|
|
#1 |
|
Registered User
Airworker sinds: Dec 2004
Brevet: nvt
Typeratings: nvt
|
Hallo,
ik zit al een tijd met wat vragen in mijn hoofd. Ik doe nu namelijk een opleiding ICT, en deze bevalt mij totaal niet. Een oude jongensdroom van mij is altijd al geweest om piloot te worden. Ik heb deze site goed doorgelezen, maar nu heb ik een aantal vragen namelijk: - Ik heb nu een VMBO Theoretisch diploma, met Wiskunde maar geen Natuurkunde. Ik moet natuurlijk een avondschool gaan volgen, maar moet ik dan certificaten van Natuurkunde en andere Wiskunde halen, of moet ik een havo diploma via een avond school gaan halen? MAW, zijn alleen die certificaten genoeg, of ligt dat ook weer aan welke opleiding je gaat volgen? - De financiering, hoe dit precies werkt. Je leent het grootste bedrag van de opleiding (ik ga in de tussentijd nog werken om alles te betalen, voordat ik met de opleiding begin) en dit betaal je terug nadat je bent gaan werken cq de opleiding hebt afgerond? Of betaal je al in maandelijkse termijnen terug? - Ik neem aan dat ik eerst de testen moet doorstaan, maar het is dus voldoende om de inschrijvingsformulieren van de avondcursis(sen) mee te sturen? Dit zijn voorlopig de eerste vragen die ik mij kon bedenken. Mischien kan het helemaal niet, maar ik wil in ieder geval alles eraan doen om deze opleiding te kunnen volgen, daarom probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Alvast bedankt voor de moeite! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Airworker sinds: May 2004
Brevet: Bezig met PPL
Typeratings: En der zelf voor betalen zeker...
|
Hee Armand,
Ik heb ook een MBO opleiding ICT gedaan, en ik ben nu bezig met de selecties bij EPST. Daar ben je gewoon toelaatbaar met een MBO diploma. Ook bij de Dutch Flight Academy in Eelde en Stella Aviation in Teuge ben je gewoon toelaatbaar met MBO. Bij de NLS ben je ook toelaatbaar met MBO, maar dan moet je wel het eerste jaar van een HBO opleidig (de vroegere propedeuse) gehaald hebben. Bij de KLS wordt je gewoon niet toegelaten met een MBO diploma, je moet HAVO/VWO met wiskunde en natuurkunde hebben, of een technische HBO opleiding. Dit wat betreft de Nederlandse scholen. Ook bij de luchtmacht willen ze je wel hebben met een MBO diploma als je plannen in die richting hebt. Hoe dat met die financiering zit is weer verschillend per school en per bank. Maar vaak is het zo dat je je lening terug betaald als je een baan als piloot hebt, en tot die tijd alleen de rente. Je moet dan meer lenen dan de opleiding kost, dit om de rente te betalen als je nog met je opleiding bezig bent. Ik weet niet hoever je bent met je MBO opleiding, maar ik zou het gewoon afmaken als ik jou was. Dan kun je voordat je je opleiding begint werk doen in je ICT, dat verdient meer dan ongeschoold werk dat je met een HAVO diploma kunt gaan doen. Ook na je vliegopleiding heb je een vaak een tijd dat je nog geen baan hebt als piloot. Dan is het ook handig als je een diploma hebt zodat je kan gaan werken om je rente en levensonderhoud te betalen. En ik weet uit ervaring dat vast werk in de ICT moeilijk is te vinden maar uitzendwerk voor hoogstens een paar maanden is er haast in overvloed. Maar kijk ook eens verder dan de scholen in Nederland. In het buitenland (b.v. Belgie of Amerika) zijn ze vaak een stuk goedkoper. Maar daar kunnen andere leden je vast meer over vertellen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
|
Nou, het probleem is ik ben pas met het eerste jaar bezig nu, en ik vind er totaal niks aan. Maar als ik 2 jaar deze opleiding doe, dus op niveau 2 een diploma behaal, maak ik dan wel kans bij de DFA? Of kan ik nu al stoppen, gaan werken en dan alleen met mijn VMBO diploma bij de DFA terecht komen?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
Airworker sinds: May 2004
Brevet: Bezig met PPL
Typeratings: En der zelf voor betalen zeker...
|
Nee, ik had het wel de hele tijd over een niveau 4 opleiding.
Je moet dus wel een niveau 4 opleiding of een HAVO diploma halen. Ik zou toch het niveau 4 diploma halen (MBO ICT is zooooo makkelijk) ook omdat je dan nog een soort van back-up hebt als het vliegen toch niks wordt. Stel je voor je wordt medisch ongeschikt, of er komt een 2e 11 september. Daar zit je dan met je HAVO, je vliegbrevet, een flinke schuld, en geen werk. Veel mensen op dit PBB zullen je zelfs aanraden eerst een HBO diploma te halen voor je met een vliegopleiding begint. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
FL 60
Airworker sinds: Jan 2004
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
|
Citaat:
![]() Dan zou ik zeggen ga je VWO halen, is toch ook zooo makkelijk Armand, als je de kans hebt om je opleiding eerst af te maken zou ik je adviseren om dat te doen. Ik vraag me ook af of je als je aan het begin van de avondopleiding staat en VMBO (met alle respect) hebt, je in staat bent de niveau onderzoeken te halen. Ik heb VWO gedaan en kan zeker niet zeggen dat ze "makkelijk" zijn. Dus. Succes met je keuze in ieder geval! |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Registered User
|
Nou, met schaamte moet ik toegeven dat ik met meer inzet zeker de Havo had gehaald, dus dat lijkt me niet echt het probleem.
Die testen zie ik natuurlijk wel tegen op, maargoed ik ga er gewoon voor. Ik ga volgende week eens rondbellen en informeren, en dan gok ik gewoon erop, want ICT, nee dat is niks voor mij. Ik weet van mezelf dat ik het kan, en nou ja als het mislukt, dan ga ik weer een andere opleiding doen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
cleared FL 300
Airworker sinds: May 2000
Brevet: ATPL
Typeratings: CRJ 200/700/900, A318/319/320/321, A340
Uren: 6000 +
|
Staar je niet blind op wat vliegscholen voor opleidingsnivo vragen.
Maak je eerder druk met welke vooropleiding je voor "de maatschappijen" aantrekkelijk bent en wat die dus eisen. Ik denk dat je dan met Havo/VWO (of eventueel nog een HBO) meer kans maakt. Een school kan wel je VMBO genoeg vinden, maar als een maatschappij later dan alleen met minimaal Havo genoegen neemt.... ik ken een paar praktijk voorbeelden. Informeer eens wat maatschappijen zo vragen als vooropleiding... Succes C |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
Bedankt voor je tip, dat ga ik in ieder geval eens doen!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
In orbit
Airworker sinds: Aug 2001
Brevet: na
Typeratings: na
Uren: na
|
post je bevindingen gelijk op deze site.. Hebben een hoop wannabe's wat aan denk ik..
goodluck to you! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
Ik ga straks denk ik eens rondbellen, heb nog geen reactie's op mijn emails richting de luchtvaartscholen (was wel op vrijdagavond).
Of zal ik eerst een paar daagjes wachten op een e-mail? |
|
|
|