.:.
Oud 14-01-2019, 14:59   #1
aviationamateur
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
KLS po1 gezakt

Beste Airworkers,

Ik ben in 2018 voor mijn po1 van de KLS gezakt. Tijdens de oefentests ging het naar mijn idee goed maar misschien waren de niveaus van de testen niet zo hoog. het zou kunnen dat de hoge tijdsdruk me parten heeft gespeeld.
Ik wou vragen of het verstandig is om me voor andere vliegschoolselecties op te geven. Zijn de andere selectie tests ongeveer hetzelfde of is die van de KLS van een hoge moeilijkheidsgraad? Of is het zo dat wanneer je voor PO1 zakt je waarschijnlijk niet het juiste inzicht hebt voor een beroep als Piloot.

Ik moet toegeven dat piloot eigenlijk de enige baan is die ik ambieer binnen de 'beta-banen' en natuurkunde en wiskunde waren ook niet mijn favoriete vakken. Misschien dat ik toch meer geschikt ben voor een andere richting. Het is wel zo dat ik wel al vroeg piloot wilde worden en ik op dit moment ook niet weet wat ik anders wil ga doen. Ik zou het ook vreemd vinden dat ik zoveel met vliegtuigen en vliegen heb en dat ik er helemaal niet het juiste denkvermogen voor heb.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
aviationamateur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-01-2019, 15:14   #2
dash8pilot
Staat u/s

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: ATPL ME/IR
Typeratings: Dash 8-300/400, Embraer 195
Uren: 5000+
Zo'n test is altijd een momentopname, je zou niet de eerste zijn die het de 1e keer niet haalt, maar de 2e keer wel.
dash8pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-01-2019, 15:58   #3
UPcomingPilot
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
ik zou zeker niet opgeven! als dit het beroep is dat je ťcht ambieert zou ik het zeker niet hierbij laten. Dust yourself off and try again! desnoods volgend jaar nog een keer bij de KLS of probeer het bij EPST. ik heb zelf geen ervaring met de KLS, maar wat ik begrijp van meerdere mensen die ik ook persoonlijk ken is dat de selectie bij KLS zwaarder is als bij andere scholen, en leiden zij ook vooral op voor een vlieger voor de KLM.

Bereid je voor tot in de puntjes en probeer het nog een keer zou ik zeggen! en oefen veel testjes online en test jezelf op tijdsdruk ik hoor van veel mensen dat dit een groot struikelpunt is.
veel succes!
UPcomingPilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-01-2019, 19:36   #4
B77W
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2011
Brevet: -
Typeratings: Geen
Uren: Geen idee
Ik had het ook bij de KLS geprobeerd in 2017, maar ben afgevallen omdat ze niet helemaal zeker waren met mijn motivtie. Daarna heb ik aan bepaalde punten gewerkt en een jaar later ben ik alsnog met mijn ATPL begonnen bij een prima school in het buitenland!
B77W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-01-2019, 23:24   #5
MedFlyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: 1
Hoi AA

Wat jammer dat je voor po1 bent gezakt. Ik heb eind 2017 nog selectie gedaan (tot aan de ToCo) en snap hoe erg het balen is. Graag geef ik wat vriendelijk advies. Ik ga in dit geval ervan uit dat de dag waarop je de tests hebt gemaakt niet afgeleid was door externe factoren. Slecht geslapen, honger, etc... Mocht dit wel zo zijn geweest, houd hier de volgende keer rekening mee en ga niet naar de selectie.

Citaat:
Origineel gepost door aviationamateur Bekijk Bericht
Ik ben in 2018 voor mijn po1 van de kls gezakt. Tijdens de oefentests ging het naar mijn idee goed maar misschien waren de niveaus van de testen niet zo hoog. het zou kunnen dat de hoge tijdsdruk me parten heeft gespeeld.
Tijdsdruk is de factor bij PO1. De vragen op zich zijn niet heel erg moeilijk. Afhankelijk van de oefenvragen waarmee je hebt geoefend, kunnen ze zowel makkelijker als zwaarder zijn. Ik ben vragen tegengekomen waar ik ontzettend tegen op keek en andere die maakte met twee vingers in mijn neus. Ik heb recent onder een ander dit advies ook gegeven: wanneer je in het vervolg oefent en met name voor ruimtelijk inzicht en cijferreeksen, leer van je goed gemaakte vragen. Zoals ik zei zijn de vragen niet heel erg moeilijk, maar vanwege de tijdsdruk is het handig als jij jezelf ezelsbruggetjes/patronen/structuur aanleert om zo efficiŽnt mogelijk de vragen de benaderen. Ze kijken met name naar de accuratesse en het aantal gemaakte vragen. Dus zoveel mogelijk goed hebben... Oefen daarnaast met tijddruk en twijfels om te gaan. Ik weet niet of je veel twijfelde, maar tijdsdruk gaf je al aan. Het klinkt natuurlijk kort door de bocht, maar naarmate jij je meer op je gemak voelt met tijdsdruk, hoe sneller je door de vragen gaat. Dit geldt hetzelfde met twijfels. Niet piekeren over een vraag die je al hebt gemaakt. Je verliest alleen maar tijd, concentratie en motivatie. Oefen om frustraties naast je te leggen.

Citaat:
Ik wou vragen of het verstandig is om me voor andere vliegschoolselecties op te geven. Zijn de andere selectie tests ongeveer hetzelfde of is die van de KLS van een hoge moeilijkheidsgraad? Of is het zo dat wanneer je voor PO1 zakt je waarschijnlijk niet het juiste inzicht hebt voor een beroep als piloot.
Hangt er vanaf wat je doel is. Naar mijn mening zegt PO1 wel wat over je capaciteiten, met name als je al "goed" hebt geoefend en niet simpelweg vragen hebt zitten maken. Daarnaast is het goed om na te gaan waarop je bent gezakt. Een punt is anders, dan meerdere. Ik hecht persoonlijk meer aan algehele ontwikkeling. Een studie waarbij je cognitief wordt uitgedaagd kan de touch zijn om de volgende keer er voor klaar bent.

Citaat:
Ik moet toegeven dat piloot eigenlijk de enige baan is die ik ambieer binnen de 'beta-banen' en natuurkunde en wiskunde waren ook niet mijn favoriete vakken. Misschien dat ik toch meer geschikt ben voor een andere richting. Het is wel zo dat ik wel al vroeg piloot wilde worden en ik op dit moment ook niet weet wat ik anders wil ga doen. Ik zou het ook vreemd vinden dat ik zoveel met vliegtuigen en vliegen heb en dat ik er helemaal niet het juiste denkvermogen voor heb.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik snap dat je het liever niet hoort, maar het kan goed zijn dat ondanks je altijd met vliegtuigen hebt bemoeid, niet het gewenste niveau van de KLS hebt. Het leven is simpelweg niet altijd even eerlijk :P .

Met al dat negatieve gezegd... Je moet je inderdaad niet laten intimideren door een test. Ze willen iets voorspellen. Of je wel of niet in de toekomst aan een bepaald niveau gaat voldoen. Er zijn zoveel factoren waar je van afhankelijk bent dat het zaak is je zo goed mogelijk voor te bereiden. Ik bedoel hiermee dat jij jezelf moet blijven ontwikkelen. Daag jezelf de komende paar cognitief uit (in een richting waarvan je denkt dat jij je pensioen kan bereiken) en blijf het proberen. Wees kritisch naar jezelf en train je eigen denkwijze over jezelf en anderen. Dit is net zo belangrijk, al is het maar voor PO2 en de grading (dat is pas druk...).

Ik kan je helaas niets anders bieden dan een zweverig (haha...) verhaal, maar de crux is dat je niet inhoudelijk naar sommetjes oplossen dient te kijken, maar je algeheel cognitief vermogen ook kan trainen.

Ik wens je veel succes en mocht je vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

Laatst aangepast door MedFlyer : 14-01-2019 om 23:48
MedFlyer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels