.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Piloten-in-opleiding

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 22-08-2017, 08:38   #1
Sabri
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2016
Brevet: geen
Typeratings: geen
Unhappy ATPL, Database en CBR: moeilijker geworden?

Beste aviators,

Nadat mijn vorige vliegopleiding failliet ging, ben ik deze week voor het eerst na een lange tijd weer naar een informatie avond gegaan om te kijken voor een nieuwe vliegopleiding. Ik heb er onwijs veel zin in en ben gemotiveerd als nooit tevoren.

Op mijn vorige school heb ik alleen de theoriefase meegemaakt. Uiteraard ben ik iemand die zijn best doet om de stof ook te begrijpen, maar het was niet altijd even makkelijk om alles tegelijk binnen korte tijd te beheersen (de nieuwe opleiding heeft ook strengere eisen en verwacht dat je alles binnen 8 maanden zonder herkansingen haalt met een gemiddelde van boven de 85%).

Gelukkig was er database (ik deed het via atplonline.co.uk) en we hadden vaak het geluk dat we op het examen bijna altijd dezelfde vragen terugkregen die we hadden geoefend op database. Zonder database lukte het ook gewoon niet: studenten die alleen de stof doornamen zonder database scoorden niet hoger dan 70%.

Nou kreeg ik slecht nieuws te horen van een aantal studenten op de informatie avond van de nieuwe opleiding: Het CBR neemt de examens sinds 2017 digitaal af, waardoor het moeilijker is geworden en waardoor je vaak nieuwe vragen op je examen krijgt die je nooit eerder hebt gezien op database. Je zou dus weinig hebben aan database.

Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt dit?
Is het inderdaad moeilijker geworden? Hoeveel procent van de vragen zijn meestal nieuw? Hoeveel heb je nog aan database? Hoe groot is de kans dat je een examen zal halen door alleen te leren uit database? Hoe leren jullie nu voor zoveel examens binnen een korte tijd?

Ik ben benieuwd en denk ook dat de moeilijkheidsgraad hiervan doorslaggevend zal zijn in mijn keuze om verder te gaan met de vliegopleiding. Het was erg teleurstellend om dit te horen, maar ik hoop dat het allemaal wel meevalt.

Als het inderdaad meevalt, welke question database adviseren jullie?

Alvast bedankt.
Sabri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2017, 09:34   #2
V1Rotate
Status? Heb ik nog LAAAANG
niet

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, P2006T,C172 ,C182, A210, P2002JF
Uren: 400
Dat is niets nieuws. Ik deed examens in 2011/2012 digitaal in Litouwen. Daar kwam het regelmatig voor dat er vragen voorbij kwamen die ik nog nooit gezien had.
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2017, 09:50   #3
gerpols
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2008
Brevet: FAA ATPL,CFII,MEI. EASA CPL, MEIR, SEIR,FI, CRI,IRI.
Typeratings: CE500/550, DHC-6, CE 208
Uren: A few
Ik heb 2 weken geleden theorie examen EIR/CBIR Airlaw gedaan.
Van de 18 vragen waren er 17 letterlijk als in vragen van: www.aviationexam.com
Volgende week flightplanning, ik hoop op hetzelfde resultaat.
Digitaal gedaan bij het CBR.

Groet,

Ger
gerpols is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2017, 17:25   #4
Lexsis
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2014
Brevet: CPL/ME/IR/SEP
Typeratings: Airbus A320
Uren: 700 and counting...
Met alle respect, maar waarom zou je af willen haken als je te horen hebt gekregen dat questionbanken nu niet meer, of moeilijker, is in de toekomst? Als je het echt wilt dan vindt je uiteindelijk vanzelf wel de balans tussen de questionbank en het doornemen en begrijpen van de stof.

Begrijp me niet verkeerd, je hebt inderdaad heel veel aan de questionbank tijdens je theorie opleiding. Toch kreeg ik tijdens mijn examen OPS (inmiddels 1,5 jaar geleden alweer) alleen maar nieuwe vragen. Toch lukte het mij om deze boven de 85% te scoren.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit met het CBR. Maar bij de Engelse CAA zijn de tijden aan het veranderen. Ook zijn ze er bezig met het maken van nieuwe soorten vragen zoals open vragen. Hoeverre andere landen hierin mee zullen gaan weet ik niet, Engeland loopt meestal wel voorop in dit soort zaken, maar ook bij andere landen is het een kwestie van tijd voor deze nieuwe examenvorm ingevoerd zal gaan worden.

Zelf trouwens ook veel gebruik gemaakt van ATPL online, maar wat ik hoorde van feedback van andere studenten zijn Bristol groundschool en Aviationexam er wel sneller bij als er nieuwe vragen zijn gesteld. Doe er je voordeel mee ;-)
Lexsis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2017, 17:31   #5
dash8pilot
Staat u/s

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: ATPL ME/IR
Typeratings: Dash 8-300/400, Embraer 195
Uren: 5000+
Mee eens Lexsis, ik heb op de vliegschool ook kandidaten gezien die niet de boeken ingingen om te leren, maar alleen de vragen uit de database leerden. In de praktijk bij het vliegen heb je ook geen database waar je alle antwoorden hapklaar uit krijgt, een gedegen kennis is dan ook gevraagd. Het enige waar ik deze database voor gebruikt heb is om te kijken of er geen vragen bijzitten met hele rare geformuleerde vragen, die je misschien daardoor fout beantwoordt terwijl je het antwoord wel weet. Maar het leren voor de examens zou mijns inziens toch echt uit de boeken moeten komen.
dash8pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-08-2017, 18:50   #6
gerpols
heeft nog geen status

https://www.youtube.com/watch?v=JI0YjFc2hLo
Oud 25-08-2017, 18:53   #7
gerpols
heeft nog geen status

And she could be my wingwoman anyday......
Oud 26-08-2017, 12:35   #8
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Brevet: ATPL
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Citaat:
Origineel gepost door dash8pilot Bekijk Bericht
Mee eens Lexsis, ik heb op de vliegschool ook kandidaten gezien die niet de boeken ingingen om te leren, maar alleen de vragen uit de database leerden. In de praktijk bij het vliegen heb je ook geen database waar je alle antwoorden hapklaar uit krijgt, een gedegen kennis is dan ook gevraagd. Het enige waar ik deze database voor gebruikt heb is om te kijken of er geen vragen bijzitten met hele rare geformuleerde vragen, die je misschien daardoor fout beantwoordt terwijl je het antwoord wel weet. Maar het leren voor de examens zou mijns inziens toch echt uit de boeken moeten komen.
Helemaal mee eens. Er zit best wel wat theorie in het ATPL examen die je nooit meer nodig hebt. Maar een heleboel dingen moet je gewoon voor je beroep weten. En het is niet zo dat je na je ATPL examen nooit meer gevraagd wordt. Echt bij elke sim of andere check komt wel weer wat theorie aan de beurt. Je moet regelmatig dingen beslissen waarbij het nodig is om te weten waarom iets zo is als het is. Zij het vanwege de wet, aerodynamica of andere factoren, je moet gewoon begrijpen wat je doet om in te kunnen schatten wat mogelijk dan wel veilig dan wel economisch is en wat niet.
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-08-2017, 17:16   #9
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
[QUOTE=dash8pilot;297751]Mee eens Lexsis, ik heb op de vliegschool ook kandidaten gezien die niet de boeken ingingen om te leren, maar alleen de vragen uit de database leerden./QUOTE]

Zeg maar tegen je vriendjes dat ik die liever niet naast me heb.
Of in hetzelfde luchtruim.
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-08-2017, 18:09   #10
gerpols
heeft nog geen status

Peer, ga me nou niet vertellen dat je in de praktijk het verschil hebt kunnen zien tussen vliegers die hun Brevet gehaald hebben ....de 1 met alleen www.aviationexam.com en de ander met alleen de boeken studeren........kom op man, daar geloof ik echt helemaal niets van.....aan het eind van de dag moeten we toch als Crew samen in die 737 or whatever, die ILS NETJES AFVLIEGEN...
Oud 27-08-2017, 19:07   #11
Cpt Oveur

Cpt Oveur's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door gerpols Bekijk Bericht
Peer, ga me nou niet vertellen dat je in de praktijk het verschil hebt kunnen zien tussen vliegers die hun brevet gehaald hebben ....de 1 met alleen www.aviationexam.com en de ander met alleen de boeken studeren........kom op man, daar geloof ik echt helemaal niets van.....aan het eind van de dag moeten we toch als crew samen in die 737 or whatever, die ILS NETJES AFVLIEGEN...
Om een ILS af te vliegen heb je geen ATPL theorie nodig. Het is echter ook handig als beide piloten een bewustzijn hebben in welke hoek ze side lobes kunnen verwachten. Om maar een voorbeeld te noemen.
Oud 28-08-2017, 11:18   #12
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Ik heb al een paar keer een perfecte canard a l'orange op tafel gezet.
Mijn gasten vonden het heerlijk en ik kreeg alle lof.
(Als ze me vragen om het een keer bij hun te komen koken ben ik de sjaak want ik had het gewoon laten cateren.)
Oud 28-08-2017, 13:17   #13
Max Rate
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2011
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: Meerdere stofzuigers
Uren: Twee keer de helft.
Citaat:
Peer, ga me nou niet vertellen dat je in de praktijk het verschil hebt kunnen zien tussen vliegers die hun brevet gehaald hebben ....de 1 met alleen www.aviationexam.com en de ander met alleen de boeken studeren........kom op man, daar geloof ik echt helemaal niets van.....aan het eind van de dag moeten we toch als crew samen in die 737 or whatever, die ILS NETJES AFVLIEGEN...
Komop Gerpols, het vliegen is maar een klein aandeel. Je moet gewoon veel parate kennis hebben. Onderstaande thread is een mooi voorbeeld van parate kennis die noodzakelijk is om een ILS te vliegen; http://www.airwork.nl/bulletinboard/...ad.php?t=13776

Ik vind het schrikbarend hoe het leren van een database vergoelijkt wordt. Rond mijn tijd (eind '90/ begin 2000) werden databases langzaam een gemeengoed. Het was gewoon schrikbarend dat mensen die niet sterk waren in tussentijdse toetsen wel 95% scoorden op CBR examens. Echter, tijdens de vliegfase vielen ze door de mand omdat ze veel parate kennis mistten. En laat dit nou net de vliegers zijn geweest die moeilijk een baan kregen.

Het enkel leren van databases vind ik persoonlijk gewoon een vorm van fraude. En ja, ATPL theorie is gewoon keihard werken. Qua kennis is het HBO niveau, qua inzet komt het neer op afstuderen voor een Master. Dat moet je willen, Ťn kunnen...
Max Rate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-08-2017, 17:20   #14
gerpols
heeft nog geen status

Max rate, prima hoor, ik geloof je onmiddellijk !!
Maar parate kennis krijg je door paraat te zijn. M.a.w vliegen, vliegen, en nog eens vliegen...!!! Dat heeft natuurlijk niets te maken met hoe jij de theorie examens bent doorlopen !! Als je, zoals ik, gebruik maakt van www.aviationexam.com, heeft iedere vraag een professionele en goede explanation die je kunt aanklikken. Je leert niet alleen dom vragen uit je hoofd. Dit is dat onmogelijk om te onthouden. De uitleg bij iedere vraag is helder en leerzaam. Er worden zelfs door studenten kritische noten geplaatst over de vragen en antwoorden. Dit zet andere mede studenten weer aan het nadenken. Tevens leert men van anderen hoe zij een probleem aanpakken en oplossen !!
In the US OF A kun je al jaren, middels allerlei boeken de examen vragen bestuderen.
Niks mis mee, en alom gewaardeerd en accepteerd.

Groet,

Ger
Oud 28-08-2017, 17:23   #15
gerpols
heeft nog geen status

He Peer, kun je niet met een iets professionele response komen.
Oud 28-08-2017, 18:35   #16
Cpt Oveur

Cpt Oveur's Avatar

Citaat:
Maar parate kennis krijg je door paraat te zijn. M.a.w vliegen, vliegen, en nog eens vliegen...!!! Dat heeft natuurlijk niets te maken met hoe jij de theorie examens bent doorlopen !! Als je, zoals ik, gebruik maakt van www.aviationexam.com, heeft iedere vraag een professionele en goede explanation die je kunt aanklikken. Je leert niet alleen dom vragen uit je hoofd.
Dat je parate kennis krijgt door te vliegen is onzin. Hoogstens door goed te luisteren naar anderen, die wel dingen weten. Voor de rest moet je de boeken in. En de basics staan niet in je OM-A of OM-B.

Hoe leer je de theorie waar geen vragen voor in je catalogus staan? Hoe goed doe je het als de vraagstelling net even anders is dan in de catalogus? Als je performance app bij een grote firma een stel limiting weights uitspuugt, heb je dan nog enig idee wat erachter zit?
Oud 28-08-2017, 19:28   #17
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Citaat:
He Peer, kun je niet met een iets professionele response komen.
Jawel , maar daarmee verander je toch niet van gedachten.
Vandaar deze puntgave metafoor.
Oud 28-08-2017, 20:08   #18
gerpols
heeft nog geen status

Peer, het gaat er niet om of ik van gedachte moet veranderen.
Sabri had een vraag en een mening, bedoeling is dat hij er uiteindelijk iets wijzer van wordt.
Overigens vind ik het een metafoor van 3 keer niks.

Groet,

Ger
Oud 29-08-2017, 01:16   #19
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Het systeem werkt het zelf in de hand dat alleen een vragen data base wordt geleerd.
Het maakt het alleen maar erger dat je na een PPL (!) aan de ATPL theorie begint.
90% van het materiaal heb je zelf nog nooit het bestaan van gehoord.
Uit je hoofd leren dus....begrijpen is er niet bij op zo'n manier.
En ik heb zeker 50% van die onzin nooit nodig gehad.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-08-2017, 08:20   #20
PPP
wars van status

PPP's Avatar

Airworker sinds: May 2009
Brevet: PPL
Typeratings: SEP
Uren: >250
Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
En ik heb zeker 50% van die onzin nooit nodig gehad.
Ik kan me nog een vraag herinneren uit het PPL-examen:

In welke stad is de International Civil Aviation Organisation (ICAO) gevestigd?

A. Washington
B. Montreal
C. Parijs
D. Geneve

Echt nuttig als je in een vliegtuig zit en in een probleemsituatie komt. Dit soort vragen zijn meer bedoeld om te testen of je het cursusboek wel gelezen hebt. Logisch dat je de antwoorden uit je hoofd gaat leren.

Wat mij betreft zijn er bij de theorieopleiding twee doelen: het papiertje halen en de stof begrijpen. Zolang de opleider en de leerling beide doelen maar voor ogen houden maakt het mij niet uit hoe iemand zijn papiertje gehaald heeft.
PPP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-08-2017, 21:17   #21
espresso
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ATPL (f)
Typeratings: n/a
Uren: 500
Ik heb tijdens de veranderingen ook mijn examens gedaan op de computers bij de CAA-UK. Het lijkt er op dat ze vooral erg vooruitstrevend waren destijds in Engeland en andere landen in EASA land nog wat achterbleven qua nieuwe vragen en de manier waarop ze toetsen. De 'Europese database' leek vooral gebombardeerd met nieuwe vragen in Engeland maar bijvoorbeeld in Nederland bij het CBR was het vooral nog vragenbank.

wat ik wel zeker weet is dat er bij veel vakken nieuwe vragen waren. Het ene vak meer dan andere, maar in alle 14 vakken had ik minimaal 5 nieuwe vragen. Daarbij waren bijvoorbeeld Principles of flight, Performance en Human performance and limitations de vakken waarbij 90% van het examen nieuwe vragen waren.

nieuwe vragen betekent niet nieuwe stof. Van die 90% nieuwe vragen is een groot deel te beantwoorden, zelfs als je de vragenbank voornamelijk gebruikt om te studeren. Zolang je maar niet zo snel mogelijk door ATPL online gaat om de vragen te gaan herkennen.

wat je wel ziet is dat er door de nieuwe vragen een veel grotere spreiding in scores komt binnen de klas. 3 jaar geleden toen alles puur vragenbank was werden er eigenlijk bijna alleen maar hele hoge gemiddeldes gescoort. 95%+ en zonder fails. Ik zie om mij heen dat die scores nogsteeds gehaald worden, maar niet veel meer. Er ligt een grote spreiding tussen 80% en 100%. Sommige halen alles in ťťn keer maar het is zeker geen schande om twee of drie fails te hebben (vooral op de eerder genoemde vakken).

oftewel, het is lastiger geworden, maar met een combinatie van vragenbank en studeren uit boeken zal je het gewoon goed moeten kunnen doorstaan. Terugkomend op je vraag, zo zie ik de vragenbanken:

ATPL online: traag met nieuwe vragen, komen er uiteindelijk wel in

Bristol GS: heel snel met invoeren van nieuwe vragen op basis van feedback uit examens. Deze vragen worden ook aangegeven in het rood en deze vragen zijn veel waarschijnlijker om terug te komen in je examen

Aviation exam: vťťl vragen, maar veel vragen ook gebaseerd op leerdoelen, niet op basis van feedback uit een examen. Oftewel, zelf bedachte vragen bij AVexam. Opzich goed om verdere inzich te verschaffen in de stof, maar een beetje omslachtig om dat in vragenbank te leren.

Bristol GS was de way to go, weet niet zeker of dat nu nogsteeds zo is. Veel succes met de opleiding!
espresso is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-08-2017, 19:59   #22
gerpols
heeft nog geen status

http://www.pprune.org/professional-p...tion-apps.html
Oud 01-09-2017, 21:21   #23
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Citaat:
Overigens vind ik het een metafoor van 3 keer niks.
Dat geloof ik graag , want hij klopt.

Overigens is vragen uit je hoofd leren van alle tijden , bij de KLS kregen ze (vroeg‚h ) "oefenexamens".
Een week later op het feitelijke examen bleken er , verdumd ast nie waer is , toch een heel aantal vragen bepaalde gelijkenissen te vertonen.

Laatst aangepast door Peer van Eersel : 02-09-2017 om 09:15
Oud 02-09-2017, 17:54   #24
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Citaat:
Origineel gepost door Peer van Eersel Bekijk Bericht
Dat geloof ik graag , want hij klopt.

Overigens is vragen uit je hoofd leren van alle tijden , bij de KLS kregen ze (vroeg‚h ) "oefenexamens".
Een week later op het feitelijke examen bleken er , verdumd ast nie waer is , toch een heel aantal vragen bepaalde gelijkenissen te vertonen.
Helaas maar waar.....
Kwam daar in Nieuwegein een hele kudde met grote Jepp koffers examen doen....die ze de week daarvoor ook al gedaan hadden.
Leuk zo'n examen commissie van oude-jongens-krentebrood-nog-met-elkaar-gevlogen-op-de-Constellation-toen-Capt-nog-GOD-was-bij-KLM.....
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-09-2017, 22:18   #25
Victorbiz
heeft nog geen status

Brevet: CPL(H)
Typeratings: R22, R44, Cabri G2
Uren: helaas maar 24 in een dag
Nieuwe examenvragen

Om even terug te komen op de originele post: er komen heel wat nieuwe vragen bij in de Europese Centrale database, de jongste tijd. Ook oude vragen worden aangepakt. Zie link.

HTML Code:
https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/aircrew-and-medical/european-central-question-bank-ecqb
De huidige vragen worden geschreven en verschillende keren nagelezen door experts vooraleer ze in de database terecht komen. Inbouwen van kwaliteit heet dat dan. De nationale autoriteiten (IL&T/CBR, DGLV BelgiŽ,...) mogen deze database gebruiken, maar zijn niet verplicht. In de praktijk gebruiken ze ze wel, want het is gemakkelijk en goedkoop.
(In tegenstelling tot de nationale databases voor LAPL/PPL-vragen die beheerd worden door het land zelf).

Zijn de vragen of de examens daarom moeilijker? Niet speciaal. Je zal ze gewoon nog niet gelezen hebben in de commerciŽle databases. Bij het studeren is het belangrijk dat je ondervraagd wordt, of dat je jezelf ondervraagt onder de vorm van de alom gekende meerkeuzevragen. Je kan uren studeren uit de boeken en niet slagen op het examen. En omgekeerd: uren database-apps doorlopen op het toilet en dan verrast zijn door nieuwe vragen op het examen.
Conclusie: studeer de leerstof uit de boeken (uiteraard niet alles uit het hoofd) en controleer jezelf met voorbeeldvragen uit een of andere database. Daar waar je vastzit met de leerstof, vraag je om hulp of oefen je iets meer met de database.

Als je je leerstof niet kent, is elke examenvraag moeilijk.

P.S. Gelet op het grote aantal nieuwe vragen is geen enkele commerciŽle database meer actueel. Maar het blijft een interessante study tool... Heb zelf goede ervaring met Aviation Exam.
P.S. 2 : Invulvragen komen er aan ! Vraag is of het CBR ze zal overnemen.
Victorbiz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-09-2017, 16:26   #26
Sabri
heeft nog geen status

Citaat:
Ik heb 2 weken geleden theorie examen EIR/CBIR Airlaw gedaan.
Van de 18 vragen waren er 17 letterlijk als in vragen van: www.aviationexam.com
Volgende week flightplanning, ik hoop op hetzelfde resultaat.
Digitaal gedaan bij het CBR.

Groet,

Ger

Bedankt voor je reacties gerpols! Ik heb er veel aan gehad.
Als ik het zo hoor lijkt het dus allemaal mee te vallen en lijken de AviationExam en Bristol Ground School question banks mij de beste optie. Als het daadwerkelijk klopt dat de BGS er sneller bij is wanneer er nieuwe vragen zijn, denk ik dat ik voor die zal gaan.

Mag ik trouwens vragen hoe je flight planning examen is gegaan? Kwamen veel vragen je bekend voor?
Oud 05-09-2017, 16:38   #27
Sabri
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door espresso Bekijk Bericht
Ik heb tijdens de veranderingen ook mijn examens gedaan op de computers bij de CAA-UK. Het lijkt er op dat ze vooral erg vooruitstrevend waren destijds in Engeland en andere landen in EASA land nog wat achterbleven qua nieuwe vragen en de manier waarop ze toetsen. De 'Europese database' leek vooral gebombardeerd met nieuwe vragen in Engeland maar bijvoorbeeld in Nederland bij het CBR was het vooral nog vragenbank.

wat ik wel zeker weet is dat er bij veel vakken nieuwe vragen waren. Het ene vak meer dan andere, maar in alle 14 vakken had ik minimaal 5 nieuwe vragen. Daarbij waren bijvoorbeeld Principles of flight, Performance en Human performance and limitations de vakken waarbij 90% van het examen nieuwe vragen waren.

nieuwe vragen betekent niet nieuwe stof. Van die 90% nieuwe vragen is een groot deel te beantwoorden, zelfs als je de vragenbank voornamelijk gebruikt om te studeren. Zolang je maar niet zo snel mogelijk door ATPL online gaat om de vragen te gaan herkennen.

wat je wel ziet is dat er door de nieuwe vragen een veel grotere spreiding in scores komt binnen de klas. 3 jaar geleden toen alles puur vragenbank was werden er eigenlijk bijna alleen maar hele hoge gemiddeldes gescoort. 95%+ en zonder fails. Ik zie om mij heen dat die scores nogsteeds gehaald worden, maar niet veel meer. Er ligt een grote spreiding tussen 80% en 100%. Sommige halen alles in ťťn keer maar het is zeker geen schande om twee of drie fails te hebben (vooral op de eerder genoemde vakken).

oftewel, het is lastiger geworden, maar met een combinatie van vragenbank en studeren uit boeken zal je het gewoon goed moeten kunnen doorstaan. Terugkomend op je vraag, zo zie ik de vragenbanken:

ATPL online: traag met nieuwe vragen, komen er uiteindelijk wel in

Bristol GS: heel snel met invoeren van nieuwe vragen op basis van feedback uit examens. Deze vragen worden ook aangegeven in het rood en deze vragen zijn veel waarschijnlijker om terug te komen in je examen

Aviation exam: vťťl vragen, maar veel vragen ook gebaseerd op leerdoelen, niet op basis van feedback uit een examen. Oftewel, zelf bedachte vragen bij AVexam. Opzich goed om verdere inzich te verschaffen in de stof, maar een beetje omslachtig om dat in vragenbank te leren.

Bristol GS was de way to go, weet niet zeker of dat nu nogsteeds zo is. Veel succes met de opleiding!
Bristol GS zou denk ik ook mijn eerste keuze zijn.

Vakken als Principles of flight, Performance en Human performance and limitations zijn inderdaad vakken die je ook kan leren als je de vragen op database goed begrijpend doorleest, in plaats van alle antwoorden uit je hoofd leren.

Toch vind ik 90% nieuwe vragen wel veel... het klinkt alsof het veel pittiger is in Engeland. Ik hoop dat ze er hier in Nederland nog een paar jaar mee wachten of dat het gewoon wat makkelijker blijft, anders lijkt het mij haast onmogelijk om zonder herkansingen binnen 8 maanden alles met 85% te halen.. Ik wou dat hier vooraf wat meer duidelijkheid over zou zijn vanuit het CBR ofzo, voordat ik besluit te beginnen aan de opleiding.

Bedankt voor je reactie!
Oud 05-09-2017, 16:57   #28
Sabri
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Victorbiz Bekijk Bericht
Om even terug te komen op de originele post: er komen heel wat nieuwe vragen bij in de Europese Centrale database, de jongste tijd. Ook oude vragen worden aangepakt. Zie link.

HTML Code:
https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/aircrew-and-medical/european-central-question-bank-ecqb
De huidige vragen worden geschreven en verschillende keren nagelezen door experts vooraleer ze in de database terecht komen. Inbouwen van kwaliteit heet dat dan. De nationale autoriteiten (IL&T/CBR, DGLV BelgiŽ,...) mogen deze database gebruiken, maar zijn niet verplicht. In de praktijk gebruiken ze ze wel, want het is gemakkelijk en goedkoop.
(In tegenstelling tot de nationale databases voor LAPL/PPL-vragen die beheerd worden door het land zelf).

Zijn de vragen of de examens daarom moeilijker? Niet speciaal. Je zal ze gewoon nog niet gelezen hebben in de commerciŽle databases. Bij het studeren is het belangrijk dat je ondervraagd wordt, of dat je jezelf ondervraagt onder de vorm van de alom gekende meerkeuzevragen. Je kan uren studeren uit de boeken en niet slagen op het examen. En omgekeerd: uren database-apps doorlopen op het toilet en dan verrast zijn door nieuwe vragen op het examen.
Conclusie: studeer de leerstof uit de boeken (uiteraard niet alles uit het hoofd) en controleer jezelf met voorbeeldvragen uit een of andere database. Daar waar je vastzit met de leerstof, vraag je om hulp of oefen je iets meer met de database.

Als je je leerstof niet kent, is elke examenvraag moeilijk.

P.S. Gelet op het grote aantal nieuwe vragen is geen enkele commerciŽle database meer actueel. Maar het blijft een interessante study tool... Heb zelf goede ervaring met Aviation Exam.
P.S. 2 : Invulvragen komen er aan ! Vraag is of het CBR ze zal overnemen.

Oh jee.. Dus als ik het goed begrijp is het 100% zeker dat alle commerciŽle question banks binnenkort nog meer zullen achterlopen op het grote aantal nieuwe vragen?

Als dat inderdaad zo is dan lijkt het mij bijna onmogelijk om binnen 8 maanden zonder herkansingen alles boven de 85% te halen en kan ik er beter niet aan beginnen, ook al ben ik iemand die de leerstof bestudeert en tegelijkertijd oefent op database.
Als ik er namelijk langer over doe of herkansingen nodig heb, bestaat er een grote kans dat je de praktijkfase niet in mag gaan op de vliegschool waar ik heen wil. Ze hebben strenge eisen, omdat ze je ook een baan voor een jaar lang aanbieden na je praktijkfase.

Hoeveel procent van de vragen zullen allemaal nieuw zijn op de examens denk je?
Een student op de informatie avond van de vliegschool waar ik heen ging vertelde me dat 20-30% van de examen vragen meestal nieuw zijn op dit moment. Dit percentage zal dus alleen maar stijgen? Ik vind het jammer dat hier niet veel duidelijkheid over is vanuit het CBR.

Bedankt voor je reactie.
Oud 05-09-2017, 20:00   #29
Saruman
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2012
Typeratings: B737
Uren: 10000+
Sabri,

Laat je niet gek maken door alle verhalen over nieuwe vragen, die zal je altijd tegen gaan komen en dat is ook geen halszaak. Nu doe je net alsof je bij voorbaat alle "nieuwe" vragen al niet kunt beantwoorden. Zolang je de stof gewoon beheerst zal je het merendeel van de nieuwe vragen gewoon kunnen beantwoorden. Databasetraining zal echter naast de studie wel nodig blijven.

Succes.
Saruman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-09-2017, 16:02   #30
espresso
heeft nog geen status

Brevet: ATPL (f)
Typeratings: n/a
Uren: 500
85% zonder fails is nog steeds goed haalbaar. Laat je inderdaad niet te gek maken. Iedereen heeft te maken met deze nieuwe vragen dus je ziet ook dat de gemiddeldes lager liggen dan eerst. Ook lijkt het er op dat mensen vaker vakken niet halen dan vroeger.

Met hard werken is het nogsteeds goed te doen. Maar de focus ligt nu meer op het lezen en begrijpen van de stof dan voor de nieuwe vragen. 8 maanden is genoeg. Zelf heb ik het gedaan in 6 maanden en dat was met veel nieuwe vragen.
espresso is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Tags
atpl, database, exams

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels