.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 02-02-2018, 14:37   #4241
Max Rate
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2011
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: Meerdere stofzuigers
Uren: Twee keer de helft.
Wees gerust flyingviking, niet heel KLM wordt getransformeerd.

Een LCC met een 11 om 7 rooster op passage, ik dacht niet het niet. Wordt gewoon 17 om 11 voor cockpit en op de wet voor cabine. Ben benieuwd hoe die A350 met cityhopper op de zijkant er uit ziet
Max Rate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-02-2018, 20:14   #4242
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Brevet: ATPL
Typeratings: A330/A350
Uren: 15.000
Yteke weer eens in actie. Met een ratjetoe aan onderwerpen. KLM staat overigens al zeer lang bekend als ICA-LCC avant la lettre. Er hoeft niet eens zoveel te veranderen om in verhouding tot AF als LCC beschouwd te worden.

Desondanks zou het afstoten van het waterhoofd van Amstelveen richting Parijs een welkome verademing zijn. Kunnen we wat meer de focus op Delta richten en wat minder op AF.

En ondertussen lijkt staken weer wat meer in de mode. Het enige middel om de Fransen tot luisteren te bewegen.
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-02-2018, 22:21   #4243
wsh
N623TC

wsh's Avatar

Airworker sinds: Aug 2009
Brevet: FAA CPL/IR .. JAA PPL
Typeratings: geen
Uren: 300+
Amstelveen naar Parijs...

Lijkt me echt DE oplossing.. Weet je zeker dat het echt mis gaat...

I would be careful what you wish for.

>>>>

Parijs naar Amsterdam ... bespaart meer dan heel KLM als LCC zou kunnen realiseren.

Het is voor de groep helemaal niet nodig .. zolang KLM maar wel hoog aan de wind blijft varen.. Dus ja .. Perform 2020 moet door en ja het waterhoofd moet echt kleiner.

Sowieso .. de gedachte dat je KL zou moeten ombouwen tot LCC terwijl de echte pijn heel duidelijk ergens anders, namelijk bij AF, ligt .. dat is jezelf totaal voor de gek houden en 'a sure way' om wel naar de klote te gaan.
wsh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2018, 19:51   #4244
flyingviking
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2001
Brevet: CPL/IR
Typeratings: none
Uren: N/B
Algemene staking bij AF?

Elk jaar dreigen wel 1 of 2 vakbonden bij AF met een staking. Wat de zaak nu anders maakt is dat meerdere bonden, die meerdere beroepsgroepen vertegenwoordigen, tot een algemene staking oproepen. Dat is toch wel weer een tijdje terug dat we dergelijke geluiden uit Parijs gehoord hebben.....

https://fd.nl/economie-politiek/1241...bij-air-france

Laatst aangepast door flyingviking : 09-02-2018 om 20:08
flyingviking is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2018, 20:13   #4245
180backtrack
heeft nog geen status

180backtrack's Avatar

Typeratings: B737,F50, MD11, B744
Uren: 4500
de coco wordt kaltgestellt door KLM....
180backtrack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2018, 08:21   #4246
Max Rate
heeft nog geen status

Lijkt me sterk dat daar een FP1500 F/O voor terug komt. KLM komt nu ook met een -1 langs bij de cockpit. Zowel in mannetje er af als lokale nacht er af. En dat voor 3,5% loonsverhoging. Ik dacht net niet...
Oud 10-02-2018, 14:23   #4247
flyingviking
heeft nog geen status

Ligt er aan welke overwegingen aan een dergelijk besluit ten grondslag ligt.

Als ik mij niet vergis eiste de Amerikaanse autoriteiten (FAA) enkele jaren geleden dat de F/O, indien er met S/O werd gevlogen, in het bezit van een ATPL was. KLM heeft daarop de interne eisen aan die van de FAA aangepast. De redenatie van FAA was dat het onaanvaardbaar was om geen ATPL-er in de cockpit te hebben die als PIC functioneert als de gezagvoerder ging rusten. Niet aanpassen betekende niet met een rustende gezagvoerder mogen Vliegen in Amerikaans luchtruim. En daar zitten grote logistieke uitdagingen aan vast.

Het kan best zijn dat andere belanghebbenden nu aan de bel hebben getrokken. Grote aandeelhouders (Delta bijvoorbeeld) die het systeem van S/O, met maar een beperkte typerating, niet kennen.

Mijn punt is: Mocht het inderdaad zo zijn dat KLM met het coco-systeem stopt dan kan daaraan best een andere dan een interne overweging (bijvoorbeeld bezuiniging/CAO-onderhandeling) aan ten grondslag liggen.
Oud 11-02-2018, 10:42   #4248
Paella
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2016
Brevet: Atpl
Typeratings: B737
Uren: Heel veel
Ik denk in ieder geval dat er onder de ICA-vliegers weinig draagvlak is om de S/O functie af te schaffen. Zeker voor de deeltijders is het vooruitzicht om nog meer landingen te moeten verdelen erg droevig. Als het al niet tot problemen gaat leiden met je recency. Ook weet ik niet beter dan dat deze functie een aanzienlijk kostenvoordeel genereert voor KLM. Ik ben dus zeker geen voorstander van afschaffing. Indien het ingegeven is door (toekomstige) wettelijke bepalingen, ligt het prijskaartje op het bordje van KLM. Dan staat het wat mij betreft los van deze CAO-onderhandelingen.
Paella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2018, 11:05   #4249
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

KLM denkt zo kosten te besparen door minder omscholingen per vlieger.
Zonder de coco functie (die in de wereld nogal uniek is) worden de landingen wel wat gelijkmatiger over de carrière van de vlieger verspreid. Maar recency voor co’s ICA is zeker een dingetje. Dan zullen de gezagvoerders wellicht vriendelijk doch dringend door het bedrijf verzocht worden hun landing af en toe weg te geven.
Oud 11-02-2018, 11:39   #4250
Max Rate
heeft nog geen status

Zoals jullie al aangeven is KLM een van de weinige toko’s met S/O’s. Elke ander carrière vliegt met 2 F/O’s en daar valt het probleem ook reuze mee. Je landingen in de sim tellen immers ook mee.

Aan de andere kant heb je als F/O wel meer kans om een verzoek toegewezen te krijgen aangezien er nu twee F/O posities op een vlucht zullen komen.

Maar zoals Paella al aangeeft is het belang om de S/O af te schaffen voor KLM groter dan voor de vliegers. Dan hangt er inderdaad een prijskaartje aan en dat is niet de fooi die we met dit aanbod toegeworpen krijgen.
Oud 11-02-2018, 19:13   #4251
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Bij LH hebben we ook coco's, maar meer als sociale oplossing voor ex FE's en vliegers die moeite hebben normale checks to halen. De jongsten zijn rond de 50. Aerologic (duitse joint venture van DHL en Lufthansa Cargo) versterkt net als KLM standaard met coco's direkt van de vliegschool. De FO's bij LH die links mogen zitten krijgen extra training en extra geld voor die functie (en moeten inderdaad een ATPL hebben).
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2018, 20:05   #4252
Max Rate
heeft nog geen status

Dat zijn toch gewoon respectievelijk junior en senior F/O’s, waarbij ze beiden mogen starten en landen? Een S/O heeft expliciet een restrictie in zijn Brevet dat hij alleen boven de 20.000’ achter de knuppel mag zitten.
Oud 12-02-2018, 09:29   #4253
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Citaat:
Origineel gepost door Max Rate Bekijk Bericht
Dat zijn toch gewoon respectievelijk junior en senior F/O’s, waarbij ze beiden mogen starten en landen? Een S/O heeft expliciet een restrictie in zijn brevet dat hij alleen boven de 20.000’ achter de knuppel mag zitten.
Nee
http://www.tfc-kaeufer.de/ALFA/html/...usbildung.html
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2018, 13:58   #4254
Paella
heeft nog geen status

De functie S/O bestaat al tig jaar. En is altijd goedkoper geweest. Er is nu niets veranderd, het argument van de omscholingen lijkt me dus een gelegenheidsargument. Nogmaals, er is niets veranderd, waarom dat nu ineens een besparing zou zijn. Het lijkt me dus erg voor de hand liggen dat regelgeving erachter zit. Dat is dan voor rekening van de KLM en niet de vliegers. Ik verwacht dan ook dat het bestuur dit ook inziet.
Verder hoop ik van harte dat de S/O functie blijft bestaan. Het functioneert uitstekend en doet dat al decennia. Er zijn veel meer voordelen dan nadelen.
Oud 12-02-2018, 14:56   #4255
flyingviking
heeft nog geen status

Vandaag in "De Telegraaf"...

