.:.

Ga Terug   Airwork > Duitsland > Lufthansa

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 19-05-2013, 23:40   #41
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Airworker sinds: Aug 2001
Brevet: ATPL
Typeratings: 737
Uren: >6000
Space invader,
weet ik, ik reageerde specifiek op de gequote alinea mbt sociale premies, deze is deels onjuist.

Xolon,
verandering van base of contract: bye bye grandfather rights.
Zit je rechts of links (eventueel via pm)? Gefeliciteerd met NRN, ik maak een plaatsje voor je vrij

Sorry voor de topic kaap, een mod mag dit ook naar RYR forum verplaatsen.
JC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-05-2013, 09:34   #42
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
Als de hoofdvestiging van je werkgever niet in Duitsland zit , kunnen ze je niet dwingen om in Duitsland belasting te betalen - althans volgens huidige wetgeving.
Als dat nieuwe verdrag er zo door komt wordt het vanaf 2014 een ander verhaal...
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-08-2013, 14:05   #43
Compadre
heeft nog geen status

Compadre's Avatar

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Citaat:
Origineel gepost door oboema Bekijk Bericht
Gestald inkomen
*
Voor belastingplichtigen welke door het nieuwe verdrag worden onderworpen aan Nederlandse belastingheffing geldt dat zij hun eventueel gestalde restant persoonsgebonden aftrek en/of hypotheekrente in mindering kunnen gaan brengen op het in Nederland op te geven inkomen.
*
Als ik het goed begrijp kan ik dus mijn persoonsgebonden aftrek in NL van mijn opleiding gaan gebruiken, wonende in NL en werkend in Duitsland. Scheelt me weer even een hoop geld.

Echter woon ik op dit moment in Duitsland en betaal daar ook belasting, met mijn Steuerberater probeer ik op dit moment mijn opleiding ook in Duitsland af te trekken van de belasting.

De vraag is nu: mag en kan de persoonsgebonden aftrek in 2 landen (NL & D dus) gebruikt worden, of kan je het maar in 1 land gebruiken? Iemand ervaring daarmee? Klinkt vrij tricky namelijk...

Anders zou ik theoretisch in Duitsland kunnen blijven wonen, om daar de hele PA te verbruiken, om vervolgens naar NL te verhuizen en het spelletje nog een keer opnieuw te spelen.

Grüßle
Compadre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2013, 10:00   #44
cheeta
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: frozen ATPL
Typeratings: Avro RJ85, CRJ 700/900
Uren: Voor iedere start ongeveer een uur
Kort vraagje, Is er al iets meer bekend over het belastingverdrag?
Zag in de lijst van belastingverdragen dat het nu ter behandeling voorligt.
Als iemand meer info heeft dan hoor ik dat graag.
Groeten
cheeta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2013, 12:55   #45
Papa Hotel
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2003
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: B737
Uren: 4000+
Ik ben sinds kort ook in de materie gedoken met het oog op een verhuizing terug naar NL ergens in 2014. Nu zie ik dat het nieuwe verdrag waarschijnlijk per 1 januari 2015 ingaat; een jaar vertraagd. Nu staat in artikel 8, lid 1:

Citaat:
Voordelen uit de exploitatie van schepen of luchtvaartuigen in internationaal verkeer zijn slechts belastbaar in de verdragsluitende staat waarin de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming is gelegen.
Lijkt er dus op dat het allemaal goed gaat komen?
Papa Hotel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2013, 20:33   #46
Robin200
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: Jumbo, ex-Bobby/Candy
Uren: 9k+
voor jou geldt art. 14
Robin200 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2013, 21:05   #47
Supergrover
Ik maak de bedden wel op

Supergrover's Avatar

Airworker sinds: Apr 2003
Typeratings: 777
Uren: 7000+
Van de belastingdienst-site:

Privé ›Internationaal ›Fiscale regelingen ›Nieuw belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland ›Werknemer in Nederland (waaronder overheid) ›U werkt aan boord van een schip of Luchtvaartuig › U werkt aan boord van een schip of luchtvaartuig

U werkt aan boord van een schip of luchtvaartuig

Lees voor
Is 1 van de volgende situaties op u van toepassing?

U werkt (bijvoorbeeld als matroos) aan boord van een schip in het internationale verkeer.
U werkt (bijvoorbeeld als Piloot) aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer.
U werkt aan boord van een schip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren.
Dan is het voor de belasting van belang in welk land u woont. Woont u in Duitsland, dan betaalt u in Duitsland belasting.

Let op!
De afspraken voor personeel dat werkt aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer kunnen nog wijzigen.

Voorbeeld: werken aan boord van een schip in het internationale verkeer
U woont in Duitsland en bent werkzaam als matroos bij een in Nederland gevestigde rederij. U verricht uw werkzaamheden aan boord van een zeecontainerschip. Regelmatig vaart u van Hamburg via Londen naar Rotterdam.

Omdat u in Duitsland woont, betaalt u in Duitsland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat het schip in Nederland is.

Voorbeeld: werken aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer
U woont in Duitsland en bent werkzaam als piloot bij een in Nederland gevestigde luchtvaartmaatschappij. U verricht uw werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig. U vliegt tussen de luchthavens van Amsterdam en Berlijn.

Omdat u in Duitsland woont, betaalt u in Duitsland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat u in Amsterdam bent.

Voorbeeld: werken aan boord van een schip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren
U woont in Duitsland en bent werkzaam als schipper bij een in Nederland gevestigde rederij. U verricht uw werkzaamheden aan boord van een binnenvaartschip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren. Het schip bevaart de binnenwateren van Duitsland en Nederland.

Omdat u in Duitsland woont, betaalt u in Duitsland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat u op de Nederlandse binnenwateren vaart.

Let op!
De nieuwe afspraken voor werknemers aan boord van een schip of luchtvaartuig kunnen ongunstiger voor u zijn dan de afspraken die gelden tot en met 2014. Hebt u financieel nadeel door de nieuwe afspraken? Dan kunt u kiezen voor toepassing van het overgangsrecht.
Supergrover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2013, 21:07   #48
Supergrover
Ik maak de bedden wel op

Supergrover's Avatar

En de omgekeerde versie:

Privé ›Internationaal ›Fiscale regelingen ›Nieuw belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland ›Werknemer in Duitsland (waaronder overheid) › U werkt aan boord van een schip of Luchtvaartuig

U werkt aan boord van een schip of luchtvaartuig

Lees voor
Werkt u aan boord van een schip of luchtvaartuig? En is 1 van de volgende situaties op u van toepassing?

U werkt (bijvoorbeeld als matroos) aan boord van een schip in het internationale verkeer.
U werkt (bijvoorbeeld als Piloot) aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer.
U werkt aan boord van een schip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren.
Dan is het voor de belasting van belang in welk land u woont. Woont u in Nederland, dan betaalt u in Nederland belasting.

Let op!
De afspraken voor personeel dat werkt aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer kunnen nog wijzigen.

Voorbeeld: werken aan boord van een schip in het internationale verkeer
U woont in Nederland en werkt als matroos bij een in Duitsland gevestigde rederij. U doet uw werk aan boord van een zeecontainerschip. Regelmatig vaart u van Hamburg via Londen naar Rotterdam.

Omdat u in Nederland woont, betaalt u in Nederland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat het schip in Duitsland is.

U woont in Nederland en werkt als piloot bij een in Duitsland gevestigde luchtvaartmaatschappij. U doet uw werk aan boord van een luchtvaartuig. U vliegt tussen de luchthavens van Amsterdam en Berlijn.

Omdat u in Nederland woont, betaalt u in Nederland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat u in Berlijn bent.

U woont in Nederland en werkt als schipper bij een in Duitsland gevestigde rederij. U doet uw werk aan boord van een binnenvaartschip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren. Het schip bevaart de binnenwateren van Duitsland en Nederland.

Omdat u in Nederland woont, betaalt u in Nederland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat u op de Duitse binnenwateren vaart.

Let op!
De nieuwe afspraken voor werknemers aan boord van een schip of luchtvaartuig kunnen ongunstiger voor u zijn dan de afspraken die gelden tot en met 2014. Hebt u financieel nadeel door de nieuwe afspraken? Dan kunt u kiezen voor toepassing van het overgangsrecht.
Oud 12-12-2013, 14:13   #49
Papa Hotel
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Robin200 Bekijk Bericht
voor jou geldt art. 14
Ok en voor wie geldt dan Artikel 8? Dacht namelijk dat wij tot deze uitzonderingsgroep behoorden. Supergrover, de tekst op de website heb ik inderdaad gelezen, maar was dus in de veronderstelling dat er een uitzondering gemaakt gaat worden voor de beroepsgroep in Artikel 8. Ligt het aan mij of is dit enigszins verwarrend?
Oud 12-12-2013, 14:43   #50
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
Is artikel 8 niet het bedrijf wat de vliegtuigen exploiteert? Dus de voordelen die bedrijven erui halen? Of is dit klok klepel?
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-12-2013, 14:53   #51
Papa Hotel
heeft nog geen status

Ik geloof dat je gelijk hebt. Ik vind het alleen vreemd dat er dan gesproken wordt over "de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming". Robin200, heeft het nog zin om het ministerie van Financiën aan te schrijven waar je het eerder over had?
Oud 12-12-2013, 16:07   #52
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Papa Hotel Bekijk Bericht
Ik geloof dat je gelijk hebt. Ik vind het alleen vreemd dat er dan gesproken wordt over "de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming". Robin200, heeft het nog zin om het ministerie van Financiën aan te schrijven waar je het eerder over had?
De maatschappij exploteert de vliegtuigen, de vlieger vliegt ze. Maatschappij is Artikel 8. De vlieger artikel 14.

Over je vraag over de plaats van de leiding van de onderneming, even een voorbeeld.

RYR opent een base in Weeze. RYR is een Iers bedrijf. Die betaalt dus de belasting in Ierland en niet in Duitsland daar de werkelijke BV in Ierland is bevestigd. Als ik het goed begrijp tenminste...
Oud 12-12-2013, 19:06   #53
Supergrover
Ik maak de bedden wel op

Supergrover's Avatar

Er staat wel bij dat het voor piloten nog kan wijzigen, dus er is nog niets zeker...
Oud 12-12-2013, 22:49   #54
Robin200
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Papa Hotel Bekijk Bericht
Neen, niet om de al ingeslagen weg af te buigen. Dat proces is al in gang gezet. Zie de opmerking van Supergroover. Maar je kunt natuurlijk nog wel even je hart luchten bij Weekers.
Oud 13-12-2013, 14:56   #55
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
RYR opent een base in Weeze. RYR is een Iers bedrijf. Die betaalt dus de belasting in Ierland en niet in Duitsland daar de werkelijke BV in Ierland is bevestigd. Als ik het goed begrijp tenminste...

Dat grapje gaat ze volgens mij overal in EU nog zwaar opbreken , maar dat geheel terzijde.
Oud 13-12-2013, 16:19   #56
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Peer van Eersel Bekijk Bericht
Dat grapje gaat ze volgens mij overal in EU nog zwaar opbreken , maar dat geheel terzijde.
Inderdaad ....
Dat bedacht ik me ook toen ik het neerpende
Oud 14-12-2013, 19:10   #57
cheeta
heeft nog geen status

Brevet: frozen ATPL
Typeratings: Avro RJ85, CRJ 700/900
Uren: Voor iedere start ongeveer een uur
http://www.go-euregio.eu/sites/defau...0Cie%20Fin.pdf

Hier kan men lezen dat de politiek toch zelf ook wat vraagtekens heeft bij het verdrag. Op pagina 9 staat een stuk over Personeel aan boord van vliegtuigen.
Is al iets ouder, maar vond het desondanks interessant om te lezen.
cheeta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-12-2013, 19:30   #58
Robin200
heeft nog geen status

!Finally!
Oud 15-12-2013, 01:52   #59
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Thumbs up

Ja ,interessant - ook die rare regeling dat je loonbelasting naar het ene land zou gaan en je sociale premies naar het andere wordt even aangehaald alsmede de ongelijkheid op de werkvloer.

Biedt perspectief , was blij het te lezen
Oud 16-12-2013, 10:45   #60
Papa Hotel
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
De maatschappij exploteert de vliegtuigen, de vlieger vliegt ze. Maatschappij is Artikel 8. De vlieger artikel 14.

Over je vraag over de plaats van de leiding van de onderneming, even een voorbeeld.

Dank, het is me helemaal duidelijk. cheeta ook bedankt voor het verslag. Erg interessant en laten we hopen op een goede afloop.
Oud 19-12-2013, 15:47   #61
Papa Hotel
heeft nog geen status

Overigens heeft de staatssecretaris vorige maand, 22 november 2013, een nota gepubliceerd n.a.v. het eerder door cheeta genoemde verslag. Vanaf pagina 22 gaat Weekers dan in op onze situatie. De volgende twee alinea's zijn interessant:

Citaat:
De leden van de fracties van de PvdA, het CDA en D66 vragen of ik kan ingaan op de mogelijke inkomensachteruitgang van met name piloten. Specifiek vragen de leden van de fractie van de PvdA of ik mij herken in de cijfers waarbij werknemers van luchtvaartmaatschappijen tussen de 8% en 28% in inkomen terugvallen. Zoals eerder toegelicht, leek het een goede keuze om belastingheffing voor onder meer verkeersvliegers in de woonstaat te laten plaatsvinden, omdat voor Nederlandse verkeersvliegers die werken voor een Duitse luchtvaartonderneming, Nederland dan rekening kan houden met hun persoonlijke en gezinssituatie. Opgemerkt kan overigens nog worden dat ook het met het Verenigd Koninkrijk gesloten belastingverdrag (2008) een overeenkomstige bepaling bevat. Evenwel is nu gebleken dat het uitgangspunt van een uitsluitende woonstaatheffing voor een groep verkeersvliegers die in Nederland wonen en voor een Duitse luchtvaartonderneming werken nadelige fiscale gevolgen heeft. Er zou een koopkrachtverlaging kunnen optreden van ongeveer 10 tot 25%, afhankelijk van de hoogte van het salaris en persoonlijke omstandigheden. Voor deze inkomensachteruitgang bestaan twee oorzaken. Doordat premieheffing en belastingheffing niet in hetzelfde land plaatsvinden, ondervindt juist deze groep een nadeel. Verder blijkt Duitsland tamelijk ruime belastingvrijstellingen voor dergelijk personeel te geven, die zij kwijtraken op het moment dat Nederland het heffingsrecht verkrijgt. De inkomenseffecten blijken groter te zijn dan tijdens de onderhandelingen door beide delegaties werd gedacht. Hoewel ook met de sector in algemene zin (naar aanleiding van artikel 8 en artikel 15, derde lid, van het OESO-modelverdrag) in de loop der jaren wel contact is geweest over een gewenste regeling, is er nooit een sterk signaal naar voren gekomen dat als gevolg van bovengenoemde twee oorzaken het koopkrachteffect zo aanzienlijk zou zijn. De praktijk leert inmiddels dus anders. Van de scheepvaartsector verneem ik dergelijke signalen vooralsnog niet. Overigens lijkt bij stewardessen etc. het beschreven effect zich minder voor te doen. Dat beperkt de groep die wezenlijke effecten zou kunnen gaan ervaren tot een aantal dat vermoedelijk tussen de honderd en twee honderd mensen ligt.
en

Citaat:
Op de vraag van de leden van de fracties van de PvdA, het CDA en van D66 in hoeverre het wenselijk is om deze achteruitgang te compenseren, kan ik zeggen dat ik in contact ben getreden met Duitsland. Inmiddels is een protocol waarin wordt uitgegaan van een uitsluitend heffingsrecht voor het land waarin de werkelijke leiding van de lucht- of scheepvaartonderneming zich bevindt, onderwerp van gesprek. Ik houd u daaromtrent op de hoogte.
We wachten het af.
Oud 19-12-2013, 22:45   #62
Robin200
heeft nog geen status

Heb je een link?
Oud 19-12-2013, 22:51   #63
Papa Hotel
heeft nog geen status

Ja, je kan in mijn vorige bericht op het woord nota klikken en anders is hier de hele link:

http://www.rijksoverheid.nl/document...t-verslag.html
Oud 19-12-2013, 23:06   #64
Robin200
heeft nog geen status

Thanx, ik heb hem inmiddels hier gevonden:
http://www.parlementairemonitor.nl/9...0/vjafncqguaz5
Oud 28-12-2013, 11:40   #65
Slim
heeft nog geen status

Slim's Avatar

Airworker sinds: Nov 2002
Brevet: bevroren unit....
Typeratings: MD-11, CRJ (ex), ATR (ex)
Uren: 4000 nog wat
Hmmm...klinkt alsof het onderwerp nog helemaal open staat eigenlijk.

Sent from my IdeaTab S6000-F using Tapatalk
Slim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-03-2014, 18:13   #66
TangoZulu
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2005
Typeratings: B757/767
Uren: 2500+
Stuur een bericht via MSN naar TangoZulu
In het verleden was dit nog niet van toepassing op mijn situatie aangezien ik niet voor een Duitse firma werkte. Dit zal binnenkort wel het geval zijn..

Op dit moment staat er op de website van de belastingdienst dat het nieuwe verdrag per 01-01-2015 in gaat en dat er nog wijzigingen toegepast kunnen worden. Mocht het nieuwe verdrag blijven zoals hij nu is, wat ik overigens niet hoop(!), kunnen we (als pleister op de wonden) gebruik maken van het overgangsrecht. Het recht om nog max. 1 jaar gebruik te maken van het oude belastingverdrag.

Is er al wat meer nieuws vanuit het Min. v. Fin/De Kamers? Iemand een update?
TangoZulu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-03-2014, 18:47   #67
Supergrover
Ik maak de bedden wel op

Supergrover's Avatar

Je krijgt wel hypotheekrenteaftrek. Die ga ik dan weer kwijtraken :-(. Ik heb nog niets gehoord/gelezen. Eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van, waarom zouden ze al die moeite doen voor een paar "rijke" piloten?
Oud 18-04-2014, 12:17   #68
Neos
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2007
Brevet: CPL -f-ATPL - ME-IR
Typeratings: A320 family
Uren: -
Quote uit een nieuw stuk:

Naar aanleiding van signalen die mij hebben bereikt dat het nieuwe Verdrag grote negatieve inkomenseffecten zou meebrengen voor het personeel aan boord van Luchtvaartuigen in het internationale verkeer, en nadat hierover is gesproken met vertegenwoordigers van de sector, is contact gezocht met de Duitse verdragsonderhandelingsdelegatie. Daarbij is aan Duitsland voorgesteld om voor de toewijzing van het heffingsrecht over het salaris in verband met de uitoefening van een dienstbetrekking aan boord van een schip of luchtvaartuig in het internationale verkeer alsnog aan te sluiten bij het verdragsland waar de werkelijke leiding van de scheep- of luchtvaartonderneming zich bevindt. In essentie zou dat een terugkeer behelzen naar de regeling onder het huidige Verdrag, zij het dat zou worden aangesloten bij de actuele tekst van het OESO-modelverdrag (artikel 14, derde lid). Duitsland heeft in beginsel positief op dit voorstel gereageerd. Daarop heeft Nederland een concept wijzigingsprotocol opgesteld, waarover beide landen het thans in hoofdlijnen ambtelijk eens zijn en dat derhalve naar verwachting binnen afzienbare tijd zou kunnen worden geparafeerd en (vervolgens) ondertekend.

Begrijp ik daar nu goed uit dat ze voor ons alles bij het oude willen laten??

(Link: http://www.parlementairemonitor.nl/9...0/vjitispyj9r2 )
Neos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-04-2014, 22:29   #69
Robin200
heeft nog geen status

Yep.
Oud 19-04-2014, 17:45   #70
Neos
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2007
Brevet: CPL -f-ATPL - ME-IR
Typeratings: A320 family
Uren: -
Mooi.
Neos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-05-2014, 14:39   #71
Starfighter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2009
Brevet: CPL
Typeratings: 757/767
Uren: 2500+
Top! Weet iemand of Ilse nog steeds de contactpersoon is voor deze kwestie? De belastingdienst grensarbeiders mag over de voortgang van het verdrag geen informatie verstrekken...
Starfighter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-10-2014, 23:19   #72
Robin200
heeft nog geen status

De leden Neppérus (VVD), Nijboer (PvdA) en Omtzigt (CDA) hebben tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel ervoor gepleit dat personeel aan boord van luchtvaartuigen in internationaal verkeer belasting blijft betalen in het land waar de werkelijke leiding van de luchtvaartonderneming zich bevindt. Het lid Omtzigt heeft er verder op gewezen dat de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) heeft aangegeven dat toewijzing van het heffingsrecht over het salaris van zeevarenden aan het land waar de leiding van de onderneming is gelegen, nadelig kan zijn vanuit het oogpunt van administratieve lasten. Het wijzigingsprotocol is ingegeven door de zorgen die zijn geuit over de gevolgen voor de netto inkomenspositie van in het bijzonder in Nederland wonende piloten in dienst van Duitse luchtvaartondernemingen, wanneer in lijn met de oorspronkelijke tekst van het Verdrag het heffingsrecht over het salaris van deze groep naar het woonland zou verschuiven. Het wijzigingsprotocol waarover thans met Duitsland overeenstemming is bereikt, neemt deze zorgen weg. Het overeengekomen wijzigingsprotocol is daarbij gestoeld op het vaste internationale gebruik om zeevarenden in belastingverdragen hetzelfde te behandelen als het «vliegende» personeel. Dit brengt mee dat de oorspronkelijk voorgenomen woonstaatheffing niet alleen voor, kort gezegd, piloten, maar ook voor zeevarenden van de baan is. Voor zover één en ander meer administratieve lasten voor reders zou kunnen meebrengen, is dit het gevolg van de bewuste keuze die is gemaakt om de problematiek van de piloten op te lossen. Naar de mate dat inderdaad sprake zou zijn van in Duitsland wonende zeevarenden kan onder omstandigheden in Nederland een beroep worden gedaan op artikel 2, derde en vierde lid, Wet op de loonbelasting 1964, dat onder bepaalde voorwaarden voorziet in een belastingvrijstelling. In overleg met de Duitse bevoegde autoriteit wordt thans bezien in welke gevallen deze bepaling na inwerkingtreding van het Verdrag toepassing kan vinden.2
Oud 15-10-2014, 08:45   #73
Supergrover
Ik maak de bedden wel op

Supergrover's Avatar

Hoi Robin 200,

Ziet er naar uit dat ik mijn hypotheekrenteaftrek behoud Heb je ook een bron? Of de nieuwe wetstekst?

Grüße aus Sesamstraße
Oud 15-10-2014, 20:22   #74
Robin200
heeft nog geen status

Nee, dus juist niet. Alles blijft bij het oude.

http://www.parlementairemonitor.nl/9...0/vjn1oti2lfuj
Oud 16-10-2014, 21:34   #75
Supergrover
Ik maak de bedden wel op

Supergrover's Avatar

Ik bedoelde het nieuwe concept dat al klaar lag, aangepast met de allernieuwste veranderingen uit jouw link. Dus het nieuwe belastingverdrag zoals dat per 1 jan in moet gaan.
Oud 28-04-2016, 10:24   #76
Supergrover
Ik maak de bedden wel op

Supergrover's Avatar

Inmiddels 1,5 jaar verder. Het verdrag is na veel vertraging per 1-1-16 ingegaan. Zoals ik het zie, en de belastingdienst mij bevestigd heeft, moeten we in het woonland belasting gaan betalen. Iemand nog belasting tips voor vliegend personeel (werkend in NL, wonend in D) bij de Duitse belasting? Geloof dat er veel via reiskosten teruggevraagd kan worden?
Oud 28-04-2016, 17:03   #77
Raphael_Lito
heeft nog geen status

Raphael_Lito's Avatar

Brevet: CPL
Typeratings: ...
Uren: Nog niet genoeg...
Je kunt sowieso nog een jaar gebruik maken van de overgangsregeling.
Verder is er in januari een handtekening gezet onder het bovengenoemde wijzigingsprotocol. Hopelijk wordt dit protocol nog in 2016 geratificeerd, dan blijft alles bij het oude.

http://taxlive.nl/-/wijzigingsprotoc...land-duitsland

Sent from my iPhone using Tapatalk
Raphael_Lito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-05-2016, 07:52   #78
Robin200
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Supergrover Bekijk Bericht
Inmiddels 1,5 jaar verder. Het verdrag is na veel vertraging per 1-1-16 ingegaan. Zoals ik het zie, en de belastingdienst mij bevestigd heeft, moeten we in het woonland belasting gaan betalen. Iemand nog belasting tips voor vliegend personeel (werkend in NL, wonend in D) bij de Duitse belasting? Geloof dat er veel via reiskosten teruggevraagd kan worden?
Belastingprogrammaatje aanschaffen und los geht's. Ik gebruik zelf Steuer Spar Erklärung.
Oud 17-04-2017, 09:32   #79
Stephan88
Op de grond..

Airworker sinds: Mar 2012
Typeratings: 757/767
Uren: +2k
Any update?

Goedemorgen collega's,

Klopt het dat we daadwerkelijk premies voor AOW etc. in NL moeten gaan betalen vanaf 1-1-'16? Loonbelasting zie ik nu niet staan, maar ik zie wel dat de Nederlandse Belastingdienst sociale premie's wilt innen.. Any tips?

Stephan
Stephan88 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels