.:.
Oud 06-03-2016, 18:27   #1
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: Boeing & Airbus
Uren: 9000+
BREXIT

Met het langzaam dichterbij komen van 23 Juni en de stijd tussen de voor en tegenstanders van het wel of niet in de EU blijven steeds agressiever wordend. Wat zijn jullie gedachten hierover? Hoe gaat het alle Nederlanders die voor de verschillende Engelse maatschappijen werken beÔnvloeden, wat voor een impact gaat een potentieel vertrek hebben op de UK/EU economie. Gaat het gezegde 'zodra er een schaap over de dam is volgen er meer' op?
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2016, 19:55   #2
NazgulAir
Fly Safe -- Nazgul Airlines!

NazgulAir's Avatar

Airworker sinds: Apr 2009
Brevet: PPL/IMC UK+FAA
Typeratings: tailwheel, complex, alles ertussenin
Uren: 1500+
Verschrikkelijk. Het zijn de nieuwe EU landen die eruit moeten, niet de oude.
NazgulAir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2016, 20:54   #3
scsirob
Soms status, nu zit us

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: LAPL
Typeratings: SEP TD
Uren: Een aantal
Als voldoende 'oude' landen er uit stappen en samen een nieuw economisch samenwerkingsverbond Š la E.E.G. opzetten dan is er nog hoop. Zeker als ze geleerd hebben van de huidige puinhoop.

Tot die tijd, vergeet 6 April niet uw stem uit te brengen. Wie weet helpt het.
scsirob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2016, 21:08   #4
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
Zal ongetwijfeld erg dom zijn (heb me er nog niet in verdiept) maar wat heeft het referendum van 6 april precies te maken met een BREXIT of het voortbestaan van de EU oid?
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2016, 22:09   #5
scsirob
Soms status, nu zit us

Als we de Brusselse hoge heren mogen geloven dan is een 'nee' stem tegen dit 'simpele handelsverdrag' op 6 april funest voor het voortbestaan van de EU. Juncker beweert dat bij hoog en bij laag.
Linkje: http://www.volkskrant.nl/politiek/ju...isis~a4221578/

Als je je iets verdiept in het verdrag dan blijkt het veel meer te zijn. Het handelsdeel is niet eens erg relevant en grotendeels al in werking getreden. Het inlijven van OekraÔne bij de EU (wat volgens velen het doel is), zet de verhoudingen met Rusland nog verder op scherp. Zodanig dat de eventuele voordelen van meer handel met OekraÔne meer dan teniet gedaan worden door de schade aan de handel met Rusland. Verder is het verdrag een verregaande integratie op het gebied van defensie en wetgeving, iets waar OekraÔne het geld niet voor heeft, en Rusland op tilt kan helpen. OekraÔne wordt verplicht 80% van de Europese wet- en regelgeving in te voeren. Dat kan alleen door heel veel geld te lenen. Ook op het gebied van defensie heeft OekraÔne het geld en de middelen niet om op het afgesproken niveau mee te doen. Zonder twijfel staan Duitse en Franse leveranciers in de rij om wapentuig te mogen leveren, wederom betaald uit leningen. Kortom, OekraÔne wordt gedwongen zich 'rijk' te lenen, en komt daarmee in dezelfde situatie als Griekenland. Torenhoge schulden en een financiŽle strop die net als bij Griekenland bij de burger neergelegd wordt.

Dit verdrag is vast voordelig voor een klein aantal OekraÔners en een beperkt aantal Europese bedrijven. Daarom klimmen mannen als Juncker in de hoogste boom om dit referendum te beÔnvloeden. Maar het is niet goed voor de OekraÔense burgers, noch voor de Europese burgers. En daarom zou Nederland 'nee' moeten stemmen.

De connectie met BRexit is dat dit een eerste democratische trap op de rem is naar de EU. Een 'nee' stem kan het BRexit kamp stimuleren om ook 'nee' tegen EU te zeggen.

Iedereen moet voor zichzelf bedenken of hij op 6 april ja of nee stemt. Maar ga in ieder geval stemmen, zodat de kiesdrempel van 30% gehaald wordt.

Laatst aangepast door scsirob : 06-03-2016 om 22:18 Reden: linkje toegevoegd
Oud 07-03-2016, 00:11   #6
19 of 77
It's all good!

19 of 77's Avatar

Airworker sinds: Jun 2000
Typeratings: All the good ones!
Uren: Enough
Thumbs up

Please, Please Please let there be a BREXIT!

Time to give these unelected clowns running the EU the finger!

Hopefully this will trigger the collapse of the EU - it's increasingly useless.

I agree there will be some short term pain (unclear how things will develop) but in the long term I think we will all be better off.

I just wish I had the right to vote in the UK but unfortunately I don't.

Here's a man with the right idea...

YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Laatst aangepast door 19 of 77 : 07-03-2016 om 22:42 Reden: corrected video link
19 of 77 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-03-2016, 01:11   #7
First Choice
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2007
Typeratings: B757/767 + B737-300/800 BBJ2 + A320
Uren: 4500TT
Weet iemand toevallig hoe je vanuit het buitenland kan stemmen. Kan het online of moet het altijd via de ambassade?

Ik maak iedere maand geld over aan Forum voor Democratie en hoop echt dat we de 30% kiesdrempel gaan halen. De Nederlandse regering doet flink hun best om de drempel niet te halen, door maar een paar stemhokjes te open, tot wel 70% minder dan bij landelijke verkiezingen. Leuk he?

Ze willen OekraÔne en Turkije ook bij de EU trekken kunnen we straks nog meer lappen.

19 of 77 ik ben een grote bewonderaar van Nigel Farage. Goeie kerel.
First Choice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-03-2016, 06:59   #8
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Bedankt Scirob voor je toelichting. Ik lees in jouw post vooral redenen om nee te stemmen. Waarschijnlijk wordt dat jouw stem. Zijn er ook redenen om ja te stemmen?

Zover mijn kennis strekt is dit overigens alleen een raadgevend referendum en kan de overheid de uitslag "negeren". Dus wat is het exacte gevolg?

Ook over de Europesche grondwet is de referendumuitslag genenegeerd
Oud 07-03-2016, 07:39   #9
Pirke
PPL

Pirke's Avatar

Airworker sinds: Jun 2007
Brevet: PPL
Typeratings: SEP (A)
Uren: Who cares? Flying is fun!
Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
Bedankt Scirob voor je toelichting. Ik lees in jouw post vooral redenen om nee te stemmen. Waarschijnlijk wordt dat jouw stem. Zijn er ook redenen om ja te stemmen?

Zover mijn kennis strekt is dit overigens alleen een raadgevend referendum en kan de overheid de uitslag "negeren". Dus wat is het exacte gevolg?

Als de uitkomst is dat de meerderheid niet achter een brexit staat dan is dat meteen einde discussie. In het andere geval zullen er wat koppen gaan rollen, maar ik geloof niet dat ze zo stom zijn om er mee door te gaan.
Pirke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-03-2016, 09:16   #10
scsirob
Soms status, nu zit us

Citaat:

Er zijn diverse sites waar argumenten genoemd worden. Ik kan me in die argumenten absoluut niet vinden, vandaar dat mijn stem een 'nee' wordt. Een long-read in Elsevier geeft onderaan de drie hoofdargumenten die het 'ja'-kamp gebruikt. http://www.elsevier.nl/Nederland/ach...-nee-2765152W/

Je hebt gelijk, het is raadgevend en de Nederlandse regering kan besluiten de uitslag naast zich neer te leggen. Bij het referendum van 2005 is de uitslag niet expliciet genegeerd, er is besloten 'iets anders te doen' wat alleen een andere kaft om de grondwet bleek. Nu is die optie er niet. De regering moet hier expliciet besluiten of ze de uitkomst respecteren of niet. Dat zal invloed hebben op de verkiezingen van 2017. De huidige regeringspartijen staan er niet florisant voor, dus nogal een dilemma.

Ik ben ook bang dat een deel van de bevolking, met name degenen die om andere redenen al een appeltje te schillen hebben met het establishment, dat niet over zijn kant laat gaan. De spanning in de samenleving is hoog opgelopen, er kunnen niet veel druppeltjes meer bij.
Oud 07-03-2016, 10:25   #11
Jumbo
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Pirke Bekijk Bericht
Als de uitkomst is dat de meerderheid niet achter een brexit staat dan is dat meteen einde discussie. In het andere geval zullen er wat koppen gaan rollen, maar ik geloof niet dat ze zo stom zijn om er mee door te gaan.
Het referendum in de UK over de BREXIT is redelijk zwart wit. De enige opties zijn Stay en Leave. Zodra er Stay word gestemd treden de net heronderhandelde EU regels in werking. Word er echter Leave gestemd word 100% zeker de weg naar vertrek ingezet.

Op dit moment heb ik het gevoel dat de Leave campagne met een hoop prominente figuren hierin erg aan de weg aan het timmeren is.
Oud 07-03-2016, 10:26   #12
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Citaat:
Origineel gepost door First Choice Bekijk Bericht
Weet iemand toevallig hoe je vanuit het buitenland kan stemmen. Kan het online of moet het altijd via de ambassade?

Ik maak iedere maand geld over aan Forum voor Democratie en hoop echt dat we de 30% kiesdrempel gaan halen. De Nederlandse regering doet flink hun best om de drempel niet te halen, door maar een paar stemhokjes te open, tot wel 70% minder dan bij landelijke verkiezingen. Leuk he?

Ze willen OekraÔne en Turkije ook bij de EU trekken kunnen we straks nog meer lappen.

19 of 77 ik ben een grote bewonderaar van Nigel Farage. Goeie kerel.
Je bent te laat. Aanmelden kon bij de gemeente Den Haag tot eind Februari. Heb mijn papieren al gekregen, en stem is als het goed is al in Den Haag op de poststapel.
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-03-2016, 18:48   #13
csaba
prettig gestoord

Airworker sinds: May 2011
Brevet: Belgische ULM
Typeratings: nvt
Uren: veel te weinig
Jullie NL-ers mogen je gelukkig prijzen dat er tenminste geprobeerd wordt een referendum op te zetten. Hier in BE moet ik daar nog het eerste van horen.
csaba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-03-2016, 21:13   #14
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door csaba Bekijk Bericht
Jullie NL-ers mogen je gelukkig prijzen dat er tenminste geprobeerd wordt een referendum op te zetten. Hier in BE moet ik daar nog het eerste van horen.
Dat kan elke inwoner zelf initiŽren. In BelgiŽ ook
Oud 07-03-2016, 21:15   #15
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Nu kan ik me vergissen, maar het referendum waar hier naar gerefereerd werd op 6 april heeft toch niets met de eventuele BREXIT te maken? Of lees ik nu scheel?
Oud 07-03-2016, 21:44   #16
scsirob
Soms status, nu zit us

Citaat:
Nu kan ik me vergissen, maar het referendum waar hier naar gerefereerd werd op 6 april heeft toch niets met de eventuele BREXIT te maken? Of lees ik nu scheel?
Klopt. Het zijn twee verschillende referenda. Het Nederlandse op 6 April gaat over het associatieverdrag tussen EU en OekraÔne. Het Engelse op 23 juni gaat over BREXIT. De link is dat beide een rem op de megalomane EU proberen te vormen.

Een NEE in Nederland zou een hart onder de riem van het BRexit kamp in Engeland kunnen betekenen. Daarom zie je nu voorstanders van BRexit met veel belangstelling naar de Nederlandse vorderingen kijken. Nigel Farage komt binnenkort naar Nederland om het nee-kamp te steunen.

De link is dus vooral moreel, inhoudelijk zijn het twee verschillende referenda.

In het kader van de propaganda hier een filmpje van een doodnormale Nederlander en zijn overpeinzingen:
YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Laatst aangepast door scsirob : 07-03-2016 om 23:03
Oud 07-03-2016, 22:04   #17
Jumbo
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door scsirob Bekijk Bericht
Een NEE in Nederland zou een hart onder de riem van het BRexit kamp in Engeland kunnen betekenen. Daarom zie je nu voorstanders van BRexit met veel belangstelling naar de Nederlandse vorderingen kijken. Nigel Farage komt binnenkort naar Nederland om het nee-kamp te steunen.
Denk niet dat de uitkomst van het Nederlandse referendum ook maar enige invloed heeft op wat de UK besluit, er staat helemaal niks over dat referendum in de kranten in de UK.
Oud 07-03-2016, 22:40   #18
19 of 77
It's all good!

19 of 77's Avatar

Thumbs up

Citaat:
I disagree - BREXIT is coming imho.

People are finally waking up to what the EU really is (Tip:- It's not a Democracy or anything even remotely resembling a Democracy).

People in the UK are finally realising that they have a unique chance to get out - it will never happen again. The realisation is slowly dawning that leaving (with an uncertain future) is preferable to staying.

The end of the EU is in sight - long overdue imho.

YouTube Video

Are these the kind of people you want running things?
Oud 07-03-2016, 23:07   #19
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Jumbo Bekijk Bericht
Denk niet dat de uitkomst van het Nederlandse referendum ook maar enige invloed heeft op wat de UK besluit, er staat helemaal niks over dat referendum in de kranten in de UK.
Dat is mijn mening dus ook. Vandaar ook de vraag.

Ik ben overigens niet TEGEN Europa. En zou een Brexit ook niet toejuichen.
Ik zou een GREXIT, POLEXIT, ROEMEXIT, HONGEXIT etc daarentegen weer wel toejuichen, geef mij maar een EU met NLD-BEL-FRA-DLD-UK en dat soort landen...
Meer dan genoeg. En die grenzen mogen van mij gisteren al dicht.

Overigens ga ik 6 april niet stemmen. Maar dat heeft weer andere redenen.
Oud 08-03-2016, 13:16   #20
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbŤls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: Concordinooooo
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
Citaat:
Origineel gepost door csaba Bekijk Bericht
Is in Nederland ook pas sinds vrij recent mogelijk, die wet is nog erg jong.
Daarbij kent NL alleen raadgevende referenda, de overheid kan de uitslag gewoon negeren als ze dat wil (wat ik ze ook zie doen).
Graag had ik ook referenda gezien zoals die in Zwitserland waar de uitslag dwingend is voor de regering.
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2016, 13:38   #21
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Dat laatste hoop ik oprecht niet.
Ik heb soms niet veel vertrouwen in de regering, maar nog minder in Henk en Ingrid die totaal hersenloos op emotie dingen weg of voorstemmen...
Oud 08-03-2016, 13:38   #22
Orange
--

Orange's Avatar

Airworker sinds: Dec 2012
Brevet: geen, meer
Typeratings: none
Uren: +600
Citaat:
Dat is mijn mening dus ook. Vandaar ook de vraag.

Ik ben overigens niet TEGEN Europa. En zou een Brexit ook niet toejuichen.
Ik zou een GREXIT, POLEXIT, ROEMEXIT, HONGEXIT etc daarentegen weer wel toejuichen, geef mij maar een EU met NLD-BEL-FRA-DLD-UK en dat soort landen...
Meer dan genoeg. En die grenzen mogen van mij gisteren al dicht.

Overigens ga ik 6 april niet stemmen. Maar dat heeft weer andere redenen.
Geef dan alsjeblieft een volmacht af, het laatste referendum wat in NL gehouden werd:

Citaat:
De Nederlandse kiezers hebben op woensdag 1 juni 2005 in overgrote meerderheid 'nee' gezegd tegen de Europese Grondwet. Volgens de officiŽle uitslag was 61,6 procent tegen en 38,5 procent vůůr. De opkomst was 63,3 procent. Premier Balkenende sprak 's avonds na het bekend worden van de voorlopige uitslag namens het kabinet zijn teleurstelling uit over de verwerping. Hij vond dat het signaal van de kiezers recht moest worden gedaan en dat de Europese Grondwet in de huidige vorm van de baan was.
Opkomst 63,3% dat hebben we nooit meer gehaald met geen enkele verkiezing.
Daarna heeft men via het verdrag van Lissabon alsnog de zaak er doorheen gedrukt zonder de bevolking te raadplegen.
Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2016, 13:45   #23
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Uhm. Bij de tweede kamer verkiezingen van 2012 was de opkomst ruim 74 procent.. Maar dat terzijde.
Volmachten begin ik niet aan.
Oud 08-03-2016, 14:12   #24
19 of 77
It's all good!

19 of 77's Avatar

Thumbs up

Citaat:
Origineel gepost door Orange Bekijk Bericht
Daarna heeft men via het verdrag van Lissabon alsnog de zaak er doorheen gedrukt zonder de bevolking te raadplegen.
Democracy in action!

Nigel Farage explains a few things....

YouTube Video

Some of Nigel Farage's best moments....

YouTube Video

YouTube Video

I'm not opposed to the concept of the EU - but the present EU is a diabolical farce and needs to be disbanded.
Oud 08-03-2016, 14:18   #25
Orange
--

Orange's Avatar

Airworker sinds: Dec 2012
Brevet: geen, meer
Typeratings: none
Uren: +600
Citaat:
Uhm. Bij de tweede kamer verkiezingen van 2012 was de opkomst ruim 74 procent.. Maar dat terzijde.
Volmachten begin ik niet aan.
Hier ik heb ze allemaal even opgezocht, inzake 2012 2e kamer moet ik je gelijk geven:

Provinciale en dus getrapt de 1e kamer:

Europeesche verkiezingen:

En als laatste de cijfers van de gemeenteraads verkiezingen in 2014:

De overheid doet er werkelijk alles aan om te zorgen dat u niet gaat stemmen, door minder stemlokalen te openen. Ik mag hopen dat net zoals bij het vorige referendum men massaal wel gaat stemmen en de politiek niet nogmaals de kans geeft om de zaak zoals in 2005 gewoon te belazeren.

Laatst aangepast door Orange : 08-03-2016 om 15:04
Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2016, 18:32   #26
scsirob
Soms status, nu zit us

Citaat:
Origineel gepost door Orange Bekijk Bericht
De overheid doet er werkelijk alles aan om te zorgen dat u niet gaat stemmen, door minder stemlokalen te openen..
"Minder" is in sommige gevallen nogal een understatement. Oldenzaal heeft normaal gesproken 17 stembureau's voor zaken die de burger boeien, zoals bijvoorbeeld de waterschapsverkiezingen. Men denkt daar dat de opkomst voor dit referendum niet zo groot zal zijn, dus dan kunnen ze het er dit keer wel met 5 (VIJF!!) af.

Als de opkomstdrempel 30% is en je als gemeente minder dan 30% van de gangbare stembureau's opent dan zou je als brave burger bijna denken dat de overheden het democratisch proces proberen te frustreren..
Oud 15-03-2016, 01:23   #27
Thioda

Thioda's Avatar

Citaat:
Dat laatste hoop ik oprecht niet.
Ik heb soms niet veel vertrouwen in de regering, maar nog minder in Henk en Ingrid die totaal hersenloos op emotie dingen weg of voorstemmen...
Luister, ik ben de laatste die de Zwitsers een veer in de reet zal steken (heb 2 jaar met ze gewerkt).
Maar zeggen dat het land niet loopt kan ik nou echt niet.

Als je de kiezer niet vertrouwt moet je de mensen die hun willen representeren al helemaal niet vertrouwen....
Oud 15-03-2016, 10:48   #28
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

He. Luister!

Helaas kunnen ook de Zwitserse Henk en Ingrid niet inschatten hoe het land wel zou lopen als ze wel mee hadden gedaan. Ook ik kan dat overigens niet inschatten, maar heb wel het vermoeden dat bv een NEXIT grote gevolgen zal hebben voor de Nederlandse Economie. En dan in niet ons voordeel.
Oud 15-03-2016, 13:24   #29
Jumbo
heeft nog geen status

http://www.telegraph.co.uk/news/news...n-in-June.html
Oud 16-03-2016, 14:22   #30
Thioda

Thioda's Avatar

Citaat:
He. Luister!

Helaas kunnen ook de Zwitserse Henk en Ingrid niet inschatten hoe het land wel zou lopen als ze wel mee hadden gedaan. Ook ik kan dat overigens niet inschatten, maar heb wel het vermoeden dat bv een NEXIT grote gevolgen zal hebben voor de Nederlandse Economie. En dan in niet ons voordeel.
Ja ja, die doemdenkerij.
Noorwegen en Zwitserland zitten niet bij de EU en functioneren prima.
Zweden, Denemarken, Engeland, Zwitserland en Noorwegen hebben geen Euro en functioneren prima.

En nu Frankrijk, Belgie, Italie, Spanje, Portugal en Griekenland. Zitten allemaal al vrij lang in de "unie" en hebben allemaal de Euro maar of het met die landen zo soepeltjes loopt....

Ach, we agree to disagree.
Oud 16-03-2016, 14:50   #31
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Je kan het ook omdraaien.

Als Noorwegen en Zwitserland bij de EU hadden gezeten, hadden ze wellicht nog beter gefunctioneerd als dat ze nu doen?

Hadden Frankrijk, Belgie, Italie, Spanje, Portugal en Griekenland niet in de unie gezeten, had het wellicht nog slechter met ze gegaan?

Zoals ik al zei. Daar weet ik het antwoord niet op. Henk en Ingrid al helemaal niet. En om het lot in handen te leggen van mensen die er echt geen kaas van hebben gegeten?
Zoals gezegd. Ik heb weinig vertrouwen in de politiek. Maar nog minder in Henk en Ingrid.
Hoe kan je een beslissing van iets in handen leggen van mensen die niet eens weten wat de gevolgen van dingen zijn en puur uit enotie dingen gaan roepen op basis van 2 of 3 punten die hun niet aanstaan zinder te weten wat de 200 andere punten opleveren of kosten.

Geen doemdenkerij. Integendeel. Maar zolang het gewone volk niet (mezelf incluis) alle ins and outs weet, is het verstandiger het gewone volk ook niet te laten beslissen.

En op basis van emotie dingen roepen is erg makkelijk. Vergelijk het met het Nederlands Elftal. Tijdens het WK hebben we 17 miljoen bondscoaches. Gelukkig hebben niet al die 17 miljoen mensen het voor het zeggen, dan haalt Nederland nooit mer een groot toernooi.
Oud 16-03-2016, 20:25   #32
Chester
Status? Zittend achter mijn
PC...

Airworker sinds: Aug 2012
Brevet: GPL
Typeratings: Open
Uren: Paar honderd
Citaat:
Je kan het ook omdraaien.

Als Noorwegen en Zwitserland bij de EU hadden gezeten, hadden ze wellicht nog beter gefunctioneerd als dat ze nu doen?

Hadden Frankrijk, Belgie, Italie, Spanje, Portugal en Griekenland niet in de unie gezeten, had het wellicht nog slechter met ze gegaan?

Zoals ik al zei. Daar weet ik het antwoord niet op. Henk en Ingrid al helemaal niet. En om het lot in handen te leggen van mensen die er echt geen kaas van hebben gegeten?
Zoals gezegd. Ik heb weinig vertrouwen in de politiek. Maar nog minder in Henk en Ingrid.
Hoe kan je een beslissing van iets in handen leggen van mensen die niet eens weten wat de gevolgen van dingen zijn en puur uit enotie dingen gaan roepen op basis van 2 of 3 punten die hun niet aanstaan zinder te weten wat de 200 andere punten opleveren of kosten.

Geen doemdenkerij. Integendeel. Maar zolang het gewone volk niet (mezelf incluis) alle ins and outs weet, is het verstandiger het gewone volk ook niet te laten beslissen.

En op basis van emotie dingen roepen is erg makkelijk. Vergelijk het met het Nederlands Elftal. Tijdens het WK hebben we 17 miljoen bondscoaches. Gelukkig hebben niet al die 17 miljoen mensen het voor het zeggen, dan haalt Nederland nooit mer een groot toernooi.
Ik denk dat jij weinig politici of "incrowds" zoals journalisten en lobbyisten aan het binnenhof of het EP kent? Alleen die laatste zijn dikwijls goed geÔnformeerd. Niet zelden hoor ik bij kroegpraat zinnigere zaken van "leken" dan van politici en journalisten, die zitten er vooral om het politieke spelletje, niet voor de inhoud...
Chester is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2016, 22:13   #33
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Ik ken er geen. jij wel neem ik aan?
Aangezien je oordeelt dat er in de kroeg zinnigere zaken besproken worden als in het EP?
Ikzelf heb nog nooot een vergadering oid bijgewoond vannhet EP. Als je dit zo stellig zegt neem ik aan dat jij er wel dikwijls zit.

Zoals je zelf al dik drukte in je wuote zeg ik zelf ook eerlijk dat ik er de ballen verstand van heb. Neemt niet weg dat ik meer vertrouwen heb in een politicus als in Henk en Ingrid die niet eens weten wat de EU precies inhoudt
Maar kennelijk sta ik daar alleen in.
Oud 17-03-2016, 11:42   #34
Q-nimbus
Cb's koppen

Q-nimbus's Avatar

Airworker sinds: Jun 2006
Typeratings: Ja
Uren: Ook
Nee hoor B767-300ER, ik ben het met je eens.

Ik ben de laatste die zal zeggen dat het allemaal goed geregeld is in Brussel. Wel denk ik dat de voordelen veel groter zijn dan de nadelen. Je kunt van een overheid ook niet heel veel efficientie kunt verwachten. Hoor je de Amerikanen weleens iets positiefs zeggen over de federale overheid in Washington DC? Nee, zelden. Juist.

De federale overheid in de States en de EU zijn een noodzakelijk kwaad.

De vergelijking dat het in Noorwegen en Zwitserland goed gaat ondanks dat ze geen EU-lid zijn gaat niet op. Want beide landen hebben maar ťťn reden om geen lid te zijn en dat is vanwege olie en het bankgeheim. Maar wat er niet bij wordt verteld is dat beide landen al hun wetgeving hebben aangepast aan de EU. En met 95% van de besluiten die in Brussel wordt genomen beide landen ook direct hun wetgeving aan moeten passen. Maar met ťťn groot nadeel: ze mogen niet meepraten en stemmen. Je bent wel verpicht om overal aan mee te doen maar mag niet mee besluiten.

Desalniettemin zou ik het niet erg vinden als de UK uit de EU gaat. We zijn dan een grote stoorzender kwijt, en de VS verliest een groot deel van haar invloed op de EU. De UK doet namelijk gewoon wat Amerika wil als er besluiten genomen moeten worden.

En Nederland? Wat er ook gebeurd, zoals wij BelgiŽ en Luxemburg onder onze vleugels hebben, zo moeten wij altijd ons aansluiten bij wat Duitsland doet. Wat goed is voor Duitsland is goed voor ons.
Q-nimbus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-03-2016, 23:57   #35
PH-JPC
Dark side of the moon

PH-JPC's Avatar

Airworker sinds: Jan 2003
Typeratings: 747-400/-8
Uren: 8000+
Q; voordeel van de UK was dat ze vaak het monopolie van Duitsland en Frankrijk kon doorbreken in belangrijke besluiten. Vaak was de inbreng van de UK in die zaken in het voordeel van NL. (heb even zo snel geen lijstje bij de hand maar is zo te vinden)

Zonder de UK in de EU hebben Frankrijk en Duitsland samen min of meer de touwtjes in handen en of dat nou per se goed uit pakt voor landen zoals Nederland valt te bezien.
PH-JPC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2016, 07:57   #36
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Voor de monetaire unie was de gulden ook altijd al gekoppeld aan de D-Mark en deden we in economisch opzicht ook alles wat de Duitsers deden.
Oud 07-04-2016, 05:04   #37
19 of 77
It's all good!

19 of 77's Avatar

Thumbs up

Looks like a successful "NO" vote - a clear rejection of the EU and the unelected clowns trying to ram their crap down citizens throats.

Now watch as the Politicians try to weasel their way out....

Next up - BREXIT (going to happen imho - people have had enough).

https://www.youtube.com/watch?v=GbJp8zxduWk

YouTube Video
Oud 08-04-2016, 09:42   #38
Q-nimbus
Cb's koppen

Q-nimbus's Avatar

Airworker sinds: Jun 2006
Typeratings: Ja
Uren: Ook
19 of 77, een duidelijke 'nee'? Ik zie dat toch echt anders. 61% van de 32% van alle kiesgerechtigden in Nederland heeft 'nee' gestemd. Dat komt dus neer op dat slechts net iets minder dan 20% van alle kiesgerechtigden in Nederland zo erg tegen het verdrag is dat ze het de moeite waard vonden om te gaan stemmen. Ruim 80% was het dus om het even.

Dat noem ik geen duidelijke nee-stem tegen Europa. Een hele onduidelijke juist.
Q-nimbus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-04-2016, 09:59   #39
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Als we op die manier redeneren:
Op die manier is ook slechts 12 procent voor "Europa"

Dat betekend dat het "maar" 68 procent "om het even is"
Oud 08-04-2016, 11:19   #40
MHA
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2008
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Bij het referendum over de Europese grondwet was de opkomst weliswaar veel hoger, maar was de uitslag hetzelfde. 1/3 voor 2/3 tegen. Het merendeel is zeer Eurosceptisch, en dat is echt niet minder geworden omdat de opkomst nu laag was.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
MHA is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels