.:.
Oud 16-12-2010, 15:57   #1
Talsma
Gast
established ILS 37

Airworker sinds: Jul 2004
Brevet: CPL
Typeratings: geen
Uren: ~1100
Aannames HV 2011?

Beste Allen,

Op het VNV-forum wordt gesproken over aannames van nieuwe FO's in de zomer van 2011. Weet iemand hier meer over?
Talsma is offline  
Oud 16-12-2010, 17:01   #2
Geco
Yes Captain

Geco's Avatar

Airworker sinds: Oct 2007
Brevet: ATPL
Typeratings: B737
Uren: 5000
Er zijn inderdaad aannames gepland. Vooralsnog gaat het om 1 klasje (4 mensen) en misschien dat daar nog 1 klasje (weer 4 mensen) bij komt.

De mensen die hiervoor benaderd worden zijn de mensen die voor 2010 al waren aangenomen maar waarvan de opleiding gecanceled werd. Deze moeten nog een korte assesment doen over hetgeen ze het afgelopen jaar gedaan hebben en that's it.
Geco is offline  
Oud 16-12-2010, 20:29   #3
Tim88
Heeft zeker wel status.

Airworker sinds: May 2006
Brevet: fATPL
Typeratings: geen
Uren: 2000
Zijn dit de mensen die van de aanname lijst van Trans zijn gehaald vorig jaar?
Dus dat ze mogen terugkomen na een gesprekje?

Laatst aangepast door Tim88 : 16-12-2010 om 20:44
Tim88 is offline  
Oud 17-12-2010, 09:44   #4
Altimiter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: 737 series
Uren: 8000+
Laatste gerucht wat ik hoorde was geloof ik 12 man.
met mogelijk nog een klas op standby omdat er nog niet bekend is met hoeveel kisten we exact gaan vliegen volgend jaar.

Tim, geen idee
Altimiter is offline  
Oud 17-12-2010, 10:08   #5
PH687
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2001
Brevet: Meerdere van de bovengenoemde opties
Typeratings: Van alles en nog wat
Uren: Iedere week weer wat meer
Citaat:
Weet iemand hoeveel mensen er nog in verschillende stadia van selectie of aanname zitten die nog op hold staan?
PH687 is offline  
Oud 17-12-2010, 12:53   #6
Geco
Yes Captain

Geco's Avatar

Airworker sinds: Oct 2007
Uren: 5000
Altimiter, ik hoorde ook eerst 12 man, maar het laatste nieuws dat ik vernam van vliegdienst was 4, misschien 8.

Citaat:
Origineel gepost door Tim88 Bekijk Bericht
Dus dat ze mogen terugkomen na een gesprekje?
Ja, dat zijn deze mensen. Het is een evaluatie over wat je het afgelopen jaar gedaan hebt en of je dus nog steeds waardevol bent voor het bedrijf.

@PH, ik weet niet hoeveel dat er waren, maar gezien het aantal geannuleerde klasjes van vorig jaar, waarschijnlijk meer dan 12.
Geco is offline  
Oud 17-12-2010, 21:59   #7
milehigh
heeft nog geen status

milehigh's Avatar

Airworker sinds: Apr 2003
Uren: 7000
Ex- martinair passage gaat voor
milehigh is offline  
Oud 17-12-2010, 22:37   #8
qzqsd
Gast
heeft nog geen status

Die willen niet! Single aisle vliegen en om 3 uur s'nachts opstaan voor een canarische weilanden v.v. is te min voor ze.

Oud 17-12-2010, 23:23   #9
fokkerkoning!
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2004
Brevet: atpl
Typeratings: grote luchtvaart
Uren: +- 5000
Deden ze op de 320 toch ook?
fokkerkoning! is offline  
Oud 18-12-2010, 09:33   #10
Sjakie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2005
Brevet: In de kast.
Typeratings: Oud.
Uren: Retired
Bravo RTO, dat is dus wederom een reactie waaruit blijkt dat je een volwassen vlieger bent met cpt's potential. Ga zo door, kun je met Schuiltje je vijfde streep afhalen bij HVD.
Ooit gedaan by the way?

Fokkerkoning laat zien dat er ook anderen rondlopen met een wat verstandigere blik.
Sjakie is offline  
Oud 18-12-2010, 10:52   #11
Iz
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2000
Typeratings: B737, B757/B767, E120
RTO, inderdaad beetje beneden je niveau. Je laat je toch ook niet teveel ophitsen door cockpitpraat op de lijn of VNV retoriek?

Ten eerste zijn de voorwaarden nog niet bekend, ten tweede kan ik me voorstellen dat een captain widebody het niet erg vindt om 737 te vliegen, maar wel als dat hem een 70% teruggang in salaris betekent. Met andere woorden: type en operatie maakt niet uit, arbeidsvoorwaarden wel.

Ook ik ken wel een MP'er die liever passage blijft vliegen dan vracht, en hoe zeer ik ook vind dat iemand niet moet zeuren over het type operatie als je baan op de tocht staat, weet ik ook dat er bij HV mensen zijn die er niet op zitten te wachten om F50 te vliegen en dat er bij KLM ook ICA-vliegers zijn die geen Short haul willen vliegen. Mijzelf maakt het niet uit, de meeste HV'ers, KLM'ers en ook MP'ers ook niet. Dat er een paar zijn die daar wel over 'zeiken' moet je niet meteen als argument aangrijpen om te illustreren wat een stelletje arrogante eikels dat zijn bij MP. Beetje meer niveau graag.
Iz is offline  
Oud 18-12-2010, 12:13   #12
qzqsd
Gast
heeft nog geen status

Het enige wat mij (terrecht) verweten kan worden is dat mijn uitspraak populistisch was. De kern van de boodschap is totaal niet verzonnen, dat geeft IZ zelf toe. Fair enough, mijn excuses als ik iemand met mijn uitspraak beledigd heb. Ik word een beetje moe dat elke ander positie dan widebody passagiers vliegen (= KLM ICA) ten koste van anderen (Juniore KLM vlieger) onacceptabel is voor de boventallige MP vlieger. Na een paar wijntjes komen meningen er dan iets minder correct uit. Once again; sorry.

Ook ik kom in mijn privesfeer dezelfde mening bij MP vliegers tegen, welliswaar meer genuanceerd maar de boodschap komt op hetzelfde neer. Ik kan het me zelfs wel enigzins voorstellen dat menigeen widebody MP vlieger zo denkt. Dus die schijnheiligheid kunnen we wel achterwege laten.

Deze handreiking is gedaan door het VNV bestuur (welke niet vertrouwd word door de MP ledenraad) naar juniore MP vliegers op de 767 die boventollig zijn. Niet naar een baas met 20 dienstjaren want die is natuurlijk te duur en niet boventollig. Die Juniore MP vliegers willen niet in een lager functie vliegen. In dat opzicht kun je Trans vergelijken met hun opvattingen jegens KLM europa/KLC. Anders was die hele AVB niet opgericht!

Laten we eerst afwachten hoeveel boventallige vliegers van deze gelegenheid gebruik willen maken voordat we mijn opvatting als retoriek bestempelen. Zeker als nog niet duidelijk is hoe de MP vlieger in KLM geintegreerd gaat worden gaat niemand voor Trans kiezen. Tenzij je over een detachering spreekt kijk je tegen nog eens minimaal 8 jaar rechts zitten aan. Als men nog niet eens naar KLC wil waar je na 5 jaar baas kunt zijn met doorstromingsmogelijkheden naar ICA, waarom zou men wel naar Trans gaan? De MP vlieger zou wel gek zijn want je kunt er alleen maar mee verliezen aangezien er geen gedwongen ontslagen komen.

@Sjakie; in tegenstelling tot jou speel ik niet op de man. Wat heeft mijn captains potential hier in godsnaam mee te maken? Ben ook blij dat jij je nooit populistisch uitlaat. Iets met pot en ketel. Geef eens eerlijk antwoord; zou jij overstappen naar Trans om op de 73 te gaan vliegen met je huidige salaris als jij een boventallige 767 F/O zou zijn met nog 20 dienstjaren voor je?

@Fokkerkoning: op de A320 zaten veelal seniore vliegers die het vracht- c.q. ICA vliegen zat waren en s'avonds thuis wilden zijn. Die mannen hadden al hun hele carriere ICA gevlogen of hadden nog de mogelijkheid weer door te stromen. Die mogelijkheid heb je bij Trans niet en ook als de boventollige juniore MP vlieger zijn huidige salaris mag meenemen gaat hij er op ten duur op achteruit omdat hij helemaal onderaan de Senioriteitslijst mag aanschuiven en zijn command vertraagd word. Verder zal hij als hij over 8 jaar baas wordt het Trans salaris overnemen en niet het MP gezagsvoerder salaris krijgen.

Laatst aangepast door qzqsd : 18-12-2010 om 12:58 Reden: toevoeging

Oud 18-12-2010, 13:13   #13
fokkerkoning!
heeft nog geen status

@RTO, je trekt gelijk wel heel veel conclusies, ik zie al deze randvoorwaarden niet in de VNV-nieuwsflits staan, maar misschien heb jij achtergrondinfo die ik niet heb.......
En als er alleen maar seniore vliegers op zouden zitten dan vlogen ze altijd met twee captains??? Kan me ook voorstellen dat wat jongere gasten met kinderen het relaxed zouden vinden om eens wat vaker thuis te zijn/geen tijdsverschil mee te pakken iedere keer, was voor mij een zegen toen ik van ICA naar eur ging!
fokkerkoning! is offline  
Oud 18-12-2010, 13:52   #14
qzqsd
Gast
heeft nog geen status

Fokkerkoning, de conclusie die ik trek is van toepassing indien dat aanbod geen detachering inhoud. Zo interpeteer ik het woord ''overstappen'' ook. Verder basseer ik mijn mening en conclusies inderdaad naar aanleiding van discussies met MP mensen in mijn nabije privesfeer.

Nee, op de A320 vlogen ze niet met 2 captains, maar zoals ik in mijn eerdere post vermeldde hadden F/O's indien ze nog geen ICA hadden gevlogen wel de mogelijkheid om door te stromen. Dat kan bij trans natuurlijk niet, buiten het feit dat je weer onderaan de Senioriteitslijst mag aansluiten en als je je TRA salaris hoger wordt dan je MP salaris dan stap je over op het TRA salaris. Onder de streep kom je dan slechter uit.

Oud 18-12-2010, 14:18   #15
Schuiltje
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2002
Brevet: van onvermogen
Typeratings: 747-400, F70/100! E190
Uren: Veul
Hoe dan ook is het fantastisch dat er weer aangenomen gaat worden, toch?
Daar moeten we ons op richten...ook binnen MP. Daarmee bedoel ik, dat het nog wel eens heel hard kan gaan met MP (ook al moet er een afgesproken verhouding blijven bestaan met AF) en schaalvergroting. Het zou toch mooi zijn als MP zou kunnen uitbreiden en daardoor een vervelend probleem wordt opgelost? Ik zie overigens niet in waarom iemand problemen zou kunnen hebben om (eventueel tijdelijk) bij HV te gaan vliegen? Ongeacht de achtergrond.
Datzelfde geld overigens ook voor functies bij KLC.
Schuiltje is offline  
Oud 18-12-2010, 14:49   #16
Altimiter
heeft nog geen status

Als je het mij vraagt is dit de uitgelezen kans om 1 Senioriteitslijst te maken van KLM/Trans en MAC.
Verzin iets leuks met seatlocks etc etc. boeit me allemaal niet.
maar zo kun je voor eens en altijd de bom onschadelijk maken.

Doe het zoals bij Delta en NW. Laat een extern bureau iets bedenken, en ga van te voren akoord dat wat daar uit komt ook toegepast gaat worden.

Nou klm'ers schieten maar..
Altimiter is offline  
Oud 18-12-2010, 15:05   #17
Purno
heeft nog geen status

Purno's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: B777, F50 (exp), Q400 (exp)
Uren: 2500+
Citaat:
Origineel gepost door Altimiter Bekijk Bericht
Als je het mij vraagt is dit de uitgelezen kans om 1 senioriteitslijst te maken van KLM/Trans en MAC.
Verzin iets leuks met seatlocks etc etc. boeit me allemaal niet.
maar zo kun je voor eens en altijd de bom onschadelijk maken.

Doe het zoals bij Delta en NW. Laat een extern bureau iets bedenken, en ga van te voren akoord dat wat daar uit komt ook toegepast gaat worden.

Nou klm'ers schieten maar..
Ik schiet!

Ik heb bij de KLM gesolliciteerd omdat ik graag bij de KLM wilde werken. Anders had ik wel bij HV of MP gesolliciteerd. Ik als KLMer heb weinig interesse in HV of MP werkgelegenheid en zit al helemaal niet te wachten op deze mannen boven mij op de lijst.

Delta en NW was een fusie waarbij 2 vrijwel identieke maatschappijen ( zelfde opbouw vloot&vliegers ) samengevoegd werden. Het had gelijke voordelen voor beide maatschappijen en ging niet ten kosten van een partij.

Edit: Welke bom? De 2700 KLM vliegers zitten niet op een bom! Ik vind jou opmerking over een bom onschadelijk maken zeer kort door de bocht en zelfs opportunistisch. Als HV'ers of MP'ers vanwege onvrede over eigen tewerkstelling/carriere graag bij de KLM willen vliegen hadden ze daar moeten solliciteren. Ik heb ook mijn functie, senioriteit en hogere salaris bij een andere club ingeleverd om als vrije markter onderaan bij de KLM nu als coco te vliegen.

Zo.. Schiet mij maar af....

Laatst aangepast door Purno : 18-12-2010 om 15:47
Purno is offline  
Oud 18-12-2010, 17:11   #18
Larspl
Status Schmatus

Larspl's Avatar

Airworker sinds: Apr 2002
Brevet: ATPL sep-ir/me-ir
Typeratings: A330, DC-3, F70/100, EMB190
Uren: te veel per maand, te weinig voor pensioen
lijst integratie?

Wat schiet de KLMer daar mee op? En wat levert hij in?
als je die vraag voor alle drie de maatschappijen stelt en hij voor alle drie de maatschappijen beantwoord kan worden met; niets/niets of beter; de uitkomst na de integratie neutraal is.
Dan kun je er over nadenken.

Ik denk er niet aan.
Larspl is offline  
Oud 18-12-2010, 17:15   #19
Altimiter
heeft nog geen status

Ok ik schiet wel even terug

Jij hebt exact het beeld wat veel KLMers hebben.
Het idee dat WIJ allemaal bij klm willen vliegen.

Zoals ik al zei, verzin iets met seat locks e.d. van mij part tot ik met pensioen ga bij trans.
Maar jij bekijkt het alleen van de roze KLM kant.
Ik zie het nu ook van de MAC kant en ik snap hun frustratie maar al te goed!

ze zijn structureel door klm jaren leeg gezogen om over genomen te kunnen worden. Daarom vind ik dat KLM nu ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen om te kijken wat ze met die mac mensen doen! Maar nu zitten ze allemaal glazig te kijken.
De bom waarop ik doel is de ontstane situatie.
Want nu blijkt dat klm ook gaat bepalen wie er bij ons aangenomen gaat worden. Dus hoe lang gaat het duren voordat wij in het zelfde schuitje belanden.
daarom zeg ik, pleur het allemaal op een lijst dan kun je in iedergeval beter met mensen om gaan.

Maar goed, jij bent veel te bang dat iemand jou kostbare plekje in neemt.
Altimiter is offline  
Oud 18-12-2010, 17:20   #20
Larspl
Status Schmatus

Larspl's Avatar

Airworker sinds: Apr 2002
Brevet: ATPL sep-ir/me-ir
Typeratings: A330, DC-3, F70/100, EMB190
Uren: te veel per maand, te weinig voor pensioen
dat beeld heb ik helemaal niet.

wat is het voordeel, wat is het nadeel?
Larspl is offline  
Oud 18-12-2010, 17:57   #21
Purno
heeft nog geen status

Purno's Avatar

Altimeter,

Als je niet bij KLM wil vliegen, wat is dan het doel van de lijsten samenvoegen? Ik snap het even niet meer....

Het leegzuigen van Martinair, kan je dan even onderbouwen? Het mes snijdt aan beide kanten. Er zijn ook routes ( Orlando, Aruba ) van de KLM naar Martinair gegaan die wij nu weer ruilen tegen vracht FTE's. Dit was ook onze productie. Hoor je hier KLMers over? Nee, want dit is niet relevant in deze discussie...

Waarom voelen de HV vliegers zich niet vertegenwoordigd door het VNV. De laatste jaren heeft het vnv:
-Een hogere CAO loonsverhogingen voor HV kunnen realiseren dan voor de KLM vliegers
-Een ontslag vergoeding kunnen realiseren voor HV vliegers die vrijwel gelijk is aan die van KLM vliegers.
-Een extra permanente loonsverhoging kunnen realiseren voor FO's waardoor het HV FO's salaris bij aanvang hoger is dan een groot deel junioren KLM SO/FO salaris bij aanvang.
-goede afspraken kunnen maken waardoor de huidige WRR restrictiever is dan de voorgaande WRR's.

En dit alles in een sector waarin de marges voor HV aanzienlijk kleiner zijn dan in het KLM routenetwerk.

Al met al heeft HV een aanzienlijk groter percentage kunnen groeien t.o.v. van de KLM binnen de gemaakte afspraken door de VNV. ( D&K )

Waar is deze onvrede richting de VNV op gebaseerd? Of is deze louter gericht op "jullie" siteletter, waarin overigens staat dat jullie recht hebben op charters totdat er een nieuwe partij ( in dit geval MP ) bijkomt. In dit geval verliezen jullie dit recht en moet er opnieuw onderhandeld worden over die wat toegedeeld krijgt... Toch?! Dus die claim is niet helemaal gegrond....

Laatst aangepast door Purno : 18-12-2010 om 18:08
Purno is offline  
Oud 18-12-2010, 17:58   #22
qzqsd
Gast
heeft nog geen status

Tuurlijk zijn wij te bang dan iemand onze plaats in neemt, zijn jullie toch ook? Kijk eens naar de posts van IZ in dit topic.

2700 KLM vliegers, 300 Martinair vliegers en 500 Transavia Vliegers. Bij integratie van senioriteitslijsten; wie gaat er het meeste op achteruit? Juist ja, de KLM vlieger. Want aangezien KLM de beste primaire en secundaire airbeidsvoorwaarden en het grootste vliegerkorps heeft zal hij er het meeste op achteruit gaan.

Ik word strontziek dat de KLM-er arrogantie en weet ik wat wel niet meer verweten wordt, gewoon omdat het makkelijk is ons de zondebok toe te schuiven. Maar ondertussen denken jullie precies hetzelfde. Iedereen wil zijn eigen hachje redden. En ik denk dat wij KLM vliegers onze MP collega's meer dan redelijkerwijs tegemoet komen. Vice versa zie ik dat niet zo...

Ook ik heb bij een andere toko gevlogen waar ik nu anders al lang baas airbus was geweest op mijn 27e. Als je niet bij de KLM wilt vliegen en dus A) geen van de scholen gedaan hebt waarmee je bij de KLM kan solliciteren of B) niet bij KLM gesoliciteerd hebt vind ik het onzin dat ik arbeidsvoorwaarden zou moeten inleveren voor iemand die geen enkele moeite heeft moeten doen of die niet zijn salaris en senioriteit heeft ingeleverd bij zijn vorige werkgever (trans en MP). punt!

Betreffende de overige subjectieve punten in je post:

- Brussel heeft voorkomen dat MP eerder overgenomen kon worden, met dat hele leegzuigen ben ik nu ook wel klaar. Mischien was MP wel failliet gegaan zonder overname van KLM. We zullen het nooit weten. Over retoriek gesproken...
- KLM neemt absoluut zijn verantwoordelijkheid. CA's worden sowieso allemaal horizontaal ingestroomd en voor de vliegers wordt een passende oplossing gezocht. Niemand verliest zijn baan!
-KLM bepaald helemaal niet wie er bij trans wordt aangenomen. Het betreffende idee is geiniteerd door Martinair, ondersteund door het VNV.

Get your fact's straight...

Oud 18-12-2010, 18:24   #23
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: Brevet
Typeratings: Typeratings
Uren: Vlieguren
RTO, jij bent wellicht klaar met het leegzuigverhaal, maar dankzij dat leegzuigverhaal zit jij nu op de plaats waar je zit. Even niet vergeten SVP. Verder:

Wellicht handig deze discussie voort te zetten in het MP forum, nu lopen er 2 soortgelijke discussies naast elkaar.
B767-300ER is offline  
Oud 18-12-2010, 18:32   #24
Purno
heeft nog geen status

Purno's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
RTO, jij bent wellicht klaar met het leegzuigverhaal, maar dankzij dat leegzuigverhaal zit jij nu op de plaats waar je zit. Even niet vergeten SVP.
Onderbouw dat dan even. Voor een man als jij met jouw bronnen is dat toch geen probleem.

Er is hier zelfs op airwork een artikel gepubliceerd waarin Dhr Schroder zelf de KLM niet de schuld gaf voor de ondergang van Martinair passage. Raar dat jij het tegenovergestelde beweert t.o.v. de voormalig president directeur van Martinair.

Uit de telegraaf:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DEN HAAG, donderdag

Oprichter/naamgever Martin Schr÷der en zijn vrouw en steun en toeverlaat Tineke, zijn zwaar aangeslagen door het opheffen van de passagiersdiensten van zijn Martinair. „Het is niet alleen de zaak. Het is de emotie”, zegt de luchtvaartpionier aangedaan.

Vandaag wordt besloten dat Martinair alleen nog vracht vervoert. De amputatie van Martinair is een feit. „Het valt heel hard bij ons”, zegt luchtvaartpionier Martin Schr÷der terwijl hij zijn Tineke met een brok in de keel aankijkt. We spraken Schr÷der op de besloten party die zijn ‘onderbuurman’ Harry Mens in het Haagse restaurant Saur gaf als start voor weer een nieuw tv-seizoen Business Class.

Schr÷der en Mens wonen in hetzelfde appartementencomplex in Noordwijk aan Zee. Deze week is voor Schr÷der een drama. Hij ziet zijn luchtvaartimperium imploderen. GeŰmotioneerd: „Het is een bijzondere week voor ons. Toen we 52 jaar geleden begonnen, hadden we dit niet kunnen bedenken. Maar belangrijk is dat de naam Martinair blijft bestaan. We worden een van de grootste vrachtvervoerders ter wereld. Daar ben ik enorm trots op”.

KLM

Heeft de KLM zijn ‘kind’ vanuit concurrentieoogpunt vakkundig om zeep geholpen? Schr÷der fel: „Dat is pertinent niet zo! Ik heb waardering voor zowel het management van de KLM als dat van Martinair. De tijden zijn zˇ ingrijpend veranderd, de buitenlandse concurrentie is gigantisch, je wordt dan gewoon gedwongen om allemaal te gaan samenwerken. Je MOET meegaan met je tijd…”

Maar zou Martinair de passagiers zijn afgepakt als hij zelf nog aan het roer zou hebben gestaan? Schr÷der en zijn Tineke zwijgen, maar hun ogen spreken boekdelen. Schr÷der: „Het is niet gemakkelijk. Maar Tineke en ik zijn realisten. De emotie is ˇˇk positief: de naam Martinair zal blijven voortbestaan.

Laatst aangepast door Purno : 18-12-2010 om 18:45
Purno is offline  
Oud 18-12-2010, 18:43   #25
Iz
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Larspl Bekijk Bericht
Wat schiet de KLMer daar mee op? En wat levert hij in?
Ik weet dat het ook de persoonlijke wens was van zowel de vorige VNV president als van Leo van Wijk om de hele bups samen te gooien. Wat is het voordeel? Flexibiliteit, alle productieafspraken kunnen de prullenbak in en je hebt ook geen cheap-labour praktijken meer. Je kunt dus meer winst en een gezonder bedrijf runnen. En al deze discussies zouden verleden tijd zijn Vakbondscontributie kan omlaag!

Dus in plaats van te kijken "wat heb ik er aan?" kun je ook kijken dat als dit op een zo neutraal mogelijke manier gebeurt, dat dat enorm veel voordelen heeft, ook al merk je niks van een snellere promotie of andere directe gevolgen.

Purno, ik heb als LR-lid rechtstreeks te maken gehad met de "achievements" van de VNV bij HV. Door zo even een lijstje positieve punten, half doorspekt met waarheid te posten (een WRR die restrictiever is, ehhh what?) ga je wel heel snel voorbij aan de gang van zaken zoals die werkelijk is.

Jongens, mij hoor je niet alles schuiven op de arrogantie van de KLM'er. Maar laten we wel alles in perspectief houden. Als de VNV zegt dat het "best lastig is om nog te zien wat nou wel low-cost is of niet" weet ik er nog wel eentje:

- Bij KLM mag je op de 737 via e-catering via de mail aangeven welke maaltijd je gecatered wil worden en is de crewbox uitgebreid.
- Bij HV kijken ze of we ook de cola niet meer gratis wordt aangeboden en we alleen nog maar water en oploskoffie mogen drinken.

Dat betekent niet dat wij alles willen wat jullie willen TEN KOSTE van wie dan ook. Dus laat de paranoia een beetje varen!
Iz is offline  
Oud 18-12-2010, 18:44   #26
Altimiter
heeft nog geen status

Pruno,

Het voordeel van lijsten samenvoegen is het feit dat als er overtolligheid is je op een eerlijke manier besluiten kunt nemen. En de voordelen die iz zojuist opnoemt.

En je kunt vinden dat wij bij HV veel hebben gekregen.
Maar vergeet niet wat wij aan het inleveren zijn. Jaar op jaar snoept KLM kas geld af bij ons tot dat er amper nog wat over is.
En straks als het nog een keertje slecht gaat, dan hebben wij net als de mac totaal geen vlees meer op de botten.. En dan ?
Wij hebben jullie deze zomer weer aan het werk gehouden, gaan jullie het voor ons doen ? als ik RTO zo hoor absoluut niet.

Sideletter e.d. hou ik me verder buiten. Het gaat mij om het feit dat wij als mindere goden straks opgeofferd zouden kunnen worden ten opzichte van KLM vliegers. En tuurlijk maak ik me daar WEL druk om.

Maar rto ik ga me maandag wel even laten na kijken bij de dokter.
want het is natuurlijk van de zotte dat mensen op jou lijst komen zonder ook maar een brief geschreven te hebben. Terwijl jij zon mooie brief toen had verstuurd.
Altimiter is offline  
Oud 18-12-2010, 18:59   #27
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Beste Purno

Ten eerste, Artikel stond gekopieerd op Airwork, en was gepubliceerd in de televaag, een krant die door velen hier, (volgens mij ook door jou) vaak naar het land der fabelen wordt verwezen.
Afgezien daarvan:
Ten tweede: Martin Schroder kan moeilijk iets anders zeggen dan dat wat hij gedaan heeft.
Hij geeft nu een wat ze noemen maatschappelijk geaccepteerd antwoord. Dat is iets anders dan wat je echt denkt/zegt. Wat denk je als MS had tegenovergestelde had gezegd? Dan had het hek van de dam geweest vwb de realtie KLM/Schroder... En dat weet je zelf ook. Hij had simpelweg geen keuze in het geven van een antwoord.

VWB het leegzuigen, ik ga er even een nachtje over slapen voordat ik daarop reageer en stel voor dat in het MP topic te doen, anders krijgen we 2 paralle draadjes met dezelfde info.
Aan de andere kant, als je het MP topic doorleest en een beetje nadenkt (Lukt je dat, Rood denken ipv blauw denken) dan weet je stiekum het antwoord zelf wel
B767-300ER is offline  
Oud 18-12-2010, 19:16   #28
qzqsd
Gast
heeft nog geen status

Altimiter, als jij mijn houding betreffende mijn positie op de KLM Senioriteitslijst zo raar vind dan neem ik aan dat jij er geen probleem mee hebt als ik nu een captains positie bij jullie zou nemen. Ik heb immers ook nog nooit een brief naar Trans geschreven, dus gezien je appatische reactie neem ik aan dat jij vice versa wel accepteert. Zullen we dan even gezamelijk een brief schrijven naar de Trans directie? Lijkt me erg leuk baas 73 bij Trans...

Snap trouwens niet bedoelt met je kreet '' wij hebben jullie deze zomer aan het werk gehouden''. Ik heb me deze zomer de ballen uit m'n broek gevlogen en dat niet in een 737 en ook niet op Transavia routes. Je hebt dus liever dat Trans extra crews aanneemt en moet betalen alleen voor de zomer terwijl er collega's met een Rating bij de KLM boventollig zijn? En dan klagen lage winsten...

Vertel me dan ook meteen even waar ik zeg dat ik collega's niet aan het werk wil houden? Integendeel, ik steun de KLM ledenraad en de VNV voor 100%. Dus ook het binnen boord houden van MP collega's en het weggeven van 50 FTE's terwijl we echt geen 50 terug krijgen. De KLM vlieger is wel de laatste die er op vooruit gaat.

Ik wil net zoals jij niet dat mensen boven mij op de senioriteitslijst komen die niet een enorme stap in salaris hebben gepakt door hun vorige werkgever te verlaten voor KLM. Vind jij het dan ook niet fair als een KLM vlieger die MP verlaten heeft om naar KLM te gaan nu ineens ingehaald wordt door zijn oude collega's die deze stap niet durfden te maken?

@B767-300-er: Ja onderbouw dat eens even. Vertel mij precies welke routes KLM ten koste van Martinair uitgebouwd heeft in 2007 waardoor ik aangenomen ben. Laat ik dan ook even vermelden dat er in die periode ongeveer 200 mensen voor mij zijn aangenomen, dus dat zou dan betekenen dat KLM 66% van de passage routes in die periode heeft afgepakt van MP (aangezien er nu nog 100 767 vliegers over zijn). Beetje laf om ongefundeerd te blaffen en nu terug te krabbelen om te moeten uitzoeken hoe het in elkaar zit.

Ik kan het ook anders zeggen: als Martinair zelf deze routes gehouden had, had ik nu mischien F/O 767 bij MP kunnen zijn tegen een hoger salaris... Allemaal dooddoeners die noch kant noch wal raken.

Laatst aangepast door qzqsd : 18-12-2010 om 19:28

Oud 18-12-2010, 19:22   #29
PH-JPC
Dark side of the moon

PH-JPC's Avatar

Airworker sinds: Jan 2003
Typeratings: 747-400/-8
Offtopic alert - > Zo, ben ik ff blij dat ik dit getorpedeerde schip ga verlaten...
PH-JPC is offline  
Oud 18-12-2010, 19:46   #30
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door RTO Bekijk Bericht
@B767-300-er: Ja onderbouw dat eens even. Vertel mij precies welke routes KLM ten koste van Martinair uitgebouwd heeft in 2007 waardoor ik aangenomen ben. Laat ik dan ook even vermelden dat er in die periode ongeveer 200 mensen voor mij zijn aangenomen, dus dat zou dan betekenen dat KLM 66% van de passage routes in die periode heeft afgepakt van MP (aangezien er nu nog 100 767 vliegers over zijn).
Je trekt nu een en ander een beetje uit zijn verband door te stellen dat alle promoties binnen KLM kwamen door het leegzuigen van MP. Dat hoor je mij nergens zeggen. Wellicht had een woordje "mede" in mijn post wat meer verduidelijkt voor wat ik bedoel te zeggen. Daar heb je wel een punt. Daarbij dank jij je baan mede dan ook aan dingen die bij MP niet enkelt na of rond 2007 plaatsvonden, maar ook voor 2007 plaatsvonden. Laten we zeggen vanaf grofweg 1998, vanaf het moment dat Leo van Wijk de eerste Intentieverklaring tot overname van MP tekende?
Citaat:
Origineel gepost door RTO Bekijk Bericht

Beetje laf om ongefundeerd te blaffen en nu terug te krabbelen om te moeten uitzoeken hoe het in elkaar zit.
Als je nou eerst eens de moeite neemt om te lezen voordat je reageerd, Ik krabbel nergens terug. ik verwijs al meedere malen naar het MP topic waarin ik vanavond, voordat ik hier in dit HV-topic reageerde, aangaf morgen uitgebreid te reageren onder andere op dit soort opmerkingen. Daarbij heb ik in datzelfde topic waar ik naar verwees al eerder wat dingen daarvan aangegeven. Mijn eerste post hier is dat ik verwees naar het MP topic, en daar kon je lezen dat, voordat ik hier dit postte, dat ik daar morgen even uitgebreid op terug kom. Waarom pas morgen? Niet omdat ik mijn dingen niet paraat hebt, maar omdat ik even een grote post wil typen, en daar morgen wat meer tijd voor wil maken als vandaag.

Daarbij heb je al veel vaker op mijn postst gereageerd, en zou je moeten weten dat ik niet zomaar zou terugkrabbelen. Dus geen zorgen, als de sneeuw het toelaat, zal ik morgen je antwoorden geven.
B767-300ER is offline  
Oud 18-12-2010, 20:02   #31
Altimiter
heeft nog geen status

I struck a nerve

Ik heb nooit, maar dan ook nooit geopperd dat mensen jou plek zouden in nemen.
Dat maak jij er van.
Hoe geintegreerd zou moeten worden laat ik aan experts over..
Dus dat jij roept om baas te worden bij ons is leuk, maar zoiets heb ik dus nooit geopperd.

En het valt me keer op keer op dat je wel heel erg naar jezelf kijkt en totaal niet naar "the greater picture"
Dat jij misschien de ballen uit je broek hebt gevlogen zal best.
Feit blijft wel dat ten koste van trans co's ,een hoop KLM vliegers 2 jaar lang hebben rond gevlogen bij ons.
En weet je. Dit vind ik best!
Maar als andere vliegers van de groep in nood zijn, is het wel zo netjes om je daar ook een beetje om te bekommeren.
En ik merk wel dat jij dat TOTAAL niet doet.

En weet je, ook dat vind ik allemaal prima wat je vind is jou mening en die respecteer ik verder.
ik probeer gewoon over een mogelijke win win voor iedereen te praten.
Nou blijkbaar heb ik dat totaal verkeerd in geschat.
En als je me dan apatisch vind prima.

Maar goed het topic was idd aannames bij trans.
Altimiter is offline  
Oud 18-12-2010, 20:52   #32
Fokker86
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2002
Typeratings: Ja
Tja...Wake-Up call req'd?

Mooie argumenten van alle kanten...

Wel erg jammer dat er niet echt vooruit wordt gekeken en zeker niet zonder blauwe/rode/groene bril op! "Wij" bezitten geen markt; uiteindelijk bepaald de klant; altijd!

De luchtvaart veranderd, steeds sneller. De marges worden kleiner, de olieprijs zou snel weleens kunnen gaan stijgen, de overcapaciteit blijft nog lang bestaan. Geen enkele reden voor structureel optimisme, blij zijn dat het ons allen nog redelijk goed gaat past een stuk beter bij de situatie.

Als we dat nou eens accepteren Ún onder ogen zien dat geen van de bootjes waar we in zitten echt zeewaardig is...dan kunnen we misschien eens gaan kijken wat ons als Luchtvaart NL BV de beste kansen geeft. United we stand, divided we fall! De kans op afsplitsingen, onvrede etc is nu levensgroot!

Volgens mij is het: Tijd om een (heeeeel) stuk verder te kijken dan "mijn plekje, jouw plekje". Tijd om de na´viteit en centjes-vrees (want dat is het!) keihard overboord te gooien. Tijd om te kijken naar wat structureel nu eigenlijk wel onze kansen zijn.

Voor ons KLM'ers misschien wel het meest lastig; het is immers alweer enige tijd geleden dat KLM aan de rand van de afgrond stond...

Toch denk ik dat het moet, de meesten van ons willen nog jaren vliegen neem ik aan, dus gaan we -allemaal- nog meemaken dat het echt spannend wordt, onvermijdelijk. Op dat moment er zo goed mogelijk klaar voor zijn bereik je alleen door nu als een groep op te treden en de commerciŰle realiteit NU onder ogen te zien. Drie groepen, lijsten, kleurtjes, salarissen, RVL's etc is ultra inefficiŰnt. Beter nu gelijk trekken (en sommigen dus misschien wat inleveren), nu er ruimte is dat geleidelijk te doen; dan straks voor voldongen feiten te staan. Uitwijken doe je ook voor je peut op is, toch?

Wedden dat het hier binnen een dag toch weer over functies, ICA vs. EUR, kleurtjes en andere futiliteiten gaat? Alsof we onze vluchten met even veel wijsheid en inzicht zouden plannen....

We zijn maar een heel klein stukje van een behoorlijk bedrijf; wel een stukje dat mede-bepalend is voor lange termijn succes of falen trouwens. Nemen we die verantwoordelijkheid? Of kissebissen we lekker door op persoonlijk micro-niveau?
Fokker86 is offline  
Oud 18-12-2010, 21:06   #33
qzqsd
Gast
heeft nog geen status

Waar het mij om gaat is dat telkens geprobeerd wordt om ons als arrogante KLM vlieger neer te zetten. De beste stuurlui staan altijd aan wal en hoe verder je zelf van de materie af staat hoe sneller en makkelijker het oordelen is.

En hoe vaak ik ook zeg dat mensen best op de KLM lijst mogen (maar dan onderaan) en dat ik de KLM ledenraad en VNV steun om onze MP collega's te helpen, het lijkt maar niet door te willen dringen bij sommigen. Hou dan ook een keer op met dat label te proberen op te plakken want als er iemand het grote plaatje ziet dan is het de KLM vlieger die (nogmaals!) alleen maar inlevert om de MP collega's binnenboord te houden.

@ 767; Het zou je sieren om dergelijke uitlatingen meteen te onderbouwen. Doe ze anders niet, want ''ik kom er op terug'' vind ik wel erg makkelijk. En ja, met dat hele leegzuig verhaal ben ik helemaal klaar aangezien je zelfs uitspraken van Schroder niet serieus neemt als ze jou niet toevallig uitkomen.

Maar inderdaad het topic was aannames bij Trans dus ik zal me m.b.t. nu beperken tot het MP passage topic.

Oud 18-12-2010, 21:29   #34
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

RTO

Loop toch niet zo te drammen. Lees het MP topic even door, daar heb ik reeds in een eerder stadium al meedere voorbeelden gegeven. Vanaf 1998 tot het heden. Maar als je daar te beroerd voor bent, zit er niets anders op als even te wachten.

Citaat:
Origineel gepost door RTO
Hou dan ook een keer op met dat label te proberen op te plakken want als er iemand het grote plaatje ziet dan is het de KLM vlieger die (nogmaals!) alleen maar inlevert om de MP collega's binnenboord te houden.
Kuch...
Vraag je eerst eens af: Hoeveel heeft de huidige KLM (en dochters) vlieger de laatste 12 jaar te danken aan de uitmelk-startegie van KLM vwb MP voordat je dit soort domme dingen post. "Alleen maar inleveren". Kijk ook eens hoeveel jullie gewonnen hebben ermee. Maar dat is iets wat enkelen hier, en jij dus ook, niet WILLEN zien. En als klap op de vuurpijl moet MP de KLM nog dankbaar zijn ook. Je hebt tenslotte je blauwe bril nog op.
Zie het eens als een huwelijk. Je vrouw besodemieterd je waar je bijstaat, gaat er met je beste vriend, geld en spullen vandoor en laat je volledig berooid achter. Ze laat wel 5 euro voor je op het aanrecht leggen
Uiteraard ben jij je vrouw dan zeer dankbaar, je hebt tenslotte je roze bril nog op..
B767-300ER is offline  
Oud 19-12-2010, 10:33   #35
Iz
heeft nog geen status

Give it a rest B767-300ER. Het is vechten tegen de bierkaai. Uiteindelijk kun je beargumenteren wat je wil maar dan wordt de dooddoener "telkens wordt geprobeerd om ons als arrogante KLM vlieger neer te zetten" erin geslingerd.

Misschien moeten we maar accepteren dat vanuit verschillende posities de zaken er verschillend uitzien en dat je 'blind spots' hebt.

Mooi voorbeeldje waarbij de dooddoener heerlijk zelf bevestigd wordt overigens: In de MP en HV ledenraad is sinds vorig jaar spreekrecht voor de andere ledenraden (dus ook KLM) op verzoek van die ledenraden geintroduceerd. Bij de KLM ledenraad is dat overigens andersom niet zo, daar mogen MP en HV niet meepraten. Ik weet nog goed dat een KLM'er gebruik maakte van zijn spreekrecht in de HV vergadering en letterlijk zei "Jullie Transavianen begrijpen er helemaal niks van he!" en vervolgens even fijntjes uit de doeken deed waarom wij het allemaal verkeerd zagen en verkeerd bezig waren. Tja, alsof de wethouder van Oud-Zuid eens even fijn uit de doeken gaat doen wat de mensen in de Bijlmer allemaal niet snappen. En dat werkt natuurlijk beide kanten op, alleen moeten de mensen uit de Bijlmer hun mond houden.

Dat wil absoluut niet zeggen dat alle KLM vliegers op de lijn zo zijn, maar de strekking binnen de VNV neigt wel die kant op en ik weet dat men die sentimenten en fanaticisme op de lijn ook probeert te verspreiden. Ik hoop echt van harte dat de individuele KLM-vliegers door die retoriek kunnen prikken en een zo breed mogelijk beeld voor zichzelf proberen te vormen. Dat doen wij noodgedwongen ook.
Iz is offline  
Oud 19-12-2010, 11:21   #36
qzqsd
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Iz Bekijk Bericht
Dat wil absoluut niet zeggen dat alle KLM vliegers op de lijn zo zijn, maar de strekking binnen de VNV neigt wel die kant op en ik weet dat men die sentimenten en fanaticisme op de lijn ook probeert te verspreiden. Ik hoop echt van harte dat de individuele KLM-vliegers door die retoriek kunnen prikken en een zo breed mogelijk beeld voor zichzelf proberen te vormen. Dat doen wij noodgedwongen ook.
Eindelijk een opmerking die hout snijd. Maar wat mij tegen de borst stuit is dat in jullie ogen elke KLM vlieger arrogant is tot het tegendeel bewezen is. Gewoon omdat dat makkelijk is. Stukje afgunst? En ook al doet die KLM vlieger zijn best om het tegendeel te bewijzen, men leest wat men wil lezen dus ik (en sommige andere collega's op dit forum) blijven arrogant omdat men zich blijft focussen op de negatieve aspecten waar ik en vele juniore collega's met mij geen enkele invloed op hebben gehad.

Tuurlijk bestaat er nog de oude school RLS vliegers die vanaf hun 20e bij de KLM vliegen en op hun 35e baas 747 waren, maar de tijden zijn verandert. Ik en met mij vele honderden ''vrijemarkt'' collega's hebben ook de andere zijde van de medialle gezien. Ik zelf heb ook 100 uur per maand gevlogen bij een LOCO waarbij er geen CAO was, geen Crew maaltijden en waar je tijdens een nachtsstop in een 2 sterren hotel sliep. Zelfs tijdens een turn around van 4 uur moesten we in een (donkere) kist blijven!

Toch had deze baan ook voordelen (o.a. snel baas Airbus worden). Maar ik en met mij al die andere collega's hebben toch een grote stap genomen om ondanks jaren vliegervaring helemaal weer van nul te beginnen bij KLM. Ook sommige MP vliegers hebben deze grote stap genomen. Mag ik dan niet zeggen dat ik het niet fair zou vinden als andere vliegers die niet deze offers hebben moeten brengen voor mij en anderen die deze stap hebben gemaakt, op een Senioriteitslijst zouden komen?

Ik heb hard moeten werken voor mijn huidige baan en niets in de schoot geworpen gekregen. Waarom zou ik dan wel moeten toestaan dat anderen die zich die moeite niet hebben gedaan en geen elke risico's hebben genomen in dat opzicht betere arbeidsomstandigheden en een beter toekomstperspectief krijgen binnen mijn bedrijf dan ik? Diegene die dat normaal zou vinden zou denk ik niet door de psychologische keuring zijn gekomen.

Ik ben in 2007 in dienst gekomen en vind het niet fair dat mij verweten wordt wat er ver voor mijn tijd gebeurd is. Dat is voor mij ook allemaal moeilijk te controlleren en ik heb daar ook geen duidelijke mening over. Het enige waar ik op afgerekend zou kunnen worden is mijn houding c.q. mening betreffende de huidige situatie. En aangezien er in de huidige situatie de KLM vlieger op achteruit gaat en ik daar desondanks achter sta om werkgelegenheid te garanderen voor MP collega's snap ik nog steeds niet waarom ik als arrogant bestempeld zou worden. Daarintegen doen MP collega's er momenteel alles aan om deze welwillende KLM collega's tegen zich in het harnas te brengen met hun houding in de ledenraad en het oprichten van hun stichting. Die houding vind ik tamelijk misplaatst, maar als ik argumenten opbreng dan ben ik weer de arogante KLM vlieger die niemand iets gunt. Waar houd het op?

Laat ik wel duidelijk stellen dat er een groot verschil is tussen ''de nieuwe generatie KLM vliegers en de ''oude stempel''. Maar het feit dat enkelen hier doof zijn voor mijn argumenten en die van mijn collega's en op ten duur met persoonlijke verwijten komen vind ik niet profesioneel en zelfs kinderachtig.
Aangezien ik zelf ''vrijemarkter'' ben heb ik vele vrienden bij Trans, MP, Arke, RYR, EZY, Air Berlin e.d. Ik ben blij dat zij mij niet arrogant vinden en dat zij niet elke keer hun gal spuwen omdat ik bij KLM vlieg en zij niet. Mischien is dat omdat zij mij wel persoonlijk kennen en niet hun afgunst jegens mij persoonlijk annoniem op een forum hoeven te spuien.

Ik ben er verder klaar mee en voel geen behoefte meer mij verder te verdedigen.

Oud 19-12-2010, 11:54   #37
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Jouw wordt niets verweten. Jouw baas heeft in het verleden beslissingen en keuzes gemaakt waar het huidige personeel last van heeft. Dus niet klagen tegen de MP vliegers, maar bij je eigen baas, die dat zo gewild heeft.....
B767-300ER is offline  
Oud 19-12-2010, 13:27   #38
fokkerkoning!
heeft nog geen status

Even advocaat van de duivel:

Misschien zitten de KLM-ers wel helemaal niet te wachten op een lijst. Als ik 's ochtends denk tering wat is het vroeg, die wekker deed echt pijn! Dan staan er al een hoop HV kisten bij het holding point en zijn er daarvoor al een hoop vertrokken........
Verder klinkt 11 dagen met een cargo bak op pad wel leuk, maar het is wel 11 dagen......
De HV salarissen zijn een stuk lager, krijg ik weer een of ander tussenschaaltje in m'n carriere.......

Klinkt heel lullig misschien, maar dit is wel hoe de gemiddelde KLM vlieger het ziet vrees ik..........
fokkerkoning! is offline  
Oud 19-12-2010, 15:26   #39
Diana
Administrator
.

Diana's Avatar

Airworker sinds: Jan 1999
Brevet: PPL-A + GPL
Typeratings: -
Uren: 500
Dit topic gleed na bericht #7 al uit de bocht en is nu zˇ ver offtopic, dat ik het met een verrekijker al niet meer kan zien. Graag allen de winterbanden om en richting MP topic gaan. Ik sluit af wegens de weersomstandigheden en omdat de topicstarter de bestemming al vˇˇr de sneeuwbuien bereikt heeft.
Diana is offline  
Gesloten onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels