.:.
Oud 20-05-2019, 18:14   #1
Cockpit123
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2019
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Carrière switch? Advies

Dag allemaal,

Waarschijnlijk zijn er al verschillende gelijkaardige topics voorbijgekomen, maar het zou enorm helpen moest ik advies kunnen krijgen van mensen 'in the field'.

Kort mijn verhaal:
  • Momenteel 24 jaar
  • Op mijn 18 jaar reeds meegedaan aan toelatingsexamens van een vliegschool en geslaagd. Had het uiteindelijk niet gedaan omdat het toen niet goed ging met de luchtvaart en men zei dat ik er van uit moest gaan dat ik in Azië moest gaan vliegen. Ik had toen ook een dame leren kennen die in mijn ogen 'de ware' was (ja erg melig, ik weet het ;-)) en had eveneens schrik dat de opleiding en werk achteraf te veel druk op onze relatie zou zetten. Ik ben nog altijd samen met deze persoon en onze relatie is na al die jaren heel stabiel geworden.
  • Afgestuurd als ingenieur en momenteel een klein jaar aan het werk.
  • Tijdens mijn studies had ik altijd al het gevoel dat ik eigenlijk liever zou vliegen. Nu ik aan het werk ben, heb ik nog meer bevestiging dat ik liever wil gaan vliegen. Ik haal gewoon veel te weinig voldoening uit de engineering wereld.

Mijn vragen:
  • Is er een reële kans dat ik (onmiddellijk) in Nederland kan gaan vliegen?
  • Is het gebruikelijk dat je bv. voor Lufthansa werkt (base in bv. Frankfurt), maar in Nederland woont? Dus dat je bv van Amsterdam naar Frankfurt vliegt en, dan aan je 5 dagen vliegen begint en na die 5 dagen weer naar Amsterdam vliegt om daar 3-4 off days te hebben?
  • Is het hebben van een ingenieursdiploma een grote meerwaarde om ergens binnen te geraken? Of kijkt een maatschappij bijna zuiver naar het aantal gevlogen uren?

Zoals jullie wel gemerkt zullen hebben, zou ik dolgraag vliegen, maar wel in Nederland blijven wonen (mijn vriendin wilt niet verhuizen, waar ik alle respect voor heb). Is dit realistisch? Graag 100% eerlijk zijn, ik probeer een goed beeld te krijgen of mijn 'droomleven' haalbaar is alvorens ik mij in een lening stort. Ik begrijp dat jullie geen uitsluitend antwoord kunnen geven, maar gewoon mijn kansen wat inschatten zou al fantastisch zijn.

Cheers
Cockpit123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-05-2019, 19:13   #2
csaba
prettig gestoord

Airworker sinds: May 2011
Brevet: Belgische ULM
Typeratings: nvt
Uren: veel te weinig
Kun je leven met vliegen voor de hobby? We hebben hier al gelezen dat er daar veel meer vliegvreugde aan te beleven valt dan aan het besturen van airliners.

Wilt (sic!) de partner daar tenminste in meedoen? Zoniet wordt het kiezen: vliegen of partner. Of je dan beroepshalve gaat vliegen is een tweede.
csaba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-05-2019, 19:25   #3
Jumpseat
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2015
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: B737 300-900
Uren: building
Is er een reële kans dat ik (onmiddellijk) in Nederland kan gaan vliegen?
- Bij een KLS of dat nieuwe opleidingstraject van Transavia is de kans reëel omdat je redelijk zeker bent van een baan bij KLM/Trans als je alles goed doorloopt. Om er aan toe te voegen, als net afgestuurde mag je in je handjes klappen als je ergens in Europa of daar net buiten een baan vindt, jezelf alleen focussen op Nederland, maakt je kansen enorm klein. Maar als je bij voorbaat niet bereid bent te verhuizen naar elke willekeurige plek in Europa of daarbuiten zou ik er beter niet aan beginnen.

Aan de andere kant, een paar jaar in het buitenland ervaring opdoen en dan terugkeren naar Nederland is nog steeds moeilijk, maar wel zeker mogelijk, maar mocht er in de toekomst een grote maatschappij in Europa failliet gaan ben jij de laatste die zal worden uitgenodigd omdat er dan genoeg ervaren mensen op de markt zijn.

Is het gebruikelijk dat je bv. voor Lufthansa werkt (base in bv. Frankfurt), maar in Nederland woont? Dus dat je bv van Amsterdam naar Frankfurt vliegt en, dan aan je 5 dagen vliegen begint en na die 5 dagen weer naar Amsterdam vliegt om daar 3-4 off days te hebben?
- Ik weet dat er mensen bij Lufthansa werken en wonen in Limburg in de buurt van de grens. Ik ben niet op de hoogte hoe het bij Lufthansa gaat. Informeer bij de Lufthansa vliegschool zou ik zeggen. Je kans om binnen te komen bij Lufthansa is een stuk kleiner dan bij Eurowings/Germanwings. En daarvoor moet je verhuizen.

Is het hebben van een ingenieursdiploma een grote meerwaarde om ergens binnen te geraken? Of kijkt een maatschappij bijna zuiver naar het aantal gevlogen uren?
ja, voor Ab initio banen is dit een kleine meerwaarde, maar verwacht geen maatschappijen die om je gaan smeken. Er zijn altijd 100 net afgestudeerde piloten met ook een HBO diploma, maar je hebt wel een kleine voorsprong op de gene die dat niet hebben.

Overig advies over vragen die al heel.. heel.. heel vaak zijn gesteld:
Veel Succes!

http://www.airwork.nl/bulletinboard/...isplay.php?f=7
Jumpseat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-05-2019, 05:05   #4
Europe-American
Flying the BEAST....

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,500 TT
Je mag hopen op een baan in (of vanuit) Nederland maar die kans is niet groot.
Ik denk dat je er serieus rekening mee moet houden dat je voor een Europese airline zal vliegen met een basis die moeilijk of niet te “commuten” zal zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ines_in_Europe

Het klinkt cru maar het is je vriendin en niet je vrouw.
Ik heb hier als Instructeur genoeg drama over meegemaakt met leerlingen.
Net als een vliegopleiding niet garandeert dat je over twee jaar een baan hebt is er ook geen garantie dat je over twee jaar die relatie nog hebt.
Wat voor werk doet je vriendin? Wat zou ze ervan zeggen als jij niet langer wilt dat ze in dat beroep werkt? Hoe zou dat gesprek gaan? Of als je zegt dat je niet meer wilt dat ze werkt?

Laatst aangepast door Europe-American : 21-05-2019 om 05:07 Reden: Link
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-05-2019, 22:12   #5
Handle
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2012
Brevet: PPL
Typeratings: -
Uren: -
Ah de quarterlife-crisis, ik was er ook! lekker doen wat je leuk vindt. Klinkt simpel - is het ook. Bedenk voor jezelf vooral wat het zou betekenen als je het niet probeert. Uit ervaring weet ik dat het samenleven met mensen die zeggen "had ik maar" niet erg leuk is.

Genoeg stof om te wikken en wegen maar het gaat erom wat jij wil. Ik heb de keuze gemaakt om na een m'n master het te gaan doen en heb nog geen moment spijt gehad
Handle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2019, 07:41   #6
Accumulator
heeft nog geen status

Accumulator's Avatar

Airworker sinds: Sep 2009
Brevet: ATPL
Typeratings: Een paar
Uren: 7000+
Hier een vergelijkbaar verhaal; op mijn 26e begonnen met de vliegopleiding. Klaar een week voordat Lehman Brothers omviel, dus aan het begin van ‘de crisis’. Via een klein omweggetje (Ryanair), nu inmiddels enkele jaren aan de slag in Nederland. Garantie echter tot aan de voordeur.
Accumulator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-05-2019, 10:12   #7
V1Rotate
Status? Heb ik nog LAAAANG
niet

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, LPE 6
Uren: 600
Belangrijk is wat hier al gezegd is te doen wat je graag zou willen doen tot aan je pensioen zegmaar.

Dat jij jezelf nu limitering oplegt vanwege je huidige vriendin is al een valse start. Het is erg belangrijk dat je elkaar support in de dingen die voor beide belangrijk zijn, maar het gaat hier wel om je beroepscarriere. Als je tot aan je pensioen wat doet wat je niet leuk vind is dat een lange martelweg. Belangrijk is dat je vriendin / vrouw achter jou staat in deze. Is dat niet zo, dan is dat geen gezonde basis.

In Nederland blijven wonen is erg lastig te combineren als je buiten Nederland werkt.
Met mijn huidige werkgever bijvoorbeeld is dat wel mogelijk. Dan kun je daar wonen waar je wilt. Wij vliegen Wet en Damplease. Je tickets naar base worden betaald door het bedrijf. Maar zulke werkgevers zijn er niet heel veel.

Zoals gezegd. Beide moeten erachter staan. Mijn betere helft heeft mij altijd gesupport. De eerste jaren waren ontzettend moeilijk, want ik deed er 4.5 jaar over om mn eerste job te scoren. Wonen in superklein apartementje, maar goed, mijn vrouw support mij door dik en dun. Vele vrouwen hadden allang gezegd, he V1 zoek het even lekker uit met je vliegtuigjes, maar zij stond altijd achter mij. Nooit heeft ze gezegd, stoppen nu en zoek eens een normale reguliere baan.

Ik zeg niet dat je moet breken met je vriendin maar je moet wel een goed gesprek aangaan. Je wilt niet in situatie komen dat je zegt, owwwww had ik maar.

Heel veel succes en hou ons op de hoogte.
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels