.:.
Oud 07-12-2005, 17:07   #1
Essential Erick
airborne

Airworker sinds: May 2004
Brevet: van onvermogen
Typeratings: .
Selecties & Amerika

Beste piloten,

zoals jullie allemaal wel weten is het in de states mogelijk om al je vliegerspapieren te behalen, zonder dat je vooraf een selectieprocedure hoeft te doorlopen (op de medical na). Bovendien is het daar al gauw 60k goedkoper dan in nederland.
Bij de KLS ben ik er na de grading uitgegooid, mijn psycho was wel erg goed ("voldoende") maar het vliegtechnisch onderzoek blijkbaar niet.

Ik zou dolgraag de overstap naar de prachtige states maken, maar je kunt je dus afvragen of dit verstandig is ivm mijn afwijzing bij de KLS.

Wat vinden de ervaren vliegers op dit board er van?
Essential Erick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-12-2005, 18:43   #2
sandertje
further climb

sandertje's Avatar

Airworker sinds: Dec 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: A320, TRI A320
Uren: +
gewoon gaan man. of een alternatief in europa. buiten NL zijn er veel goedkopere scholen.
ik zou me niks aantrekken van dergelijke selectie resultaten. je weet zelf het beste of je het kan of niet.

oh ja: een aap kan leren vliegen, en ze zijn er hoor.
sandertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-12-2005, 19:24   #3
Essential Erick
airborne

Citaat:
Oorspronkelijk gepost door sandertje
gewoon gaan man. of een alternatief in europa. buiten NL zijn er veel goedkopere scholen.
ik zou me niks aantrekken van dergelijke selectie resultaten. je weet zelf het beste of je het kan of niet.

oh ja: een aap kan leren vliegen, en ze zijn er hoor.
Me er niets van aan trekken lijkt me ook weer wat overdreven, wanneer ik als een hark in de sim zou zitten en 30 resets per vlucht had zou ik me daar zeker veel van aantrekken. Gelukkig was dat niet het geval bij mij.
Waar het me om gaat is dat afgewezen bij de KLS niet hoeft te betekenen dat je ongeschikt bent, veel afgewezen KLS'ers worden wel aangenomen bij bijvoorbeeld de NLS (ken er zelf 2, maar er zijn er veel meer).
Ik ben gewoon benieuwd wat de ervaren mensen, de echte kenners op dit gebied, er van vinden.
Oud 08-12-2005, 07:12   #4
rotorusa
over to departure

rotorusa's Avatar

Airworker sinds: Jun 2001
Brevet: FAA CPL-H, CFI-H, ASEL
Typeratings: /
Je hebt maar drie dingen nodig om piloot te worden: een gezond verstand, doorzettingsvermogen en een bak geld. 'Aanleg' of 'talent' is niet nodig. Je wordt opgeleid om een voertuig te besturen; niet om piano concerten te geven.
rotorusa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2005, 13:26   #5
Essential Erick
airborne

Bedankt voor de 2 reacties, mijn vermoeden werd bevestigd
Helaas ontbreekt het mij aan de derde voorwaarde die rotorusa stelt, waardoor ik nog een paar jaar zal moeten wachten.
Maar dan heb ik tenminste wel iets om naar uit te kijken, want ik heb er ZIN IN

groeten van een "aspirant-amerikaan"
Oud 14-12-2005, 19:17   #6
milehigh
over to departure

milehigh's Avatar

Airworker sinds: Apr 2003
Typeratings: B737
Uren: 3300+
en doe voor de zekerheid mee aan de usa greencard lottery als dat nog niet telaat is voor dit jaar!

it takes 30minutes of your time and its free, YEAH!

m.h.
milehigh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2005, 07:04   #7
rotorusa
over to departure

rotorusa's Avatar

Airworker sinds: Jun 2001
Brevet: FAA CPL-H, CFI-H, ASEL
Typeratings: /
Citaat:
en doe voor de zekerheid mee aan de usa greencard lottery als dat nog niet te laat is voor dit jaar!
Zo heb ik een greencard gekregen.
rotorusa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2006, 08:49   #8
Silvos
cleared to taxi

Silvos's Avatar

Airworker sinds: Jan 2006
Brevet: nog geen
Typeratings: nog geen
Uren: geen
Ik overweeg om in Amerika te gaan vliegen vanwege de kosten en omdat mijn ogen voor de europese norm te slecht zijn (het scheelt maar heel weinig en ik heb gehoord dat er in Amerika minder strenge eisen zijn).

Echter ik wou graag weten welke voorwaarden er aan zitten aan studeren in Amerika, zoals bv. een greencard...
Silvos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-01-2006, 14:54   #9
imo apita
Optimum Flightlevel

imo apita's Avatar

Airworker sinds: Jul 2005
Brevet: FAA CPL IR ME
Typeratings: Bijna......
Uren: >8000 TT
Afwijzing van de KLS betekent op zich zelf niets,
ze wijzen per jaar 1500 mensen af. Betekent zoveel als dat ze je niet nodig vinden. Betekent absoluut niet dat je niet geschikt zou zijn voor piloot, alleen niet bij hun. So what.
Ben zelf ook afgewezen bij de KLS in 1990.

Voor vlieg training in de VS heb je een van de volgende nodig:

M-1 visum, studie visum, geldig zolang als je training gepland is. Kan worden uitgegeven bij veel scholen.
Mag niet op gewerkt worden.

J-1 visum, studie visum voor een maximale geldigheids duur van 2 jaar. Mag wel op gewerkt worden maar alleen in je vakgebied. Betekent zoveel als dat je als instructeur mag werken terwijl je studeert voor je Amerikaanse ATP.
Nadeel dat alleen de grote scholen(=duur) je een J-1 kunnen
verstrekken, en de originele school moet toestemming geven als je bij een andere school wilt werken.
Als het J1 verlopen is kan je het niet meer verlengen en mag je voor een jaar geen andere visa meer aanvragen.

F-1 visum, schrijf je in bij een universiteit voor een studie in iets wat met luchtvaart te maken heeft. Max geldigheids duur is geloof ik 4 jaar maar ben ik niet zeker van.
Je mag tijdens je studie beperkt werken in je vakgebied ( lees instructie geven) voor een maximum van 20 uur /week. Kan uiteraard meer maar dat moet zwart betaald worden.

Green card loterij is wat het zegt dat het is een loterij.
Kan letterlijk tientallen jaren duren voordat je een greencard wint, zou ik niet op rekenen.

Begrijp goed dat je enige mogelijkheid om te werken instructie geven is. Niemand anders zal je aannemen met nog maar 8 maanden op je visum laat staan rechter stoel van iets groots. Veel Amerikaanse werkgevers, buiten vliegscholen om, hebben geen kennnis van werkvisa of aanverwante zaken. Eerlijk, hoeveel weet jij van werkvisa in Nederland voor buitenlanders ?

Je ogen zijn te slecht voor een JAA Class 1 medical neem ik aan. Is een operatie (laser/LASIK) voor jou te doen ?
Kan je in de VS laten doen tijdens een "vakantie", hoeft niemand in NL van te weten. WAARSCHUWING :
oogartsen kunnen wel vaak zien dat het is gedaan, zijn regels voor in de luchtvaart kan ik verder niets zinnigs over zeggen.
Als operatie geen optie is komt hier het lange verhaal:

Als je om wat voor reden niet geschikt bent voor Class 1 in JAA land is de enige optie de VS.
Betekent zoveel dat je dus niet meer terug kan naar Europa om te vliegen of zelfs maatschappijen die er Europese maatstaf op na houden met hun medical.
Je hebt het dus nu over emigratie naar de VS.
Besef wel dat het vliegwereldje in de VS totaal anders in dan in Europa. Hier vlieg je geen 737 met 300 uur en je ATPL theorie.
Zonder over dramatisch over te komen is het in de VS een Darwinistische race om aan de bak te komen. evolutie en de survival van de sterkste. Zonder een paar duizend uur jet time Pilot In Command kom je hier niet bij een grote airline binnen. Tegenwoordig nemen de grote airlines (Delta/United etc) alleen aan als je een Amerikaans paspoort hebt. Jammer maar dat is hun recht.
Een paspoort kan je aan vragen als je min 2.5 jaar een greencard hebt. Green card procedure zelf kan 3 jaar duren als je al een manier kan vinden om in aanmerking te komen.
Je moet je een weg naar boven vechten in de VS, dag en nacht vliegen, vaak in rotzooi, om in aanmerking te komen voor een betere positie. Beginnen we kleiner.
Voor charter operations (part 135) IFR, zelfs single engine, heb je 1200 uur nodig met 500 uur cross country. Die uren heb je dus alleen als je een jaar of twee instructie heb gegeven.
Met instructie geven doe je makkelijk 1000 uur per jaar, alleen die 500 uur cross country is een struikel blok.
Per leerling doe je misschien 7-8 uur cross country, heb je ong 50 leerlingen nodig, kost je twee jaar.
Tenzij de school waar je werkt een charter heeft zal (bijna) niemand je aannemen vanwege je visum situatie.
Alles kan in de VS, als je maar geld hebt. Type rating 747?
$25,000 heb je 'm. Uren kopen op een turbine?
Je struikelt haast over de plaatesn waar je dit kan doen.
WAARSCHUWING: er is fundamenteel( moreel) iets verkeert met een bedrijf wat niet wil betalen voor de piloten en de co-piloot laat betalen voor zijn uren.

Voordeel is wel dat je een paar jaar voorsprong kan nemen als je dit doet. Maar je kan nog steeds niet terug naar Europa (class 1 medical) zelfs niet met 250 uur airbus waar je voor betaalt heb.

Bij een regional airline (iets als KLM cityhopper)is je start salaris $21/uur met 75 uur per maand.
Hier is de link:
http://www.willflyforfood.cc/Payscales/PayScales.htm

Het is triest dat je met instructie geven (= keihard werken)
vaak meer kan verdienen dan starting pay bij een regional. Als je door zet, plan alles, neem een jaar om alles uit te zoeken. Het heeft echt geen zin om met een zak geld en een droom over te komen. Met $60,000 uitgegeven aan vliegtraining en de hoop dat het wel goed komt heb je niet zoveel.
Leven in de VS op dit niveau is kei en keihard, geen ziekenfonds, geen zieken dagen, geen vakantie dagen, altijd woonruimte moeten delen en vaak (geen geintje) droge rijst en noodles aan het eind van de maand.
Je zal rijden in een $500 auto waarvan je eigenlijk de reparaties niet kan betalen. Je werkt dagen van 12-14 uur en je werkgever vindt het eigenlijk normaal dat je op je vrije dag ook nog op komt dagen.
Je hoopt maar dat je nergens tegen aan loopt of ergens over struikelt want een dokter is in de VS gewoon een business, betalen voor dat iemand ook maar naar je kijkt.
Laat staan dat je met een vliegtuig het bos ingaat, dan kan je gelijk wel inpakken.
Amerikanen zijn vrij positief tegenover (west Europese)
buitenlanders maar hebben weining sympatie voor klagers en landlopers. Weinig mensen kunnen je helpen, de immigratie regels zijn na 9-11 veel strenger geworden, en omdat ze hier door de "political correctness" geen onderscheid mogen maken wordt iedereen over dezelfde kam geschoren.

Om af te sluiten met een beetje positief bericht;

Het is mij ook gelukt met keihard werken, en ik ben echt niet slimmer dan de rest.
Amerika is een fantastisch land met problemen zoals ieder land. Of je het met de politiek eens bent of niet, doet er niet toe.
Ben ik in NL ook niet.
Met hard werken zijn hier dingen mogelijk die in Europa nooit zouden slagen. Ik ken persoonlijk mensen die 15 jaar geleden als dag loner zijn begonnen en nu een miljoenen bedrijf hebben.
Alles kan, een land van extremen, je hebt wel een beetje meer het gevoel dat je leeft hier.
Succes
imo apita is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-01-2006, 21:08   #10
Flying Dutchman
In orbit

Flying Dutchman's Avatar

Airworker sinds: Aug 2001
Brevet: na
Typeratings: na
Uren: na
Imo -

Goed verhaal. Niks aan toe te voegen. Waar woon/werk je ?

Voorzover ik weet nemen alle majors (die aannemen) gewoon ook greencard holders aan aan hoor? en mogen ze je niet eens weigeren (tenzij ze US mail rondvliegen en/of other goverment shit).

Erik:

Tip: ga eerst 3 maanden naar de VS, begin met vliegen en kijk of je een sponsor voor je (H) visum en Green Card kunt vinden!

Als je met (H) visums en green cards begint te werken zorg dan dat je een (goeie) advocaat in de hand neemt. Goedkoop is in deze zeker duurkoop.

Op een H visum is het mogelijk van werkgever te veranderen maar je zult echt een advocaat nodig hebben om het legaal rond te krijgen allemaal.

FD
Flying Dutchman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-01-2006, 21:41   #11
Flying Dutchman
In orbit

Flying Dutchman's Avatar

Airworker sinds: Aug 2001
Brevet: na
Typeratings: na
Uren: na
Neem indd een jaar ofzo om alles voor jezelf op een rijtje te zetten.. Je leeft indd op de armoede grens, en je bent 8000 KM van paps en mams verwijderd.

En dan loop je eindelijk in uniform door het vliegveld, denken ze dat je een bagage handler bent (gister)

Was (en ben) Erugggggggg jong toen ik besloot naar de States te gaan, en het was in het begin zeker niet simpel en had erg veel heimwee naar NL, fam en vrienden... Heeft ruim 2 jaar geduurd om me hier thuis te voelen, en hoef nu niet meer weg.

Zijn hier indd kansen die je van je lang zal ze leven niet in Europa kan vinden, als je maar in je droom blijft geloven en er alles voor geeft.

En je kunt natuurlijk altijd nog trouwen, ben je van al het gezeik af. (naja, dan begint al het gezeik pas....)
Flying Dutchman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-02-2006, 14:07   #12
Rutger
Registered User

Airworker sinds: Feb 2006
Brevet: nvt
Typeratings: nvt
Flying Dutchman (en anderen),

Ik lees steeds met veel belangstelling jullie verhalen en ervaringen over en met vliegen in Amerika. Zelf vind ik Amerika een fantastisch land en ik neem het serieus in overweging voor een opleiding.

Zou jij (of iemand anders) kunnen vertellen hoe je opleiding/carrière in de VS precies verlopen is? Je kwam daar aan na een vliegreis, en toen heb je woonruimte gezocht en ben je gaan lessen? In het begin kon je niet werken, want je was nog aan het leren vliegen? Hoe deed je dat financiëel dan?

Alvast héél erg bedankt voor jouw antwoord of die van iemand anders!
Rutger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2006, 00:36   #13
FlyHigh
cleared FL 300

FlyHigh's Avatar

Airworker sinds: Feb 2003
Typeratings: E170/E190, E145, HS125, C650, C550
Uren: counting...
Stuur een bericht via AIM naar FlyHigh Stuur een bericht via MSN naar FlyHigh Send a message via Skype™ to FlyHigh
Citaat:
Oorspronkelijk gepost door rotorusa
Je hebt maar drie dingen nodig om piloot te worden: een gezond verstand, doorzettingsvermogen en een bak geld. 'Aanleg' of 'talent' is niet nodig. Je wordt opgeleid om een voertuig te besturen; niet om piano concerten te geven.

Ben ik het niet altijd mee eens. Ik ben een hoop apen tegengekomen en een aantal daarvan hebben zichzelf in de grond gevlogen. Aanleg/talent is toch wel erg makkelijk. It will safe your life one day.

optellen en aftrekken (lees wiskunde) kan ik niet, maar geef mij een yoke en "all is well"

KLS zicht HELEMAAL niets. is gewoon statistieken die ze al bereikt hebben vaak.

en RUTGER. http://www.flyhighusa.com kan je een klein verhaaltje lezen hoe ik hier ben gekomen.
FlyHigh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels