|
|
#1 |
|
Optimum Flightlevel
Airworker sinds: Sep 2005
Brevet: ppl
Typeratings: none
Uren: 425
|
Ideale privé kist
Op het forum al veel discussies tegen gekomen Boeing/Airbus, blijkbaar interesseert dat veel mensen. Mij wat minder eigenlijk, de kans dat ik ooit zo`n ding kan kopen schat ik nogal laag in
. Vandaar dat ik graag een opzetje wil geven voor een andere discussie. Wat is nou de ideale kist om te hebben?! Laat ik zelf de aftrap geven dan. Qua prijs/kwaliteit verhouding scoort de Cessna 150 erg goed. Vandaar natuurlijk dat ik er eentje heb gekocht (Zeeuwen zijn zuinig). Je gaat niet zomaar op je plaat en aan de andere kant ben je ook niet veel kwijt om er eentje te hebben of te vliegen. Ook vind ik de 150 top omdat hij niet zwaar is, zodoende kan ik hem makkelijk alleen in- en uit de hangar trekken. Maar als we het over een leuke en praktische kisten hebben dan heb ik de volgende selectie gemaakt: Mooney M20 serie (liefst Executive interieur natuurlijk en Full loaded!). Negatief: verbruik + te zwaar om alleen in de hangar te zetten. Ook een beetje duur voor zomaar een lokale vlucht alleen of met mijn zoontje van 3. ![]() Robin R3000/180 serie. Positief: Verbruik, schuifdak en gewicht. T-tail vind ik ook mooi en metaal wel fijn (ben zelf niet zo voor composiet of linnen). Negatief: Einddatum op de kist (uren tot plm. 11.000 geloof ik), Franse makelij (ben zelf meer voor Amerikaanse kisten) en weinig aanbod. Ook zijn deze kisten vaak niet standaard voorzien van een voorraadje makkelijke instrumenten (VOR met Glideslope, autopilot etc.). Nadeel is ook dat deze kisten niet meer gemaakt worden, ik denk dat de onderdelen dan ook wat duurder zijn. Ook kennen ze bij de FAA alleen maar de 180pk versie, andere versies dus zijn niet mogelijk om onder N- registratie te vliegen. Cirrus SR22 (composiet is m.i. wat minder, design ook wel maar de functionaliteit is super: lekker ruim en luxe interieur en dat reist wel fijn en gerieflijk). Al met al vind ik de Cirrus SR22 de meest ideale kist om te hebben. Helaas is het ding nogal duur om te houden (verzekering bijv. voor piloot/eigenaar is best prijzig en aanschaf is voorlopig nog boven budget). Even doorsparen dus... Nou schiet maar! Laatst aangepast door N2024 : 07-02-2007 om 09:30 |
|
|
|
|
|
#2 |
|
In orbit
Airworker sinds: Mar 2001
Brevet: opgewarmde ATPL
Typeratings: Fk50
Uren: 9211
|
Rockwell Commander 112, liever 114. Ruime cabine en trailing link landing gear. Vliegt als een droom.
En de echte natte droom is een BeF33/A36/V35 oftewel gewoon de Bonanza. Honderden uurtjes in deze Caddillac of the Sky mogen vliegen. (Mijn eerste kistje in eigen handen was trouwens een C152.) |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Optimum Flightlevel
|
Citaat:
De Bonanze V-tail vind ik zelf ook erg mooi. Had ik eigenlijk vergeten te noteren, is inderdaad een prachtkist die niet al te duur is (in Zwitserland staat er nog eentje voor net 40.000 Euries). Zie www.planecheck.com (is op Airwork na mijn favoriete site). Zie afbeelding: Me valt wel op dat veel fabrikanten van nieuwe toestellen failliet gaan de laatste tijd. Ik ben bang dat daardoor de "occasions" weer duurder gaan worden op termijn. Symphony is failliet, Tiger idem dito en Taylorcraft zit er aan te komen. Volgens mij gaat alleen Cirrus als een trein. Aan de andere kant; als veel vliegers wat ouder worden en er weinig jongere vlieger/eigenaren overblijven komt er weer veel aanbod de komende tijd wat de prijs drukt. Laatst aangepast door N2024 : 06-02-2007 om 22:47 |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
line up and wait
Airworker sinds: Dec 2006
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: ja
|
Waarom geen Diamond DA-40? Kun je lekker op goedkope Jet A1 vliegen...en het is een prachtige reiskist...
http://www.diamondflyers.nl/index_be...da40flyers.htm |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Optimum Flightlevel
|
Citaat:
Waarom staan die Diamonds dan zo gauw weer te koop? Als mensen er eentje hebben willen ze er ook gauw weer van af? Ik heb er zelf nog nooit mee gevlogen. Er stond er eentje bij ons op het veld maar die is al weer weggedaan. Ik hoorde waaien dat het ook een beetje underpowered is. Bij een Cessna 150 is dat niet erg, die kosten natuurlijk niet zoveel in aanschaf. Had graag wel even een rondje gedaan, maar het mocht niet zo wezen... Is het qua performance dan een beetje netjes dan? Moet ik nog eens nakijken, staat vast wel ergens op het net. Ik had op Planecheck even een onderzoekje gedaan. Er staan op die site nu 6 Da-40`s te koop waarvan 4 TDI`s. Ze moeten nog best veel opbrengen trouwens. De bovenste bijvoorbeeld op het plaatje moet 276.000 Euro opbrengen en is van 2003. De onderste is van 2004 en moet 238.800 Euro opbrengen. Is wat goedkoper omdat hij niet IFR approved is. Voor dat geld (vind ik hoor) koop ik dan liever een 2e hands Mooney of Beech en van het verschil kan ik dan jaaaaren rondvliegen. Is persoonlijk natuurlijk. En dan nog wat. Ik vind die DA-40 net een motorzwever. Eigenlijk vind ik een metalen kist (Mooney o.i.d.) toch wat stoerder ogen hoor. Een Cirrus of Columbia gaat dan nog wel, ziet er meer uit als een echt vliegtuig. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
line up and wait
|
Je hoeft niet ver te zijn, op EHMZ staat er een, de OE-DJB als ik me niet vergis...een TDI.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Optimum Flightlevel
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Optimum Flightlevel
|
Citaat:
Mijn zoontje heeft nu al een uur of 10 te pakken. Meestal locaal, hij is ook al een keer overland mee geweest. Meestal valt hij tijdens de take-off in slaap nu, hij is het al gewend. Ik neem hem maar niet te vaak meer mee, hij vindt het niet meer zo bijzonder. Ik zet hem op een extra dikke kussen omdat hij anders niet boven het raam uit kan kijken. Als de stoel helemaal naar achter is kan hij niet bij knoppen of besturing, dus gaat het prima. PM maar even je mail adres anders voor die foto. Nog even over de Diamond. Als het net zo vliegt als mijn 150, dan zou ik het wel vinden tegen vallen. Het prijsverschil is toch behoorlijk en m.i. alleen in clubverband terug te verdienen. Ik maak met mijn kist maar 50 uur per jaar (ik gebruik hem puur voor mezelf), dus dan moet de Avgas wel heel duur worden wil ik een DA-40 terug verdienen. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
line up and wait
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Contact Houston Space Center
Airworker sinds: Sep 2002
Brevet: Classified
Typeratings: Classified
Uren: Classified
|
Mijn keuze (Piston Engine):
1. Raytheon/Beech A36 - B36TC 2. Rockwell 114 - 115TC TKS ![]() Dus kocht ik als 21 jarige samen met mijn broer, een Short Clipped Wing Piper Tri-Pacer PA22-160. Laatst aangepast door Great Balls of Fire : 07-02-2007 om 09:24 |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Optimum Flightlevel
|
Ha die GBOF, ook al wakker!
Inderdaad leuke kisten, kun je wel mee voor de dag komen. Die Rockwell`s worden die nog gemaakt dan? Ik heb er eerlijk gezegd niet vaak eentje gezien. Heb even gesurfd, vind ze inderdaad wat knapper om te zien dan een Mooney. Maar aan de andere kant, in verhouding ook wel aardig aan de prijs. Je was er wel erg vroeg bij om een eigen kist te kopen! Ik was pas 26 toen ik mijn kist kocht (wel alleen dan). Op EHMZ is Richard van As net bezig aan zo`n Tri-Pacer. Op zich wel grappig en best uniek. Uitzweven bij motorstoring zit er niet echt in lijkt me met zo`n smal vleugeltje. Affijn, ben je ook weer zo beneden toch? Laatst aangepast door N2024 : 13-02-2007 om 12:44 |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Destijds 't BE36 kantoor
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Optimum Flightlevel
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
GBOF heeft honderden (IF) uren op BE36's
De Tri-Pacer was echte Fun, de onze had (nog) Aileron-Rudder Interconnect (ARI). Ooit eens een tolvlucht uitgeprobeerd (solo), 1.000 voet per slag en de recovery was letterlijk struckle for life! De PA22-160 moet je vanwege de hoge vleugelbelasting wel vliegend houden "Need for speed" en gaat bij het dichttrekken van 't gas als een baksteen naar beneden. Samen met m'n broer heb ik in '83 een (Tri-Pacer) Noord Africa rondtrip gemaakt ![]() @N2024 om je een indruk te geven wat GBOF allemaal heeft uitgespookt, kijk maar eens OP switch M A M |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Optimum Flightlevel
|
Maar zo`n Mooney panel mag er ook wel zijn hoor:
![]() Heb net even op je site gekeken. Staat wel een boel op inderdaad! Het valt me wel op dat er niemand een VLJ of juist een MLA op het verlanglijstje heeft staan (heb ik ook niet hoor). |
|
|
|
|
|
#16 |
|
In orbit
|
Trailing link, landingsgestel heeft een "gewricht" en het "scheenbeen" trailt een beetje naar achteren. De eerste landing met een RC was, wow, een greaser, tweede, damn ik voel die kist perfect aan. Derde landing. Hmmm is het misschien de kist.
BA146 heeft ook zo'n landingsgestel. Ook daar lijkt de grootste ramp landing op een greaser. Van horen zeggen. En mooiste vlucht in een piston SE was wel in een Ercoupe uit '46. Mooi klein kistje waar alles op zijn Mc Gyvers werkte.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
@Kebab., met een ARI trapper, de autobrakes trapper
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Optimum Flightlevel
|
Citaat:
Je bent trouwens wel de eerste die met een echte classic aan komt zetten! |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
@N2024. Mooney zijn inderdaad (ook) fraaie snelle "Hot to Handle" bakken.
Mooney's zijn net SE210's, halve zwevers dus. Mooney's hebben dunne vleugels, wat een snellere ijsopbouw (IMC) met zich meebrengt Met een BE36 kun je met gemak zo'n 160KIAS (of hoger) tot aan de OM raggen, met een Mooney (zonder speedbrakes) is dit uitgesloten Ondanks dat ik aardig wat Mooney uurtjes heb, geef ik toch de voorkeur aan de BE36 of RC114/115
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
In orbit
|
Het is te lang geleden voor details ('93) , maar voor een Ercoupe was deze zelfs vreemd (N99039 uit '46 met 85 paardjes) Was iets met een enkel of dubbel rempedaal, besturing via de yoke.
Kist volgeladen met peut zorgde tijdens rotatie voor een schoonmaakbeurt van het voorste glas omdat alles via de drijver naar buiten gutste. Een sterke 100LL geur in de cockpit.... En eenmaal in cruise, net als op het plaatje, de plexiglasschijven openmaken en als met een cabrio over de Smokey mountains heen in de herfst. Daar doe je het voor..... |
|
|
|
|
|
#21 | |
|
Optimum Flightlevel
|
Citaat:
Wellicht zouden we een poll kunnen doen over wat de meest ideale kist is. Op dit moment is de stand volgens mij: Beech Bonanza B36 2x DA-40 DV-20 Katana Mooney Fuji Aero Subaru Erco Ecoupe Weinig Cirrus en Robin fans op het forum blijkbaar. Laatst aangepast door N2024 : 13-02-2007 om 12:45 |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
In orbit
|
[quote=Great Balls of Fire;101800Met een BE36 kun je met gemak zo'n 160KIAS (of hoger) tot aan de OM raggen, :[/QUOTE]
Kebab op 36L op DFW, euh sir, can you reduce, you're gaining on a dc9. (Als het goed is kan je een Ercoupe nooit overtrekken. Ik heb mijn best gedaan, het ging niet!) |
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Optimum Flightlevel
|
Citaat:
Eigenlijk komt het er dus op neer: Een Mooney is OK mits voorzien van speed brakes, oxygen en known icing? Jammer dat je dit soort kisten niet zo veel voorbij ziet komen. Op EHMZ staat volgens mij zowel geen Mooney, als Bonanza. Ook geen Cirrus of Rockwell Commander trouwens. Ons Zeeuwen bin zunig weet je. Dan hebben we het nog helemaal nog niet over dit soort kisten (ook geen liefhebbers op het forum?).
Laatst aangepast door N2024 : 07-02-2007 om 14:22 |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
1500 ft
Airworker sinds: Sep 2006
Typeratings: sep
|
Ok,
Hier mijn lijstje met leuke kisten: C172, maar dan wel met een rechte staart. C150, ook met rechte staart. Piper Tri-pacer of Colt Jodel Bolkow junoir (als ik er in zou passen) Rallye Grumann Yankee -Kees |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Optimum Flightlevel
|
Wat vind je dan mooi aan die rechte staart dan? Is toch minder aerodynamisch? Gek eigenlijk waarom Mooney altijd zo`n rechte staart met schuine achterkant heeft? Niemand weet zeker waarom?
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
@N2024. De ganse vertikale Mooney tail is trim.
@Kebab. BE36 descending towards FDH IAF. Zurich ATC asked "N2K Speed please" - said: 200' - ATC: reduce to 160KIAS B743 ahead Dit vliegt anders ook wel errug leuk. ![]() En ja, ik heb de Breezy echt gevlogen
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
In orbit
|
Nu is het nog wachten op een Cri Cri fanaat.
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
cleared for take off
Airworker sinds: Jun 2005
Brevet: ATPL
Typeratings: A321
Uren: 1
|
Honderden uren Commander 112. Ideale kist; deze was fully loaded, 2 FD's, KFC 200 + yaw damper, stormscope, Auto-electric trim, KLN90B IFR GPS coupled to AP, you name it; een 'airliner'. Iets underpowerd en dus vooral geschikt voor de 'grotere' velden. Home base is een very short field 650m baan, is ok voor 2 personen; voor meerdere personen raad ik toch minimaal EHBD aan. Toch redelijk overweight een aantal keer (met de nodige ervaring op het type en een groot verantwoordelijkheidsgevoel) vertrokken met zeer hoge temp. 3 man en full luggage op een 900m rwy. Het vliegtuig kan meer dan je denkt (dit was na 400 hr op hetzelfde vliegtuig by the way). Ook op een golfbaan in Zweden geland (authorized natuurlijk!), erg kort, maar d'r was een Seneca II based, dus niet de enige gek.. De 114 heeft dezelfde cell, echter 50 pk meer is daardoor beter short field, heeft echter een te verwaarlozen hogere cruise en een veel grotere fuel burn. Ook bestaat er een TC conversie incl. speciale prop voor de 112 die d'r voor zorgt dat de 114 voorbijgevlogen word. Snel en economisch, de meest ruime cabine die er op deze markt te vinden is en de beste 'kooi' die er bestaat; kan een crash impact weerstaan van 29 G !!!!!!! Leuk weetje, de vleugel is gebaseerd op die van een P-51 en de Commander is dan ook extreem wendbaar.
Meer info op http://rockwell-commander.tripod.com http://rockwell-commander.tripod.com/why.htm Niet de goedkoopste, wel één van de leukste c.q. betere! Ik vind de Beeches ook erg leuk, alleen de fuel!!!! |
|
|
|
|
|
#29 |
|
|
@Kebab. De Cri Cri is errug
helaas nooit mee gevlogen.Vroeger was er een Cri Cri Acro team Britannia ofzo, deden er mee.@MichielSL. Daarom staat de Rockwell Commander (second best) op m'n lijstje. Een goede vergelijking tussen de 112 (Hot Shot) en de 114/115 kan ik helaas niet maken, omdat ik in tegenstelling tot de RC14/RC15 te weinig RC12 uren heb. @N2024. TB20 en 21's zien er op het oog aardig uit, maar het blijft Frans natuurlijk. TB's hebben vliegtechnish niet m'n voorkeur , behoudens de TBM700/850 dan
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
taxi to holding point
Airworker sinds: Oct 2004
Brevet: PPL
Typeratings: SEP TMG NQ
Uren: 300+
|
Citaat:
TMG |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
cleared for take off
Airworker sinds: Jun 2005
Brevet: ATPL
Typeratings: A321
Uren: 1
|
Ik ben het met Great Balls of Fire eens. Ik vind persoonlijk de constructie van o.a. de staart erg zwak en ook met de naar boven openslaande deuren zijn een aantal incidenten geweest. Deze zijn een constructureel onderdeel van de aerodynamica bij dit ontwerp en bij het verlies van de deuren door welke reden dan ook kan dit erg vervelende gevolgen hebben. (voorbeeld; bij slecht weer, hevige turbulentie zijn van een TB20 de deuren opengeslagen, afgebroken; de aerodynamica verstorend mede de oorzaak van een dodelijk ongeval). Ook vind ik het 'landing gear' (zeker vergeleken met een Commander) een zwak punt (ook van de fixed TB9 en 10 trouwens.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
|
@MichielSL. Dat van die deuren heb ik ooit (TB20 PH-JBW) zelf meegemaakt.
Alles is goed afgelopen, maar toch @TMG. Persoonlijk vind ik de TB series niet lekker vliegen, zeker niet als (serieus) hardball/hands-on IF platform
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Optimum Flightlevel
|
Over die Socata`s, ik heb er bijna 1 gehad als vervanging van mijn Cessna, vandaar dat ik het nog een beetje in de gaten houdt. Het valt me op dat er de laatste tijd echt een heleboel 2e hands worden aangeboden. Zal er wel mee te maken hebben dat ze niet meer gefabriceerd worden. Wel jammer op zich want nu worden er in Europa geen vergelijkbare kisten meer gebouwd.
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Optimum Flightlevel
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
cleared FL 300
Airworker sinds: Jun 2006
Brevet: Working on it...
Typeratings: Graag een paar!
Uren: /
|
dat noemen ze nu eens met de paplepel ingeven
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Optimum Flightlevel
|
![]() Nu denk je natuurlijk dat ik hem er slapend in stop om mee te nemen, maar hij valt tegenwoordig echt vaak tijdens de take-off al in slaap. Zoals je ziet is hij hier nog wakker. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
cleared FL 300
Airworker sinds: Jun 2006
Brevet: Working on it...
Typeratings: Graag een paar!
Uren: /
|
Nu ga je wel een klein probleempje hebben als hij 16 wordt.
Normale puber vraagt dan een brommer, de jouwe zal z'n eigen kist willen. Hopelijk ben je dan zo'n zeldzaam dik betaalde piloot
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Optimum Flightlevel
|
Dat duurt nog 13 jaar, kan ik nog even sparen!
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
1500 ft
Airworker sinds: Sep 2006
Typeratings: sep
|
Citaat:
Het vreemde is dat een Cessna 150/172 met een rechte staart een ietsepietsje rapper is dan eentje met een schuine staart en het richtingsroer is ook wat effectiever. Groeten, Kees P.S. Mijn C150 heeft een rechte staart. |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
cleared to taxi
Brevet: PPL / GPL
Typeratings: SET/SEP/TMG/MLA