.:.
Oud 12-05-2019, 22:33   #1
yariwes
I swear to drunk im not god.

Airworker sinds: Mar 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Oefenen voor de tests

Goedenavond allemaal,

Ik ben de laatste jaren steeds meer interesse gaan krijgen in de luchtvaart (eigenlijk al sinds mijn eerste vliegreis) ik kijk nu urenlang video's van piloten op youtube en ben sinds kort ook wat flightsim gaan doen en wil net als veel anderen hier, later graag een carriŤre als commercieel piloot. Nu lees ik hier veel over de strenge eisen van de KLS, echter is dit een beetje de enige luchtvaartschool waarbij je grote kans maakt op een carriŽre bij de KLM, waar ik toch wel het liefst voor wil vliegen.

Ik heb 4 juli een open dag bij de KLS en ga dan eens goed rondkijken wat het allemaal inhoud, maar omdat ik waarschijnlijk sowieso al de selectie ga doen (nadat ik mijn HBO over 3 jaar afrond) vroeg ik mij af of het hierbij belangrijk is om al ervaring te hebben met zweefvliegen oid, en of flightsimmen uberhaupt helpt met vliegaanleg opbouwen. Ook lees ik hier veel over de psychologische tests en wordt er daarbij veel verwezen naar ''handige links op de rest van de site'' echter kan ik deze links nergens vinden?

Bij voorbaat dank.
yariwes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2019, 15:36   #2
BravoSierra
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2019
Brevet: SPL
Typeratings: Cirrus, ASK-13, (Duo-)discus
Uren: 300
Hallo Yariwes,

Welkom op Airwork! Leuk om te horen dat je Piloot wil worden!

Ik heb de KLS selectie zelf nooit gedaan maar ik kan je wel een tip geven, schrijf je gelijk in zodra het kan. Waarschijnlijk gaat de selectie aan het eind van het jaar weer open en de vorige lichting die net is begonnen waren bijna een jaar bezig met alle rondes van de selectie. Mocht het zo zijn dat je wordt afgewezen dan heb je nog tijd om andere scholen te proberen zoals de EPST bijvoorbeeld. Zodat je gelijk na je HBO kan beginnen aan een opleiding.

In de laatste klas die gestart is van de KLS zitten een aantal zweefvliegers. Het is zeker de moeite waard en ontzettend leuk en leerzaam om eerst te zweven. Maar in principe heb je geen vliegervaring nodig als je start met de opleiding. Toch helpt het wellicht bij je grading.

In de buurt van Wezep zit op een half uurtje ZC Flevo in Biddinghuizen, een gezellige club! Je zou ook naar Lemelerveld kunnen gaan of Terlet, maar volgens mij hebben die een ledenstop.

Succes met de selecties!
BravoSierra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2019, 19:43   #3
yariwes
I swear to drunk im not god.

Airworker sinds: Mar 2018
Talking

Citaat:
Origineel gepost door BravoSierra Bekijk Bericht
Hallo Yariwes,

Welkom op Airwork! Leuk om te horen dat je piloot wil worden!

Ik heb de KLS selectie zelf nooit gedaan maar ik kan je wel een tip geven, schrijf je gelijk in zodra het kan. Waarschijnlijk gaat de selectie aan het eind van het jaar weer open en de vorige lichting die net is begonnen waren bijna een jaar bezig met alle rondes van de selectie. Mocht het zo zijn dat je wordt afgewezen dan heb je nog tijd om andere scholen te proberen zoals de EPST bijvoorbeeld. Zodat je gelijk na je HBO kan beginnen aan een opleiding.

In de laatste klas die gestart is van de KLS zitten een aantal zweefvliegers. Het is zeker de moeite waard en ontzettend leuk en leerzaam om eerst te zweven. Maar in principe heb je geen vliegervaring nodig als je start met de opleiding. Toch helpt het wellicht bij je grading.

In de buurt van Wezep zit op een half uurtje ZC Flevo in Biddinghuizen, een gezellige club! Je zou ook naar Lemelerveld kunnen gaan of Terlet, maar volgens mij hebben die een ledenstop.

Succes met de selecties!
Bedankt voor de reactie!

Ik heb er inderdaad ook zitten denken om naar ZCFlevo te gaan, een oud-klasgenoot ging daar ook heen (zit nu toevallig ook op de KLS) en zei dat het inderdaad wel een gezellige hobby was, en inderdaad ook hielp bij de selectie. Echter heb ik op het moment niet echt een manier om naar Biddinghuizen te kunnen.

Vaak lees ik hier dat het beter is om eerst een HBO studie af te ronden zodat je wat achter de hand hebt mocht je de selectie niet halen. Ook ben ik nog jong (17) en twijfel ik of ik wel 'volwassen' genoeg ben op dit moment om me bij de KLS aan te melden (ik lees hier ook vaak dat mensen die het voor de 2e keer proberen een grotere kans maken aangezien ze volwassener zijn).

Ik zie wel op de KLS site staan dat je een tweede selectie mag doen als je eerste selectie in het eerste jaar van je HBO studie plaatsvond, echter gaat de selectie pas weer open als ik al in de 2e zit dus dat heeft voor mij geen nut. Daarom wil ik me graag goed voorbereiden aangezien ik maar ťťn kans krijg .

Kortom lijkt het me voor mij wat te kortdag om me gelijk aan te melden voor een studie waar ik niet echt op voorbereid ben, en dus zit ik liever de komende 3 jaar van mn HBO uit.

Toch bedankt voor het advies!
yariwes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2019, 12:09   #4
Mic_017
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2019
Allen,

Ik zou graag mijn theoretisch examen PPL afleggen in BelgiŽ en ben ingeschreven bij een vliegschool. Nu vroeg ik me af of je dat ook niet in zelfstudie kan (en zo de kost van de scholing vermijden)?

Thanks,
Mic_017 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2019, 14:40   #5
Archer4
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ppl
Typeratings: SEP
Uren: 200
Distance learning kan. Zowel voor PPL als CPL/ATPL. Er is wel een verplicht aantal contact uren. Maar in de praktijk valt dat wel mee.

Als voorbeeld de PPL pagina waar ik zelf de ATPL aan het doen ben. Ze zijn bekend met hoe de examens in Belgie gedaan worden. En er zullen vast wel meer scholen zijn.
http://www.orbit-groundschool.nl/nl/...oten/lapl-ppl/
Archer4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2019, 15:08   #6
Archer4
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ppl
Typeratings: SEP
Uren: 200
En nog een algemene opmerking over wat mij in de eerdere berichten/vragen is opgevallen:

Ik begrijp wel dat KLS/KLM voor veel aspirant piloten de meeste aantrekkingskracht heeft en daardoor de eerste keuze is.
Alleen is de wereld veel groter dan KLM alleen. Als commercieel vliegen je droom is, waarom beperk je jezelf dan zo veel? Er zijn veel meer mooie airlines die piloten nodig hebben.

KLS zal voor een beperkt aantal opleidings plaatsen veel aanmeldingen hebben. Als je niet geselecteerd wordt betekent dat niet automatisch dat je een slechte kandidaat bent. Alleen dat KLS de luxe heeft om de in hun ogen besten te kiezen. Laat dat je niet weerhouden om je droom te realiseren.
Mijn advies zou zijn om je te orienteren bij meerdere maatschappijen/scholen en misschien daar ook de selectie te doen. Al is het maar om dat traject een keer gezien te hebben en te oefenen.
Archer4 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels