.:.

Ga Terug   Airwork > Duitsland > Lufthansa

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 08-11-2010, 12:01   #41
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Brevet: ATPL
Typeratings: B753/763, ex-CRJ1/2/7/9
Uren: dagen, maanden, jaren
HBO = Fachhochschule
oboema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-11-2010, 12:24   #42
V1Rotate
NA

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, P2006T,C172 ,C182, A210, P2002JF
Uren: 290 slowly increasing.
Citaat:
Origineel gepost door Starfighter Bekijk Bericht
Zoals Ben al zegt, via Dusseldorf gaat het sneller (3 weken) mits je alles in 1x goed opstuurt:

- Lebenslauf
- gewaarmerkte kopie van de diploma
- kopie paspoort
- brief waarin je om een anerkennung van je diploma vraagt

grz. Starfighter
Dan nog een toevoeging hierop.

Je moet het richten aan Frau Tegeler.
Adres: Am Bonneshof 35
40474 Düsseldorf

Volgens mevrouw Tegeler duurt het dus zo een 2 weekjes.
Ben benieuwd wat ze met mijn diploma's gaan doen.
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-11-2010, 16:05   #43
Yak52
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2010
Brevet: GPL, CPL
Typeratings: B737, A320 family
Uren: 900
Ik kreeg na 2 dagen de Anerkennung in de bus.
Yak52 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-11-2010, 16:34   #44
V1Rotate
NA

V1Rotate's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Yak52 Bekijk Bericht
Ik kreeg na 2 dagen de Anerkennung in de bus.
Ow , das heel snel.

Hoe kreeg je dat voor elkaar? Bedoel. Je moet het opsturen.
Beoordeling. En ze moeten het terugsturen.

Ben je er zelf heen gereden ofzo?

Ik hoop dat zij mij een hoop moeite gaan besparen. Kan niet wachten op het resultaat. Heb mn Lebenslauf vertaald naar duits en heb mijn brief gemaakt.
Heb die naar mijn oud duitsleraar van 9 jaar geleden gestuurd per mail ter beoordeling.

Als die het heeft bekeken , stuur ik het meteen door. Ik hoop et nog voor het einde van het jaar te hebben.
Oud 22-11-2010, 17:41   #45
Yak52
heeft nog geen status

Niets bijzonders, vrijdag opgestuurd, dinsdag antwoord. Wellicht een dag voordeel
omdat de brief binnen Duitsland bleef. D-dorf is redelijk snel.
Oud 22-11-2010, 20:25   #46
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Om de verwarring even compleet te maken, geef ik mijn uitleg er ook nog maar even bij, want naar mijn mening is niet alles juist in deze thread.
  1. Allgemeine Hochschulreife: Je mag op de universiteit alle richtingen studeren. In NL vergelijkbaar met VWO-diploma.
  2. Fachgebundene Hochschulreife: Je mag op de universiteit de richting van je vooropleiding studeren. In NL vergelijkbaar met HBO-P
  3. Fachhochschulreife: Je mag op het HBO alle opleidingen doen. In NL vergelijkbaar met HAVO-diploma
  4. Fachgebundene Fachhochschulreife: Je mag op het HBO een opleiding doen die aansluit op je vooropleiding. In NL vergelijkbaar met MBO-diploma.
Bij Lufthansa Konzern (Passage, Cargo, Germanwings) kan je alleen met bovenste twee terecht. Bij Cityline geloof ik alle vier.

Als je een andere erkenning hebt gekregen dan ik hierboven aangeef, dan moet je nog eens dringend navragen of ze het wel goed begrepen hebben wat voor diploma je hebt.

HEAO-diploma is gelijk met Fachhochschul-Diplom, daarmee heb je de allgemeine Hochschulreife. Zo ben ik zelf ook bij LH binnen gekomen.

Citaat:
Voorbeeldbrief: Ich möchte Ihnen bitten, die Einordnung meines Bildungsabschlusses noch mal zu überprüfen, denn in dem Niederländischen akademischen System würde diesen Abschluss eine xx xschulreife entsprechen statt die von Ihnen anerkannte xx xschulreife. Ich bin in den Niederlanden studienberechtigt für eine einzelne / alle Studienrichtung(en) an eine Fachhochschule / Universität.

Laatst aangepast door Cpt Oveur : 22-11-2010 om 20:59
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2010, 11:37   #47
Yak52
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Cpt Oveur Bekijk Bericht
Om de verwarring even compleet te maken, geef ik mijn uitleg er ook nog maar even bij, want naar mijn mening is niet alles juist in deze thread.
  1. Allgemeine Hochschulreife: Je mag op de universiteit alle richtingen studeren. In NL vergelijkbaar met VWO-diploma.
  2. Fachgebundene Hochschulreife: Je mag op de universiteit de richting van je vooropleiding studeren. In NL vergelijkbaar met HBO-P
  3. Fachhochschulreife: Je mag op het HBO alle opleidingen doen. In NL vergelijkbaar met HAVO-diploma
  4. Fachgebundene Fachhochschulreife: Je mag op het HBO een opleiding doen die aansluit op je vooropleiding. In NL vergelijkbaar met MBO-diploma.
Bij Lufthansa Konzern (Passage, Cargo, Germanwings) kan je alleen met bovenste twee terecht. Bij Cityline geloof ik alle vier.

Als je een andere erkenning hebt gekregen dan ik hierboven aangeef, dan moet je nog eens dringend navragen of ze het wel goed begrepen hebben wat voor diploma je hebt.

HEAO-diploma is gelijk met Fachhochschul-Diplom, daarmee heb je de allgemeine Hochschulreife. Zo ben ik zelf ook bij LH binnen gekomen.
Dat klopt ook niet perse: met fachgebundene hochschulreife kan je over het algemeen ook alle studies volgen.
Oud 23-11-2010, 13:22   #48
space invader
heeft nog geen status

space invader's Avatar

Airworker sinds: Dec 2002
Brevet: CPL/CPL/ATPL
Typeratings: IFO
Volgens wiki is het enige verschil zoals eerder aangegeven een missende extra vreemde taal in vergelijking met Allgemeine Hochschulreife. Wellicht dat je daardoor bepaalde taalrichtingen niet meteen kan studeren.
space invader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2010, 14:25   #49
Cpt Oveur

Cpt Oveur's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Yak52 Bekijk Bericht
Dat klopt ook niet perse: met fachgebundene hochschulreife kan je over het algemeen ook alle studies volgen.
Welk Bundesland dan?
Hier een paar voorbeelden waar het niet zo is:
http://www.studieninfo-bw.de/orienti...ochschulreife/
http://www.km.bayern.de/imperia/md/c...iengaengen.pdf
http://www.hessen.de/irj/HMWK_Intern...16bce2e6e93060
Oud 23-11-2010, 14:27   #50
Cpt Oveur

Cpt Oveur's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door space invader Bekijk Bericht
Volgens wiki is het enige verschil zoals eerder aangegeven een missende extra vreemde taal in vergelijking met Allgemeine Hochschulreife. Wellicht dat je daardoor bepaalde taalrichtingen niet meteen kan studeren.
Zie post hierboven voor lijsten wat kan en wat niet. In de Wiki staat nergens dat dit het enige verschil is. Er staat dat het een verschil is, niet dat er geen andere verschillen zijn. Mbt. een taal toevoegen, dat was volgens mij alleen van toepassing op fachgebundenes Abitur.

i.i.g. hangt het ook nog van het bundesland af, want onderwijs is in Dld Ländersache. Dus ieder bundesland heeft zijn eigen onderwijswet. In het algemeen is het met de vergelijkbaarheid van opleidingen zelfs binnen Duitsland een zooitje. Een Abi uit Beieren heeft een andere (hogere) waarde dan een Abi uit Bremen bijv.

Als je met een HBO-P een fachgebundene Fachhochschulereife toegekend krijgt, zou ik in ieder geval aan de bel trekken, of het bij een ander Bundesland nog eens proberen, want dat is een heel erg groot verschil voor je mogelijkheden bij LH.

Laatst aangepast door Cpt Oveur : 23-11-2010 om 15:32
Oud 23-11-2010, 16:33   #51
space invader
heeft nog geen status

space invader's Avatar

Airworker sinds: Dec 2002
Brevet: CPL/CPL/ATPL
Typeratings: IFO
Goed punt. Net als bij de belastingen dus. Als het antwoord in het ene bundesland niet bevalt gewoon het volgende proberen!
space invader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-12-2010, 23:41   #52
V1Rotate
NA

V1Rotate's Avatar

Hallo mensen.

Ik heb mijn papieren dus opgestuurd. Reactie terug met toekenning: Hochschulreife.
Volgens een site die ik heb gevonden is het avondschool gelijk aan VWO.

Zie: In de Bondsrepubliek Duitsland bestaat een veelheid aan scholen waar werkende mensen middelbare schooldiploma’s zoals de „mittlere Reife“ (ong. VMBO) en de „Hochschulreife“ (ong. VWO) kunnen behalen. Binnen het tweede-kans-onderwijs hebben het Avondgymnasium en het College grote betekenis gekregen. In deze onderwijsinstellingen kan men, aanvankelijk naast het werk en later in voltijds onderwijs, schooldiploma’s behalen tot het niveau van de „Hochschulreife“.

http://www.dynot.net/index.php?id=39...k=view&lang=nl

Ik ga ook wel Lufthansa bellen, maar he, hoe eerder hoe beter om het antwoord te hebben. Moet mij namelijk opgeven voor examens voor Havo anders. Als ik gewoon rechtstreeks mag solliciteren bij CLH of GWI , dan is dat mooi meegenomen. Dan kan ik eindelijk stoppen met mn Havo.

Wie o wie weet et ..

Gr,

V1
Oud 17-12-2010, 21:56   #53
shittyliner
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2007
Brevet: atpl
Typeratings: ex-CRJ Small-XL, Be400, vanaf feb 757/767
Uren: 5000+
Fachgebunden betekent dat je niet in alle vakken examen hebt gedaan maar alleen in de minimaal vereiste vakken voor een diploma (6/7). Je kunt bijvoorbeeld zonder natuurkunde niet naar sommige technische opleidingen en daarom noemens ze het fachgebunden. Ik had bijvoorbeeld wis/geschiedenis/eng/ned/economie/handel op de HAVO ( fachgebundene Fachhochschulreife). In Duitsland doe je examen in bijna alle vakken dus meer als 6/7 (minimaal voor HAVO/VWO) vakken en dan kun je alle kanten op en dat heet danfachhochschulreife of algemeine hochschulreife. Maar voor alle duidelijkheid:

Lufthansa/ GWI : VWO/ propadeuse HBO of hoger
Lufthansa Cityline/Condor/Air Berlin/ etc: HAVO/ MBO of hoger
shittyliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2011, 14:31   #54
Vliegaap
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2007
Brevet: ppl bezig voor atpl
Typeratings: nog geen
Uren: +/- 55
Hallo Mensen,

een veelbesproken en lastig onderwerp..

Ik weet dat het alweer een tijdje geleden is dat er hierop gereageerd is, maar doe toch een gooi.

Hoe heeft jullie begeleidende brief ongeveer geklonken en wat hebben jullie er in vermeld?

Hoop dat iemand me kan bijlichten?! MVG De Vliegaap
Vliegaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2011, 23:35   #55
V1Rotate
NA

V1Rotate's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Vliegaap Bekijk Bericht
Hallo Mensen,

een veelbesproken en lastig onderwerp..

Ik weet dat het alweer een tijdje geleden is dat er hierop gereageerd is, maar doe toch een gooi.

Hoe heeft jullie begeleidende brief ongeveer geklonken en wat hebben jullie er in vermeld?

Hoop dat iemand me kan bijlichten?! MVG De Vliegaap
Zie PM
Oud 12-07-2011, 12:57   #56
Wingking
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2011
Brevet: (F) ATPL
Typeratings: Een van de mooiste private jets, nu ook die 738.
Uren: 3000
Ik heb sinds gisteren mijn Anerkennung terug uit Dusseldorf. Heb HAVO N&G gedaan met 2 vreemde talen (Duits en Engels).

Ik heb nu een Fachgebundene Fachhochschulreife gekregen. Dat klopt dan niet met wat hierboven staat? Belangrijker, is dit genoeg voor Condor en CLH?

Danke
Wingking is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-07-2011, 18:56   #57
Immortal
Flight = Airspeed x Money

Immortal's Avatar

Airworker sinds: Nov 2005
Brevet: ✓
Typeratings: ✈
Uren: ⤴
Lufthansa en GWI = VWO
Cityline, Condor, Air Berlin, etc = HAVO

Zie post 46 voor een goede uitleg.

Dus ja het is voldoende.
Immortal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-07-2011, 19:02   #58
Wingking
heeft nog geen status

Dat begrijp ik alleen ik heb HAVO en geen MBO dus de Anerkennung klopt niet met wat ik heb. In NL heb ik HAVO, volgens Post 46 een Fachhochschulreife, en ik heb een Fachgebundenes Fachhochschulreife gekregen, volgens post 46 een MBO. De vraag dus, is een Fachgebundenes genoeg voor CLH en Condor.

Bezirksregierung heb ik al een mailtje gestuurd net.
Oud 12-07-2011, 21:08   #59
Cpt Oveur

Cpt Oveur's Avatar

Post Nr 46 is een mening in een forum (de mijne toevallig). Er zijn geen wetten of standaards die diploma's internationaal vergelijkbaar maken. Als je een officiele erkenning van een diploma wilt hebben, dan moet je naar de autoriteit van het land waar je die erkenning wilt hebben. Omdat onderwijs in D de competentie van de Bundesländer is, is dat dus een ministerie van onderwijs in een Bundesland. Die beslissen aanhand van hun informatie met welke opleiding het het beste vergelijkbaar is.

Lang verhaal kort: De Bezirksregierung Düsseldorf heeft het laatste woord in Nordrhein-Westfalen. Nieuw Bundesland nieuwe kansen, maar reken er niet al te veel op dat dat helpt.

In ieder geval gaat het geen Allgemeine Hochschulreife worden, dus volgens mij maakt het toch geen verschil. Met HAVO kom le bij LH Passage of GWI niet binnen, alleen bij Cityline.
Oud 13-07-2011, 16:21   #60
rickjames
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: -
Uren: 300
https://www.career.aero/site/en/job/show/id/1030

Staat nu bij Lufthansa Cityline:

Graduation required:
- German Abitur or allgemeine Fachhochschulreife or equivalent
University Degrees required:
- not required

Volgens deze criteria is HAVO dus niet genoeg meer?????
rickjames is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-07-2011, 00:52   #61
Variatie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2000
Typeratings: MD-11
Uren: .
Citaat:
Origineel gepost door rickjames Bekijk Bericht
https://www.career.aero/site/en/job/show/id/1030

Staat nu bij Lufthansa Cityline:

Graduation required:
- German Abitur or allgemeine Fachhochschulreife or equivalent
University Degrees required:
- not required

Volgens deze criteria is HAVO dus niet genoeg meer?????
Zeg nou eens eerlijk, heb je nou die éne post voor je, van Oveur, niet gelezen? Of was je te lui zelf even post #46 op te zoeken en hoopt dat wij dat voor je gaan doen?
Variatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-07-2011, 01:16   #62
Wingking
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Variatie Bekijk Bericht
Zeg nou eens eerlijk, heb je nou die éne post voor je, van Oveur, niet gelezen? Of was je te lui zelf even post #46 op te zoeken en hoopt dat wij dat voor je gaan doen?
Nou jongens het hoge woord is eruit. Met bezirksregierung gebeld. Heb HAVO N&G en dus toch een fachgebundes fachhochschulreife gekregen. Dit omdat ik geen economie 1 heb gedaan (wat moet ik hier mee met N&G denk ik dan..) Dus HAVO is niet per definitie goed genoeg Variatie (Of sla ik een enorme plank mis?)

Cpt Oveur, was niet persoonlijk of aanvallend bedoeld. Probeerde ook duidelijk te maken dat het niet zo zwart wit is.

Groeten,
Oud 15-07-2011, 16:35   #63
rickjames
heeft nog geen status

@Variatie: Yo Chill gozer... Post 46 heb ik inderdaad gelezen. Als ik met mijn post op je staart heb getrapt... EXCUSES!!!!!

Ik heb van bezirksregierung een document gekregen waarin staat dat mijn MBO diploma gelijk word gesteld aan "fachgebundes fachhochschulreife" Met deze gelijkstelling nam ik aan dat ik aan de minimale aanname eisen voldoet voor CLH.

Na notabene de GU gehaald te hebben en een datum heb gekregen voor de Simgrading krijg ik eergisteren een mailtje waarin staat:

"nach erneuter Überprüfung Ihrer Bewerberdaten mußte ich feststellen, dass laut Bescheinigung der Bezirksregierung Düsseldorf nur eine fachgebundene Fachhochschulreife vorliegt. Dies reicht laut unsereren Einstellungskriterien für First Officer nicht aus. Weshalb dieser Umstand Ihnen bislang nicht mitgeteilt wurde entzieht sich meiner Kenntnis.

Aus den o.g. Gründen kann ich Ihre Bewerbung nicht weiter verwenden und bitte diesbezüglich um Verständnis."

Hierop natuurlijk een mail achteraan gestuurd en diverse keren gebeld te hebben (Helaas niet aanwezig/antwoord apparaat) om duidelijkheid te krijgen wat ze dan (NU) eisen?

http://www.lufthansacityline.com/karriere/pilot-in.html wordt fachhochschulreife gevraagd
https://www.career.aero/site/en/job/show/id/1030 hier wordt German Abitur or allgemeine Fachhochschulreife or equivalent" gevraagd

Dus wat is het nou?
Oud 15-07-2011, 17:13   #64
Ben Dover
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2004
Typeratings: A340
Uren: 7000+
om het nog een beetje duidelijker te maken;

ik heb in 2002 met mn Havo (pretpakket) een "fachgebundene fachhochschulreife" gekregen, was toen prima voor CLH

@rickjames: gewoon ff een LOI'tje propedeuse inkoppen, kun je meteen naar LH
Ben Dover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-07-2011, 16:15   #65
Cpt Oveur

Cpt Oveur's Avatar

Citaat:
Na notabene de GU gehaald te hebben en een datum heb gekregen voor de Simgrading krijg ik eergisteren een mailtje waarin staat:

"nach erneuter Überprüfung Ihrer Bewerberdaten mußte ich feststellen, dass laut Bescheinigung der Bezirksregierung Düsseldorf nur eine fachgebundene Fachhochschulreife vorliegt. Dies reicht laut unsereren Einstellungskriterien für First Officer nicht aus. Weshalb dieser Umstand Ihnen bislang nicht mitgeteilt wurde entzieht sich meiner Kenntnis.

Aus den o.g. Gründen kann ich Ihre Bewerbung nicht weiter verwenden und bitte diesbezüglich um Verständnis."
Met MBO heb je denk ik geen kans op een algemeine FH Reife denk ik, tenslotte moet je in NL ook naar een bepaald soort HBO doorstromen.

Dat ze met HAVO geen allgemeine FH Reife geven had ik niet gedacht. Men zou bij CLH kunnen proberen uit te leggen dat je in holland elke richting op het HBO mag doen, maar ik denk niet dat ze van hun regeltjes gaan afwijken (iets met kop en maaiveld). Je zou ook in Düsseldorf het argument kunnen voorbrengen dat je in NL met HAVO elke HBO richting mag studeren, en het alg. FH Reife moet zijn. Maar dat zal wel hetzelfde verhaal zijn.

Misschien moet je met HAVO echt eens wat anders dan Düsseldorf proberen, bijvoorbeeld de Bildungssenator in Bremen. Als het alleen maar om een vak gaat, misschien heeft die een ander afvinklijstje. In ieder geval bij je aanvraag vermelden dat je in NL elke richting op het HBO mag doen met je HAVO.

Voor MBO zie ik het somber in, daar ben je daadwerkelijk aan een bepaald soort HBO gebonden.
Oud 18-07-2011, 19:43   #66
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
@ rickjames, zou je dit even heel luid willen gaan roepen op het moment dat er weer een wannabe langskomt, die met een substandaard vooropleiding aan een vliegopleiding begint?

Dank.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-07-2011, 20:43   #67
Hector
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2006
Typeratings: 747, en uit een ver verleden 737, dash8
Niet om het een of ander hoor Rick James, maar mag ik vragen waar jeje vliegopleiding hebt gevolgd, en wat ze je, voor wat betreft de banenmarkt, hebben gezegd toen je werd toegelaten?
Hector is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-07-2011, 20:56   #68
Nosig
ICA god

Nosig's Avatar

Airworker sinds: Feb 2000
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: SEP/F50/E190/A330
Uren: 6000+ ofzo
Stuur een bericht via MSN naar Nosig Send a message via Skype™ to Nosig
Citaat:
Origineel gepost door Hector Bekijk Bericht
Niet om het een of ander hoor Rick James, maar mag ik vragen waar jeje vliegopleiding hebt gevolgd, en wat ze je, voor wat betreft de banenmarkt, hebben gezegd toen je werd toegelaten?
Toevallig ken ik "Rick James" en neem even de vrijheid om voor hem te antwoorden. Hij heeft dezelfde school gedaan als ik, dus niet meer bestaand. Dit was ruim een decennium geleden, waarna er voor hem van alles gebeurd is (behalve vliegen). Maar je vraag is in dit geval niet meer current en niet te vergelijken met de huidige situatie (niet dat MBO toen handig was, maar dat terzijde). Back on topic, zou ik zeggen.
Nosig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-07-2011, 14:55   #69
V1Rotate
NA

V1Rotate's Avatar

Als ze dan toch HBO vragen, dan heb ik hier wel een linkje.
Is NIMA A HBO in 5 maanden. En zover ik weet wordt HBO omgezet naar fachgebundene hochschulreife. Wat dus weer genoeg is om door te stromen naar Main of te solliciteren bij GWI.

http://www.eduhub.nl/ncoi-opleidings...-en-intensief-
Oud 19-07-2011, 16:32   #70
LHU
Wil geen status

LHU's Avatar

Airworker sinds: Apr 2003
Brevet: JAA CPL (A) , IR(SE), SEP
Uren: Elke jaar weer wat meer, net als m'n gewicht.
Citaat:
Origineel gepost door V1Rotate Bekijk Bericht
Als ze dan toch HBO vragen, dan heb ik hier wel een linkje.
Is NIMA A HBO in 5 maanden. En zover ik weet wordt HBO omgezet naar fachgebundene hochschulreife. Wat dus weer genoeg is om door te stromen naar Main of te solliciteren bij GWI.

http://www.eduhub.nl/ncoi-opleidings...-en-intensief-
Alleen jammer dat de benodigde vooropleiding voor NIMA(A) HBO of WO is.

klik
LHU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-07-2011, 16:41   #71
V1Rotate
NA

V1Rotate's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door LHU Bekijk Bericht
Alleen jammer dat de benodigde vooropleiding voor NIMA(A) HBO of WO is.

klik
of:
Kennisniveau op minimaal HBO-niveau (door praktijkervaring en aanvullende opleidingen), of
U wilt uw NIMA-diploma snel behalen en u bent bereid extra veel tijd in uw voorbereiding te steken.

Zie vooral punt 2.

Maar beste is gewoon P halen bij andere opleiding.
Oud 19-07-2011, 16:49   #72
LHU
Wil geen status

LHU's Avatar

Airworker sinds: Apr 2003
Brevet: JAA CPL (A) , IR(SE), SEP
Uren: Elke jaar weer wat meer, net als m'n gewicht.
Accoord, je hebt helemaal gelijk, dat laatste punt had ik even gemist, leek me zo onwaarschijnlijk dat je in 5 maanden een erkend HBO diploma kan halen, maar kan blijkbaar wel.
LHU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-07-2011, 17:44   #73
V1Rotate
NA

V1Rotate's Avatar

Citaat:
Accoord, je hebt helemaal gelijk, dat laatste punt had ik even gemist, leek me zo onwaarschijnlijk dat je in 5 maanden een erkend HBO diploma kan halen, maar kan blijkbaar wel.
Inderdaad. Het kan dus wel. Keihard knallen dus. En je moet wel enige kennis van Marketing hebben. Anders kan het wel eens heeeeel lastig worden.
Oud 19-07-2011, 20:36   #74
Cpt Oveur

Cpt Oveur's Avatar

Citaat:
Als het enig doel een gelijkstelling fachgebundene Hochschulreife is, dan zou ik dat vantevoren even checken, bijvoorbeeld in Düsseldorf. Voor zo'n korte opleiding kan ik mij voorstellen dat de Duitsers het anders inschatten dan een gewone HBO. Die mensen die die gelijkstellingen schrijven zitten daar o.a. om te voorkomen dat Duitsers oneerlijke concurrentie uit het buitenland krijgen op de banenmarkt / om studieplekken. Ze zullen over het algemeen restriktief met hun gelijkstellingen omgaan.
Oud 19-07-2011, 21:26   #75
richie1240
aan het dromen

Airworker sinds: Nov 2009
Brevet: Met deze markt zit het er niet in.
Typeratings: met de highloader bijna allemaal.
Uren: Geen
ik zou als ik jou was zoiezo een HBO gaan doen die je leuk vindt, en niet een omdat hij in 5 maanden klaar is. Straks kom je als Piloot niet aan de bak en heb je alleen papieren voor iets wat je de rest van je leven niet wil doen.
richie1240 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-07-2011, 21:54   #76
Variatie
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Cpt Oveur Bekijk Bericht
Als het enig doel een gelijkstelling fachgebundene Hochschulreife is, dan zou ik dat vantevoren even checken, bijvoorbeeld in Düsseldorf. Voor zo'n korte opleiding kan ik mij voorstellen dat de Duitsers het anders inschatten dan een gewone HBO. Die mensen die die gelijkstellingen schrijven zitten daar o.a. om te voorkomen dat Duitsers oneerlijke concurrentie uit het buitenland krijgen op de banenmarkt / om studieplekken. Ze zullen over het algemeen restriktief met hun gelijkstellingen omgaan.
Dat valt wel mee. Als je in Nederland je P haalt moet dit, onder europese regelgeving, in een Fachgeb. Hochschulreife worden omgezet. Je hebt in Nederland immers het recht op elke Universiteit met deze P te beginnen. Daar kan ook Düsseldorf niet veel aan veranderen.
Als de enige reden je P te halen, in Duitsland te kunnen beginnen is, dan zou ik de goedkoopste/snelste weg nemen. Als je van plan bent na het mislukken van dit project liever iets te gaan studeren, dan zou ik toch een P gaan halen in een gebied wat je ligt.
Oud 19-07-2011, 22:33   #77
ProTagger
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2009
Brevet: cpl me/ir
Typeratings: geen
Uren: 220
Op HBO niveau je P halen geeft niet automatisch recht tot alle universitaire opleidingen, dit zal dan ook geen Fachgebundene Hochschulreife worden. Het is gewoon simpel, zorg dat je minimaal met HBO of VWO aan een vliegopleiding begint, alles minder dan dat is gewoon een substandaard vooroppleiding, wat het vak van vlieger des te meer naar beneden haalt.
ProTagger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-07-2011, 23:51   #78
rickjames
heeft nog geen status

ProTagger. Je laatste statement dat iemand met een vooropleiding lager dan HBO/VWO het vak vlieger naar beneden haalt vind ik nogal een gewaagde opmerking. Er zijn zat mensen hier op dit forum die met een substandard vooropleiding aan de bak zijn gekomen als vlieger... en ja ook een heleboel die niet aan de bak zijn gekomen... maar dat deze twee groepen jou beeld van vlieger naar beneden haalt ... snap ik niet zo ??? (Misschien komt dit ook wel omdat ik substandaard ben

Zaken zoals bijvoorbeeld pay to fly / je type Rating zelf bekostigen enz. zijn dingen die eerder de TC's naar beneden halen en dus ook het vak.

De discussie dat er dan nog meer meer "laaggeschoolde" mensen aan een vliegopleiding beginnen (los van de het feit of ze het wel/niet halen) is een andere discussie en heeft mijnsinziens niks te maken met het verlagen van het beroep vlieger.

Ik ben het overigens wel met jullie eens dat het verstandig/raadzaam is om eerst een gedegen vooropleiding te hebben alvorens je aan een vliegopleiding begint.

Over mijzelf:
Ikzelf ben in 1998 begonnen aan dezelfde opleiding als Nosig en Koning Lucht. Met een vooropleiding MTS en een P van de HEAO. Eind 2001 was ik klaar maar kwam moeilijk aan de bak. Dus ben ik in 2002 in de ICT gestapt. Ondertussen getrouwd/andere prioriteiten/kinderen/vliegdroom in vergetelheid enz. in 2007 via werkgever begonnen aan Bachelor opleiding aan de OU verwachting is dat ik eind 2011 of 2012 hiermee klaar ben. Mocht Lufthansa Cityline niet lukken vanwege of mijn diplomas of leeftijd (35 jaar nu). Is het jammer maar helaas... shit happens life goes on...... ^_^ en voor degene die zich afvragen waarom ik mijn P niet heb meegenomen voor die Annerkennung is omdat ik veronderstelde dat mijn MTS diploma genoeg was voor CLH. En ja assumption is mother of all f#ck ups klinkt mij bekend in de oren.
Oud 20-07-2011, 02:01   #79
Variatie
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door ProTagger Bekijk Bericht
Op HBO niveau je P halen geeft niet automatisch recht tot alle universitaire opleidingen, dit zal dan ook geen Fachgebundene Hochschulreife worden. Het is gewoon simpel, zorg dat je minimaal met HBO of VWO aan een vliegopleiding begint, alles minder dan dat is gewoon een substandaard vooroppleiding, wat het vak van vlieger des te meer naar beneden haalt.
Tja, je zult wel gelijk hebben wat betreft het niet-mogen-doen van alle universitaire opleidingen, maar wat betreft de rest vind ook ik het een ongelofelijk foute opmerking om te zeggen dat mensen met een niet-vwo-opleiding het niveau omlaag halen.

Verder ben ik met mijn P hier in Duitsland goed doorgekomen. Jawel, dat wordt, ondanks jouw bezwaar, als een Fachgeb. Hochschulreife erkend.
En verder ben ik met mijn Mavo/MTS-combinatie ook goed terecht gekomen, en kan ik actief meehelpen het niveau van het vak van vlieger naar beneden te halen.

Ik ken overigens meer dan genoeg mensen die MTS hebben gedaan, en het is zeker overdreven te stellen dat het vak van vlieger een VWO-denkniveau nodig heeft. Professioneel optreden, precies werken en praktisch denken zijn belangrijker dan het diepe-denker-niveau dat hier wordt gepropageerd.

Wat niet wil zeggen dat VWO'ers niet praktisch kunnen denken, maar het is zeker geen exclusief terrein.

Citaat:
ProTagger. Je laatste statement dat iemand met een vooropleiding lager dan HBO/VWO het vak vlieger naar beneden haalt vind ik nogal een gewaagde opmerking. Er zijn zat mensen hier op dit forum die met een substandard vooropleiding aan de bak zijn gekomen als vlieger... en ja ook een heleboel die niet aan de bak zijn gekomen... maar dat deze twee groepen jou beeld van vlieger naar beneden haalt ... snap ik niet zo ??? (Misschien komt dit ook wel omdat ik substandaard ben

Mocht Lufthansa Cityline niet lukken vanwege of mijn diplomas of leeftijd (35 jaar nu). Is het jammer maar helaas... shit happens life goes on...... ^_^ en voor degene die zich afvragen waarom ik mijn P niet heb meegenomen voor die Annerkennung is omdat ik veronderstelde dat mijn MTS diploma genoeg was voor CLH. En ja assumption is mother of all f#ck ups klinkt mij bekend in de oren.
Ik neem aan dat je ondertussen al bezig bent je P om te zetten. Dat moet dus in principe gewoon lukken. Ja, wat betreft je leeftijd.. Dat is wat moeilijker te beinvloeden, en daar zijn die duitsers ook wel precies mee, maar als ze zien dat het krap wordt doen ze vaak wel hun best om je versneld door de selectie te halen.
Oud 20-07-2011, 10:52   #80
ProTagger
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2009
Brevet: cpl me/ir
Typeratings: geen
Uren: 220
@Variatie

Het is niet per se kritiek jegens mensen die niet een HBO/VWO vooropleiding hebben gehad. Maar je moet het even zo bekijken, de pay van een job hangt van verscheidene factoren af waaronder opleidingsniveau. Op het moment dat het niveau van de vooropleidingen zakt om vlieger te kunnen worden dan kan je wel verwachten dat de T&C van het vak naar beneden gaan.

Misschien kwam mijn post een beetje over alsof ik wilde insinueren dat mensen zonder HBO/VWO niet capabel zijn, dat was niet mijn bedoeling. Ik doelde slechts op de mogelijke consequenties op de T&C in het vak zelf. "Vroeger" was het normaal dat je alleen met HBO/WO/VWO aan een "gerenommeerde" vliegopleiding begon, wat tevens het aantal ab-initio's op de markt tot op zekere hoogte beperkt hield. Hoe groter de mogelijke markt van potentiële vliegers, des te meer er zullen worden opgeleid. Uiteindelijk is met de huidige markt alleen een soort numerus fixus de oplossing om overspoeling te voorkomen.
ProTagger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels