.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 24-02-2009, 22:42   #1
rickm
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2009
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
van MBO opleiding naar piloot?

hee,

ik heb een vraagje, k heb vmbo-tl afgerond, vroeger zat ik wel te spelen met het idee om bij de luchtmacht te gaan om daar een voor opleiding te doen om te stranden bij bijv f16 vlieger opleiding.

nu zit ik in het 2e jaar van het cios, en vind ik de luchtmacht toch nog erg aan trekkelijk. ik heb een beetje gezocht naar welke eisen ik moet voldoen en wiskunde A/B natuurkunde & engels op hbo niveau staan voorop. op het cios heb ik zulke vakken niet, dat gaat alleen om het sporten enz.

wat raden jullie mij voor een opleiding aan om toch vlieger te kunnen worden?

- cios afronden en hbo opleiding volgen bij de luchtmacht?
- cios stoppen en mbo opleiding volgen waarbij ik de vakken wiskunde, natuurkunde en engels op het niveau krijg wat ik straks nodig heb?

iets anders?

gr Rick
rickm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-02-2009, 22:53   #2
camel
heeft nog geen status

camel's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: ATPL
Typeratings: 767
Uren: 1 jaar
Ik zou havo gaan volgen of hbo , of je met je huidige opleiding moet stoppen dat is aan jezelf. Is afhankelijk hoeveel jaar je nog resteert. Maar een afgeronde opleiding is altijd mooi meegenomen in deze barre tijden.

MBO is al vaker besproken hier en is vaak toch te weinig, zeker als je in NL wil werken, Duitsland trouwens ook.
camel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-02-2009, 00:53   #3
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Hallo Rickm,

Welkom op het forum. Als je je aanmeldt op dit forum, word je verzocht om je in te lezen en de zoekfunctie te gebruiken. Als je op zoeken klikt en MBO intikt, krijg je 132 topics terug.

In dit topic is een poll te vinden. Ook wordt er aan mensen gevraagd zich te melden als ze een MBO opleiding hebben en vlieger zijn. Het waren er geloof ik twee:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/...&highlight=MBO

Hier nog meer interessante topics.

Lees je dus eerst even in en stel dan een wat specifiekere vraag a.u.b..
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-02-2009, 13:09   #4
Erdi17
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2008
Met mbo niv kun je geen Piloot worden ,

Alleen met HAVO of VWO..

ik zit nu in 4 Havo ..

NLS , EPST willen minimaal een HAVO diploma zien ,
Ze accepteren geen MBO niv 4 .. heb ik zelf nagevraagd..

Ik zou Havo gaan doen ,,

Veel succes ,

Erdi .
Erdi17 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-02-2009, 13:55   #5
Raphael_Lito
heeft nog geen status

Raphael_Lito's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: CPL
Typeratings: ...
Uren: Nog niet genoeg...
Citaat:
Origineel gepost door Erdi17 Bekijk Bericht
Met mbo niv kun je geen piloot worden ,
Not true,

het is volgens mij geen aanrader (zie bovengenoemde topics), maar het KAN wel...

Gr.
Raphael_Lito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-03-2009, 01:15   #6
rickm
heeft nog geen status

bedankt voor jullie reacties
rickm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-03-2009, 10:27   #7
Priest
Status?

Priest's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: )
Typeratings: )
Uren: )
' oude topics herleven!'

Topicstarter heeft het over de droom om Piloot te worden bij de luchtmacht en dat kan wel met een MBO niv 4 diploma volgens mij mits er examen is gedaan in de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde (waarbij minimaal een vijf moet worden gehaald).

Correct me if i'm wrong
Priest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-03-2009, 11:58   #8
-arjen
Would rather be flying ..!!

Airworker sinds: Jul 2001
Brevet: PPL(A)
Typeratings: SEP
Uren: 220
Stuur een bericht via MSN naar -arjen Send a message via Skype™ to -arjen
KLS doet zelfs moeilijk als je de route MAVO (D)/ VMBO (TL), MBO nivuea 4, HBO hebt gevolgt en vervolgens komt opdraven met een HBO papiertje. Maar dat de gangbare opleidingen die je een frozen ATPL kunnen bieden MBO niveau 4 niet accepteren betekent niet dat je geen Piloot kunt worden. Verre van zelfs.

Wat Priest zegt klopt, maar let wel op. Er is mij vertelt dat je ook Wiskunde B moet hebben wanneer je een MBO niveau 4 opleiding hebt afgerond.

Als je het zeker wilt weten moet je even met personeelszaken in Amsterdam bellen.
(PM voor telefoon nummer)

Groeten en succes !
-arjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-03-2009, 13:05   #9
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Personeelszaken van welke maatschappij dan?
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-03-2009, 16:50   #10
Pakkoe
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door -arjen Bekijk Bericht
KLS doet zelfs moeilijk als je de route MAVO (D)/ VMBO (TL), MBO nivuea 4, HBO hebt gevolgt en vervolgens komt opdraven met een HBO papiertje. Maar dat de gangbare opleidingen die je een frozen ATPL kunnen bieden MBO niveau 4 niet accepteren betekent niet dat je geen piloot kunt worden. Verre van zelfs.

Wat Priest zegt klopt, maar let wel op. Er is mij vertelt dat je ook Wiskunde B moet hebben wanneer je een MBO niveau 4 opleiding hebt afgerond.

Als je het zeker wilt weten moet je even met personeelszaken in Amsterdam bellen.
(PM voor telefoon nummer)

Groeten en succes !
Had de KLS juist niet daarvoor ook AP&M?
Pakkoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-03-2009, 12:55   #11
Flystand
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2008
inHOLLAND Delft heeft het ook, maar daar kun je die vliegopleiding als een minor kiezen bij NLS. (Wel erg omslachtig maar goed.)
Flystand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2009, 10:58   #12
-arjen

Citaat:
Origineel gepost door Koning Lucht Bekijk Bericht
Personeelszaken van welke maatschappij dan?
Oh.. sorry, de Luchtmacht.
Oud 06-03-2009, 11:06   #13
-arjen

Citaat:
Origineel gepost door Pakkoe Bekijk Bericht
Had de KLS juist niet daarvoor ook AP&M?
Wat is een AP&M?
Oud 07-03-2009, 23:56   #14
Stab trim
heeft nog geen status

Stab trim's Avatar

Airworker sinds: May 2008
Uren: 1
Airline Pilot & Management

Toch een beetje tegenstrijdig vind ik dat, die dubbel-opleidingen. Ze bieden MBO'ers de kans Piloot te worden, terwijl maatschappijen zich doorgaans niet bekommeren om mensen met een vmbo-diploma. Lijkt me eerder dat deze opleidingen bedoeld zijn als vangnet voor mensen wie het uiteindelijk niet lukt als vlieger. En dat is dan jammer voor diegene die al MBO hebben gedaan, want die hebben al een prima vangnet.
Stab trim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-03-2009, 21:24   #15
Dersim
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2008
Uren: geeen
Citaat:
Origineel gepost door Stab trim Bekijk Bericht
Airline Pilot & Management

Toch een beetje tegenstrijdig vind ik dat, die dubbel-opleidingen. Ze bieden MBO'ers de kans piloot te worden, terwijl maatschappijen zich doorgaans niet bekommeren om mensen met een vmbo-diploma. Lijkt me eerder dat deze opleidingen bedoeld zijn als vangnet voor mensen wie het uiteindelijk niet lukt als vlieger. En dat is dan jammer voor diegene die al MBO hebben gedaan, want die hebben al een prima vangnet.
ik ben et helemaal met je eens.

ik heb et nagevraagt op de hanze hogeschool zelf waar je die opleiding kan volgen, en daar kan je beginnen op de KLS voor je ATPL (zonder havo) maar verder kom je niet denk ik, want ze willen toch die havo diploma zien als je voor een baan gaat soliciteren.

ik ga dit jaar stoppen met mijn mbo opleiding, om havo te gaan doen

en zo ver ik het weet kan je wel de luhtmacht in als vlieger met een mbo4 diploma. je moet wel een toets make op je basis vakken en met een voldoende uitkomen.
Dersim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-03-2009, 11:47   #16
SpeedAndAngels
heeft nog geen status

SpeedAndAngels's Avatar

Airworker sinds: Mar 2009
Brevet: none
Typeratings: none
Uren: none
Ik ben nu bezig met een thuis studie in Havo Wis, Nl, en Eng voor naast mn Mbo4.
Dit afgerond bij de KLu solliciteren.
Mocht dit niet werken nog eens research doen en dan eventueel een Havo opleiding gaan doen.
Net zolang, totdat ik mijn kans op een commerciŽle vliegschool en maatschappij zo groot mogenlijk heb gemaakt.

Als je het vliegen echt zonder twijfel wilt gaan doen, dan zie ik het probleem niet met opleidingen.
Ga gewoon alles doen om de gewenste niveaus te halen en ga ervoor.
SpeedAndAngels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-03-2009, 21:58   #17
Flying Torquewrench
heeft nog geen status

Flying Torquewrench's Avatar

Airworker sinds: Mar 2003
Typeratings: Airbus A320/A321 en A330
Erdi17,

Weet niet waar jij je informatie vandaan hebt, maar kan met 100% zekerheid zeggen dat die niet klopt.

Onderstaand een stukje gecopieerd van de EPST website:

Kandidaten moeten tenminste over een HAVO-Wiskunde(A)-Engels. Bij voorkeur hebben onze kandidaten ook natuurkunde in het pakket. Tweede fase: Ieder profiel met minimaal wiskunde A1 en A2 (B1 is dus ook voldoende). MBO studenten welke een met succes afgeronde volledige Technische MBO4 opleiding (MTS) hebben gevolgd, worden ook toegelaten tot onze selectie. Alle overige MBO studenten kunnen niet tot de selectie worden toegelaten en komen niet in aanmerking.

Zoals in honderd duizend topics al besproken is. Piloot worden met MBO opeliding is op zich het probleem niet. Echter een baan krijgen op het continent wordt wat moeilijker zonder HAVO/VWO, in de UK heb je (tot nog toe) genoeg aan een MBO opleiding.
Flying Torquewrench is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-03-2009, 22:48   #18
janus
heeft nog geen status

janus's Avatar

Airworker sinds: May 2001
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
Het is toch een kwestie van vraag en aanbod bij de maatschappijen.
Ik heb zelf MBO gedaan en nog nooit ergens last gehad met de selecties.

Begrijp me echter niet verkeerd maar ik zou(als de leeftijd mee zit) de hoogst haalbare opleiding doen om zo je kans te behouden als de maatschappijen hun aanname eisen op schroeven.

Zeker in het buitenland zijn er voldoende bedrijven die er niet moeilijk om doen en ook dit zijn goede bedrijven.

Mzzl

Janus
janus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-03-2009, 08:49   #19
SpeedAndAngels
heeft nog geen status

SpeedAndAngels's Avatar

Eindelijk eens iemand die Mbo gedaan heeft en er geen problemen mee gehad heeft.

Ben zelf van plan AP&M te gaan doen mocht Klu niks worden. (Ga ik niet van uit maar laten we alle opties open houden en reŽel blijven. Niks is zeker.)

Janus, wat heb je zelf gedaan na je Mbo? Gewoon een technische Hbo opleiding?
Oud 24-03-2009, 13:59   #20
janus
heeft nog geen status

janus's Avatar

Helemaal niks.
Heb MTS A.Fokker gedaan en als techneut bij Fokker gewerkt tot dat die failiet ging toen IAC.
Moet eerlijk zegen dat ik geen perfecte studend was.
Heb via MAVO brugklas naar de LTS gegaan en deze wel afgemaakt vervolgens een kop klas gedaan om aan de aanname eisen te voldoen van de AFS(A.Fokker School MTS voor luchtvaart techniek) deze bestaat nu niet meer het is nu geloof ik de ROC Amsterdam in Hoofdorp.
Heb na mijn vliegopleiding nog ff bij de KLM gewerkt als techneut en toen bij Air Exel begonnen.
Via omzwervingen ben ik sinds kort bij CV.

Mzzl

Janus
Oud 24-03-2009, 14:23   #21
Royaldman
Gast
heeft nog geen status

Janus, Welke vliegopleiding heb jij gedaan? Daar ben ik ook benieuwd naar..

Leuk om te zien dat je er toch ben gekomen met zo een omweg.
  Met citaat antwoorden
Oud 24-03-2009, 14:33   #22
janus
heeft nog geen status

janus's Avatar

Staat in mijn vorige threat maar deze is echter al failiet IAC was een opleiding in VS met als aanstuur orgaan hier in NL Amersfoort.
Was geen verkeerde opleiding al was het wel een boeven club.
Ze hebben echter behourlijk wat mensen opgeleid die toch bijna allemaal goed terecht zijn gekomen.
Voor de IAC-ers die dit lezen begrijp me niet verkeerd dat ik wil paaien met het IAC ik heb daar zeker geen vrienden gemaakt.
Maar als ik terug kijk heb ik toch een leuke tijd gehad.

Mzzl

Janus
Oud 24-03-2009, 15:02   #23
Royaldman
Gast
heeft nog geen status

Echt leuk om dit te zien dat je toch goed terecht ben gekomen..

Hoe lang vlieg je al?
  Met citaat antwoorden
Oud 24-03-2009, 15:21   #24
janus
heeft nog geen status

janus's Avatar

Ben met mijn 15de met zweefvliegen begonnen toen een beetje TMG en in 1995 met de vlieg opleiding begonnen.
Mijn eerste baan in Europa was bij Air Exel Netherland(failiet) en ben daar 1999 begonnen.
Dus ik vlieg al wat jaartjes.
Commercieel nu 10+ jaar en in totaal nu 22 jaar bezig.

Janus
Oud 25-03-2009, 12:49   #25
Flying Torquewrench
heeft nog geen status

Janus,

Zelf in grote lijnen de zelfde weg als jouw bewandeld. NLC (voormalige Anthony Fokker in Hoofddorp voordat het veranderde in het ROC). Wat jaartjes als GWK bij HV en dan via EPST naar mijn huidige baan.

Inderdaad geen problemen gehad met het verkrijgen van een baan. Echter de huidige trend is om bij een Legacy carrier (behalve BA) te vliegen ze toch meestal vragen naar iets meer dan MBO.

Natuurlijk ligt het eraan wat je wil doen in je leven. Maar aangezien niemand een glazen bol heeft en kan zien wat er in de toekomst gebeurd raad ik mensen toch aan om een HBO opleiding te doen. Als eerste heb je dan iets om op terug te vallen en ten tweede je geeft jezelf de best mogelijke kans op een baan.
Oud 25-03-2009, 18:23   #26
SpeedAndAngels
heeft nog geen status

SpeedAndAngels's Avatar

Ik zit enorm te twijfelen.

Momenteel volg ik ook een Mbo4 opleiding en ga hierna zeker weten selectie doen bij de Luchtmacht.
Omdat mijn motivatie niet hoger kan dan hoe het nu is, ga ik er van uit dat het wel aardig gaat lukken, maar ik moet ervan uit blijven gaan dat niks in het leven zeker is, en zeker geen Klu selectie. Alsnog zet ik me 100% in.
Van de 0,1 procent die door de selectie komt cijfers trek ik me echt niks aan, onzin..jij moet het doen, niet die anderen)

Echter, mocht het zo zijn dat het niets wordt bij Defensie, dan ga ik de commerciŽle luchtvaart in. Natuurlijk ga ik eerst een Hbo opleiding volgen maar mijn gedachte hinkt nog een beetje.

AP&M ziet er goed uit, maar wie weet kom ik niet eens door de KLS selectie ( laten we het nu even negatief bekijken)
Dan heb je nog Aviation studies op de HvA. Vriend van me volgt deze opleiding ook, en het is best pittig. (AP&M is ook geen 1+1 natuurlijk, maar goed)
Hva is in principe 4 jaar, en APM 2, met daarna 2 jaar Kls.

Een punt is ook dat mijn wiskunde niet helemaal 100 is. (working on it)
Heb bij mn maat gezien wat voor wis en nk hij krijgt, is niet niks.
Misschien lijken de sommen gewoon huge omdat je de basis niet snapt, wat logisch is als buitenstaander ( en Mbo'er als je het zo even moet zeggen)
Alsnog zal ik een technische Hbo opleiding gaan doen. Kan het vliegen niet via A, dan maar via B.
En anders hebben we altijd C nog.

Ik heb informatie gidsen aangevraagd van de scholen, en de open dag ga ik ook bijwonen denk ik.

Maar goed, tips anybody?
Oud 25-03-2009, 19:05   #27
Stab trim
heeft nog geen status

Stab trim's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Flying Torquewrench Bekijk Bericht
Zelf in grote lijnen de zelfde weg als jouw bewandeld. NLC (voormalige Anthony Fokker in Hoofddorp voordat het veranderde in het ROC). Wat jaartjes als GWK bij HV en dan via EPST naar mijn huidige baan.
Dit is eigenlijk precies de weg die ik volg, alleen is het verhaal na GWK nog een beetje onduidelijk in mijn geval. Ik zit nog on the fence wat betreft het modulair of Ab initio doen. Heb eigenlijk helemaal geen zin in een lening van 150.000 euro, zeker met een mbo-diploma. Maar aan de andere kant is het wel de snelste weg.

Citaat:
Origineel gepost door SpeedAndAngels Bekijk Bericht
Een punt is ook dat mijn wiskunde niet helemaal 100 is. (working on it)
Heb bij mn maat gezien wat voor wis en nk hij krijgt, is niet niks.
Misschien lijken de sommen gewoon huge omdat je de basis niet snapt, wat logisch is als buitenstaander ( en Mbo'er als je het zo even moet zeggen)
Mbo'ers unite dit is een van de redenen waarom ik ook absoluut geen trek heb in hbo. Wiskunde heeft me eigenlijk nooit echt een drol geÔnteresseerd, laat staan op ingenieursniveau.

Ik heb enorm veel respect voor wat men wel niet over heeft voor zo'n plaats op een rechterstoel, maar van al die omwegen en de algemene kijk van de luchtvaart op mbo/vmbo (in Nederland dan) wordt ik eerlijk gezegd erg moe. Tenslotte wil ik eigenlijk alleen maar vliegen, en dat kan ik ook met een PPL.
Oud 25-03-2009, 22:22   #28
Flying Torquewrench
heeft nog geen status

Stab Trim,

Het is erg moeilijk om iemand anders advies te geven aangezien iedereen andere omstandigheden heeft.

Modulair is zeker te overwegen. Echter wat je ook kan doen is na je opleiding een paar jaar gaan werken (geeft levenservaring) en zoveel mogelijk geld sparen. Nadat je je volledige GWK papieren gehaald hebt en nog een paar jaar ervaring hebt als GWK kan je dan een Ab initio opleiding volgen. Als je een 'beheerst' leven leidt dan kan je aardig wat geld sparen en hoef je geen 150.000 euro te lenen. Zo heb ik en nog een paar van mijn collega's het gedaan. Indien je dan na je ab Initio opleiding geen baan kunt vinden dan ben je niet lang uit 'je vak' geweest en ben je nog steeds interessant voor werkgevers.

Kan erin komen dat je een HBO opleiding niet ziet zitten. Echter hou er rekening mee dat je jezelf toch wel beperkt in het aantal maatschappijen waar je kan werken. Dit hoeft geen probleem te zijn maar zeker iets waar je over na moet denken.
Oud 28-03-2009, 09:46   #29
Sipke66
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2007
Brevet: in progress
Typeratings: in progress
Uren: NYA
Ik snap eigenlijk die achtergrond van maatschappijen niet geheel.. waarom zou je per se alleen mensen met havo (of hoger) achtergrond aannemen. Iedereen is anders en ik denk dat je aan de resultaten van de vliegopleiding toch ook een hoop zou moeten zien.

Als je in de vliegopleiding alles in 1x haalt met hoge scores, waarom zou je dan op wat voor manier dan ook een ''minder geschikte'' Piloot zijn op voorhand.. ik ken genoeg jongens die van het VWO afkomen die echt niet veel wijzer / verstandiger /slimmer zijn dan MBO'ers dus de ''MBO'ers hebben een lager denkniveau'' reden vind ik ook een beetje BS
Sipke66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-03-2009, 12:58   #30
Stab trim
heeft nog geen status

Stab trim's Avatar

De voornaamste reden is denk ik om het aantal aanmeldingen kunstmatig laag te houden, kost hun dan ook minder administratie. Verder is het natuurlijk wel een erg ouderwetse manier van denken ja.

In het buitenland, ik meen vooral Engeland, wordt MBO gewoon geaccepteerd.
Antwoord

Tags
mbo, opleiding, piloot

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels