.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 02-09-2018, 11:43   #1
Droommaar37
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Is het nog reeel om vliegopleiding te doen?

Beste mensen,

Ik heb al veel onderwerpen gelezen op dit forum over de weg richting de cockpit. Ik zit nu puur in de oriŽnterende fase, wil zeer graag Piloot worden maar is het nog mogelijk en reŽel? Het roept nogal wat vragen bij me op die ik gewoon maar neerzet:

1: Ik ben 37, altijd gedroomd van piloot worden maar die droom laten varen wegens de opleidingskosten. Toch ben ik er weer aan gaan denken, ik heb nog geen brevetten etc. Hoe reŽel is de kans dat ik na opleiding nog aan een baan geraak i.v.m. leeftijd?

2: Ik lees veel over de zin en onzin over mogelijke tekorten van piloten. Dat er voorlopig een tekort is, dat het niet gaat om nieuw opgeleide piloten maar om ervaren gezagvoerders die wegens vergrijzing natuurlijk afvloeien. Hoe zit het nu?

3: Dat er door vele al opgeleide piloten betaald moet worden om aan de benodigde vlieguren te komen. Hoe zit dat?

4: Er zijn verschillende opleidingen mogelijk, maar is het ook mogelijk de opleiding in deeltijd te doen? Ik heb namelijk ondertussen financiŽle verplichtingen, een baan en een dochter. Ik zag dat bijvoorbeeld de KLM-opleiding blokken van 9 maanden in Eelde heeft, dat is voor mij niet mogelijk.

5: Hoe zit het precies met financiering van opleidingskosten? Ik lees verhalen over de schuldsanering in met 150.000 euro schuld, en opleidingen in BelgiŽ die een deel van de kosten zelf voor de rekening nemen.

6: Ik lees hier en daar wat over baangarantie maar met name dat die garantie er vrijwel niet is. Zijn er Łberhaupt opleidingen met baangarantie en zo ja welke?

Alvast dank en met groet,
Christiaan
Droommaar37 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-09-2018, 21:25   #2
PH-JAA
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2008
Brevet: ATPL
Typeratings: CRJ 100/200/700/900/1000
Uren: 3000+
Goedenavond Droommaar,

Als (ex) mede zoetermeerder zal ik proberen ietsjes te helpen.

Wat ik nu bv in mijn maatschappij zie is dat veel modulaire (vaak voormalig hobbyisten) toch een baan weten te vinden. Modulair is niet meer zo secundair als 7 jaar geleden, en qua kosten en vrije tijd goed te doen. Theoretisch zal het lastig worden met ATPL en zelfstudie, maar 2 vlucthen per week en cash afrekenen is prima te doen met een baan en gezin.

De rest van de vragen qua baan garantie kan ik niet beantwoorden, mijn maatschappij is bezig met er 1 op te zetten, maar kan zijn dat het voor Esten is en niet voor de rest.

Mochten er meer vragen zijn kan je ook een PM sturen.

mvg

PH-JAA
PH-JAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-09-2018, 15:20   #3
Future Pilot
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: Nog geen
Typeratings: Nog geen
Uren: Geen
Citaat:
Origineel gepost door Droommaar37 Bekijk Bericht
Beste mensen,

Ik heb al veel onderwerpen gelezen op dit forum over de weg richting de cockpit. Ik zit nu puur in de oriŽnterende fase, wil zeer graag piloot worden maar is het nog mogelijk en reŽel? Het roept nogal wat vragen bij me op die ik gewoon maar neerzet:

1: Ik ben 37, altijd gedroomd van piloot worden maar die droom laten varen wegens de opleidingskosten. Toch ben ik er weer aan gaan denken, ik heb nog geen brevetten etc. Hoe reŽel is de kans dat ik na opleiding nog aan een baan geraak i.v.m. leeftijd?

2: Ik lees veel over de zin en onzin over mogelijke tekorten van piloten. Dat er voorlopig een tekort is, dat het niet gaat om nieuw opgeleide piloten maar om ervaren gezagvoerders die wegens vergrijzing natuurlijk afvloeien. Hoe zit het nu?

3: Dat er door vele al opgeleide piloten betaald moet worden om aan de benodigde vlieguren te komen. Hoe zit dat?

4: Er zijn verschillende opleidingen mogelijk, maar is het ook mogelijk de opleiding in deeltijd te doen? Ik heb namelijk ondertussen financiŽle verplichtingen, een baan en een dochter. Ik zag dat bijvoorbeeld de KLM-opleiding blokken van 9 maanden in Eelde heeft, dat is voor mij niet mogelijk.

5: Hoe zit het precies met financiering van opleidingskosten? Ik lees verhalen over de schuldsanering in met 150.000 euro schuld, en opleidingen in BelgiŽ die een deel van de kosten zelf voor de rekening nemen.

6: Ik lees hier en daar wat over baangarantie maar met name dat die garantie er vrijwel niet is. Zijn er Łberhaupt opleidingen met baangarantie en zo ja welke?

Alvast dank en met groet,
Christiaan
Zelf was ik een stuk jonger, dus kan niet uit eigen ervaring spreken wat betreft de leeftijd. Ook heb ik niet bij een groot aantal werkgevers gewerkt, dus hoe er industriebreed tegenaan wordt gekeken is voor mij ook moeilijk te zeggen.

Ik ken collega's die op latere leeftijd (rond de 30) alsnog zijn gaan vliegen (jaren geleden), maar met 37? Dat lijkt mij wel wat lastiger, maar nogmaals ik spreek niet uit eigen ervaring en ken geen verhalen wat dat betreft. In deze tijden zullen je kansen wel hoger liggen dan een aantal jaar geleden. Een aantal jaar geleden was je voor veel maatschappijen al oud als je richting de 30 ging. Nu weet men niet waar ze mensen vandaan moeten halen.

2. Beide. Er zijn (met name) in AziŽ ontzettend veel Luchtvaartmaatschappijen die beginnen. Die komen de ervaren mensen tekort, dus die proberen zij uit Europa, Noord-Amerika, AustraliŽ te lokken. Voor wat de Europese en Noord-Amerikaanse markt zijn er genoeg mensen die nu door kunnen stromen naar hogerop. Alleen daar heb je aan de onderkant weer een tekort aan mensen die instromen. Wat komt door een combi van slechte arbeidsvoorwaarden en de crisisjaren, waarin de kans op een baan erg slecht was.

3. In de crisisjaren zeker. Daar sprongen low-cost carriers handig op in door de 'pay-to-fly' in te voeren. Zelf betalen om wat uren te mogen vliegen. In wezen waren de werknemers dus ook betalende klanten van de maatschappij.
Nu is het omgekeerde. Nu komt men overal tekort en betalen maatschappijen jou om bij ze te komen. Lufthansa wierf/werft hier in Nederland door flinke bonussen uit te keren aan iedereen die nu bij ze komt werken. Dat trekt de LCCs leeg, waardoor je ziet dat zelfs Ryanair nu moet gaan nadenken over hun arbeidsvoorwaarden en voor het eerst in hun geschiedenis CAO's afsluit.

4. In deeltijd kan het zeker. Je kan het 'modulair' doen. Er zijn heel veel mensen op dit forum die die route promoten en doorlopen hebben. Ik zelf heb een integrated opleiding gedaan. Gezien je situatie lastiger inderdaad, maar het is mogelijk om in verschillende blokken je CPL te behalen. Anderen kunnen er vast meer over vertellen, maar in het kort doe je eerst je PPL (private pilot license), vervolgens werk je aan de eisen voor je CPL (commercial pilot license).

5. Op dit moment is er in Nederland geen enkele bank die de opleidingskosten voor een integrated ATPL opleiding financieren. Modulair is goedkoper en kan je in stappen betalen. Je zou naar de bank kunnen stappen en een persoonlijke lening aan kunnen gaan om dit te financieren. Het hangt natuurlijk heel erg af van je persoonlijke situatie in hoeverre de bank hierin mee gaat. Uiteindelijk betaal je het in dat geval ook zelf, alleen stel je de betaling uit. Modulair kan je echter oppakken wanneer je wilt, dus je kan tussendoor ook weer eerst geld verdienen voordat je doorgaat met de volgende module. Daar hoef je dus geen financierder voor nodig te hebben. Het nadeel is dat het (extra) tijd kost. Het is hoe dan ook kostbaar op uiteindelijk aan de eisen van een ATPL te voldoen. Reken op zo'n €85.000.

Er zijn mogelijkheden om het in het buitenland te halen, waar bepaalde kosten lager liggen. Maar dan moet je wel weer huisvesting aldaar zoeken/reiskosten e.d.

Over het Belgische geval. TUIfly BelgiŽ heeft/had een opleidingstraject waar je deels gaat werken voor ze en ondertussen je opleiding doet. Je krijgt dan uiteindelijk een MPL
(Multi-Crew Pilot Licence). Het is een nieuwer soort licentie, in samenwerking met een luchtvaartmaatschappij. Daarin ga je wat minder actual vliegen en krijg je meer simulator training, in het leren vliegen van een vliegtuig in een multi-crew omgeving. Daar word je al vanaf het begin meer thuisgebracht in de procedures van de airline zelf en geeft dus wel wat problemen, mocht de luchtvaartmaatschappij je niet nodig hebben. Je kan niet zondemeer bij een andere maatschappij solliciteren. Het is in wezen net zoals een integrated opleiding, alleen kent het een andere opzet, gericht op een specifieke airline.

Andere maatschappijen die zoiets aanbieden/aan hebben geboden zijn bijvoorbeeld: British Airways
Lufthansa (werkt er aan)
Qatar Airways
FlyBE
Easyjet
.....
.....

Al met al hoop ik iets meer duidelijkheid te hebben gegeven. Over het advies, om Beroepsvlieger te worden met 37 jaar? Het is modulair weliswaar mogelijk, maar over de baankansen daarna durf ik niet zoveel te zeggen.
Future Pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2018, 11:52   #4
RVR
KLS

Airworker sinds: Jun 2018
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
De KLS kent in principe geen leeftijdsgrens. Je COVA wordt wel moeilijker. Er zijn mensen van (bijna) 30 begonnen de afgelopen tijd. Maar of het slim is met 37...

Andere optie is EPST. EPST biedt een MCC cursus aan externen. Wellicht een optie nadat je CPL heb gehaald?
RVR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2018, 16:15   #5
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Brevet: ATPL
Typeratings: A330/A350
Uren: 16.000
Even in alle eerlijkheid: Ik denk dat je te oud bent om professioneel vlieger te worden. En ik denk dat de vliegers die jou t.z.t. moeten aannemen dat ook vinden.

Heel veel dingen in de opleiding tot vlieger betreffen kennis. Dat hoeft voor iemand van 37 geen enkel probleem te zijn. Er worden daarnaast ook nogal wat vaardigheden op een minimum niveau vereist. Hoewel ik (achteraf gezien) van mening ben dat ik destijds te jong (19) en te speels was voor zo'n intensieve en serieuze opleiding, heb ik er wat mij betreft wel baat bij gehad dat ik de 'kunstjes' al zo vroeg onder de knie had. Dat soort vaardigheden nog leren op je 37e vormt wel een probleem.

Tenzij:

Het zou natuurlijk kunnen dat je een natuurtalent bent met een zeer steile leercurve. Om daar achter te komen, kun je uitproberen hoe lang je er op een vliegclub over doet voordat je je PPL haalt en vervolgens hoe lang je nodig hebt om instrument-vliegen onder de knie te krijgen.

Ga er in elk geval niet van uit dat de luchtvaartwereld rekening houdt met jouw persoonlijke omstandigheden.

Hoop dat je wat hebt aan dit nogal directe advies....

Laatst aangepast door Need for Speed : 11-09-2018 om 17:33
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2018, 18:02   #6
ph-gjk
heeft nog geen status

ph-gjk's Avatar

Airworker sinds: Jun 2002
Brevet: -
Typeratings: B757/767 B737
Uren: -
Als je alles 100% moet financieren bij een bank zou ik het NIET doen! Het is naar verluid tegenwoordig ook erg moeilijk om de financiering voor deze opleiding bij een bank rond te krijgen en helemaal een 100% financiering. De kans is groot dat je financiering als een molensteen om je nek blijven hangen zeker als het je niet direct lukt een baan te vinden.

Indien je een significant aandeel zelf kunt betalen en zo je maandelijkse lasten onder controle hebt, de financiŽle lasten kunt dragen tot je een goed betaalde baan in de luchtvaart hebt. Dan lijkt me met een enorme dosis doorzettingsvermogen dit geen probleem.

Zelf was ik ook 35 toen ik aan mn ATPL theorie begon. Het kan zolang je het financieel uit kunt zingen tot je een goed betaalde baan hebt.
Ik vrees echter dat je die baan niet gemakkelijk in Nederland zult vinden. Leeftijdsdiscriminatie is weliswaar verboden maar we weten allemaal dat je dat gemakkelijk kunt omzeilen als werkgever door de kandidaat niet uit te nodigen. In het buitenland hebben ze er vaak minder problemen mee.

Als je dan in het buitenland een baan zoekt en vindt:
Moet je je afvragen of je ook bereid bent, eventueel met vrouw en kinderen Nederland te verlaten of dat de achterblijvers het niet erg vinden dat je wekenlang van huis bent.

Voor mij blijft echter altijd het credo: Je kunt beter spijt hebben van dingen die je gedaan hebt dan achteraf spijt hebben van dingen die je niet gedaan hebt.
Als het echt jouw missie is om Verkeersvlieger te worden moet je er voor gaan ongeacht wat anderen zeggen.
ph-gjk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-09-2018, 16:43   #7
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Citaat:
Voor mij blijft echter altijd het credo: Je kunt beter spijt hebben van dingen die je gedaan hebt dan achteraf spijt hebben van dingen die je niet gedaan hebt.
Als het echt jouw missie is om Verkeersvlieger te worden moet je er voor gaan ongeacht wat anderen zeggen
Emotioneel mee eens maar met een asterisk *
Je bent pas Verkeersvlieger als je de baan hebt en niet als je alleen een vlieg opleiding heb afgerond.

Christiaan, je hebt twee tegenstrijdige omstandigheden, financieen en tijd.
Heb je niet de luxe van tijd dan heb je de financieen nodig.
Heb je niet de luxe van financieen dan heb je de tijd nodig.

Ik zal je een voorbeeld geven, losjes gebaseerd op een gesprek wat ik ooit heb gehad met een toekomstige leerling toen ik nog Chef Vlieg Instructeur was;

Je doel is om voor DreamAir te werken.
DreamAir vraagt een CPL-ME-IR 'frozen ATPL' met een maximale leeftijd van 35 jaar.
Ze nemen aan tot 45 jaar als je een type Rating op een jet hebt boven de 25 ton en 500 uur op type en 2500 uur totaal.
Sollicitatie gesprekken en procedures nemen tijd daarom moet je met 44 aan de eisen voldoen.
2100 uur vliegen als beroeps Piloot bij een andere maatschappij neemt ongeveer 3 jaar.
Met 41 moet je de 'feeder' baan die naar DreamAir leidt hebben.
Feeder-Air neemt alleen aan als je de type rating uit eigen fonds betaalt.
De aanname eisen voor Feeder-Air zijn CPL-ME-IR 'frozen ATPL'.
Feeder-Air is een bedrijf buiten Europa of in elk geval buiten de comfort zone waar jij wil wonen met je gezin. Feeder-Air is een 'moetje' omdat je aan de eisen van DreamAir moet voldoen. Langer dan 3 jaar bij FeederAir werken is geen optie. Contract verloopt.
ATPL examens kosten je een jaar.
Op je 40e mee beginnen, uiterlijk.
Dit betekent dat je uiterlijk op je 39e fulltime aan een vliegopleding moet beginnen en zonder ooit voor iets te zakken en iedere keer bij de eerste solliciatie worden aangenomen.

Het bovenstaande is een beetje bedoeld om je aan het denken te zetten.
Heb je de finacieen niet om het bovenstaande te doen dan zal je het anders moeten doen. Sparen om ieder jaar een component van je training te doen. Kost je 4-5 jaar zoals zoveel "modulairen" het hier op het forum hebben gedaan.
Hou er rekening mee dat je met modulair 5-7 jaar van een redelijke baan verwijdert bent waar je tevreden bent dat "dit" het voor je is.
Voor mij is het 25 jaar geweest......

Ik weet niet of je het volgende al gelezen hebt:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/...ad.php?t=14845

http://www.airwork.nl/bulletinboard/...ad.php?t=14852

http://www.airwork.nl/bulletinboard/...756#post299756

Als ik je iets aan mag raden dan is het een assesment doen en je Class 1 medical voordat je ook maar een verdere beslissing neemt.

Laatst aangepast door Europe-American : 09-09-2018 om 17:11 Reden: Speklfouten en wat filosofische nageboorten...
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-09-2018, 02:28   #8
digits
At the home of the Gimli
glider

Airworker sinds: Apr 2006
Brevet: ATPL / FI
Typeratings: SA227 / BE20 / PA31 / B95A
Uren: 2500
Je zal het je beklagen als je het doet, en je zal het je beklagen als je het niet doet. No win situatie.

Dus je kan kiezen: beklagen met 150k eur schuld, of beklagen met 0 eur schuld?

Of doe het voor de helft van de prijs in Noord Amerika, of haal voor dezelfde prijs in Amerika een PPL en 737 typerating voor de fun, om het uit je systeem te krijgen. Vervolgens kan je weer verder werken in je huidige baan, blij dat je het geprobeerd hebt, een PPL en toch nog een deftige baan.
digits is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-09-2018, 17:12   #9
Archer4
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ppl
Typeratings: SEP
Uren: 200
Is het nog reeel? Ik denk dat het antwoord is: "Het hangt er vanaf".

In mijn omgeving hebben de mensen die een baan vinden bij een airline min of meer hetzelfde profiel. Al een aantal jaren een fATPL, Instructeur single engine met 500 - 2000 uur. Zonder Turboprop of jet ervaring. Die krijgen na zeg een jaar pay-to-fly een vaste betaalde plek. (de 5-7 jaar die EA noemde)
Bij mensen met turboprop of jet ervaring gaat het sneller.

En dat is in de huidige markt situatie (goed). Blijft dat zo dan is er denk ik wel een redelijke kans. Maar wel met een aantal jaar bikkelen en een serieuze investering van tijd en geld. EA heeft daar denk ik een heel reŽl beeld van geschetst.

Zakt de markt in dan kan je het denk ik vergeten.

De aanbeveling van EA om een assesment en class 1 medical te doen ondersteun ik.

Daarnaast kan ik aanbevelen om heel goed naar je motivatie te kijken. Is het puur het vliegen wat je mooi lijkt? Is het een bucketlist item om in een groot toestel te vliegen en eenmaal afgekruist ga je door naar het volgende? Of wil je er je beroep van maken en ben je ook gemotiveerd om het routine gedeelte ervan jaren lang uit te voeren?
Bij elk van deze wensen hoort een verschillende opleiding en acties om het doel te bereiken.
Houd jezelf heel bewust die spiegel voor.
Archer4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-09-2018, 20:18   #10
Belgium
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: .
Bij TUI fly in BelgiŽ kun je het volgen voor €50,000, volgens mij niet heel erg duur als je het vergelijkt met andere.

https://corporate.tui.be/nl/jobs/pil...ot-in-een-jaar

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Belgium is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-09-2018, 21:21   #11
Europe-American

Europe-American's Avatar

Jammer dat we niets terug horen van de originele poster.

Citaat:
Slaag je voor de opleiding dan heb gegarandeerde werkzekerheid! Je krijgt drie seizoencontracten met een minimum van 8 maand, na deze contracten maak je kans op een vaste functie binnen TUI fly!
Kan beter kan ook een hoop slechter.
Oud 11-09-2018, 10:22   #12
Archer4
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
Jammer dat we niets terug horen van de originele poster.
En dat is jammer genoeg ook niet de eerste keer.

Je moet het maar zo zien, iedere volgende kandidaat komt wel ergens een van je reacties tegen en heeft al een hoop informatie voordat hij/zij een vraag stelt. Zeker niet zinloos.
Oud 11-09-2018, 15:28   #13
Gunspark
Student PPL

Airworker sinds: May 2009
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Citaat:
Origineel gepost door Archer4 Bekijk Bericht

Je moet het maar zo zien, iedere volgende kandidaat komt wel ergens een van je reacties tegen en heeft al een hoop informatie voordat hij/zij een vraag stelt. Zeker niet zinloos.

Klopt. Ik lees graag mee en zeker de uitgebreide reacties van Europe-American kan ik waarderen.
Dit alles heeft voorkomen dat ik ook een topic heb geopend met de titel "Mid-30 en vliegaspiraties". Ik heb nu een class 1 medical, ben bezig met theorie en ga zeer snel mijn eerste vliegles nemen. (zodra het zicht en wind geen roet in het eten gooit)
Gunspark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-09-2018, 16:18   #14
Europe-American

Europe-American's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Archer4 Bekijk Bericht

Even benadrukken dat het niet om mij gaat.
Mensen posten een Ďnoodkreetí met een dramatische Ďscreennameí om vervolgens nooit meer terug te komen.
Misschien een tiental forum leden die toch iedere keer weer de tijd nemen om een gestructureerd en onderbouwde mening te geven.
Dat anderen daar later iets aan hebben is leuk maar het gaat er in eerste instantie toch om dat je probeert de originele poster te helpen.
Anyway....in other news...hou ons op de hoogte van je vorderingen Gunspark.
Oud 11-09-2018, 17:28   #15
Gunspark
Student PPL

Airworker sinds: May 2009
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Citaat:
Anyway....in other news...hou ons op de hoogte van je vorderingen Gunspark.

Zal ik doen zodra ik wat verder ben!
Gunspark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-09-2018, 12:55   #16
Archer4
heeft nog geen status

Citaat:
Even benadrukken dat het niet om mij gaat.
Dat begrijp ik. Maar je hebt er duidelijk wel veel tijd en moeite ingestopt. En hoewel de topic starter misschien niet meer reageert wordt het wel gewaardeerd door anderen zoals ikzelf. En wellicht door mensen die alleen passief meelezen.
Wat mij betreft, ga vooral door.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels