.:.
Oud 22-12-2018, 04:02   #1
esmsr
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2017
Brevet: nog geen
Typeratings: nog geen
Uren: nog 0
Je eerste baan vinden

Ik kijk nu al een tijdje mee met de vacatures voor verkeersvliegers en er zijn er een hoop op de bekende luchtvaart vacature websites. Wat me wel opvalt is dat bijna alle maatschappijen mensen zoeken met 500 tot 1000 uur on type waarvan 250 in het laatste jaar bijv. (voor FO's).

Ik weet niet precies hoe lang een vlieger er gemiddeld over doet om 500 uur op een A320/737 of A330/777 te krijgen (daar zijn de meeste vacatures voor), maar je moet dus zeker wel een jaartje of twee gevlogen hebben bij een andere maatschappij op een van deze types. Maar, hoe kom je dan aan die ene vorige baan die je nodig hebt om op de huidige vacatures te mogen reageren (waar je dus die 500 tot 1000 vlieguren haalt en een TR)?

Via de KLS kom je bijv. zover ik heb gelezen in 90% van de gevallen bij de KLM terecht, of anders Transavia of TUI o.i.d. EPST helpt je om op gesprek te komen bij Easyjet/Ryanair/Norwegian/Transavia en EFA weer bij de Lufthansa groep. Maar hoe zit het met mensen die van AIS, Martinair FA of modulair komen? Van AIS kom je af met een TR op een prop vliegtuig (geen ervaring op een gewenste type dus als je daar hebt gewerkt bij AIS Airlines), en wat er met MFA studenten gebeurt heb ik geen idee over. Wat mensen doen die alles modulair hebben behaald snap ik helemaal niks van.

Maar in het kort, als je niet bij een school gaat die goede contacten met maatschappijen heeft (AIS in NL bijv. of modulair), hoe kom je dan ooit aan een baan als je niet van een van de 'gevestigde' scholen komt? Ik heb sommige vliegers op LinkedIn gezien die bij een onbekende Charter maatschappij in de Balkan begonnen bijv. om later bij Etihad op de A380 te kunnen vliegen die van een minder gevestigde school kwamen of alles modulair hadden gedaan. Hoe komen zij aan een baan op bijv. een A320/737 zonder TR op dat type ergens in Oost Europa, geen vlieguren op een jet en alleen een fATPL Brevet op zak, alvorens ze naar een grote maatschappij als Etihad gaan?

Als je deze tijden gewoon 500 tot 1000 vlieguren op een relevante type hebt biedt de huidige markt echt heel veel kansen. Maar hoe kom je nou toch aan die 500/1000 vlieguren op een relevante type als je op dit moment niet meer hebt dan een fATPL en dus vlieguren op de toestellen die je tijdens je opleiding hebt gevlogen?
esmsr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2018, 12:18   #2
MD11man
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: B737 / B787/B777
Uren: > 3000
Er zijn, naar mijn mening, veel antwoorden op je vraag. Natuurlijk ligt het er aan welke school je hebt gedaan.

Voorbeeld. Bij mijn vorige werkgever vloog ik met iemand die in Polen 500 uur 737 had gekocht. Zijn niveau was van een te laag niveau voor iemand die 500 uur on type had. Dus als je zo een route kiest, bedenk je ook vooral waar je zoiets koopt.

Succes
MD11man is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2018, 15:10   #3
espresso
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ATPL (f)
Typeratings: n/a
Uren: 500
er zijn momenteel heel veel kansen voor mensen die net van de vliegopleiding af komen. zowel voor mensen die integrated gedaan hebben, maar ook modulair. Als ik om me heen kijk naar waar cadets terecht zijn gekomen laatste jaren: ryanair, easyjet, flybe, stobart, DHL, west atlantic, transavia, KLM, aer lingus, Aegean, germanwings, eurowings, TNT/ASL, vueling, volotea, british airways. waar niet op dit moment?

solliciteren doe je uiteindelijk zelf, connecties via de vliegschool is wel erg handig. Maar dit kan je ook modulair bereiken door bewust een MCC/JOC te kiezen. Ik weet dat virtual aviation en simtech bijvoorbeeld best goede connecties onderhouden met verschillende airlines.

maar ook in de kleine luchtvaart zoeken ze mensen. Denk aan Rondvluchten (tessel air) maar ook fotovluchten bij slagboom en peters. Van beide heb ik afgelopen weken vacatures gezien.

de tijden zijn nu (nog) erg goed. Goede kansen voor vers afgestudeerde vliegers, ongeacht de achtergrond. Wel moet je hiervoor hard werken, ook na je opleiding. Goede brieven schrijven, zorgen dat je CV in orde is, een mooi pak en uiteraard goed inlezen en voorbereiden op je selecties. preparation is key. succes!
espresso is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2018, 20:55   #4
wfm
N/A

wfm's Avatar

Airworker sinds: Jul 2005
Brevet: ATPL
Typeratings: 737, 747, 757/767, LPE 6
Uren: 7000+
Je eerste baan vinden

Maar 500 uur kopen in Oost EU kan je ook flink op streek helpen.

Ik ken er 2 die het gedaan hebben in 2010 en die vliegen nu allebei op de Dreamliner.

Uiteindelijk ligt het volledig aan je instelling en of je bereid bent er hard voor te werken, elke dag gedurende je hele carriŤre.

Echter zijn er kansen voor low timers. Zoekt en gij zult vinden.
Trans is bijv. heel hard op zoek naar mensen.
Nog steeds niet verkeerd als life time job als je het mij vraagt.

Ryanair heeft flinke tekorten en betaald nu zelfs grotendeels je type Rating ( - €5000,-).
Prima startpunt om door te groeien naar groter in de zandbak als dat je wens is.

En zelfs flag carriers zitten flink omhoog. Neem een voorbeeld aan AerLingus of British Airways. Daar gaan nu de deuren weer open.
Alleen KLM heeft het nog steeds voor het uitzoeken.

Die eerste 500 uur hoef je dus niet meer te kopen, maar het kan nog steeds.
Zonde van je geld, dat dan weer wel.
wfm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels