.:.

Transavia

« Vorige hoofdstuk   Selecties en aannames airlines
  Volgende hoofdstuk »

Solliciteren gaat online via de transavia.com website. Na aanmelding dien je 65 euro te betalen Nadat je betaling door Transavia is ontvangen krijg je van hun een password waarmee je al je persoonlijke gegevens, opleidingen en vliegervaring kan bijwerken op de site. Soms duurt het wat langer voordat je het password krijgt, even bellen met personeelszaken (via algemene nummer Transavia) en ze regelen het snel voor je.
De 65 euro krijg je met je eerste salaris overigens weer terug.

Mocht je het geluk hebben te worden uitgenodigd dan volgen twee gesprekken van ongeveer een half uur tot drie kwartier per gesprek. Twee keer een geprek met twee medewerkers van Transavia. Minimaal een persoon van PZ, andere zijn (training)captains.
Ook in deze gevallen geldt altijd: beter overdressed dan underdressed, dus gewoon een pak aan. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Tijdens de gesprekken kijken ze nauwkeurig of ze vinden dat je bij Transavia past, naar hoe je bent. Probeer hier een beetje de balans te vinden tussen de oersaaie serieuze vlieger en de clown. "Professioneel gezellig" vat het beeld wat ze willen zien wel aardig samen.

Verwacht tijdens de gesprekken geen lastig technisch vragenvuur, zeker voor de non type-rated kandidaten. Uiteraard vragen over je persoonlijkheid, waarom Transavia, wanneer is Transavia opgericht, hoeveel bestemmingen ongeveer etc etc.
Wat betekent MCC voor jou?, kun je een gebeurtenis in je vliegcarriere beschrijven waar MCC jou goed geholpen heeft.
Verwacht geen valkuilen of strikvragen, gewoon eerlijk en duidelijk antwoord geven op de vragen en je zit goed.

Uitslag van het gesprek volgt meestal volgende dag.
Als je door bent plannen ze je in voor een testdag bij AHFC(EPST) te Maarsen. Naast een aantal computertesten en paper-pencil opdrachten ook een paar opdrachten waarin je veel moet praten met een psycholoog.
Transavia vindt communicatieve vaardigheid en analytisch vermogen erg belangrijk dus bij bijna alle testen ligt hier de nadruk op. De testjes veranderen met enige regelmaat, dus het is te hopen dat de info hier wordt bijgehouden. Op het board zelf is al veel informatie te vinden over de soort testen die je krijgt en waar je oefenmateriaal kunt vinden.

AHFC is bepaald niet snel met het doorsturen van je testgegevens naar Transavia dus de uitslag van deze dag kan zomaar eens twee weken op zich laten wachten. Denk dus niet meteen het ergste als je een tijdje niks hoort. Na een week kun je best even bellen met Transavia omdat het ook wel eens gebeurt dat je test informatie verdwaald is geraakt in de papiermolen.

Na een positieve uitslag volgt in sommige gevallen nog een grading op een Frasca242 . Niet helemaal duidelijk is waar de grens voor wel of geen grading ligt. Als je het laatste jaar nog actief gevlogen hebt zit je in elk geval goed en hoef je geen grading te doen, maar ook dit kan veranderen.
Informatie over de grading zelf heb ik niet, hopelijk kunnen anderen die hier verstrekken.

Iedereen die op selectie mag succes gewenst en ik hoop dat Transavia-collegae deze informatie willen corrigeren of aanvullen. Mijn info is gebaseerd op ervaringen van anderhalf jaar geleden.

__________________________________________________ ________________

De volgende info is gebaseerd op mijn ervaring in september 2008.

De grading wordt gedaan op de Martinair Vliegschool te Lelystad. 2 Heren van Transavia zijn hiervoor aanwezig. Er wordt begonnen met een briefing over wat ze van je verwachten en je krijgt de plates van een aantal vliegvelden. Kandidaat 1 vliegt van A naar B en kandidaat 2 van B naar C. Het belangrijkst vinden ze dat ze zien dat je een goede scan-rate hebt. Daarnaast wordt er gelet op je CRM/briefings en situational/positional awareness.

Ik kreeg een SID vanaf EBBR met als destination EDDK. SID zo goed als helemaal gevlogen. Daarna normal & steep turns. Vervolgens kreeg ik een radial op die aansluit op de procedural ILS voor baan 32. Zelf indraaien volgens de procedure en de localizer/GS intercepten. Op DA geen runway te zien dus in de GA. Radar vectors naar de hold over COL. Parallel Entry gedaan, 1 volledige hold gedraaid en de NDB-approach voorbereid eveneens voor 32. COL verlaten op de gepubliceerde radial en weer zelf indraaien om QDM 317 op te pakken. Ongveer 300' voor MDA visual gekomen en de sim aan de grond gezet.

Hierna hebben de heren van Transavia even overlegd en kregen we gelijk de uitslag dat het advies positief zou zijn. Vervolgens even de vlucht doorgenomen wat er goed en fout ging.

De simulator is een citation. Als je er nog nooit in gezeten hebt dan zal het niet mee vallen om deze te besturen. Ergonomisch gezien is niet alles logisch en je moet er echt even mee oefenen om normaal te kunnen vliegen en redelijk alles te kunnen vinden. Het is natuurlijk niet verplicht want ze kijken naar een learning curve. Echter, voor je zelfvertrouwen tijdens de grading is het wel erg prettig als je je min of meer thuis voelt in de sim. Je kan contact opnemen met de martinair vliegschool en vertellen dat je de grading voor Transavia moet doen. Ze kunnen je dan in contact brengen met degene die je hiervoor kan trainen op de bewuste simulator. Goedkoop is het niet: €375,- per uur. Transavia is hiervan op de hoogte en vindt het geen probleem. Bij mijn grading vonden ze het zelfs wel prettig omdat ze dan niet alles meer moeten vertellen en laten zien.

Voor meer vragen kun je altijd even contact met me opnemen! Hopelijk kan een ieder hier wat mee!!

Gr. RR

AHFC september 2008

Gesprek met psycholoog, het is redelijk vergelijkbaar met een sollicitatiegesprek, wordt wat meer doorgevraagd naar je sterke en vooral je zwakke eigenschappen. Zorg dat je voorbeelden hebt waarmee je je sterke punten kunt onderbouwen.
Afsluitend op het gesprek krijg je een case voorgelegd: De regel bij de maatschappij is dat je 15 minuten voor STD geen passagiers meer mag accepteren. Er is nog 1 passagier die ontbreekt, en er is reeds opdracht gegeven om naar de koffer van die persoon te zoeken. Je hebt te horen gekregen dat het zoeken naar de bagage een half uur gaat duren. 11 minuten voor STD komt de passagier met zijn See buy fly tassen bij de gate aanzetten en wil aan boord. Wat doe je. en vooral waarom.

Vervolgens krijg je een Fact Finding opdracht. Ik kreeg het verzoek van 2 vliegers om de volgende dagen vrij te hebben. Je krijgt 15 minuten om vragen te stellen, en wordt dan geacht een beslissing te nemen en die te onderbouwen.
Andere case die je kunt krijgen: Captain heeft tijdens een vlucht problemen met een FO gehad, en wil niet meer met hem vliegen. Zelfde opdracht

Volgende opdracht is het voeren van een slecht nieuws gesprek: Je hebt een van je collega's een profcheck afgenomen die hij niet heeft gehaald, en het is jou taak om hem dit mee te delen, en hem te vertellen dat hij ontslagen is als gevolg hiervan. Dit gesprek voer je met een 'acteur' en de psych observeert.

Daarna zijn de computer testen aan de beurt. De volgende testen kun je verwachten:

Redactie-rekensommen: 28 sommen, in veel te weinig tijd

Begrijpend lezen: Je krijgt een stuk tekst en moet vragen of de conclusies die getrokken zijn waar / onwaar / onzeker zijn. Ook een aantal logisch redeneren opdrachten (1. Alle vogels zijn zwart; 2: alle vliegtuigen zijn zwart. A: Alle vogels zijn vliegtuigen; B: Sommige vogels zijn vliegtuigen; c: geen vogels zijn geen vliegtuigen d: geen conclusie mogelijk)

Zoek de verschillen in cijfer en letterreeksen. Deze test krijg je 2 keer, een keer zonder tijdsdruk, 1 keer met. Het varieerd van 'waypoint' vergelijkingen (ARNEM - ANREM, 2 verschillen) tot langere reeksen. De tweede keer krijg je maar heel weinig tijd.

Een van de testen is een 'Multi-task test'. Je moet met behulp van de muis een 'vliegtuigje' in het midden van een rood vlak houden dat over het scherm beweegt. Het volgt een 'tunnel' die op de achtergrond getekend is. Je kunt zelf de snelheid aanpassen met de pijltjestoetsen. Je krijgt daarnaast een aantal opdrachten:
-Rekensommen
-als er een rood vliegtuig verschijnt moet je enter drukken
-en als er een aantal verschillende kleuren vliegtuigen op het scherm verschijnen moet je ze in de juiste volgorde wegdrukken.
Eerst krijg je deze opdrachten los van elkaar, daarna allemaal tegelijk,

De volgende test is ook een multi-task test, maar dan met wat andere opdrachten. Je moet met je muis een vliegtuig besturen. Er beweegt een klein vierkantje over een AI, en het is jou taak om de 'flightdirector' lijnen over het vierkantje te houden. Dus niet zoals een flightdirector waar je het vierkantje over het kruis moet houden. Erg verwarrend, zeker als je telkens 'afgeleid' wordt met de andere opdrachten:
er zijn linksboven op het scherm twee lichten, als de groene uit gaat moet je op F5 drukken, komt de rode aan moet je op F6 drukken.
daaronder zijn 4 verticale balkjes waar zich een driehoekje over heen beweegt. ze bewegen zich constant tussen +2 en -2, op het moment dat ze daarbuiten komen moet je F1-F4 drukken om dit aan te geven.
Je hebt 4 radio's, 2coms en 2navs, en op een headseat krijg je instructies door om deze te tunen. Reageer alleen op de instructies voor jou callsign
Je moet verder aan de hand van 8 pompen het brandstofniveau van 2 main-tanks op 2500 proberen te houden. de pompen hebben elke een capaciteit van 600l/m, en uit de maintanks wordt 800l/m gebruikt. De pompen gaan stuk en dan kun je ze dus tijdelijk niet gebruiken. Een aantal van die pompen zijn crossfeed pompen.
deze test krijg je 2x, en volgens mij duurde het 2 keer 10 minuten. Redelijk intensief, zeker omdat die flightdirector verkeerd om werkt

Je krijgt aantal oriŽntatie vragen. Je krijgt een kaart te zijn met een kompasroos, en aan de hand daarvan moet je zeggen wat de positie van plaats A is tov B, dus bijvoorbeeld noord-noord-oost. Ook krijg je hier een helikopter die een bepaalde richting op vliegt, en er wordt weer gevraagd waar een plaats zich bevind t.o.v. het helicoptertje.

Je krijgt een vragenlijst (200 vragen) over je persoonlijkheid, vragen als "ik ben altijd tijd", "Ik kijk liever TV dan dat ik met vrienden weg ga".

Je krijgt een aantal vliegspecifieke persoonlijkheids vragen, bijv "Jij bent F/O, en de captain houdt zich niet aan de SOPS wat is je reactie: A. Ik zeg het meteen B. ik zeg niets C. Ik zeg het na de vlucht D. Het hangt ervan af of de situatie de vliegveiligheid in gevaar brengt. Deze vraag krijg je ook maar dan bij je de captain. En zo nog een vraag of 20 geloof ik.

Verder krijg je een plan-opdracht. Je moet een werkrooster opstellen voor 8 personeelsleden die een aantal producten moeten testen. Er zijn 2 testen die beiden verschillende tijd vragen, het personeel gedeeltelijk part-time, heeft vrij, en is ziek (ja, dat weet je van tevoren, altijd makkelijk . Verder kan niet iedereen alle testen uitvoeren. Je krijgt hiervoor 20 minuten de tijd, en houdt de tijd goed in de gaten. Geen pen/papier of rekenmachine, enkel het kladblok in windows.

stroom diagrammen. Je krijgt een stroom diagram te zien (eentje is van een bagageafhandeling systeem, een van een catering-voorziening en een crewingsysteem), waarbij een geautomatiseerd proces wordt beschreven. Een aantal van de hokjes zijn leeg, en aan jou de vraag om aan te geven wat er in had moeten staan.

Ik hoop dat ik niks vergeten ben, de volgorde is niet correct. Mocht ik me nog iets herinneren, dan vul ik het nog aan

grtz, H

Ter voorbereiding zijn de IQ tests van www.123test.nl best goed. Onder meer Syllogismen (te vinden onder meer iq tests)

Grt

ę Vorige hoofdstuk   Selecties en aannames airlines
  Volgende hoofdstuk Ľ

Gemaakt door Diana, 27-05-2007 om 13:54
Laatst bewerkt door Q-nimbus, 10-10-2008 om 04:41
0 reacties , 26476 keer bekeken
Antwoord
Article Tools
Weergavemodus

Plaatsingsregels