...o.a.:

Citaat:
AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM vreest voor het uitkleden van het routenetwerk van Schiphol en het zelfstandig functioneren.
Citaat:
„Elbers redt zich het vege lijf met topprestaties tot heden. Maar met een paar stakingen en hebberig personeel dat niet verder kijkt dan de neus lang is, komt dat onder druk te staan. De Fransen staan op de uitkijk om hier de scherven straks op te rapen”, zegt een piloot op voorwaarde van anonimiteit.
Citaat:
„Als de Nederlandse piloten net als hun Franse collega’s meer dan 10% loonsverhoging eisen, zetten ze daarmee de toekomst van Air France KLM op het spel. Dit is heel erg extreem”, zegt voorzitter Robert Swankhuizen van de NVLT, de vakbond voor de luchtvaarttechnici.
Citaat:
Elbers
Over ruim een jaar loopt het contract af van de president-directeur. Het is volgens ingewijden spannend of dat moment wordt aangegrepen om Elbers een kopje kleiner te maken en iemand aan het hoofd te stellen die minder ’KLM-getrouw’ is.
Bron:
https://www.telegraaf.nl/financieel/...or-onthoofding
Oud 12-02-2018, 18:25   #4256
Max Rate
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Cpt Oveur Bekijk Bericht
Check!
Oud 12-02-2018, 21:57   #4257
wsh
N623TC

wsh's Avatar

Heeft iemand een beeld bij wat het belang voor KLM is?

Ik heb de indruk dat men in Amstelveen tegenwoordig erg goed nadenkt over wat ze voorstellen .. en ze zullen absoluut kiezen voor productieverhoging of kostenverlaging. Op het eerste gezicht is dan het afschaffen van een "goedkopere" SO voor een extra ?en duurdere? FO.

Er moet toch een visie en gedachte achter zitten. Wegen minder omscholingen en minder 4 mans operaties (dat zijn er toch nog maar 4?) echt op tegen zo'n model wijziging? Dat je aantrekkelijker wordt voor potentiele nieuwe kandidaten .. geloof ik wel. Trouwens .. ook voor de jonge garde kan het aantrekkelijker zijn.

Het kan ook iets met een visie op de toekomstige vloot te maken hebben?
Bijvoorbeeld grotere embraer ipv 737-700
737 max 7/8 ipv huidige 737-700/800/900
pure Boeing ICA vloot?

Wat betekent het dan?

De procentuele loonsverhoging is ook niet gratis.

Wat is de gedachte die hier achter zit?
Oud 13-02-2018, 09:09   #4258
Archer4
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ppl
Typeratings: SEP
Uren: 200
Hoe groot is de reservelijst van beide groepen? Als je die op één hoop veegt kan die flink kleiner.
Dan heb je minder kosten en tegelijk meer zekerheid voor beschikbaarheid.
Archer4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2018, 10:38   #4259
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Typeratings: Boeing & Airbus
Uren: 9000+
Wat ik me altijd afvroeg voor de cruise relieve pilot functie, hoe deed men dat met betrekking tot de typerating en de currency eisen?

Volgens EASA en hun voorganger JAA moet je toch 6 echte landingen doen voor je eerste type alvorens deze in je Brevet komt? En hoe blijft men current op een type zonder dat ze de verplichte landingen doen iedere 90 dagen? Of waren dit afwijkingen van JAA/EASA door de NL CAA?
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2018, 12:02   #4260
Dogleg
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2004
Brevet: EASA ATPL, FAA CPL(A+H) IR SE ME land+sea+glider, CFI+I(H)
Typeratings: B737/777/787
Uren: 7000+
Je heb als coco bij KLM een typerating met restrictie "Above FL200 only". Daarom hoef je de echte 6 landingen niet te doen. Die doe je als je doorstroomt naar F/O op de Embraer of B737.

Omdat je als coco in geval van pilot incapacitation toch op de bok moet kunnen zitten doe je de 3 landingen in 90 dagen als PM/PNF in de sim tijdens checks en recurrents.

Het is voor alle duidelijkheid nog niet zeker dat de coco functie verdwijnt, dit is slechts een voorstel van KLM in de CAO onderhandelingen.
Dogleg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2018, 12:29   #4261
De Meester
Status Quo

Airworker sinds: Dec 2003
Typeratings: eentje
Uren: veuls te veul...
Ik heb begrepen dat ‘t een ICAO dingetje zou zijn. Blijkbaar is dit een ‘aanbeveling’ uit die organisatie om de funktie de nek om te draaien. Dit is informatie van een instructeur... of dit op waarheid berust durf ik niet te zeggen. Klinkt echter aannemelijk omdat KLM, in het verleden, altijd voorstander is geweest van een S/O i.v.m. met kosten reductie... Een en ander heeft misschien ook betrekking op onze vriendjes (lees Delta et al).

Whatever. De KLM is aan de beurt en zal over de brug moeten komen met pecunia en/of ruimere werktijden. ‘t Voorstel, zoals dat er nu ligt, is een belediging na het debacle met de andere bonden.
De Meester is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2018, 17:40   #4262
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: atpl
Typeratings: SEP, E-jets, 73, 77
Uren: voldoende
Binnen EASA mag je die landingen ook uitvoeren op een Level-D flight simulator. Mits de type-rating cursus voldoet aan 'Zero Flight Time' qualifICAtie. Er worden al jaren geen circuits meer gevlogen wanneer mensen omscholen naar een eerste FO of CAPT positie op een ICA bak.
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2018, 18:17   #4263
Jumbo
heeft nog geen status

Incorrect Zweuvert.
Om aan de 'zero flight time' eis te voldoen moet je zelf volgens EASA voldoen aan:

Citaat:
FCL.730.A Specific requirements for pilots undertaking a zero flight time type rating (ZFTT) course — aeroplanes

(a) A pilot undertaking instruction at a ZFTT course shall have completed, on a multi-pilot turbo-jet aeroplane certificated to the standards of CS-25 or equivalent airworthiness code or on a multi-pilot turbo-prop aeroplane having a maximum certificated take-off mass of not less than 10 tonnes or a certificated passenger seating configuration of more than 19 passengers, at least:
  1. if an FFS qualified to level CG, C or interim C is used during the course, 1 500 hours flight time or 250 route sectors;
  2. if an FFS qualified to level DG or D is used during the course, 500 hours flight time or 100 route sectors.

(b) When a pilot is changing from a turbo-prop to a turbo-jet aeroplane or from a turbo-jet to a turbo- prop aeroplane, additional simulator training shall be required.
Iets waar de gemiddelde KLS graduate na afronding van de KLS (net zoals iedere andere ab-initio na het verkrijgen van zijn/haar frozen ATPL) niet aan voldoet.
Oud 13-02-2018, 19:38   #4264
wsh
N623TC

wsh's Avatar

Hoe wordt dit opgelost bij nieuwe piloten die direct van de opleiding komen en die bij ,bijvoorbeeld Transavia, Easyjet of Ryanair aan de slag gaan?

Zij halen de 500 uur eis ook nog niet?

Wat voor level FFS hebben KLM en FSC?
Oud 13-02-2018, 19:44   #4265
jeehaa
@

jeehaa's Avatar

Typeratings: B747-400/-8, B73NG
Uren: >4k
Die doen circuits in het vliegtuig zelf - base training
jeehaa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2018, 14:16   #4266
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Brevet: atpl
Typeratings: SEP, E-jets, 73, 77
Uren: voldoende
Citaat:
Origineel gepost door Jumbo Bekijk Bericht
Incorrect Zweuvert.
Om aan de 'zero flight time' eis te voldoen moet je zelf volgens EASA voldoen aan:

Iets waar de gemiddelde KLS graduate na afronding van de KLS (net zoals iedere andere ab-initio na het verkrijgen van zijn/haar frozen ATPL) niet aan voldoet.
Het ging echter om het vliegen van circuits op een ICA machine bij KLM. Die vliegers voldoen aan de door jou aangehaalde eisen.
Ab-initio's inderdaad niet, dus wanneer zij omscholen van SO naar FO Europa, zullen ze na afronding van de TQ nog circuits vliegen.
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-02-2018, 10:43   #4267
Dogleg
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2004
Brevet: EASA ATPL, FAA CPL(A+H) IR SE ME land+sea+glider, CFI+I(H)
Typeratings: B737/777/787
Uren: 7000+
Citaat:
Origineel gepost door wsh Bekijk Bericht

Wat voor level FFS hebben KLM en FSC?
KLM heeft alleen Level D simulators. FSC ook op 1 na:

http://www.fsctraining.nl/simulators/
Dogleg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-02-2018, 17:02   #4268
Paella
heeft nog geen status

Beetje naast het onderwerp , maar de Transavia vliegers hebben met 93% meerderheid voor acties gestemd. Daar is nog nooit gestaakt, dus er zou wel eens sprake kunnen zijn van een nieuwe werkelijkheid. De KLM-vliegers zullen dan zeker volgen.
Het hoort kennelijk bij de Franse stijl van overleg. Knijpen tot ze beginnen te piepen.
Zeer onverstandig, maar als ze het zo willen kunnen ze het uiteraard krijgen. Doen we met een glimlach!
Oud 15-02-2018, 19:17   #4269
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Die 93% is van alle VNV leden volgens mij. Tenminste, ik heb ook gestemd als KLM vlieger. Het gaat er om of de Trans vliegers van de stakingskas gebruik mogen maken. Uiteraard mogen ze dat.
Oud 15-02-2018, 20:47   #4270
Paella
heeft nog geen status

Dat is dan heel bijzonder. Ik heb nooit een stemformulier gezien. Vond ik ook logisch . Snap ook niet waarom ik daar als klm-vlieger toestemming voor moet geven. Inderdaad , uiteraard mogen ze dat!
Overigens is dat maar bijzaak en niet de essentie van mijn bericht.
Oud 16-02-2018, 10:23   #4271
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Typeratings: B744
Uren: 17+
De getallen van 2017 zijn bekend:

https://news.klm.com//services/downl...pdf&uid=513846

Nog dingen die opvallen Orange?
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-02-2018, 11:42   #4272
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Paella Bekijk Bericht
Dat is dan heel bijzonder. Ik heb nooit een stemformulier gezien. Vond ik ook logisch . Snap ook niet waarom ik daar als klm-vlieger toestemming voor moet geven. Inderdaad , uiteraard mogen ze dat!
Overigens is dat maar bijzaak en niet de essentie van mijn bericht.
Ik begin nu te twijfelen, omdat ik de laatste tijd meerdere stemformulieren heb ingevuld, maar ik dacht toch van wel.
En deze tekst uit de nieuwsflits is toch ook duidelijk: "Alle leden hebben in een referendum kunnen meebeslissen of bij Transavia het middel van arbeidsvoorwaardelijke acties/werkonderbrekingen ingezet kan worden bij de cao-onderhandelingen."
Oud 16-02-2018, 11:43   #4273
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door 76-er Bekijk Bericht
De getallen van 2017 zijn bekend:

https://news.klm.com//services/downl...pdf&uid=513846

Nog dingen die opvallen Orange?
Is het normaal dat een winstdelings uitkering van de winst wordt afgetrokken? Is het personeel soms geen stakeholder?
Oud 16-02-2018, 11:45   #4274
Orange
--

Orange's Avatar

Airworker sinds: Dec 2012
Brevet: geen, meer
Uren: +600
Citaat:
Origineel gepost door Need for Speed Bekijk Bericht
Is het normaal dat een winstdelings uitkering van de winst wordt afgetrokken? Is het personeel soms geen stakeholder?
Ja natuurlijk is dat normaal het zijn gewoon kosten. Wat niet normaal is dat van het (eventueel) beschikbaar Netto Resultaat nog rente wordt afgetrokken om de perpetuele lening van 600 Miljoen te betalen en dat gebeurt.
Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-02-2018, 13:13   #4275
Jumbo
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Orange Bekijk Bericht
Ja natuurlijk is dat normaal het zijn gewoon kosten. Wat niet normaal is dat van het (eventueel) beschikbaar Netto Resultaat nog rente wordt afgetrokken om de perpetuele lening van 600 Miljoen te betalen en dat gebeurt.
Is dat voordelig voor het financiële rapport of juist nadelig die rente Orange?

Na het financiele raport net doorgelezen te hebben ben ik zelf niet al te enthausiast over de behaalde resultaten, met een operating margin 2.8% (AF) en 8.8% (KLM) hebben ze nog een lange weg te gaan voordat ze weer meespelen in de Europese luchtvaart. Of zie ik dat verkeerd?

Laatst aangepast door Jumbo : 16-02-2018 om 20:44
Oud 17-02-2018, 09:04   #4276
wsh
N623TC

wsh's Avatar

dat zie je goed Jumbo.

AF heeft gedurende de hele crisis en ook nu haar shit niet opgelost.. KLM wel onder leiding van Elbers wel... dat is wat je ziet.

Ik blijf het zeggen.. Als AF ook had gedaan wat ze hadden moeten doen had er nu een resultaat van 2.5 miljard gestaan .. in lijn met LH en BA. Dat is ook wat er in deze periode van voorspoed moet staan .. immers er komen ook weer periodes van tegenspoed.

Wat ik nergens heb gevonden is hoe de winst tot stand is gekomen .. verdeeld over klm, hv, mp, maintenance, af, joon, hop.

Vorige keer was AF feitelijk rondom 0 en kwam de winst eigenlijk van maintenance.

Wat mij ook opviel was dat men het hier heeft over de klm group en de af group en dat klm group 10 miljard en de af group 15 miljard is. Ik dacht altijd dat de KL 1/3 was.

Maar toegegeven de cijfers zijn toch een mooie aanleiding om het AF personeel een salarisverhoging van 6 tot 10% te geven. Dat hebben ze op zijn minst verdiend.
Oud 17-02-2018, 09:48   #4277
Jumbo
heeft nog geen status

Maar om heel eerlijk te zijn is zelfs de 8.8% niet goed en heeft nog heel veel werk nodig als dat is wat er maar gehaald kan worden met de huidige fuel prijzen. (De 2.8% is gewoon ronduit slecht)

Hoe worden deze cijfers intern ervaren/verkocht?
Oud 17-02-2018, 11:23   #4278
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Typeratings: B744
Uren: 17+
Mwah, vind die 8.8% best goed. Heeft KL dat ooit eerder gehaald? Denk namelijk van niet.
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-02-2018, 12:34   #4279
Jumbo
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door 76-er Bekijk Bericht
Mwah, vind die 8.8% best goed.
Maar vergelijk het met je directe concurenten en die hebben marges van rond de 13% (in 2016 met naar verwachting beter in 2017). Daar zit veel meer in om de steigende fuel prijzen op te vangen en met Norwegian LH te kunnen concureren.
Oud 17-02-2018, 18:41   #4280
Paella
heeft nog geen status

Opvallend hoe vaak ik lees dat de brandstofprijzen wel zullen stijgen. Hoe komt men aan deze zg. zekerheid? Mij lijkt het eerder glazenbolwerk. En als ik me dan toch aan een voorspelling zou moeten wagen, zeg ik eerder dat de olieprijs weer zal dalen. Er is geen fundamentele reden voor prijsstijgingen. Er is olie zat, nog zeker voor 50 jaar. Er wordt jaarlijks nog steeds meer nieuwe olie gevonden dan dat er verbruikt wordt! De energietransitie is volop gaande en zal alleen maar versnellen. En verder zijn de voorraden aan teerzanden en schaliegas in Canada en VS vrijwel oneindig. De productie van teerzanden is winstgevend vanaf ongeveer 70 dollar en dit is dalende. Het is ook niet verwonderlijk, dat de olieprijs een paar weken geleden omhoog knalde naar 70 om vervolgens weer hard af te storten. Deze analyse is uiteraard fundamenteel. De echte prijzen worden natuurlijk mede bepaald door emotie.
Nul garantie dus.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels