.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 04-06-2017, 01:00   #3961
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Brevet: ATPL
Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
Citaat:
Origineel gepost door Need for Speed Bekijk Bericht
mens is op den duur mentaal te zwak voor fatsoenlijke veiligheids-statistieken. Zeker op de weg.
Persoonlijk vind ik de gemiddelde mens mentaal al te zwak om een plastic zakje op te blazen.
Laat staan om een complex stuk techniek te bedienen zoals bijvoorbeeld een kleurpotlood.

Maar qua Boeing/Airbus controverse : ik heb ervaring met beide en Airbus is niet slechter dan Boeing.

Zolang er geen softwareproblemen opduiken .
En er verder niks stuk gaat.
En de atmosfeer zich volgens de ISA gedraagt.
En je geen Crosswind hebt , of thermiek.
En zolang de FMS snapt wat je bedoelt.

Ik ken ex-Boeing gasten die al jaren Scarebus vliegen en nog altijd met hun Boeing-keycord rondlopen, dat kan je moeilijk "enthousiast" , laat staan "lyrisch" noemen.

Laatst aangepast door Peer van Eersel : 04-06-2017 om 01:12
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2017, 10:29   #3962
Gearpins
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2015
Brevet: Atpl
Typeratings: Meest gevlogen boeing
Uren: 3000+
Dat klopt, maar dat is denk ik ook maar wat je gewend bent. Als je na jaren opeens van A naar B moet of andersom dan ben ne niet lyrisch waarschijnlijk. Er zullen zeker mensen bij zitten die gedwongen van type moesten veranderen, omdst hun type niet vernieuwd werd in de maatschappij. Dit zijn natuurlijk ook de eersten die alles meteen afzeiken. Vind zelf dat de maatschappij kosten technisch zijn vloot moet kiezen en het niet moet overlaten aan de mannen van de vliegclub...
Gearpins is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2017, 01:21   #3963
Pilotsince99
Future is bright, future is
orange

Pilotsince99's Avatar

Airworker sinds: Mar 2005
Typeratings: A320
Uren: 9000+
Citaat:
Origineel gepost door Peer van Eersel Bekijk Bericht
Ik ken ex-Boeing gasten die al jaren Scarebus vliegen en nog altijd met hun Boeing-keycord rondlopen, dat kan je moeilijk "enthousiast" , laat staan "lyrisch" noemen.
Waarschijnlijk dezelfde gasten die elke keer als ze moeten landen een gevecht aangaan met de control column....dat gaat nu eenmaal niet op de bus

Laatst aangepast door Pilotsince99 : 05-06-2017 om 10:32 Reden: typo
Pilotsince99 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2017, 08:56   #3964
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Typeratings: B744
Uren: 16+
Moest meteen aan deze video denken:

http://www.mirror.co.uk/news/world-n...g-737-10050106

Gevalletje PIO, of gaat het er op de 73 echt zo aan toe?
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2017, 10:31   #3965
Pilotsince99
orange

Pilotsince99's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door 76-er Bekijk Bericht
Moest meteen aan deze video denken:

http://www.mirror.co.uk/news/world-n...g-737-10050106

Gevalletje PIO, of gaat het er op de 73 echt zo aan toe?

Dat inderdaad ja.
Oud 05-06-2017, 12:41   #3966
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: A330/A350
Uren: 15.000
Dit filmpje laat beter zien wat er in het hoofd van de collega gebeurt, dan wat de impact van het weer en dit soort inputs op het vliegtuig is.

Ik heb 16 jaar 737 gevlogen, waaronder vele testvluchten. Dit soort stuuruitslagen (vol de ene kant op en onmiddelijk vol de andere kant op) is niet nodig. Je kunt het ook zo doen zonder dat er wind en/of turbulentie is en de kist gaat gewoon rechtdoor.

Je wordt op de A kisten gedwongen beter te observeren voordat je een input maakt, omdat de stuurcomputers de benodigde (kleine!) correcties al gemaakt hebben voordat je er zelf aan wilt beginnen.

Maar back on topic? A350 en wellicht A320 voor KLM. De holding neemt die A350 echt wel af, het is de vraag waar ze binnen de holding uiteindelijk terecht komen. De KLM A330 divisie gaat er nog steeds van uit dat ze in 2019 komen.
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2017, 13:35   #3967
F50driver
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: Airbus
Uren: 8000+
Ik heb weinig ervaring met Boeing en veel Airbus. Hoewel het mij ergens niet uitmaakt wat voor type ik vlieg ben ik erg tevreden met de airbus en ik heb zeker niet het idee dat ik geen controle heb, in tegen deel. Voor een deel komt dat idee van al die verhalen die er rondgaan. Een Boeing captain vertelde mij ooit dat een Airbus bij teveel tailwind zelf de go around ingaat en je daar niets aan kan doen.

Mijn zwager is een tijdje terug van de embraer naar de 737 gegaan en ik heb dat een beetje gevolgd. Hoewel het een prachtig vliegtuig is realiseerde ik me dat de type Rating erg hard werken is. Als ik morgen naar de 737 zou gaan zou dat hard studeren worden. Na jaren Airbus ben ik gewoon verwend. En die crosswind, ja dat is niet prettig met de side stick. Je kan beter binnen bepaalde marges helemaal geen inputs geven en de Airbus zelf zijn werk laten doen.
F50driver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2017, 00:34   #3968
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Airworker sinds: Aug 2001
Typeratings: 737
Uren: >6000
De uitdagingen van de Koninklijke....

Disregard. Was stiekum aan het meelezen🙊
JC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-06-2017, 16:01   #3969
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door F50driver Bekijk Bericht
Een Boeing captain vertelde mij ooit dat een Airbus bij teveel tailwind zelf de go around ingaat en je daar niets aan kan doen.
'Hear say' over 'hear say' over 'hear say' over 'Alpha floor'.

Dezelfde functie die de Turkish crash op Schiphol zou hebben voorkomen...
Oud 08-06-2017, 07:08   #3970
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
Tsja.
Zo is voor alles wel wat te zeggen.
Zo heb ik wel eens gehoord dat de AF447 als het een boeing had geweest niet in zee was gelazerd.
Denk dat beide vliegsystemen "voors" en "tegens" heeft
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2017, 10:13   #3971
dash8pilot
Staat u/s

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: CPL ME/IR (Frozen ATPL)
Typeratings: Dash 8-300/400, Embraer 195
Uren: 5000+
Citaat:
Origineel gepost door Need for Speed Bekijk Bericht
'
Dezelfde functie die de Turkish crash op Schiphol zou hebben voorkomen...
Werkt deze protection ook als de Airbus gelooft dat de radio altitude -5 is?
dash8pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2017, 10:52   #3972
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
Tsja.
Zo is voor alles wel wat te zeggen.
Zo heb ik wel eens gehoord dat de AF447 als het een boeing had geweest niet in zee was gelazerd.
Denk dat beide vliegsystemen "voors" en "tegens" heeft
Ja, mee eens.
Oud 08-06-2017, 10:54   #3973
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door dash8pilot Bekijk Bericht
Werkt deze protection ook als de Airbus gelooft dat de radio altitude -5 is?
Volgens mij alleen maar als beide RA's dat aangeven. Maar je hebt gelijk dat net als met de AF447 ook de automation op het verkeerde been gezet kan worden door (tijdelijk) foutieve sensor outputs.
Oud 08-06-2017, 19:56   #3974
F50driver
heeft nog geen status

Nou ik vind het moeilijk de Airbus volledig de schuld te geven van de Air France crash. Die piloten hebben zo onlogisch gehandeld, daar is geen één vliegtuig tegen bestand. Hooguit kan je zeggen dat de andere Piloot meer bewust had kunnen zijn van het feit dat zijn collega volledig optrok. Hadden die piloten niets gedaan dan was er niets gebeurd aangezien de bevriezing van de pitots tijdelijk was en even later gewoon weer werkten. Een Boeing moet je overigens ook niet door een onweersbui vliegen. En een md82 ook niet, kijk maar naar Swift air.

Laatst aangepast door F50driver : 08-06-2017 om 20:20
Oud 08-06-2017, 21:58   #3975
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
Citaat:
Nou ik vind het moeilijk de Airbus volledig de schuld te geven van de air France crash.
Dat staat er ook niet
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2017, 11:17   #3976
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Nou ik vind het moeilijk de Airbus volledig de schuld te geven van de Air France crash. Die piloten hebben zo onlogisch gehandeld, daar is geen één vliegtuig tegen bestand. Hooguit kan je zeggen dat de andere piloot meer bewust had kunnen zijn van het feit dat zijn collega volledig optrok. Hadden die piloten niets gedaan dan was er niets gebeurd aangezien de bevriezing van de pitots tijdelijk was en even later gewoon weer werkten. Een Boeing moet je overigens ook niet door een onweersbui vliegen. En een md82 ook niet, kijk maar naar Swift air.
Hierbij moet vermeld worden dat een centimeter uitslag van een sidestick gelijk staat aan misschien wel 20 centimeter yoke. En aangezien beide yokes mechanisch aan elkaar gekoppeld zijn, in tegenstelling tot sidesticks, was het waarschijnlijk op een vliegtuig met een yoke wel opgevallen dat er continu pitch input werd gegeven.

Een ander fenomeen wat problematisch kan zijn op Airbus vliegtuigen is dat er geen bewustzijn meer is over de stand en/of activiteit van de stabilizer. Daar kom je nooit meer aan. Bij de Air France crash was de stabilizer volledig tegen de stop aan gelopen, omdat de stuurcomputers met alle macht probeerden te voldoen aan de pitch-up input. Als ze als een malle de stabilizer weer hadden teruggedraaid, hadden ze het gered...

Laatst aangepast door Need for Speed : 09-06-2017 om 13:09
Oud 10-06-2017, 14:01   #3977
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

1.Die yoke beweegt niet mee : instinctief heb je "geen idee" wat die AP of je collega zit te doen.
2.Je thrustlevers staan stil , ongeacht waar je motoren staan tussen idle en de climb notch.

Ik vind het allemaal geen bijzonder gelukkige ontwerpen.
Allemaal heel fancy zolang het in een PC van zo'n wizkid van de designafdeling zit maar om mee te vliegen...neh.

PS : Wie kan mij beloven dat als ie , midden in de nacht tussen de CB's een grote fly-by-wire kist heeft waarvan de avionics haywire gaan , eerst eens rustig achterover leunt en een uitgebreide failure analyse doet?
"Ik denk , na rijp beraad en een paar tekeningetjes , dat het een tijdelijke bevriezing van de pitots is.
Dus laten we maar niks doen : dat is straks wel weer over denk ik.."
Get real.
Oud 10-06-2017, 16:38   #3978
F50driver
heeft nog geen status

Ze hadden gewoon hun memory items moeten toepassen. Het was niet nodig om een analyse te maken. Maar zelfs als ze verward waren is het volledig optrekken geen logische handeling. Vandaar mijn punt dat daar geen één vliegtuig tegen bestand is. Het enige verschil is dat op een traditioneel vliegtuig de andere Piloot gemerkt zou hebben dat zijn collega een volle uitslag maakt. Maar voor je in die situatie zit is er al zoveel fout gegaan. Te beginnen met het niet ontwijken van die CB's.

Dat het ontwerp voor en nadelen heeft is duidelijk. Niets is perfect. Maar ik weet wel wat mijn voorkeur heeft.
Oud 13-06-2017, 19:05   #3979
76-er
heeft nog geen status

http://www.volkskrant.nl/economie/er...rekt~a4500498/

Er zijn nu zo weinig piloten dat KLM zomerverlof intrekt

Trucs van KLM vallen nadelig uit voor piloten

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft te lang getreuzeld met het aannemen van nieuwe piloten. Dat zegt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), de belangenorganisatie van Nederlandse piloten. De KLM probeert haar tekorten deze zomer op te lossen met parttimepiloten en het deels intrekken van zomerverlof. Trucs die piloten volgens de VNV fors benadelen. 'En dat al voor het vierde jaar op rij.'

Een echt tekort aan piloten is er niet, zegt VNV-woordvoerder Joost van Doesburg. Integendeel, er zijn meer dan genoeg jonge Nederlanders die tonnen hebben geleend om een pilotenopleiding te betalen, niet aan de bak komen en staan te trappelen om de cockpit in te mogen. Het aannemen van nieuwe piloten is echter niet goedkoop - vermoedelijk de reden waarom de KLM daar zo lang mogelijk mee wacht.

Dat de KLM te weinig piloten heeft voor de zomervluchten, heeft de
luchtvaartmaatschappij volgens Van Doesburg aan zichzelf te wijten. 'En nu hopen ze dat wij het oplossen.' De omgekeerde wereld, vinden de piloten. 'Wij hebben een cao met daarin heldere afspraken over inzet bij drukte.'

Om de zomerdrukte op te vangen kondigt de KLM aan het reisverlof voor sommige piloten in de zomer in te trekken. Ook gaat de luchtvaartmaatschappij vaker parttimepiloten inzetten. Die maatregelen zijn niet persé in strijd met de cao, geeft Van Doesburg toe, maar gelden wel als noodmaatregelen. Dat de KLM dit jaar honderd extra piloten aanneemt, lost het probleem op de korte termijn niet op, zegt hij. 'Bij de KLM moet je eerst nog een interne opleiding volgen om te mogen vliegen, voor ieder soort vliegtuig een andere. Daar ben je wel even zoet mee. De KLM had veel eerder op de krapte kunnen anticiperen.'

De luchtvaartmaatschappij wijst de beschuldigingen van de hand. Volgens woordvoerder Heleen Makkinga is de KLM helemaal niet te laat begonnen met het aannemen van extra piloten. 'We hebben het hier over maatregelen om de zomerdrukte te kunnen controleren. Dit valt geheel binnen de cao.' Ze benadrukt dat voor reizigers niets verandert: dankzij de extra inzet hoeven er geen vluchten te worden geannuleerd. 'En piloten zitten ook niet langer achter het stuur dan wettelijk mag, dus van oververmoeidheid is geen sprake.' Heleen Makkinga: 'We hebben het hier over maatregelen om de zomerdrukte te kunnen controleren. Dit valt geheel binnen de cao.'

Onervaren piloten

Ook de piloten in de ondernemingsraad van KLM keuren de houding van hun werkgever af. Hun kritiek richt zich op het inzetten van onervaren piloten op vluchten van en naar Noord-Amerika. Deze tweede officieren mogen het vliegtuig alleen in de lucht besturen, niet opstijgen of landen. De start en de landing zijn de moeilijkste onderdelen van de vlucht. Vaak besturen de piloten hun vliegtuig dan zelf.

Zodra het vliegtuig de start achter de rug heeft, neemt de automatische Piloot het meestal over. Omdat tweede officieren geen starts en landingen mogen doen, moet er alsnog zowel een gezagvoerder als een copiloot (eerste officier) mee. In de lucht kunnen zij hooguit een paar uur rusten bij de aanwezigheid van een tweede officier, maar de maatregel kost hun wel een dag verlof. Dat KLM de in overleg opgestelde dienstroosters nu eenzijdig wil aanpassen, stuit de piloten tegen de borst.

KLM-woordvoerder Makkinga bevestigt dat de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij het inzetten van tweede officieren op Noord-Atlantische vluchten als een goede manier ziet om de zomerkrapte op te lossen. 'We zijn nog in gesprek met de VNV en de OR', zegt Makkinga. 'In die gesprekken zullen we ingaan op de zorgen van de piloten. Het heeft geen zin om dat nu al via de media te doen.'
Oud 13-06-2017, 23:20   #3980
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

KLM heeft inderdaad nogal krap gepland met de aannames. Dat is altijd al zo geweest. Bovendien zijn er meer langdurig zieken dan waarvoor er marges zijn. Het door elkaar vliegen van B777 en B787 is ook een heel gedoe vwb plannen en opleiden. En dan de zomerdrukte er overheen. VNV had hiervoor ruim een jaar geleden al gewaarschuwd, maar de (terechte) sterke focus op kosten van KLM levert kennelijk enigszins andere prioriteiten op.

Als laatste konijn uit de hoed tovert KLM het volgende uit de hoed: Sinds de navigator uit de KLM cockpit is verdwenen krijgen de vliegers een extra, flexibele dag reisverlof toegekend indien er gevlogen wordt over de Atlantische oceaan. Daar wordt al decennia over gesteggeld in de CAO onderhandelingen, maar die dag staat nog steeds. Ook na de recente inlever-CAO. KLM heeft een klein overschot aan tweede officieren op de B777/B787 en deelt die nu in als extra Crew op transatlantische vluchten, zodat deze extra dag verlof vervalt voor co en captain. Dat mag, maar heeft kwaad bloed gezet bij groepscommisie. Omdat de vliegers al heel lang de operatie overeind houden door van de CAO af te wijken en te bewilligen in reisverlof. Op een gegeven moment is de grens van flexibiliteit bereikt en moet een grens gesteld worden.

Die grens is nu dat er geen flexibiliteit meer getoond wordt bij verstoringen. De werkgever is nu aan zet om de marges iets te vergroten. En dat moet komen uit meer vliegers aannemen. Dat had al eerder moeten gebeuren. Ook al klopt het allemaal op papier. De werkelijkheid loopt vrijwel nooit gelijk op met hetgeen er uit de spreadsheets rolt. Dat is altijd al zo geweest trouwens. Er zit structureel te weinig marge in de spreadsheets van het management.

Maar hier komen we wel uit. De pensioenen zijn een heel ander verhaal. Ook omdat ik verwacht dat Den Haag binnenkort de aftoppping van bruto-pensioen-opbouw gaat verlagen van 100K naar 50K. En KLM wil (terecht) heel graag 'derisken'.
Oud 14-06-2017, 09:51   #3981
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbèls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: nobele turboprop
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
'En piloten zitten ook niet langer achter het stuur dan wettelijk mag, dus van oververmoeidheid is geen sprake.'

Haha, ja, komt die weer.
Er zijn genoeg roosters te bedenken die legaal zijn maar op de lange termijn fatigue genereren.
(hiermee wil ik KLM niet beschuldigen, alleen de bekende PR praatjes relativeren)
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-06-2017, 14:43   #3982
Pilotsince99
orange

Pilotsince99's Avatar

Genoeg ervaren vliegers op de markt die maar al te graag voor KLM willen vliegen. Een cursus blauw en het tekort kan snel worden opgelost. Nu alleen nog even het oeroude aanname beleid aanpassen.
Oud 15-06-2017, 21:09   #3983
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Zagh , bent u nou helemael belaezerd?
Oud 17-06-2017, 11:40   #3984
Steen bak
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2005
Brevet: atpl
Typeratings: 738
Uren: 5k+
like ^
Steen bak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-06-2017, 16:12   #3985
76-er
heeft nog geen status

Yteke gooit nog wat meer olie op het vuur:

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_d...erruzie__.html

Hete zomer KLM door vliegerruzie

Het conflict tussen Luchtvaartmaatschappij KLM en de piloten over het zomerverlof staat op scherp.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) beraadt zich op juridische stappen nu KLM de roosters eenzijdig heeft gewijzigd, zo blijkt donderdag uit een interne nieuwsbrief van de VNV. Er zijn te weinig vliegers aangenomen in de afgelopen tijd, waardoor er krapte is ontstaan. De piloten moeten verlof inleveren, zodat de operatie kan blijven doorgaan.

KLM drukt door. Dat vinden we onacceptabel en leidt tot een conflict”, zo stelt voorzitter Arthur van den Hudding van de VNV in de brief. De luchtvaartmaatschappij heeft een drukke zomer voor de boeg, omdat KLM gegroeid is.

Ingewijden bevestigen tegenover De Telegraaf dat KLM te laat is begonnen met de omscholing van piloten. Er moet een doorstroming op gang komen van onderop, maar daarvoor moeten piloten trainingen volgen. Het is onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de zomervakantie, als KLM moet pieken.

Daarbij roept de krapte woedende reacties op bij vrachtdochter Martinair, waar vorig jaar 150 piloten gedwongen ontslagen zijn. Deze piloten mochten tegen eerdere toezeggingen van toenmalig vrachtdirecteur Erik Varwijk, niet doorstromen naar KLM.

De VNV roept vliegers terughoudend te zijn om zich extra in te zetten. „Voor het vierde jaar op een rij heeft KLM een crewprobleem gecreëerd. Dit is het probleem van KLM en niet van de vlieger”, aldus Van den Hudding.

„Volgens ons past deze regeling in de cao. Wij zouden juridische stappen betreuren, wij zien deze met vertrouwen tegemoet”, zegt een woordvoerder van KLM donderdagavond. Vorig jaar zomer verbood de rechter acties van het grondpersoneel van KLM in de zomer wegens de vakantiedrukte. Ook stond KLM toen voor de rechter met de piloten inzake een pensioenconflict.
Oud 23-06-2017, 12:44   #3986
76-er
heeft nog geen status

KLM komt niet opdagen bij overleg:

https://www.upinthesky.nl/2017/06/22...nv-overleg-af/

KLM zegt VNV-overleg af

VNV haalt scheidsrechter bij conflict met KLM

KLM is niet aanwezig geweest op het vervolgoverleg met pilotenvakbond VNV dat donderdag zou worden gevoerd. Dit meldt de bond in een intern schrijven dat in handen is van Up. KLM bevestigt dit.

De vliegersbond verzocht KLM met concrete voorstellen te komen voor directe verbetering van de crewplanning tijdens de zomerperiode. KLM kondigde aan in de zomer onder andere flexibel verlof in te trekken en verzocht deeltijd-vliegers tijdelijk fulltime te werken. Volgens Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) valt dit niet te rijmen met de cao-bepalingen.

Aanschuiven

KLM kwam volgens de bond niet opdagen bij het overleg. De maatschappij zou alleen willen aanschuiven als de zomerschema’s goedgekeurd zouden worden. VNV noemt het “onbegrijpelijk en onacceptabel dat KLM het overleg heeft afgezegd”, omdat de KLM-Vliegdienst de problemen zou hebben erkend.

Optie

VNV ziet hierdoor nog één optie en zet de stap naar de rechter om te voorkomen dat de maatregel in het zomerseizoen wordt toegepast. “Daar is haast bij geboden, omdat de maatregel op korte termijn ingaat. Arbitrage is een langdurig proces waarbij de uitkomst pas na de zomer verwacht kan worden. Dat zou betekenen dat ook op dit dossier KLM in de tussentijd haar eigen zin doordrijft.”

Reactie

KLM meldt in een reactie aan Up: “De VNV is het niet eens met de manier waarop de huidige beslissingen rond de indeling van de cockpitcrew zijn genomen. Woensdag heeft KLM een brief van VNV ontvangen waarin ze vragen om arbitrage rond dit issue en tevens dreigde VNV een kort geding aan te spannen wanneer KLM niet toegeeft op haar eisen voor vanochtend 10 uur. KLM vindt het jammer dat dit meningsverschil is ontstaan, maar werkt vanzelfsprekend mee aan het in de cao vastgelegde proces hiervoor: arbitrage. In de ogen van KLM is een kortgeding niet nodig en onwenselijk omdat de onderlinge relatie er ernstig mee onder druk komt te staan. KLM benadrukt graag met VNV in overleg te blijven, echter de dreiging van een kortgeding staat zinvol overleg op dit moment in de weg.”

Uitfasering

De VNV is ook met KLM in conflict over de uitfasering van de 747 en Fokker 70. Volgens de vakbond heeft KLM onterecht co-piloten van de 747 voorrang gegeven bij de invulling van vacatures voor co-piloten op de Boeing 777. De VNV stelt dat gezagvoerders van de Fokker 70 die voorrang hadden moeten krijgen. De vakbond meldde woensdag een arbitrageprocedure tegen KLM te beginnen, omdat de maatschappij zich niet aan de cao gehouden zou hebben.

Aldus Up.

Gezellig.

In de cabine ook al de nodige wrijving:

http://www.vnconline.nl/nieuws/2017/...catie-a330-200

Die nieuwe configuratie van de 330's begint me trouwens wel erg bekend voor te komen..
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels