.:.
Oud 22-12-2017, 01:15   #1
vliegvriend
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2017
Brevet: -
Typeratings: -
PPL halen

Hoi allemaal,
Ik ben een hard werkende student, die een tussenjaar heeft en dus redelijk goed kan bijverdienen. Omdat backpacken in Azie me niet zo ideaal lijkt ben ik nu maar eens aan het kijken in hoeverre die gekke droom in mijn achterhoofd om mijn vliegbrevet te halen realistisch is.

Ik weet dat ik hiervoor mijn PPL moet halen en hier vond ik vooral gelijkwaardige topics uit 2012 het recentst geloof ik. Hierom vroeg ik me af in hoeverre die informatie nog nuttig is, ook met betrekking tot de kosten.
in de 2e helft van volgend jaar ga ik stage lopen in Afrika (uganda/kenia), dus een eventuele optie zou kunnen zijn om het daar te halen. Ik heb gelezen dat het halen in de VS erg goedkoop is, is dat nog steeds zo, en op hoeveel mag ik dan ongeveer rekenen?

niet echt hele specifieke vragen, maar als iemand mij zou kunnen helpen met wat info of dingen die ik (waarschijnlijk) over het hoofd zie zou dat erg fijn zijn!
vliegvriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2017, 02:16   #2
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >10,500 TT
Welkom!
Beetje kort door de bocht maar vliegen is in de VS ongeveer de helft goedkoper dan in NL. Komt wel reis en onderdak en visa kosten bij.
Het meeste voordeel heb je bij een volledige 0-CPL opleiding en eigenlijk het minste voordeel met een PPL maar het zal allicht nog steeds een goed bedrag schelen.
Maar hou in de gaten dat hier nog wel Brevet conversie kosten bij komen kijken.
Alles bij elkaar zal het denk ik lood om oud ijzer zijn.
Leuk om te doen maar je zal met een PPL alleen quite spelen.
Brevet kan je in Kenya wel halen, Uganda weet ik niets.
Er is hier recent een aandeel DA20 van een stichting aangeboden. Misschien de voordeligste optie.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2017, 10:34   #3
Bobo
VFR bug smasher

Bobo's Avatar

Airworker sinds: Jun 2010
Brevet: GPL/PPL-A
Typeratings: SEP
Uren: GPL >500 SEP >200
Nog eentje kort door de bocht: haal je PPL gewoon hier als je hier ook wil gaan vliegen. Bijvoorbeeld via een participatie in een katana of aquila die door verschillende groepen wordt aangeboden. Dat is een voordelige optie om te starten, en belangrijk, om te blijven vliegen. Als het een 'Bucket list item' voor je is, dan zijn de VS, Polen of Spanje of waar dan ook een goede optie.
Bobo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2017, 14:20   #4
vliegvriend
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
Welkom!
Beetje kort door de bocht maar vliegen is in de VS ongeveer de helft goedkoper dan in NL. Komt wel reis en onderdak en visa kosten bij.
Het meeste voordeel heb je bij een volledige 0-CPL opleiding en eigenlijk het minste voordeel met een PPL maar het zal allicht nog steeds een goed bedrag schelen.
Maar hou in de gaten dat hier nog wel brevet conversie kosten bij komen kijken.
Alles bij elkaar zal het denk ik lood om oud ijzer zijn.
Leuk om te doen maar je zal met een PPL alleen quite spelen.
Brevet kan je in Kenya wel halen, Uganda weet ik niets.
Er is hier recent een aandeel DA20 van een stichting aangeboden. Misschien de voordeligste optie.
voor Nederland heb ik ongeveer 12-14 duizend euro gevonden als totaalprijs, kan ik dan rekenen op 7 voor de US waarbij ik nog 2000 extra meeneem voor onderdak en reis?

Ik dacht dat het PPL wereldwijd was, wat voor conversie is er dan nog nodig? Het halen van een CPL lijkt me echt overbodig, omdat ik niet van plan ben ooit commercieel te gaan vliegen.

Kan ik ergens iets over de prijzen in Kenya vinden? Ik ben ergens een prijs van 7500 tegen gekomen in zuid afrika, incl onderkomen daar. dan zou je met de reis erbij voor +- 8000 klaar zijn(?)

@Bobo
Ik wil zeker hier gaan vliegen, maar nu ik toch de tijd heb, en geld wel de limiterende factor is. Wil ik het nu toch wel zo goedkoop mogelijk halen.
Het lijkt me dat als ik weer volop ga studeren/begin met werken (evt in het buitenland) dat ik minder tijd en ook geld beschikbaar heb. Hierom denk ik dat ik het nu nu het mogelijk lijkt wil halen, en het daarna wat rustiger aan moet doen.
Ik heb wel wat dingen over participaties gezien, maar twijfel of dat niet te duur is voor de frequentie waarmee ik daarna wil gaan vliegen?
Oud 22-12-2017, 14:38   #5
Europe-American

Europe-American's Avatar

Even snel les.
Meeste landen zijn aangesloten bij ICAO, betekent dat ze elkaars Brevetten erkennen en je ervaring erkennen. Betekent niet dat je met een brevet van een land in een ander land mag vliegen. Behalve als hier afspraken over zijn.
Europa is een blok wat valt onder EASA wetgeving. Betekent zoveel dat een brevet in Spanje gehaald (in theorie) hetzelfde is als een brevet uit BelgiŽ.
Net zoals de Euro zeg maar.
FAA is het Amerikaanse systeem. Om met een FAA brevet in Nederland te mogen vliegen zal je een conversie moeten doen. Met ieder niet - Europees brevet zal je een conversie moeten doen.
Zuid Afrikaanse brevet is geschoeid op het oude Engelse systeem en staat goed bekend. Brevet in Kenya is leuk om te doen maar hecht er verder weinig waarde aan.

Ik zeg niet dat je een CPL moet halen in de VS maar financieel heb je het meeste voordeel als je dat wel doet en eigenlijk het minste financieel voordeel met een PPL.
Een vlieguur in de VS is veel goedkoper dan in NL, onder andere door de brandstof die 1/4 kost van wat het in NL doet.
Dus hoe meer uren je vliegt hoe meer voordeel je eraan doet.
Met alleen een PPL (40-50 uur) en verblijfskosten en conversie kosten zal er weinig overblijven.
Ik zou het nog steeds aanraden maar om de volgende reden:
- leuk avontuur 4-5 weken in het buitenland
- full time leren vliegen
- veel minder luchtruim beperkingen ( over het algemeen)
- VS is veel luchtvaart vriendelijker dan Europa

Laatst aangepast door Europe-American : 22-12-2017 om 16:10
Oud 22-12-2017, 15:00   #6
vliegvriend
heeft nog geen status

Ik snap je punt, om zo veel mogelijk van het voordeel te profiteren, maar netto blijft het halen van een PPL in de VS goedkoper dan in NL en dan het halen van een CPL lijkt me.
als ik kan kiezen om het complete pakket hier te doen of in de VS lijkt dat me uiteraard een beter avontuur! Maar afgezien van het extra voordeel dat groter wordt, zijn er nog meer redenen/voordelen om det CPL te halen als ik nu vrij zeker weet niet in de grote luchtvaart te willen gaan werken?
Oud 22-12-2017, 15:35   #7
Europe-American

Europe-American's Avatar

Het PPL is eigenlijk een “leer brevet” om recreatief te vliegen.
Het grootste verschil zal een Instrument Rating zijn en niet per se een Amerikaans ( FAA ) CPL. Hoe meer training hoe beter je zal worden en natuurlijk ook veiliger.
Ik zal altijd een Instrument rating aanraden ook als je alleen recreatief wil vliegen.
Het maakt je een veiliger piloot, zeker met het vaak marginale weer in NW Europa.
Het gaat er niet om per se om de Instrument rating mee te nemen in een conversie maar meer dat je jezelf ( en misschien passagiers) kan redden als het weer omslaat of als je in slecht weer terecht komt.
En dat hoeft echt geen heftige regenbuien of onweer te zijn, daar moet je nooit in vliegen. Gaat om slecht zicht, mist, lage bewolking met lichte regen en dat soort zaken.
Weer hoeft niet dramatisch slecht te zijn om voor een recreatieve vlieger een gevaar te zijn.
https://blog.aopa.org/aopa/2010/10/2...conds-to-live/
Voor 15-18k Euro zal je een PPL en IR in de VS kunnen doen.
Oud 22-12-2017, 17:25   #8
Archer4
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ppl
Uren: 150
EA, is het niet zo dat ICAO juist wel ervoor zorgt dat FAA en EASA Brevetten in elkaars landen te gebruiken zijn? De beperking is alleen dat het vliegtuig ook onder dezelfde wetgeving geregistreerd moet zijn.
Maw FAA brevet met FAA geregistreerd vliegtuig mag in (bijvoorbeeld) Nederland vliegen. Maar niet een FAA brevet met een in Nederland geregistreerd vliegtuig. Dan is een conversie nodig.

En pas op voor brevetten elders gehaald. Er kunnen extra eisen bijkomen zoals een minimum aantal uren voordat er conversie wordt afgegeven. Vooraf informeren bij de authoriteiten is wel aan te bevelen.
Archer4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2017, 17:38   #9
Europe-American

Europe-American's Avatar

Is er in 2012 niet een regel doorgedrukt dat je als EU ingezetene zowel een EASA ( Europees) Brevet moet hebben als een FAA brevet om een N-registratie ( Amerikaans) te mogen vliegen?

https://www.euroga.org/forums/flying...ered-in-europe
Oud 22-12-2017, 18:26   #10
Archer4
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ppl
Uren: 150
Tja, geen idee. En die link maakt het niet echt duidelijker.

Maw om zeker te weten informatie inwinnen bij IL&T.
Archer4 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels