.:.
Oud 07-11-2018, 09:18   #1
Inflightgirl
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
PO1 uitnodiging

Recentelijk is de inschrijving voor de KLS weer opengegaan. Ik las dat ze ruim 300 aanmeldingen hebben ontvangen. Zijn er al mensen die uitgenodigd zijn voor PO1?
Inflightgirl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2018, 10:44   #2
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: B744
Uren: 17+
300??? That’s it???!!!???
Kennelijk niet populair meer, dat beroep van ons.

Welkom trouwens.
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2018, 10:50   #3
Dutchflyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2016
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
PO1 uitnodiging

300.. dat valt me nog mee.

Ik heb mezelf ook aangemeld en heb een mail ontvangen welke aanvullende deelcertificaten ik nog moet halen.

Verder heb ik een brief ontvangen dat alle toegestuurde stukken in goede orde zijn ontvangen en goed zijn ingevuld. In deze brief stond ook een nummer die aan mij is gekoppeld.

De eerste uitnodiging ontvang ik binnenkort. Door de vele aanmeldingen duurt het wat langer dan gemiddeld.

Voor mij komt dat wel goed uit. Ik ben al gestart met de deelcertificaten te leren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dutchflyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2018, 11:30   #4
Janiek
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2018
Citaat:
Origineel gepost door Inflightgirl Bekijk Bericht
Recentelijk is de inschrijving voor de KLS weer opengegaan. Ik las dat ze ruim 300 aanmeldingen hebben ontvangen. Zijn er al mensen die uitgenodigd zijn voor PO1?
Ja ik!
Janiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2018, 11:54   #5
RVR
Ja

Airworker sinds: Jun 2018
Brevet: In progress
Typeratings: -
Uren: -
Citaat:
300? 300 in TWEE weken ja! Reken maar op minimaal 1000 aanmeldingen voor de 2019 klassen. Kan dus wel even duren voordat je Po1 hebt.
RVR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2018, 12:11   #6
tripleseven
heeft nog geen status

Waar heb je gelezen dat het er 300 waren?
https://www.upinthesky.nl/2018/10/18...light-academy/
Volgens dit artikel waren er namelijk binnen 2 weken al meer dan 350 aanmeldingen. Dat zullen er sindsdien nog een stuk meer geworden zijn ben ik bang...
tripleseven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-11-2018, 12:48   #7
Inflightgirl
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door tripleseven Bekijk Bericht
Waar heb je gelezen dat het er 300 waren?
https://www.upinthesky.nl/2018/10/18...light-academy/
Volgens dit artikel waren er namelijk binnen 2 weken al meer dan 350 aanmeldingen. Dat zullen er sindsdien nog een stuk meer geworden zijn ben ik bang...
Ja dat artikel idd. Ik geloof graag dat dat aantal ondertussen verdrievoudigd is.
Oud 07-11-2018, 12:49   #8
Inflightgirl
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Janiek Bekijk Bericht
Ja ik!
Wat goed! Welk volgnummer had jij? Wanneer hebben ze je gebeld? Heb ongeveer een half uur na opening aangemeld en hoop snel aan po1 te kunnen deelnemen.
Oud 07-11-2018, 12:50   #9
Inflightgirl
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door 76-er Bekijk Bericht
300??? That’s it???!!!???
Kennelijk niet populair meer, dat beroep van ons.

Welkom trouwens.
Dankjewel
Oud 08-11-2018, 10:24   #10
ScreaminEagle
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2018
Uren: 15 minuten
Hoi! Toch maar even een Airwork account aangemaakt gezien dit topic, ik heb me ook aangemeld . Bij mij zijn er nu precies 3 weken verstreken na ontvangen van brief van de KLS (of moeten we voortaan KFA zeggen?), dus ik denk dat het inderdaad even kan duren gezien de hoeveelheid aanmeldingen. Nog even geduldig afwachten denk ik dus!
ScreaminEagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2018, 11:25   #11
Harry de Groot
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2018
Heb ook nog geen uitnodiging gehad en begrepen dat ze eerst mensen uitnodigen die klaar zijn met hun studie. Ben me nu aan het voorbereiden en heb een goede cursus gevolgd. Begrijp dat er best veel afvallen bij de eerste selectie.
Harry de Groot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2018, 12:08   #12
MiddleMarker
zal nooit status hebben

MiddleMarker's Avatar

Airworker sinds: Feb 2009
Brevet: ATPL
Typeratings: B737, B747
Uren: 3k+
Nou "Harry", je hebt je selectietrainingen weer op de kaart gezet met je vele reacties in verscheidene topics...
MiddleMarker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-11-2018, 00:23   #13
Starfighter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2009
Brevet: CPL
Typeratings: 777/787
Uren: 4000+
stapelgek.gif

'Harry' wat ben je toch zielig bezig met een verkapte reclame onder het mom dat je andere wilt 'helpen'.
Starfighter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2018, 15:16   #14
alfetti2000
heeft nog geen status

Citaat:
Ik had me aangemeld en as zaterdag mag ik langskomen
alfetti2000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2019, 16:44   #15
RomeoSierra
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2018
Zijn er inmiddels al wat kandidaten voor PO1 (en/of 2) geweest en hierover iets willen delen?
RomeoSierra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2019, 20:32   #16
GE9X
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2019
Citaat:
Origineel gepost door RomeoSierra Bekijk Bericht
Zijn er inmiddels al wat kandidaten voor PO1 (en/of 2) geweest en hierover iets willen delen?
Ik heb dit jaar deelgenomen aan de KLS selectie. Helaas afgevallen bij PO1. Ik had me er best goed voor voorbereid, maar net iets te weinig denk ik toch achteraf.

PO1 is vergelijkbaar met wat er nog staat hier op het forum bij de ''Kennisbank KLS Selectie PO1''.
Waar het bij mij fout ging was deels de tijdsdruk. Er is zo een ongelooflijke tijdsdruk die ik nog nooit zo ergens bij heb gehad. Bij het oefenen lijkt het mij dus handig dat je ook hiermee gaat oefenen. Voor het onderdeel ''Mathematics'' heb je 5 minuten de tijd voor 30 opdrachten. Dit komt neer op maximaal 10 seconden per opdracht.
Daar had ik nog voldoende op gescoord, maar het ergste (wat ik persoonlijk moeilijk vond en op was gezakt) waren de Ruimtelijke Inzicht opgaven.
Hier had ik ook matig op geoefend en viel daardoor door de mand.

Dus de belangrijkste punten zijn: 1) Let goed op je tijd !! 2) Veel oefenen thuis met Psychologische tests. 3) Onderschat PO1 niet.

Als je nog vragen hebt kan je mij een privéberichtje sturen .
GE9X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2019, 20:59   #17
MedFlyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Uren: 1
Citaat:
Origineel gepost door RomeoSierra Bekijk Bericht
Ik was in november 2017 aan de beurt. Tot de ToCo gekomen, helaas toen afgevallen.

PO1 valt in bepaalde mate te oefenen. Met name trucjes om sneller te rekenen, cijferreeksen te maken, etc.... Het gaat er vooral om vaardigheden te oefenen die (bijna) nooit meer gebruikt. Mensen die net hun havo/vwo hebben afgerond of een beta studie, hebben hier (naar mijn mening) geen baat bij. De vragen zijn niet moeilijk. Het gaat er vooral om dat je nauwkeurig kan werken binnen de tijd. Als je geen ruimtelijk inzicht hebt, dan wordt die Test "gewoon" lastig.

PO2: schrijf je motivatie uit en kom met voorbeelden uit de praktijk, waarom jij vindt competenties bezit die van belang zijn voor je opleiding en beroep. Ze kijken ook zeker naar je competenties voor de opleiding (bv. Doorzettingsvermogen, discipline en prioriteiten stellen). Gewoon het STAR-model om je voorbeelden te schetsen. Verder voor de groepsopdracht... het gaat er niet om dat je opdracht voltooid. Het gaat met name om de balans tussen de (non-)verbale communicatie met de overige deelnemers en het resultaat van de opdracht. Niemand is je tegenstander. Het is echt een group effort. Werk goed samen. Merk op als iedereen door elkaar praat, als iemand niet wordt genegeerd, als iemand stil is, verdeel taken, neem de leiding maar wees niet bang om het ook weg te geven. Wees constructief... Dit geldt ook voor de individuele opdracht.

Grading: doe gewoon je best. Motivatie is hierbij erg belangrijk. Vanaf dag 1 droog oefenen, oefenen en nog een oefenen. Ik ben van te voren niet ergens anders gaan simmen. Ze kijken uiteindelijk naar je leercurve. Mijn oefenvlucht was bizar slecht, maar ik kreeg de draai snel te pakken. Ik denk dat, dat voor de meeste mensen geldt. En wanneer je een fout maakt, niet over inzitten. Je kan het alleen erger maken door er over in te zitten. Bespreek fouten met de andere deelnemers, vraag aan elkaar hoe je omgaat met bepaalde situaties. Ik heb de eerste 2 vluchten geen enkele keer de squawk codes goed gehad. De 3de vlucht, 1 keer. De vluchten daarna waren foutloos. Kortom, motivatie, leer van je fouten en toon progressie.

Hopelijk kan je hier wat mee en anders hoor ik het graag.

Succes!!!

Ps... excuses als iets af en toe vreemd geformuleerd staat. Ik tik dit op mijn mobiel...
MedFlyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2019, 21:53   #18
GE9X
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door MedFlyer Bekijk Bericht
Ik was in november 2017 aan de beurt. Tot de ToCo gekomen, helaas toen afgevallen.

PO1 valt in bepaalde mate te oefenen. Met name trucjes om sneller te rekenen, cijferreeksen te maken, etc.... Het gaat er vooral om vaardigheden te oefenen die (bijna) nooit meer gebruikt. Mensen die net hun havo/vwo hebben afgerond of een beta studie, hebben hier (naar mijn mening) geen baat bij. De vragen zijn niet moeilijk. Het gaat er vooral om dat je nauwkeurig kan werken binnen de tijd. Als je geen ruimtelijk inzicht hebt, dan wordt die test "gewoon" lastig.

PO2: schrijf je motivatie uit en kom met voorbeelden uit de praktijk, waarom jij vindt competenties bezit die van belang zijn voor je opleiding en beroep. Ze kijken ook zeker naar je competenties voor de opleiding (bv. Doorzettingsvermogen, discipline en prioriteiten stellen). Gewoon het STAR-model om je voorbeelden te schetsen. Verder voor de groepsopdracht... het gaat er niet om dat je opdracht voltooid. Het gaat met name om de balans tussen de (non-)verbale communicatie met de overige deelnemers en het resultaat van de opdracht. Niemand is je tegenstander. Het is echt een group effort. Werk goed samen. Merk op als iedereen door elkaar praat, als iemand niet wordt genegeerd, als iemand stil is, verdeel taken, neem de leiding maar wees niet bang om het ook weg te geven. Wees constructief... Dit geldt ook voor de individuele opdracht.

Grading: doe gewoon je best. Motivatie is hierbij erg belangrijk. Vanaf dag 1 droog oefenen, oefenen en nog een oefenen. Ik ben van te voren niet ergens anders gaan simmen. Ze kijken uiteindelijk naar je leercurve. Mijn oefenvlucht was bizar slecht, maar ik kreeg de draai snel te pakken. Ik denk dat, dat voor de meeste mensen geldt. En wanneer je een fout maakt, niet over inzitten. Je kan het alleen erger maken door er over in te zitten. Bespreek fouten met de andere deelnemers, vraag aan elkaar hoe je omgaat met bepaalde situaties. Ik heb de eerste 2 vluchten geen enkele keer de squawk codes goed gehad. De 3de vlucht, 1 keer. De vluchten daarna waren foutloos. Kortom, motivatie, leer van je fouten en toon progressie.

Hopelijk kan je hier wat mee en anders hoor ik het graag.

Succes!!!

Ps... excuses als iets af en toe vreemd geformuleerd staat. Ik tik dit op mijn mobiel...
Mag ik vragen om welke reden je niet bent aangenomen? Oftewel wat was de feedback van de COVA?

Heb je daarnaast tips om beter te kunnen worden met Ruimtelijk Inzicht? Oefenen, oefenen en nog een keer oefenen, dat weet ik maar wat als je het gewoon niet zo makkelijk kunt zien? Zijn er handige manieren of tips?

Alvast bedankt voor je antwoord :-)
Oud 10-01-2019, 14:40   #19
MedFlyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Uren: 1
Citaat:
Origineel gepost door GE9X Bekijk Bericht
Mag ik vragen om welke reden je niet bent aangenomen? Oftewel wat was de feedback van de COVA?

Dat mag je vragen.
1. mijn motivatie was te stellig;
2. ik gaf niet direct het juiste antwoord op een casusbeschrijving tijdens het gesprek.

Ik had het gesprek met een gezagvoerder en een FI van de KLS. dhr. Hayward (directeur KLS en Martinair Flight Academy) is de voorzitter van de ToCo en zit niet bij het gesprek. De gezagvoerder zag het niet zitten, de FI wel. Hayward ging voor de opinie van de gezagvoerder. Zijn conclusie was dat ik niet binnen het termijn van de opleiding zou kunnen voldoen aan hun eisen....

Citaat:
Origineel gepost door GE9X Bekijk Bericht
Heb je daarnaast tips om beter te kunnen worden met Ruimtelijk Inzicht? Oefenen, oefenen en nog een keer oefenen, dat weet ik maar wat als je het gewoon niet zo makkelijk kunt zien? Zijn er handige manieren of tips?

Alvast bedankt voor je antwoord :-)
Ruimtelijk inzicht komt in zekere mate van nature. Als het om de kubusjes gaat (zoals bij de KLS) dan zoek ik een centraal punt/vak, waarbij ik de omringende vakjes kan aansluiten. Ik probeer de kubus mentaal te vouwen en zo tot een antwoord te komen. Wat je kan doen is leren van de oefeningen die goed gaan. Probeer van jezelf te snappen waarom het goed ging en zelf tot trucjes te komen. Natuurlijk is het ook goed om van je fouten te leren! Maar wat goed ging blijft meestal liggen, terwijl dat ook gewoon toeval/geluk kan zijn.

Mocht je moeite met tijdsdruk hebben, oefen daar dan vooral op.

Laatst aangepast door MedFlyer : 10-01-2019 om 17:01
MedFlyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-01-2019, 10:33   #20
GE9X
heeft nog geen status

Aah jammer!
Bedankt voor je tips. Zeer gewaardeerd!