.:.
Oud 27-01-2019, 09:09   #1
Solex
Privaat piloot

Airworker sinds: Nov 2014
Brevet: ppl
Typeratings: SEP
Uren: minder dan 1000 motorvliegen
Red face JAR-FCL to EASA conversion

De JAR FCL vergunning was typisch vijf jaar (in dit concreet geval van begin 2013 tot begin 2018) De SEP Rating was geldig twee jaar en een skill Test werd bij een examinator begin 2013, 2015 en 2017 afgelegd. Er wordt regelmatig gevlogen. De medical Class 2 was en is steeds geldig en in orde

Bij het aanvragen van de skill test begin 2019 wordt vastgesteld dat er door gewone onachtzaamheid vergeten is de EASA conversie aan te vragen van de JAR FCL vliegvergunning in 2018.

Bij het vastellen worden alle vluchten uiteraard gestaakt. Een EASA conversie wordt vervolgens onmiddellijk aangevraagd, maar deze laat op zich wachten..waardoor de SEP rating begin 2019 niet afgelegd kan worden alvorens de vervaldatum afgelegd kan worden.

Ervan uitgaande dat de laattijdige conversie JAR-FCL naar EASA vliegvergunning alsnog zal gevalideerd worden zonder teveel problemen, vraag ik me af of er nu een extra complicatie is omwille van het feit dat de SEP Rating Skill test niet voor de vervaldatum zal kan afgelegd kunnen worden bij de gebruikelijke examinator.
Er moet gewacht worden op een nieuwe EASA vliegvergunning te ontvangen alvorens een datum te prikken voor de SEP Rating.
Dus, als je tweejaarlijkse SEP rating vervallen is, maar dat je een geldige vliegvergunning hebt, wat is dan de procedure ?

Volstaat een skills test met een examinator ( identiek als diegene die ik tweejaarlijks met de examinator afleg) of moet er nu meer gebeuren ?

Laatst aangepast door Solex : 30-01-2019 om 08:47 Reden: Niet compleet
Solex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-01-2019, 13:53   #2
D´n daldeër
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2002
Brevet: ATPL/TRI/TRE
Typeratings: Diverse
Uren: 10.000+
Allereerst, een aantal zaken heb je verkeerd verwoord. Een skilltest doe je inderdaad met een examinator, echter slechts voor een initiele afgifte of een renewal. Heb je een nog geldige bevoegdverklaring (geen vergunning) en SEP(A) Rating dan volstaat een proficiency check en hoef je geen skilltest te doen (revalidation i.p.v. initiele afgifte dan wel renewal).

Omzetten van JAR-FCL naar PART-FCL kan volgens mij sinds april 2018 niet meer gedaan worden, dus ik betwijfel of je deze zult krijgen.

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je een PPL(A) met een SEP(A) rating conform JAR-FCL hebt gehad, laatste proficiencycheck begin 2017 is gedaan om je SEP(A) te verlengen (revalidation). Je JAR-FCL bevoegdverklaring is niet omgezet naar EASA PART-FCL en JAR-FCL is niet meer geldig. Nu is er sprake van een renewal en geen revalidation, je zult je moeten wenden tot een ATO en daar zullen ze moeten vaststellen aan welke aanvullende eisen je moet voldoen. Waaarschijnlijk zijn dit drie trainingsessies omdat je tussen de 1 en 3 jaar verlooptijd zit. Nadat je deze gedaan hebt kun je een proeve van bekwaamheid doen en heb je een EASA bevoegdheid (levenslang geldig) en een "verse" SEP(A)rating welke dan 2 jaar geldig is.
D´n daldeër is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels