.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Piloten-in-opleiding

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 03-10-2014, 12:13   #1
XanderFly
Mind the cumulus granitus

XanderFly's Avatar

Airworker sinds: Jul 2010
Brevet: (f)ATPL, FI, master, bachelor
Typeratings: -
Uren: positive rate
IR op ME niet geldig voor SE onder EASA FCL

Onlangs ben ik erachter gekomen dat een instrument Rating behaald op een multi-engine vliegtuig bij de initiŽle afgifte niet meer wederzijds erkend wordt op de singele engine categorie onder EASA wetgeving. Bij mij gingen wat alarmbellen rinkelen toen ik op mijn Brevet achter IR(A) alleen ME vermeld zag staan. Bij MEP staat IR(A) vermeld, maar achter SEP staat dus geen remark.

Met Kiwa gebeld en EASA FCL er op nageslagen. Het lijkt er dus echt op dat, zoals onder JAR FCL wel het geval was, je met een IR/ME niet IR mag vliegen op SE. Volslagen idioot bedacht door de geleerden in Brussel als je het mij vraagt.

Ik vraag mij af hoeveel gebrevetteerden nu met IR/ME wel degelijk, onbevoegd dus, IFR vliegen op een single engine. Beetje om mij heen gevraagd, maar niemand wist van deze wijziging ten opzichte van JAR FCL.

Om IR/SE te mogen vliegen is dus een aparte skill Test op een SE kist nodig, ook als je IR/ME op zak hebt. Het course completion formulier mag van Kiwa gelukkig achterwege worden gelaten, anders zou je dus ook nog training IR/SE moeten ondergaan.

De enige relevante bepaling die ik kan vinden in EASA FCL, verordening 1178/2011:

FCL.620 IR ó Skill Test
(a) Applicants for an IR shall pass a skill Test in accordance with Appendix 7 to this Part to demonstrate the ability to perform the relevant procedures and manoeuvres with a degree of competency appropriate to the privileges granted.
(b) For a multi-engine IR, the skill Test shall be taken in a multi-engine aircraft. For a single-engine IR, the test shall be taken in a single-engine aircraft. A multi-engine centreline thrust aeroplane shall be considered a single-engine aeroplane for the purposes of this paragraph.

Het was wat makkelijker en duidelijk geweest als EASA FCL bij de bevoegdheden van een instrument Rating onderscheid had gemaakt tussen ME en SE. Nu staat daar slechts het volgende:

FCL.605 IR ó Privileges
(a) The privileges of a holder of an IR are to fly aIRcraft under IFR with a minimum decision height of 200 feet (60 m).
XanderFly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2014, 16:23   #2
De Hockeyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: CPL/FI/MEP/SEP/IR/NQ
Typeratings: Geen
Uren: 600+
Klopt wat je zegt zijn 2 verschillende ratings tegenwoordig onder de Part-FCL.

Alleen maakt Kiwa er zoals gebruikelijk weer een potje van. Soms geven ze ten onrechte ook een SE-IR als iemand alleen ME-IR examen heeft gedaan, ken ook mensen die commercieel dus vliegen op een bevoegdheid waar ze geen recht op hebben. Kiwa zegt dat ze dit niet hebben gedaan, maar ja hoop dat die jongens dus geen ongeluk hebben en dan onverzekerd blijken te zijn….
De Hockeyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2014, 16:31   #3
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Brevet: ATPL
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Ow.... daar gaan we weer. Dit komt volgens mij gemiddeld iedere 5 jaar weer naar boven... Dat is het probleem bij de autoriteiten, men leert NOOIT van fouten gemaakt in het verleden.

XanderFly, de eerste passage die je aangehaald hebt, verwijst specifiek naar de skilltest. Het examen dus.

De tweede quote die je aanhaalt verwijst naar je 'privileges'. Wanneer je een IR hebt, heb je dus het privilege om onder IFR te vliegen. Er staat NIET uitdrukkelijk bij dat dit uitsluitend is voor de kist waarop de skilltest gedaan is. Volgens mij zit KIWA er (weer eens) naast.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2014, 17:23   #4
XanderFly

XanderFly's Avatar

Wat ik dacht KL. Volgens mij moeten de wijze van skill Test en de privileges los van elkaar gezien worden.
Oud 03-10-2014, 19:36   #5
V1Rotate
Uitsmijter

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, P2006T,C172 ,C182, A210, P2002JF
Uren: 290 slowly increasing.
Citaat:
Origineel gepost door XanderFly Bekijk Bericht
Wat ik dacht KL. Volgens mij moeten de wijze van skill test en de privileges los van elkaar gezien worden.
Dat moet dan weer iets typisch Nederlands zijn, want op mijn Litouwse Brevet staan
MEP
SEP
IR

Dus allen apart vermeld. Staat geen onderscheid tussen MEP IR of SEP IR vermeld.

Ik doe eerdaags mn jaarlijkse MEP plus IR revalidation in enen. En daarmee is dan de kous af.
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-10-2014, 20:00   #6
XanderFly

XanderFly's Avatar

IR op ME niet geldig voor SE onder EASA FCL

Dat hoort niet typisch Nederlands te zijn, gezien de verordening directe werking heeft, en niet zoals een richtlijn omgezet hoeft te worden in nationale wetgeving. De wetgeving behoort dus door alle lidstaten hetzelfde te worden toegepast.

Cross-crediting is juist alleen mogelijk bij verlengingen, niet bij initiŽle afgiften: appendix 8 van de verordening. Volgens Kiwa dan. Appendix 8 gaat er dan van uit dat je een SEP/IR had/hebt.
Oud 04-10-2014, 13:33   #7
V1Rotate
Uitsmijter

V1Rotate's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door XanderFly Bekijk Bericht
Dat hoort niet typisch Nederlands te zijn, gezien de verordening dIRecte werking heeft, en niet zoals een richtlijn omgezet hoeft te worden in nationale wetgeving. De wetgeving behoort dus door alle lidstaten hetzelfde te worden toegepast.

Cross-crediting is juist alleen mogelijk bij verlengingen, niet bij initiŽle afgiften: appendix 8 van de verordening. Volgens Kiwa dan. Appendix 8 gaat er dan van uit dat je een SEP/IR had/hebt.
Ik heb tijdens mijn opleiding IR examen gedaan op zowel SE als ME.
Maar staat onder SE en ME apart vermeld.
Oud 04-10-2014, 17:22   #8
foohke
In the middle of nowhere

Airworker sinds: Nov 2008
Brevet: -
Uren: -
Citaat:
Origineel gepost door V1Rotate Bekijk Bericht
Ik heb tijdens mijn opleiding IR examen gedaan op zowel SE als ME.
Maar staat onder SE en ME apart vermeld.
En was die opleiding van jou voor of na invoering van de EASA regels?
foohke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-10-2014, 19:30   #9
J.I.P
heeft nog geen status

J.I.P's Avatar

Airworker sinds: Nov 2006
Brevet: ATPL
Typeratings: De original oerbus en de oerbus 2.0
Uren: nog steeds logboek 1
Hetzelfde in mn Ierse boekje. Zag het toevallig vorige week. Slaat nergens op
J.I.P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-10-2014, 00:44   #10
V1Rotate
Uitsmijter

V1Rotate's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door foohke Bekijk Bericht
En was die opleiding van jou voor of na invoering van de EASA regels?
Weet niet wanneer deze verandering heeft plaats gevonden. Maar ik heb mn Brevet iets meer dan een jaar . Heb overigens een EASA Brevet.
Oud 05-10-2014, 14:19   #11
XanderFly

XanderFly's Avatar

Onze situatie is dan ook niet vergelijkbaar hŤ, V1Rotate...
Oud 10-01-2017, 21:31   #12
Lowpass
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2014
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: B737-300/900
Uren: 900 +
Geachte AIRworkers,

Sinds enige tijd ben ik weer begonnen met SEP vliegen. Zoals iedereen weet is het weer in Nederland erg veranderlijk en zou een SEP IR geen kwaad kunnen, voor het geval dat. Zoals in dit oude topic is te lezen heb ik volgens EASA blijkbaar geen SEP IR, ondanks dat ik de remark "IR" wel achter mijn MEP en B737 heb staan. Nu verloopt mijn MEP IR binnenkort en was ik benieuwd wat nu verstandig is, aangezien ik mijn MEP niet wil verlengen.

Uit de eerdere berichten in dit topic blijkt dat je met een MEP IR slechts een check hoeft te vliegen om je IR ook SEP te krijgen. Ik neem aan dat dit dan wel dient te gebeuren alvorens mijn MEP IR verloopt, of telt de B737 ook mee? Daarnaast zijn overige tips, ervaringen en dingen om te overwegen uiteraard welkom!

Bedankt!
Lowpass
Lowpass is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-01-2017, 07:39   #13
Dogleg
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2004
Brevet: EASA ATPL, FAA CPL(A+H) IR SE ME land+sea+glider, CFI+I(H)
Typeratings: B737/777/787
Uren: 7000+
Je moet eenmalig een SE-IR examenvlucht doen om de SE-IR te krijgen.

Om 'm te verlengen moet je minstens 3 IFR-approaches hebben gevlogen in een single-engine vliegtuig (N-1 op een 2-motorige kist telt niet) in de voorgaande 12 maanden. Als je dit middels je Logboek kunt aantonen aan je examinator van je B737 Profcheck kan hij je SE-IR verlengen, samen met je SEP (als je 12 uur SEP hebt gevlogen tenminste)
Dogleg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-01-2017, 15:46   #14
XanderFly

XanderFly's Avatar

Op de voorwaarde dat je een geldige instrument Rating hebt. Dat je MEP mogelijk al vervallen is op dat moment, is niet relevant zolang je IR-ME nog maar geldig is.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels