.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 26-01-2012, 15:34   #1
continue
is at 1.000 and climbing to
the top.

Airworker sinds: Jan 2012
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
radar.gif Wel of niet beginnen met de opleiding ?!

Beste Airworkers,

Zijn er hier personen die op het moment ook erg aan het twijfelen zijn om te starten met de opleiding tot verkeersvlieger? Wat zijn jullie afwegingen?

Ik wil het ontzettend graag, maar zag onlangs het overzicht van de financiering door ABN en twijfel nu toch wel heel erg. Het is inclusief de rente nog veel meer dan ik gedacht had. Bovendien, IndonesiŽ is leuk, maar om nou voor een lange tijd daar te gaan werken.. ? En het verdient ook niet genoeg i.v.m. de rente en aflossing! En ook de emiraten is voor velen denk ik niet een droom locatie.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie er op het moment over denken.

Ciao!
continue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 15:54   #2
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: B744
Uren: 17+
Citaat:
Origineel gepost door continue Bekijk Bericht
Bovendien, IndonesiŽ is leuk, maar om nou voor een lange tijd daar te gaan werken.. ? En het verdient ook niet genoeg i.v.m. de rente en aflossing! En ook de emiraten is voor velen denk ik niet een droom locatie.

Als je al zo begint. Niet beginnen. Nu niet, maar later ook niet.
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 16:13   #3
continue
the top.

Citaat:
Origineel gepost door 76-er Bekijk Bericht
Als je al zo begint. Niet beginnen. Nu niet, maar later ook niet.
Het is niet zo dat ik dat absoluut niet wil, maar na verloop van tijd prefereer ik wel een baan in Europa. Ik ben me ervan bewust dat je - met name in het begin - flexibel moet zijn wil je dit gaan doen.

Bovendien, het salaris haal ik niet aan vanwege luxe-doelstellingen, maar puur vanwege het feit dat je wel iedere maand de rente en aflossing moet gaan betalen.

Ik vraag me af of het risico op dit moment niet te groot is.
Oud 26-01-2012, 16:14   #4
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
continue, je moet er niet aan beginnen.

1) Het is ontzettend duur
2) Er is bijna geen werk, in Nederland kun je het momenteel helemaal vergeten, in het buitenland is het al niet veel beter
3) De kans dat je uiteindelijk in Nederland aan het werk komt is erg klein, en om in voor altijd in het buitenland te zitten, zie je blijkbaar niet zitten

Je moet zeker niet in zee gaan met scholen als DFA, Stella of de martinair vliegschool...
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 16:16   #5
V1Rotate
Status? Heb ik nog LAAAANG
niet

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, LPE 6
Uren: 600
Citaat:
Origineel gepost door continue Bekijk Bericht
Het is niet zo dat ik dat absoluut niet wil, maar na verloop van tijd prefereer ik wel een baan in Europa. Ik ben me ervan bewust dat je - met name in het begin - flexibel moet zijn wil je dit gaan doen.

Bovendien, het salaris haal ik niet aan vanwege luxe-doelstellingen, maar puur vanwege het feit dat je wel iedere maand de rente en aflossing moet gaan betalen.

Ik vraag me af of het risico op dit moment niet te groot is.
Je hoeft niets af te lossen als je LFT gaat doen > Lufthansa Flight Academy, MET baangarantie bij Lufthansa.
Geen stress en een baan in Europa.
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 16:34   #6
Yak52
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2010
Brevet: GPL, CPL
Typeratings: B737, A320 family
Uren: 900
Citaat:
Origineel gepost door V1Rotate Bekijk Bericht
Je hoeft niets af te lossen als je LFT gaat doen > Lufthansa Flight Academy, MET baangarantie bij Lufthansa.
Geen stress en een baan in Europa.
Natuurlijk moet je ook daar aflossen. Je hebt ook geen baangarantie die 100% garandeert dat je een baan als vlieger bij Lufthansa krijgt.
Yak52 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 16:39   #7
XanderFly
Heeft behoefte aan status

XanderFly's Avatar

Airworker sinds: Jul 2010
Brevet: (f)ATPL/FI/Master
Typeratings: B737NG
Uren: 1000+
En je kunt er na een half jaar weer uit 'vliegen' als je je simcheck niet haalt. Garantie is relatief.

Wat is overigens de rente en looptijd die je onlangs is geoffreerd?
XanderFly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 16:51   #8
Poeli
/

Airworker sinds: Jan 2008
Brevet: GPL
Uren: 30
Mijn afweging is: koop niets en begin aan niets als je het niet terug kan betalen. Kan je een ATPL opleiding betalen of heb je een diploma, of zekere vaardigheid waar je veel geld mee kan verdienen en wil je er de volle 100% voor gaan? Doen. Ga niet een ton lenen bij een of andere bank om dan de rest van je leven in de schulden te zitten.
Flexibiliteit is alles. Ik denk als je al niet buiten Europa wilt gaan (zelf voor langere tijd) dat je er niet aan moet beginnen. Niemand hier zal je tegenhouden. Als jij zelf je het kan permitteren om een ton uit te geven so be it, je doet met je geld wat je wilt, dan hebben instructeurs in NL ook weer wat werk bij. Maar kom dan aub achteraf niet mekkeren dat er geen of te weinig jobs zijn zoals zovelen doen.
Poeli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 17:08   #9
continue
the top.

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de selectie inmiddels al gedaan en ben aangenomen bij de NLS. Ben nu bezig met een cursus natuurkunde, zodat ik daarna kan starten. Het is voor mij echt een droom, maar het moet wel realistisch zijn. En daar heb ik op het moment erg mijn twijfels bij.

Ik weet van mijzelf dat ik wel flexibel ben, en zodra ik een baan zou kunnen krijgen in Azie of het Midden-Oosten, dan ga ik daar ook voor. Maar ik weet wel dat ik veel liever, zoals velen onder ons denk ik, in Europa vlieg. Bovendien wil ik niet jaren ontzettend zuinig leven i.v.m. de aflossing.

Poeli, ook bedankt voor de bijdrage. Ik wil alleen even toevoegen dat ik niet mekker of ga mekkeren, maar ik probeer een verstandige keuze te maken.

Zijn er toevallig ook personen hier die op dit moment veel problemen hebben met het aflossen?
Oud 26-01-2012, 17:10   #10
continue
the top.

Citaat:
Origineel gepost door XanderFly Bekijk Bericht
Wat is overigens de rente en looptijd die je onlangs is geoffreerd?
Binnenkort is de voorlichting van de ABN, dan hoor ik meer hierover. Weet iemand de gegevens van recente geschiedenis?
Oud 26-01-2012, 17:18   #11
V1Rotate
Status? Heb ik nog LAAAANG
niet

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, LPE 6
Uren: 600
Citaat:
Origineel gepost door Yak52 Bekijk Bericht
Natuurlijk moet je ook daar aflossen. Je hebt ook geen baangarantie die 100% garandeert dat je een baan als vlieger bij Lufthansa krijgt.
Nee dat klopt. Je tekent een bond voor x aantal jaar.
Daarnaast heb je inderdaad kans dat je bij de dochter bedrijven van LH geplaatst wordt. Bijvoorbeeld een Austrian.
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 20:55   #12
sicko
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2002
Brevet: CPL/ATPL
Typeratings: -
Uren: nooit genoeg
Ehm, ik zie nu al een paar keer het midden oosten voorbij komen maar de laatste keer dat ik die hoek gecheckt heb (1,4 seconden geleden) stonden de minimum eisen qua vlieguren voor Etihad/Qatar/Emirates nog op minimaal 1500 uur met uitschieters naar boven. Vers van opleiding is +/- 200 uur. Dan zie ik nog steeds een probleem en kan je het midden oosten ook schrappen als mogelijkheid voor een baan.
Indonesie is heel leuk maar aangezien de overheid daar qua toezicht op onderhoud in gebreke blijft staan alle Indonesische maatschappijen op de EU zwarte lijst (m.u.v. Garuda). als ik dan lees dat de VNV het niet handig lijkt daar te gaan vliegen i.v.m. het bewust kiezen voor een risicomaatschappij met eventuele gevolgen voor aanname bij westerse maatschappijen wordt het hele azie verhaal ook een stuk minder.
Just my 2 cts.
sicko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 20:59   #13
digits
At the home of the Gimli
glider

Airworker sinds: Apr 2006
Brevet: ATPL / FI
Typeratings: C25A / SA227 / BE20 / PA31 / B95A
Uren: 3500
Citaat:
Origineel gepost door Poeli Bekijk Bericht
Mijn afweging is: koop niets en begin aan niets als je het niet terug kan betalen. Kan je een ATPL opleiding betalen of heb je een diploma, of zekere vaardigheid waar je veel geld mee kan verdienen en wil je er de volle 100% voor gaan? Doen. Ga niet een ton lenen bij een of andere bank om dan de rest van je leven in de schulden te zitten.
Flexibiliteit is alles. Ik denk als je al niet buiten Europa wilt gaan (zelf voor langere tijd) dat je er niet aan moet beginnen. Niemand hier zal je tegenhouden. Als jij zelf je het kan permitteren om een ton uit te geven so be it, je doet met je geld wat je wilt, dan hebben instructeurs in NL ook weer wat werk bij. Maar kom dan aub achteraf niet mekkeren dat er geen of te weinig jobs zijn zoals zovelen doen.
What (s)he said.
digits is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 22:00   #14
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

continue, ik begrijp dat je:

1) niet de juiste vooropleiding bezit (je bent bezig met een cursus natuurkunde)
2) eigenlijk niet voor langere tijd buiten Europa wilt vliegen
3) niet te zuinig wilt leven gedurende de eerste tijd na je opleiding
4) je bij een hele dure opleiding ZONDER ENIGE GARANTIE wilt beginnen

Mag ik vragen waarom je in Godsnaam een vliegopleiding wilt doen?

Ga eens kijken WAAR de weinige startersbanen beschikbaar zijn, hoe hoog (laag) de starterssalarissen zijn, hoe de mogelijkheden zijn nadat je een jaar of 5 ergens buiten Europa hebt gevlogen, wat de eisen zijn w.b.t. vooropleiding.

Meld je dan eens terug...
Oud 26-01-2012, 22:10   #15
turkish bird
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2010
Brevet: atpl frozen
Typeratings: b737
Uren: 400
je praat voortijdig

Als je deze wereld wilt betreden, maak je borst maar nat.
Je bent nog geen eens aan de opleiding begonnen en afgemaakt.
Laat gaan indonesie en midden oosten je MAG BLIJ ZIJN als je na je opleiding op een cessna 150 mag vliegen.weet dat iedereen hier die zijn opleiding heeft afgemaakt,zelfs een baan zal aannemen zonder te vragen welke land het is en wat het verdient.
dus????
denk voortaan goed na wat je zegt.
turkish bird is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 22:23   #16
continue
the top.

Sicko, dank voor je reactie. Het is nog lastiger dan het tot dusver lijkt..

Koning lucht, ook bedankt. Zou je misschien wat kunnen vertellen over de vragen die je stelt in jouw reactie? Ik heb veel gezocht en gepraat, maar uiteraard is alles welkom.

Turkisch Bird, zinvol antwoord.
Oud 26-01-2012, 22:42   #17
737Lover
Let's get this show on the
road!

737Lover's Avatar

Airworker sinds: Jun 2010
Brevet: PPL Student
Typeratings: Grob G-115/Aquila A210
Uren: 35
Ten eerste even iets positiefs Continue, gefeliciteerd met je aanname bij de NLS! Jij gaat tenminste beginnen met een opleiding waar je van droomt..

Maargoed, on-topic: Ik heb nog geen brevetten o.i.d. ( begin dit jaar nog wel met mijn PPL ) maar ik ben me al meerdere jaren aan het oriŽnteren. Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om andere vooropleidingen te gaan doen alvorens aan een vliegopleiding te beginnen, al is de verleiding enorm om me aan te melden bij een vliegschool. Maargoed. Een tip die ik heb meegekregen van meerdere personen, inclusief een captain van Vueling en een FO van Arkefly: Zorg dat je opvalt ( positief gezien dan he) Laat zien dat je professioneel, flexibel en betrouwbaar bent, maar dat je ook geniet van elke seconde die je in de lucht doorbrengt. Laat dingen niet anders zijn dan ze lijken, vroeg of laat loop je toch wel tegen de spreekwoordelijke lamp aan.

Continue, ik wens je alle goeds en succes tijdens en na je opleiding. Geniet ervan, en doe je best.

Stefan
737Lover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2012, 22:55   #18
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Continue, dit is een van de redenen dat ik nog op dit board rondloop, om mensen daadwerkelijk proberen te helpen. Ik hoop alleen ook dat mensen zelf hun vooronderzoek doen, voordat ze ergens 1,5 ton insteken.

Dan de uitleg op de vragen die ik gesteld heb.

Er zijn geen concrete cijfers bekend, over hoeveel piloten er momenteel in Nederland werkloos rondlopen, maar ik heb een vermoeden dat het er rond e 1200 zijn. Op een totale hoeveel werkende verkeersvliegers van omstreeks de 4000 is dit getal dus enorm. Er bestaat erg veel discussie over of je nou wel of geen HAVO/VWO moet hebben. Ik ben van mening dat je momenteel een zo hoog mogelijke vooropleiding moet hebben, voordat je aan een vliegopleiding begint. Dit om twee redenen. Je kunt zo in positieve zin opvallen tussen je concurrenten en je hebt eventueel de mogelijkheid om wat meer te verdienen in een andere sector, mocht je niet na je opleiding meteen aan de slag komen.

Er zijn momenteel HEEL erg weinig startersbanen beschikbaar. Een collega meldde op dit board dat er bij zijn bedrijf 11 vactures waren voor FO's. Binnen 2 weken hadden ze 1100 cv's ontvangen. Het probleem is dat de startersbanen vaak ook erg laag betalen. Het IndonesiŽ verhaal is een mooi verhaal voor vliegschoolhouders, maar ik geef het je te doen... Na je opleiding van 1,5 ton nog weer even 50 DUIZEND Dollar aftikken voor een typerating. Dan zonder enige zekerheid een contract voor eenn beperkte tijd aangaan tegen zo ongeveer de slechtste voorwaarden in de industrie, met een salaris waarbij je niet eens de rente kunt betalen. En dat alles in een derde wereldland. Vervolgens kom je erachter dat je daarna in Nederland niet meer aan de slag kunt, omdat je geen verklaring geen bezwaar kunt krijgen en omdat je bij een blacklisted carrier gevlogen hebt...

Ik zou je aanraden goed te gaan lezen op dit en andere fora...
Oud 26-01-2012, 22:55   #19
First the Last
Mostly cruising at FL370

Airworker sinds: Mar 2009
Typeratings: B737NG
Uren: 2000
Wat is de reden dat je een PPL gaat doen? Wil je de fATPL via de modulaire pad behalen? Zo niet, dan kan je, in mijn ogen, beter het geld ergens anders in investeren. Of heb je zoveel geld te veel?

Naja, dat is dan weer een andere discussie maargoed..

Citaat:
Origineel gepost door 737Lover Bekijk Bericht
Ten eerste even iets positiefs Continue, gefeliciteerd met je aanname bij de NLS! Jij gaat tenminste beginnen met een opleiding waar je van droomt..

Maargoed, on-topic: Ik heb nog geen brevetten o.i.d. ( begin dit jaar nog wel met mijn PPL ) maar ik ben me al meerdere jaren aan het oriŽnteren. Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om andere vooropleidingen te gaan doen alvorens aan een vliegopleiding te beginnen, al is de verleiding enorm om me aan te melden bij een vliegschool. Maargoed. Een tip die ik heb meegekregen van meerdere personen, inclusief een captain van Vueling en een FO van Arkefly: Zorg dat je opvalt ( positief gezien dan he) Laat zien dat je professioneel, flexibel en betrouwbaar bent, maar dat je ook geniet van elke seconde die je in de lucht doorbrengt. Laat dingen niet anders zijn dan ze lijken, vroeg of laat loop je toch wel tegen de spreekwoordelijke lamp aan.

Continue, ik wens je alle goeds en succes tijdens en na je opleiding. Geniet ervan, en doe je best.

Stefan
First the Last is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2012, 09:44   #20
Boeing747
Niet meer en niet minder dan
een ander

Boeing747's Avatar

Airworker sinds: Apr 2009
Brevet: Typediploma
Typeratings: MacBook
Uren: 747 APM
Op deze link van 'Uitzending gemist' het advies van iemand die klaar is met een pilotenopleiding: kijk op 12:47 en verder. Het is een kort fragment, maar zeker de moeite waard om even tijd voor te nemen.

http://www.nederland1.nl/gemist/35302
Boeing747 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2012, 10:24   #21
Harrie Nak
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2011
Typeratings: B737-300/900
Uren: 2500+
Ik las laatst in de krant een zielig verhaal over een jongen die ook "piloot" was, maar geen baan kon "krijgen". Ondertussen ging hij dan maar "wachten" en achter de kassa werken bij de Sligro....

Veel jongens en meisjes hebben blijkbaar nog steeds het idee dat als je een NLS/KLS/EPST hebt gedaan je recht hebt op een baan. Het besef dat er nog duizenden anderen met precies hetzelfde papiertje rondlopen is er blijkbaar nog niet...

Je hoort steeds meer van deze slachtoffer verhalen, "Ik schrijf iedere dag 10 sollicitatie brieven". JIJ hebt er toch voor gekozen om die opleiding te doen??
Harrie Nak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2012, 11:30   #22
FOLBERTS
Mijn status is dat ik altijd
heel druk ben en mijn status
daardoor vaak dezelfde is.

FOLBERTS's Avatar

Airworker sinds: Jan 2007
Brevet: PPL
Typeratings: n/a
Uren: Nooit genoeg dat het verveelt!
Send a message via Skype™ to FOLBERTS
Tip: ABN AMRO wil graag producten aan je verkopen waaronder een levensverzekering. De ervaring leert dat je dat vaak elders goedkoper kan afsluiten. Regel dit zelf op tijd en laat je niet onder druk zetten om je bij hun te duur te laten verzekeren.
FOLBERTS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2012, 15:17   #23
foli
heeft nog geen status

foli's Avatar

Airworker sinds: Oct 2005
Brevet: f atpl
Typeratings: A330/A340
Uren: 4000
Citaat:
Origineel gepost door Yak52 Bekijk Bericht
ja je moet 60.000 euro aflossen. wordt automatisch van je loon afgetrokken.

en je hebt wel degelijk een baan garantie. onzin dat je na 1 keer een check niet halen eruit vliegt, dan moet je het wel heel bont maken, LH heeft veel geld in je geÔnvesteerd dus ze gooien je er echt niet zo makkelijk uit.

en je komt niet bij austrian terecht, is weliswaar van lufthansa maar valt niet binnen het konzern tarif vertrag. daaronder vallen lufthansa passage, cargo, germanwings en sinds kort een klein deel van de embraer vloot van cityline.

trouwens allemaal na te lezen op hun site, voor de geÔnteresseerden.

gr
foli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2012, 15:24   #24
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
De markt is nog zwaar overspannen en er worden nog steeds te veel jongens/meiden opgeleid terwijl er een stuk minder banen zijn......

Dus waarom dan 120K investeren als je daarna een GROTE KANS hebt om GEEN BAAN te vinden... Ja, iedereen kan wel roepen "ik ben gemotiveerd" of "ik heb kwaliteiten" maar denk jij dat die 1200 werkloze vliegers niet gemotiveerd of geen kwaliteiten zouden hebben....?

Met andere woorden; betaal die 120K en sluit netjes achteraan in de rij van werkloze vliegers die maandelijks 900 euro rente lappen aan de bank en bij pappie en mammie wonen....

Je hoort natuurlijk succesverhalen van vliegscholen van jongens/meiden die afgelopen 3 jaar wel een baan hebben gevonden, maar diezelfde vliegschool gaat natuurlijk niet te koop lopen met het feit dat een overgroot deel van de afgestudeerden thuis zit en financieel leeggetrokken wordt door de bank...

Iedereen verklaar ik voor gek die bij een DFA, Stella, Martinair, AIS of een andere 120K kostende vliegschool kan beginnen. Ten eerste zijn de kosten absurd hoor, en ten tweede ben je op jezelf aangeleverd en had je ook je vliegpapieren voor 70K kunnen halen in het buitenland....

Van de NLS, EPST en KLS zijn er de afgelopen tijd weer wat leuke doorstromingen geweest naar volwaardige luchtvaartbanen. Bijvoorbeeld weer een zooi Nederlanders die via de NLS naar Ryanair zijn doorgestroomd, de EPST-ers die bij Easyjet zijn binnengekomen en de KLS-ers die bij KLM of andere maatschappijen zijn binnengekomen. Dus ja, voor sommigen is er wel plek, maar dan zou ik alleen degene aanraden om een vliegopleiding te doen die al een HBO diploma op zak hebben en goede selectieresultaten hebben laten zien bij de selecties van de scholen.
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2012, 19:44   #25
MBalaman
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2011
Citaat:
Origineel gepost door Tampie Bekijk Bericht
Dus ja, voor sommigen is er wel plek, maar dan zou ik alleen degene aanraden om een vliegopleiding te doen die al een HBO diploma op zak hebben en goede selectieresultaten hebben laten zien bij de selecties van de scholen.
Dit hoor ik heel erg vaak en ben het 'r helemaal mee eens maar ik vroeg mij af of je met AP&M meer kunt dan alleen vlieger/"manager of flight". Een baan op 't vliegveld o.i.d. Ik ga binnenkort naar de open dag dus hoor 't daar waarschijnlijk wel maar zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben?
MBalaman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-01-2012, 18:14   #26
BMJ
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2009
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: De kleine E
Uren: sprokkel-de-sprokkel
vwb het vinden van een baan buiten de cockpit om vraag je dan eerst eens het volgende af;

wat denk je welk termijn een werkgever inplant voordat je als werknemer winstgevend bent. Afhankelijk van opleiding en werkervaring 1 Š 2 jaar. Dan hangt hem dus het risico boven het hoofd dat zodra je een beetje geld begint op te leveren dat je de biezen pakt om een vliegende baan aan te nemen (nu zal dit natuurlijk in deze tijd niet met zo een vaart lopen maar daar denkt een werkgever wel aan).
BMJ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Tags
baan, financiering, opleiding, terugbetalen

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels