.:.
Oud 11-11-2017, 10:38   #1
InTheSky
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2017
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Opleiding tot piloot of niet?

Hallo,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen: Ik ben Luc en ik ben 16 jaar. Ik zit momenteel in het 4e jaar van de Havo.

Al sinds ik jong ben heb ik de droom om Piloot te worden. Mijn vader is namelijk vliegtuigmonteur en zo kwam ik al jong in aanraking met de luchtvaart. Een paar jaar gelede begon ik me te verdiepen in de opleiding tot piloot en toen las ik al verschillende dingen over de lage baankans van net afgestudeerde piloten. Toen heb ik het een beetje proberen te vergeten en ben ik opzoek gegaan naar een andere studie.

Maar een paar weken geleden hoorde ik dat de KLM flight academy een akkoord heeft bereikt met de ABN AMRO over het financieren van de opleiding en dat de KLS je schulden betaald als je binnen 5 jaar geen baan hebt. Nu zit ik er weer aan te denken om toch een opleiding tot piloot te gaan doen.

Nu is mijn vraag: Is dit een verstandige keus of word je “opgeleid tot werkloze”?

Alvast bedankt.
InTheSky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-11-2017, 18:18   #2
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >10.000 TT
Moeilijke vraag om te beantwoorden.
Ik zeg eigenlijk al een paar jaar dat je kans op succes het grootste is als je een carrière buiten Nederland of zelfs buiten Europa zoekt.
Nederland is te klein en de luchtvaart industrie te verzuild.
Wat ik met het laatste bedoel is dat er te weinig mogelijkheden zijn om je doel te bereiken.
Gezien je leeftijd zou ik een gaan kijken naar een college opleiding in de USA waarbij je parallel een vliegopleiding doet bij dezelfde universiteit.
Dit geeft je de mogelijkheid om daar te werken als Instructeur voor de duur van je studie en daar weg te gaan met een degree en een FAA ATP.
Vervolgens ene conversie naar Europees Brevet als je dat tegen die tijd nog nodig hebt.
Maar ook met (alleen een ) FAA ATP kan je bijna overal ter wereld terecht.
Of een opleiding in Canada met daarna een tijdelijke werkvergunning.
Maak in elk geval plannen om je VWO af te maken met het juiste vakken pakket.
Ga ondertussen eens kijken naar lid worden van een zweefvlieg club.
Fantastisch begin in de luchtvaart en behalve leren vliegen zal je ook genoeg nieuwe ideeën opdoen in de komende 2-3 jaar.
Bij de zweefvliegclub waar ik ooit beginnen ben waren er zeker 10-15 beroepspiloten lid.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-11-2017, 20:03   #3
InTheSky
heeft nog geen status

Bedankt voor je reactie!

Om de opleiding in de USA te doen is inderdaad ook een optie. Het probleem is dan wel de financiering. Ik kom namelijk niet uit een "rijk" gezin dat zo even €100.000 kan ophoesten . Naar mijn weten zijn er geen banken die een opleiding tot Piloot in het buitenland financieren.

Heeft het echt veel voordeel voor de opleiding om een vwo diploma te halen?
Oud 11-11-2017, 21:43   #4
digits
At the home of the Gimli
glider

Airworker sinds: Apr 2006
Brevet: ATPL / FI
Typeratings: SA227 / BE20 / PA31 / B95A
Uren: 2500
65000 CAD in Canada. Werk en vlieg tegelijkertijd. Heel wat mensen doen het hier zonder lening, in verschillende stappen.
digits is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-11-2017, 23:31   #5
Europe-American

Europe-American's Avatar

We zijn mischien wel banken die een andere studie financieren met vliegen ernaast.
Ik neem je dit natuurlijk niet kwalijk maar verruim je blik. Er zijn zoveel meer opties dan de KLS.
Altijd je VWO halen. Heeft niets te maken met wel of niet kunnen sturen maar er komt zoveel meer bij kijken. Werkgevers kijken zeker heel streng naar vooropleiding omdat dit voor een groot deel aangeeft hoe goed je kan leren en wat je leertempo is. Een hogere vooropleiding is daar min of meer een garantie voor.
Je hebt zekere 3-4 jaar zo niet meer on je te oriënteren.
Probeer in elk geval om wereld wijd op ieder Ab initio cadet programma binnen te komen.
Oud 12-11-2017, 13:49   #6
Piloot1999
heeft nog geen status

Een verstandige keuze is inderdaad een zo goed mogelijke vooropleiding te hebben. Op VWO kan je ook kiezen voor wiskunde A. Probeer de beste papieren te hebben. Tijdens de vliegopleiding de beste resultaten te behalen en met solliciteren het beste te presteren. Ook bij een KLM kan je afgewezen worden.

Welke vliegopleiding in welk land je gaat doen, financiële ondersteuning zal je nodig hebben. Voor Cadet programs als TUI, British Airways, Quatar moet je een goede vooropleiding hebben. Mogelijk bijdragen in opleidingskosten en kosten voor campus en levensonderhoud. Financieel kan een HAVO/VWO - HBO/WO studie en daarna een baan in combinatie met vliegopleiding een optie zijn. Maar een HBO studie is niet kosteloos en met een DUO registratie is een financiering voor een vliegopleiding niet mogelijk.

De KLM Flight Academy is de beste optie in Nederland met garanties vanuit KLM en een financieringsarrangement bij ABNAMRO Bank. De EPST opleiding is financierbaar mits je ouders dit kunnen dragen. De ATC vliegopleiding heeft een financiering bij Knab bank.
AIS airlines financiert een klein deel van de opleiding, overgrote deel moet gedragen worden door de ouders.

Een financiering is altijd risicovol. Goede vooruitzichten zijn positief. Belangrijk zijn jouw prestaties, een goede vooropleiding en een mooie CV.
Piloot1999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-11-2017, 17:55   #7
Europe-American

Europe-American's Avatar

Begin met part time werk en vakantie werk om je zweefvliegen te betalen.
Vraag je over een paar jaar af of je inderdaad je ouders hiervoor financieel verantwoordelijk wil stellen.
Er zijn velen die het op eigen kracht gehaald hebben.
Waaronder Sigs.
Ik zou er ook tegen waarschuwen om hier te jong aan te beginnen.
Je hebt hier wel een bepaalde geestelijke volwassenheid voor nodig.
Fouten die je een carrière kunnen kosten zijn gauw gemaakt.
Vergeet ook de krijgsmacht niet. Weinigen worden aangenomen bij de Klu maar een korte termijn kontrakt kan je een groot deel van de kosten van een vliegopleiding opleveren.
Krijgsmacht betaalt ook een deel van een beroepsopleiding na uittreding.
Mogelijkheden genoeg in elk geval om hier de komende paar jaar over na te denken.
Ik wil zo snel mogelijk van school en mijn ouders betalen wel is niet de beste insteek.
En dat is een voorbeeld, ik weet dat jij dat niet zo gezegd heb maar zo las ik het wel.
Blijf vooral vragen stellen zou ik zeggen.
Oud 12-11-2017, 20:05   #8
InTheSky
heeft nog geen status

Ik ga zeker wat ruimer kijken. Waar ik wel mee zit met een studie in de USA of Canada zoals (naamposter) aangeeft is 65000 CAD nog wel te doen maar daar komen natuurlijk ook nog kosten bij zoals een kamer/appartement.

Ik ga het zeker proberen om VWO te gaan doen. Ik ben eerder van mavo doorgestroomd naar havo. De eis van mijn school is dat ik minimaal een 7 gemiddeld moet staan om door te kunnen stromen naar vwo. Ik weet pas tegen het einde van mijn examen jaar of ik dit ga halen en dan ben ik met de “selectie procedure” van de KLS al te laat. Ik denk wel dat ik die 7 ga halen maar 100% zeker is het natuurlijk niet.

Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
Vergeet ook de krijgsmacht niet. Weinigen worden aangenomen bij de Klu maar een korte termijn kontrakt kan je een groot deel van de kosten van een vliegopleiding opleveren.
Krijgsmacht betaalt ook een deel van een beroepsopleiding na uittreding.
Mogelijkheden genoeg in elk geval om hier de komende paar jaar over na te denken.
De Klu zie ik om eerlijk te zijn niet echt zitten. Mijn vader is vliegtuigmonteur bij de defensie en zo hoor ik er wel eens verhalen over.

Citaat:
Ik wil zo snel mogelijk van school en mijn ouders betalen wel is niet de beste insteek.
Dat is ook zeker niet mijn insteek. Ik bedoelde dat het voor mij niet mogelijk is om zo "even" de hele opleiding te kunnen betalen zonder financiering. Ik zit liever nog een paar jaar langer op school dan dat ik een verkeerde keuze maak.
Oud 13-11-2017, 04:47   #9
Europe-American

Europe-American's Avatar

Ik bedoelde de krijgsmacht in het algemeen omdat je kansen bij de Klu erg klein zijn voor een vliegende functie.
Er zijn genoeg ‘niet-combat’ functies binnen het militaire apparaat wat je werkervaring en inkomen oplevert.
Oud 13-11-2017, 07:03   #10
digits
At the home of the Gimli
glider

Airworker sinds: Apr 2006
Brevet: ATPL / FI
Typeratings: SA227 / BE20 / PA31 / B95A
Uren: 2500
Citaat:
Origineel gepost door Piloot1999 Bekijk Bericht
Belangrijk zijn jouw prestaties, een goede vooropleiding en een mooie CV.
Binnen Europa? Neen. Het is als een loterij winnen. Ga toch echt geen lening aan voor een vliegopleiding in Nederland.

Je gaat in Europa GEEN vliegjob vinden als 200 uur piloot.

Deze uitspraak is correct voor 95% van de afgestudeerde Europese piloten. Iedereen denkt dat ie de uitzondering zal zijn. Slechts 5% zal het misschien halen. En dat heeft bitterweinig te maken met prestaties of vooropleiding. Meer met: hoe ver wil je meegaan in pay2fly, wie ken je in welk bedrijf en welke antwoorden heb je goed gegokt op psychologische testen?
digits is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2017, 11:07   #11
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Brevet: ATPL
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Citaat:
Origineel gepost door InTheSky Bekijk Bericht
Ik ga zeker wat ruimer kijken. Waar ik wel mee zit met een studie in de USA of Canada zoals (naamposter) aangeeft is 65000 CAD nog wel te doen maar daar komen natuurlijk ook nog kosten bij zoals een kamer/appartement.

Ik ga het zeker proberen om VWO te gaan doen. Ik ben eerder van mavo doorgestroomd naar havo. De eis van mijn school is dat ik minimaal een 7 gemiddeld moet staan om door te kunnen stromen naar vwo. Ik weet pas tegen het einde van mijn examen jaar of ik dit ga halen en dan ben ik met de “selectie procedure” van de KLS al te laat. Ik denk wel dat ik die 7 ga halen maar 100% zeker is het natuurlijk niet.

De Klu zie ik om eerlijk te zijn niet echt zitten. Mijn vader is vliegtuigmonteur bij de defensie en zo hoor ik er wel eens verhalen over.

Dat is ook zeker niet mijn insteek. Ik bedoelde dat het voor mij niet mogelijk is om zo "even" de hele opleiding te kunnen betalen zonder financiering. Ik zit liever nog een paar jaar langer op school dan dat ik een verkeerde keuze maak.

Als ik je post leest, hoor ik alleen maar over mogelijke problemen. Kleine tip van mijn kant; ga in oplossingen denken, i.p.v. problemen. Dit wordt later ook van je verwacht.

M.a.w. ZORG dat je minstens een 7,5 gemiddeld staat voor je vakken. BEL de KLS, leg het verhaal voor, vraag of het mogelijk is aan de selectie deel te nemen, met als voorwaarde dat jij doorstroomt naar VWO. Leg het gewoon voor, nee heb je...

Concentreer je NIET op wat je NIET ziet zitten, focus je op wat je WEL wilt.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-11-2017, 02:39   #12
Europe-American

Europe-American's Avatar

Ik begrijp die haast niet als je pas 16 bent.
Met alle respect hoor maar ik denk dat er weinig volwassen genoeg zijn om op hun 16e door een assesment te komen.
Ik was het niet in elk geval.
Oud 14-11-2017, 10:40   #13
fokkerkoning!
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2004
Brevet: atpl
Typeratings: grote luchtvaart
Uren: +- 5000
Ik denk dat de KLS zeker met de nieuwe deal een hele goede optie is. Het heeft voor mij en velen met mij in het verleden prima gewerkt. Mocht dat niet lukken dan moet je echt goed om je heen gaan kijken hoe of wat, succes!
fokkerkoning! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-11-2017, 15:51   #14
InTheSky
heeft nog geen status

Bedankt voor alle reacties! Ik heb inmiddels de KLS gemaild met mijn vraag of het mogelijk is om na de selectie procedure nog VWO te gaan doen en daarnaar aan de opleiding te starten. Ook heb ik me aangemeld voor een open dag van de KLS, helaas zat die vol tot maart dus dat duurt nog even.

Citaat:
Ik begrijp die haast niet als je pas 16 bent.
Met alle respect hoor maar ik denk dat er weinig volwassen genoeg zijn om op hun 16e door een assesment te komen.
Ik was het niet in elk geval.
De reden dat ik dit zo jong al wil uitzoeken is omdat de selectieprocedure ook een paar maanden duurt. Als alles goed gaat heb ik met 17 jaar mijn havo binnen en eventueel met 19 jaar mijn VWO. Mocht ik de overstap naar VWO niet redden, vereisen ze bij de KLS dat je nog een aanvullende natuurkunde cursus doe.

Wat ik me nog afvraag:
Als ik straks mijn opleiding tot piloot heb afgerond, tellen vlieguren bij een baan als bijv. instructeur dat ook mee?
Oud 14-11-2017, 20:57   #15
Europe-American

Europe-American's Avatar

Alle motorvlieg uren tellen mee met de veronderstelling dat je aan een van de criteria voldoet:

- je bent de enige Piloot aan boord
- je bent de piloot onder instructie
- je bent de piloot die instructie geeft
- je bent een van de piloten in een vliegtuig wat onder dusdanige regelgeving vliegt dat je een multi-crew nodig hebt.

Als jij je vliegbrevet hebt en je vliegt met een maatje mee als passagier voor de lol mag je die uren niet mee rekenen om aan hogere ervarings-eisen te voldoen of voor de uitgifte van een hoger brevet.

Even heel kort door de bocht: je moet of zelf vliegen of nodig zijn.
En het zal wel aan mij liggen maar ik vind 19 ook nog jong om aan zo’n zware opleiding te beginnen. Het is niet bijzonder moeilijk maar wel heel erg veel. Zeker met die dwaze theorie in Europa.

Om nog even een andere discussie aan te zwengelen, ik zie hier voornamelijk een beetje tunnel vision: KLS KLS KLS KLS.....
Het mag een hele goede opleiding zijn, het is ook een van de zo niet de duurste optie die hier gegeven is. Financiering is niet gratis.
Oud 14-11-2017, 22:05   #16
fokkerkoning!
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2004
Brevet: atpl
Typeratings: grote luchtvaart
Uren: +- 5000
De prijs is flink omlaag gegaan: 84.000, en KLM betaalt het voor je terug mocht je na 5 jaar nog geen baan hebben. Over het algemeen een snelle weg naar een goedbetaalde baan met uitstekende baankansen en weinig risico. Ik durf voor het eerst in jaren mensen weer aan te raden de stap te wagen!
fokkerkoning! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-11-2017, 23:41   #17
Europe-American

Europe-American's Avatar

Ben benieuwd wat het addertje onder het gras is.
KLM/KLS zijn niet op een recente ochtend wakker geworden met een geweten en een liefdadige inslag. Daar is het zeker de industrie niet naar.
Staar je in elk geval niet blind op die ene glanzende kans.
Zorg voor een Plan B en een Plan C.

InTheSky ( en anderen) mijn houding komt misschien een beetje erg cynisch over op papier maar dat komt omdat ik zelf 13 jaar in de opleidings industrie heb gewerkt en daar wel het een en ander aan drama meegemaakt.
Maar ik bedoel het zeker niet slecht en probeer hier echt naar eer en geweten advies te geven.
Met inmiddels ook al 3.5 jaar niet meer verbonden aan welke school dan ook dus redelijk verschoond.
Maar mijn eigen ervaring als leerling en als opleider heeft natuurlijk mijn mening wat gekleurd.
Combineer al het advies, ga op zoek en maak een weloverwogen keuze.
Oud 16-11-2017, 05:07   #18
Wei Se
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2011
Citaat:
Als jij je vliegbrevet hebt en je vliegt met een maatje mee als passagier voor de lol mag je die uren niet mee rekenen om aan hogere ervarings-eisen te voldoen of voor de uitgifte van een hoger brevet.

Het is niet bijzonder moeilijk maar wel heel erg veel. Zeker met die dwaze theorie in Europa.
Als je alleen vliegt, ben je dan PIC?
Wat waren de zwaarste vakken?
Hoe zit het met helikopter piloten?

Is het niet mogelijk om het in stukken te doen? Stel je werkt enkele jaren, behaalt in die jaren rustig jou PPL en eventueel CPL. Doet eventueel leningen in stukken.

Het is moeilijk om kostprijzen te vinden. De enige site was executiveflight.nl

Volgens executiveflight en modulaire opleidingen zijn de kostprijzen het volgende:

1. Private Pilot License rond de €12.000.
2. Hourbuilding: Om CPL te behalen moet je aan 150 vlieguren komen. Stel je hebt net jou PPL behaalt en je hebt nu 50 vlieguren. Dan moet je nog 100 vlieguren zien te bekomen. Gemiddelde kostprijs huur all-in vliegtuig €100/u. Komt neer op €10.000.
3. Night Qualification €1.700.
4. Instrument Rating €14.000.
5. Commercial Pilot License €14.000.

Totale kostprijs = €51.700. Uiteraard hoe meer vlieguren je nodig hebt, hoe hoger de kostprijs.

Met het bovengenoemde kan je toch al beginnen werken als piloot? Natuurlijk op een klein vliegtuig en niet bij een grote airline. Als je eenmaal 1500 uren hebt, behaal je uw ATPL en kan je gaan solliciteren bij grote airlines.

Nu voor die lening moet je wel altijd een backup hebben. Zoals een diploma. Ik denk dat de bank dan wel gunstig gaat zijn of niet?
Wei Se is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-11-2017, 14:21   #19
Shockwave
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2012
Brevet: CPL
Typeratings: -
Uren: 1000
Wei Se, ik denk dat je jou totaal wel op zijn minst met een factor 1.5-2 kan vermenigvuldigen. Huur voor een lestoestel "all-in"(brandstof, landingsgelden, instructeur kosten etc) kan nooit zo laag liggen.
Shockwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-11-2017, 18:20   #20
Europe-American

Europe-American's Avatar

@ Wei Se,

Het gaat een beetje tegen forum etiquette in om op het onderwerp van iemand anders je eigen vragen er door heen te toeteren.

De reden dat ik toch je vraag beantwoord is omdat er in de verte zijdelings wel een kleine overlap is met de originele post.

Er zijn aan de burger zijde twee manieren om een opleiding te doen, Integrated of ModulaIR zoals dat heet.
Integrated is fulltime bij een doorgaans grotere school met airline contacten zoals Oxford, EPST of scholen die doe een airline gerund worden zoals de KLS.
Hier is altijd financiering voor nodig.

Modulair is de opleiding in gedeelten, doorgaans per Brevet of bevoegdheid.
Hier is niet altijd financiering voor nodig.
Even heel kort door de bocht met een simpel reken voorbeeld.
jij hebt een baan waarmee je per jaar 10,000E kan sparen.
Je gaat hier niet mee op vakantie of een andere auto maar je vliegopleiding mee betalen.

Jaar 1 - sparen
Jaar 2 - vakantie opnemen en PPL fulltime
Jaar 3 - Instrument Rating
Jaar 4 - time building
jaar 5 - ATPL examens
Jaar 6 CPL ME IR

In 6 jaar schadevrij ( lees schuldenvrij) op eigen kracht je opleiding betaald.
Hoe hoger het bedrag wat je kan sparen hoe korter het traject.
Meer geld kunnen sparen kan alleen met een beter betaalde baan en die krijg je weer met de hoogste vervolgopleiding. Zie je een trend hier?

Niet je ouders vragen om alles op het spel te zetten om je te financieren maar zeg eens: Pa en Ma, jullie kunnen me het beste helpen als ik de komende 6 jaar nog thuis mag wonen.

De houding van ik wil morgen klaar zijn en iemand anders moet er maar voor betalen kriebelt bij mij een beetje...

* Als nagedachte:
Ik begrijp ook wel dat als je nu 16-18 jaar bent dat 6 jaar goddeloos lang lijkt.
Van je herinneringen van de lagere school tot aan waar je nu bent
Maar geloof me als ik zeg dat we dat allemaal zijn geweest.
Denk eens aan 16-18 jaar lening terugbetalen, dat is net zo lang als je nu al bezig bent......
Als je met bovenstaande op je 19e begint ben je op je 25e klaar.

Laatst aangepast door Europe-American : 16-11-2017 om 20:25
Oud 17-11-2017, 05:42   #21
Wei Se
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2011
Citaat:
Origineel gepost door Shockwave Bekijk Bericht
Wei Se, ik denk dat je jou totaal wel op zijn minst met een factor 1.5-2 kan vermenigvuldigen. Huur voor een lestoestel "all-in"(brandstof, landingsgelden, instructeur kosten etc) kan nooit zo laag liggen.
Mijn excuses, het zijn 'dry' prijzen.

Citaat:
@ Wei Se,

Het gaat een beetje tegen forum etiquette in om op het onderwerp van iemand anders je eigen vragen er door heen te toeteren.

De reden dat ik toch je vraag beantwoord is omdat er in de verte zijdelings wel een kleine overlap is met de originele post.

Er zijn aan de burger zijde twee manieren om een opleiding te doen, Integrated of Modulair zoals dat heet.
Integrated is fulltime bij een doorgaans grotere school met airline contacten zoals Oxford, EPST of scholen die doe een airline gerund worden zoals de KLS.
Hier is altijd financiering voor nodig.

Modulair is de opleiding in gedeelten, doorgaans per brevet of bevoegdheid.
Hier is niet altijd financiering voor nodig.
Even heel kort door de bocht met een simpel reken voorbeeld.
jij hebt een baan waarmee je per jaar 10,000E kan sparen.
Je gaat hier niet mee op vakantie of een andere auto maar je vliegopleiding mee betalen.

Jaar 1 - sparen
Jaar 2 - vakantie opnemen en PPL fulltime
Jaar 3 - Instrument rating
Jaar 4 - time building
jaar 5 - ATPL examens
Jaar 6 CPL ME IR

In 6 jaar schadevrij ( lees schuldenvrij) op eigen kracht je opleiding betaald.
Hoe hoger het bedrag wat je kan sparen hoe korter het traject.
Meer geld kunnen sparen kan alleen met een beter betaalde baan en die krijg je weer met de hoogste vervolgopleiding. Zie je een trend hier?

Niet je ouders vragen om alles op het spel te zetten om je te financieren maar zeg eens: Pa en Ma, jullie kunnen me het beste helpen als ik de komende 6 jaar nog thuis mag wonen.

De houding van ik wil morgen klaar zijn en iemand anders moet er maar voor betalen kriebelt bij mij een beetje...

* Als nagedachte:
Ik begrijp ook wel dat als je nu 16-18 jaar bent dat 6 jaar goddeloos lang lijkt.
Van je herinneringen van de lagere school tot aan waar je nu bent
Maar geloof me als ik zeg dat we dat allemaal zijn geweest.
Denk eens aan 16-18 jaar lening terugbetalen, dat is net zo lang als je nu al bezig bent......
Als je met bovenstaande op je 19e begint ben je op je 25e klaar.
Dat is ook de reden waarom ik de vraag hier heb gepost. Ben het erover met je eens. Mijn ouders kunnen de opleiding niet bekostigen en om even een ton te komen vragen, dat moet je ook wel kunnen. Als je een rijke familie hebt, why not? Maar als je weet dat het op het randje is of toch moeilijk wordt, ja dan zou ik dat zelf niet doen.

Op het internet zie ik soms personen van 30 of 35 jaar die nog aan hun piloten opleiding beginnen.
Wei Se is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels