd, kan je het dan gewoon bij een andere vliegschool nog eens proberen? Of keuren die je ook gelijk psychologisch af omdat je al bij een andere school bent afgekeurd?
Zikkah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2007, 19:06   #4
Cpt. Relax
heeft nog geen status
 
 
Cpt. Relax's Avatar
 
Airworker sinds: Jun 2006
Locatie: Sky
Berichten: 599
Brevet: Working on it...
Typeratings: Graag een paar!
Uren: /
Je kan ook gewoon een afspraak vragen voor je medische keuring.
Dat is dan al ťťn twijfel die je wegneemt
Cpt. Relax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2007, 19:08   #5
Alien
Te lui om dit af te
 
 
Alien's Avatar
 
Airworker sinds: Jun 2001
Locatie: -
Berichten: 2.165
Brevet: CPL / FI
Typeratings: F70 (ex-MD11 & 777)
Uren: 3000
Citaat:
Origineel gepost door Airforce Bekijk Bericht
Maar hoe wordt je dan ongeveer gekeurd? Moet je een heel medisch dossier meenemen ofzo? Stellen ze vragen aan je?
Je moet een anamneseformulier invullen, en ze stellen wat vragen.
Voor de rest: Urine, Bloed, Ogen, oren, lichamelijk onderzoek door arts, bloeddruk, hartfilmpje. Duurde bij mij alles bij elkaar 2,5 uur.

Citaat:
Ik heb bijvoorbeeld vroeger een lui oog gehad, maar bij de keuring voor de luchtmobiele brigade bij de landmacht (waar ik cluster 4 voor nodig had, het hoogst haalbare) zeiden ze bijvoorbeeld dat me oog helemaal niet meer lui is, en gewoon een visus van 0.9 a 1.0 heeft. Dat is dus gewoon 90-100% zichtvermogen . Maar de keuringen voor piloot zijn bijvoorbeeld weer wat anders.
Als je bij luchtmobiel de keuring haalt, moet vlieger niet een heel groot probleem zijn, denk dat de keuring in veel opzichten gelijk is

Citaat:
Ook vraag ik mij af hoe en wat ze aan je longen testen.
Je moet blazen, daarmee meten ze je longvolume

Citaat:
En doen ze ook allergietesten of iets dergelijks??
Tenzij je het bij de KLu wil proberen: Nee

Citaat:
Bij mijn keuring van de landmacht werd ook geconstateert dat ik een kleine dip had in mijn oren. Maar dit was nog binnen de perken. Wordt daar ook op gelet bij de vliegmedische keuring? En is een kleine dip toegestaan?
Ik heb ook een kleine dip, maar dit is helemaal afhankelijk van hoe groot hij is en in welk frequentiebereik, maar daar kom je echt pas achter op de keuring

Citaat:
Ik had nog 1 klein vraagje over het po enzo voor vliegscholen. Stel je wordt bij de ene afgekeurd, kan je het dan gewoon bij een andere vliegschool nog eens proberen? Of keuren die je ook gelijk psychologisch af omdat je al bij een andere school bent afgekeurd?
Nee dit gebeurt niet, ik ken meerdere mensen die verschillende selecties simultaan hebben gedaan, de een wel en de andere wel/niet gehaald.


groeten Alien
Alien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2007, 19:21   #6
Zikkah
heeft nog geen status
 
 
Airworker sinds: Nov 2005
Locatie: Leiden
Berichten: 156
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Hardstikke bedankt voor de info alien. Meten ze trouwens je bloeddruk nadat ze bloed hebben afgenomen? Of ervoor? want ik wordt nog weleens slapjes na bloedprikken. Dus ik weet niet of dat invloed op je bloeddruk heeft dan.

Normaal is er namelijk met me bloeddruk nooit wat mis.



Ik ga denk ik toch zowiezo gewoon alvast me medical class 1 proberen te halen. Je kan hem maar beter hebben. Daarna hoef je hem alleen maar te verlengen ieder jaar toch? En dit kost toch maar 134 ipv de 324 voor de normale hele keuring? Of is de hele keuring nog duurder? Want ik zie op de site van http://www.alc-srv.com/ bijvoorbeeld dat de initiele keuring 324 euro kost... Of moet die extended keuring er ook bij om je medical class 1 te halen?
Zikkah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2007, 19:35   #7
Alien
Te lui om dit af te
 
 
Alien's Avatar
 
Airworker sinds: Jun 2001
Locatie: -
Berichten: 2.165
Brevet: CPL / FI
Typeratings: F70 (ex-MD11 & 777)
Uren: 3000
lijkt me dat ze het ervoor doen.

Initieel is inderdaad 324 euro, en dan de opvolgende jaren de reguliere keuring
Alien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-06-2007, 23:37   #8
Erky.
heeft nog geen status
 
 
Erky.'s Avatar
 
Airworker sinds: Sep 2006
Locatie: NL
Berichten: 194
Brevet: CPL
Typeratings: B737
Uren: 200
Maar een beetje gezond mens komt heus door die medical test toch?
Erky. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-06-2007, 00:36   #9
PrimAir
heeft nog geen status
 
 
PrimAir's Avatar
 
Airworker sinds: Feb 2007
Locatie: EHTW
Berichten: 107
Brevet: CPL ME/IR
Typeratings: -
Uren: 260
Klopt, er moet wel echt iets goed mis zijn wil je niet goedgekeurd worden.
De meeste keuringsinstituten willen jouw gewoon een medical bezorgen, en zal je binnen gestelde normen zo veel mogelijk goed proberen te keuren.

PrimAir
PrimAir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-06-2007, 08:57   #10
whitelabel
heeft nog geen status
 
 
Airworker sinds: Jan 2002
Locatie: NL
Berichten: 345
Brevet: ATPL
Typeratings: .- ...-- ..--- ----
Uren: Een paar
MM vergis je niet in die medical. De mensen die goed gekeurd worden denken er vaak niet zo moeilijk over maar ze willen op medisch vlak bijna alles van je weten.

Ik had een probleem met mijn ogen waar ik niets vanaf wist.
Op het ECG vonden ze iets, wat weer verder onderzoek nodig had.
En een EEG was toen ook nog een verplicht onderdeel en ook daar werd iets op gevonden.

Kortom, allemaal dingen waar ik zelf niets vanaf wist. Uiteindelijk is alles goed gekomen maar ik wil alleen maar benadrukken dat het niet altijd zo simpel gaat als sommige beweren.

Mvg, wl
whitelabel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-06-2007, 22:00   #11
Josss
Da gibt nur ein gass und das
ist fullgass
 
 
Josss's Avatar
 
Airworker sinds: Nov 2006
Locatie: Het land der Bieren
Berichten: 128
Brevet: Wiener verband
Typeratings: Poederen, 738
Uren: >0,<10000
Citaat:
Origineel gepost door Erky. Bekijk Bericht
Maar een beetje gezond mens komt heus door die medical test toch?
Die voor de burgerluchtvaart wel, maar die van de Luchtmacht is iets lastiger, volgens mij wordt je bijna letterlijk binnenste buiten gekeerd.. maar hier heb ik geen persoonlijke ervaring mee..
Josss is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn UTC +2. De tijd is nu 04:33.


Forum software: vBulletin, versie 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Integrated by BBpixel Team 2014 :: jvbPlugin R1012.365.1