.:.

Ga Terug   Airwork > Algemeen > Luchtvaart algemeen

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 30-09-2012, 18:23   #1
f22raptor
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2012
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
NL zwartelijst-piloten

Steeds meer in Nederland afgestudeerde piloten gaan aan het werk bij maatschappijen die op de zogenoemde zwarte lijst van de EU staan. Dat is een lijst met Luchtvaartmaatschappijen die niet in de Europese Unie mogen vliegen omdat ze niet voldoen aan onder meer veiligheidsvoorschriften.

Uit een rondgang van de NOS langs de Nederlandse vliegscholen blijkt dat er nu al ten minste vijftig piloten voor zwartelijstmaatschappijen werken. Niet alle scholen willen volledige openheid van zaken geven.

Schuld
Het is voor piloten nagenoeg onmogelijk om een baan bij een Nederlandse maatschappij te vinden. Volgens pilotenvakbond VNV zitten er nu ongeveer 1000 piloten in Nederland zonder baan.

Jonge werkloze piloten hebben een groot probleem. Gemiddeld hebben leerlingen na hun opleiding een schuld van ongeveer 150.000 euro.

Een van de Nederlandse vliegscholen, Stella Aviation Academy in Teuge, heeft een overeenkomst met ťťn van de maatschappijen op de zwarte lijst: Lion Air in IndonesiŽ. Dertig studenten van Stella zijn inmiddels in IndonesiŽ aan het werk.

Daarnaast is Stella recentelijk ook een overeenkomst aangegaan met het eveneens Indonesische Sriwijaya om hun piloten daar geplaatst te kunnen krijgen. Ook Sriwijaya staat op de zwarte lijst van de Europese Unie.

Kwaliteit
Volgens Evert-Jan Hilgeman van Stella Aviation is de vraag naar piloten internationaal nog steeds heel groot. "Je moet niet alleen kijken naar de Nederlandse markt of de omringende landen maar ook ver daarbuiten."

Stella levert ook instructeurs om de opleidingen in IndonesiŽ te verbeteren. "Wij willen graag met onze Nederlandse kwaliteit, de kwaliteit van het opleiden, die luchtvaartmaatschappij helpen op een hoger plan te komen."

Lion Air heeft grootse plannen. Het bedrijf heeft recentelijk een megaorder geplaatst bij Boeing ter waarde van 17,4 miljard euro.

Witte vlekken
De Europese Unie besloot in 2006 tot het opstellen van een zwarte lijst van vliegbedrijven die niet veilig genoeg zijn om te landen op Europese luchthavens of zelfs maar over Europees grondgebied te vliegen.

In 2007 werden alle Indonesische luchtvaartmaatschappijen op die lijst geplaatst. Twee jaar later werd Garuda Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van het land, weer in Europa toegelaten.

Stella waarschuwt zijn leerlingen wel dat ze hun doen en laten goed moeten documenteren. Witte vlekken op het cv van een Piloot zou kunnen leiden tot het intrekken van de luchthavenpas voor Europa en Amerika in verband met terrorisme.

http://nos.nl/artikel/424336-steeds-...stpiloten.html

kijk vooral ook even naar deze 2 fragmenten:

http://nos.nl/video/424334-vliegscho...r-piloten.html (marketing praatje Stella)

http://nos.nl/video/424335-berry-nie...ese-markt.html (Piloot)

Laatst aangepast door f22raptor : 30-09-2012 om 18:42
f22raptor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2012, 19:04   #2
777-300ER
heeft nog geen status

777-300ER's Avatar

Airworker sinds: May 2008
Brevet: -----
Typeratings: ---
Uren: ---
Hoeveel verdienen deze vliegers bij Indonesische luchtvaartmaatschappijen?
777-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2012, 20:04   #3
B77W
Omdat rechtuit vliegen te
normaal is.

Airworker sinds: Sep 2011
Brevet: none
Typeratings: Geen
Uren: Geen idee
"Een goed salaris naar Europese maatschalen"

Het is hard werken met steeds een maximum aan uren, maar het leven is daar erg goedkoop en er is erg goed rond te komen, aldus sommigen daar. Ook de aflossing gebeurt zonder problemen.

Dit heb ik eens gehoord van een Piloot wie ik een mail had gestuurd.

Dusja
B77W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2012, 20:24   #4
Chester
Status? Zittend achter mijn
PC...

Airworker sinds: Aug 2012
Brevet: GPL
Typeratings: Open
Uren: Paar honderd
Citaat:
Origineel gepost door B77W Bekijk Bericht
"Een goed salaris naar Europese maatschalen"

Het is hard werken met steeds een maximum aan uren, maar het leven is daar erg goedkoop en er is erg goed rond te komen, aldus sommigen daar. Ook de aflossing gebeurt zonder problemen.

Dit heb ik eens gehoord van een piloot wie ik een mail had gestuurd.

Dusja
Dat klinkt als flauwekul. Naar eigen zeggen 800 euro/maand rente (5.3 procent, wordt er werkelijk zo weinig rente gevraagd?) 180K in 10 jaar aflossen is 1500 euro/maand aflossing.
Je bent nog minimaal 500 euro/maand kwijt aan zorgkosten, eten en huisvesting. Dat is dus 2700 euro/maand netto.

http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Lion_Air

Startsalaris FO is dus zo'n 1400 bruto. Netto zal dat een ruime duizend euro/maand zijn. Daar kan je zelfs levensonderhoud en rente niet van betalen
Chester is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2012, 20:39   #5
flyingfarao
heeft nog geen status

Brevet: Nog geen
Typeratings: Nog geen
Uren: Nog geen
Salaris

---

Laatst aangepast door flyingfarao : 12-01-2013 om 12:02 Reden: -
flyingfarao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2012, 21:17   #6
chupito
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2005
Brevet: ATPL
Typeratings: ja
Uren: een paar
Stella helpt de buitenlandse maatschappijen

Aldus het interview in het 8uur journaal. Hoe moet ik dat zien? De afgestudeerde Stella piloten gaan de Captains aldaar opvoeden ofzo? Ik ben toch eerder bang voor het omgekeerde.

Sterkte ermee.
chupito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2012, 22:30   #7
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
Die kerel van Stella is echt volledig het spoor bijster of niet?

Je versjachert jonge gasten die financieel met hun rug tegen de muur staan aan levensgevaarlijke blacklisted airlines en je hebt dan nog de gotspe om het niet alleen als sociale bewogenheid tegenover de Aziatische airlines te verkopen maar ook als succes van je liegschool (geen typo ) omdat je die gasten zo goed opgeleid hebt , a raison van anderhalve ton van hun eigen geld!

Het moet gezegd : deze man geeft een hele nieuwe dimensie aan het woord sociopaat....

Laatst aangepast door Peer van Eersel : 01-10-2012 om 01:38
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-09-2012, 22:47   #8
Chester
PC...

Peer,

Alhoewel woorden van gelijke strekking mijn mond ook wel 's hebben verlaten in de kroeg denk ik dat we ons beter bij de naakte feiten kunnen houden. Zeker voor de vele jongeren die een carriŤre als Piloot ambiŽren en zeker ook hun ouders is een objectieve en nuchtere blik naar de werkelijke feiten stukken nuttiger en overtuigender als sterk aangezette kwalificaties.

Dan kunnen die jongeren samen met hun ouders zťlf conclusies zoals die van jou trekken
Oud 30-09-2012, 23:31   #9
Seppe_Approach_Control
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 1999
Typeratings: B737NG
Uren: 5000+
Citaat:
Origineel gepost door Chester Bekijk Bericht
Peer,

Alhoewel woorden van gelijke strekking mijn mond ook wel 's hebben verlaten in de kroeg denk ik dat we ons beter bij de naakte feiten kunnen houden. Zeker voor de vele jongeren die een carriŤre als piloot ambiŽren en zeker ook hun ouders is een objectieve en nuchtere blik naar de werkelijke feiten stukken nuttiger en overtuigender als sterk aangezette kwalificaties.

Dan kunnen die jongeren samen met hun ouders zťlf conclusies zoals die van jou trekken
Ik denk dat Peer en velen met hem inmiddels niet meer in staat zijn een fatsoenlijke inhoudelijke discussie te voeren over dit onderwerp. De Stella meneer staat zo veel onzin te verkopen dat het een wonder is dat zijn Pinokkio neus niet de camera van het statief kegelt. Kijk voor de aardigheid eens goed naar de laatste seconden van het filmpje bij de afsluiting van het interview, de razendsnelle blikken in z'n ogen verraden een soort van angst en tegelijk alertheid, omdat hij zelf ook wel beseft dat ie verschrikkelijk staat te zwetsen.
Het is te hopen dat de VNV alle registers open trekt in oktober, dat is hard nodig met dit soort lui die gillend van de pret een koelkast aan een Eskimo kunnen verkopen!
Seppe_Approach_Control is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 00:01   #10
Chester
PC...

Citaat:
Origineel gepost door Seppe_Approach_Control Bekijk Bericht
Ik denk dat Peer en velen met hem inmiddels niet meer in staat zijn een fatsoenlijke inhoudelijke discussie te voeren over dit onderwerp.
Dat denk ik ook niet. Begrijpelijk, zeker.
Citaat:
De Stella meneer staat zo veel onzin te verkopen dat het een wonder is dat zijn Pinokkio neus niet de camera van het statief kegelt. Kijk voor de aardigheid eens goed naar de laatste seconden van het filmpje bij de afsluiting van het interview, de razendsnelle blikken in z'n ogen verraden een soort van angst en tegelijk alertheid, omdat hij zelf ook wel beseft dat ie verschrikkelijk staat te zwetsen.
Dat viel mij inderdaad ook nogal op. Tip van de dag, kijk dat interview nůg een keer, maar zonder geluid. Met een beetje psychologie van de koude grond is dat bijna vermakelijk.
Citaat:
Het is te hopen dat de VNV alle registers open trekt in oktober, dat is hard nodig met dit soort lui die gillend van de pret een koelkast aan een Eskimo kunnen verkopen!
Toch is de beste manier om dat soort zaken aan te pakken je puur op de inhoud te richten. Geen stijlfiguren of kwalificaties, maar simpele rekensommetjes zoals hierboven.
Uiteindelijk is het aan de jongeren en hun ouders om daar doorheen te prikken en als mensen niet eens degelijk onderzoek doen naar informatie voor ze anderhalve ton lenen, dan zal je die groep er hoe dan ook niet voor behoeden.

Wat mij betreft stelt de VNV ťťn vraag centraal:
Hoeveel procent van de verkeersvliegers die 2-5 jaar geleden zijn afgestudeerd hebben nu een baan waarbij hun nettosalaris minimaal rente+aflossing+800 euro is?

Zoals in een ander topic al opgemerkt, het zou mij hogelijk verbazen als dat de 10% overstijgt, aangezien het toch al gauw over 3500 euro/maand netto gaat.
Oud 01-10-2012, 01:47   #11
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Inhoudelijke discussies werken allang niet meer , getuige het onverminderd grote aantal van 18-25 jarigen die willens en wetens financiele zelfmoord plegen door met dit soort organisaties in zee te gaan.
Alle goedbedoelde adviezen en raadgeving op o.a. Airwork ten spijt.

"Desperate times call for desperate measures" , en mijn stijlfiguur is het ongenuanceerd benoemen van wat ik zie.
Ik hoop dan maar dat dat tenminste wat bewustzijn genereert.
Oud 01-10-2012, 04:21   #12
foohke
In the middle of nowhere

Airworker sinds: Nov 2008
Citaat:
Origineel gepost door Peer van Eersel Bekijk Bericht
Inhoudelijke discussies werken allang niet meer , getuige het onverminderd grote aantal van 18-25 jarigen die willens en wetens financiele zelfmoord plegen door met dit soort organisaties in zee te gaan.
Alle goedbedoelde adviezen en raadgeving op o.a. Airwork ten spijt.
En dit is echt waar ik me steeds en steeds meer over verbaas...
Ik heb momenteel een schuld van de 5000 bij de DUO en wil er al niet aan denken hoe moeilijk banken (in het huidige economische klimaat) over een tijdje kunnen gaan doen als ik eventueel een hypotheek wil afsluiten... Laat staan als ik een schuld van 150000 zou hebben....

Iemand uit mijn omgeving is ruim een jaar geleden bij de Stella begonnen. Ik heb er toen met hem over gepraat, maar 'Stella was toch zo geweldig, en voor 10k een baangarantie blablabla', alle negatieve punten die ik opnoemde werden gemakkelijk aan de kant geschoven; hij kocht immers een baangarantie dus van die schuld zou hij wel afkomen...

Ik heb hem sindsdien ook niet meer gesproken en zie alleen af en toe berichtjes op Facebook voorbij schieten. Ik ben dan ook benieuwd hoe het hem zal vergaan wanneer hij zijn opleiding afgerond heeft...
foohke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 07:27   #13
Lima-lima
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: fATPL
Typeratings: B737 300-900
Uren: 1000+
Citaat:
Hoeveel procent van de verkeersvliegers die 2-5 jaar geleden zijn afgestudeerd hebben nu een baan waarbij hun nettosalaris minimaal rente+aflossing+800 euro is?
Zoals in een ander topic al opgemerkt, het zou mij hogelijk verbazen als dat de 10% overstijgt, aangezien het toch al gauw over 3500 euro/maand netto gaat.
3500 netto!? Zie zulke bedragen wel vaker op airwork langskomen maar heel zuiver houden we het dan niet.
Rente plus aflossing plus 800 euro is voor de gemiddelde ex leerling 1700 a 1800 netto.
Uiteraard ben ik get verder wel met je eens.
Lima-lima is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 08:42   #14
Seppe_Approach_Control
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 1999
Typeratings: B737NG
Uren: 5000+
Citaat:

Wat mij betreft stelt de VNV ťťn vraag centraal:

.
Inderdaad de essentie waar het in al deze discussies over zou moeten gaan. Deze tekst ietwat ingekort past mooi op een button, bumpersticker, etc etc. Hint.....

Ik heb zelf ook een aardig voorbeeld. Poosje geleden hadden we een wat oudere CA in de cockpit voor een praatje. Ze zat te vertellen hoe ze met haar man en zoon al in gesprek was geweest met de bank ivm de geplande pilotenopleiding van haar zoon. Al onze argumenten om dit en paar jaar uit te stellen werden afgedaan met "ja maar het is z'n droom" . Terwijl dit uitstellen gezien de leeftijd van de dromer zeer gemakkelijk kon.
Een dergelijk geval is dan helaas een ABCtje op de Voorlichtingsdag voor vliegschool...
Seppe_Approach_Control is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 10:52   #15
aoleks
Gast
heeft nog geen status

---

Laatst aangepast door aoleks : 17-02-2015 om 10:27
  Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 10:54   #16
Avian
heeft nog geen status

Avian's Avatar

Airworker sinds: Apr 2006
Typeratings: B737
Uren: aanwezig
Citaat:
Origineel gepost door Lima-lima Bekijk Bericht
3500 netto!? Zie zulke bedragen wel vaker op airwork langskomen maar heel zuiver houden we het dan niet.
Rente plus aflossing plus 800 euro is voor de gemiddelde ex leerling 1700 a 1800 netto.
Uiteraard ben ik get verder wel met je eens.
Hoeveel aflossing blijft er dan over bij een gemiddelde schuld?
Avian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 11:29   #17
A319jockey
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2007
Typeratings: 320
Uren: 12k
50 vliegers geplaatst? Ik zou wel eens willen weten hoeveel vliegers er "afgestudeerd" zijn en nog steeds geen "baan" hebben. Daarnaast zou ik wel eens willen weten hoeveel vliegers die ervaring in IndonesiŽ opgedaan hebben inmiddels een baan in Europa hebben weten te bemachtigen. Welke airlines zijn op zoek naar ervaren 737 vliegers voor een vaste baan in Europa? Is het niet zo dat Ryanair alleen Ab initio's aanneemt om zodoende ook geld te kunnen verdienen aan de type Rating? Dus als je al een kans krijgt in Europa zul je waarschijnlijk nogmaals een type rating moeten kopen!

Gelukkig is het vliegen voor een black listed airline normaal volgens Stella, want je wordt volgens Europese maatstaven opgeleid. Vliegen de gezagvoerders ook conform de Europese standaard? Zo ja waarom heeft oa Lion Air dan zo'n enorm slecht safety record en waarom staan dan bijna alle Indonesische airlines op de Europese zwarte lijst? Nee hoor in Teuge weten ze het allemaal beter…..

Kijk eens naar Lufthansa Flight training, waarom gene training in de States. Scheelt heel veel geld!
A319jockey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 11:35   #18
stellastar
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2009
Brevet: F-ATPL
Typeratings: 737
Uren: +1000
salaris

Met een beetje doorvliegen: 35.000.000 IDR per maand.
stellastar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 11:49   #19
reach52
Ik wil geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Typeratings: B190, E-120/170/175/190/195, B737NG, A330, B744
Uren: 7500
Als jij je rest van je leven in 4 ster hotels zit moeten we mischien nog eens een threadje openen over slechte hotels
reach52 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 11:53   #20
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
Origineel gepost door aoleks Bekijk Bericht
laten we niet overdrijven aub... er kijkt geen hond naar een studentenschuld van 5000 euro
Niet overdrijven? Ik wil je best wel een van mijn boeken lenen over het hoe en wat bekeken wordt bij het afsluiten van een hypotheek.

Je statement is in ieder geval niet waar, bij het afsluiten van een hypotheek ben je wettelijk verplicht te melden dat je een studieschuld hebt, en banken zullen een percentage van deze schuld nemen en dit in mindering brengen op het bedrag dat zij denken dat jij maandelijks 'kwijt kunt' aan een lening. Zeker na de global financial crisis zijn banken een stuk strenger geworden bij het afsluiten van leningen.

Het niet overdrijven klopt dus niet... Zeker gezien het feit dat we zoals het er nu uitziet naar een sociaal leningsstelsel gaan, zullen de banken extra opletten over al dan niet hebben van een redelijke studieschuld en dit zal zeker invloed hebben op het bedrag dat je kunt lenen.
Ik wil je graag even wijzen op de volgende linkjes
bron:nos
Bron:Nobiles

Overigens, om weer even on-topic te raken, je begrijpt de strekking van mijn eerdere post verkeerd. Het ging niet zozeer over mijn studieschuld, maar meer over dat het mij zorgen baar dat jongeren zomaar een handtekening zetten onder een lening van meer dan een ton, terwijl ze niet doorhebben wat voor gevolgen dat later gaat hebben... De mindering die ik op mijn hypotheek krijg door mijn studieschuld zal een stuk lager zijn dan wanneer je 150.000 rood staat met geen uitzicht op een salaris waar je ook nog eens een hypotheek van zou kunnen betalen.

Ik ken een aantal jongens die ruim 2000 netto verdienen, geen studieschuld hebben en nog steeds maar net genoeg kunnen lenen voor een klein flatje/appartementje.

Enige tijd geleden werd er een onderzoek gepubliceerd met daarin twee getallen: Het gemiddelde startsalaris van universitair geschoolde studenten, en het startsalaris dat de huidige studenten dachten te krijgen na afronding van hun studie. Het verschil was bijna lachwekkend hoog...

Verder is het goed dat er eindelijk eens wat aandacht is voor het grote aantal net afgestudeerde vliegers... Jammer dat de politiek hier geen aandacht aan besteed.
Oud 01-10-2012, 11:55   #21
Avian
heeft nog geen status

Avian's Avatar

Airworker sinds: Apr 2006
Typeratings: B737
Uren: aanwezig
Citaat:
Origineel gepost door A319jockey Bekijk Bericht
Daarnaast zou ik wel eens willen weten hoeveel vliegers die ervaring in IndonesiŽ opgedaan hebben inmiddels een baan in Europa hebben weten te bemachtigen. Welke airlines zijn op zoek naar ervaren 737 vliegers voor een vaste baan in Europa?
Ik weet dat er een handjevol Nederlandse jongens van Lionair nu bij ArkeFly vliegen. The happy few.

Citaat:
Origineel gepost door stellastar Bekijk Bericht
Met een beetje doorvliegen: 35.000.000 IDR per maand.
Dat is een kleine Ä3000,- bruto. Wat neem je daar van mee naar huis?
Avian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 11:58   #22
A319jockey
heeft nog geen status

Dat komt overeen met circa €2800. Voor of na belasting?

Hoeveel hou je over na aftrek van je woonkosten etc? Hoe gaat een Lol verzekeraar om met het werken aldaar? Hoe ben je Łberhaupt verzekerd? Is er ook een vakbond om je te helpen als betrokken bent bij een incident/accident? Opbouw pensioen? Hoe lang is het contract en indien het een tijdelijk contract is hoe zijn de kansen dan op een vaste baan, immers met 2000 uur kom je nog niet gegarandeerd verder, toch? Van te voren research gedaan hoe maatschappijen in Europa en het Midden Oosten tegen over Indonesische uren staan?

Veel vragen maar misschien eens goed om beantwoord te krijgen door iemand die echt in Indonesie gebaseerd is. Nog 1 vraag, waarom besloten om je opleiding bij Stella te doen met alle bijbehorende risico's? Nog andere vliegscholen buiten NL geprobeerd?
Oud 01-10-2012, 13:07   #23
Sammetje
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2008
Typeratings: Afamily
Uren: 2000+
Ik hoor dat veel in Lion 2 logboeken hebben. 1 officiele en 1 met de uren die ze vliegen. Lion betaald redelijk voor overuren. Daarom misschien ook de piloten die zijn gepakt onder invloed van drugs, gewoonweg om te kunnen blijven vliegen. Kan je nagaan dat je legaal al 1000 uur mag vliegen...

Ik heb gelukkig nooit voor een zwarte lijst maatschappij hoeven te vliegen. Maar ik begrijp de keuze van deze jongens/meisjes heel erg goed. Zoveel betaald en geen enkele kans op een baan. De meeste komen gelijk van de middelbare school dus kunnen niks anders dan vliegen. Terug naar de universiteit kan niet omdat de lening betaald moet worden, dus werken.

Dan kijk je naar de lijntraining business. Wat tegenwoordig normaal is, hoe iedereen het liever anders wilt zien. Zelfs al zit je in een bedrijf vragen ze nu vaak om bonds en het zelf betalen van TR's. Dat is de markt en dat zal niet snel veranderen. Ze worden dus bijna gedwongen. Dan kan je wel zeggen dat ze het hadden moeten weten, ze hebben de keuze al reeds gemaakt (sommige in 2007 toen de markt nog wel ok was) dus moeten ze wel verder kijken en betalen ze. Dan is Lion de zekere keuze. Ze groeien enorm, ze bieden de baan na lijntraining en salaris is mwah... Want bij welke maatschappij in NL start je met 3500 schoon?

Het is altijd makkelijk praten als je al een baan hebt. Ik hoop dat ze een mooie baan vinden na dit avontuur en wens ze veel succes. Want er zijn er altijd wel een paar die de keuze maken of je dat nou leuk vind of niet...
Sammetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 15:23   #24
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

flauwgevallen.gif Hoe kan je dit soort praktijken nog recht lullen..

Dus als ik het nou eens allemaal even samenvat :

Betalen voor je TR , en een absurde bond , en betalen voor line training. Dubbele boekhouding , piloten die meth snuiven om door te kunnen vliegen , een dramatische safety culture (hoewel hier de term "danger culture" eerder van toepassing is ) .Geen vakbond.
Salaris gewoon RUK en arbeidsomstandigheden al even slecht , pa en moe (die hun huis in Nederland aan de bank hebben verpand) houden hun hart vast of je wel heel terug komt , en als er iets mocht gebeuren wat je overleeft pleuren ze je daar net zo makkelijk voor de rest van je leven in de bak.

En daar betaal je bewust anderhalve ton van je eigen geld voor?!

Ik ben van mening dat je jezelf dan automatisch diskwalificeert voor het beroep van Verkeersvlieger , je kan overduidelijk geen risico's inschatten of weloverwogen een keuze maken.
In feite hoor je stante pede opgenomen te worden in een psychiatrische kliniek.

Laatst aangepast door Peer van Eersel : 01-10-2012 om 15:36
Oud 01-10-2012, 15:34   #25
Dutch M
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2011
Brevet: geen
Typeratings: geen
Citaat:
.... als een 4 sterren hotel onder "bad conditions" valt,....
4 Sterren in Asia zijn in de verste verte niet te vergelijken met 4 sterren in west europa. Overigens zegt het aantal sterren iets over het aantal voorzieningen, niet over het leefklimaat in een hotel. Je kunt prima 2 sterren guesthouses hebben en echte 4 sterren Sh*t bakken.

Ga maar eens naar China, net buiten het centrum van de paar steden als Beijing, Shanghai. Dan zijn de hotels van buiten super mooie glaspaleizen en van binnen VIES, defect, 3-de hands linnengoed, etc. Krijg je een super mooie douche cabine in de badkamer gezet, het water uit de douche cabine loopt dan over de vloer naar een putje en alles stinkt. Ik sprak heel toevallig gisteren een Hong Kong chinese, en die wist ook te vertellen dat je in China alleen maar 5 sterren moest doen, peperduur, maar dan was e.a. tenminste naar westerse normen.
Dutch M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 15:55   #26
Sammetje
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2008
Typeratings: Afamily
Uren: 2000+
Als jij het zo wilt samenvatten, inderdaad zo is het. En vele zouden het niet doen. Maar veel maken die keuze wel en ik wens ze succes.

Zelfs met jou samenvatting snap ik hun keuze. Aan de meth dus alles is koek en ei, zelfs de danger culture is adrenaline opwekkend en geniet je met volle teugen van. Voor genot betaal je natuurlijk dik, geen probleem. Anders ben je het toch maar kwijt aan de psychiatrische kliniek.
Sammetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 16:17   #27
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
Origineel gepost door Sammetje Bekijk Bericht
Zelfs met jou samenvatting snap ik hun keuze. Aan de meth dus alles is koek en ei, zelfs de danger culture is adrenaline opwekkend en geniet je met volle teugen van. Voor genot betaal je natuurlijk dik, geen probleem. Anders ben je het toch maar kwijt aan de psychiatrische kliniek.
Ik ben nog even aan het twijfelen of je nou sarcastisch bent of niet?
Oud 01-10-2012, 16:23   #28
f22raptor
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2012
Wat mij nog het meest verbaast in dit verhaal is dat de Stella vertegenwoordiger ontkent dat er een baangarantie wordt geboden, maar dat dit nu een baangarantie program is. Heel vreemd heel vreemd. Daarmee zegt hij dus dat ze helemaal geen baangarantie bieden. TERWIJL 1 a 2 jaar terug nog met koeien letters op de site gesproken werd over een baangarantie, en niks over een program. En dat voor een schandalige 10,000 extra. Aan de ene kant zou je boos kunnen worden op de vliegschool, maar mensen tekenen helaas zelf, het zijn private contracten. Al zou je 5 miljoen betalen, je tekent zelf. Toch vind ik het een schandalige actie die garantie.
f22raptor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 16:39   #29
Ghostflyer
Enjoying life

Ghostflyer's Avatar

Airworker sinds: Dec 2004
Typeratings: Heavy propdriven & Jetsers
Uren: 6000 en de rest
Citaat:
Origineel gepost door Peer van Eersel Bekijk Bericht
Dus als ik het nou eens allemaal even samenvat :

Betalen voor je TR , en een absurde bond , en betalen voor line training. Dubbele boekhouding , piloten die meth snuiven om door te kunnen vliegen , een dramatische safety culture (hoewel hier de term "danger culture" eerder van toepassing is ) .Geen vakbond.
Salaris gewoon RUK en arbeidsomstandigheden al even slecht , pa en moe (die hun huis in Nederland aan de bank hebben verpand) houden hun hart vast of je wel heel terug komt , en als er iets mocht gebeuren wat je overleeft pleuren ze je daar net zo makkelijk voor de rest van je leven in de bak.

En daar betaal je bewust anderhalve ton van je eigen geld voor?!

Ik ben van mening dat je jezelf dan automatisch diskwalificeert voor het beroep van Verkeersvlieger , je kan overduidelijk geen risico's inschatten of weloverwogen een keuze maken.
In feite hoor je stante pede opgenomen te worden in een psychiatrische kliniek.
Klare taal Peer! Wellicht dat die zwakzinnige aspirant Verkeersvlieger en hun al even zwakzinnige sponsors nu eens gaan luisteren.

GF.
Ghostflyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 16:42   #30
Max Rate
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2011
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: Meerdere stofzuigers
Uren: Twee keer de helft.
Aiaiai, wat zet Berry zichzelf te kakken op het NOS journaal. Op elke vraag volgt eerst een "uhhhhh..." omdat hij constant alles recht moet breien wat kom is.

Maar: " de onderhoudsdienst van Merpati is EASA approved dus daar zit het wel snor met de Safety!" En Berry denkt wel even veilig te kunnen vliegen omdat hij in Europa is opgeleid. Ik denk dat ALS die gezagvoerder Engels spreekt, Berry wel te verstaan geeft wie de baas is en wie zijn mond moet houden.

Ik heb oprecht medelijden met die jongen...
Max Rate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 16:46   #31
A319jockey
heeft nog geen status

Je kunt wel EASA approved zijn en conform EU SOP's opgeleid zijn, de vraag is echter worden de regels en SOP's ook toegepast. Anders is het een kansloos verloren verhaal.

Tja met Berry, heb geen medelijden. is er zelf aan begonnen. Airwork en Pprune bestaan lang genoeg. bovendien lopen er op Teuge genoeg mensen rond die ze een blik in de vliegwereld kunen geven. Zo sprak ik laatst een Stella leerling die als antwoord op mijn vraag "wat ga je doen als je klaar bent" gaf; ik wil geen turbo props vliegen, alleen grote jets. Toen mijn weer een biertje genomen. Eigen schuld, dikke bult, sorry!
Oud 01-10-2012, 17:40   #32
Purno
heeft nog geen status

Purno's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: B777, F50 (exp), Q400 (exp)
Uren: 2500+
Het gaat zelfs zo slecht dat die jongen in het NOS journaal zelfs geen geld heeft om bij een interview over zijn toekomstige baan als vlieger zich fatsoenlijk te kleden en een overhemd te dragen... Waar gaat het heen met onze beroepsgroep!....

Waar ik werk en waar ik gewerkt heb is het terecht not done om met T-shirt, korte broek of slippers te verschijnen op je sim checks of cursusdagen.
Purno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 19:24   #33
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
Citaat:
laten we niet overdrijven aub... er kijkt geen hond naar een studentenschuld van 5000 euro

.
Bullshit. Zelfs een simpele kredietkaard waar je een krediet tot 5000 euro op kan gebruiken wordt je geacht tijdelijk op te zeggen. Ook al heb je er geen cent van gekregen. In dit geval dus echt wel met Foohke eens.
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 21:27   #34
Sdg+1
Gast
heeft nog geen status

Beste lezers, ik wil helemaal niemand beledigen of op z'n staart staan, maar je bent toch ook wel ontzettend dom als je in deze tijd aan zo'n opleiding begint.
Zeer veelvuldig vliegen de waarschuwingen via alle kanalen langs den oren en toch.....???
Daarnaast moeten we ook realiseren dat de opleiding gekwalificeerd wordt als zijnde een HBO opleiding.
Maar de doorsnee HBO-opleiding duurt zo'n 5 jaar.
Als vlieger ben je met 2 jaar opleiding klaar, dus je kan zo snel ook niet in andere HBO trajecten terecht. Kortom, wat is dat toch dat mensen dit blijven doen ?
Dat de politiek dit op z'n beloop laat begrijp ik heel goed, die stelt immers dat wij alles zelf wel kunnen oplossen en de zichzelf regulerende markt de zaak wel de goede richting uit zal stuwen.
Wat dat betreft zal men hierin weleens de hand mogen nemen in een regulerend karakter in de vorm van opleiden naar behoefte op de arbeidsmarkt.
Maar goed..., op dit niveau dient u toch ook zelf na te kunnen denken.
Dat men vervolgens kiest om te gaan vliegen bij minder veilige maatschappijen kan ik me voorstellen. Dan heb je toch nog gevlogen voor je centen.
  Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 21:31   #35
27k
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2007
Typeratings: B777
Uren: tiktak
Citaat:
Origineel gepost door boerharms Bekijk Bericht
Beste lezers, ik wil helemaal niemand beledigen of op z'n staart staan, maar je bent toch ook wel ontzettend dom als je in deze tijd aan zo'n opleiding begint.
Zeer veelvuldig vliegen de waarschuwingen via alle kanalen langs den oren en toch.....???
Daarnaast moeten we ook realiseren dat de opleiding gekwalificeerd wordt als zijnde een HBO opleiding.
Als vlieger ben je met 2 jaar opleiding klaar, dus je kan zo snel ook niet in andere HBO trajecten terecht. Kortom, wat is dat toch dat mensen dit blijven doen ?
Dat de politiek dit op z'n beloop laat begrijp ik heel goed, die stelt immers dat wij alles zelf wel kunnen oplossen en de zichzelf regulerende markt de zaak wel de goede richting uit zal stuwen.
Wat dat betreft zal men hierin weleens de hand mogen nemen in een regulerend karakter in de vorm van opleiden naar behoefte op de arbeidsmarkt.
Maar goed..., op dit niveau dient u toch ook zelf na te kunnen denken.
Dat men vervolgens kiest om te gaan vliegen bij minder veilige maatschappijen kan ik me voorstellen. Dan heb je toch nog gevlogen voor je centen.
Ok, bedankt.
27k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 21:56   #36
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbŤls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: nobele turboprop
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
Citaat:
Origineel gepost door foohke Bekijk Bericht
Ik ben nog even aan het twijfelen of je nou sarcastisch bent of niet?
Zo werkt dat hier op Airwork, iemand roept methverslaafde piloten en dan is daar de volgende.
Peer, ik vind je posts over het algemeen best van kwaliteit, maar je zet hier een hele groep mensen weg als suicidale junkies.....
Vind je het dan gek dat niemand met je in discussie wil gaan of naar je wil luisteren?
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-10-2012, 22:13   #37
Chester
PC...

Citaat:
Origineel gepost door boerharms Bekijk Bericht
De jongens en meisjes die dit gaan doen hebben dat inzicht nog niet. Dat kunnen ze ook niet hebben, nog nooit voor zichzelf gezorgd, nog nooit hun eigen inkomen verzorgd, nog nooit (financiŽle) verantwoordelijkheid gekend, in dat opzicht zijn het nog kinderen.

Juist de ouders zit mijns inziens het probleem. Die tekenen ook mee, geen bank leent immers anderhalve ton aan een 18-jarige jongere zonder enig perspectief. Van volwassen ouders die toch minimaal een eind in de 30 zijn zou je toch mogen verwachten dat ze hun (wettelijke!) onderzoeksplicht serieus genoeg nemen om tot de onvermijdelijke conclusie te komen; een opleiding als Piloot is absolute waanzin.
Oud 01-10-2012, 22:45   #38
Lion with Wings
A320

Lion with Wings's Avatar

Airworker sinds: Mar 2011
Brevet: CPL ((f)ATPL)
Typeratings: Bezig
Uren: <1000
Citaat:
De jongens en meisjes die dit gaan doen hebben dat inzicht nog niet. Dat kunnen ze ook niet hebben, nog nooit voor zichzelf gezorgd, nog nooit hun eigen inkomen verzorgd, nog nooit (financiŽle) verantwoordelijkheid gekend, in dat opzicht zijn het nog kinderen.
Mooie poging, maar geen correcte constantering : )
Lion with Wings is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-10-2012, 00:44   #39
Chester
PC...

Citaat:
Origineel gepost door Lion with Wings Bekijk Bericht
Mooie poging, maar geen correcte constantering : )
Laat ik hem dan maar inkoppen:
Een volwassen reactie heeft onderbouwing voor de beweringen. Simplistiese beweringen kunnen kinderen ook maken immers.

Hoeveel procent van jouw klasgenoten heeft 2 jaar of langer 20000 euro/jaar bruto verdient, op zichzelf gewoond, geen financiŽle steun van ouders genoten en alleen (of met een partner) het huishouden gevoerd voor ze aan de opleiding begonnen?
Oud 02-10-2012, 02:18   #40
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
Juist de ouders zit mijns inziens het probleem. Die tekenen ook mee, geen bank leent immers anderhalve ton aan een 18-jarige jongere zonder enig perspectief. Van volwassen ouders die toch minimaal een eind in de 30 zijn zou je toch mogen verwachten dat ze hun (wettelijke!) onderzoeksplicht serieus genoeg nemen om tot de onvermijdelijke conclusie te komen; een opleiding als piloot is absolute waanzin.
Gedeeltelijk waar, alleen zijn ouders natuurlijk sneller geneigd het woord van de vliegschool te geloven en zie je ze ook niet zo snel het internet afzoeken om alles eens uit te pluizen

Overigens ben ik het verder wel met je eens... Zoals ik hierboven al schreef verbaast het me altijd nog dat jongeren zomaar een handtekening zetten onder een dergelijk contract, zonder dat het lijkt alsof je echt hebben nagedacht over de hoogte van die schuld en wat dat later allemaal voor gevolgen kan gaan hebben...
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels