.:.
Oud 18-02-2015, 19:17   #1
Bobby
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2014
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Veiligheidsonderzoek AIVD

Goedenavond allemaal,

Ik wacht inmiddels vier maanden op mijn VGB, ik heb een paar jaar in Engeland gewoond en gewerkt en daarom duurt het zo lang, er word gewacht op informatie uit Engeland..
Als het nog veel langer gaat duren loop ik straks mijn aanstelling bij KLM mis.

Heeft iemand enig idee waar de AIVD zijn informatie haalt uit de UK? Heeft iemand dit misschien ook meegemaakt? Alle tips zijn welkom!

Thanks,
Bobby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-02-2015, 21:08   #2
Bobermo
..

Airworker sinds: Feb 2009
Brevet: ATPL
Typeratings: B737
Uren: Meer dan 1
Ik dacht dat je in elk land waar je gewoond hebt een vgb moest aanvragen? Moest ik in ieder geval, kan zijn dat het met de UK anders is, dat weet ik niet.

Succes in ieder geval!
Bobermo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-02-2015, 21:25   #3
Murphy
status: geen

Airworker sinds: Sep 2013
Uren: veel
Been there, done that...

Bob, ik heb slecht nieuws voor je: plek bij KLM kun je shaken.
VGB is een AIVD dingetje, ingesteld door een paranoia overheid. Er is absoluut geen controle op het onderzoek, geen enkele vorm van beroep als VGB wordt onthouden of vertraagd is. Er is zelfs geen inzage in wat er eigenlijk door wie wordt onderzocht.
Het is het bewijs van de erosie van de democratisch rechtstaat Nederland waarin dit soort schimmige documenten vereist zijn zonder dat er enige controle is op de controleurs, noch op het proces.
Bespaar je de kosten van een advocaat: deze kan er ook niets aan veranderen.
Murphy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-02-2015, 22:05   #4
konijntje
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Nou nou Murphy dat is wel erg kort door de bocht.

Bobby je kan na een x aantal dagen contact opnemen met de AIVD. Ook kan het heel lang duren weet ik van mensen die in t buitenland hebben gewoond. Als je afgewezen wordt hoor je dat vaak vrij snel dus dat is een goed teken ;-).

Murphy heeft wel gelijk dat het een heel ondoorzichtig proces is waar je niks aan kan veranderen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
konijntje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-02-2015, 22:13   #5
Max Rate
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2011
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: Meerdere stofzuigers
Uren: Twee keer de helft.
Gatverdamme, nu begint die troll mensen ook al angst aan te praten dat ze hun zo hard gewilde baan kunnen vergeten. Zum kotsen...

Bobby, helaas kennen veel mensen die in het buitenland gewoond hebben dit probleem en was het 10 jaar geleden niets anders. Ik neem aan dat het gaat om een aanstelling als vlieger bij KLM? Hoezo meen je je aanstelling mis te lopen? Ook bij KLM HR weten ze van dit probleem.

Ik heb ook in het buitenland gewoond en bij mij ging het proces ook tergend langzaam. Enige wat je kunt doen is een vast contactpersoon bij de AIVD zoeken, je probleem uitleggen en deze elke week opbellen om te vragen wat de tussenstand is zodat ze gek van je worden en het wel snel af willen handelen. Vraag deze persoon bij wie het verzoek in de UK ligt en doe daar precies hetzelfde.

Het is van de zotte dat dit je gewoon ontzettend veel senioriteit kost en er zo laks mee om wordt gegaan. Maar zoek even wat verder op de AIVD site, daar vind je meer noodzakelijke info dan hier.

Citaat:
9. [bw] Kan ik informeren naar de status van mijn onderzoek als ik na 8 weken nog niets gehoord heb?
Als u na 40 werkdagen nog geen bericht ontvangen heeft, dan kunt u op werkdagen tussen 13.00 en 15.00 uur contact opnemen met het team Veiligheidsonderzoeken van de Koninklijke Marechaussee te Amsterdam via het telefoonnummer 020-5201179 om te informeren naar de stand van zaken.
Citaat:
[bw] 13. Welke consequenties heeft het als ik of mijn partner een periode in het buitenland heeft gewoond?
Als u minimaal drie maanden aaneengesloten in het buitenland bent verbleven binnen de beoordelingsperiode van het veiligheidsonderzoek, dan probeert de AIVD bij een buitenlandse collega-dienst inlichtingen te verkrijgen. Als er geen samenwerkingsrelatie is met de desbetreffende buitenlandse collega-dienst ten aanzien van het inwinnen van persoonsgegevens, dan zal een VGB worden geweigerd omdat er onvoldoende gegevens bekend zijn over een bepaalde periode.

Het niet hebben van een samenwerkingsrelatie kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld:

de (on)democratische inbedding van de inlichtingendienst;
de wijze waarop deze dienst de mensenrechten respecteert;
de kwaliteit van de gegevens die deze dienst verstrekt;
de wijze waarop de dienst omgaat met vertrouwelijke gegevens;
Als u of uw partner in een land hebben verbleven waar wel een samenwerkingsverband mee is, zal de AIVD informatie opvragen bij dat desbetreffende land. Dit kan in sommige gevallen heel lang duren. Hierdoor wordt de wettelijke behandeltermijn van acht weken overschreden. De AIVD stelt de (toekomstige) werkgever hiervan in kennis.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/item-2800/
Max Rate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-02-2015, 22:40   #6
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
Bobby, check ff het CAVV forum want daar heb ik ooit een bericht geschreven met telefoonnummers van de KMar in NL die je kunt bellen. Maar misschien heb je dat al gedaan...!? Heb zelf destijds in Duitsland via de lokale autoriteiten rondgebeld totdat ik de dienst te pakken kreeg die de aanvragen uit Nederland binnen kreeg. Die mochten niets loslaten over de status van de aanvraag, maar miraculeus had ik daarna binnen een week mn VGB binnen... :p

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-02-2015, 23:06   #7
foohke
In the middle of nowhere

Airworker sinds: Nov 2008
Typeratings: -
Interessante teksten Max Rate

Citaat:
Als er geen samenwerkingsrelatie is met de desbetreffende buitenlandse collega-dienst ten aanzien van het inwinnen van persoonsgegevens, dan zal een VGB worden geweigerd omdat er onvoldoende gegevens bekend zijn over een bepaalde periode.
Is er ergens een lijst bekend van landen waar wel of geen samenwerkingsrelatie mee is?
Dit zou (voor mij) een eventuele baankeuze(/acceptatie van aanbod) wel anders kunnen maken...
Staat een land als de UAE bijv. op deze lijst?
foohke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-02-2015, 23:21   #8
Bobby
heeft nog geen status

flauwgevallen.gif

Thanks allen,

Ik heb inderdaad de marreschausee al gesproken, ik bel regelmatig met de AIVD maar ze blijven zeggen dat ze wachten op informatie van de derde partij.. Ik heb zelf ook al rond gebeld in Engeland maar tot nu toe geen succes, ik heb mij nooit uitgeschreven uit Nederland en had niet verwacht dat een paar jaartjes werken in de UK zo een probleem zou zijn.

Als ik wist waar ze hun informatie halen kan ik misschien iets doen om het te versnellen, toen ik in Engeland woonde heb ik de bureaucratie nooit zo traag gevonden snap er echt helemaal niets van pffff.
Oud 18-02-2015, 23:33   #9
Max Rate
heeft nog geen status

Je kunt de AIVD gewoon vragen bij wie dat verzoek ligt. Heb ik toen ook gedaan, daar is niks geheims aan. Desnoods dien je een officiŽle klacht in, dat kan ook.

foohke:

"In beginsel wisselt de AIVD in het kader van veiligheidsonderzoeken slechts gegevens uit met collega-diensten waarmee op basis van verdragen een langdurige samenwerkingsrelatie op beveiligingsgebied bestaat. In dit verband moet worden gedacht aan het WEU-verdrag, het NAVO-verdrag en bilaterale beveiligingsverdragen.
Daarnaast heeft de AIVD een relatie met tal van collega-diensten zonder dat deze samenwerking op basis van een verdrag is geregeld. Uitgangspunt bij deze samenwerking is dat de AIVD alleen informatie uitwisselt over individuele personen met diensten van landen die aan de naleving van mensenrechten de vereiste prioriteit geven en waar geen vraagtekens kunnen worden gezet bij de professionaliteit, de betrouwbaarheid en de democratische inbedding van de dienst in het betreffende land. Deze criteria zijn tevens beschreven in Toezichtsrapport 22A van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten. Dit betekent in de praktijk dat de AIVD buiten de sfeer van verdragsverplichtingen slechts met een beperkt aantal diensten op het gebied van veiligheidsonderzoeken samenwerkt. Benadrukt dient te worden dat bij de uitwisseling van informatie het reciprociteitsbeginsel een belangrijke rol speelt. De hiervoor geformuleerde uitgangspunten verhinderen veelal niet dat de AIVD persoonsgegevens aan een collega-dienst kan vragen, maar verzetten zich wel geregeld tegen het verstrekken van persoonsgegevens door de AIVD aan een collega-dienst. Is dit laatste niet mogelijk, dan ontvangt de AIVD als gevolg van het reciprociteitsbeginsel ook geen persoonsgegevens van de betreffende collega-dienst."

Artikel 3: https://zoek.officielebekendmakingen...=1&sortorder=4
Oud 18-02-2015, 23:47   #10
foohke
In the middle of nowhere

Erg interessant, ik ga mij er eens in verdiepen. Erg jammer als door een baan in een bepaald land de deur 'terug' naar NL voor altijd dicht zou blijven.
Thanks voor de info in ieder geval
Oud 18-02-2015, 23:50   #11
Max Rate
heeft nog geen status

Ik meen dat men in ieder geval vliegers die in IndonesiŽ bij Susi Air of Lion air gingen vliegen heeft gewaarschuwd dat ze problemen kunnen krijgen met hun VGB in de toekomst.
Oud 19-02-2015, 08:56   #12
Murphy
status: geen

Airworker sinds: Sep 2013
Uren: veel
Blijft staan: tegen het onhouden van een VGB is GEEN BEROEP mogelijk, noch inzage in de onderbouwing deze VGB te weigeren.
AIVD geeft geen enkele informatie over welke mogendheden wťl worden geaccepteerd, noch over de manier waaropn ze gegevens verkrijgen en/of verwerken. Staatsgeheim.

Een contactpersoon kan niets anders doen dan samen met de kandidaat constateren dat er geen reactie is. Verder wordt er geen info gegeven.

Overigens moet een land als UK geen prpbleem geven. Kan wel even langer duren.
Max heeft gelijk om landen als IndonesiŽ als moeilijk te bestempelen. Ook UAE kan problematisch zijn en heeft zeker geen garantie op succes. Zeker weten doe jet het nooit. AIVD zegt niets.
Murphy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2015, 13:24   #13
Lima-lima
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: fATPL
Typeratings: B737 300-900
Uren: 500
Citaat:
Origineel gepost door Murphy Bekijk Bericht
Blijft staan: tegen het onhouden van een VGB is GEEN BEROEP mogelijk,
Hou toch op met het roeptoeren van onwaarheden..
Het weigeren van een VGB is een besluit en kan gewoon bezwaar en vervolgens nog beroep tegen worden ingediend.
Verwijs graag naar de verschillende strijdkrachten die in dergelijke procedures zijn verwikkeld op dit moment in verband met een buitenlandse partner.
Lima-lima is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2015, 13:53   #14
Columbus
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: ppl/cpl/ir
Typeratings: geen
Uren: 200
Foohke,
Er zijn mij wel zaken bekend van cabin Crew die na een tewerkstelling bij een golfcarrier hier in Nederland in de problemen kwamen met het verkrijgen van hun VGB. Dit omdat de inlichtingen diensten toendertijd officieel geen gegevens uitwisselden (Mensenrechten etc.) De UK daarentegen mag toch geen problem zijn lijkt me.
Columbus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2015, 14:19   #15
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
Origineel gepost door Columbus Bekijk Bericht
Foohke,
Er zijn mij wel zaken bekend van cabin crew die na een tewerkstelling bij een golfcarrier hier in Nederland in de problemen kwamen met het verkrijgen van hun VGB. Dit omdat de inlichtingen diensten toendertijd officieel geen gegevens uitwisselden (Mensenrechten etc.) De UK daarentegen mag toch geen problem zijn lijkt me.
Dankje.
Ik ga er eens achteraan, en zal eens kijken of er informatie te verkrijgen is met betrekking tot de landen waar Nederland al dan niet een samenwerkingsrelatie mee heeft.

Maar inderdaad, waar Bobby tegenaan loopt, de UK zou toch geen probleem mogen zijn...
Oud 19-02-2015, 20:09   #16
Gonna
_________

Gonna's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: F70/100 B777/787
Uren: Steeds meer
Het is vrij duidelijk. Heeft een land geen democratische regering (UAE) of worden de mensenrechten niet gerespecteerd dan wordt er geen informatie uitgewisseld. Binnen de EU is het geen probleem, maar kan het wel lang duren.
Gonna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2015, 20:48   #17
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
Origineel gepost door Gonna Bekijk Bericht
Het is vrij duidelijk. Heeft een land geen democratische regering (UAE) of worden de mensenrechten niet gerespecteerd dan wordt er geen informatie uitgewisseld. Binnen de EU is het geen probleem, maar kan het wel lang duren.
Ok, thanks.
Dat maakt het allemaal weer heel wat interessanter. Weer wat om over na te denken . Baan daar kiezen betekent dus dat je nooit meer voor een KL/HV etc. aan de slag kunt.. (of elke andere baan in NL waar een VGB voor nodig is)
Oud 20-02-2015, 17:22   #18
Bobby
heeft nog geen status

De AIVD stelt wel dat de landen waar het geen samenwerkingsverband mee heeft langer kan duren maar welke landen dat zijn daar doen ze geen uitspraken over.

Met Groot-BrittanniŽ is wel een samenwerkingsverband maar ze willen niet zeggen waar ze hun informatie vandaan halen dat is geheim, als ik ze bel noemen ze het ook steeds "de derde partij" ze mogen niet zeggen om welk land het gaat.

Als ik de marreschausee bel dan zeggen ze er wel bij dat het om Groot-BrittanniŽ gaat die zijn wat makkelijker alleen die kunnen niets doen totdat de AIVD groen licht geeft.

Een collega die voor Emirates heeft gewerkt en weer in NL aan de slag wilde heeft een half jaar op zijn VGB moeten wachten uiteindelijk met tussenkomst van de ombudsman is het gelukt.

Nogmaals als iemand weet welke instantie ik in de uk kan bellen dan hoor ik het graag

Laatst aangepast door Bobby : 20-02-2015 om 18:18
Oud 20-02-2015, 17:51   #19
F50driver
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: Airbus
Uren: 8000+
Het verbaast me dit te lezen. Belachelijk dat zo iets zo lang moet duren.

Een kennis van mij die in Vietnam had gewerkt lukte het niet om zijn verklaring uit die tijd te krijgen. Hij heeft uiteindelijk voor een rechter gezworen dat hij in die tijd niet met justitie in aanraking is geweest. Zijn nieuwe werkgever in de UK heeft dat geaccepteerd. Ik weet niet of dat voor mensen die in Nederland willen werken ook een optie zou zijn.
F50driver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2015, 18:07   #20
foohke
In the middle of nowhere

Aan eerdere uitspraken van de rechtbank te zien, zou dit in Nederland geen mogelijkheid zijn.

Zie deze link: linkje naar uitspraak
Betreffende persoon is een VGB geweigerd omdat Nederland geen samenwerkingsrelatie heeft met Suriname...
Oud 20-02-2015, 19:22   #21
F50driver
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: Airbus
Uren: 8000+
Dat is heel oneerlijk dan. Dus vanwege bureaucratie kan het voor iemand onmogelijk zijn in Nederland een vertrouwensfunctie uit te oefenen...
F50driver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2015, 19:23   #22
Pilotsince99
"Remove Status?"

Pilotsince99's Avatar

Airworker sinds: Mar 2005
Typeratings: A320
Uren: 9000+
Wij zitten in hetzelfde schuitje....wij komen terug naar Nederland, mijn vrouw moet een VGB verklaring krijgen uit de UK, maar wij wachten hier ook al 2 1/2 maand op. We hebben al meerdere keren gebeld met de AIVD (kan alleen tussen 10-12.), maar die geven geen informatie. In Engeland hebben we al contact gehad met Scotland disclosure, politie,enkele ministeries in de UK, maar die hebben geen verzoek gekregen. Zolang je niet weet wie je moet bellen in de UK kun je ook niets beginnen want je weet niet wie je moet aanspreken. Het is waard om eens juridisch uit te zoeken of de AIVD deze informatie wel geheim mag houden mbt waar ze deze informatie krijgen, het gaat immers om jou en jouw informatie. In Europa zou dit allemaal niet zolang mogen duren. De verzoeken liggen waarschijnlijk ergens op een bureau niets te doen omdat ze geen prioriteit hebben. Wij moeten een groen licht hebben eind Maart, maar omdat ik hier al hoor dat mensen 4 maanden wachten, ga ik er maar weer eens werk van maken evt juridisch uitzoeken wat onze mogelijkheden zijn.
Pilotsince99 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-02-2015, 00:48   #23
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Ik zit hier met ongeloof te lezen. Hoe kan zoiets in een rechtsstaat bestaan. Je bent schuldig tenzij anders bewezen... Er vindt discriminatie plaats op basis van in welk land je gewerkt hebt. Wat een idioterie.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-02-2015, 08:56   #24
Pilotsince99
"Remove Status?"

Pilotsince99's Avatar

Airworker sinds: Mar 2005
Typeratings: A320
Uren: 9000+
Het probleem lijkt ook alleen in Nederland te zijn. Destijds in Engeland heb ik zelf een bewijs van goed gedrag aangevraagd en deze overhandigd aan de Engelse instanties, een security pas was toen zo geregeld. In Engeland kan ik ook alle informatie aanvragen en evt overhandigen, maar de AIVD doet dat niet op die manier...zij doen het anders, wie of welke instantie in Engeland dit is, willen ze niet zeggen. In Engeland hebben we al meerdere instanties gesproken, maar tot nu toe zonder resultaat. Onze detective missie gaat verder. Als wij geen 'groen licht' krijgen eind Maart, dan gaat het ons heel veel geld kosten als het bedrijf waar mijn vrouw komt te werken Łberhaupt nog wel geiiteresseerd is wanneer deze vertraging nog veel langer gaat duren.
Pilotsince99 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-02-2015, 09:00   #25
Bobby
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Pilotsince99 Bekijk Bericht
Wij zitten in hetzelfde schuitje....wij komen terug naar Nederland, mijn vrouw moet een VGB verklaring krijgen uit de UK, maar wij wachten hier ook al 2 1/2 maand op. We hebben al meerdere keren gebeld met de AIVD (kan alleen tussen 10-12.), maar die geven geen informatie. In Engeland hebben we al contact gehad met Scotland disclosure, politie,enkele ministeries in de UK, maar die hebben geen verzoek gekregen. Zolang je niet weet wie je moet bellen in de UK kun je ook niets beginnen want je weet niet wie je moet aanspreken. Het is waard om eens juridisch uit te zoeken of de AIVD deze informatie wel geheim mag houden mbt waar ze deze informatie krijgen, het gaat immers om jou en jouw informatie. In Europa zou dit allemaal niet zolang mogen duren. De verzoeken liggen waarschijnlijk ergens op een bureau niets te doen omdat ze geen prioriteit hebben. Wij moeten een groen licht hebben eind Maart, maar omdat ik hier al hoor dat mensen 4 maanden wachten, ga ik er maar weer eens werk van maken evt juridisch uitzoeken wat onze mogelijkheden zijn.
Ik heb vorige week de ombudsman ingeschakeld, die hebben een contactpersoon binnen de AIVD, na contact met hun contactpersoon konden ze helaas niets voor me doen maar ik zou zeker adviseren om de ombudsman toch in te schakelen want stel dat je aanvraag is binnengekomen maar nog niet behandeld etc dan word dat meteen gecheckt en kan het zo geregeld zijn.
Ze hebben daar een enorme file over de AIVD.
Succes
Oud 22-02-2015, 22:38   #26
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Airworker sinds: Aug 2001
Typeratings: 737
Uren: >6000
Veiligheidsonderzoek AIVD

Mail Ivo O...
Edit: Ivo Opstelten, de minister van Veiligheid en Justitie. Wellicht is er een hardheidsclausule... (Heb hier zelf geen ervaring mee)
JC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels