.:.
Oud 05-01-2010, 15:55   #1
clipper
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2002
Brevet: cpl
Typeratings: i/r twin
wie weet het???

ik wil een vlucht boeken naar faro vanuit eindhoven.
waarom is de airport tax met Transavia bijna het dubbele dan de airport tax (enkele reis) met ryanair??
beetje vreemd toch?

groet
clipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 16:15   #2
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Airworker sinds: Aug 2001
Brevet: ATPL
Typeratings: 737
Uren: >6000
Omdat RYR een beul meeneemt tijdens de onderhandelingen. Als het tarief niet laag genoeg is dan wordt er even ge-waterboard...

Sorry, weet het niet. Dacht dat dit overheidstarieven waren. Dus not...
JC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 18:25   #3
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: Brevet
Typeratings: Typeratings
Uren: Vlieguren
In Nederland zijn het overheidstarieven, in Spanje echter niet.
Ryanair zal wel hard onderhandeld hebben en daardoor lagere taxes weten te bedwingen.
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 21:53   #4
Epoch
heeft nog geen status

Epoch's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: B737
Uren: 2500
Citaat:
Origineel gepost door clipper Bekijk Bericht
waarom is de airport tax met transavia bijna het dubbele dan de airport tax (enkele reis) met ryanair??
beetje vreemd toch?

groet
Dan is de keuze snel gemaakt... toch? Ook vanaf Weeze overwogen? Daar zijn regelmatig tickets zonder taxes te krijgen...
Epoch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 22:27   #5
Eikie
Life is far too important a
thing ever to talk seriously
about.

Airworker sinds: May 2000
Brevet: ja
Typeratings: aantal
Uren: aantal
Citaat:
Origineel gepost door Epoch Bekijk Bericht
Dan is de keuze snel gemaakt... toch?
mijn keuze wordt door veel meer dingen bepaald dan geld alleen.
Eikie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2010, 22:53   #6
clipper
heeft nog geen status

ja ja de keuze is reuze dezer dagen.

ik heb de Ryanair ervaring al een keer gehad vanuit weeze.
en vaak vlieg ik vanuit rotjeknor. IPB-end met trans durf ik buiten het seizoen zekers aan alleen in de vakantie periode... ja dan teer ik toch op voor meer zekerheid.

en dus als ik mocht kiezen, kies ik toch voor trans. omdat trans er (persoonlijke mening) met kop en schouders boven ryan uitsteekt!
maar goed als je de tickets vergelijkt... dan scheelt het nog al wat en... wat ik dus vreemd vond het verschil in tax. misschien zoals b767 al schreef; betere afspraken.

wat mij eigenlijk ook opvalt is dat ryan steeds meer vanuit NL gaat vliegen. waarom doet trans dat eigenlijk niet? dat is toch de markt voor transavia!!
Oud 06-01-2010, 16:48   #7
Phoenix_X
wil helemaal geen status

Phoenix_X's Avatar

Airworker sinds: Nov 1999
Typeratings: A320 (737)
Uren: Flink minder dan 100.000
Citaat:
wat mij eigenlijk ook opvalt is dat ryan steeds meer vanuit NL gaat vliegen. waarom doet trans dat eigenlijk niet? dat is toch de markt voor transavia!!
Omdat ze dan op prijs moeten concurreren met Ryanair en dat kunnen ze helaas niet. Zoals je zelf al zegt is Ryanair stukken goedkoper (doorgaans). Als ze head to head gaan met Ryan dan delven ze het onderspit.

Helaas is het zo dat veel mensen alleen naar die bottom line kijken. Dat Trans boven Ryanair uitsteekt (een mening waar ik me bij aansluit) weten ze niet of 't kan ze niet schelen. Daarom wordt er veel gescholden op Ryan terwijl ze wel dikke winst draaien.
Phoenix_X is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 17:54   #8
Jetblast
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2007
Typeratings: B744(expired), F70/F100
Uren: 3000
Citaat:
ja dan teer ik toch op voor meer zekerheid.
Daarmee doel je niet op RYR mag ik hopen?
Zekerheid... Als er ook maar iets gebeurt geven ze niet thuis.
Met die club moet je alleen maar vliegen als het je niet uitmaakt dat je als vee wordt behandeld en zo weinig mogelijk wil betalen. (en geen koffer of andere speciale wensen hebben want dan ben je bij de concurrentie alsnog goedkoper uit!!)

On topic: inderdaad, keiharde zakelijke onderhandelingen/eisen. Net zoals ze met alles en iedereen omgaan.
Jetblast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 18:53   #9
unXpected
heeft nog geen status

unXpected's Avatar

Airworker sinds: Jun 2005
Uren: counting
Stuur een bericht via MSN naar unXpected Send a message via Skype™ to unXpected
Citaat:
Origineel gepost door Jetblast Bekijk Bericht
Zekerheid... Als er ook maar iets gebeurt geven ze niet thuis.
Daarmee bedoel je toch niet RYR he? Die als een van de enige vorig maand, en deze week WEER blijft doorvliegen in plaats van hun vluchten maar cancellen door de sneeuw.
Het is duidelijk, jij hebt een vervelende ervaring met ryr opgelopen. Kan gebeuren toch? Zeker in dit wereldje, als ik al mijn vervelende ervaringen met KLM/trans/BA/LH en noem maar op zou moeten opnoemen, dan ben ik nog wel ff bezig
unXpected is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 19:35   #10
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door unXpected Bekijk Bericht
Daarmee bedoel je toch niet RYR he? Die als een van de enige vorig maand, en deze week WEER blijft doorvliegen in plaats van hun vluchten maar cancellen door de sneeuw.:
Alsof dat "verantwoordelijk met je passagiers omgaan" is
Dat getuigt er enkelt maar weer van dat FR passagiers inderdaad slechts als vee ziet.
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 19:46   #11
BMJ
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2009
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: De kleine E
Uren: sprokkel-de-sprokkel
Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
Alsof dat "verantwoordelijk met je passagiers omgaan" is
Dat getuigt er enkelt maar weer van dat FR passagiers inderdaad slechts als vee ziet.
totdat der eentje van de baan tettert

De mening over een maatschappij, is net zo positief als de laatste ervaring. En daarin zijn we toch allemaal kuddedieren. Krijgt iedereen toch wat bij em toehoort
BMJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2010, 20:04   #12
unXpected
heeft nog geen status

unXpected's Avatar

Yep, want ik moet zeggen; Ryanair staat de laatste jaren toch wel echt als een mpij bekend die t niet zo heel erg nauw neemt met safety !

Ik heb t over dat als een kist van een wat grotere carrier een uurtje vertraagd is, dat ze m dan maar cancellen omdat dat, weet ik veel, goedkoper is?
Oud 06-01-2010, 21:03   #13
clipper
heeft nog geen status

Citaat:

zekerheid; ticket kopen en een plaatsje hebben. en wat ik zei, liever met Trans..
Oud 08-01-2010, 17:41   #14
Jetblast
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Baronmetjets Bekijk Bericht
totdat der eentje van de baan tettert
daar dacht ik inderdaad ook meteen aan!

Nee niet om het één of ander, maar ik krijg toch sterk het idee dat RYR zeer onverantwoord bezig is.
Voorbeeldje: laatst kwam een van onze kisten, na meerdere pogingen, niet binnen op TRF. Wolkenbasis simpelweg te laag. RYR vlak daarachter zette hem gewoon neer. Toch vreemd, aangezien KLC bare minimum CAT I hanteert.
Not fit melden bij RYR? Prima, maar dan word je niet betaald. Zet je je personeel toch mooi voor het blok.

Nee, unXpected, ik heb geen slechte ervaring met Ryanair gehad...
Ik peins er namelijk niet over om ooit bij die club aan boord te stappen
Oud 08-01-2010, 19:04   #15
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Als je de lampkes ziet.... Misschien betere ogen
Meerdere pogingen: wij mogen maar 2 approaches doen, dan moet het weer verdubbeld zijn....

Ziek melden ben ik mee eens.
Oud 08-01-2010, 19:38   #16
unXpected
heeft nog geen status

unXpected's Avatar

Ziek melden. Yes brookfield. Is niet Ryr jongens. Make sure to get your info right.
en wat JC zegt...
Same shit:
Ik kwam laatst ergens iets tegen over een KLM die tegenover een andere kist stond op een taxibaantje. Volgens mij kijken ze echt niet uit hun doppen !

Serieus jetblast, dit zijn toch bullshit dingen? Je zat toch niet naast die gasten in de FD, dus wie weet zagen zij wél de rwy. Beetje speculeren over wat er gebeurt is, en dan ook nog zeggen dat je de vind dat RYR onverantwoordelijk bezig is. Komop zeg!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb van de f70/100 maar misschien komt de 73 met flaps 40 wel met net een iets lagere neusstand aan zodat ze net de lampen wel zien? En ja, hier mag je me corrigeren!
Oud 08-01-2010, 19:41   #17
qzqsd
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
Ik kwam laatst ergens iets tegen over een klm die tegenover een andere kist stond op een taxibaantje. Volgens mij kijken ze echt niet uit hun doppen
Heb je niet goed gekeken, want aan de zijkant stond '' Operated by Martinair''

Maar ben er mee eens, dit moet geen speculatie topic worden omtrent veiligheid...
  Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2010, 20:25   #18
unXpected
heeft nog geen status

unXpected's Avatar

Ik zie een KLM kist, ik denk klm ! Sorry, my bad
Oud 08-01-2010, 20:35   #19
Dr. Feelgood
heeft nog geen status

Dr. Feelgood's Avatar

Airworker sinds: Dec 2000
Typeratings: DC9 80/MD88/MD90/B757/B767/B747-400/B737 300-900
Uren: muchos
Niet jouw bad........ "operated by Martinair" staat (nog) niet op twee KL Cargo 747's. Dit was er één van ...........

Doc.
Dr. Feelgood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2010, 21:34   #20
Jetblast
heeft nog geen status

Citaat:
Ziek melden. Yes brookfield. Is niet Ryr jongens. Make sure to get your info right.
Oh oké, Ryanair is dus niet verantwoordelijk. Nee dan is dat duidelijk.

Citaat:
Je zat toch niet naast die gasten in de FD, dus wie weet zagen zij wél de rwy.
Mwah, ik vond het gewoon wel errug toevallig. Zoals ik het begreep van m'n collega was het geen gevalletje net niet, maar gewoon VV000. Maar toegegeven, het hád gekund...

Citaat:
Ik kwam laatst ergens iets tegen over een klm die tegenover een andere kist stond op een taxibaantje.
....die stonden er tenminste nog op....

Van mij mag je het speculatief vinden. Ik ben dan ook niet helemaal objectief wat Ryanair betreft, puur omdat ik hun manier van zaken doen tonend vind voor het steeds verder te zoeken fatsoen in de wereld.
Oud 09-01-2010, 12:03   #21
Joep
exit
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2005
Brevet: ppl
Typeratings: -
Citaat:
Met die club moet je alleen maar vliegen als het je niet uitmaakt dat je als vee wordt behandeld .....
Uit de harde cijfers blijkt dat "het vee" toch steeds meer kiest voor een lage prijs en de behandeling voor lief neemt.

Overigens kan ik ze niet eens ongelijk geven als ik kijk naar mijn persoonlijke ervaringen met de grote blauwe club, het verschil zat vooral in de prijs, helaas.

Wellicht zullen we er aan moeten wennen dat vliegen gewoon openbaar vervoer is geworden met navenant service niveau, je kunt tegenwoordig ook geen koffie/krantje oid. meer in de trein krijgen maar toch willen we er zo weinig mogelijk voor betalen.
Joep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 12:34   #22
Dr. Feelgood
heeft nog geen status

Dr. Feelgood's Avatar

Airworker sinds: Dec 2000
Typeratings: DC9 80/MD88/MD90/B757/B767/B747-400/B737 300-900
Uren: muchos
Citaat:
....die stonden er tenminste nog op....
Touché my friend!

Doc.
Dr. Feelgood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2010, 17:23   #23
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Voorbeeld: vandaag geland met non-precision approach (waarom is de wind altijd verkeerd om als je met je cloudbase bijna niet uitkomt?).
Monitored approach (kennen meer maatschappijen dit?). Ik vloog, dus de captain kijkt uit het raampje. 1 seconde voordat ik de TOGA knopjes wilde indrukken roept hij "approach lights". Kist na ons (ook RYR) gaat wél de GA in.... Soms "giet ut oan".

Ik wil een ding duidelijk hebben: je kunt veel over RYR zeggen (lees Pprune als je klachten wilt lezen), vele onterecht, vele terecht. Maar safety wordt NIET aan ingeboet. Neem voorbeeld aan de-icen. Wij hoeven als piloten geen tactile check te doen op de vleugels: if in doubt; de-ice. Hoe dit in de praktijk gaat is iets anders, maar om even de safety culture aan te geven. En dit is niet met een roze bril op, maar met een sneeuwbril
Oud 10-01-2010, 11:45   #24
Jetblast
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door JC Bekijk Bericht
Ik wil een ding duidelijk hebben: je kunt veel over RYR zeggen (lees Pprune als je klachten wilt lezen), vele onterecht, vele terecht. Maar safety wordt NIET aan ingeboet.
Oh ik geloof best dat de policy is 'safety first' is. Dat wordt bij iedere maatschappij (een paar exotische daargelaten) zo gecommuniceerd. Echter, wanneer je achter je mensen aan gaat zitten met bepaalde maatregelen, krijg je dat er af en toe wat wordt toegegeven op safety om op persoonlijk vlak maar niet geraakt te worden. Niet betaald worden als je je ziek/not fit meldt vind ik daarbij een overduidelijk voorbeeld: Ryanair covers her ass, en legt alle verantwoordelijkheid bij de vlieger.

Als ze écht veel om safety gaven, zouden ze zorgen dat hun vliegers zonder enige gevolgen 100% voor safety zouden kunnen kiezen.
Oud 10-01-2010, 15:21   #25
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Check.
Oud 18-01-2010, 10:15   #26
Epoch
heeft nog geen status

Epoch's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Uren: 2500
Wat een hoop tenenkrommend gezwets hier zeg. Ik wilde eigenlijk niet reageren maar ik heb ook mijn grenzen...

Mijn laatste Transavia ervaring afgelopen zomer van Toulon naar Rotterdam scheelde ook veel aan.

-Ten eerste reisden we met een baby, we kregen geheel geen uitleg over het gebruik van de infant seatbelt.
-Vervolgens en-route komt de F/O doodleuk over de PA melden dat er wat onweer in het pad ligt maar dat "we gaan klimmen naar 41000 voet en daar 'veilig' overheen gaan vliegen" ... gevolg dat we helemaal door elkaar gerammeld worden, vrouw in rij voor mij valt flauw van de spanning. Grote chaos ... goede beslissing? Niet echt 'onze policy'
-En tijdens de nadering worden blijkbaar gewoon nog PA's gegeven vanuit de flight deck... bij ons is dat een hele dikke fail op je linecheck...

Ik weet het, allemaal even kinderachtig als de bovenstaande reacties maar ik vraag me af welke motivatie iemand heeft die op een vlucht van een uur Trans met "kop en schouders" beter vind, NOOIT met RYR zou vliegen, EN onze veiligheidscultuur betwist.

Ik snap ook niet waarom mensen hier heel fier trouw zweren aan de Transavia vlag - no matter what.

Ik denk dat er maar bitter weinig mensen zijn die uit principe vanaf dezelfde vertrekplaats kiezen voor de significant duurdere variant. Ik stap namelijk wel gewoon in bij Transavia als die voor een mooi concurrerend bedrag kunnen brengen naar waar ik heen moet.

Ik weet namelijk dat deze bovenstaande slechte ervaring die ik had op zichzelf stond en niet de hele Airline en zijn policy / safety culture beschrijft.

Ik kan voor de volle 100% beamen dat safety ook echt first komt en wij echt niet doorgaan tot beneden de minimums zoals hier erg flauw gesuggereerd wordt...

Laatst aangepast door Epoch : 18-01-2010 om 10:38
Epoch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2010, 00:04   #27
bassies
Gast
heeft nog geen status

Het is niet erg dat je twijfelt over de veiligheid bij Ryanair. Het is tenslotte een low-cost maatschappij en die besparen nu eenmaal op de veiligheid, hoe moeten ze anders winst maken. Kisten waarin ze vliegen zijn oud, worden gerepareerd met afgeschreven onderdelen van lada's om maar wat op te noemen. Om over de piloten maar te zwijgen, die worden zo onder druk gezet door het management, en zijn trouwens ongeschikt voor iedere andere maatschappij, dat niet landen direct ontslag als gevolg heeft. Wat moet ik zeggen, geef een aap wat nootjes en een banaan en hij doet alles voor je.

Jetblast jij begrijpt het tenminste. Je hebt een gezonde kijk op de ryanair operatie. Zonder jou zou de wereld toch een icoon minder hebben. Gods gift to aviation noemen ze dat geloof ik met een duur woord!!! Fijne avond.
  Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2010, 00:52   #28
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
Citaat:
Origineel gepost door bassies Bekijk Bericht
Kisten waarin ze vliegen zijn oud, worden gerepareerd met afgeschreven onderdelen van lada's om maar wat op te noemen.
Tip: niet replyen als je niet weet waar je over praat.

Kisten bij Ryanair zijn de nieuwste die d'r zijn, evenals bij Transavia. En daar is een reden voor: die dingen vliegen 23 uur per dag en komen op buitenstations waar niet altijd faciliteiten zijn voor onderhoud, laat staan een vervangend toestel. Die kisten moeten dus zo min mogelijk panne hebben om goed in de operatie inzetbaar te zijn...... En dan is een nieuw toestel goedkoper dan een ouwere bak die misschien iets vaker moet worden onderhouden.
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2010, 01:26   #29
Djanello
heeft nog geen status

Djanello's Avatar

Airworker sinds: Feb 2005
Brevet: (f) ATPL
Typeratings: 737NG
Uren: 260
Stuur een bericht via MSN naar Djanello
lol @ Tampie

Bassies was vrijwel zeker sarcastisch
Djanello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2010, 01:35   #30
bassies
Gast
heeft nog geen status

Dank U Djanello! Was even bang dat ik niet duidelijk genoeg was namelijk.
Ben absoluut niet pro-ryanair (werk er zelf), maar met de veiligheid zit het absoluut 100% goed.

Tampie, kan ik hieruit opmaken dat je het wel eens bent met al mn andere standpunten
No hard feelings! Proost.
  Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2010, 11:12   #31
Ambitious
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2006
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: A320, B757/767
Uren: begint ergens op te lijken
Citaat:

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
In Nederland zijn het overheidstarieven, in Spanje echter niet
*krabt zichzelf achter de oren, nadenkend of zijn topo nu echt zo slecht is*

Ambitious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2010, 14:22   #32
westlander
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2009
Brevet: atpl
Typeratings: b777/787
Uren: 4000+veel meer
Thumbs down

[QUOTE=Jetblast;210033] daar dacht ik inderdaad ook meteen aan!

Nee niet om het één of ander, maar ik krijg toch sterk het idee dat RYR zeer onverantwoord bezig is.
Voorbeeldje: laatst kwam een van onze kisten, na meerdere pogingen, niet binnen op TRF. Wolkenbasis simpelweg te laag. RYR vlak daarachter zette hem gewoon neer. Toch vreemd, aangezien KLC bare minimum CAT I hanteert.

Best interessant deze opmerking, ruim een jaar geleden net andersom in trf. Weer op de minima, door mist. Een vector relatief kort achter de Ryanair. Ryanair in de go-around en dan wordt het toch weer PFM. Waarschijnlijk toch een gevolg van gemixte lucht waardoor wij (klcf70) op de minima toch de baan konden zien.

Zo is mijn mening dat ieder geval toch een zelfstandig iets is.

GR Westlander
westlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2010, 22:00   #33
Altimiter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: 737 series
Uren: 8000+
Citaat:
Origineel gepost door Epoch Bekijk Bericht
Ik snap ook niet waarom mensen hier heel fier trouw zweren aan de Transavia vlag - no matter what.
Omdat we zo ontzettend goed zijn!!
Altimiter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2010, 22:36   #34
27k
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2007
Typeratings: B777
Uren: tiktak
Citaat:
Origineel gepost door Tampie Bekijk Bericht
Tip: niet replyen als je niet weet waar je over praat.

Kisten bij Ryanair zijn de nieuwste die d'r zijn, evenals bij Transavia. En daar is een reden voor: die dingen vliegen 23 uur per dag en komen op buitenstations waar niet altijd faciliteiten zijn voor onderhoud, laat staan een vervangend toestel. Die kisten moeten dus zo min mogelijk panne hebben om goed in de operatie inzetbaar te zijn...... En dan is een nieuw toestel goedkoper dan een ouwere bak die misschien iets vaker moet worden onderhouden.
Gast, denk jij nou echt dat iemand, met in ieder geval ATPL op zak, het serieus meent als hij zegt dat die kisten bij Ryanair worden gerepareerd met afgeschreven onderdelen van lada's?
27k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2010, 00:02   #35
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
Citaat:
Origineel gepost door 27k Bekijk Bericht
Gast, denk jij nou echt dat iemand, met in ieder geval ATPL op zak, het serieus meent als hij zegt dat die kisten bij Ryanair worden gerepareerd met afgeschreven onderdelen van lada's?
Gast, denk jij nou echt dat ik zo had gereageerd als ik iets verder had gekeken dan mijn neus lang was....... D'r zijn wel vaker stomme posts op dit forum die nu toevallig ff sarcastisch was bedoeld....

No big deal, keep on walking.....
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-01-2010, 08:15   #36
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat: