.:.

Ryanair

« Vorige hoofdstuk   Selecties en aannames airlines
  Volgende hoofdstuk »

Adres
Ryanair, Corporate Head Office, Dublin Airport, Dublin, Ireland
www.ryanair.com

Een hoop info kan je rechtstrees uit de volgend tread halen:
Ryanair assessment feedback

Verdere, algemene info:

Inhoud

CAE Brussel

Simcheck op de 737-300. Tijdens sessie 1 worden je manual flying skills beoordeeld voor je assessment. Tijdens sessie 5/checkride wordt alles beoordeeld van MCC tot IFR procedures beoordeeld als PM en PF.

- Standaard Brussels DEP
- turns
- speed change
- VOR approach
- Engine failure of iets anders waardoor je terug moet
- Non precision approach
- ILS N-1.

Men let wat meer op mcc/crm en wat minder op het technisch vliegen. Ondersteun indien nodig en call outs.

General Aviation Test

Vragen zijn in ATPL-examen stijl (dus multiple-choice) en gaan eigenlijk over alle onderwerpen die je destijds ook hebt moeten doen, heel breed dus:

- Mass & balance
- Systems
- Engines
- Airlaw
- Flightplanning

De ATPL test is gemaakt met dezelfde vragen uit de bekende databases die ook op examens worden gebruikt. Vrijwel alle vakken komen er ook in terug. Als ik het niet verkeerd heb waren de hoofstukken (erachter wat ik herinner aan vragen):

- Airlaw: MEL, interception, dangerous goods, cabotage, fire classes/extinguishers
- Radio navigation: working principle of VOR/NDB/DME, FMS, colours used in EFIS
- Meteo: inversion layer, windshear, frontal systems, formating of FOG, reading of TAF's / METAR's, calculation of altitudes
- Flight planning: step climb, max range, max endurance, procedures of NAT airspace, comm failure
- Mass and balance: CG movement, stability, calculation of MTOM/max payload/max fuel
- General aircraft knowledge: fail save, fail redundant, MZFW, fowler flaps, pressurisation system (definition of cabin alt), temperature valves (tyres)

In totaal 63 vragen. Officieel krijg je er 1uur en 15 minuten voor. Bij mij was het vrij relaxt: ik mocht tussendoor eventueel even naar buiten of wat lunchen.

Ook wel wat rekenvraagjes. Best pittig, maar als de theorie nog een beetje in je hoofd zit best te doen. Als er nog een recruiter voor Ryanair langskomt zal die ook nog wat theorie vragen. Verwacht wat vragen over een approach kaartje.

English test

Als je dagelijks Engels hoort goed te doen. Deze toets is ook meerkeuze. Je moet in stukjes tekst of zinnen het juiste woord invullen. Dit kan grammaticaal zijn (meerdere vormen van 1 woord, voegwoorden) of begrip van engelse woordgebruik.

Voorbeeld:
Dont you get tired ... watching tv all day?
A: by
B: from
C: of
D: at

This tour ... you to the Dublin of 1000 years ago.
A: moves
B: takes
C: introduces
D: shows

In totaal 60 vragen. Hier krijg je officieel 30 minuten voor, bij mij werd hier ook niet moeilijk over gedaan.

Hier kan je mooi vergelijkbare testjes oefenen:
http://www.english-test.net/

Mocht je ze niet gehaald hebben, dan kun je na 2 maanden herkansen.

Bij Ryanair zelf in East Midlands

Gesprek gaat meer over waar je op gevlogen hebt...verwacht hele basic vragen zoals: waarom vliegen we een Mach-nummer en niet snelheid in knopen...wat is de reden dat props ook versteld kunnen worden.
Men gaat er vanuit dat als je vers van de opleiding komt nog bijster weinig van een 737 afweet... Vandaar dat de vragen wat meer in de richting zijn van wat jij de afgelopen tijd hebt gedaan.

Persoonlijke vragen

- Vertel wat over jezelf..
- Vertel wat je weet over Ryanair..
- Wie is Michael O'leary?
- Hoe zie je Ryanair over 5 jaar?
- Wat denk jij over 5 jaar Ryanair te kunnen bieden?
- Wat zijn je hobby's?
- Beschrijf je vliegopleining. Wat vond je van de kwaliteit?
- Vind je het leuk om jets te vliegen, waarom?
- Vond je je MCC leuk? (Mijn MCC partner heeft nogal onder de maat gepresteerd, dat stond ook in de MCC folder. Dit moest ik toelichten).
- Top 3 bases (standaard vraag) waarom?
- Kan je je vriendin "bye bye" zeggen voor de komende maanden?
- Hoe vond je de sim?
- Hoe heb je je school betaald en hoe ga je de typerating betalen? Toch veel geld?
- Weet je vriendin van je schuld af? En haar vader? Wat denken je ouders ervan?
- Denk je dat je met alle culturen en accenten kunt vliegen (naar aanleiding van de miscommunicatie met Spanjaard in de sim)?
- Hoe denk je dat het voor mij is (ervaren vlieger) om met zo'n jonkie als jij te vliegen?
- Kan je het wel aan captain te worden op je 24ste?
- Ken je piloten van Ryanair?
- Wat heb je allemaal gedaan tussen je vliegschool en nu?
- Wat was je multi engine kist?
- Heb je alle toetsen, checks en examens in 1 keer gehaald?

Technische/vliegvragen:

- Wat voor motoren hebben wij op de 737? (CFM-567B)
- Wat zijn dat voor motoren?
- Wat kan je mij vertellen over deze motoren (ging gelijk op de high bypass over)
- Okť, leg uit wat high bypass eigenlijk is.
- Bypass ratio (Bypass ratio: fanlucht : core lucht=5:1 betekent dat er 5 kg lucht door de fan gaat en 1 kg door de core)
- Waar word dus de meeste 'thrust' gegenereerd (welk gedeelte van de motor)
- Hoeveel thrust komt er uit de N1 fan?
- Take-off segmenten waarom worden deze gebruikt >> voldoende obstacle clearance wanneer je een one engine off take-off doorzet.
- Wat weet je allemaal van die segmenten
- Wat voor research heb je gedaan op de 737-800
- Hoeveel hydraulische systemen heeft de 737-800
- Schermen die je voor je hebt hoe heten ze? (PFD/ND)
- Heeft de 737 een critical engine? Huh?? het is toch tweemotorig? Leg uit.
- Hoe werken de controls op de 737?
- Hoe werkt het landingsgestel op de 737? Op hoeveel druk? (ik dacht 3000psi?) Weet je dat zeker?
- Hoe werkt een ASI?
- Wat is mach-tuck?
- Wat is adverse yaw?
- Je vermoed captain is dronken, wat doe je;
- Captain wil met too low fuel naar destination, wat doe je;
- Captain wil met defect onderdeel, nodig op MEL, weg. Wat doe je? O, dus je wilt een vliegtuig met 189 pax grounden, neem je die verantwoordelijkheid?
- Waarom ga je van baan veranderen, waarom niet direct piloot geworden;
- Waardoor levert jet engine voorwaartse kracht;
- Leg de cockpit layout eens uit;
- "Wat doen al die knopjes daar" (CDU);
- beschrijf de noise-abatement procedure;
- Hoe werkt pressurisation;
- Waarom all-moveable tailplane?
- Angle of sweep, waarom deze angle (antwoord was simpel: dit is het optimum volgens de ontwerpers....);
- Mode annunciation op je PFD waarom zou die daar zitten je kan toch ook naar je MCP kijken?

En tot slot:
- Beschrijf in het kort waarom Ryanair jou zou aannemen;
- Wanneer kan je beginnen?
- Jij nog vragen?

De duur van het interview varieert tussen de 12 en 50 minuten.

Een zeer handig boek om door te lezen is: http://www.amazon.com/Technical-Pilo...4289310&sr=8-1

Simulator

Simulator op de 737-800 sim met als verschil dat je geen ND hebt, maar basic instruments geprojecteerd op de beschikbare schermen. Departures die wel gebruikt zijn, zijn Dublin en Leeds. Basic grading: departure, turns, QDM/QDR, holding, n-1 approach.

Voorbeeld 1

We waren met ze 5en waarvan ik de enige cadet was.
- Een Amerikaan capt 757 US airways en 737 classic ervaring. Veeel uren.
- Een Zweed van air slovakia F/O 737-300 met 3000+ uren.
- Een Rus? Hij was niet te verstaan, in ieder geval ook 3000+ uur 737 classic ervaring.
- Een Spanjaard, Simulator instructor in spanje en vliegt momenteel Cessna Turboprop 2500 uur.
- En ik, cadet! :P

's Morgens Briefing van Paddy, hele relaxte grappige man. Groepjes gemaakt, ik moest met de spanjaard aangezien wij 2 geen 737 ervaring hadden. Er werd verteld dat de simulator onze was, dus alles mochten we gebruiken (ja ook AFDS). Ik heb alles raw data gedaan. Mijn simulatorsessie ging qua vliegen wel redelijk, geen belachelijke afwijkingen:
- 30 sec briefing
- clearance rwy hdg 5 dme turn inbound the EME 4000ft. (East midlands)
- Accelerate 320, climb 6000, turn 180 degrees over left, expedite descend 2000ft, decelerate 250 kts, steep turn over left 270 degrees, steep turn over right 270 degrees.
- Engine fire. (3 minuten nodig gehad om de spanjaard uit te leggen dat het GEEN engine failure was. Hij raakte lichtelijk in paniek en ik kreeg het niet voor elkaar met hem samen het probleem op te lossen. Uiteindelijk stap voor stap uitgelegd hoe de fire switch te gebruiken. Dit vond ik minste gaan van alles)
- QDM interceptie
- decelerate 170 kts
- simulator stil. Waar ben je?
- 30 sec briefing ILS approach.
- Ik vond hem niet lekker gaan dus: Go Around...engine failure (goed opgevangen, simulator stil)
- nog een ILS, no contact: Go Around weer engine failure, ging wat minder (te laat flaps opgehaald dus bijna hoogte verloren) De spanjaard was er hier goed bij in tegenstelling tot de rest van de sessie.
- Sessie klaar

Later nog na de sessie van de spanjaard een visual approach+landing gedaan en nog 2 keer een engine failure after take-off (2e keer ging perfect).

Voorbeeld 2

De sim is niet slecht, maar zeker geen kat-in-het-bakkie. Tsja, ook als je niet op de approach zit maar alleen maar level moet decelereren naar 170 knotsen, kun je maar beter flaps selecteren. Anders komen de eyebrows wel erg dichtbij, en dan weten we weer hoe de stickshaker klinkt. Toen al zei de PM: "eehh, want flaps?" "Yes please"!

Ik begon PM, dit mocht je kiezen. PF begon, met A/C configured, klaar op de baan. Je kreeg 30 sec. om de briefing te doen naar de PM. Plate was 23R Manchester departure maar clearance was "climb rwy hdg until 5 DME, turn inbound MCH to 4000 ft." Accel to 320, decel, 45 graden halve bocht, dat soort werk. Engine failure, QDM vliegen. Reposition, opgeven waar je was op de plate. Dit was al op een intercept heading voor de final approach course. Toen NDB 23R, go-around, einde.

Toen ik, visual approach, vanuit een unstable uitgangspositie. Ging best goed, go-around ook. Toen beetje hetzelfde als hierboven, i.p.v. engine failire een engine fire. ILS op 23R zonder de plate, korte briefing van instructeur. Daarna nog, denk puur voor fun want niemand anders behalve wij twee, engine failure after take-off. Wel kregen we eerst briefing hoe te handelen.

Voorbeeld 3

EMA, straight ahead 3000 ft, turn right heading 090 and climb to FL 50.
Zonder AP en FD (FD was gefailed bij de sessie voor me en niet meer gereset).
Eenmaal op hoogte, een bochtje links en rechts. een versnelling naar 320 en weer decelereren naar 220. Toen engine failure, return naar EMA. motoren terug gekregen voor de approach. ILS approach geschoten, go-around due to aircraft on the runway. Einde sessie. Geen steep turns, geen landing en 1 approach.
We hadden nog wat tijd over dus mocht de PNF nog wat landingen maken en we mochten nog een engine failure op V1 oefenen.

Hotels East Midlands

Thistle hotel en Holiday Inn Express zijn de enige op redelijke loopafstand. Anderen zoals Hilton en Bed & Breakfasts kan je alleen met taxi bereiken. Tip: Check de Ladygatguesthouse. Goed, schoon, goedkoop! en de eigenaar haalt en brengt je gratis naar het vliegveld/Ryanair. Hartstikke aardige mensen daar en er zitten eigenlijk alleen maar Ryanair piloten die komen voor hun check of assessment.

Salaris

Er zijn 2 categorieŽn: Ryanair Contract en Brookfield (zeg maar freelancer). Salaris is te vinden op PPJN: http://www.pilotjobsnetwork.com/fact...6aqzas6x5z4514

ę Vorige hoofdstuk   Selecties en aannames airlines
  Volgende hoofdstuk Ľ

Contributors: Diana
Gemaakt door Diana, 06-05-2007 om 01:08
Laatst bewerkt door Diana, 20-02-2009 om 18:38
0 reacties , 26740 keer bekeken
Antwoord
Article Tools
Weergavemodus

Plaatsingsregels