.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Piloten-in-opleiding

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 27-12-2009, 22:24   #81
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Brevet: ATPL
Typeratings: B753/763, ex-CRJ1/2/7/9
Uren: dagen, maanden, jaren
Citaat:
Origineel gepost door zweuvert Bekijk Bericht
Ha ha!
Oftewel die mensen die net van de kls komen, en zijn aangenomen, hadden beter tegen Jetairfly kunnen zeggen: "Excusez monsieur, maar ik vind toch eigenlijk dat ik beter kan beginnen met rondvluchten op een cessna 152, merci voor het aanbod maar ik zie er toch vanaf. Wilt u er wel voor zorgen dat u in plaats van mij niet nog zo'n persoon met het BSJS aanneemt, maar iemand die echt is 'opgeklommen'? Dankuwel voor het aanbod, tot nooit weer ziens"
Kennelijk wil je het niet begrijpen. Ik zeg niet dat ze beter iemand kunnen nemen die 'echt is opgeklommen' zoals je het zo mooi zegt (hoewel dat waarschijnlijk wel de betere Piloot is, maar dat is een andere discussie). Je kan wel vriendelijke bedanken voor het 'aanbod' om je eigen arbeidsplaats te bekostigen.

Citaat:
Zo werkte het 20 jaar geleden misschien... maar nu er per jaar zo'n 1000 mannetjes met een vers BSJS rondlopen, zal je daar toch in mee moeten gaan. Hoe triest het ook is voor de beroepsgroep en de arbeidsvoorwaarden (die overigens prima zijn bij Jetairfly). Je zou niet die a/i's moeten aanspreken, maar de managers die ze aannemen...
Je moet nergens in mee gaan. En nee je moet niet de managers aanspreken want die maken alleen dankbaar gebruik van de situatie om hun doelstellingen te verwezelijken, en geef ze eens ongelijk.
oboema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-12-2009, 22:26   #82
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: atpl
Typeratings: e170
Uren: voldoende
Geef dan de jongens eens ongelijk die dankbaar van het aanbod gebruik maken. Ze verdienen hun investering binnen de 10 maanden ruim terug, en doen ook nog eens een hele hoop ervaring op..
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-12-2009, 23:16   #83
AlphaIndiaRomeo
Woef

AlphaIndiaRomeo's Avatar

Airworker sinds: Mar 2007
Typeratings: Eerst Bobby, nu de Bus..
Uren: 2000+
Citaat:
Origineel gepost door oboema Bekijk Bericht
Kennelijk wil je het niet begrijpen. Ik zeg niet dat ze beter iemand kunnen nemen die 'echt is opgeklommen' zoals je het zo mooi zegt (hoewel dat waarschijnlijk wel de betere piloot is, maar dat is een andere discussie). Je kan wel vriendelijke bedanken voor het 'aanbod' om je eigen arbeidsplaats te bekostigen.

Je moet nergens in mee gaan. En nee je moet niet de managers aanspreken want die maken alleen dankbaar gebruik van de situatie om hun doelstellingen te verwezelijken, en geef ze eens ongelijk.

BS
AlphaIndiaRomeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2009, 00:39   #84
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
Citaat:
Origineel gepost door oboema Bekijk Bericht
Kennelijk wil je het niet begrijpen. Ik zeg niet dat ze beter iemand kunnen nemen die 'echt is opgeklommen' zoals je het zo mooi zegt (hoewel dat waarschijnlijk wel de betere piloot is, maar dat is een andere discussie). Je kan wel vriendelijke bedanken voor het 'aanbod' om je eigen arbeidsplaats te bekostigen.

De pot verwijt de ketel?

Hoewel ik in eerdere posts heb aangegeven dat ik het moderne slavernij vind als je voor een programma kiest waarbij je een TR moet bekostigen en 'gratis' 500 vlieguren maakt voor 'maar' 29.999,99 (aanbiedinkje..), denk ik dat het niet de Ab-Initio's zijn die zich hard moeten maken voor de arbeidsvoorwaarden. Ze hebben de keuze om voor 1500 brutto een kutbaantje te hebben, of voor 1800 een vliegbaantje met opbouw van vlieguren. Tja, dan is de keuze makkelijk gemaakt..... Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede.....

Denk eerder dat vanuit de Verkeersvliegers een collectief moet worden gevormd om dit te stoppen. Met de VNV in Nederland lijkt het mij redelijk lastig dat KLM/Transavia/Martinair met zomerkrachten gaan werken die voor een hongerloontje rechts gaan plaatsnemen, en duurbetaalde krachten de laan uit bonjouren..... Zelfs bij Trans wordt je TR netjes betaald maar heb je een bond. Lijkt me uitstekend, want zo is het niet de ondernemende verkeersvlieger die risico's loopt als de maatschappij failiet/minder salaris gaat uitkeren. Natuurlijk staan de salarissen onder druk, maar dat is meer omdat in omliggende landen minder een collectief wordt gevormd en de arbeidsvoorwaarden al jaren in een neerwaartse spiraal aan het gaan zijn. In dat opzicht moet je je aanpassen aan de europese markt (die helaas niet sterk staat in verbond).

Heb vliegers horen opscheppen dat ze bij een lowcost meer betaald kregen dan bij een flagcarrier, even vergetende dat ze per vlieguur betaald kregen en heel veel vlieguren maakten. Tja, en als je dan geen minimum loon hebt afgesproken sta je ineens in de kou als je werkgever je minder inroostert of je goedkopere collega's 'toevallig' vaker inroostert. Een duurbetaalde TR werd toen niet gezien als een last, omdat die binnen een jaar wel weer terugverdiend werd....., nu is dat anders met lage maandlonen en/of een korte arbeidsovereenkomst....

Tja, en als je dan binnen je eigen gelederen je stem niet laat horen, dan zijn het je eigen managers die er met de bonus vandoor gaan.

Lijkt me makkelijk praten als je nu de Ab-Initio's de schuld gaat geven...... Denk dat een deel van het probleem al jaren geleden is ingezet door het accepteren van mindere arbeidsvoorwaarden waarvan de resultaten helaas met de crisis overduidelijk zichtbaar zijn geworden.......

Overigens ben ik wel van mening dat de Ab-Initio beter een niet-luchtvaartbaan kan nemen en een jaartje op de bank thuis zitten, dan voor een hongerloontje vlieguren laten opbouwen en zich laten meeslepen in de uitmelksessie....

Laatst aangepast door Tampie : 28-12-2009 om 00:54
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2009, 10:47   #85
Robin200
heeft nog geen status

Typeratings: Jumbo, ex-Bobby/Candy
Uren: 9k+
Citaat:
Origineel gepost door Tampie Bekijk Bericht
De pot verwijt de ketel?

Hoewel ik in eerdere posts heb aangegeven dat ik het moderne slavernij vind als je voor een programma kiest waarbij je een TR moet bekostigen en 'gratis' 500 vlieguren maakt voor 'maar' 29.999,99 (aanbiedinkje..), denk ik dat het niet de Ab-Initio's zijn die zich hard moeten maken voor de arbeidsvoorwaarden. Ze hebben de keuze om voor 1500 brutto een kutbaantje te hebben, of voor 1800 een vliegbaantje met opbouw van vlieguren. Tja, dan is de keuze makkelijk gemaakt..... Of het verstandig is, is natuurlijk een tweede.....

Citaat:
Overigens ben ik wel van mening dat de Ab-Initio beter een niet-luchtvaartbaan kan nemen en een jaartje op de bank thuis zitten, dan voor een hongerloontje vlieguren laten opbouwen en zich laten meeslepen in de uitmelksessie....
???????????????

of mis ik iets
Robin200 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2009, 11:27   #86
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Robin200 Bekijk Bericht
???????????????

of mis ik iets
Wat mis je?

Lijkt het tegenstrijdig?? In het eerste gedeelte geef ik een voorbeeld waarbij de Ab-Initio de keuze heeft om voor een hongerloontje te gaan vakkenvullen, of voor een iets minder hongerloontje kan gaan vliegen (weliswaar onderbetaald)

Dus dan eindig ik toch ook dat het niet slim is om kostte wat kost een baan in de luchtvaart te pakken om zo te voorkomen dat de arbeidsvoorwaarden kelderen en de vliegende collega's bang zijn om hun baan te verliezen......

Is misschien allemaal ideologische praat, maar zolang een ongediplomeerd Piloot nauwelijks iets waard is in het bedrijfsleven, probeert hij iets meer waard te zijn in de vliegwereld...... en kelderen de arbeidsvoorwaarden....

Het een en ander wordt ingegeven met de drang/verhalen om maar vlieguren te maken.... In betere tijden waren er ook zat jongens die naar de rimboe gingen om postzakken te vliegen en ervaring op te bouwen met laag salaris. Die mentaliteit is doorgedrongen tot de grotemensenluchtvaart......
Oud 28-12-2009, 12:04   #87
Exit
Gast
heeft nog geen status

Sprak laatst een man van OPS die zijn zoon in de selecties voor een vliegschool had zitten , en die lieverd vroeg me: krijgt hij tijdens zijn opleiding al een klein salaris?

Zo lullig om dan te zeggen: nee , en na zijn opleiding ook niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2009, 12:57   #88
Robin200
heeft nog geen status

Typeratings: Jumbo, ex-Bobby/Candy
Uren: 9k+
Ok dan, ik heb je zinnen meerdere malen doorgenomen en geef je het voordeel van de twijfel .
Er staan dubbele ontkenningen enzo in. Zal wel aan mezelf liggen.

Ben met je eens dat het an sich niet aan de AI´s ligt. Pakken wat je pakken kan is altijd al het credo geweest in de luchtvaart (in welke bedrijfstak herkennen we dat ook nog?). Dat daarmee op indirecte wijze de eigen arbeidsvoorwaarden bij bepaalde clubs ondergraven worden is langzaamaan evident. Dat was vroeger juist (nog) niet zichtbaar. Er komen nu een berg factoren tesamen, als een perfect storm, waardoor de nieuwe praktijken voet aan wal krijgen.
Regulering geloof ik niet in. Ben daar te liberaal voor. Wellicht biedt liberaal paternalisme in dit geval uitkomst. Een overheid die niet reguleert, maar adviezen verstrekt. Aan de grote klok hangen van de praktijken. En helaas heb je hier waarschijnlijk eerst een serieus voorval voor nodig.
Voorlopig is de enige protectie het zittend personeel. Die moeten in opstand, vermits je er de ballen voor hebt. Maar dan belanden we in een ander topic.
Robin200 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2009, 14:24   #89
Slambam!
In Orbit

Airworker sinds: Mar 2000
Typeratings: JET(sers)
Uren: 4500
Ik vergelijk het soms met het droomberoep voor vrouwen. Model zijn! Sommige modellen verdienen idd heel goed maar voor de meesten komt deze droom helaas niet uit. Er zijn modellenbureaus die dure opleidingen aanbieden voor heel veel geld zonder dat de modellen een baan aangeboden krijgen. Er wordt ze van alles belooft en de ouders zijn zo trots als een pouw als ze kunnen vertellen dat hun dochter een "modellenopleiding" volgt. Want er was een "strenge selektie" en ze was de uitverkorenen. Ja, ze moest wel eerst nog effe een modellen opleiding zelf bekostigen, maargoed....als model ga je daarna heeeel veel geld verdienen..............Does this sound familiar?

Cheers!
Slambam! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2009, 22:04   #90
roden737
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2008
Typeratings: B737 300-900
Uren: 4500+
Om nog even terug te komen op Jetairfly, kreeg vandaag eindelijk antwoord na alle mailtjes en telefoontjes:

Unfortunately we have no vacancies matching your profile at the moment.
If you would like to receive information concerning our future job opportunities, please fill in our online application form at www.jetaircareer.be.
There is an application form for each position.

Erg fijn te horen dus... zal nog even voorleggen om ondanks mijn 600 uur best nog even 8000 euro wil neerleggen..... Wat een markt op dit moment....
Kon het even niet laten om dit te posten... maar ondanks alles wens ik iedereen alvast een fijn 2010 toe..
roden737 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2009, 22:14   #91
Talsma
Gast
established ILS 37

Airworker sinds: Jul 2004
Brevet: CPL
Typeratings: geen
Uren: ~1100
Nee hoor die 8000 betaal je namelijk aan KLM om je frozen typerating na circuitjes met een 737-800 om te zetten naar een volledige typerating. Wel blijven opletten.
Talsma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-12-2009, 00:15   #92
AlphaIndiaRomeo
Woef

AlphaIndiaRomeo's Avatar

Thx!
Oud 29-12-2009, 22:56   #93
roden737
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2008
Typeratings: B737 300-900
Uren: 4500+
Citaat:
Origineel gepost door Talsma Bekijk Bericht
Nee hoor die 8000 betaal je namelijk aan KLM om je frozen typerating na circuitjes met een 737-800 om te zetten naar een volledige typerating. Wel blijven opletten.
Ok sorry dan heb ik m even verkeerd begrepen , dacht dat de 8000 euro in de zak van JAF ging vandaar...
roden737 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-12-2009, 02:18   #94
Talsma
Gast
established ILS 37

Het blijft betalen uiteraard, maar dit keer niet naar de (eigen) werkgever.
Oud 30-12-2009, 22:34   #95
Brace
status OK

Airworker sinds: Jun 2008
Brevet: A
Typeratings: B-
Uren: 4 cijfer(tje)s
Citaat:
Origineel gepost door Slambam! Bekijk Bericht
Does this sound familiar?
Euh, niet echt, ik vlieg maar heb altijd geweigerd op parties coke te snuiven met de baas, laat staan dat hij in mijn broek mocht...
Brace is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2010, 03:52   #96
Sapphire
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2006
Typeratings: -
Citaat:
Zo werkte het 20 jaar geleden misschien... maar nu er per jaar zo'n 1000 mannetjes met een vers BSJS rondlopen, zal je daar toch in mee moeten gaan.
Nee, dát moet je dus juist NIET doen. Want al die 1000 mannetjes met een big shiny jet dinges maken dezelfde 'fout' en zo blijft het systeem zichzelf in stand houden.
Velen gaan klakkeloos 150.000 euro lening aan (niet zelden zonder andere diploma's op zak die kans op een niet-ongeschoolde baan geven) nemen geen verantwoordelijkheid (want het is gewoon een erg groot financieel risico momenteel met slechte vooruitzichten), omdat ze denken dat het allemaal wel mee zal vallen, de markt wel weer aantrekt, boeing en airbus nog zo en zoveel kisten on order hebben (die lang niet allemaal nieuwe banen opleveren) en zíj het wél gaan maken. Ken zoveel van die gasten die praten over boeing 747s, lekkere stessen en voor hun 25e kopen ze een audi a6, etc.

Kijk, ik begrijp uitstekend wat het punt is van al die mensen, ze willen hun droom waarmaken. Ik (21) wil ook erg graag Piloot op een big shiny jet worden, en baal ook ontzettend van de huidige situatie. Maar door dit soort voorwaarden te accepteren (TR zelf dokken, vaak dokken voor uren/baan) verpest je de toekomst en T&C's voor jezelf én anderen, want de neerwaardse spiraal blijft doorgaan... vrees alleen dat ik een van de weinige wannabees ben die dit beseft en nee dank je zegt tegen dit alles... (en nee, ik probeer niet het heilige boontje te spelen, ik ben heel serieus). De kandidaten staan overal in rijen te wachten om 120k neer te tellen voor de opleiding, daarna nog een zak geld voor de TR om ten slotte ook nog te betalen voor een baan, waar ze geld mee zouden moeten verdienen. En de werkgevers zijn de lachende derde en wanneer de betalende werknemers daar achter komen is het already too late.

Velen willen koste wat het kost vlieger worden en dat begrijp ik heel goed - het is ook mijn grote passie - anderzijds blijft het een baan. En echt, het kost mij elke dag weer moeite dit voor mezelf te accepteren, vliegen is mijn mooiste droom (waarvoor ik best wil toegeven), maar niet tegen elke prijs. Sommigen vinden dat slap, dat moeten ze lekker zelf weten.

Als iedereen maar blijft accepteren hoe het momenteel gaat, dan wordt het alleen maar slechter en slechter. En ík alleen zal het verschil niet maken, maar als niemand iets doet komt er nooit een keerpunt... en gelukkig heb ik nog andere interesses om iets mee te gaan doen.

Laatst aangepast door Sapphire : 03-01-2010 om 04:24
Sapphire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2010, 11:10   #97
fdf$d
Gast
heeft nog geen status

Ter aanvulling op het vergelijk met het modellen wereldje

er zijn er met een echte baan als model en aan de onderkant
van de ladder heb je "modelletjes" die als hoer liggen
of als stripper werken!!!

Punt blijft , het blijven modelletjes!! Die op zoek zijn naar beter
werk maar velen zullen de stap niet kunnen maken vanwege geschiktheid
en zullen op hun rug krom moeten liggen om wat knaken te verdienen!

Kijk wat er nu in de USA gebeurd mbt ervaring en betalen!! Daar
liggen voorstellen om pas naar de airlines te komenmet1500 uur

Laatst aangepast door fdf$d : 03-01-2010 om 13:56
  Met citaat antwoorden
Oud 04-01-2010, 19:13   #98
Lay Back
PPL op de planning

Lay Back's Avatar

Airworker sinds: Apr 2009
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: N.v.t.
Hier ook eentje die twee jaar geleden niet gekozen heeft voor een vliegopleiding. Des te frustrerender dat ik iedere dag langs Schiphol reis om bij de VU te komen.
Lay Back is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-01-2010, 19:38   #99
Poeli
/

Airworker sinds: Jan 2008
Brevet: GPL
Uren: 30
Mooi gezegd!
Poeli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-01-2010, 20:27   #100
Ronnie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2009
Brevet: geen
Uren: Slingsby 2,5
Citaat:
Origineel gepost door Lay Back Bekijk Bericht
Hier ook eentje die twee jaar geleden niet gekozen heeft voor een vliegopleiding. Des te frustrerender dat ik iedere dag langs Schiphol reis om bij de VU te komen.
Probeer je hiermee te zeggen dat mensen juist wél hun droom na moeten jagen, of dat ze jouw voorbeeld moeten volgen? En wat is de reden geweest dat je het 2 jaar geleden niet gedaan hebt? Toen was alles toch nog koek en ei? (geloof dat pas midden 2008 enige kenmerken begonnen te komen van een mogelijke crisis)
Ronnie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-01-2010, 21:14   #101
Talsma
Gast
established ILS 37

Citaat:
Moet je eens proberen een vliegopleiding te doen, niet aan de bak te komen en dan maar een studie beginnen.

En DAN elke dag langs Schiphol reizen om bij de VU te komen.

Ik hoor dat dat nog vervelender is.
Oud 04-01-2010, 22:05   #102
Lay Back
PPL op de planning

Lay Back's Avatar

Weet niet.
@Ronnie, ik probeer mensen geen kant op te sturen, ik heb zelf de keuze gemaakt. Misschien dat ik de juiste keuze gemaakt, de tijd zal het leren.
Oud 05-01-2010, 00:52   #103
Ronnie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2009
Uren: Slingsby 2,5
Citaat:
Weet niet.
@Ronnie, ik probeer mensen geen kant op te sturen, ik heb zelf de keuze gemaakt. Misschien dat ik de juiste keuze gemaakt, de tijd zal het leren.
Ik ben wel benieuwd waar je de keuze toendertijd op gebaseerd hebt, omdat er toen (2 jaar geleden) absoluut nog geen sprake was van een crisis.
Ronnie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 01:06   #104
Surferboy
Gast
heeft nog geen status

Gokje: Omdat 150k+ toen ook al gelijk stond aan financial suicide?

Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 12:27   #105
Climb FL310
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2009
Brevet: frozen ATPL (A)
Uren: 200+
Eerst een studie, dan een vliegopleiding en nu iedere dag met de trein vlak onder 18R en 18C door... Da's pas een martelgang.
Climb FL310 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 12:50   #106
Lay Back
PPL op de planning

Lay Back's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Surferboy Bekijk Bericht
Gokje: Omdat 150k+ toen ook al gelijk stond aan financial suicide?

Ben jij Uri Geller?

Ik zag in mijn glazen bol de donkere Wolken al verschijnen.
Oud 05-01-2010, 19:23   #107
Busair
Vijf is beter dan vier...

Busair's Avatar

Typeratings: Driewieler, vleugels in bestelling
Uren: geen
Hint: Surferboy draait al wat langer in het wereldje (en Airwork) mee. 150000 euro lenen voor een ±17-jarige was al langer tricky, omdat er al langere tijd (misschien in een klein piekje wat minder) een pilotenoverschot is geweest.
Busair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 19:49   #108
Djanello
heeft nog geen status

Djanello's Avatar

Airworker sinds: Feb 2005
Brevet: (f) ATPL
Typeratings: 737NG
Uren: 260
Stuur een bericht via MSN naar Djanello
Citaat:
Origineel gepost door Talsma Bekijk Bericht
Moet je eens proberen een vliegopleiding te doen, niet aan de bak te komen en dan maar een studie beginnen.

En DAN elke dag langs Schiphol reizen om bij de VU te komen.
Mensen die na een vliegopleiding nog de financien hebben om ipv werk een tweede studie te gaan doen hebben niks te klagen.
Djanello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 20:58   #109
Brasileiro
heeft nog geen status

Brasileiro's Avatar

Typeratings: E170/175/190/195 Lineage
Uren: 1+
Deze opmerking slaat nergens op! Betalen voor een TQ om vervolgens voor een salaris te gaan werken die niet eens genoeg is om de maandelijks rente terug te betalen zijn dan ook redenen om niet te klagen, of zie ik verkeerd?
Brasileiro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 23:36   #110
Sapphire
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Ronnie Bekijk Bericht
Probeer je hiermee te zeggen dat mensen juist wél hun droom na moeten jagen, of dat ze jouw voorbeeld moeten volgen? En wat is de reden geweest dat je het 2 jaar geleden niet gedaan hebt? Toen was alles toch nog koek en ei? (geloof dat pas midden 2008 enige kenmerken begonnen te komen van een mogelijke crisis)
IMHO is je droom najagen altijd goed, maar wel in een realistisch perspectief! Het moet namelijk wel kans van slagen hebben, daarmee bedoel ik dus aangenomen worden bij een maatschappij die je een salaris betaalt en niet aangenomen worden bij een vliegschool. Zoals wel vaker gezegd is het halen van een ATPL het probleem (meestal) niet, die kun je desnoods zelfs kopen.

Of je het risico wilt nemen moet je zelf weten. Ohja. 2 jaar geleden was zeker niet alles koek en ei, toen lagen de banen ook niet voor het oprapen mocht je dat denken.
Sapphire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 23:41   #111
Talsma
Gast
established ILS 37

Citaat:
Origineel gepost door Djanello Bekijk Bericht
Mensen die na een vliegopleiding nog de financien hebben om ipv werk een tweede studie te gaan doen hebben niks te klagen.
Ik hoor ook niet bij de bovenstaande groep, maar ik ken een school met een garantiefonds waarbij je 1 jaar na de opleiding de rente over je opleidingskosten niet meer zelf betaalt. Waarom zou je daar geen gebruik van maken en jezelf verder ontwikkelen voor het geval:

1. Je geen baan meer kan vinden met je Brevet bij een maatschappij.
2. Er over 20 jaar geen olie meer is.
3. Er over 10 jaar geen maatschappij meer bestaat die mensen lange carrieres laat maken omdat iedereen die van school komt voor 30K euro een contractje voor 3 jaar koopt en dan weer op straat geflikkerd wordt.

Of je echt gemotiveerd bent om vlieger te worden als je na je opleiding tot vlieger niet alles op alles zet om ergens iets te gaan vliegen, valt over te discussiëren.
Oud 06-01-2010, 10:43   #112
J.I.P
heeft nog geen status

J.I.P's Avatar

Typeratings: De original oerbus en de oerbus 2.0
Uren: nog steeds logboek 1
Ja Djanello, wat ga je hier op zeggen

Ik ben het geheel eens met Brasileiro. Dat je die deal aangaat is je eigen beslissing en dat moet je zelf weten, dat je echter kritiek gaat leveren dat je geen medelijden moet hebben met studenten die dan maar gaan studeren, en dus niet er voor kiezen om een te dure TQ bij CAE te doen voor een salaris waar de manager vrieseiland bij de AH z'n bed niet eens uit voor wilt komen vind ik dan een beetje misselijk...
J.I.P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 12:28   #113
cyberboy
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2008
Citaat:
Origineel gepost door J.I.P Bekijk Bericht
Ja Djanello, wat ga je hier op zeggen

Ik ben het geheel eens met Brasileiro. Dat je die deal aangaat is je eigen beslissing en dat moet je zelf weten, dat je echter kritiek gaat leveren dat je geen medelijden moet hebben met studenten die dan maar gaan studeren, en dus niet er voor kiezen om een te dure TQ bij CAE te doen voor een salaris waar de manager vrieseiland bij de AH z'n bed niet eens uit voor wilt komen vind ik dan een beetje misselijk...
Misschien zegt het ook wel iets over de motivatie van sommige mensen om in plaats van ergens in afrika of azie voor heel weinig te gaan vliegen een andere studie te beginnen. Ik zou blij zijn als ik na mijn opleiding voor weinig geld mag vliegen, maar ja je vliegt tenminste wel en maakt uren. Dat is altijd nog beter dan een vliegtuig moeten huren om te kunnen vliegen. En geld maakt ook niet gelukkig!!!
cyberboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 12:48   #114
Talsma
Gast
established ILS 37

Nou daar kan ik wel antwoord op geven. Een aantal jongens die ik ken die niet op dat soort baantjes hebben geaast, hebben daar ook niet echt hun best voor gedaan. Hun argument: 'Er is bijna niks te doen in General Aviation', is wonderbaarlijk genoeg toch redelijk valide.

Als je kijkt naar het aantal instructeurs dat tegenwoordig wordt opgeleid, er is zelfs een school op Lelystad die zich de FI-specialist is gaan noemen. En dat terwijl ik de laatste tijd van weinig nieuwe vliegscholen heb gehoord, er vanwege de crisis echt niet opeens meer mensen voor de lol hun PPL gaan halen en er op dit moment volgens mij amper uitstroom is van ervaren instructeurs naar de grote luchtvaart of elders. Eerder andersom. Optie 1, instructie is dus uitgesloten.

Als je kijkt naar de eisen van de meeste kleinere bedrijfjes: Bijv. Nyassa Air Taxi wat laatst ook hier op het bulletin board voorbij kwam. 400 hr PIC. Van mijn klas van 26 man die ergens in 2008 is afgestudeerd voldoen welgeteld 2 personen daar aan. Van de klassen voor en na mij niemand. Optie 2, baantjes in het buitenland, valt over te discussieren.

Als je kijkt naar Rondvluchten in Nederland, de bedrijven waar je dat tegenwoordig met alleen een CPL mag doen zijn volgens mij op 1 hand te tellen. Tenzij het bedrijf een AOC heeft wordt dit erg moeilijk. Optie 3, rondvluchten, is redelijk uitgesloten.

Als je kijkt naar reclameslepen. Het aantal sleepjes vanaf Lelystad in 1 jaar is volgens mij nog nooit zo laag geweest de laatste jaren. Op Hilversum valt dat volgens mij nog redelijk mee, maar geen van deze bedrijven heeft nieuwe krachten nodig, omdat er elk jaar minder en minder wordt gesleept. Optie 4, reclameslepen, is uitgesloten.

Overal valt uiteraard over te discussiëren en vindt dat ik geen gelijk heb, zet er aub een emailadres bij dan stuur ik gelijk mijn CV op.
Oud 06-01-2010, 13:53   #115
J.I.P
heeft nog geen status

J.I.P's Avatar

Typeratings: De original oerbus en de oerbus 2.0
Uren: nog steeds logboek 1
Je kunt best een baantje krijgen in de GA, je krijgt er alleen niet tot nauwelijks voor betaald. Want er is altijd wel iemand die het voor minder doet. Het is wel goed om wat extra total time te boren. Ik was vanwege de crisis mijn baan kwijtgeraakt na 50u lijntraining :'( . Ik had dus wel een TQ maar niet genoeg total time. Doordat ik afgelopen zomer HEUL veel uren SEP heb gevlogen kon ik aan worden genomen bij mijn huidige werk. Al wist ik dat op dat moment nog niet en kon ik mooi tijdens mijn 3 maanden WW vliegen. Ik vind alleen wel dat de GA bedrijven de vliegers meer moeten betalen, aangezien jij de verantwoordelijkheid draagt als PIC. Echter gebeurd dit dus niet of nauwelijks helaas en als je dus wilt vliegen dan moet je dit doen voor pinda's. Of je moet het puur als hobby zien, alleen moet je dan dus genoeg andere inkomsten hebben om je aflossing, rente, huur, auto, etc van te betalen. Misschien ben ik nu tegenstrijdig, dus kritiek is welkom, toch raad ik iedereen aan om lekker SEP proberen te boren ook al krijg je er pinda's voor. Waarom? Omdat het zo verrekte leuk is!

@ Cyberboy,

Tuurlijk vliegen voor weinig geld is beter dan niet vliegen. Maar vind je dat nog steeds als je net 25000+ euro extra hebt betaald aan een type Rating? Betalen voor een TQ is één ding, maar er moet in mijn ogen dan wel iets tegenover staan. Een redelijk salaris en een vast contract bijvoorbeeld. Mijn kritiek is ook niet zozeer dat hij veel betaald heeft voor een rating waarna hij weinig salaris krijgt, dat moet iedereen zelf weten, maar meer vanwege het feit dat hij vervolgens kritiek heeft op mensen die dan maar iets anders zijn gaan studeren for the time being... En nee, dat zegt niks over motivatie! Motivatie heeft niks te maken met ten koste van ALLES te moeten vliegen, ongeacht de voorwaarden. Denk daar maar eens over na...
J.I.P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 14:49   #116
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Misschien moeten we Airwork splitsen in 2 kampen..

- de ene de blijven volhouden dat je kost wat kost moet vliegen (gratis en/of betalend) Bla bla MOTIVATIE bla bla UREN MAKEN bla bla.........
- de anderen die juist voorzichtiger zijn en iets anders doen in de tussentijd.... Bla bla ARBEIDSVOORWAARDEN bla bla

Wat is de beste strategie?? Ik weet het niet, maar heb het laatste gekozen....
Oud 06-01-2010, 15:07   #117
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Typeratings: e170
Uren: voldoende
hoe kom je dan aan de typerating op de 737?
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 17:17   #118
Tim88
Heeft zeker wel status.

Airworker sinds: May 2006
Brevet: fATPL
Uren: 2000
Citaat:
- de ene de blijven volhouden dat je kost wat kost moet vliegen (gratis en/of betalend) Bla bla MOTIVATIE bla bla UREN MAKEN bla bla.........
- de anderen die juist voorzichtiger zijn en iets anders doen in de tussentijd.... Bla bla ARBEIDSVOORWAARDEN bla bla

Wat is de beste strategie?? Ik weet het niet, maar heb het laatste gekozen....
Ik neem aan dat je niet bewust thuis gaat zitten met een vliegbrevet op zak. Dat je geen TQ wil betalen snap ik maar je wil ook niet iets in de GA iets doen?

Veel rondvluchtbedrijven hebben piloten op oproep basis waar je dus prima naast kan werken. En als het niet op oproepbasis is dan kan je altijd een deal maken dat je 4 om 3, week op week af etc.
Ik heb afgelopen zomer 7 dagen per week gewerkt om te vliegen en om de rente te betalen.
De baantjes in de GA zijn er echt wel maar je moet er wel IETS voor doen.

@ zweuvert: hij bedoelt denk ik een frozen TQ hij zat nl. een klas na jou..
Tim88 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 17:47   #119
AlphaIndiaRomeo
Woef

AlphaIndiaRomeo's Avatar

Wat is een frozen TQ? Volgens mij vervalt de skilltest na 30 dagen gewoon hoor, dan heb je een certificaat waar je je kont mee kan afvegen
Oud 06-01-2010, 17:56   #120
Tim88
Heeft zeker wel status.

Airworker sinds: May 2006
Brevet: fATPL
Uren: 2000
Een KLS term verder weet ik er ook niks van
Tim88 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties