.:.
Oud 22-04-2013, 20:12   #1
bartjuh-b
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2010
Brevet: CPL IR
Typeratings: geen
Uren: 190
Brevetverlenging/omzetting

Beste leden,

Ik zal eerst even mijn situatie uitleggen.
Over 2 weken begin ik mijn typerating.
Wanneer ik mijn typerating heb afgerond wordt mijn ME/IR verlengd.
Tevens wordt mijn licentie op dit moment omgezet naar een Ierse licentie.

Mijn IR is geldig tot 1 aug 2013
Mijn MEP is geldig tot 1 aug 2013
Mijn SEP is geldig tot 1 juni 2013

Graag wil ik ook mijn SEP geldig houden/verlengen, ik heb mijn 12 uur in het afgelopen jaar gevlogen dus ik hoef eigenlijk alleen nog een '13e' uur te vliegen.

Ik heb KIWA gebeld zij konden mij helaas geen antwoord geven.

Dus kan ik nou hier in Nederland mijn 13e uur vliegen of moet ik een check doen in Ierland?

Wie o wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Gr, Bart
bartjuh-b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2013, 20:33   #2
chupito
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2005
Brevet: ATPL
Typeratings: ja
Uren: een paar
Citaat:
Origineel gepost door bartjuh-b Bekijk Bericht
Beste leden,

Ik zal eerst even mijn situatie uitleggen.
Over 2 weken begin ik mijn typeRating.
Wanneer ik mijn typerating heb afgerond wordt mijn ME/IR verlengd.
Tevens wordt mijn licentie op dit moment omgezet naar een Ierse licentie.

Mijn IR is geldig tot 1 aug 2013
Mijn MEP is geldig tot 1 aug 2013
Mijn SEP is geldig tot 1 juni 2013

Graag wil ik ook mijn SEP geldig houden/verlengen, ik heb mijn 12 uur in het afgelopen jaar gevlogen dus ik hoef eigenlijk alleen nog een '13e' uur te vliegen.

Ik heb KIWA gebeld zij konden mij helaas geen antwoord geven.

Dus kan ik nou hier in Nederland mijn 13e uur vliegen of moet ik een check doen in Ierland?

Wie o wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Gr, Bart
Het is heel goed mogelijk dat je je SEP mag verlengen tijdens je typeRating. Je hebt je 12 uur gemaakt en als ik goed ben ingelicht is het zojuist veranderd.

6.2 In order to revalidate SEP and TMG class ratings by experience an applicant shall:
 Within the 12 months preceding the expiry of the rating, complete 12 hours flight time in the relevant class (a single- engine piston aeroplane if SEP rating held, a touring motor glider if TMG rating held or either if both ratings are held), including:
 6 hours as pilot in command;
 12 take-offs and 12 landings; and,
A training flight of at least one hour with a Flight Instructor (FI) or Class Rating Instructor (CRI). Note that this means an FI or CRI holding a valid EASA instructor certificate. Note also that the UK CAA has filed an alternative acceptable means of compliance to FCL.740.A such that this requirement may be satisfied if the applicant receives instruction totalling at least one hour from the same instructor in the course of a maximum of three flights. This is to cater, for example, for aerobatic flight training where the duration of each flight may be limited, or for training flights that are curtailed due to deteriorating weather conditions. Applicants shall be exempted from this flight if they have passed a class or type Rating proficiency check or skill test in any other class or type of aeroplane.
chupito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2013, 21:36   #3
bartjuh-b
heeft nog geen status

Beste Chupito,

Bedankt voor je snelle antwoord!
Als ik het dus goed begrijp moet ik dus nog een uur met een EASA FI or CRI vliegen, dit kan in Nederland of bijvoorbeeld in Engeland.

'Applicants shall be exempted from this flight if they have passed a class or type Rating proficiency check or skill test in any other class or type of aeroplane.'

Betekend bovenstaande niet dat ik eigenlijk helemaal niet hoef te vliegen en dat ik na mijn typerating gewoon SEP kan verlengen of is dit te makkelijk?!

Gr, Bart
Oud 22-04-2013, 22:12   #4
chupito
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2005
Brevet: ATPL
Typeratings: ja
Uren: een paar
Citaat:
Origineel gepost door bartjuh-b Bekijk Bericht
Beste Chupito,

Bedankt voor je snelle antwoord!
Als ik het dus goed begrijp moet ik dus nog een uur met een EASA FI or CRI vliegen, dit kan in Nederland of bijvoorbeeld in Engeland.

'Applicants shall be exempted from this flight if they have passed a class or type rating proficiency check or skill test in any other class or type of aeroplane.'

Betekend bovenstaande niet dat ik eigenlijk helemaal niet hoef te vliegen en dat ik na mijn typerating gewoon SEP kan verlengen of is dit te makkelijk?!

Gr, Bart
Idd dat laatste. Niet vliegen, je laten aftekenen dior de TRE. Van te voren even vragen aan hem/haar.
chupito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-04-2013, 22:31   #5
punk
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2005
Brevet: ATPL(A) CPL(H) TRI/TRE
Typeratings: B-737
Uren: 16K+
Dat klopt
Je training vlucht mag mits je aan de uren eis voldoet (en dat doe je)
worden vervangen door de Typerating FCL /Skill test afgenomen door een TRE.
Moet je wel formulier verklaring ervarings uren meenemen, dat kan je vinden op de site van de KIWA

hier dus
http://www.kiwaregister.nl/uploadedF...aringsuren.pdf
punk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-04-2013, 14:34   #6
bartjuh-b
heeft nog geen status

Thanks guys!
Net nog KIWA gebeld, die konden mij niet verder helpen omdat al mijn gegevens al zijn getransferred naar de ierse autoriteiten.
Dus daarheen gebeld, als ik het goed verstaan heb moet op https://www.iaa.ie/pl_application-forms een soort gelijk formulier downloaden. Een trainingsvlucht met een EASA FI doen die tekend mijn uren af, dit opsturen naar Ierland en dan wordt het geregeld.
Dus ben benieuwd!
Gr, Bart
Antwoord

Tags
brevet, licentie, mep, sep, verlenging

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels