.:.
Oud 19-02-2008, 12:51   #161
Buzzer
heeft nog geen status

Buzzer's Avatar

Airworker sinds: Jan 2000
Brevet: ATPL
Typeratings: A320
Uren: Genoeg
Citaat:
"Mooi" argument vwb het weglaten van recall items is dat je in het geval van een evacuatie al te maken zou kunnen hebben met ťťn of meerdere incapacitated crewmembers, die niet meer meer in staat zijn hun items zelf uit te voeren.
Mooi argument om ze wel als recall items te houden: evacuatie situatie is juist zo'n geval waar de kans groot is dat je de checks niet kan lezen omdat : -1 alle verlichting is uitgevallen, -2 er smoke / fire is

49015: Ik ken de Airbus (nog) niet maar dat klinkt idd als een hele logische oplossing.....
Buzzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2008, 19:05   #162
superpilut
keep on truckin'

superpilut's Avatar

Airworker sinds: Mar 2001
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: B744, B737, F50
Uren: 11k
Ok misschein een argument voor recall items is, is omdat je zo snel mogelijk van boord wil.
superpilut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-02-2008, 20:39   #163
fokkerkoning!
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2004
Brevet: atpl
Typeratings: grote luchtvaart
Uren: +- 5000
Op de fokker doet de f/o eigenlijk ook alles, ook nog met memory items, vind dit het beste werken. Ik heb het op de tripple nog met memory items gedaan, daarna met de checklist, vond persoonlijk de recall items lekkerder werken dan met checklist, maar volgens mij is de wijziging juist doorgevoerd doordat daar toch teveel fouten bij werden gemaakt in the heat of the moment. Dit blijkt toch nu ook weer niet de oplossing. Dan toch maar de f/o of de captain alles laten doen denk ik....... 1-0 voor airbus!
fokkerkoning! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2008, 09:57   #164
49015
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: A320, ex 737
Uren: Tegen de negen
Tsja, ik denk inderdaad 1-0 voor Airbus. Neem bijvoorbeeld de evacuatie na een RTO. In de sim is elke captain op z'n minst gezegd een beetje opgejut na een high speed reject. Bij Boeing neemt hij die opgejutheid mee in de evacuatie procedure, waardoor er fouten worden gemaakt. De fo daarentegen zit er tamelijk rustig bij...so why not make him push some buttons?

Dit gaat natuurlijk niet op als de fo ook mag rejecten.
49015 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2008, 10:43   #165
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Typeratings: B744
Uren: 17+
Citaat:
Origineel gepost door 49015 Bekijk Bericht
Bij Boeing neemt hij die opgejutheid mee in de evacuatie procedure

Leg 'ns uit...
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2008, 11:04   #166
49015
heeft nog geen status

De captain moe(s)t na de reject een groot deel van de cruciale acties uitvoeren, terwijl hij juist degene is met de grootste adrenaline rush van de reject...

Laatst aangepast door 49015 : 20-02-2008 om 11:22
Oud 20-02-2008, 11:26   #167
49015
heeft nog geen status

...op de airbus hoeft de captain na de reject 'alleen' maar te schreeuwen naar de cabine. En hij moet beslissen of hij ja of nee zegt tegen de FO als deze hem vraagt: agents discharge?

Lekker rustig de tijd om alles te overzien..
Oud 20-02-2008, 13:25   #168
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Typeratings: B744
Uren: 17+
Wil nie zeuren, maar dat doen we op de Boeink ook...

Om maar even bij een reject gevolgd door een evacuatie te blijven: de LP breekt idd de start af, maar krijgt het daarna even relatief rustig om te bekijken wat er nu eigenlijk aan de hand is. Tenzij er sprake is van een overduidelijke 'catastrophic failure' natuurlijk. In 99.9% van de gevallen roep je even naar achter dat iedereen moet blijven zitten en doe je samen eventuele recall items, die vrijwel altijd motorgerelateerd zullen zijn. Daarna duikt de RP de QRH in en kun je als LP beginnen met supervizen/communiceren/delegeren. Precies het baantje waar ie voor betaalt krijgt. De RP (F/O) doet het meeste werk.

Maar ook in het geval van die 0.01% lijkt me gebruik van de QRH onvermijdelijk, voor zover mogelijk. Zeker wanneer ťťn of meerdere flightcrewmembers niet meer bij hun positieven zijn is het toch wel belangrijk dat allereerst eventueel nog draaiende motoren worden uitgezet alvorens met een evacuatiecommando te komen.

Een real-life evacuatie zal vaak een hectische situatie opleveren, dan wil je geen dingen vergeten of in de verkeerde volgorde doen. Een QRH geeft je dan houvast in moeilijke omstandigheden.
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2008, 22:21   #169
49015
heeft nog geen status

Je hebt natuurlijk gelijk als dat zo is. Ik beschreef de situatie zoals die tot voor kort was op de 737 van ezy (als antwoord op dr. Esteban). Dat is ondertussen inderdaad veranderd, d.w.z. van recall items naar QRH.
Oud 21-02-2008, 00:24   #170
2ndEvilernie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2003
Brevet: ATPL (+FAA PPL)
Typeratings: capt E190, ex F/O e190, ex S/O 744
Uren: 7500
Stuur een bericht via ICQ naar 2ndEvilernie

2ndEvilernie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-04-2008, 18:15   #171
Onassis
Gast
heeft nog geen status

Any news?
(behalve dan dat de baas geen vluchten krijgt volgens de krant en daardoor 30 ruggen flightpay misloopt)
  Met citaat antwoorden
Oud 28-04-2008, 18:49   #172
Overload
heeft nog geen status

Overload's Avatar

Airworker sinds: Feb 2001
Brevet: He thinks too much; such men are dangerous.
Typeratings: B737. Actori incumbit probatio
Uren: Please allow me to introduce myself, I'm a man of wealth and taste.
De vliegers zijn stand down voor de duur van het onderzoek. Dat is bij ons (en ik denk bij alle anderen) ook zo. Ik probeer te regelen dat vliegers die bij ons niet kunnen vliegen tijdens een onderzoek (zoals de LIG vliegers) wel hun sectorpay doorbetaald krijgen, maar ik heb daar nog geen beslissing over ontvangen.
Overload is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-05-2008, 07:36   #173
metrodriver
heeft nog geen status

metrodriver's Avatar

Airworker sinds: May 2000
Brevet: atpl
Typeratings: B744, DC10, SA227, B727 FE
Uren: 6000
In de eerste paar pagina's zitten er een aantal mensen ideen te geven over hoe de laatste 600' te vliegen. Wat je probeert is je snelheid vast te houden die je op dat moment hebt. Neus naar beneden om snelheid op te pikken zal de v/s behoorlijk vergroten, je voorwaartse snelheid niet. De DC10 haalt met gemak 4-5000fpm als je flaps 50 hebt, gear down, idle thrust en de correcte snelheid. Makkelijk als je (of ATC) je geplande daling gigantisch verkloot (of je land ergens waar er mogelijk op je geschoten kan worden). In het geval van de BA777 met 40% N1 zal de v/s ook wel snel opgelopen zijn.

Dat verhaal over engine-spool-up: dat is de reden om op 1000' 'stabilized' te zijn: gear down, flaps in final configuratie en on-speed. De motoren draaien nu op een toerental dat een vrij snelle reactie op de throttles oplevert in het geval van een go-around. Het laatste stuk flaps veranderd weinig in de approach speed. Op de DC10 zit er 5 kts tussen flaps 35 en 50.

Autothrottles: ik heb geen idee hoe de nieuwere boeings zijn. De DC10 (toch een 40 jaar oud ontwerp) gebruikt beide autothrottles vanaf het begin van de t/o roll. Tijdens de landing gaan ze op 50' automatisch naar idle. Reverse thrust gooit de a/t eraf en krijg je dus een a/t disconnect warning light. Het maakt geen fluit uit of de a/p aanstaat of niet. Totaal onafhankelijk van elkaar. En wij vliegen behoorlijk wat op het handje met de a/t engaged. Het enige probleem dat dit systeem heeft is dat het niet het M0.82 / 320kts profile kan aanhouden tijdens de daling. Een aantal vliegers gooit de a/t eraf gedurende de daling om de M0.82 aan te houden totdat ze 320kts bereiken. Als je echter meer dan 2000fpm daalt dan loopt de snelheid vanzelf op en ook al blijf je lager dan M0.82, IAS kan oplopen tot boven de 340kts. Persoonlijk laat ik de a/t aan. Het is een veiligheidsinstrument. De throttles gaan naar idle, en in het begin zit ik onder de M0.82 en een paar minuten later boven de 320 kts. Dit met v/s in command
metrodriver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2008, 10:28   #174
Phoenix_X
wil helemaal geen status

Phoenix_X's Avatar

Airworker sinds: Nov 1999
Typeratings: A320 (737)
Uren: Flink minder dan 100.000
Kijk, Douglas deed dat toch goed. Ik wist niet dat de DC10 toch al zo'n redelijk geavanceerde autothrust had. Daar kan Boeing nog wat van leren, de B742 moet het met flink minder stellen, en de B737NG is nog steeds manual thrust bij manual flight, en bij een engine failure. Grappig om te lezen dat Douglas het zo anders aanpakte, in die tijd al. De B777 en de Airbussen hebben overigens ook gewoon autothrust op de hand (als je dat wil natuurlijk).
Phoenix_X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2008, 00:49   #175
Busair
Vijf is beter dan vier...

Busair's Avatar

Airworker sinds: Nov 2006
Brevet: -
Typeratings: Driewieler, vleugels in bestelling
Uren: geen
Misschien een beetje een aluminiumfolie pet-relatie: de premie van de UK, Gordon Brown was volgens dit artikel slecht 25 ft verwijderd van het vliegtuig vlak voordat het incident plaatsvond. Toeval? Een reactie hier legt een (erg onwaarschijnlijk?) verband.
Busair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2008, 01:21   #176
Honeywell
heeft nog geen status

Honeywell's Avatar

Airworker sinds: Jul 2007
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: Fokker 50
Uren: Counting
Ja en 11 september was opzet en geplanned door Bush voor de olie!

Als Gordon Brown ergens rondloopt is het niet zo dat er geen fuel meer naar de engine gaat.

Ohw ja, morgen weer contrails sproeien.

Doeidoei
Honeywell is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2008, 09:52   #177
You break,I fix
Reading the interesting
topics...

You break,I fix's Avatar

Airworker sinds: Jul 2005
Brevet: Part-66 Aircraft Maintenance Licence
Typeratings: F-50, Jetstream 31/32/41, ATR 42/72, Embrear 135/145, Bombardier Dash-8 Q100/200/300, PW100, AE3700, Garret TPE331,...
Uren: Tig Jumpseat Hrs, en een paar uurtjes "in-control".
Citaat:
Origineel gepost door Busair Bekijk Bericht
Misschien een beetje een aluminiumfolie pet-relatie: de premie van de UK, Gordon Brown was volgens dit artikel slecht 25 ft verwijderd van het vliegtuig vlak voordat het incident plaatsvond. Toeval? Een reactie hier legt een (erg onwaarschijnlijk?) verband.
Klopt, zeer hoog "aluminiumfoliehoedje" gehalte... maar wel een īgrappigī toeval, ik stel voor om de proef op de som te nemen:
Mocht er iemand tijdens zijn vlucht de motorcade van Gorden Brown zien, doe dan een simulated atack maar wees er op voorbereid dat je weinig power overhoud en de rest van je instrumenten waarschijnlijk ook de verkeerde kant opwijzen
You break,I fix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2008, 11:22   #178
shockcooling
heeft misschien wel status

shockcooling's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Typeratings: A330 (expired A320 + AVRO RJ + SA226/227)
Uren: 7k
Citaat:
Origineel gepost door Honeywell Bekijk Bericht
...
Ohw ja, morgen weer contrails sproeien.

Doeidoei
Uit een F50 boven de noordzee waar niemand ze kan zien, ja hoor

Laatst aangepast door shockcooling : 13-06-2008 om 11:23 Reden: :kiss:
shockcooling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2008, 11:55   #179
Honeywell
heeft nog geen status

Honeywell's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door shockcooling Bekijk Bericht
Uit een F50 boven de noordzee waar niemand ze kan zien, ja hoor
Dat de reactie nog 10u en 1 min op zich liet wachten

Oud 13-06-2008, 12:33   #180
Busair
Vijf is beter dan vier...

Busair's Avatar

Airworker sinds: Nov 2006
Brevet: -
Typeratings: Driewieler, vleugels in bestelling
Uren: geen
Het zou hier niet om een samenzwering gaan, maar om een incident dat niet bedoeld was. De vergelijking met chemtrails (waar ik niet in geloof) e.a. vergelijkingen zijn dus krom. Bovendien geloof ik niet dat vast staat dat dit de oorzaak was van het ongeluk. Ik was geÔnteresseerd in de reacties van mede-Airworkers. Misschien iets in de trant van: "natuurkundig onmogelijk, de electronica is dusdanig afgeschermd dat de benodigde straling zo groot is dat de energie onmogelijk door de auto kan worden opgewekt."
Busair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2008, 13:47   #181
Honeywell
heeft nog geen status

Honeywell's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Busair Bekijk Bericht
Het zou hier niet om een samenzwering gaan, maar om een incident dat niet bedoeld was. De vergelijking met chemtrails (waar ik niet in geloof) e.a. vergelijkingen zijn dus krom. Bovendien geloof ik niet dat vast staat dat dit de oorzaak was van het ongeluk. Ik was geÔnteresseerd in de reacties van mede-Airworkers. Misschien iets in de trant van: "natuurkundig onmogelijk, de electronica is dusdanig afgeschermd dat de benodigde straling zo groot is dat de energie onmogelijk door de auto kan worden opgewekt."
Haha, ik dacht serieus dat jij een grapje maakte, maar niet dus. Misschien krijg je nog wel antwoorden in die trant. Succes.
Oud 13-06-2008, 20:13   #182
You break,I fix
Reading the interesting
topics...

You break,I fix's Avatar

Airworker sinds: Jul 2005
Brevet: Part-66 Aircraft Maintenance Licence
Typeratings: F-50, Jetstream 31/32/41, ATR 42/72, Embrear 135/145, Bombardier Dash-8 Q100/200/300, PW100, AE3700, Garret TPE331,...
Uren: Tig Jumpseat Hrs, en een paar uurtjes "in-control".
Sorry hoor Busair, maar als je de vergelijkingen met Chemtrails krom vind moet je natuurlijk niet openen door te zeggen dat je eigen post een hoog aluminiumfolie-pet gehalte heeft, de link naar chemtrails (ook een groot aluminiumfolie-pet gehalte) is naar mijn mening dan snel gemaakt.
You break,I fix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-12-2009, 20:06   #183
Phoenix_X
wil helemaal geen status

Phoenix_X's Avatar

Filmpje is al gepost onder mooie video's, maar hoort toch zeker ook in dit topic thuis; de radaropname's en ATC tape van de crash.

Je kan goed zien hoe de secundaire return verdwijnt, en een redelijke primaire 'vlek' in beeld komt. Ook kan je later de primaire returns van de brandweerauto's goed zien.

Ook mooi om te horen hoe de controller met de fire dept praat, en appr control (plus een poging een andere BA op 27R te laten landen). Dat is een goeie switch van die vent van redelijk rustig naar all hands on deck!

Ook hoor je de "evacuate" PA van de captain op de RT, met het alarm op de achtergrond. De controller pikt dat ook goed op.

YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
Oud 08-12-2009, 20:36   #184
Basic T
heeft nog geen status

Basic T's Avatar

Airworker sinds: Sep 2000
Brevet: ATPL/TRI/TRE
Typeratings: B787/B777/A320/B737
Uren: 12000+
Goed gevonden Phoenix!

Capt heeft een eigen website opgezet en is bezig met een boek.... zie:

http://www.peterburkill.com/home.html

P.S. > De Speedbird 229 die je in het begin hoort is volgens mij een collega Airworker!
(maar ik was het niet...)

Mzl
Basic T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-12-2009, 05:55   #185
Radix
-

Airworker sinds: Jul 2004
Brevet: CPL+IR, EASA PPL
Typeratings: -
Uren: four digits
Citaat:
Origineel gepost door Phoenix_X Bekijk Bericht
Filmpje
Filmpje doet ut niet meer.
Radix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-12-2009, 10:30   #186
Phoenix_X
wil helemaal geen status

Phoenix_X's Avatar

Nee, het is een gelekt filmpje van NATS, en die hebben het laten weghalen. Ze hebben ook Wikileaks (de originele bron) een dreigbrief gestuurd, maar zoals altijd laat Wikileaks het (vooralsnog) staan. Dus je kan het filmpje vinden (en downloaden) op:

http://wikileaks.org/wiki/British_Ai...2C_17_Jan_2008
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels