.:.
  #1  

Privévlieger

« Vorige hoofdstuk   Alles over het beroep van piloot
  Volgende hoofdstuk »


 

Inhoud

Private Pilot Licence (PPL)


PPL staat voor Private Pilot Licence, ook wel privé-brevet genaamd. Het behalen van een PPL, het privé-brevet, is voor velen al een doel op zich. Als hobby of om zichzelf van A naar B te brengen, biedt dit brevet al heel veel. Uit deze groep vliegers komen vaak beroeps- en verkeersvliegers voort, want wordt je eenmaal gegrepen door het vliegen, dan ga je al vlug nadenken over de mogelijkheden om dit voor je beroep te doen.

De minimum leeftijd voor dit brevet is 17 jaar, maar je kunt er al eerder mee beginnen: de leeftijd om solo te mogen vliegen is 16 jaar. Dit brevet is bedoeld voor mensen die willen vliegen maar dit niet beroepsmatig doen. De opleidings- en brevet-eisen liggen dan ook lager dan die voor het CPL of ATPL.

Vooropleiding


Een vooropleiding is niet vereist, maar kennis van de Engelse taal is handig, aangezien bij het PPL ook Radio-Telefonie behoort. Bij al het radioverkeer dient in het Engels over de radio te worden gesproken.

Opleiding


Er zijn een aantal gecontroleerde en ongecontroleerde (zonder luchtverkeersleiding) vliegvelden in Nederland. Op deze velden is altijd wel een vliegschool of vliegclub waar je je PPL kunt halen. Wil je alleen je PPL halen en verder niet door naar de beroepsbrevetten (CPL en ATPL), dan kun je op de meeste vliegscholen prima terecht. Wil je echter verder gaan, dan moet je hogere eisen aan je opleiding stellen. Zie elders voor tips om te bekijken welke vliegschool het beste voor je geschikt is.

Dat het PPL een wat ”lichter” brevet is, wil niet zeggen dat de opleiding minder serieus hoeft te worden genomen. Een goede instructie, inclusief briefing en debriefing (voor- en nagesprek) op de grond, behoren tot de opleiding. Je mag dus verwachten vantevoren minimaal een half uur uitleg te krijgen wat je gaat doen tijdens de vlucht. Na de vlucht vindt er weer minimaal een half uur debriefing plaats waarbij besproken wordt wat je goed en niet goed hebt gedaan tijdens de les, wat je hebt geleerd en waar je volgende keer op moet letten. Een goede, uitgebreide briefing en debriefing zijn niet alleen belangrijk voor het leerproces, maar ook om het enthousiasme van de leerling levend te houden.

Zorg dat je zelf goed voorbereid bent voor de les. Vraag de les ervóór wat hij bij deze les van plan is, bestudeer de theorie en maak een voorstelling in je hoofd van de vlucht. Dit scheelt kostbare tijd om je de praktijk eigen te maken. Na de vlucht is een goede debriefing van belang. Wat hebben jullie gedaan, wat deed je goed, wat deed je niet goed, waar dient verbetering in te komen en wat is de volgende stap?

Een vliegschool is een commerciële instelling, die in principe verdient aan ieder gevlogen lesuur. Dat betekent echter niet dat een leerling een melkkoe hoeft te zijn. Een goede vliegschool houdt de progressie van de leerling in de gaten, zodat hij/zij niet uren bezig is met dezelfde oefeningen, zonder enige vooruit-gang te boeken. Het is ook de taak van de vliegschool met de leerling te bespreken of het zin heeft om verder te gaan, als de leerling het echt niet leert. Hou ook zelf je progressie bij en laat het lesuur niet verworden tot alleen maar een gezellig wekelijks vluchtje. Het is immers de bedoeling dat je in zo’n min mogelijk aantal uren een goede vliegopleiding krijgt.

Logboek


Bij je eerste les krijg je al een logboek waarin de uren die je vliegt worden bijgehouden. Per vlieguur houd je o.a. het volgende bij: de datum, het type vliegtuig waarin gevlogen is (bijv. Cessna 152), het type vlucht (overland of lokaal), de code van het vliegveld van vertrek en aankomst, de vliegtijd en het aantal landingen.
De instructie-vlieguren worden apart bijgehouden naast de solo vlieguren.
Ook het totaal gevlogen uren wordt bijgehouden. Iedere vlucht - instructie en solo - wordt afgetekend door je eigen instructeur, waarbij hij ook zijn (instructeurs-) brevetnummer opschrijft.

Het verdient aanbeveling het logboek altijd bij je te houden en af en toe een kopie van de laatste pagina te maken voor het geval je het logboek kwijtraakt. Let op dat je eigen, bevoegde instructeur je vlieguren aftekent in je logboek. Anders tellen de uren niet mee.
Later, als je je brevet hebt, teken je zelf iedere vlucht af met vermelding van je brevetnummer (maar ook dan worden eventuele instructie-uren afgetekend door de bevoegde instructeur).

De instructeur


De instructeur is zeer belangrijk in de opleiding. Zie ook de tekst over vliegopleidingen elders, voor tips en info over vliegscholen en instructeurs. In sommige gevallen kan het voorkomen dat een leerling niet goed overweg kan met de instructeur. Het is dan mogelijk om een andere instructeur te vragen. Vraag jezelf wel af waarom je niet met de instructeur kan opschieten. Als hij vindt dat je op een bepaalde manier moet vliegen en jij vindt dat het anders moet, tja. Hij is de instructeur en hij heeft de baan omdat hij je op een bepaalde manier het vliegen wil leren. Als het goed is zit hij er niet om het je moeilijk te maken, maar om je iets aan het verstand te brengen.

Medische geschiktheid


De aanvrager voor een PPL-brevet dient medisch goedgekeurd te zijn. Onder JAR-FCL is een Klasse 1 of 2 Medisch certificaat vereist. Je kunt zelf bepalen waar je je laat keuren, er zijn diverse commerciële keuringscentra. Bekijk de websites en vergelijk de prijzen. Het is ook mogelijk je in Duitsland te laten keuren.

Solo


Al vanaf de eerste les stuur je zelf. Dankzij de dubbele besturing kan de instructeur onmiddellijk ingrijpen, mocht een leerling iets verkeerd doen.
De starts en landingen zullen eerst nog door de instructeur worden voorgedaan. Omdat er veel circuits zullen worden gevlogen en je snel de procedure leert, zul je al vlot je eerste start maken. De instructeur zal je zo veel mogelijk zelf laten vliegen, waarna hij alleen nog zal ingrijpen als het nodig is.
De instructeur zal dus al gauw weinig of niets meer voordoen, maar alleen nog mondeling instructies geven. Het is immers de bedoeling dat jij degene bent die vliegt en eventueel fouten maakt, want daar leer je weer van.

Als je met je eerste les begint, hoef je nog geen theorie te hebben geleerd en hoef je ook nog niet medisch gekeurd te zijn. De medische keuring is nodig vóórdat je solo gaat, wat na gemiddeld 20 uur gebeurt. Een leerlingvlieger mag pas solo vliegen na toestemming van de instructeur, dient minimaal 16 jaar te zijn en vliegmedisch goedgekeurd.
Het solo de lucht in gaan gebeurt als de instructeur denkt dat je daar klaar voor bent. Je maakt één of meer starts en landingen. Je kunt solo vliegen na toestemming van de instructeur.

Leeftijd examen


De aanvrager van een PPL-brevet dient minimaal 17 jaar te zijn en medisch te zijn goedgekeurd.

Theorie-cursus en -examen


Voordat je praktijk-examen kunt doen moet je geslaagd zijn voor de theorie vakken:

- Air Law & Operational procedures gecombineerd
- Navigation
- Flight Performance and Planning
- Aircraft General Knowledge & Principles of Flight
- Meteorology
- Human Performance and Limitations
- Communications

Deze theorie wordt voor het PPL in de Nederlandse taal afgenomen.

Praktijk-examen op eenmotorig vliegtuig


Het praktijk-examen wordt afgenomen op hetzelfde type vliegtuig als waarop gelest is. Zakt de leerling op één onderdeel van het examen, dan mag dit onderdeel opnieuw worden afgelegd. Zakt de leerling op meerdere onderdelen, dan moet het hele examen opnieuw worden afgelegd. Alle onderdelen van het praktisch examen moeten binnen 6 maanden worden afgelegd. Er is geen limiet aan het aantal keren dat het praktijk-examen kan worden afgelegd. Heeft men al 70 uur ervaring als pilot-in-command (de enige bestuurder van het vliegtuig), dan mag het examen ook worden afgenomen op een meer-motorig (multi-engine) vliegtuig.

Benodigde instructie en uren voor het PPL


De aanvrager van een PPL(A) brevet dient minimaal 25 uur DBO (”DBO” staat voor ”Dubbele Besturings Onderricht”, de bevoegde instructeur stuurt mee) te hebben gehad en minimaal 10 uur solotijd, waarvan tenminste 5 uur solo overland waarvan minimaal één overland vlucht van min. 150 NM (270 km), waarbij fullstop landingen zijn gemaakt op twee vliegvelden anders dan het vlieg-veld waarvan vertrokken wordt. Als de aanvrager van het brevet al PIC-tijd heeft op een ander JAR-FCL vliegtuig, mag de vereiste DBO-tijd worden verminderd tot minimaal 20 uur. Het aantal uren dat je uiteindelijk tijdens de opleiding vliegt is niet bij iedereen gelijk. Bij de één kan het al bij 45 uur, de ander zal 50 tot 60 uur of meer nodig hebben, de eisen spreken immers alleen over het minimum aantal uren. Het is verstandig om bij het maken van een financieel plan met het laatste rekening te houden.

Het praktijk-examen wordt afgenomen door een examinator (Flight Examiner, FE). Het examen dient binnen 6 maanden na het afronden van de praktijkopleiding te worden afgenomen.



Geldig houden van PPL


Het PPL houd je geldig met een profcheck binnen 3 maanden voor het verlopen, of door in de 12 maanden voorafgaand aan het verlopen minimaal 12 uur te vliegen, waarvan 6 uur als pilot-in-command, inclusief 12 starts en 12 landingen en een trainingsvlucht uit te voeren van min. 1 uur met een instructeur (dit uur trainingsvlucht valt binnen de vereiste 12 uur).

Aantekeningen / bevoegdheidverklaringen


Heb je eenmaal je brevet, dan kun je verschillende aantekeningen halen, ook wel aangeduid met het Engelse woord ”rating”. Dat wil zeggen: verschillende extra bevoegdheden. Zo zijn er bijv. ratings voor bepaalde typen vliegtuigen.

Uren maken op weg naar het CPL


Het is niet toegestaan om geld te verdienen met een privé-brevet. Wil je het vliegen als hobby beoefenen, dan kun je prima vooruit met het PPL. Wil je er je beroep van maken of freelance gaan vliegen, dan ga je door met studeren voor het CPL of ATPL.

Een eigen vliegtuig


Je kunt overwegen een eigen vliegtuig aan te schaffen, en daarmee te gaan vliegen. Een calculatie voor een bepaald aantal uren per jaar, onderhoudskosten, rente (lening), stalling, brandstof, verzekering etc. kan uitkomen op een gunstiger bedrag dan een vliegtuig per uur te huren. Denk aan bedragen voor een C-150 van ca. 25.000,- euro.

Is deze mogelijkheid een optie, dan kun je zelfs overwegen dit al te doen vóórdat je met de lessen voor het privé-brevet begint. Dat scheelt dan meteen in de kosten voor lesuren. Vliegscholen hebben een ”losse” uurprijs voor de instructeur, het is dus mogelijk instructie te krijgen op een eigen vliegtuig. Neem je les met vriend(in)/ echtgeno(o)t(e)/ familielid, dan kan de calculatie nog aantrekkelijker uitkomen. Er komt heel wat bij kijken wanneer je een vliegtuig koopt, dus bereid je goed voor, laat je goed adviseren en kijk rond in binnen- en buitenland naar vliegtuigen en prijzen.

Slepen van zweefvliegtuigen


Voor weinig geld vliegen op andermans vliegtuig is in sommige gevallen wel mogelijk. Bijvoorbeeld sleepvliegen bij een zweefclub. Hierbij sleept het motorvliegtuig het zweefvliegtuig omhoog, om daarna los te koppelen en weer te landen.
De voorwaarden om te sleepvliegen zijn per zweefvliegclub verschillend. Het is bijv. mogelijk dat er als voorwaarde wordt gesteld dat je minimaal 40 solo-uren hebt en een opleiding op het sleepvliegtuig.
Dit wordt meestal bij de zweefclub gedaan, waar ook het examen wordt afge-nomen. Voorwaarde is vaak dat je lid bent van de betreffende zweefclub.

Het brevet, en wat nu?


Zorg zelf dat je tijdens je opleiding andere leerlingen of vliegers leert kennen op het vliegveld. Zo kun je vragen stellen over het vliegen, je eigen ervaringen bespreken en val je niet in een gat als je eenmaal je brevet hebt. Heb je namelijk je brevet, dan valt je wekelijkse lesritme weg (aangenomen dat je wekelijks lest, het kan ook vaker) en heb je minder contact met je voormalige instructeur. Misschien wil je nog geen familie meenemen, of heb je ze na een paar keer wel allemaal gehad en wat dan. Het is dan prettig als je al wat mensen kent met wie je nu kan vliegen.

Ook is de vliegclub een geschikte plek om een vliegmaatje te vinden en gestimuleerd te worden in het vliegen naar allerlei velden. Veel vliegclubs organiseren lezingen en vluchten met een aantal leden naar interessante velden of bijvoorbeeld vliegshows. Zo leer je clubleden kennen, kom je aan belangrijke informatie over het vliegen en de luchtvaart en doe je ervaring op. Een actieve vliegclub kan zijn leden inspireren en stimuleren. Bovendien zijn de kosten van vliegtuighuur lager.

Ben je inmiddels beroepsvlieger en lid van een vliegclub, dan weet men je vaak te vinden als er een interessant vluchtje is. Immers, in de luchtvaart is het niet alleen een kwestie van kennis, maar ook van kennissen!

Proefles


Een proefles kost ca. 100,- euro voor een half uur tot zo'n 200,- euro voor een uur vliegen. De prijzen variëren per vliegschool. Kijk op de websites van de vliegclubs en vliegscholen voor informatie, ze zijn te vinden via de links.

« Vorige hoofdstuk   Alles over het beroep van piloot
  Volgende hoofdstuk »

Contributors: Diana
Gemaakt door Diana, 05-05-2007 om 23:15
Laatst bewerkt door Diana, 05-05-2007 om 23:17
0 reacties , 10420 keer bekeken
Antwoord
Article Tools
Weergavemodus

Plaatsingsregels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn UTC +2. De tijd is nu 12:21.


Forum software: vBulletin, versie 3.8.4
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Integrated by BBpixel Team 2017 :: jvbPlugin R1012.365.1