|
|
#1 |
|
Registered User
Airworker sinds: Oct 2004
Brevet: rpl-g
Typeratings: lieren
|
PO2
Hey mensen,
Kheb vrijdag PO2. Ik hoop dat ik het haal. Heb er helemaal zin in. Heeft er nog iemand tips voor mij.Andere dan: gewoon je zelf zijn en niet zenuwachtig zijn en standvastig blijven xD P.S Die mensen die dinsdag 19 oktober ook door PO1 zijn gekomen wens ik super veel succes. De andere mensen die andere selectie onderdelen moeten ook trouwens xD Mzzls Dennis
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
|
Oh ja
Ik weet ook dat je alles van de opleiding afmoet weten en zo, zijn er dan eigenlijk nog tips over
Gr Dennis |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Contact Houston Space Center
Airworker sinds: Jan 2001
Brevet: GPL, GMB
Typeratings: -
Uren: weinig + een paar + nog wat meer
|
zorg dat je ook weet waar de luchtmacht nu en de afgelopen jaren allemaal heen is gestuurd (en met wat voor toestellen) etc.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
|
Oh das een goeie ja. Gaan we effe opzoeken
![]() Groetjes dennis |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered User
Airworker sinds: Sep 2004
Brevet: nvt
Typeratings: nvt
|
Beste Dennis,
Misschien zou je het leuk vinden om na je po2 een verslagje te schrijven voor alle mensen die nog moeten...! Groetjes RFS |
|
|
|
|
|
#6 |
|
over to departure
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
|
het enige wat je moet weten is idd hoe de opleiding eruit ziet, hoe een dag van een vlieger eruit ziet (wist ik niet precies maar wel globaal, zolang je maar weet dat ze heus niet de hele dag zitten te stunten in de lucht), waarom de luchtmacht bij jouw past en natuurlijk je motivatie. Verder krijg je een heleboel vragen waar je terplekke maar wat op verzint (wat is het ergste wat je hebt meegemaakt etc.). veel succes verder en maak je er gewoon echt niet druk om want als je niet al de labiel bent en goede motivatie moet het wel lukken.
Trouwens er was al een tread over PO2 maarja maakt ook niet zoveel uit. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
|
Thanks voor de tips, heb er heel veel aan. Nu kan ik me geestelijk toch wat voorbereiden. En ik zal mijn best doen om een verslag van PO2 hier te plaatsen.
Groetjes Dennis |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
Brevet: ?
Typeratings: ?
|
Hé Dennis, ik heb morgen mijn PO2... Jij ook succes
Ik denk ook dat je snel je woordje klaar moet hebben, wat motivatie betreft. Het is denk ik moeilijker dan je denkt om in een keer uit te leggen waarom je vlieger wilt worden... Weet iemand trouwens waar ik info kan vinden over hoe een dag van een jachtvlieger eruitziet? Ik weet wel ongeveer hoe het zit met briefings dogfights en debriefing... Groeten Ruud |
|
|
|
|
|
#9 |
|
over to departure
|
Kheb me te pleuris gezocht en kon er niet zo heel veel over vinden, wel op luchtmach.nl en dan bij bases' en dan kan je klikken op een dag uit het leven van, maar daar word je ook niet echt wijzer van! Maar ga je daar nou niet blind op zoeken, kdenk dat je nu al genoeg weet en ook weten dat ze niet elke dag vliegen!
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
als je maar duidelijk maakt dat het niet zoals Top Gun is, en dathet niet alleen een beetje ff opstijgen en lekker loopings maken is, dat er veel tijd in briefing en debriefing etc zit.
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
cleared for take off
Airworker sinds: May 2003
Brevet: =
Typeratings: =
|
Kwam er bij de voorlichting dan geen vlieger praten over zijn werk? Bij mij zat er een F-16 vlieger die net klaar was met de opleiding en die vertelde hoe zijn dagen eruitzagen hoe de opleiding was en wat hij nou dacht te gaan doen........
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Registered User
|
Citaat:
.Groeten, Ruud |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
over to departure
|
Zo'n leuk verhaaltje heb ik niet gehad. Kmocht heel gezellig na PO1 een filmpje gaan kijken over de luchtmacht waarbij dat niet echt precies werd verteld. Of kheb gewoon niet goed opgelet!
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
|
Hey ruud,
Echt heeeeeeeel veel succes morgen met PO2.Zou jij ook een verslag willen maken over PO2. Hoe jij die ervaarde en wat erbij jou zoal gebeurde en gevraagd werd. Ik zal dat ook doen. Dan hebben mensen die nog aan PO2 moeten beginnen wat vergelijkings materiaal en weten zij zich ook een beetje beter voor te bereiden. Echt heeel veeel succes. Groetjes Dennis
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
FL 60
Airworker sinds: Feb 2003
Brevet: ATPL
Typeratings: B767-300ER & CE-560XLS (exp.)
Uren: 2000
|
ik heb hem vorige week vrijdag gehad...hij ging redelijk soepel.
ze hebben een lijst met alle vragen erop die ze je gaan stellen. Vragen gaan over hele verschillende dingen (motivatie, school, omgang met mensen, uitzendingen etc.) gewoon goede antwoorden hebben die onderbouwd zijn met argumenten. Verder moet je dingen terug kunnen koppelen op je 10 eigenschappen die je bij PO1 hebt ingevuld. Succes!! |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Registered User
|
Das ook weer een goede tip. Zo zie je maar weer waar dit forum allemaal wel niet goed voor is
Mzzls Dennis
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
|
Nou ik heb em ook achter de rug...
Bij mij ging ie niet zo soepel Hier mijn aangrijpende documentaire Om 12:00 moest ik op het CML zijn en toen ik daar om 11:30 aankwam, ben ik in het restaurant een bakkie leut gaan drinken en wat gaan lezen. Na 20 minuten kwam de vrouw van de receptie mij een lunchbon overhandigen met de mededeling dat ik eerst mocht gaan lunchen. De psycholoog had, net als de rest, van 12:00 tot 13:00 pauze, dus ik kon op m'n gemak genieten van mijn croissant en broodje gezond . Na de pauze ben ik met de Psycholoog naar zijn kantoor gegaan en begon het intervieuw. Eerst moest ik hem gaan vertellen wie er tegenover hem zat, dus heb ik een beetje mijn hobby's en interesses verteld. Daarna kreeg ik een hoop vragen over dingen als sociaal gedrag, uitzendingen, gebruik van geweld, ruzies, werk, drugs/alcohol (1 biertje in de week vond hij ongezond!), en nog veel meer (soms irritante) vragen. Ook werd mij gevraagd in welke landen de luchtmacht actief was en hier ben ik een beetje tegen de lamp gelopen; ik vertelde dat ik wist dat ze op dit moment ik Kirgizie en Afghanistan actief waren, maar wist niet zeker of Irak ook in dit rijtje thuishoorde en ik ben vergeten Turkije op te noemen. De psycholoog zei dat het goed was dat de militairen in Irak dit niet hoorden .Daarna de evaluatie... Om mij niet langer in spanning te houden heeft hij mee eerst meegedeeld dat ik erdoor was en hebben we nog een aantal dingen besproken wat er aan mijn persoonlijkheid verbeterd kon worden, want ik kreeg het voordeel van de twijfel... (waarom ik op een vlak tekortschoot ga ik niet zeggen )Belangrijk!!!: Zorg dat je een goede en leidinggevende zelfvertrouwende indruk maakt. Kijk de Psycholoog bij kennismaking aan en geef hem een STEVIGE hand. Dus niet een slap handje geven en snel wegkijken.... Verder wens ik Dennis en andere kandidaten heeeeeel veel succes met PO2!!! Groeten, Ruud Laatst aangepast door huge_Cohones : 11-11-2004 om 18:51 |
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Airworker sinds: Jan 2002
Brevet: gmb
Typeratings: wentelwiek
Uren: alles op de hand
|
Citaat:
![]() Je kwam niet over als iemand met voldoende ontwikkelde leidercapaciteiten. |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
over to departure
|
Als ze één biertje in de week al teveel vinden denk k dat ze goed moeten zoeken naar kandidaten die dat aantal ook daadwerkelijk halen en niet meer, maargoed ze zijn heus niet gek en weten echt wel dat ook het bier soms
rijkelijk aanwezig is . Ze doen er in ieder geval niet echt moeilijk over als het er iets meer zijn.Weet je trouwens ook wanneer je voor je GVSS mag? |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Registered User
|
Ja, ik vond het ook vaag dat hij zat zei over dat bier. Ik zei: als ik niet uitga, drink ik gemiddeld 1 biertje per week voor de gezelligheid. Hij zo heel droog: Hmm, ongezond.
Als ik uitga, vloeit het bier rijkelijk natuurlijk Edit: Ik mag 17 Januari weer naar het CML voor de GVSS. Citaat:
Maareh, voor de rest is dat wel ongeveer een van de redenen voor twijfel geweest bij de psycholoog Groeten, Ruud Laatst aangepast door huge_Cohones : 11-11-2004 om 19:02 |
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Airworker sinds: Jan 2002
Brevet: gmb
Typeratings: wentelwiek
Uren: alles op de hand
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Registered User
|
Goed man ruud, echt gefeliciteerd. Nu heb ik nog meer zin om er morgen helemaal voor te gaan. Ik heb al wat hand training gedaan vandaag dus die gast kan een goede hand verwachten van mij
Ik hoop echt dat ik er ook door heen kom da zou echt een mega gevoel zijn.Groetjes Dennis |
|
|
|
|
|
#23 |
|
over to departure
Airworker sinds: May 2004
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: 1
|
Ruud in de eerste plaats gefeliciteerd dat je door bent naar de volgende ronde. Heel veel suc6 alvast!!
![]() Maar waar ik mij persoonlijk nogal over verbaas is dat (veel) mensen - niet alle - voordat ze aan het interview beginnen weinig tot geen idee hebben over verschillende Luchtmacht zaken. Hierbij denk ik aan zaken als uitzendingen, organisatie binnen de KLu., het leven als vliegerbij de KLu. en niet te vergeten de opleiding..........etc! Ik neem aan dat waneer je zelf (dol)graag vlieger wilt worden, je dan ook een beetje een idee wilt hebben wat dat dan precies inhoudt. Waar kies ik voor als vlieger, naar wat voor landen en soort conflicten kunnen ze mij later e.v.t. uitzenden, hoe zien mijn werk(dagen) er later uit. Ben ik bereid tot schieten!! Hier komt nog bij dat wanneer je later de opleiding wilt halen dan moet je méér dan super gemotiveerd zijn en dat willen ze nou o.a. juist terug zien in dat gesprek. Het is een soort van sollicitatiegesprek. Daar moet een toekomstig Luchtmacht vlieger staan die staat te springen om aan de opleiding te beginnen. En als ik dit zo lees dan ontbreekt die motvatie voor een deel. Zaken als leiderschap, spreekvaardigheid en zelfvertrouwen die heb je of die heb je niet. Maar kennis over de luchtmacht en de opleiding die kun je opzoeken en iemand die echt geintresseerd is in de (militaire)luchtvaart die weet dat soort al voor een deel. Dat zijn nou juist zaken waarbij je kunt scoren op zo'n interview. Ze moeten kunnen zien dat jij weet wat je wil en dat je er ontzettend veel zin in hebt. Liever vandaag nog dan morgen. Maar, dat je je bewust bent van de gevaren, de zware opleiding en het feit dat je over de hele wereld uitgezonden kunt worden naar brandhaarden. Vergeet niet dat wanneer je de hele selectie haalt, je een prio krijgt en reken maar dat een aantal zaken uit het interview daar aardig in mee wegen Dus moraal van het verhaal Bereid je tenminste voor op de dingen waar je je op voorbereiden kunt en doe dat dan ook precies en niet voor de helft Suc6 iederéén, Anne Westra |
|
|
|
|
|
#24 |
|
over to departure
|
Amen
Kgeef je helemaal gelijk Ane maar kdenk dat sommige mensen het zich gewoon niet helemaal realiseren en dat motivatie dus wel snor zit maar kennis soms niet helemaal, maarja dat is natuurlijk ook een deel van je motivatie. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
FL 60
Airworker sinds: Feb 2003
Brevet: ATPL
Typeratings: B767-300ER & CE-560XLS (exp.)
Uren: 2000
|
gefeliciteerd Ruud!! Klasse!
Succes met de GVSS, ik heb hem 3 januari. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Registered User
|
Dank jullie wel
Toch wil ik wel even zeggen dat ik zeker gemotiveerd was en ik heb dat foutje, over activiteit van de luchtmacht in Irak, dik gecompenseerd door de opleiding in detail aan de psycholoog te vertellen. Na het intervieuw (de spanning was eraf) kon ik zo nog wel wat locaties opnoemen. Sommige eigenschappen kun je nu eenmaal niet zo makkelijk veranderen aan jezelf zoals u al zegt. Leiderschap kun je echter wel verbeteren door bijvoorbeeld cursussen te volgen of baantjes te nemen waarbij dit een rol speelt. Ik ben op deze eigenschap een jaar geleden al afgekeurd bij de KLS (soortgelijk intervieuw als PO2), maar het heeft echt geholpen dat ik in een Chinees Rest. werk en massa's klanten tevreden moet houden. Ik wil van kinds af aan al piloot worden, dus het is echt niet zo dat ik denk: oh, laat ik dit beroep eens proberen. Groeten, Ruud |
|
|
|
|
|
#27 |
|
further climb
Airworker sinds: Sep 2002
|
Anne, ik weet dat je de gehele selectie nog niet doorlopen hebt dus je weet blijkbaar nog niet alles. Hier een aantal dingen:
- De prio die je krijgt is alleen afhankelijk van GVSS en PVS; - De PO1 en PO2 zijn eigenlijk voorselectie op de selectie (vanaf GVSS), zo werd mij het uitgelegd; - Wanneer je super gemotiveerd bent wil dat volgens mij nog niet zeggen dat je over alle dingen die tijdens het interview gevraagd worden, al over nagedacht hebt, omdat je simpelweg niet weet wát er gevraagd gaat worden. Ik kreeg trouwens hetzelfde te horen wanneer ik antwoordde dat de KLu alleen in Irak en Afghanistan bezig was (november 2003).. Laatst aangepast door Mark86 : 12-11-2004 om 00:59 |
|
|
|
|
|
#28 |
|
airborne
Airworker sinds: Apr 2004
Brevet: -
|
[quote]Originally posted by huge_Cohones
[b]Ja, ik vond het ook vaag dat hij zat zei over dat bier. Ik zei: als ik niet uitga, drink ik gemiddeld 1 biertje per week voor de gezelligheid. Hij zo heel droog: Hmm, ongezond. Als ik uitga, vloeit het bier rijkelijk natuurlijk Ik denk dat hij juist bedoelt dat het ongezond is dat je maar 1 biertje drinkt per week als je niet uitgaat...
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
over to departure
|
@ Mark:
Over die Prio's heb je idd gelijk ja maar het gaat meer om het idee. Wat ik niet met je eens ben is het verhaal over welke vragen je zoal kunt verwachten. Met een beetje inlevingsvermogen kun je zo al een aantal bedenken en door wat rond te vragen, o.a. hier, kun je ook al een aardig idee krijgen. En dat kun je dus voorbereiden. @ Ruud: Ik wil ook zeker niet zeggen dat je niet gemotiveerd bent hoor!! En het was ook niet persoonlijk naar jouw persoon toe bedoeld maar meer een algemene conclusie. Want ik heb het van meer mensen gehoord dat ze onderuit gingen tijdens PO2 op onderwerpen die je wel kon voorbereiden. En dat snap ik dus echt niet. Maar nogmaals jij hebt hem en gefeliciteerd daarmee. En laat dat u weg man, waar heb ik dat aan verdiend Leiderschap daaar kun je zker aan werken tot op bepaalde hoogte dus ik zou zeggen keep up the good work Laterssss, Anne |
|
|
|
|
|
#30 |
|
over to departure
|
U-turn laat ik het daar nou eens helemaal mee eens zijn en me daar dan maar bij aansluiten
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
dus eigenlijk heb ik mn PO2 niet gehaald omdat ik bier niet lekker vind...
dat leiderschaps gebrabbel was gewoon een façade
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
cleared FL 300
Airworker sinds: Mar 2003
|
Ja, PO2 blijft tricky. Maar ik ben het wel met Anne eens, je kan zeker wel wat voorbereiden. Als je echt gemotiveerd bent, dan weet je wel waar de luchtmacht zoal heeft uitgehangen, maar daar hoef je ook niet alles van te weten natuurlijk, en het kan goed zijn dat je wat vergeet door de zenuwen ofzo. Dat maakt ook niet uit.
Met deze zaken kun je zeker wel scoren. Stel nou dat ze vraagtekens zetten bij zelfvertrouwen of leiderschap, dan kunnen ze je toch nog het voordeel van de twijfel geven. Bij dingen zoals dat je ingezet kan worden om te doden, moet je toch al over hebben nagedacht voordat je die soll. papieren in hebt gevuld vind ik. |
|
|
|
|
|
#33 | |
|
over to departure
|
Citaat:
Weet jij even waar je de komende tijd aan moet wereken
|
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
airborne
Airworker sinds: Apr 2004
|
Goed, dit wordt dus een cursus bierproeven voor tomcat84
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
over to departure
|
Ja ik wil daar wel bij helpen hoor, geen probleem
PM me maar als het nodin is Groeten, Anne
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
|
morgen zweefvlieg feestje op eindhoven dus dat wordt leuk
![]() maar ik drink wat anders dan bier.
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
FL 60
Airworker sinds: Jul 2004