.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 26-04-2018, 13:29   #1
fl1200
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2013
Brevet: LAPL
Typeratings: -
Uren: 100+
Is vliegen op den duur nog uitdagend en vervullend?

Beste Airworkers,

Ik ben 21 jaar, heb mijn eigen internetbedrijf wat weinig tijd vergt en mij van een normaal salaris voorziet maandelijks. Daarnaast heb ik mijn LAPL S (zweefvliegbrevet). Wat betreft mijn karaktereigenschappen: ik waardeer onregelmatigheid en vindt het plezierig om in andere landen te verblijven.

Ik overweeg mijn ATPL te halen en mijn doel is om uiteindelijk privé-jets te vliegen.
Ik denk dat commercial airline piloot/lijnpiloot voor mij op den duur niet leuk/spannend/uitdagend genoeg is, maar daar hoor ik graag andere perspectieven over. Mijn beeld bij de verschillende takken van sport (aannnames, dus feedback natuurlijk welkom):

Shorthaul:
- Weinig op bestemmingen zijn
+ Relatief veel starts/landingen
+ Redelijk betaald

Longhaul:
- Lange vluchten, veel 'rechtdoor' vliegen, weinig actie.
+ Op bestemming verblijven
+ Goed betaald

Privé-jet:
+ Op bestemming verblijven
+ onregelmatig schema
+ veel verschillende bestemmingen
- Slechter betaald

Wat is jullie ervaring? Is het na X jaren/uren nog leuk en uitdagend of slaat de verveeldheid ook wel toe en is niet erg satisfying?
fl1200 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-04-2018, 14:04   #2
Jumpseat
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2015
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: B737 300-900
Uren: Nog niet zoveel
De markt is 'oke' voor abinitio's, maar niet zo goed dat je zelf kan bepalen op wat voor kist je gaat werken. Het is cv's versturen en hopen dat je ergens wordt uitgenodigd. Btw.. starten op longhaul komt zelden voor, met uitzondering van bijvoorbeeld de KLM waar je start als coco. Na werkervaring opgedaan te hebben is het makkelijker te kiezen waar je zou willen werken, maar dan weet je al wat je bevalt of niet bevalt. De plus en minpunten die je hebt neergezet komen ook niet overeen met de werkelijkheid. Het hangt enorm af bij welk bedrijf je werkt en wat voor operatie ze doen.

Op de vraag of vliegen op den duur nog uitdagend is kan ik niets over zeggen. Zolang vlieg ik namelijk nog niet.

Laatst aangepast door Jumpseat : 26-04-2018 om 14:56
Jumpseat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-04-2018, 22:16   #3
49015
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2001
Brevet: ATPL
Typeratings: A320, ex 737
Uren: Tegen de negen
Waar baseer je je salaris-indicaties op? Een shorthaul gezagvoerder in maatschappij A kan best het veelvoud verdienen van een longhaul captain bij maatschappij B.

Op bestemming blijven is misschien 2 jaar leuk, maar hoe vaak wil je eigenlijk naar Cancun of LA? Zit je niet liever thuis bij de kids in je vrije tijd?

Hoe dan ook, na meer dan 10000 uur Short haul vind ik het nog steeds 'uitdagend en vervullend'. De ene dag wat meer dan de andere, soit. Een klasgenoot van mij wist echter niet hoe snel hij naar een 'proper airline' (lees Long haul) moest verkassen. Een ieder z'n smaak.
49015 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 16:07   #4
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
Het operationele vliegen blijft uiteraard leuk alleen die lifestyle begint mij persoonlijk wat tegen te staan na 15 jaar.
Ellenlange werkdagen , korte rusttijden in steeds slechtere hotels , veel van huis.
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 16:55   #5
180° backtrack
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2014
Brevet: CPL/(f)ATPL/GPL
Typeratings: B737
Uren: Vandaag meer uren dan gister
Citaat:
Origineel gepost door Peer van Eersel Bekijk Bericht
Het operationele vliegen blijft uiteraard leuk alleen die lifestyle begint mij persoonlijk wat tegen te staan na 15 jaar.
Ellenlange werkdagen , korte rusttijden in steeds slechtere hotels , veel van huis.
Dat is uiteraardt verschillend per werkgever.
180° backtrack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2018, 19:29   #6
touch and go
Flying around on 3 engines

touch and go's Avatar

Airworker sinds: Feb 2000
Brevet: FAA & JAA ATPL
Typeratings: CE-500, CE-560XL, CL604, BBD-700 & DA-EASY
Uren: 9500+
Send a message via Skype™ to touch and go
Citaat:
Origineel gepost door fl1200;299966

[B
Wat is jullie ervaring? Is het na X jaren/uren nog leuk en uitdagend of slaat de verveeldheid ook wel toe en is niet erg satisfying?[/B]
Ik kan alleen maar mijn mening geven over het privé/zaken vliegen maar zelfs alleen daarin al zijn het werelden van verschil. Charter versus management versus fractional versus company jets.
Ik heb dan het geluk dat ik voor een management bedrijf vlieg met 9 jets waarbinnen ik alleen maar voor dezelfde klant vlieg.

In mijn geval is het schema redelijk tam & voorspelbaar maar vanaf volgende maand gaat dat zelfs naar een "self-schedule" systeem, de verdiensten zijn uitstekend en zullen in deze huidige markt nog wel verder omhoog gaan en ik heb goede secundaire arbeidsvoorwaarden die ook nog verder naar boven zullen worden opgetrokken. Het onderhoud is absoluut het niveau van de bovenste plank en wij "plakken geen pleisters" om het toestel in de lucht te houden.

Bestemmingen variëren afhankelijk van het seizoen en waar het privé-jacht is en de hotels kies ik zelf dus dat zit wel snor.

Uiteraard zijn er periodes dat de verveling wel eens toe kan slaan of de uitdaging even ver te zoeken is want soms lijkt het wel eens op een "gewone baan" maar ik ben ervan overtuigd dat dat overal wel is met het het grote verschil dat ik er toch wel een enorme voldoening uit kan halen, zelfs op de "saaie" dagen.....it sure beats working!!
touch and go is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-04-2018, 09:52   #7
Super Sabre
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2005
Typeratings: Dash-8, 737, 747
Uren: 8500
Citaat:
Origineel gepost door fl1200 Bekijk Bericht
ik waardeer onregelmatigheid en vindt het plezierig om in andere landen te verblijven.
..............

+ onregelmatig schema
[/B]
Onregelmatige schema's een plus?? Ik spreek je over 10 jaar nog wel eens.
Super Sabre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-05-2018, 11:05   #8
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Ik heb gelukkig in mijn carriere 4 verschillende situaties mee mogen maken:

-13 jaar instructie en als er niks stuk ging elke avond thuis
- 2 jaar zaken Jets met een 14/14 schedule
- 1 jaar 737 met een onregelmatig schedule waar niemand iets van begreep
- sinds iets meer dan een jaar Long haul vracht met een 17/13 schedule

Ik moet zeggen dat voor mij persoonlijk het 14/14 of 17/13 het prettigste werken is.
Vorig jaar wel twee rotaties gedaan van 56 dagen van huis maar dat was om financieel het een en ander in te halen met overtime.
Zo’n levensstijl moet je liggen en het moet maar net passen in de fase van je leven waar je bent.
Life changing events zoals dat heet:
- Huwelijk
-Scheiding
- Ernstige ziekte van naaste familie
- Geboorte van kind(eren)

Dat kan er allemaal voor zorgen dat je misschien tijdelijk mischien permanent een andere richting ingaat.
Een voormalig collega van mij op de 737 is zakenjet Charter gaan vliegen om meer thuis te zijn voor zijn twee kleine kinderen. Best mogelijk dat hij weer terug gaat naar Airline als ze ouder zijn.
Het is dus niet zo eenvoudig om te zeggen wat het beste voor je is.

Iedere baan krijgt uiteindelijk iets van routine, het is dan voor een groot deel wat je er zelf van maakt.
Ik zie het zelf nog steeds als betaalde vakantie.
Van deze dag tot deze dag vakantie op kosten van de baas em daarna vakantie in eigen huis.
Helpt natuurlijk dat ik in Florida woon op 5 min van het strand.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2018, 08:12   #9
Bobermo
..

Airworker sinds: Feb 2009
Typeratings: B737
Uren: Meer dan 1
Citaat:
Origineel gepost door touch and go Bekijk Bericht
it sure beats working!!
Zoeken jullie nog vliegers? Klinkt als een goede werkgever

Ik vlieg zelf pas 5 jaar dus durf nog niet volmondig antwoord te geven op de vragen van de topicstarter, maar tot nu toe verveeld het geen moment! Heb dan ook wel het geluk een zeer stabiel rooster te hebben met een indeler die zo goed als alle verzoeken bewerkstelligd

PS. Ik zou de + bij onregelmatigheid weghalen, je hebt geen idee wat een zomerseizoen met de ene dag de wekker pm 01.00 en de volgende werkdag afmelden om 03:30 met je doet..
Bobermo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-05-2018, 10:54   #10
Paraglider
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2003
Typeratings: EMB145/ A319/A320/A321/A330/A340/A380
Uren: 10000 + en elke week meer...
Ik zelf heb in 3 verschillende situaties gezeten:

- Voornamelijk regional vanuit de UK
- Shorthaul voor een grote Europese lowcost
- Longhaul en ultra-longhaul met misschien 1 of 2x per jaar een turnaround van 2 uur.

Alle drie situaties zijn in mijn beleving heel anders, veruit de beste roosters en werktijden had ik bij mijn eerste regional werkgever. De vroegste duty begon om 05:45 en we waren uiterlijk om 22:15 klaar, maar vaak vroeger. Het vliegen was niet heel erg gevarieerd, je kende de routes, vaak zelfs de frequenties en dergelijke binnen twee jaar uit je hoofd, en dit bood in mijn optiek niet heel veel uitdaging meer. Het is fantastisch om te beginnen op een wat minder geautomatiseerd toestel waarbij je veel vliegt, of eventueel als retirement job, maar ik zou dit niet een carrière vol kunnen houden.

Het shorthaul vliegen binnen Europa vond ik qua vliegen nog steeds het leukste. Veel approaches, heel regelmatig visuals, wat mij altijd veel voldoening gaf en een heel gevarieerd netwerk. Het rooster stond in principe vast, maar 5 dagen achter elkaar soms heel erg lange dagen draaien is ook pittig, door het hoge aantal sectoren was dit soms erg vermoeiend. De frustraties die wij als vliegers destijds soms uiten over handling / ATC etc etc staan in schril contrast met wat ik nu regelmatig tegen kom.

Het longhaul vliegen is qua vliegen veel minder vliegen en door een combinatie van automation policy, fatigue na vluchten van 16 uur, bekendheid met de velden waar we heen vliegen en dus al met al risk management, zit het vliegen van een leuke visual er bijna niet meer in.

Long haul is echter qua uitdaging heel anders dan shorthaul, je bent veel meer bezig met "what if" scenarios. Wat doe je wanneer je boven de Noordpool een smoke indicatie krijgt, welke velden zijn eventuele opties, hoe zou je daar dan een approach vliegen, is de baan lang genoeg voor je huidige gewicht, noem maar op. Tevens is het route netwerk wat ik nu vlieg ook enorm gevarieerd en alle delen van de wereld hebben zo hun eigen uitdagingen, maar omdat je niet continu dezelfde kant op vliegt blijven deze uitdagingen "vers". Groot nadeel van longhaul is echter fatigue en de soms bizar lange vluchten waar je je simpelweg qua slaap niet goed op voor kan bereiden. Shorthaul fatigue was voor mij na twee goede nachten in m'n eigen bed altijd een heel eind weg, longhaul fatigue is meer cumulatief en is lastig kwijt te raken. Hoor regelmatig van collega's die zijn gestopt dat ze pas na een aantal maanden weer echt goed slapen en voelen dat ze meer energie hebben.

Al met al vind ik persoonlijk het longhaul vliegen het leukste qua mentale uitdaging, shorthaul was vanuit een vliegtechnisch oogpunt leuker. Ik denk echter dat de mix van uitdagingen die ik momenteel zie uiteindelijk leuker is dan het meer pure vliegen op shorthaul.

Wil ik dit echter tot m'n 65e doen? Een volmondig nee: het is leuk wanneer je begin 30 bent, maar ik zie mezelf dit niet fulltime tot m'n pensioen doen, de meesten van mijn collega's denken er net zo over.
Paraglider is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels