.:.
Oud 27-05-2014, 16:04   #321
Jen
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2007
Brevet: ATPL
Typeratings: A320 (E110/F50)
Uren: 2500
Ik had begrepen dat Trans een groot deel dezelfde selectie had als EPST (en dat het ook door EPST werd uitgevoerd). Dus leek het me een logische stap, dat als je jongens/meisjes hebt die al een soort gelijke selectie hadden doorlopen een grotere kans maken. Je weet dan in ieder geval wat voor vlees je in de kuip hebt. Maar het blijkt dat deze informatie dus niet klopt, sorry, mijn fout.

Wat ik meer bedoelde met de andere opmerking, zoals Thioda ook opmerkte, de Nederlandse markt is dus helemaal op slot voor jongens en meisjes van de andere vliegscholen. Hoewel er daar ook genoeg goede vliegers tussen zitten.

Citaat:
Origineel gepost door zweuvert Bekijk Bericht
Daarnaast staan zowel de KLS als de Martinair vliegschool bekend om een degelijke selectie en opleiding (waarbij er ook tussentijds mensen uit gegooid kunnen worden).
Het zal wel zijn dat de scholen een degelijke opleiding hebben, maar zij gaan ook voor het geld. Een klasgenootje van mijn vliegopleiding heeft bij een van bovenstaande opleidingen zijn vliegopleiding opnieuw gedaan, omdat hij tijdens de opleiding niet goed genoeg bevonden werd.
Helaas gebeurt het inderdaad steeds minder dat mensen weg gestuurd worden, maar denk niet dat dat alleen bij de bovenstaande scholen voorkomt.
Jen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-05-2014, 17:27   #322
Sky757
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2010
Typeratings: B737/B757/B767/B777/B787
Uren: 6000+
Weet iemand waar ik mijn 50€ terug kan krijgen die ik in 2007 moest betalen om bij Transavia te ''mogen'' solliciteren ?
Sky757 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-05-2014, 11:05   #323
Altimiter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: 737 series
Uren: 8000+
Citaat:
Origineel gepost door Sky757 Bekijk Bericht
Weet iemand waar ik mijn 50€ terug kan krijgen die ik in 2007 moest betalen om bij Transavia te ''mogen'' solliciteren ?
Die grap is nu echt al wel duizend keer gemaakt.. Niet grappig meer.
Altimiter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-05-2014, 11:43   #324
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Citaat:
Origineel gepost door Altimiter Bekijk Bericht
Die grap is nu echt al wel duizend keer gemaakt.. Niet grappig meer.
Idd niet grappig; een grof schandaal.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-05-2014, 13:28   #325
ProTagger
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2009
Brevet: cpl me/ir
Typeratings: geen
Uren: 220
@Zweuvert,

Je zegt dus impliciet dat Martinair beter is dan de NLS, AIS, Stella, DFA en anderen? Daar heb ik zo toch echt mijn twijfels bij... Was het bijv niet de DFA die 3x ISACAR achter elkaar won, met telkens een zeer ruime voorsprong op Martinair? Jouw argumenten dat bijv Martinair een betere opleiding is zijn kwalitatief slecht, net zoals mijn voorbeeld over ISACAR (illustratief bedoeld om jouw slechte argumenten te matchen).

Het is overduidelijk dat de AF/KLM groep doet aan vriendjespolitiek (besluitvorming KLM is altijd al gevoed door nostalgie, kijk maar naar het in stand houden van een verliesgevende KLS die al lang niet meer de beste vliegers aflevert). Dit kunnen zo ook alleen maken aangezien de arbeidsmarkt zo slecht. Vraag is alleen of dit vanuit PR oogpunt op de lange termijn wel goed is...
ProTagger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-05-2014, 13:48   #326
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: atpl
Typeratings: e170
Uren: voldoende
@ProTagger

Wat zijn volgens jou 'de beste vliegers'?
Waarom levert de KLS deze niet (meer)?

Sinds wanneer is EPST een 'vriendje' van AFKL?
Is een vliegschool 'slechter' wanneer het verliesgevend is?
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-05-2014, 17:48   #327
ProTagger
heeft nog geen status

@zweuvert

Geen idee, dat hebben examinatoren mij verteld. Waarom levert de KLS dat niet meer? Ik weet het niet, wellicht is het niveau van instructie gedaald of is dat elders juist verbeterd. Geen idee of en wanneer EPST vriendjes is met KLM, alleen dat de hoge heren bij EPST uiteraard wel connecties hebben. Overigens heb ik ook niet een verband proberen te leggen tussen het al dan niet verliesgevend zijn, en de vermeende kwaliteit van een opleiding. Het valt mij gewoon op dat de KLS wordt gehandhaafd terwijl het verliesgevend is, terwijl er een ruime overschot is aan vliegers. Ben benieuwd of er wel degelijk een besluit is genomen op basis van een reële business case, of dat de heren bij KLM uit nostalgie/vriendjes politiek hebben bepaald dat de KLS overeind moet blijven.
Oud 29-05-2014, 12:46   #328
AlphaIndiaRomeo
Woef

AlphaIndiaRomeo's Avatar

Airworker sinds: Mar 2007
Typeratings: Eerst Bobby, nu de Bus..
Uren: 2000+
Er is weliswaar een ruim overschot aan vliegers, maar in de ogen van bijvoorbeeld KLM of Transavia is er wellicht een tekort aan (kwalitatief hoog) opgeleide vliegers waarvan de skills makkelijk(er) beoordeeld kunnen worden (selectie aan de poort, positieve en / of negatieve ervaringen met verschillende vliegscholen uit het verleden).

Over alle andere vliegscholen kan ik niet zo veel zeggen, maar van de KLS weet ik wel dat er momenteel een hoop 737 operators zijn, zowel binnen als buiten Europa, die erg te spreken zijn over de kwaliteit van afgestudeerden. Daarmee wil ik enkel zeggen dat het me niet verbaasd dat de KLS in ieder geval een prefered supplier is en dat KLM ervoor kiest de school te behouden vanwege de (in bepaalde mate) gegarandeerde kwaliteit van uitstroom.
AlphaIndiaRomeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-05-2014, 19:32   #329
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbèls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: Concordinooooo
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
Je geeft nu in ieder geval een stuk duidelijker aan wat je nou exact bedoeld.
Die steek ik in mn zak.

Citaat:
Maar per saldo verandert er voor de Nederlandse (aspirant) vlieger niets. Er wordt een groepje beter op, maar ook een groep slechter. De totale markt blijft dus hetzelfde.
Ja, zo kan je het zien.
Men kan ook zeggen, de eigen groep wordt er beter op en de niet-eigen gaat er op achteruit.

Citaat:
Daarom blijf erbij, het is dus duidelijk van belang WELKE school je kiest of je meer of juist minder kans maakt. Trans neemt al langer niet meer aan van genoemde scholen. Dat is niet iets van de laatste tijd.
Het meest tijdige advies van Airwork, we hebben hem gevonden.
Daarbij, misschien heb ik onder een steen gelegen. Maar zover ik wist was het alleen KLM die de andere scholen had uitgesloten, niet Trans.
In ieder geval geniet ik de voorrechten van een insider niet en moet ik mij behelpen met blijkbaar onbetrouwbare officieele vacaturewebsites.

Citaat:
Origineel gepost door AlphaIndiaRomeo Bekijk Bericht
Er is weliswaar een ruim overschot aan vliegers, maar in de ogen van bijvoorbeeld KLM of Transavia is er wellicht een tekort aan (kwalitatief hoog) opgeleide vliegers waarvan de skills makkelijk(er) beoordeeld kunnen worden (selectie aan de poort, positieve en / of negatieve ervaringen met verschillende vliegscholen uit het verleden).

Over alle andere vliegscholen kan ik niet zo veel zeggen, maar van de KLS weet ik wel dat er momenteel een hoop 737 operators zijn, zowel binnen als buiten Europa, die erg te spreken zijn over de kwaliteit van afgestudeerden. Daarmee wil ik enkel zeggen dat het me niet verbaasd dat de KLS in ieder geval een prefered supplier is en dat KLM ervoor kiest de school te behouden vanwege de (in bepaalde mate) gegarandeerde kwaliteit van uitstroom.
Ach de discussie is toch ook niet tegen de KLS gericht, ik ben niet afgunstig.
Vind het alleen zuur dat ze blijkbaar nu pas open kaart spelen en vanwege onduidelijke redenen grote hoeveelheden Nederlandse vliegers van andere scholen uitsluiten.
Ik had altijd de indruk dat de dochter van Neerlands trots een open blik had en in de toekomst ook zou blijven hebben.
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-05-2014, 20:03   #330
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: Brevet
Typeratings: Typeratings
Uren: Vlieguren
Trans doet dat "uitsluiten" kennelijk sinds 2009 al.

Btw Verder was mijn posts cq opmerking niet bedoeld om jou te raken.
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2014, 12:45   #331
Iz
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2000
Typeratings: B737, B757/B767, E120
Het is heel simpel: risk management. De selecties werden met enige haast gehouden dus zo weinig mogelijk risico nemen met de mensen die je selecteert. Dus gaat Trans naar de scholen waar men de beste ervaringen mee heeft. Dat kun je dus ook lezen dat studenten van scholen waar men minder goede ervaringen mee heeft dus niet in aanmerking komen.

Waarom, anders dan één of ander 'nobel' streven, zou je iedereen een kans moeten geven? Meer kosten, meer tijd voordat je klaar bent en een hoger risico.

Ik ben al lang blij dat we nog steeds jonge ab-initios aannemen die ook gewoon een uitgebreide, door de baas betaalde type Rating krijgen. Met een gewoon onbepaaldetijdscontract.

Volgend seizoen zijn de eisen wellicht weer anders. Bijvoorbeeld minder gericht op jonge personen (vanwege de leeftijdsspreiding in het korps), ik noem maar een dwarsstraat. Ik zeg niet dat het zo is, ik weet dat namelijk ook niet. Maar het veranderen van uitnodigingscriteria, dat is de normaalste zaak van de wereld. Dat kan zelfs tijdens een selectieronde veranderen.
Iz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-06-2014, 22:07   #332
De Hockeyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: CPL/FI/MEP/SEP/IR/NQ
Typeratings: Geen
Uren: 1000+
Citaat:
Daarnaast staan zowel de KLS als de Martinair vliegschool bekend om een degelijke selectie en opleiding (waarbij er ook tussentijds mensen uit gegooid kunnen worden).
Ik weet nooit of ik moet huilen of lachen om zo'n opmerking. Ik heb namelijk zwart op wit staan dat de KLM niet opzoek is naar goede piloten, maar alleen zoekt naar mensen die "blauw" genoeg zijn….
De Hockeyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2014, 00:34   #333
777-300ER
heeft nog geen status

777-300ER's Avatar

Airworker sinds: May 2008
Brevet: -----
Typeratings: ---
Uren: ---
Citaat:
Origineel gepost door De Hockeyer Bekijk Bericht
Ik heb namelijk zwart op wit staan dat de klm niet opzoek is naar goede piloten, maar alleen zoekt naar mensen die "blauw" genoeg zijn….

Ah, frustraties...

Sent from my iPhone using Tapatalk
777-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2014, 11:47   #334
Anoniempje
ik was het niet

Airworker sinds: Dec 2010
Brevet: CPL
Typeratings: -
Uren: 4000
Citaat:
Origineel gepost door De Hockeyer Bekijk Bericht
Ik weet nooit of ik moet huilen of lachen om zo'n opmerking. Ik heb namelijk zwart op wit staan dat de klm niet opzoek is naar goede piloten, maar alleen zoekt naar mensen die "blauw" genoeg zijn….
Laat zien dan, bluf.
Anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2014, 11:52   #335
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

De Hockeyer ik ben wel benieuwd naar jouw brief waar dat in zou staan.. PM mag ook.

Iz heeft hierboven precies uitgelegd waarom een maatschappij slechts van een beperkt aantal scholen Ab initio's aanneemt: risk management.
Oud 02-06-2014, 16:28   #336
ProTagger
heeft nog geen status

Risk management? Best grappig eigenlijk, want uiteindelijk gaat het er toch om of iemand de selectie haalt?... Hoezo is de ene die de selectie haalt meer risicovol dan de ander? Is het probleem dan degene die de selectie haalt, of deugt de selectie dan niet? Ik zou zeggen, kijk eens naar hoe Lufthansa het geregeld heeft. Ik ken mensen van allerlei vliegscholen die DLR hebben gehaald en niet werden gediscrimineerd op basis van hun opleiding, maar op hun ware kwaliteiten zijn geselecteerd. Wellicht zijn onze oosterburen wat sympathieker en handelen meer vanuit ratio dan emotie?
Oud 02-06-2014, 19:06   #337
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Je kan het ook zien als kostenbesparing.
Wanneer uit resultaten uit het verleden blijkt dat er van bepaalde scholen meer mensen tijdens de selectie afvallen, dan had je voorheen voor 10 vliegers misschien 40 mensen op selectie moeten hebben.
Wellicht hoeven ze nu maar 20 mensen op selectie uit te nodigen, om 10 nieuwe vliegers te selecteren.
Oud 02-06-2014, 19:25   #338
ProTagger
heeft nog geen status

Gezien het aantal banen van de afgelopen 10 jaar, de daarbij behorende sollicitaties, het aandeel sollicitanten van diverse vliegscholen etc. kan ik mij niet voorstellen dat er dan genoeg statistisch bewijs is om dat soort overwegingen te kunnen beargumenteren. Zo significant zijn die aantallen niet, en dan wordt gemakshalve ook nog impliciet de aanname gemaakt dat de kwaliteit van elke klas en/of jaar gemiddeld genomen gelijk blijft.
Oud 02-06-2014, 21:06   #339
Thioda

Thioda's Avatar

Citaat:
Je kan het ook zien als kostenbesparing.
Wanneer uit resultaten uit het verleden blijkt dat er van bepaalde scholen meer mensen tijdens de selectie afvallen, dan had je voorheen voor 10 vliegers misschien 40 mensen op selectie moeten hebben.
Wellicht hoeven ze nu maar 20 mensen op selectie uit te nodigen, om 10 nieuwe vliegers te selecteren.
Als we dan toch zes keer dezelfde argumenten aan het herhalen zijn:

Citaat:
Origineel gepost door Thioda Bekijk Bericht
Kwaliteit van de vliegschool ja hoor, maar als je dan die 100 uur ME/MPA hebt ben je opeens niet meer die inferieure piloot.
Oud 02-06-2014, 21:27   #340
Nosig
ICA god

Nosig's Avatar

Airworker sinds: Feb 2000
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: SEP/F50/E190/A330
Uren: 6000+ ofzo
Stuur een bericht via MSN naar Nosig Send a message via Skype™ to Nosig
Transavia was (op bepaalde momenten) al veel vaker scholen aan het uitsluiten. Ik mocht als niet-NLS/KLS/RvdSer in ieder geval niet meedoen rond 1998. En zo zijn er veel meer airlines die veel vliegscholen uitsluiten. Ryanair, Easyjet, Lufthansa mainline, British Midland, BA, FlyBE en nog veel meer. Schoolkeuze is van primair belang.
Nosig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2014, 22:41   #341
Pjotr Orno
heeft nog geen status

Pjotr Orno's Avatar

Airworker sinds: Jan 2005
Typeratings: E190, B737, B747-400
Uren: 5k+
Ik snap de hele discussie niet... KLS is toch gewoon de beste vliegschool?

Pjotr Orno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2014, 23:45   #342
Hector
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2006
Typeratings: 747, en uit een ver verleden 737, dash8
Citaat:
Origineel gepost door ProTagger Bekijk Bericht
Gezien het aantal banen van de afgelopen 10 jaar, de daarbij behorende sollicitaties, het aandeel sollicitanten van diverse vliegscholen etc. kan ik mij niet voorstellen dat er dan genoeg statistisch bewijs is om dat soort overwegingen te kunnen beargumenteren. Zo significant zijn die aantallen niet, en dan wordt gemakshalve ook nog impliciet de aanname gemaakt dat de kwaliteit van elke klas en/of jaar gemiddeld genomen gelijk blijft.
Bel ze op om verhaal te halen, of nee, beter nog, klaag ze aan zou ik zeggen!

Word een beetje moe van dat zielige Calimero gedoe, hij/zij wel en ikke niet!

Welcome to the real life! Wen eraan! Of ga iets anders doen!
Hector is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2014, 18:50   #343
ProTagger
heeft nog geen status

Pardon, mag ik kritiek leveren of is dat alleen aan zielen zoals u voorbehouden? Pretendeer verder aub niet dat u mij kent of dat u weet wat mijn beweegredenen zijn om kritiek te leveren, komt nogal onprofessioneel over namelijk. Overigens word ik graag fatsoenlijk bejegend, en niet gekleineerd. Verder wens ik u nog een hele fijne dag.
Oud 03-06-2014, 20:40   #344
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
Al jaar-en-dag is bekend dat bepaalde vliegscholen net iets betere connecties hebben, en dus iets meer mogelijkheden bieden op een dienstverband bij (Nederlandse) luchtvaartmaatschappijen. Dat was in 1990 al, in 2000 ook al, en nu in 2014 wederom de feitelijke bewijzen dat er via bepaalde vliegscholen wel deuren open gaan......

Over het hoe-en-waarom houd ik mij op de achtergrond. Connecties, vliegscholen in eigendom van maatschappijen, of gewoon kwaliteit....!? Ik heb daar zo mijn ideeën over waar ik wel wat voor te zeggen vind.

Laat het een les zijn voor de vele wannabee's dat ze iets meer nadenken over hun schoolkeuze. Besef dat niet alleen op basis van vooropleiding bepaalde deuren open gaan (bijv HBO-P of VWO voor Lufthansa), maar dat je ook via bepaalde scholen jezelf wat beter kunt positioneren op de arbeidsmarkt. Doe er je voordeel mee!
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2014, 15:36   #345
Pilotsince99
"Remove Status?"

Pilotsince99's Avatar

Airworker sinds: Mar 2005
Typeratings: A320
Uren: 9000+
Citaat:
Transavia was (op bepaalde momenten) al veel vaker scholen aan het uitsluiten. Ik mocht als niet-NLS/KLS/RvdSer in ieder geval niet meedoen rond 1998. En zo zijn er veel meer airlines die veel vliegscholen uitsluiten. Ryanair, Easyjet, Lufthansa mainline, British Midland, BA, FlyBe en nog veel meer. Schoolkeuze is van primair belang.
Maar geen van deze maatschappijen sluit ervaren mensen uit aan de hand van hun vliegschool... Helaas doet de KLM dat wel.

Citaat:
Citaat:
Origineel gepost door De Hockeyer
Ik weet nooit of ik moet huilen of lachen om zo'n opmerking. Ik heb namelijk zwart op wit staan dat de KLM niet opzoek is naar goede piloten, maar alleen zoekt naar mensen die "blauw" genoeg zijn….
Laat zien dan, bluf.
De Hockeyer heeft hier helaas gelijk. 2006 sollicitatie opgestuurd 1500uur multi jet bij een grote Britse airline en een afwijzing gekregen omdat ik niet aan de eisen voldeet... KLS/NLS.

Kom alsjeblieft niet met het verhaal dat een KLS'er beter gevormd kan worden etc want dat is onzin.

Ik zal verder niet meer in gaan op mijn Euro 50,- van Trans. Ik heb het ze vergeven.

Verder ben ik gelukkig!
Pilotsince99 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2014, 21:31   #346
De Hockeyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: CPL/FI/MEP/SEP/IR/NQ
Typeratings: Geen
Uren: 1000+
Citaat:
Origineel gepost door 777-300ER Bekijk Bericht
Ah, frustraties...
Haha, nee hoor. Ze wilden graag horen dat de KLM alles was, dat ik niks anders wilde dan voor de KLM vliegen. Ik was zo naïef om te vertellen dat het mij alleen om het vliegen ging, zou graag bij de KLM vliegen maar dat ik ook prima vond om ergens anders terecht zou komen.

Gelukkig heb ik geen schuld, kan ik voldoende geld verdienen en nog vliegen ook. Maar vlieg nooit meer KLM...
De Hockeyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2014, 21:58   #347
Avian
heeft nog geen status

Avian's Avatar

Airworker sinds: Apr 2006
Typeratings: B737
Uren: aanwezig
De KLS wil helemaal geen studenten die uitsluitend bij KLM willen vliegen dus ongeloofwaardig verhaal.

Maar zo te horen mag je blij zijn dat het toentertijd allemaal niet door is gegaan.
Avian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2014, 14:51   #348
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: B753/763, ex-CRJ1/2/7/9
Uren: dagen, maanden, jaren
Citaat:
Origineel gepost door Nosig Bekijk Bericht
Transavia was (op bepaalde momenten) al veel vaker scholen aan het uitsluiten. Ik mocht als niet-NLS/KLS/RvdSer in ieder geval niet meedoen rond 1998. En zo zijn er veel meer airlines die veel vliegscholen uitsluiten. Ryanair, Easyjet, Lufthansa mainline, British Midland, BA, FlyBe en nog veel meer. Schoolkeuze is van primair belang.
Bij LH mainline maakt het echt niet uit van welke school je komt.
oboema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2014, 14:57   #349
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: B753/763, ex-CRJ1/2/7/9
Uren: dagen, maanden, jaren
Volgens mij hoeven luchtvaartmaatschappijen geen verantwoording af te leggen welke selctiecriteria ze hanteren. Iedere maatschappij zal zo zijn overwegingen hebben. Verspilde energie om je daar druk over te maken.
oboema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2014, 14:25   #350
PH-JAA
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2008
Typeratings: CRJ series
Uren: 5k +
Maakt het uberhaupt nog uit van welke vliegschool je komt als je een x aantal uur Jet/Turboprop bij een of meerdere maatschappijen hebt gevlogen? Snap dat ze sommige maatschappijen dan uitsluiten. Maar als je aan komt zetten met 1000+ uur Arke/BA etc (om maar een paar als voorbeeld te noemen) Lijkt mij dan toch dat de initiele vliegschool geen verschil zal maken?
PH-JAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2014, 21:30   #351
Thioda

Thioda's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door oboema Bekijk Bericht
Volgens mij hoeven luchtvaartmaatschappijen geen verantwoording af te leggen welke selctiecriteria ze hanteren. Iedere maatschappij zal zo zijn overwegingen hebben. Verspilde energie om je daar druk over te maken.
Nee dat hoeft ook niet maar het minste wat ze kunnen doen is er eerlijk over zijn.
Als ze blijkbaar jaren lang een lijst op hun vacature website hadden die niet overeenkwam met de werkelijkheid dan is dat nogal wrang.
Verwacht ik dat soort eerlijkheid bij SiberianWodka Airlines? Nee maar hier misschien wel.

Kan best verspilde energie zijn maar een discussie kan men altijd voeren, eentje waar jij trouwens nu al twee verspilde posts aan hebt toegevoegd.
Oud 06-06-2014, 23:44   #352
punk
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2005
Brevet: ATPL(A) CPL(H) TRI/TRE
Typeratings: B-737
Uren: 16K+
Op dit moment is het eerder hoe minder uren hoe beter, want goedkoper Dat heeft met de CAO te maken, die na een bepaald aantal uren mensen in hogere schalen plaatst. een nieuwe co met 1000hrs is daardoor al snel duurder dan één met 120hrs, en dat scheelt op een hele carriere zo een paar ton, dus dan maar liever die met 120 uur.
punk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-06-2014, 13:22   #353
Hello
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2007
Brevet: ja
Typeratings: ook al
Uren: worden er steeds meer
Citaat:
Origineel gepost door punk Bekijk Bericht
Op dit moment is het eerder hoe minder uren hoe beter, want goedkoper Dat heeft met de CAO te maken, die na een bepaald aantal uren mensen in hogere schalen plaatst. een nieuwe co met 1000hrs is daardoor al snel duurder dan één met 120hrs, en dat scheelt op een hele carriere zo een paar ton, dus dan maar liever die met 120 uur.
En dat maakt het ook lastig om weg te komen bij defensie. Zat uren en ervaring op een hoog niveau maar geen maatschappij die er interesse in lijkt te hebben (althans de HRM afdeling niet).
Hello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2014, 09:51   #354
Iz
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2000
Typeratings: B737, B757/B767, E120
Thioda, waarom moet een bedrijf waar jij niks mee te maken hebt en misschien ook niet krijgt verantwoording aan jou afleggen? Ik verwacht ook niet dat de SNS bank (bij wie ik geen klant ben) mij uitlegt waarom hun rente hoger of lager is. Of dat Essent (bij wie ik geen klant ben) mij verplicht moet laten zien waar ze hun groene stroom vandaan halen. Zij hebben niks met mij te maken en andersom ook niet.

Al halen ze studenten maar van 1 school..

Voor nu is het ook geen rocket science. Jarenlang geen nieuwe vliegers aangenomen dus er is een flinke kloof als je kijkt naar de leeftijdsopbouw van het korps. Die wordt dus eerst met jonge en dus onervaren mensen opgevuld. Als er straks weer betere spreiding is en ze blijven aannemen, verwacht ik persoonlijk dat ze ook wel weer mensen met meer ervaring binnen te halen. Ben ik voorstander van (maar heb er niks mee te maken).
Iz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2014, 11:10   #355
Thioda

Thioda's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Iz Bekijk Bericht
Thioda, waarom moet een bedrijf waar jij niks mee te maken hebt en misschien ook niet krijgt verantwoording aan jou afleggen? Ik verwacht ook niet dat de SNS bank (bij wie ik geen klant ben) mij uitlegt waarom hun rente hoger of lager is. Of dat Essent (bij wie ik geen klant ben) mij verplicht moet laten zien waar ze hun groene stroom vandaan halen. Zij hebben niks met mij te maken en andersom ook niet.

Al halen ze studenten maar van 1 school..
Prima dan, zijn we het met elkaar eens.
Ik zei alleen dat als ze voor aannamebeleid X kiezen dat het dan mooi zou zijn als ze daar open over zijn.
Dat heeft verder niks met de verantwoordig OVER dat beleid te maken maar puur met het feit dat je sollicitanten dan geen valse hoop geeft.

Citaat:
Origineel gepost door Iz Bekijk Bericht
Voor nu is het ook geen rocket science. Jarenlang geen nieuwe vliegers aangenomen dus er is een flinke kloof als je kijkt naar de leeftijdsopbouw van het korps. Die wordt dus eerst met jonge en dus onervaren mensen opgevuld. Als er straks weer betere spreiding is en ze blijven aannemen, verwacht ik persoonlijk dat ze ook wel weer mensen met meer ervaring binnen te halen. Ben ik voorstander van (maar heb er niks mee te maken).
En het verschil tussen 150 uur en 1000 uur is misschien twee jaar vliegen, enorme leeftijdskloof ik zie het al.
Oud 08-06-2014, 13:08   #356
Geco
Yes Captain

Geco's Avatar

Airworker sinds: Oct 2007
Typeratings: B737
Uren: 5000
Citaat:
Origineel gepost door Thioda Bekijk Bericht
En het verschil tussen 150 uur en 1000 uur is misschien twee jaar vliegen, enorme leeftijdskloof ik zie het al.
En de 750 euro verschil in salaris die punk al aangaf.
Geco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2014, 13:20   #357
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Per maand, x12 maanden x35 jaar.... Tel uit je winst...
Oud 08-06-2014, 21:33   #358
AAA
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2012
Typeratings: Ja
Uren: Paar duizend
Dat nieuwe aannames zonder ervaring vele malen goedkoper zijn is niet waar. De salarisopbouw van Transavia houdt namelijk op na 22 jaar.
Iemand die jong begint zit dus langer op de topschaal dan iemand die een aantal jaar ouder is. Het geringe verschil in startsalaris valt hierdoor totaal in het niet en het luistert allemaal veel nauwer.
Om maar een voorbeeld te geven:
Iemand van 20 zonder ervaring kost zodoende gemiddeld 5000,- per jaar MEER als iemand van 30 met ervaring! Dit keer 38 dienstjaren en tel uit je winst om in dit voorbeeld iemand van 30 MET ervaring aan te nemen.
Gelijk zijn de kosten als er 5 jaar verschil zit tussen iemand met en iemand zonder ervaring.

Laatst aangepast door AAA : 08-06-2014 om 21:48
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2014, 22:37   #359
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Ja. Maar iemand die jong is, met reeds 1000/1500 uur, wordt toch zowiezo hoger ingeschaald dan iemand net zo oid zonder die uren? Dan bereikt ie ook eerder dan in 22 jaar de top en zijn de hoeveelheid jaren waarin hij/zij topsalaris verdient toch ook hoger?
Oud 08-06-2014, 22:58   #360
AAA
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2012
Typeratings: Ja
Uren: Paar duizend
Inschaling gebeurt inderdaad n.a.v. relevante vliegervaring. Maar het is natuurlijk appels met peren vergelijken als je voor beide wel eenzelfde leeftijd hanteert.
Uiteraard zijn alle voorbeelden mogelijk, jonge mensen met ervaring, oudere zonder ervaring. Maar om een eerlijke verhouding te berekenen, is het toch niet meer dan logisch om uit te gaan van dat iemand met ervaring ook een x aantal jaar ouder is? Vandaar ook dat ik benoem dat dit 'omslagpunt' bij 5 jaar verschil zit. Het wordt dus goedkoper voor Trans om mensen met 5 jaar werkervaring of meer aan te nemen in vergelijking tot mensen zonder ervaring die 5 jaar jonger zijn. Hierdoor vergelijk je tenminste op gelijke noemer.
Ik probeer duidelijk te maken dat het dus niet per definitie duurder is om mensen met ervaring aan te nemen. Het duurste is iemand met precies 1200h en van 20 jaar oud, want hogere inschaling en lang op topsalaris. Het goedkoopste iemand zonder ervaring van om en nabij de 35. Maar een jong iemand zonder ervaring is dus weer duurder als een ouder iemand met ervaring.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels