.:.
  #1  

Netjets

« Vorige hoofdstuk   Selecties en aannames airlines
  Volgende hoofdstuk »


 

Inhoud

Adres


NetJets Transportes Aereos S.A.
Edificio Cristal
Rua Calvet De Magalhaes 245, Bloco B
2774-550 Paco De Arcos
Portugal


Telefonisch interview


Ze willen weten of je de basis dingen zoals V1, V2 VMG,VMA enz nog weet, maar het is geen ATPL examen. Voorbeelden:
  1. Je start de daling voor de APP maar de pax doet zijn gordel niet om met de mededeling dat ie de vliegers van NJ vertrouwt....wat doe je?
  2. Op het moment dat je een pax ophaalt zie je dat hij teveel bagage bij zich heeft en dit niet in het laadruim past....wat vertel je hem??
  3. Wat is Vmca?
  4. Kan je iets vertellen over de Approach BAN?
  5. Wat houdt het eerste segment van een instument APP in?
  6. Wat is de outbound timing in een holding boven 14000'?
  7. Je vliegt met een klant naar bestemming X. Enroute krijg je te horen dat je bestemming dicht is gegaan. Wat ga je precies doen?

Het is belangrijk dat je bij je antwoord ook aan je passagier denkt. Bij jouw huidige werkgever is het niet van belang wat de wensen van de paxen zijn.
Het gesprek duurt ongeveer 20 tot 30 minuten waarvan het grootste gedeelte over het "Netjets pakket" wordt gepraat. Je hoeft dus alleen maar te luisteren.

Het gaat vooral over de eerste indruk die aan de telefoon maakt (heeft deze man/vrouw wel zin om bij ons te werken, en wil ik met deze persoon 6 dagen in een alu tube zitten. Het zijn allemaal actieve vliegers die deze telefoon gesprekken afnemen!

Interview


Een week van tevoren word je geemailed over welk hotel je verblijft, route beschrijving, what to bring etc etc. Het interview is verspreid over 2 dagen, de eerste dag begin je om 1230 tot na 1800 en de volgende dag om 0830 tot na 1300. Er staan taxies klaar de eerste avond om je naar het hotel te brengen en op te halen de volgende ochtend. De staf van NetJets Europe is heel behulpzaam en oprecht vriendelijk. Ze doen er alles aan om je gerust te stellen en je best te doen. Gedurende de dag zijn er boterhammen en diverse dranken beschikbaar zonder kosten. Zorg dat je de eerste dag op tijd bent want voor je het weet zit je in de file als je dezelfde dag als het gesprek aankomt. De laatste deelnemer kwam pas na 1400 binnen vanwege files. Ze houden de 2e dag rekening met kandidaten die een "vroege" vlucht terug moeten halen.
Selektieprocedure is sinds kort behoorlijk aangepast. DetaILS ken ik niet helemaal, maar het lijkt nu meer op een selektie die bij de meeste airlines gangbaar is, o.a.:
* Groepsopdracht (met z'n 4en, de totale groep wordt in 2en gedeeld, moet je overleggen hoe je een scenario gaat oplossen die voor kan komen met bijvoorbeeld een klant. Belangrijk hoe je communiceert met elkaar en dat je alle opties behandeld)
* Senso-motorisch onderzoek (joystick,om de FD bars in het midden te houden- rudder pedals om het balletje in het midden te houden en keyboard inputs om de snelheid gelijk te houden) + persoonlijkheidsonderzoek (4 uur achter computer, oa rekentesten, Engelse taal, stukje test lezen en vragen beantwoorden met agree/not agree/can't tell, een regel tekst met een ontbrekend woord waar je uit 4 antwoorden moet kiezen, een regel tekst die je moet aanvullen met weer 4 antwoorden om uit te kiezen,een "FMS" die je moet "programmeren" met snelheid/heading/hoogte terwijl er tegelijk "lampjes" gaan branden die je moet uitdrukken op het numerieke gedeelte van het toetsenbord, een 225 vragen persoonlijkheids test)
* Interview (Je zit tegenover 4 panelleden,1 HR en 3 gezagvoerders, en er worden vragen gesteld over je cv, technische vragen waarvan er een aantal op het bord staan, scenario vragen dit en dat gebeurd- hoe lost je dit op? of vertel eens over een tijd dat je dit of dat hebt meegemaakt en wat deed je toen.)

Grading


Als je grading doet in de UK doe je het op de Beech 1900 of op de Hawker 800, als je het op Le Bourget doet, doe je het op de EMB-145.

Je wordt van tevoren gebriefd over de sim en diverse snelheden, gear en flaps. Iedereen van je groep, 4 man, krijgt een ander scenario dus er is na afloop niks te vergeleijken met je mede kandidaten.
Ze kijken tijdens de sim vooral naar je MCC skills en je basic vliegen, hou je hoogte, snelheid, koers. Je vliegt eerst in VMG een Circuit tot een landing. Dan vlieg je een SID onder IMC totdat er wat gebeurd waardoor je een SE ILS moet vliegen. Of je gaat terug of je gaat naar een veld in de buurt. Wat wel even wennen op de Hawker is het "fietsstuur" als yoke. Voordeel van de sim op de jet is dat hij veel lekkerder N-1 vliegt dan zo'n turboprop. Vooraf heb je een Briefing met de Instructeur en je PNF, je kunt je PNF dan alvast briefen wat je van hem verwacht en wat er komen gaat (navs tunen, RT, Checklist departure, T/O alternate, approach plates etc.). De PNF is heel erg "dom" en doet alleen wat je hem vraagt, hij initieerd niks. Als je hem te lang aan het stuur laat zegt hij dat hij moe wordt.
De 145 is niet echt moeilijk te vliegen. FADEC is handig. Geen single engine problemen. Centerline thrust met de 145 beter dan de B1900. Makkelijke scan met je PFD en MFD.

Voordeel van sim op de Beech 1900: vliegt goed, beetje trager dan een jet, wat altijd helpt tijdens een check en van de props moet je niks aantrekken, dat doen zij wel voor je. ze willen gewoon goede MCC zien en dan is alles goed.

Ligt er ook een beetje aan wat je gewent bent qua panellayout. E145 is full EFIS (ALT en SPEED tapes) de B1900 niet.

Het kan ook zijn dat je de sim moet doen op de CitationII sim. Dit is even wennen maar het gaat niet om de sim maar om jou! (CRM erg belangrijk)

Tips


Als je ace doorleest en je BOM hoofdstuk 8 (als je die hebt) is het interview en vragentest goed te doen. Voor de Engelse test moet je deze link even bekijken: http://www.kent.ac.uk/careers/tests/verbaltest.htm. Dat is namelijk precies zo'n soort test die je bij NJE krijgt.

JAR-OPS vragen o.a.: Take-off en Landing performance en alles wat daar mee te maken heeft. Neem je B1/ATPL theorie daarover nog eens door. Definities van speeds (V1, V2, etc), performance (TODA, TORA. Dep segments, etc) en fuel planning opfrissen. Ook de TAF's en METAR's kunnen ontcijferen, ook de significant weather chart is belangrijk.

Als het even kan probeer dan de dag van tevoren te komen zodat je de route kunt voorrijden ivm de hoeveelheid rotondes in Farnborough. Je krijgt via NetJets hun Crew korting op de kamer, je betaald dus NetJets rate en dat is een behoorlijk stuk goedkoper dan de normale hotel rates. Reply naar de recruiter waar je de email van krijgt en vraag of ze een reservering voor je maken de avond ervoor. Thriffty heeft hele redelijke aanbiedingen voor autoverhuur als je op Gatwick aankomt.

En vergeet je logboeken niet, er is er namelijk altijd wel een die dat doet (), ongelooflijk maar waar. ook je licenses, paspoort etc. maar dat laten ze je allemaal weten in de email.

Typerating


TR in de USA hangt af van de vloot waar je op komt. Gulfstream en Falcon is in de States, Bravo is in Farnborough, Excel en Hawkers ook nog in de USA.
Training bij Flight Safety International. NetJets is bezig eigen TRTO op te zetten en training met eigen TRI/TRE te doen. Is sinds kort het geval op de Citation Bravo.

Website


http://www.netjetseurope.com/careers/

ę Vorige hoofdstuk   Selecties en aannames airlines
  Volgende hoofdstuk Ľ

Contributors: Biscane, Diana, SvG, CE550B
Gemaakt door Diana, 06-05-2007 om 01:29
Laatst bewerkt door Biscane, 16-02-2008 om 00:26
0 reacties , 16773 keer bekeken
Antwoord
Article Tools
Weergavemodus

Plaatsingsregels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn UTC +2. De tijd is nu 00:06.


Forum software: vBulletin, versie 3.8.4
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Integrated by BBpixel Team 2020 :: jvbPlugin R1012.365.1