.:.
Oud 09-02-2007, 13:45   #1
Bubbah
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Stuur een bericht via ICQ naar Bubbah Stuur een bericht via MSN naar Bubbah Send a message via Skype™ to Bubbah
KLS Selectie Deel 2

Gezien de vorige thread aan de lange kant begon te worden (en topic drift ontstond) hier maar even het officieuze vervolg (voor zover daar behoefte aan is ;-)).

Zijn er nu onderhand al mensen die 26-2 ook naar Groningen gaan voor de GVSS?
Bubbah is offline  
Oud 09-02-2007, 13:55   #2
Sweetsurrender
heeft nog geen status

Brevet: ATPL
Typeratings: B777, E175/190
Uren: Counting
Even een praktisch vraagje. Niet voor mezelf, maar voor een klasgenoot die bezig is met zijn selectie: Is het mogelijk om aan de opleiding deel te nemen als je dyslectisch bent? Hij had bij PO1 maar 1 van de 5 toetsen af kunnen maken, maar was wel met volgens mij 26 of 28 punten door...
Sweetsurrender is offline  
Oud 09-02-2007, 15:23   #3
clown
climbing to random FL

clown's Avatar

Airworker sinds: Aug 2005
Brevet: fATPL
Uren: 165
Sweetsurrender,

Goeie vraag, maar ik denk dat je (of je klasgenoot) de vraag beter aan de KLS zelf of bij bijvoorbeeld AHFC kan vragen.

Succes en gr.,

Clown
clown is offline  
Oud 09-02-2007, 18:50   #4
BinMiao
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2007
ik had bij mijn PO1 geen enkel onderdeell afgekregen.
toch 31 punten gehaald:P
BinMiao is offline  
Oud 09-02-2007, 21:33   #5
Talsma
Gast
established ILS 37

Airworker sinds: Jul 2004
Brevet: CPL
Uren: ~1100
Citaat:
Origineel gepost door Bubbah Bekijk Bericht
Gezien de vorige thread aan de lange kant begon te worden (en topic drift ontstond) hier maar even het officieuze vervolg (voor zover daar behoefte aan is ;-)).

Zijn er nu onderhand al mensen die 26-2 ook naar Groningen gaan voor de GVSS?
Ik ben er de 26ste!
Talsma is offline  
Oud 09-02-2007, 23:57   #6
Bubbah
heeft nog geen status

Stuur een bericht via ICQ naar Bubbah Stuur een bericht via MSN naar Bubbah Send a message via Skype™ to Bubbah
Citaat:
Origineel gepost door Talsma Bekijk Bericht
Ik ben er de 26ste!
Kijk, in ieder geval een andere Airworker... wat een geruststelling ;-)
Bubbah is offline  
Oud 10-02-2007, 00:24   #7
Huugje
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2006
nog mensen die komende week (12/02) mogen voor de gvss?
Huugje is offline  
Oud 10-02-2007, 12:54   #8
easy737
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2004
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
Citaat:
Origineel gepost door Sweetsurrender Bekijk Bericht
Even een praktisch vraagje. Niet voor mezelf, maar voor een klasgenoot die bezig is met zijn selectie: Is het mogelijk om aan de opleiding deel te nemen als je dyslectisch bent? Hij had bij PO1 maar 1 van de 5 toetsen af kunnen maken, maar was wel met volgens mij 26 of 28 punten door...
Het lijkt mij wat lastig, als je bijvoorbeeld even snel een approach chart moet bestuderen terwijl je dyslectisch bent... Maar goed, leg idd je vraag even voor aan de opleidingsinstantie zelf.
easy737 is offline  
Oud 10-02-2007, 17:22   #9
DownBurstX
MSc. Aeronautical Safety

DownBurstX's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Ik mag pas over ca. 2 maanden naar Eelde, ik moet dus nog even wachten .
DownBurstX is offline  
Oud 10-02-2007, 18:09   #10
TheP-51Fan
heeft nog geen status

TheP-51Fan's Avatar

Airworker sinds: Feb 2007
Brevet: None
Typeratings: None
Uren: None
Nog meer mensen die aanstaande maandag beginnen met hun 1ste test?
Ik heb er verdomd veel zin in, alhoewel ik wel lichtelijke vrees heb voor de tests (stage fear ofzo )... naja ik ga gewoon mijn uiterste best doen, beetje oefenen met sommetjes vanaaf en morgen en dan zien we wel

ps; grijs modern pak (laag uitgesneden, niet 3 delig) dat verdomd mooi zit, of zwart pak (italian style, 3 delig) met ietswat minder mooi zittende broek?
Tevens zijn hints om in mijn achterhoofd houden voor de 1ste test , van harte meegenomen.
TheP-51Fan is offline  
Oud 11-02-2007, 01:44   #11
TheP-51Fan
heeft nog geen status

TheP-51Fan's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door TomTom Bekijk Bericht
Moet je tegenwoordig een modeshow lopen tijdens je eerste selectie? Bij mij was dat nog gewoon een intelligentie-testje.
Tijden veranderen blijkbaar, looks worden blijkbaar steeds belangrijker voor piloten. Maar dat moet natuurlijk ook wel, want de stessjes worden ook steeds veeleisender en dergelijke, zoiets heet natuurlijke selectie.
Op den duur worden zo alle lelijke piloten er uitgefilterd want zij hebben dan geen nageslacht meer en de knappe piloten blijven zo over. Handig op ingesprongen dan door dit element alvast door te voeren in de allereerste selectierondes!
Iemand die voor een beroep kiest waar je dag en nacht in een pak moet lopen is bij mijn weten toch tamelijk ijdel, dus ik denk niet dat ik met mijn ijdelheid boven het koren uitsteek .
Ik snap je redenatie wel, maar ' t is tegenwoordig toch echt belangrijk dat je er erg goed uitziet (kijk maar naar het bedrijfsleven, top managers moeten er pico bello uitzien)

Ach ja, uiteindelijk gaat het om het vliegen en is de rest maar bijzaak
TheP-51Fan is offline  
Oud 11-02-2007, 17:15   #12
TheP-51Fan
heeft nog geen status

TheP-51Fan's Avatar

Wha ik zat mijn staartdelingen eens op te halen en ik zag dat je maar 20 secs per vraag hebt( 60 vragen verspreid over 20 mins) en dat met staartdelingen ??
Nu vraag ik me toch af of je dan vragen van het kaliber zoals 93/1176,45\.. krijgt, daar ben je toch echt wel even mee bezig, (antwoord is 1x , 2x , 6x, 5x, en dan de komma 2x verplaatsen, dus 12,65 voor de nieuwschierigen onder ons)..
TheP-51Fan is offline  
Oud 11-02-2007, 17:48   #13
von Richthofen
heeft nog geen status

von Richthofen's Avatar

Airworker sinds: Apr 2006
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: 747-400, F70/100
Uren: 2500+
Wat ik me kan herinneren zijn er een aantal vragen die je gewoon met inzicht kan beantwoorden, zonder dat je het uitrekent. Als je de staartdeling 93/1176.45\ moet uitrekenen en je bent daar niet zo heel goed in kan het wel wat langer dan de 20 sec duren. Echter kan je een situatie hebben waar de antwoorden bv zo zijn:
a) 1265
b)126.5
c) 12.65
d)1.265
Dan kan je uitgebreid gaan kutten met de komma, waar die nou moest staan. Maar even snel bekijken levert op dat alleen antwoord c ook maar in de buurt kan komen. Vrij simpel opgelost zonder al te veel rekenen.

Lees dus altijd de vraag helemaal goed door (inclusief de antwoorden). Scheelt regelmatig een hoop!

Succes ermee!
von Richthofen is offline  
Oud 11-02-2007, 18:00   #14
TheP-51Fan
heeft nog geen status

TheP-51Fan's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door von Richthofen Bekijk Bericht
Wat ik me kan herinneren zijn er een aantal vragen die je gewoon met inzicht kan beantwoorden, zonder dat je het uitrekent. Als je de staartdeling 93/1176.45\ moet uitrekenen en je bent daar niet zo heel goed in kan het wel wat langer dan de 20 sec duren. Echter kan je een situatie hebben waar de antwoorden bv zo zijn:
a) 1265
b)126.5
c) 12.65
d)1.265
Dan kan je uitgebreid gaan kutten met de komma, waar die nou moest staan. Maar even snel bekijken levert op dat alleen antwoord c ook maar in de buurt kan komen. Vrij simpel opgelost zonder al te veel rekenen.

Lees dus altijd de vraag helemaal goed door (inclusief de antwoorden). Scheelt regelmatig een hoop!

Succes ermee!
'T is te hopen dat de vragen zo gesteld zijn, dan moet het wel lukken (rekenen was ik altijd wel goed in , maar 't is allemaal wat verwaterd), en dankuzeer voor de gewenste succes

Laatst aangepast door TheP-51Fan : 11-02-2007 om 18:15
TheP-51Fan is offline  
Oud 11-02-2007, 19:18   #15
Bubbah
heeft nog geen status

@TheP-51Fan: Succes morgen, niet te druk maken, stropdas recht doen (ik wist dat ik wat vergeten was bij mn PO1) en gaan met die banaan.

@Peto, TomTom: Waar moeten jullie vandaan komen?
Bubbah is offline  
Oud 12-02-2007, 07:29   #16
nafets
heeft nog geen status

nafets's Avatar

Airworker sinds: Jun 2006
Brevet: CPL ME IR (f-atpl)
Jeetje jullie zijn al vroeg met die GVSS

Ik moet nog steeds wachten tot 16 april

Maarjah zijn er toevallig die dan ook hun GVSS hebben? haha ja ik weet het, dit is de zoveelste poging...
nafets is offline  
Oud 12-02-2007, 18:25   #17
777-200
heeft nog geen status

Brevet: GPL
Uren: 50h glider
even wat vraagjes over PO 1 en 2

bij het logisch redenatie vermogen, is dit over het algemeen makkelijk, of toch wel pittig?

het technisch inzicht testje, is dat hetzelfde niveau als dit? http://www.mb-design.nl/smeot/capaciteiten.htm

het interview bij PO2, wordt dit gedaan door gewoon 1 psycholoog, of zijn het er meerdere?

alvast bedankt
777-200 is offline  
Oud 12-02-2007, 19:04   #18
Bubbah
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door 777-200 Bekijk Bericht
even wat vraagjes over PO 1 en 2

bij het logisch redenatie vermogen, is dit over het algemeen makkelijk, of toch wel pittig?

het technisch inzicht testje, is dat hetzelfde niveau als dit? http://www.mb-design.nl/smeot/capaciteiten.htm

het interview bij PO2, wordt dit gedaan door gewoon 1 psycholoog, of zijn het er meerdere?

alvast bedankt
Op volgorde: gemiddeld, ja, 1.
Bubbah is offline  
Oud 12-02-2007, 19:14   #19
PrimAir
heeft nog geen status

PrimAir's Avatar

Brevet: CPL ME/IR
Uren: 260
Hey, werd laatst op deze site geattendeerd. Ben met de selectie van de KLS bezig. Weet niet of het toeval is, maar er zijn er wel veel van Airwork op de 26ste an de beurt zijn met de GVSS. Ik ben de 26ste iig op de KLS aanwezig.

PrimAir

Laatst aangepast door PrimAir : 12-02-2007 om 23:06 Reden: spelvoud
PrimAir is offline  
Oud 12-02-2007, 20:16   #20
Joozd
Jonge je hebt zelf geen status

Joozd's Avatar

Airworker sinds: Sep 2004
Brevet: Ja.
Typeratings: Ook.
Uren: hondderdduizendmiljoen
Daar delen ze het op in, heb ik gehoord. Maken ze meteen de sim een beetje onklaar om te zorgen dat je geen oneerlijk voordeel door grotere voorkennis hebt!
Joozd is offline  
Oud 12-02-2007, 21:45   #21
Bubbah
heeft nog geen status

Ach, ik heb er zin in; ze mogen van mij onklaar maken wat ze willen zolang het maar eerlijk blijft :P

Beetje jammer dat ik vrijdag en zaterdag op de carriere beurs in utrecht sta, kon ik zaterdag avond het boekje pas lezen
Bubbah is offline  
Oud 12-02-2007, 21:55   #22
BinMiao
heeft nog geen status

iemand volgende maandag naar eelde voor gvss?
BinMiao is offline  
Oud 14-02-2007, 14:59   #23
pilotgirl
heeft nog geen status

heej

ik heb over pak weg 2 maandjes me gvss, nu heb ik 1 keer in n simulor gevlogen bij een opendag op seppe... (30 min.) ... raden julile het aan om toch nog ergens een selectie trainings cursusje te volgen ? of dat je ergens n uurtje een simulator huurt ( + instructeur) .... had mijn advies van de psycho tests was matig....dus moet een goede score neerzetten bij de gvss....
wat raden jullie mij aan?
PG
pilotgirl is offline  
Oud 14-02-2007, 15:31   #24
Fukko
heeft nog geen status

Fukko's Avatar

Airworker sinds: Nov 2005
Brevet: CPL, Frozen ATPL
Typeratings: 737-300/900, c172
Uren: 160hr TT, 90hr FNPT/FFS 737/747
@Sweetsurrender zijn vraag van 5 dagen geleden. Met dyslectie (als die merkbaar is) wordt je in principe bij de COVA afgewezen. Iemand die ik ken had een 8 op zijn psycho (en iq-testen dus ook allemaal prima), GVSS gedaan en daarna cova en is op grond van zijn dyslectie afgewezen. Hij deed er merkbaar iets te lang over om de groepsopdracht door te lezen. Cova raadde hem aan om de opleiding L&R te gaan volgen, omdat je dan al een flinke voorsprong op de theorie hebt en dus niet zo snel in de problemen zou komen.
Fukko is offline  
Oud 14-02-2007, 16:06   #25
clown
climbing to random FL

clown's Avatar

Airworker sinds: Aug 2005
Brevet: fATPL
Uren: 165
SweetSurrender,

Ik kwam dit bericht onlangs tegen op PPRuNe;

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=246437

Clown
clown is offline  
Oud 15-02-2007, 16:59   #26
777-200
heeft nog geen status

even een andere vraag. Als ik van het vwo kom, ben ik 17 jaar. Dit vind ik persoonlijk nog wat om me aan te melden bij de KLS. Daarom wil ik graag een jaartje in de USA wonen. ik hoor vaak over mensen die zijn afgewezen bij de KLS vanwege te weinig levenservaring. Zijn er nou echt zoveel mensen die zijn afgewezen bij de KLS vanwege te weinig levenservaring? en zijn er meer mensen die een jaartje in het buitenland hebben gewoond er daarna naar de KLS zijn gegaan?
777-200 is offline  
Oud 15-02-2007, 23:51   #27
Sweetsurrender
heeft nog geen status

Typeratings: B777, E175/190
Uren: Counting
Ongeveer iedere 17 jarige die ik ken en bij de KLS zijn selectie heeft doorlopen, heeft het einde er helaas nooit van kunnen zien... Ik zou je zeker aanraden om eerst iets anders te gaan doen, of misschien heel duidelijk te maken dat je wel zelfstandig bent, met veel levenservaring, of dat je AP&M wilt gaan doen.

Ben zelf blijven zitten. Was dat jaar even kut, maar begin steeds vaker te denken dat dat het beste was wat me ooit is overkomen...
Sweetsurrender is offline  
Oud 16-02-2007, 00:20   #28
L5H2
exit
heeft nog geen status

Brevet: De-Iced
Typeratings: Bmw X5 "2007"
Uren: Minder dan 1 lichtjaar
het einde is wel heel mooi om te zien trouwens
L5H2 is offline  
Oud 16-02-2007, 01:27   #29
Djanello
heeft nog geen status

Djanello's Avatar

Airworker sinds: Feb 2005
Brevet: (f) ATPL
Typeratings: 737NG
Uren: 260
Stuur een bericht via MSN naar Djanello
Tijdens mijn selectie waren er 2 anderen door na de GVSS; allebei 17 jaar en allebei zijn ze aangenomen.

Wel heb je een nadeel bij PO2; er wordt daar snel afgekeurd met de mededeling dat je te jong bent.
Djanello is offline  
Oud 16-02-2007, 11:58   #30
InStyle
heeft nog geen status

InStyle's Avatar

Brevet: nvt
Typeratings: nvt
Uren: nvt
moet zeggen dat het me inderdaad opviel dat op weblogs en klassenfoto's maar weinig (of helemaal géén) mensen onder de 18 leken te staan..Baart me enigszins zorgen omdat ik zelf 18 ben áls ik ga voor de selectie.
InStyle is offline  
Oud 16-02-2007, 12:41   #31
FL13
heeft nog geen status

Als je maar zorgt dat je een beetje volwassen ben. Had zelf ook 2 mensen van 17 bij de Grading en die zijn ook alletwee aangenomen. Het kan dus wel..

Zelf gisteren eindelijk te horen gekregen dat m'n medical goed is...
FL13 is offline  
Oud 16-02-2007, 12:48   #32
InStyle
heeft nog geen status

InStyle's Avatar

gefeliciteerd!

Goed om te horen dat er wel 17jarigen worden aangenomen. Toch heb ik het gevoel dat het overgrote deel afvalt.
InStyle is offline  
Oud 16-02-2007, 14:15   #33
DownBurstX
MSc. Aeronautical Safety

DownBurstX's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Ik ben ook op m'n 17e door PO2 gekomen. Ze hadden me daar niet verteld dat ik te jong overkwam(negatief), maar omdat ik jong was kon ik mijn zwakke punten nog goed wegwerken (positief).

DBX
DownBurstX is offline  
Oud 16-02-2007, 15:02   #34
Avian
heeft nog geen status

Avian's Avatar

Airworker sinds: Apr 2006
Typeratings: B737
Uren: aanwezig
Citaat:
Origineel gepost door DownBurstX Bekijk Bericht
Ik ben ook op m'n 17e door PO2 gekomen. Ze hadden me daar niet verteld dat ik te jong overkwam(negatief), maar omdat ik jong was kon ik mijn zwakke punten nog goed wegwerken (positief).

DBX
Tja, zo heb elk nadeel z'n voordeel...
Avian is offline  
Oud 18-02-2007, 17:36   #35
777-200
heeft nog geen status

ik ga denk ik toch een jaartje in de USA wonen en dan naar de KLM Flight Academy. Zijn er mensen hier die dit ook gedaan hebben, en daarna zijn aangenomen bij de KLM Flight Academy?
777-200 is offline  
Oud 18-02-2007, 17:59   #36
InStyle
heeft nog geen status

InStyle's Avatar

Ik denk niet dat levenservaring zó ontzettend veel uitmaakt. T heeft vast wel invloed, maar niet dermate dat je er word op afgewezen ofzo. Het is een pluspunt. Je kan moeilijk van een 17 jarige verwachten dat ie half de wereld heeft rondgereisd o.i.d. daar houden ze vast wel rekening mee. Het gaat er naar mijn mening gewoon om dat je kan aantonen dat jij de juiste eigenschappen bevat, een beetje verstand hebt van de luchtvaart, goed in samenwerkingsverband kan werken en dat jij het gewoon 'aankan' en zelfstandig bent. Als je dat kan toelichten ben je volgens mij al een heel eind. Een jaar USA lijkt mij persoonlijk niet dermate van invloed dat ze je opeens wel aannemen.

Echter zou ook ik graag willen weten wat er over wordt gezegd bij selecties (niet alleen KLS dus), en in welke mate het van invloed was op hun beslissing.
InStyle is offline  
Oud 18-02-2007, 19:11   #37
Appel22
heeft nog geen status

Appel22's Avatar

Hallo,

Ik heb morgen ook eerste gedeelte van de Psychologische Test, ik ga zelf niet in pak maar wel in nette vrijetijdskleding.
Ik heb vanmiddag verschillende intelligentietesten gedaan op verschillende sites om me een beetje voor te bereiden op wat morgen komen gaat.
Ik hoop uiteraard dat ik er door kom , wanneer dat zo is zal ik wel zorgen voor een pak voor het 2e gedeelte van het po.

Ik heb het forum hier goed gelezen bij ervaringen ed, iemand nog een tip waar ik verder zeker aan zou moeten denken?

(ik ben al wel medisch goedgekeurd dus als ik door de testen heenkom weet ik al zeker dat ik daar niet op kan afvallen , ookal is die kans daarbij toch klein)

Groetjes
Appel22 is offline  
Oud 18-02-2007, 19:20   #38
777-200
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Appel22 Bekijk Bericht
Hallo,

Ik heb morgen ook eerste gedeelte van de Psychologische Test, ik ga zelf niet in pak maar wel in nette vrijetijdskleding.
Ik heb vanmiddag verschillende intelligentietesten gedaan op verschillende sites om me een beetje voor te bereiden op wat morgen komen gaat.
Ik hoop uiteraard dat ik er door kom , wanneer dat zo is zal ik wel zorgen voor een pak voor het 2e gedeelte van het po.

Ik heb het forum hier goed gelezen bij ervaringen ed, iemand nog een tip waar ik verder zeker aan zou moeten denken?

(ik ben al wel medisch goedgekeurd dus als ik door de testen heenkom weet ik al zeker dat ik daar niet op kan afvallen , ookal is die kans daarbij toch klein)

Groetjes
geen tips, maar suc6 en vertel morgen even of je door bent!
777-200 is offline  
Oud 18-02-2007, 19:22   #39
Nickdj
heeft nog geen status

Brevet: CPL(A) SE ME IR
Typeratings: n/a
Uren: counting
Hey,

Ik heb mijn GVSS 26-29Maart...Iemand hier tusse ook die data?

groetjes
Nick
Nickdj is offline  
Oud 18-02-2007, 19:23   #40
777-200
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door InStyle Bekijk Bericht
Ik denk niet dat levenservaring zó ontzettend veel uitmaakt. T heeft vast wel invloed, maar niet dermate dat je er word op afgewezen ofzo. Het is een pluspunt. Je kan moeilijk van een 17 jarige verwachten dat ie half de wereld heeft rondgereisd o.i.d. daar houden ze vast wel rekening mee. Het gaat er naar mijn mening gewoon om dat je kan aantonen dat jij de juiste eigenschappen bevat, een beetje verstand hebt van de luchtvaart, goed in samenwerkingsverband kan werken en dat jij het gewoon 'aankan' en zelfstandig bent. Als je dat kan toelichten ben je volgens mij al een heel eind. Een jaar USA lijkt mij persoonlijk niet dermate van invloed dat ze je opeens wel aannemen.

Echter zou ook ik graag willen weten wat er over wordt gezegd bij selecties (niet alleen KLS dus), en in welke mate het van invloed was op hun beslissing.
Ik lees hier en daar anders veel verhalen over mensen die zijn afgewezen vanwege ''te weinig levenservaring''
777-200 is offline  
Gesloten onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels