.:.
Oud 11-01-2005, 20:54   #1
dkoala
heeft nog geen status
 
 
dkoala's Avatar
 
Airworker sinds: Aug 2003
Locatie: EHBK
Berichten: 64
Brevet: nee
Typeratings: Ford Sierra
Zelfkleurende (zonne)bril

Hallo,

ik ben van plan om voor het vliegen een zelfkleurende bril aan te schaffen.

Is er iemand die deze ook heeft of me er voordelen, maar vooral nadelen van kan vertellen?

Het lijkt me namelijk het meest handige om als je bij bijvoorbeeld bewolkt weer boven de wolken uitkomt niet meteen naar je zonnebril hoeft te grijpen, maar dat de bril gewoon meekleurt.

Groeten

Laatst aangepast door dkoala : 11-01-2005 om 21:19
dkoala is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-01-2005, 21:03   #2
Wasabi
heeft nog geen status
 
 
Wasabi's Avatar
 
Airworker sinds: Sep 2002
Locatie: Netherlands
Berichten: 108
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: B747-400 (expired), B737-300/900 (expired), Fokker 70/100
Uren: 4500
Ik heb onlangs een Serengetti zonnebril gekocht. Deze heeft bruin getinte glazen en ze kleuren ietwat mee.
Persoonlijk vind ik ze zeer plezierig, ze verhogen zelfs het contrast wat (zo kun je de verschillende wolkenlagen beter onderscheiden).
Hiervoor had ik een RayBan... maar de bril die ik nu heb vind ik beter.

Ook van meerdere collega's hoor ik dat ze zeer tevreden zijn met hun Serengetti zonnebril.
Wasabi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-01-2005, 21:20   #3
dkoala
heeft nog geen status
 
 
dkoala's Avatar
 
Airworker sinds: Aug 2003
Locatie: EHBK
Berichten: 64
Brevet: nee
Typeratings: Ford Sierra
Hallo,

ik had het een beetje verkeerd geformuleerd (heb het net al veranderd). Ik bedoel dus eigenlijk een gewone bril, voor alledaags gebruik, maar dan met glazen die meekleuren (bruin kleuren) als er veel licht is.
dkoala is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-01-2005, 22:02   #4
Wasabi
heeft nog geen status
 
 
Wasabi's Avatar
 
Airworker sinds: Sep 2002
Locatie: Netherlands
Berichten: 108
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: B747-400 (expired), B737-300/900 (expired), Fokker 70/100
Uren: 4500
Ah, ok... daar kan ik je verder niet mee helpen. Serengetti zonnebrillen zijn goed... en je kunt ze evt. ook op sterkte krijgen. Zitten wel in het wat duurdere segment.
Wasabi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-01-2005, 00:30   #5
Barberpole
heeft nog geen status
 
 
Barberpole's Avatar
 
Airworker sinds: May 2003
Locatie: Die Heimat
Berichten: 694
Brevet: CPL+ATPL+CPL
Typeratings: SA227+B737
Uren: siebentausend nochwas
Ik raad je een bril aan met geslepen glazen van gewoon gekleurd glas en deze te wisselen met een gewone bril als het donker wordt. Nadeel van de meekleurende glazen is dat ze niet helemaal transparant zijn wat lastig is voor savonds en snachts en daarnaast ook niet donker genoeg worden om als zonnebril te fungeren bij vol tegenlicht.
Barberpole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-01-2005, 01:40   #6
Viper2
Op de bus
 
 
Airworker sinds: Oct 2004
Locatie: Azie
Berichten: 349
Brevet: ATPL
Typeratings: A319/A320/A321
Uren: elke maand te veel ;)
Niet gepolariseerd nemen. Geeft bij sommige cockpitruiten problemen. Spreek uit eigen ervaring.
Viper2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-01-2005, 07:05   #7
Foxtrot
heeft nog geen status
 
 
Foxtrot's Avatar
 
Airworker sinds: May 2004
Locatie: Dublin
Berichten: 244
Brevet: ppl bezig met atpl
Typeratings: sep
Ik heb twee brillen een normale en een Serengetti met geslepen glazen (niet echt goedkoop !) en ik ben er zeer tevreden over. (Bijna) altijd vlieg ( en auto rij) ik met de Serengetti op en zelfs bij slecht weer verbaasd me iedere keer weer hoeveel meer je ziet met die Serengetti.
Ik heb in de loop van de tijd Raybans en polaroids gebruikt maar Serengetti vindt ik top tot dusver.

Wel een klein nadeeltje: heb je de zon echt recht in in je ogen dan zouden ze wat donkerder mogen zijn, maar dat is maar zelden nodig.
Foxtrot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-01-2005, 18:17   #8
dkoala
heeft nog geen status
 
 
dkoala's Avatar
 
Airworker sinds: Aug 2003
Locatie: EHBK
Berichten: 64
Brevet: nee
Typeratings: Ford Sierra
Cool

@Viper;
Hoe het zit met gepolariseerde glazen wist ik al. Ik vroeg me nu voornamelijk af hoe het zat met zelfkleurende glazen. Maar volgens mij zijn er geen of weinig mensen die dit gebruiken.


Ik denk dat ik toch maar gewone glazen neem en een aparte zonnebril op sterkte. Dan maar omwissellen tijdens het vliegen (meestal vlieg je toch op de AP )
Een ander nadeel van zelfkleurende glazen is (vertelde Specsavers me) dat je ze niet dun kunt laten maken en aangezien ik geen dikke jampotglazen in mijn montuur wil doe ik dat maar niet...
dkoala is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-01-2005, 18:22   #9
Viper2
Op de bus
 
 
Airworker sinds: Oct 2004
Locatie: Azie
Berichten: 349
Brevet: ATPL
Typeratings: A319/A320/A321
Uren: elke maand te veel ;)
Af en toe even wisselen dan. Heb je toch nog wat te doen inderdaad
Viper2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-01-2005, 19:20   #10
usairhost@hotmail.com
heeft nog geen status
 
 
usairhost@hotmail.com's Avatar
 
Airworker sinds: Mar 2002
Locatie: NL
Berichten: 346
Brevet: Atpl, faa mei / JAA FI
Typeratings: m'n ex-vriendin / A320
hey dude,

ik heb zelf toevallig ook meekleurende glazen, is handig als je buiten loopt etc, maar voor vliegen heb je er niks aan, ze kleuren gewoon niet mee, UV wordt voor een groot gedeelte tegen gehouden door glas, zelfde geldt eigenlijk voor in de auto, kleurt voor geen meter mee. Bovendien heb je vaak geen direct invallend licht in de cockpit en in IMC wordt je er ook niet wijzer van, terwijl je dan wel zonder beetje goeie zonnebril lekker sneeuwblind wordt, dus ik zou zeggen, leuk voor erbij, maar totaal nutteloos in de cockpit.

cheers.
__________________
whazzaap!
usairhost@hotmail.com is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-01-2005, 20:34   #11
Jeroen994
heeft nog geen status
 
 
Airworker sinds: Sep 2002
Locatie: Irgendwo
Berichten: 266
Brevet: ATPL (f)
Typeratings: Een paar
Uren: Meer dan genoeg
Ik ben me nu wat aan het oriŽnteren op de verschillende merken, en neig nu, voor tijdens mijn opleiding, even wat meer naar Ray Ban.

Ik zag al staan dat ik geen gepolariseerde glazen moet hebben, maar zijn er nog meer dingen waar je specifiek op moet letten bij de glazen?

Voor het geval dat het van belang is, ik heb een zonnebril op sterkte nodig.
Jeroen994 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-01-2005, 13:08   #12
gliderpilot
heeft nog geen status
 
 
gliderpilot's Avatar
 
Airworker sinds: Nov 2001
Locatie: Thuis
Berichten: 192
Brevet: GPL+ATPL
Typeratings: Den Hollansche Maekelij 50/70/100
Uren: oplopend
Er staat me iets bij van HPL dat deze brillen sterk werden afgeraden i.v.m. het feit dat ze er lang over doen om zich aan te passen aan een nieuwe situatie. Das natuurlijk niet echt makkelijk als je boven een gesloten wolkendek zit waar de zon op staat en er vervolgens in zakt. Met deze zonnebril zou je dan in en onder de wolken plots een stuk minder zien.

Ik moet het boek er nog eens op na slaan, maar aangezien er ook mensen zijn die er ervaring mee hebben, lijkt het me logisch dat zij er beter over kunnen vertellen.

gegroet allen
gliderpilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-01-2005, 14:35   #13
NKAWTG
happy to be here
 
 
NKAWTG's Avatar
 
Airworker sinds: Dec 2004
Locatie: AMS
Berichten: 397
Brevet: BML (Klu) / AML B1.1 (JAR/EASA)
Typeratings: F16/F27/F50/F70/F100, B757/B767, DC10/MD11
Uren: Lots
Oakley rules!

try: www.oakley.com
NKAWTG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-02-2005, 21:53   #14
DrBoB
heeft nog geen status
 
 
Airworker sinds: Nov 2002
Locatie: alphen aan den rijn
Berichten: 234
Brevet: N/A
Typeratings: -
Re: Oakley rules!

Citaat:
Originally posted by NKAWTG
try: www.oakley.com
heb ook een oakley bril en zit erg lekker, als je hem eenmaal op hebt vergeet je dat je hem op hebt.

En de glazen zijn top.
DrBoB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn UTC +2. De tijd is nu 10:57.


Forum software: vBulletin, versie 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Integrated by BBpixel Team 2014 :: jvbPlugin R1012.365.1