.:.
Oud 22-04-2016, 15:46   #1
scottstorch7
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2013
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Doen of (nog) niet doen?

Mijn naam is Mohamed, inmiddels 19 jaar (erg jong inderdaad) en ben al een tijdje lid hier. Als klein kind wou ik altijd al Piloot worden, ik kan gewoon tranen krijgen als ik soms video's op YouTube bekijk hoe het leven van een piloot eruit ziet. Het is dus echt meer dan een droom. Dat even terzijde haha :p

Ik ben er dus echt helemaal voor gegaan. Op de middelbare school heb ik mijn vmbo-kb diploma gehaald, daarna één jaartje MBO (niet afgemaakt) gedaan maar vond dat helemaal niks. Nadat ik heb gehoord over de VAVO van een vriend van me, ben ik zelf daarachter aan gegaan en als 17 jarige jonge mezelf terug laten inschrijven bij mijn middelbare school zodat ik uitbesteed kon worden. Vorig jaar heb ik dus mijn vmbo-tl diploma gehaald en ben nu bezig (op de helft) met mijn havo diploma.

Nu kun je geen lening meer aanvragen bij een bank om je opleiding te laten financieren, wat ik uiteraard begrijp gezien de hoeveelheid werkloze piloten. Ik ben dan ook niet van plan om na mijn havo direct aan een vliegopleiding te beginnen, mits ik door de selectie kom natuurlijk, maar om eerst een hbo opleiding te volgen en daarna mij aanmelden voor de selectie. Ik dacht ook aan om Airline Pilot & Management te doen.

Maar nu komt mijn vraag haha... Als je het geld ervoor hebt om de opleiding tot Verkeersvlieger te kunnen betalen, gezien de werkgelegenheden, zouden jullie het alsnog niet of wel doen? Ben benieuwd.
scottstorch7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2016, 16:30   #2
PPP
wars van status

PPP's Avatar

Airworker sinds: May 2009
Brevet: PPL
Typeratings: SEP
Uren: >250
Citaat:
Origineel gepost door scottstorch7 Bekijk Bericht
Mijn naam is Mohamed
...
Op de middelbare school heb ik mijn vmbo-kb diploma gehaald
...
daarna één jaartje MBO (niet afgemaakt)
...
VAVO
...
vmbo-tl diploma gehaald
Hallo Mohamed,

ik zie (hierboven) een aantal goede redenen om het niet te doen. Helaas is het zo dat werkgevers nog steeds niet erg happig zijn op mensen die Mohamed heten, maar er zijn ook objectieve argumenten. Je somt ze zelf al op: VMBO, MBO niet afgemaakt, VAVO, VMBO-TL, het is een schoolcarrière met nogal wat hobbels. Werkgevers kunnen met gemak mensen vinden die een heel wat soepelere schoolcarrière gevolgd hebben en zullen je daarom afwijzen. Ik denk dat dat ook geldt als je ooit je HBO-diploma haalt. Het begin is gewoon verkeerd geweest en dat blijft aan je kleven.
PPP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2016, 16:34   #3
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Brevet: ATPL
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Citaat:
Origineel gepost door PPP Bekijk Bericht
Hallo Mohamed,

ik zie (hierboven) een aantal goede redenen om het niet te doen. Helaas is het zo dat werkgevers nog steeds niet erg happig zijn op mensen die Mohamed heten,
Dat hangt er vanaf WAAR je gaat zoeken...
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2016, 16:39   #4
scottstorch7
heeft nog geen status

Citaat:
Hallo Mohamed,

ik zie (hierboven) een aantal goede redenen om het niet te doen. Helaas is het zo dat werkgevers nog steeds niet erg happig zijn op mensen die Mohamed heten, maar er zijn ook objectieve argumenten. Je somt ze zelf al op: VMBO, MBO niet afgemaakt, VAVO, VMBO-TL, het is een schoolcarrière met nogal wat hobbels. Werkgevers kunnen met gemak mensen vinden die een heel wat soepelere schoolcarrière gevolgd hebben en zullen je daarom afwijzen. Ik denk dat dat ook geldt als je ooit je HBO-diploma haalt. Het begin is gewoon verkeerd geweest en dat blijft aan je kleven.

De reden waarom ik gestopt ben met MBO is omdat ik verder wilde gaan en mijn niveau hoger op de lat wilde gooien. Ik denk juist precies het tegenovergestelde, iemand die op vmbo-kb is begonnen en uiteindelijk zijn havo diploma binnen heeft uit eigen initiatief laat zien hoeveel motivatie en doorzettingsvermogen iemand kan hebben. Jouw opsomming is een beetje verleidelijk vind ik zelf. Je doet alsof VAVO een aparte opleiding is terwijl het eigenlijk gewoon VMBO-kb->VMBO-TL->HAVO is. Met één tussenjaar op het MBO waar ik bewust voor ben gaan stoppen om havo te gaan halen. Ik zou niet weten wat hier mis mee is, ziet er uitstekend goed uit op je cv uiteindelijk.

En oja even over mijn naam, met alle respect maar ik zal daar even niet op ingaan
Oud 22-04-2016, 16:40   #5
scottstorch7
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Koning Lucht Bekijk Bericht
Dat hangt er vanaf WAAR je gaat zoeken...
Precies, bij de KLM doen ze echt niet moeilijk over jouw naam. Ken genoeg Marokkanen en Turken die daar op hebben gezeten. Geldt ook voor Mohammeds en Abdullahs die AP&M hebben gedaan. Denk dat je naam niet zoveel bepaald hier.
Oud 22-04-2016, 17:27   #6
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Misschien is dit iets voor je, Mohammed:

http://www.ctcaviation.com/courses/qatar/
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2016, 19:26   #7
Jumpseat
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2015
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: B737 300-900
Uren: Nog niet zoveel
Beste mohamed,

Uit onderzoek blijkt dat de naam op een cv van grote invloed is of je uitgenodigd wordt of niet. Dit is deels bewust en deels onbewust. Het was een nederlands onderzoek, dus zou niet weten hoe het europees zit. Heb het zelf ook ervaren (ook al weet je het nooit 100% zeker). Bijna zelfde cv verstuurd, geen uitnodiging, vriend van de vliegschool wel. Dit was trouwens niet voor een vliegbaan, dus daar kan ik weinig over zeggen. Maar over je daadwerkelijke vraag:

Het is super belangrijk dat je een goede vooropleiding hebt, dat mocht het fout gaan, je de andere kant nog op kan gaan. Nog 1 jaar vavo? En dan 4 jaar HBO. Niemand kan je vertellen hoe de markt er over 5 jaar uit gaat zien. Maar met de kennis van nu.. nee dan had ik het niet gedaan, net zoals veel anderen.

Groet,
Jumpseat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2016, 20:48   #8
themepark
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2010
Brevet: PPL
Typeratings: SEP
Uren: T67: 20, C172: ≈ 100
Beste Mohamed,
Allereerst complimenten voor je heldere, nette taalgebruik. Zelf ben ik begonnen op het VMBO, en via HAVO en VWO aangenomen bij defensie. Daar mijn universitaire bachelor Aerospace Engineering gehaald en aanstaande augustus begin ik aan de militaire vliegopleiding. Een dergelijk traject kan dus ook in je voordeel werken, in tegenstelling tot sommige users hierboven beweren. Het ligt puur aan de persoon zelf.

Verder, als je voor een beroep als Verkeersvlieger wilt gaan, EN de financiën rondkrijgt, EN aangenomen wordt, EN open staat voor eventueel jarenlang in het buitenland te gaan werken (tegen een stuk slechtere arbeidsomstandigheden dan in westerse landen), dan heb je met een gecombineerde HBO/ATPL opleiding zeker een prima basis. (zeker ook gezien de extra levenservaring)

Zal ik er nu voor gaan als ik in jouw schoenen stond? Nee. Het beroep verkeersvlieger is lang niet zo romantisch als de youtube filmpjes je voorschotelen, helemaal niet met een grote schuld die je achtervolgt en het misschien wel noodzakelijke wonen in het buitenland. Het is zwaar werk en besef dat wanneer je van je 'hobby' je werk maakt, het een stuk minder leuk kan gaan worden. Verdiep je hier goed in, want aan je posts te zien ben ik bang dat je je roze bril nog op hebt.
themepark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2016, 21:31   #9
scottstorch7
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door themepark Bekijk Bericht
Beste Mohamed,
Allereerst complimenten voor je heldere, nette taalgebruik. Zelf ben ik begonnen op het VMBO, en via HAVO en VWO aangenomen bij defensie. Daar mijn universitaire bachelor Aerospace Engineering gehaald en aanstaande augustus begin ik aan de militaire vliegopleiding. Een dergelijk traject kan dus ook in je voordeel werken, in tegenstelling tot sommige users hierboven beweren. Het ligt puur aan de persoon zelf.

Verder, als je voor een beroep als verkeersvlieger wilt gaan, EN de financiën rondkrijgt, EN aangenomen wordt, EN open staat voor eventueel jarenlang in het buitenland te gaan werken (tegen een stuk slechtere arbeidsomstandigheden dan in westerse landen), dan heb je met een gecombineerde HBO/ATPL opleiding zeker een prima basis. (zeker ook gezien de extra levenservaring)

Zal ik er nu voor gaan als ik in jouw schoenen stond? Nee. Het beroep verkeersvlieger is lang niet zo romantisch als de youtube filmpjes je voorschotelen, helemaal niet met een grote schuld die je achtervolgt en het misschien wel noodzakelijke wonen in het buitenland. Het is zwaar werk en besef dat wanneer je van je 'hobby' je werk maakt, het een stuk minder leuk kan gaan worden. Verdiep je hier goed in, want aan je posts te zien ben ik bang dat je je roze bril nog op hebt.
Thanks voor je reactie en commentaar man! Ben ik blij mee want hier heb ik wat aan . Denk niet dat geld een probleem is aangezien ik geen lening hoef af te sluiten mocht ik aan een vliegopleiding beginnen. Sowieso ben ik niet van plan om ALLEEN een vliegbrevet te halen na mijn havo gezien de werkgelegenheden, eerst maar eens wat diploma's halen op het HBO/Uni en dan zien we wel. Uiteindelijk wil ik er toch wel voor gaan en ik hoop dat het in elk geval dat de toekomst goed nieuws zal brengen wat betreft luchtvaartmaatschappijen.
Oud 22-04-2016, 23:02   #10
MiddleMarker
zal nooit status hebben

MiddleMarker's Avatar

Airworker sinds: Feb 2009
Typeratings: B737
Uren: 2k+
Citaat:
Hallo Mohamed,

ik zie (hierboven) een aantal goede redenen om het niet te doen. Helaas is het zo dat werkgevers nog steeds niet erg happig zijn op mensen die Mohamed heten, maar er zijn ook objectieve argumenten..
Noem eens een voorbeeld?
MiddleMarker is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2016, 11:33   #11
fokkerkoning!
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2004
Brevet: atpl
Typeratings: grote luchtvaart
Uren: +- 5000
Bij de KLM vliegen inderdaad genoeg jongens met een niet-Nederlandse achtergrond. Dit gaat zeker geen problemen geven voor een baan op een dergelijk niveau. Mensen geen eerlijke kans geven op basis van hun naam geeft te denken over de kwaliteit van je selecteur/selectieproces.
fokkerkoning! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2016, 11:58   #12
Xcui
Gast
heeft nog geen status

......

Laatst aangepast door Xcui : 17-03-2018 om 16:37
  Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2016, 14:03   #13
Basic T
heeft nog geen status

Basic T's Avatar

Airworker sinds: Sep 2000
Brevet: ATPL/TRI/TRE
Typeratings: B787/B777/A320/B737
Uren: 12000+
De opmerking van PPP over je naam vindt ik echt niet kunnen...is dat hetzelfde wanneer je lang of kort bent, homo of hetero, rood haar hebt of veel sproeten?? Meeste grote Europese carriers hebben een Inclusion & Diversity policy waarin heel duidelijk staat dat men niet op naam discrimineert. Wij hebben zelf 8 vliegers bij ons die Mohammed heten, een aantal Suneet's, Suki's en Tareq's.

Als voormalig recruiter wil ik je echter wel het advies meegeven dat men wel naar de volledige opleidingshistorie kijkt en met name interesse zal hebben in "gaten/pauzes" en/of onafgemaakte opleidingen. Het pleit echter voor je dat wanneer je doorwerkt je je zo omhoog hebt gewerkt wat getuigd van doorzettingsvermogen.

Succes
Basic T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2016, 14:50   #14
Gearpins
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2015
Brevet: Atpl
Typeratings: Meest gevlogen boeing, the Queen
Uren: 4000+
Zeker als je in het buitenland gaat vliegen, wat erg waarschijnlijk is dan maakt je vmbo traject niet zo veel uit, aangezien ze daar toch weer een ander scholensysteem hanteren. Als je geen gaten hebt maar iniedergeval altijd wat doet dan lijkt me dat het geen probleem moet zijn. Kies in iedergeval een goede school met goede connecties voor als je afgestudeerd bent.
Gearpins is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2016, 16:01   #15
jocky747
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2009
Typeratings: B747-400,F100/F70
Uren: elke keer weer meer dat ervoor
Ook bij KLM mag je elke naam hebben :-) al heb ik persoonlijk veel moeite met Friese namen, maar zelfs dat schijnt te mogen ;-)

Zorg gewoon voor een sluitend verhaal bij je keiharde doorzettingsvermogen, dus inderdaad geen gaten in je studie loopbaan.
jocky747 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2016, 16:29   #16
PaBlauw
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2014
Typeratings: 777/787
Uren: +15000
zelfs ik...mijn achternaam is "de cock" en kom uit Brabant....
PaBlauw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2016, 21:39   #17
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: A330/A350
Uren: 16.000
Citaat:
Denk niet dat geld een probleem is aangezien ik geen lening hoef af te sluiten mocht ik aan een vliegopleiding beginnen.
Als geld geen probleem voor je is, dan moet je nog steeds erg goed opletten en vooral je roze bril afzetten. Zodra instanties er lucht van krijgen dat je een zak geld bij je hebt, dan gaan ze je verhalen vertellen die je graag wilt horen. Dat geldt voor advocatenkantoren en dat geldt voor een aantal vliegscholen. Ik ga hier niet vertellen welke opleidingen OK zijn en welke niet, maar ga er maar van uit dat hoe strenger ze selecteren, hoe meer kans je maakt op een goed betaalde baan na afronding van je opleiding.

Zorg dat je goede cijfers haalt op je HAVO en bij voorkeur daarna VWO met Engels, Wiskunde en Natuurkunde. Als daarnaast je persoonlijkheidskenmerken (vooral je doorzettingsvermogen) in orde zijn, maak je een goede kans. Het gaat in de luchtvaart altijd met pieken en dalen. Door alle ellende-verhalen zijn er nu bijvoorbeeld te weinig aanmeldingen voor de KLS. Dat gaat op den duur problemen opleveren.

En maak je vooral niet druk over je naam. Als iemand daar over begint tijdens je selectie, dan wil je daar niet werken.
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-10-2016, 17:44   #18
Mocropilot
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2016
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Citaat:
Mijn naam is Mohamed, inmiddels 19 jaar (erg jong inderdaad) en ben al een tijdje lid hier. Als klein kind wou ik altijd al Piloot worden, ik kan gewoon tranen krijgen als ik soms video's op YouTube bekijk hoe het leven van een piloot eruit ziet. Het is dus echt meer dan een droom. Dat even terzijde haha :p

Ik ben er dus echt helemaal voor gegaan. Op de middelbare school heb ik mijn vmbo-kb diploma gehaald, daarna één jaartje MBO (niet afgemaakt) gedaan maar vond dat helemaal niks. Nadat ik heb gehoord over de VAVO van een vriend van me, ben ik zelf daarachter aan gegaan en als 17 jarige jonge mezelf terug laten inschrijven bij mijn middelbare school zodat ik uitbesteed kon worden. Vorig jaar heb ik dus mijn vmbo-tl diploma gehaald en ben nu bezig (op de helft) met mijn havo diploma.

Nu kun je geen lening meer aanvragen bij een bank om je opleiding te laten financieren, wat ik uiteraard begrijp gezien de hoeveelheid werkloze piloten. Ik ben dan ook niet van plan om na mijn havo direct aan een vliegopleiding te beginnen, mits ik door de selectie kom natuurlijk, maar om eerst een hbo opleiding te volgen en daarna mij aanmelden voor de selectie. Ik dacht ook aan om Airline Pilot & Management te doen.

Maar nu komt mijn vraag haha... Als je het geld ervoor hebt om de opleiding tot verkeersvlieger te kunnen betalen, gezien de werkgelegenheden, zouden jullie het alsnog niet of wel doen? Ben benieuwd.

Beste Mohammed,

Mijn naam is Brahim, ik speelde vanaf kleins af aan met vliegtuigjes. En ik wou altijd al Piloot worden, Ik zit nu in de 5e van Havo. Dus mijn eindexamen jaar. Ik heb zelf ook eerst 3 jaar Mavo gedaan en daarna ben ik doorgestroomd naar Havo. Ook heb ik bijna alle sites opgezocht over piloten en de opleiding daarvan. Ik heb het zelf ook persoonlijk gevraagd aan een A380 captain in het Midden-Oosten. Die vertelde me dat je de opleiding beter in het buitenland kan doen, en ook is het beter om de opleiding Modulair te doen. Want dan is het veel goedkoper dan in NL en als je geen baan hebt kunnen vinden hoef je geen rente te betalen. Maar dat je wordt afgewezen vanwege je naam is onzin. Als je geen strafblad hebt bij de politie en je gaat er 200% voor ( zoals Slick al zei ), dan kan niemand je tegenhouden.
Mocropilot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Tags
abn amro, ap&m, klm flight academy

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels