.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 15-01-2018, 09:07   #241
shockcooling
heeft misschien wel status

shockcooling's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: ATPL
Typeratings: A330 (expired A320 + AVRO RJ + SA226/227)
Uren: 7k
Zou ook kunnen, iedereen kon solliciteren, of ze de juiste vereisten hebben...
shockcooling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-01-2018, 14:36   #242
Pilotsince99
"Remove Status?"

Pilotsince99's Avatar

Airworker sinds: Mar 2005
Typeratings: A320
Uren: 9000+
*-*

Laatst aangepast door Pilotsince99 : 17-01-2018 om 14:37 Reden: verkeerde topic
Pilotsince99 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2018, 14:54   #243
Zandbakpiloot
Wachtend op Startdatum KLM

Airworker sinds: Nov 2017
Typeratings: 777 A6
Uren: 4000+
Ter info: Uitgenodigd.
5000 737/777 uur, 29 jaar oud, Nederlands, NLS
Zandbakpiloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2018, 19:39   #244
Altimiter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: 737 series
Uren: 7000+
Citaat:
Origineel gepost door Zandbakpiloot Bekijk Bericht
Top!! Succes gewenst..

Goeie stats en mooi te zien dat ze niet alleen naar de ultra jonge broekies kijken.
Altimiter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2018, 06:14   #245
Zandbakpiloot
Wachtend op Startdatum KLM

Airworker sinds: Nov 2017
Typeratings: 777 A6
Citaat:
Origineel gepost door Altimiter Bekijk Bericht
Top!! Succes gewenst..

Goeie stats en mooi te zien dat ze niet alleen naar de ultra jonge broekies kijken.
Ja erg enthousiast! Tips voor de selectie zijn absoluut welkom. Ben benieuwd of ze dezelfde criteria hanteren qua assessment als voor de ab-initios.
Zandbakpiloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2018, 11:39   #246
Max Rate
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2011
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: Meerdere stofzuigers
Uren: Twee keer de helft.
Succes Zandbakpiloot!

Ik heb destijds een cursus gevolgd bij Schelinger, dat heeft zichzelf uiteindelijk dubbel en dwars terug betaald.

http://www.schellinger.nl/pilotentraining/
Max Rate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2018, 15:36   #247
Bobermo
..

Airworker sinds: Feb 2009
Typeratings: B737
Uren: Meer dan 1
Citaat:
Nice, succes!
Bobermo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2018, 19:07   #248
Airbizz
heeft nog geen status

Airbizz's Avatar

Airworker sinds: Jul 2006
Typeratings: BAE/Hawker/Legacy/E-jet/737
Uren: 8.0+k
KLM

Ik denk dat KLM voor velen met ervaring en linkerstoel een vervlogen droom is. Het is voor mij in ieder geval niet meer interessant om nog als Fo laat staan Coco te vliegen om zogenaamd de cultuur van KLM te leren. Die is namelijk niet echt interessant als je daarvoor 75 % van je loon moet inleveren.

Wat mij verbaasd is dat de scholen waar ze voor kiezen nog kunnen opleiden voor de NLS markt. Veel van deze leerlingen hebben schulden van rond de 200.000 en zelfs met KLM als best betalende werkgever in NL houd je volgens mij niet echt over?

Als de markten aanblijven trekken dan heeft KLM geen keus en zullen de deuren verder opengaan. Tot die tijd kunnen wij iets eerlijk of oneerlijk vinden en zelfs verhit over discussiëren maar ik denk niet dat KLM daar wakker van ligt. Mijn ervaring is dat die eisen snel veranderen als de aanbod opraakt. Dan is een eis als blauwe cultuur of vliegschool ineens niet meer zo van belang......
Airbizz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-01-2018, 17:46   #249
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbèls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: Concordinooooo
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
Citaat:
Origineel gepost door Need for Speed Bekijk Bericht
De strekking van alle verhalen is eigenlijk: KLM moet zich op de vrije markt richten en mag zich niet langer bezighouden met eigen ab initio training. Want het is allemaal niet eerlijk.

Wat de interne afwegingen zijn van KLM, waaronder het genoemde kostenplaatje, de moeite die het kost om het kaf van het koren te scheiden onder het enorme aanbod van vrije markters en hoe intern de performance blijkt te zijn van ab-initio’s uit Eelde, doet niet terzake.

Discriminatie! Op naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens! Het is helemaal in de mode trouwens om naar de rechter te stappen. Gewoon, omdat het kan.
Je vroeg mij een vraag, ik geef antwoord en daarna leg je mij woorden in de mond die ik nooit gezegd heb of zelfs maar gedacht.

Nee, overigens denk ik zeker niet dat alle KLM'ers arrogant zijn.
Arrogantie kent geen kleur.
Paar van de beste instructeurs die ik gehad heb in de sim waren KLM'ers of Trans mensen.

Ach, laat maar zitten.
Nutteloze discussie weer eens op Airwork, operation as usual.

Citaat:
Succes!
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-01-2018, 19:30   #250
esmsr
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2017
Brevet: nog geen
Typeratings: nog geen
Uren: nog 0
Dat zelfs volwassen en professionele mensen (vooral mensen binnen de luchtvaart) zo kinderachtig met elkaar lopen te kibbelen hier is echt waardeloos vind ik. "KLM'ers zijn arrogante klojo's!" en "Waarom wil de KLM nou alleen mensen van x school of met een x achtergrond op sollicitatie hebben?" is een beetje het sentiment bij de mensen die niet bij de KLM mogen/willen/zullen solliciteren. De reden is denk ik vrij simpel (of tenminste, één van de redenen). Recruitment is een hele dure grap. In de luchtvaart zit het vol met radeloze werkloze piloten of piloten die bij een maatschappij werken waar ze zowat worden verkracht met hoge werkdruk, een vijandig management, etc. die alleen kunnen dromen van een baan bij de KLM met een relatief goede CAO (vergeleken met Ryanair en Co. bijv.) en salaris. Als de KLM nu zegt dat iedereen met boven de x aantal vlieguren op een jet met een MTOW van x ton mag solliciteren krijg je gewoon als KLM zijnde zo'n gigantische stapel sollicitaties binnen dat je er nooit uit gaat komen. Daarnaast zijn de CV's van verkeersvliegers denk ik niet uitgebreid of interessant genoeg om volledig daarvan uit te gaan om mensen op een shortlist te zetten voor een interview. Dan moeten ze dus letterlijk elke sollicitant met een redelijke CV interviewen en ook nog eens in de sim graden (noemen ze dat nog zo bij sollicitaties?). Dat kost echt ongelooflijk veel tijd. Door alleen mensen van bepaalde scholen aan te nemen kunnen ze het aantal sollicitaties/interviews lager houden. Simpel toch? Bij bijv. ICT bedrijven kunnen ze uit je CV al een hoop opmaken. Dan kunnen ze je meteen al weigeren of op sollicitatie laten komen door alleen je CV te lezen en rond te neuzen op je LinkedIn. Dat kan bij verkeersvliegers niet. Daar staat gewoon het aantal vlieguren in en de maatschappijen waar hij/zij heeft gewerkt, plus wat voor werk ze vroeger deden voordat ze vlieger werden, en tot slot de vooropleiding. Het gaat dan vooral om je ervaring als vlieger, dus de maatschappijen en vlieguren zijn dan de enige zaken die de CV's van elkaar laten verschillen. Dat zal nooit genoeg zijn om te kunnen bepalen of een persoon 'het waard is' om op sollicitatie te laten komen. Dan moet iedereen maar op gesprek komen (veel succes met al die sollicitaties).

Ik denk dat men daarom niet echt een poot heeft om op te staan met een standpunt als "De KLM moet van alle scholen aannemen zolang iemand voldoet aan de eisen zoals minimaal aantal vlieguren e.d.". De mensen die dat zeggen mogen dan die honderden/duizenden extra sollicitaties gaan behandelen. Kijken wat ze er dan van gaan vinden.

Trouwens, heel veel maatschappijen laten wel iedereen solliciteren zonder extra eisen als vliegschool of achtergrond of wat dan ook. Het resultaat is dat 90% van de sollicitanten wel mogen solliciteren (en dus hoop krijgen op een interview), maar vervolgens gewoon niks anders dan een automatisch bericht krijgen. Dan heb ik liever een KLM die vooraf al meteen aangeeft dat ik niet welkom ben. En ik vind dat het doodnormaal is voor een bedrijf om te kiezen van welke scholen ze aannemen. Enerzijds om het aantal sollicitaties op een normaal niveau te houden dat het recruitment team aan kan, en anderzijds omdat ze kennelijk goede ervaringen hebben met mensen van specifieke scholen en die clubs vertrouwen.
esmsr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-01-2018, 23:25   #251
Airbizz
heeft nog geen status

Airbizz's Avatar

Dat geloof ik niet echt.....reden:
1. Ik heb in ieder geval meer respect voor de piloten van Ryanair dan die van bijv een KLM. Hun operatie en werkdruk is veel zwaarder dan die van KLM. Daarom denk ik dat piloten van dit soort clubs met weinig moeite de operatie van KLM kunnen vliegen.

2. Als we praten over piloten met ervaring dan doet een school die 5-10 jaar gelden gedaan is er niet echt meer toe. Mensen ontwikkelen en je kunt niet iemand met zoveel ervaring weigeren omdat die 5-10 jaar geleden niet x school heeft gedaan.

3. Het bedrijf waar ik voor vlieg heeft piloten van alle niveas en ervaringen KIEST hier bewust voor. Hoewel piloten 1 van de pionnen in een operatie zijn hebben we de laatste jaren, als ik me niet vergis, beter gedaan als KLM en hebben we een betere Safety record.

Zelfs een RyanAir doet het beter financieel dan een KLM en hoeveel cultuur ervaring verschil hebben ze daar wel niet onder hun piloten.
Als ze ook nog eens de arbeidsvoorwaarden zouden verbeteren zou het lelijk eendje misschien net zo mooi zijn als de zwaan.

Ik denk niet dat KLM dit nog doet ivm kosten ze zijn gewoon vastgeroest in hun cultuur.
100/1000 sollicitaties lijkt me sterk want zoveel NLS talige piloten zul je niet vinden op de vrije markt die bij KLM willen solliciteren voor de functie fo of coco.

Laatst aangepast door Airbizz : 24-01-2018 om 06:58
Oud 24-01-2018, 12:04   #252
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: atpl
Typeratings: SEP, E-jets, 73, 77
Uren: voldoende
Citaat:
Origineel gepost door Airbizz Bekijk Bericht
1. Ik heb in ieder geval meer respect voor de piloten van RyanAir dan die van bijv een KLM. Hun operatie en werkdruk is veel zwaarder dan die van KLM. Daarom denk ik dat piloten van dit soort clubs met weinig moeite de operatie van KLM kunnen vliegen.
Het vliegen zal geen probleem zijn. Maar wellicht verwacht KLM meer van haar vliegers dan alleen een vliegtuig veilig van A naar B brengen?
Citaat:
2. Als we praten over piloten met ervaring dan doet een school die 5-10 jaar gelden gedaan is er niet echt meer toe. Mensen ontwikkelen en je kunt niet iemand met zoveel ervaring weigeren omdat die 5-10 jaar geleden niet x school heeft gedaan.
Klopt. Maar zoals esmr hierboven helder betoogt, wil KLM ook het aantal sollicitaties beperken. Daarnaast denk ik dat meeste mensen met 10 jaar vliegervaring elders niet geïnteresseerd zullen zijn in een terugstap naar functie cruise relief co.
Citaat:
3. Het bedrijf waar ik voor vlieg heeft piloten van alle niveas en ervaringen KIEST hier bewust voor. Hoewel piloten 1 van de pionnen in een operatie zijn hebben we de laatste jaren, als ik me niet vergis, beter gedaan als KLM en hebben we een betere Safety record.
Het laatste accident bij KLM gebeurde op Tenerife, 41 jaar geleden. Sindsdien is er in de hele westerse vliegwereld veel verbeterd op het gebied van flight safety (culture).
Het is lastig om airlines met elkaar te vergelijken op safety gebied. Sommige websites wagen zich hieraan en tellen dan bijvoorbeeld alleen het aantal accidents en incidents. Maar geeft dat dan een eerlijk beeld hoe veilig een airline is? Volgens mij weten we inmiddels dat er veel meer belangrijk is om een veilige operatie te kunnen vliegen dan alleen het voorkomen van incidents dmv het dichtschrijven van alle procedures..
Een goede veiligheidscultuur staat op de eerste plaats, en niet het aantal keer dat een bepaalde naam voorkomt op avherald. Of misschien juist wel?
Citaat:
Zelfs een RyanAir doet het beter financieel dan een KLM en hoeveel cultuur ervaring verschil hebben ze daar wel niet onder hun piloten.
Als ze ook nog eens de arbeidsvoorwaarden zouden verbeteren zou het lelijk eendje misschien net zo mooi zijn als de zwaan.
Misschien doet RYR het financieel wel zo goed omdat ze al hun personeel financieel uitknijpen? Als hun arbeidsvoorwaarden net zo goed worden als bij KLM, en hun klantenservice zo beroerd blijft, ben ik benieuwd hoe lang ze die winstgevendheid zullen volhouden.
Citaat:
Ik denk niet dat KLM dit nog doet ivm kosten ze zijn gewoon vastgeroest in hun cultuur.
100/1000 sollicitaties lijkt me sterk want zoveel NLs talige piloten zul je niet vinden op de vrije markt die bij KLM willen solliciteren voor de functie fo of coco.
Er zijn enkele honderden sollicitaties binnen gekomen die op papier voldoen aan de eisen. Blijkbaar toch wel genoeg animo
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-01-2018, 12:05   #253
PitchDisconnect
Gaat digitaal

PitchDisconnect's Avatar

Airworker sinds: Oct 2005
Typeratings: 5
Uren: >6k
Citaat:
Succes !!
PitchDisconnect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-01-2018, 13:15   #254
Airbizz
heeft nog geen status

Airbizz's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door zweuvert Bekijk Bericht
Het vliegen zal geen probleem zijn. Maar wellicht verwacht KLM meer van haar vliegers dan alleen een vliegtuig veilig van A naar B brengen?

Klopt. Maar zoals esmr hierboven helder betoogt, wil KLM ook het aantal sollicitaties beperken. Daarnaast denk ik dat meeste mensen met 10 jaar vliegervaring elders niet geïnteresseerd zullen zijn in een terugstap naar functie cruise relief co.

Het laatste accident bij KLM gebeurde op Tenerife, 41 jaar geleden. Sindsdien is er in de hele westerse vliegwereld veel verbeterd op het gebied van flight safety (culture).
Het is lastig om airlines met elkaar te vergelijken op safety gebied. Sommige websites wagen zich hieraan en tellen dan bijvoorbeeld alleen het aantal accidents en incidents. Maar geeft dat dan een eerlijk beeld hoe veilig een airline is? Volgens mij weten we inmiddels dat er veel meer belangrijk is om een veilige operatie te kunnen vliegen dan alleen het voorkomen van incidents dmv het dichtschrijven van alle procedures..
Een goede veiligheidscultuur staat op de eerste plaats, en niet het aantal keer dat een bepaalde naam voorkomt op avherald. Of misschien juist wel?

Misschien doet RYR het financieel wel zo goed omdat ze al hun personeel financieel uitknijpen? Als hun arbeidsvoorwaarden net zo goed worden als bij KLM, en hun klantenservice zo beroerd blijft, ben ik benieuwd hoe lang ze die winstgevendheid zullen volhouden.

Er zijn enkele honderden sollicitaties binnen gekomen die op papier voldoen aan de eisen. Blijkbaar toch wel genoeg animo
KLM verwacht meer van hun vliegers... Ik denk dat de Ryanair piloten echt wel meer doen dan alleen veilig van A naar B vliegen. Hun oparatie en werkdruk is moeilijker dan die van een KLM.

Het is idd lastig om Airlines op hun veiligheid te controleren. Misschien aan de hand van SAFA checks?

Het feit dat een bedrijf als RyanAir of EasyJet in Europa aanzienlijk beter doet is denk ik niet alleen te verklaren met arbeidsvoorwaarden. Daarnaast denk ik dat juist een maatschappij als KLM het misschien nog eens lastig gaat krijgen met de concurrentie. Of hebben ze dat niet?
Oud 24-01-2018, 13:42   #255
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: A330/A350
Uren: 15.000
Wie betaalt, bepaalt.

Laatst aangepast door Need for Speed : 24-01-2018 om 16:26
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-01-2018, 16:00   #256
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
1. Ik heb in ieder geval meer respect voor de piloten van Ryanair dan die van bijv een KLM. Hun operatie en werkdruk is veel zwaarder dan die van KLM. Daarom denk ik dat piloten van dit soort clubs met weinig moeite de operatie van KLM kunnen vliegen.
Vind deze uitspraak een beetje arrogant... zouden mensen zeggen als een KLM Piloot had gezegd dat hij/zij meer respect heeft voor KLM piloten.

Citaat:
De KLM weigert mensen van andere scholen niet om hun opleiding, maar omdat ze de het aantal sollicitaties in bedwang willen houden (puur speculatie van mijn kant, tegenargumenten meer dan welkom).

Citaat:
Hier zeg ik als niet-vlieger maar niks over. Dit weten jij en collega's van andere maatschappijen veel beter.

Citaat:
Zelfs een Ryanair doet het beter financieel dan een KLM en hoeveel cultuur ervaring verschil hebben ze daar wel niet onder hun piloten.
Met een arrogante accountant met een grote muil aan het roer die ook nog eens een behoorlijke geldwolf is en zijn vliegers niet meer dan een kopje warm water aanbiedt tijdens het vliegen, hen zelf VoF's laat starten en hen niet betaalt zolang ze niet in de lucht zijn begrijp ik best waarom ze het financieel beter hebben. En ook kan Ryanair, wanneer een land moeilijk doet over hoe zij hun vliegers behandelen, gewoon inpakken en naar een andere base gaan. Ik had ergens gelezen dat toen men in Denemarken moeilijk deed tegen Ryanair over hun piloten, Ryanair de boel heeft ingepakt en die hele base heeft verhuisd. De KLM kan dat niet. Die zitten hier in NL en moeten zich aan de regels hier houden. Het resultaat is wel dat KLM vliegers niet samen via een VoF worden (onder)betaald en niet in oude, kleine huisjes samenwonen ergens in een vreemd land.

Citaat:
100/1000 sollicitaties lijkt me sterk want zoveel NLs talige piloten zul je niet vinden op de vrije markt die bij KLM willen solliciteren voor de functie fo of coco.
Ze doen het 100% voor de kosten als ze het aantal sollicitaties willen beperken. Kijk eens naar andere sectoren in de wereld, waaronder mijn huidige sector (IT). Er zijn ongelooflijk veel IT'ers, maar niet veel goeie. Het kost IT bedrijven zo ongelooflijk veel om sollicitaties te behandelen dat ze IT recruitment agencies inzetten. Om je te laten zien hoe duur recruitment/HR/sollicitaties is/zijn: ik werd aangenomen en kreeg een bruto maandsalaris van rond de 2.500 Euro aangeboden (begin van mijn carrière). De kosten die mijn toenmalige werkgever heeft gemaakt om een junior als mij te vinden: 5.000 Euro. De recruiters hebben letterlijk twee bruto maandsalarissen gekregen voor het vinden van een kandidaat. Die mensen hebben tientallen anderen gepresenteerd bij mijn toenmalige werkgever, allemaal geïnterviewt, programmeer testjes gedaan, etc. Zo duur en tijdsintensief zijn sollicitaties. Kun je je voorstellen hoe duur het voor de KLM is om zoveel mensen te spreken (interview) en te graden, ook nog eens psycho zaken e.d. Hoeveel derde partijen moet de KLM inschakelen voor zo'n sollicitatie? Volgens mij wel een paar. De HR werknemers worden betaald en daar hebben ze een beperkt aantal van, de Grading kost tijd & geld (instructeur, sim time), etc. Het is veel intensiever en uitgebreider dan een IT sollicitatie. En dan heb je in de IT sector niet honderden werkloze/radeloze mensen die met z'n allen komen solliciteren. In de luchtvaart heb je dat ook nog (enorm hoge aantal sollicitaties).

Besides, een beetje cultuur kan geen kwaad toch? Veel KLM piloten zijn erg enthousiast over 'Het Blauwe Gevoel' en dat vind ik mooi om te zien (hopelijk zal ik dat Blauwe Gevoel ook eens kunnen meemaken).

Laatst aangepast door esmsr : 24-01-2018 om 16:24
Oud 24-01-2018, 17:45   #257
Airbizz
heeft nog geen status

Airbizz's Avatar

Wink

Citaat:
Origineel gepost door esmsr Bekijk Bericht
Vind deze uitspraak een beetje arrogant... zouden mensen zeggen als een KLM Piloot had gezegd dat hij/zij meer respect heeft voor KLM piloten.

De KLM weigert mensen van andere scholen niet om hun opleiding, maar omdat ze de het aantal sollicitaties in bedwang willen houden (puur speculatie van mijn kant, tegenargumenten meer dan welkom).

Hier zeg ik als niet-vlieger maar niks over. Dit weten jij en collega's van andere maatschappijen veel beter.

Met een arrogante accountant met een grote muil aan het roer die ook nog eens een behoorlijke geldwolf is en zijn vliegers niet meer dan een kopje warm water aanbiedt tijdens het vliegen, hen zelf VoF's laat starten en hen niet betaalt zolang ze niet in de lucht zijn begrijp ik best waarom ze het financieel beter hebben. En ook kan Ryanair, wanneer een land moeilijk doet over hoe zij hun vliegers behandelen, gewoon inpakken en naar een andere base gaan. Ik had ergens gelezen dat toen men in Denemarken moeilijk deed tegen Ryanair over hun piloten, Ryanair de boel heeft ingepakt en die hele base heeft verhuisd. De KLM kan dat niet. Die zitten hier in NL en moeten zich aan de regels hier houden. Het resultaat is wel dat KLM vliegers niet samen via een VoF worden (onder)betaald en niet in oude, kleine huisjes samenwonen ergens in een vreemd land.

Ze doen het 100% voor de kosten als ze het aantal sollicitaties willen beperken. Kijk eens naar andere sectoren in de wereld, waaronder mijn huidige sector (IT). Er zijn ongelooflijk veel IT'ers, maar niet veel goeie. Het kost IT bedrijven zo ongelooflijk veel om sollicitaties te behandelen dat ze IT recruitment agencies inzetten. Om je te laten zien hoe duur recruitment/HR/sollicitaties is/zijn: ik werd aangenomen en kreeg een bruto maandsalaris van rond de 2.500 Euro aangeboden (begin van mijn carrière). De kosten die mijn toenmalige werkgever heeft gemaakt om een junior als mij te vinden: 5.000 Euro. De recruiters hebben letterlijk twee bruto maandsalarissen gekregen voor het vinden van een kandidaat. Die mensen hebben tientallen anderen gepresenteerd bij mijn toenmalige werkgever, allemaal geïnterviewt, programmeer testjes gedaan, etc. Zo duur en tijdsintensief zijn sollicitaties. Kun je je voorstellen hoe duur het voor de KLM is om zoveel mensen te spreken (interview) en te graden, ook nog eens psycho zaken e.d. Hoeveel derde partijen moet de KLM inschakelen voor zo'n sollicitatie? Volgens mij wel een paar. De HR werknemers worden betaald en daar hebben ze een beperkt aantal van, de grading kost tijd & geld (instructeur, sim time), etc. Het is veel intensiever en uitgebreider dan een IT sollicitatie. En dan heb je in de IT sector niet honderden werkloze/radeloze mensen die met z'n allen komen solliciteren. In de luchtvaart heb je dat ook nog (enorm hoge aantal sollicitaties).

Besides, een beetje cultuur kan geen kwaad toch? Veel KLM piloten zijn erg enthousiast over 'Het Blauwe Gevoel' en dat vind ik mooi om te zien (hopelijk zal ik dat Blauwe Gevoel ook eens kunnen meemaken).
Beste ESMR
Ik heb daarintegen meer respect voor een f16 Piloot en hun operatie dan een Ryanair piloot dus dat maakt me arrogant tegenover RyanAir piloten
Even voor de duidelijkheid ik val niemand aan ik heb het over 2 verschillende operaties en hun piloten. Als je een moeilijker operatie kan vliegen met alle toeters en bellen dan moet die andere een makkie zijn( min of meer )

Succes met je carrière
Oud 24-01-2018, 18:54   #258
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
Beste ESMR
Ik heb daarintegen meer respect voor een f16 piloot en hun operatie dan een Ryanair piloot dus dat maakt me arrogant tegenover RyanAir piloten
Even voor de duidelijkheid ik val niemand aan ik heb het over 2 verschillende operaties en hun piloten. Als je een moeilijker operatie kan vliegen met alle toeters en bellen dan moet die andere een makkie zijn( min of meer )

Succes met je carrière
Als je op die manier bedoeld is het natuurlijk een stuk minder arrogant
Alleen denk ik dat KLM vliegers ook wel een maatschappij als Ryanair aankunnen. En andersom natuurlijk ook. F-16 piloten zijn natuurlijk weer heel wat anders.

Kortom: Ik heb evenveel respect voor iedereen. Of je nou bij de KLM, Ryanair, of een of andere Afrikaanse armoedige maatschappij zit.

Jij ook veel succes met je carrière.

Laatst aangepast door esmsr : 29-01-2018 om 11:41
Oud 29-01-2018, 00:16   #259
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
@esmr,

Ik heb een beetje je posting history doorgenomen en als ik het goed heb ben je nog niet begonnen aan een opleiding of in elk geval nog niet af.
Daarmee heb je even een andere kijk op de zaken dan iemand die een beslissing heeft genomen, alles heeft ingezet, alles op het spel heeft gezet en zich jaren door een hoop "hardship" heeft geslagen om zijn (haar) doel te bereiken...om dan te horen dat ze bij voorbaat zijn afgeschreven door een keuze van (vaak) flink wat jaren geleden.
Een keuze die ze hebben moeten maken door omstandigheden, financieel of anders.
Ondanks ervaring die inmiddels is opgedaan.

Again, gaat niet om mij, mijn keuze is gemaakt. zeker door mijn huidige baan is een terug keer naar NL of Europa voor de volledige 100% van de baan. Er is niets in Europa wat kan bieden wat ik in mijn huidige baan kan vinden.

Maar het gaat mij om die anderen voor wie het uitermate zuur is om na jaren aan de weg getimmert te hebben bij voorbaat te worden afgeschreven door een keuze die louter en alleen door omstandigheden gevormd is.
En ik denk dat jij daar gezien jou situatie en ervarings niveau te weinig inlevingsvermogen voor hebt.

Ik kan het altijd mis hebben natuurlijk.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-01-2018, 00:35   #260
Aviator86
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2018
Typeratings: B737
Uren: te veel
@ESMR

Ik ben nieuw op Airwork, maar het verbaasd mij wel dat iemand met 0% 'echte' luchtvaartervaring en zichzelf een 'avgeek' noemt zo'n sterke mening geeft. Ik zeg niet dat dit mag, iedereen mag een mening hebben, maar het doet mij een beetje denken aan een PPL'er die ik in een klein clubje ontmoet heb ooit die mij eens ging vertellen hoe ik mijn werk moest doen. Het kwam een klein beetje arrogant over zeg maar.. (om maar even bij de rode draad te blijven van deze thread )

Tenzij je natuurlijk wel degelijk echte ervaring hebt en je 'nog geen' een leugentje is, dan heb ik niets gezegd. Maar ik ben het inderdaad eens met Europe-American, je verdiepen in een onderwerp maakt je nog geen expert.

On-topic: ik heb helaas nog geen antwoord gehad van het mooie Blauw. Heb het echter een klein decennia geleden al eens geprobeerd en ben 30+ dus daar zou het aan kunnen liggen.
Aviator86 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-01-2018, 05:14   #261
Gearpins
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2015
Brevet: Atpl
Typeratings: Meest gevlogen boeing, the Queen
@Europe-American, ik begrijp je standpunt zeker. De spelregels zijn alleen wel altijd al zo geweest dus kan het niet echt discriminatie noemen. Heb zelf voor een ander pad gekozen destijd en ben niet voor de KLS gegaan. Eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat KLM van buitenaf zou aannemen, althans had dit niet verwacht 10 jaar geleden. Als je aan de weg timmert en je een beetje carriere minded bent kan je veel sneller doorgroeien en meer geld verdienen als je dat zou willen. Bij KLM moet je erg lang op je beurt wachten en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Ik begrijp dat wat er uitnodigingen zijn verstuurd, zijn er al mensen die een negatief antwoord hebben ontvangen van KLM?
Gearpins is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-01-2018, 10:54   #262
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
@esmr,

Ik heb een beetje je posting history doorgenomen en als ik het goed heb ben je nog niet begonnen aan een opleiding of in elk geval nog niet af.
Daarmee heb je even een andere kijk op de zaken dan iemand die een beslissing heeft genomen, alles heeft ingezet, alles op het spel heeft gezet en zich jaren door een hoop "hardship" heeft geslagen om zijn (haar) doel te bereiken...om dan te horen dat ze bij voorbaat zijn afgeschreven door een keuze van (vaak) flink wat jaren geleden.
Een keuze die ze hebben moeten maken door omstandigheden, financieel of anders.
Ondanks ervaring die inmiddels is opgedaan.

Again, gaat niet om mij, mijn keuze is gemaakt. zeker door mijn huidige baan is een terug keer naar NL of Europa voor de volledige 100% van de baan. Er is niets in Europa wat kan bieden wat ik in mijn huidige baan kan vinden.

Maar het gaat mij om die anderen voor wie het uitermate zuur is om na jaren aan de weg getimmert te hebben bij voorbaat te worden afgeschreven door een keuze die louter en alleen door omstandigheden gevormd is.
En ik denk dat jij daar gezien jou situatie en ervarings niveau te weinig inlevingsvermogen voor hebt.

Ik kan het altijd mis hebben natuurlijk.
Ik reageer bijna nooit op deze topics omdat ik dus niet genoeg inlevingsvermogen heb omdat ik nog niet in de luchtvaart zit. Alleen wil ik er wel zo veel mogelijk van leren. Om dan de professionals hier onderling te zien kibbelen over "welles-nietes" trok mij over de streep om er wat van te zeggen. En ja, PPL'ers die hier komen vertellen hoe mensen hun werk moeten doen heb ik ook geen sympathie voor. Ik wil absoluut niet een dergelijk persoon zijn hier natuurlijk.

Wat ik alleen aangeef is dat de KLM door recruitment overwegingen wellicht de keuze heeft gemaakt om het aan te pakken zoals zij dat doen. Ik geef meerdere keren aan dat dit puur suggereren van mijn kant is en dat ik niet onderdeel van dit wereldje ben. Ik wilde alleen duidelijk maken dat de KLM bepaalde geldige redenen zou kunnen hebben en dit is door een andere vlieger hier (wellicht van de KLM) deels bevestigd (tenminste, de mogelijkheid is daar).

En ik ben misschien (nog) geen onderdeel van het wereldje van de vliegers hier, maar als het aankomt op recruitment (in het algemeen) weet ik er ook wel het een en ander van. We hadden het hier volgens mij ook niet over het werk als vlieger, maar het recruitment proces van de KLM. Recruitment is volgens mij niet een onderwerp waar alleen vliegers iets over weten. En selecteren op basis van school komt in vele andere sectoren voor, waaronder de juridische sector en jawel, de IT sector. Probeer maar eens als IT'er bij een Google of Facebook terecht te komen met een diploma van de VU Amsterdam o.i.d. Die nemen ook van bijna alleen MIT, Stanford, Harvard. Er zijn IT'ers die notabene jaren lang bij Lockheed of Boeing of Honeywell software schrijven voor de luchtvaart of defensie en nog niet bij Google of Facebook kunnen binnenkomen. Stel je voor, jarenlang de meest uitgebreide software schrijven en dan door een 'sociaal netwerkje' afgewezen worden.

Mijn post historie bestaat verder alleen uit vragen over de scholen en hier en daar de baankansen. Dit is de eerste keer dat ik reageer omdat ik een beetje kennis en ervaring binnen recruitment heb en weet wat voor dure grap het kan zijn. Ik denk dat je wellicht doelt op het verhaal over KLM piloten en Ryanair piloten. Heb al aangegeven dat ik hier te weinig over weet en heb alleen gezegd dat KLM piloten de Operations van Ryanair ook aan zouden kunnen (er zijn zover ik weet ook KLS'ers bij Ryanair gaan werken). That's it.

Verder houd ik me buiten de discussie als mensen hier het niet fijn vinden dat een niet-vlieger zich ermee bemoeit. Alleen dacht ik dat ik het stuk over recruitment overwegingen van de KLM kon invullen met wat nuttige info van mijn eigen ervaring. Bovendien heb ik van jou 'geleerd' hoe je nooit alleen op NL moet focussen en dat de wereld veel groter is dan NL. Dat mensen die vroeger bewust de keuze hebben gemaakt door naar een school te gaan waar de KLM niet van aanneemt nu pissig worden van de eisen van de KLM is begrijpelijk, maar je moet het toch wel zien aankomen toch? Als ik nu naar AIS FA ga en daarna vijf jaar lang bij een Turkse vakantiemaatschappij ga vliegen weet ik dat de KLM mij uiteindelijk niet hoeft. Dat weet ik in principe nu al. Is het dan niet vreemd dat ik daar zuur over doe?

Laatst aangepast door esmsr : 29-01-2018 om 11:43
Oud 29-01-2018, 11:12   #263
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Aviator86 Bekijk Bericht
@ESMR

Ik ben nieuw op Airwork, maar het verbaasd mij wel dat iemand met 0% 'echte' luchtvaartervaring en zichzelf een 'avgeek' noemt zo'n sterke mening geeft. Ik zeg niet dat dit mag, iedereen mag een mening hebben, maar het doet mij een beetje denken aan een PPL'er die ik in een klein clubje ontmoet heb ooit die mij eens ging vertellen hoe ik mijn werk moest doen. Het kwam een klein beetje arrogant over zeg maar.. (om maar even bij de rode draad te blijven van deze thread )

Tenzij je natuurlijk wel degelijk echte ervaring hebt en je 'nog geen' een leugentje is, dan heb ik niets gezegd. Maar ik ben het inderdaad eens met Europe-American, je verdiepen in een onderwerp maakt je nog geen expert.

On-topic: ik heb helaas nog geen antwoord gehad van het mooie Blauw. Heb het echter een klein decennia geleden al eens geprobeerd en ben 30+ dus daar zou het aan kunnen liggen.
Zie antwoord op Europe-American. Ik ga absoluut niet doen alsof ik het allemaal weet hier. Ik heb alleen aangegeven dat het wellicht komt door recruitment problemen met teveel aanmeldingen. Ik zie niet in hoe mijn mening zo 'sterk' overkomt. Ik geef tussendoor meerde malen aan dat ik geen weet van alles heb en slechts een mogelijkheid aangeef waarom de KLM het zo zou doen.

Besides, ik kan me ook erg irriteren aan PPL'ers die hier doen alsof ze alles wel weten. Want dat soort mensen kickstarten vaak een hele discussie die nergens over gaat. Ik heb alleen een comment geplaatst omdat ik ook nuttige info zou willen zien hier en dan ineens twee mensen een welles-nietes oorlog zie voeren hier Dus ik gooide een optie op tafel. Schrijf het af, vul het aan, weerleg het. Allemaal prima want: ik weet niks (geen leugentje hoor, ik zit echt niet in de luchtvaartwereld).
Oud 29-01-2018, 11:18   #264
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
Met die instelling ga je zeker door een eventuele selectie/interview komen.

Graag weer terug naar het in beginsel best interessante onderwerp.
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-01-2018, 11:29   #265
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
Met die instelling ga je zeker door een eventuele selectie/interview komen.

Graag weer terug naar het in beginsel best interessante onderwerp.
Hoe bedoel je? Als je sarcastisch wil zeggen dat ik door zo'n instelling niet door een interview kan komen doe je eigenlijk hetzelfde als de KLM waar iedereen nu zo boos op is: bij voorbaat iemand afschrijven. En dat omdat ik alleen een bepaalde mogelijkheid aangeef bij dit topic?
Oud 29-01-2018, 17:00   #266
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Beste esmsr, trek het je niet aan, het is precies zoals je zegt, je hoeft geen vlieger te zijn om een mening te mogen hebben over wat voor selectieproces dan ook. Overigens heb ik jouw bijdragen met instemming gelezen.

Juist mensen die de wijsheid in pacht menen te hebben, moet je (stevig) van repliek dienen. Zeer zeker als het vliegers zijn. Dat weten ze trouwens zelf maar al te goed van hun CRM trainingen.
Oud 29-01-2018, 17:27   #267
Costa
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2016
Typeratings: B737-800
Uren: 7500
Prima posts ESMSR. Of je nu wel of niet in de luchtvaart zit, mijn TR 737 plus mijn ervaring geven mij niet de wijsheid waarom KLM voor A kiest en niet voor B. Dan zou ik me toch iets meer moeten verdiepen in het HR plaatje. Bedankt voor je bijdrage. Weer wat geleerd. Zelfde met PPL-ers, lowtimers, etc. Het getuigt van aardig wat arrogantie als je deze groep bij voorbaat al uitsluit omdat je “denkt” dat je het allemaal wel weet. Keep posting! 👍
Costa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-01-2018, 17:43   #268
esmsr
heeft nog geen status

Bedankt Need for Speed en Costa. Ik denk dat de frustratie bij velen erg diep zit (snap ik ook wel omdat het al zo lastig is om aan een goede baan te komen in de luchtvaart) en dat als een buitenstaander als ik zich ermee komt bemoeien maakt dat wat reacties los.

Ik houd me er verder gewoon buiten, want verder rijkt mijn kennis niet (wilde alleen het een en ander toevoegen over recruitment).
Oud 29-01-2018, 18:41   #269
Europe-American

Europe-American's Avatar

Citaat:
Verder houd ik me buiten de discussie als mensen hier het niet fijn vinden dat een niet-vlieger zich ermee bemoeit.
Dat is het niet
Verschillende ervarings niveaus houdt het allemaal wat evenwichtiger juist.
Blijf vooral posten. juist de hele functie van zo'n forum.
Mijn punt was dat je zelf die lange moeilijke weg nog niet bewandelt hebt en daarom (misschien) wat makkelijk over de emotionele kant van de discussie heen stapt, niet de rationele kant.

Ik moet dit even voorzichtig uitleggen omdat er anders weer misverstanden komen.
Als je als airline 4000 aanmelding krijgt gaan natuurlijk niet alle 4000 op interview of de sim in. Dat kost 2 jaar tijd.

Ik heb ooit gehoord dat Delta bij een aanname periode 40.000 aanmeldingen kreeg.
Daarvan krijgt misschien 1000 een interview en 600 een sim assesment voor 400 plaatsen. Hoe komen ze van 40.000 naar 1000? Gebeurt allemaal online. Zoveel kost dat niet en vooral, het kost de airline heel weinig tijd. Nu vragen Delta, Fedex, UPS en de andere groten een 4 year degree wat ook veel geinteresseerden niet hebben maar dat is een andere discussie.

Ik had het allemaal wat beter begrepen van KLM als er iets had gestaan zoals:

- wij geven de voorkeur aan............met eventueel extra ervarings eisen zoals een bepaald aan SIC uren of PIC uren of specifieke typerating.
Minimaal 2 jaar werkzaam bij een Luchtvaartmaatschappij op een vliegtuig van meer dan 25 ton.
Van alles had gekund wat op mij wat beter was overgekomen dan puur uitsluiting.

Citaat:
Juist mensen die de wijsheid in pacht menen te hebben, moet je (stevig) van repliek dienen.
Behalve dat je dan wordt afgebrand op dit forum
Oud 30-01-2018, 12:26   #270
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
Dat is het niet
Verschillende ervarings niveaus houdt het allemaal wat evenwichtiger juist.
Blijf vooral posten. juist de hele functie van zo'n forum.
Mijn punt was dat je zelf die lange moeilijke weg nog niet bewandelt hebt en daarom (misschien) wat makkelijk over de emotionele kant van de discussie heen stapt, niet de rationele kant.

Ik moet dit even voorzichtig uitleggen omdat er anders weer misverstanden komen.
Als je als airline 4000 aanmelding krijgt gaan natuurlijk niet alle 4000 op interview of de sim in. Dat kost 2 jaar tijd.

Ik heb ooit gehoord dat Delta bij een aanname periode 40.000 aanmeldingen kreeg.
Daarvan krijgt misschien 1000 een interview en 600 een sim assesment voor 400 plaatsen. Hoe komen ze van 40.000 naar 1000? Gebeurt allemaal online. Zoveel kost dat niet en vooral, het kost de airline heel weinig tijd. Nu vragen Delta, Fedex, UPS en de andere groten een 4 year degree wat ook veel geinteresseerden niet hebben maar dat is een andere discussie.

Ik had het allemaal wat beter begrepen van KLM als er iets had gestaan zoals:

- wij geven de voorkeur aan............met eventueel extra ervarings eisen zoals een bepaald aan SIC uren of PIC uren of specifieke typerating.
Minimaal 2 jaar werkzaam bij een luchtvaartmaatschappij op een vliegtuig van meer dan 25 ton.
Van alles had gekund wat op mij wat beter was overgekomen dan puur uitsluiting.

Behalve dat je dan wordt afgebrand op dit forum
Oké, zo is het wat duidelijker Ik ben ook niet van plan om bij elke Piloot gerelateerde topic erbij te komen om mee te praten hoor (heb daar niet genoeg kennis en ervaring voor). Je hebt waarschijnlijk ook wel gezien dat ik dat nooit doe. In dit geval ging het over recruitment, iets waar ik een beetje verstand van heb en sommige vliegers weer niet. Ik doelde ook niet op jouw comment, maar die van degene na jou die mijn mening te sterk vond voor een niet-vlieger. Point taken, ik heb de emotionele kant achterwege gelaten. Misschien deed ik dat omdat er tegen wannabe's soms behoorlijk tekeer wordt gegaan en al het emotionele er niet toe doet. Ik dacht dat dat voor bestaande vliegers ook zou opgaan. Kennelijk niet en dat is ook begrijpelijk vanwege al het harde werk wat jij en je collega's hebben moet doen om te komen waar jullie zijn.

Verder vind ik persoonlijk dat de KLM nog steeds niks fout doet. Ze nemen zowat van elke bestaande NL'se vliegschool aan (behalve AIS) en dat is op papier prima lijkt mij (als het verhaal over het in bedwang houden van het aantal sollicitaties dus klopt). Verder is jouw verhaal over de sollicitaties in de VS ook helder. Het is voor iedereen ook maar gokken wat de intenties en beweegredenen van de KLM zijn in dit verhaal.
Oud 30-01-2018, 16:58   #271
Lexsis
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2014
Brevet: CPL/ME/IR/SEP
Typeratings: Airbus A320
Uren: 300 and counting....
Even los van alles wat er hier gezegd wordt.

Paar lui die ik ken met 160 uur en gesolliciteerd hadden bij de KLM hebben een uitnodiging ontvangen, exacte datum wordt nog bekend gemaakt. Zij waren wel allemaal van een van de scholen die in de vacature stonden... gerucht gaat dat er tot eind maart nog uitnodigingen verstuurd worden...

Om dan toch nog even te reageren op bovenstaande nadat ik de tijd heb kunnen nemen om alles door te lezen....

@esmsr: Vooral blijven reageren en doorvragen! Hele reden voor een forum als dit. Let niet op de reacties van sommigen in deze of andere topics... frustratie (Of wat dan ook) loopt diep bij sommigen... zelf ook als ''wannabe'' terecht gekomen hier ;-)

Laatst aangepast door Lexsis : 30-01-2018 om 17:09
Lexsis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-01-2018, 18:15   #272
esmsr
heeft nog geen status

Goed om te horen dat ook jij ooit als wannabe hier terecht kwam en nu het mooie beroep kunt beoefenen

Ik blijf zeker wel actief op deze site en zal mijn vragen stellen als dat nodig is. Heel soms kom ik eens wat tegen waar ik ook wat van weet en dan zal ik het zeker ook wel aanvullen als ik dat kan.

Veel succes met je carrière!
Oud 31-01-2018, 20:09   #273
Captainwingman
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2011
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Beste mensen,

Op dit forum staat dat er uitnodigingen zijn verzonden naar verschillende kandidaten, variërend van 777-rated met 5000 uur tot kandidaten die net klaar zijn met de opleiding. Ik vroeg me af of er ook al mensen zijn uitgenodigd die werkzaam zijn bij Transavia (dochtermaatschappij) of bijvoorbeeld EasyJet/Ryanair/BA? En zijn er ook al mensen afgewezen of juist aangenomen?

Hartelijk dank voor het eventuele antwoord.

CW
Captainwingman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-02-2018, 05:28   #274
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Het staat inmiddels in Op de Bok, dus het mag kennelijk gedeeld worden:

Het bureau dat voor KLM de selectie doet, heeft random aan een aantal KLM vliegers een uitgebreide (1,5 uur om in te vullen) persoonlijkheidstest gestuurd.
Op basis van de resultaten wordt een basisprofiel opgesteld dat vergeleken wordt met het profiel van de kandidaten. Volgens mij zijn ze nog niet klaar met het opstellen van dit basisprofiel.
Oud 01-02-2018, 10:00   #275
cpt-x
Oud en misschien een beetje
wijs.

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: Oude en heel oude straaljagers. Kleine, grote en heel grote boeings.
Uren: Retired.
Zou het echt zo random Zijn Need? Als ik de KLM was zou ik KLMers uitkiezen die langer in dienst zijn en bekend staan als goede persoonlijkheden die de gewenste karaktereigenschappen hebben. Op die manier krijg je een profiel van gewenste kwaliteiten die dan vergeleken kunnen worden met de sollicitanten.
cpt-x is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-02-2018, 13:43   #276
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Citaat:
Origineel gepost door cpt-x Bekijk Bericht
ZAls ik de Klm was zou ik KLMers uitkiezen die langer in dienst zijn en bekend staan als goede persoonlijkheden die de gewenste karaktereigenschappen hebben.
Ik denk niet dat ze dat ergens bijhouden, en betwijfel of dat wel zou mogen. Er wordt immers al regelmatig getest of de mensen hun opgave goed genoeg kunnen vervullen. Zonder enig doel iemands persoonlijkheid te gaan ranken lijkt me privacy-technisch wat problematisch.
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-02-2018, 13:53   #277
Europe-American

Europe-American's Avatar

Aan hoeveel vliegers? Hierin kan uiteraard wat “bijgestuurd” worden door het iets minder “random” te maken. Is het verplicht gesteld om te antwoorden? Hoe wordt omgegaan met “test-bias” of ronduit random invullen?
Oud 01-02-2018, 14:23   #278
cpt-x
Oud en misschien een beetje
wijs.

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: Oude en heel oude straaljagers. Kleine, grote en heel grote boeings.
Uren: Retired.
Citaat:
Origineel gepost door Cpt Oveur Bekijk Bericht
Ik denk niet dat ze dat ergens bijhouden, en betwijfel of dat wel zou mogen. Er wordt immers al regelmatig getest of de mensen hun opgave goed genoeg kunnen vervullen. Zonder enig doel iemands persoonlijkheid te gaan ranken lijkt me privacy-technisch wat problematisch.
Hoeft ook niet bijgehouden te zijn. Als je meerdere malen een cyclus met iemand gevlogen hebt, heb je een aardig idee van iemands kunnen en werkinsteling. Vraag van elke divisie een aantal instructeurs om een paar namen te noemen die er positief boven uitsteken en je hebt zo een lijst te pakken.
Je kent het verschijnsel wel van bij iedereen bekende foute figuren, maar waarvan niets op papier staat. Andersom is dat dus ook.
cpt-x is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-02-2018, 14:28   #279
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Het is niet verplicht om eraan mee te doen. Er zal vast een aantal collega's bedanken voor de eer.

Ik kan me voorstellen dat het "gerenommeerde" kantoor waar ze mee samenwerken een suggestie heeft gedaan voor een aantal dat statistisch/wetenschappelijk verantwoord is.

Ik kan me niet voorstellen dat ze gaan voorselecteren. Ik vind het trouwens wel een interessante stap; Een grote groep nemen als referentie. Die referentie groep functioneert al jaren goed, dus het basisprofiel wat eruit rolt zegt meer dan een van tevoren kunstmatig opgesteld profiel. Of dat profiel nu is bedacht door vliegers, door psychologen of door beiden.

Het enige dat ik me kan voorstelen is dat KLM de random groep nog even wilde zien, voordat de formulieren de deur uitgingen. Wellicht dat vliegers die regelmatig extra training nodig hebben of vaak op kantoor moeten komen, (de 'bekenden' zal ik maar zeggen) eruit gefilterd zijn. Daar zullen de psychologen waarschijnlijk weinig moeite mee hebben gehad.

Maar hier heb ik niets over gehoord, het is pure speculatie van mijn kant.
Oud 01-02-2018, 16:17   #280
Europe-American

Europe-American's Avatar

Bedankt voor de uitleg.
Het is een beetje gezonde achterdocht van mijn kant