.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 30-07-2018, 20:41   #1
Tvdh
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2018
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Modulair opleiden naast huidige baan/studie

Beste allen,

Ik ben me enige tijd aan het inlezen op het forum en heb hieruit al zeer veel informatie kunnen winnen. Waarom dan toch een nieuw topic over modulaIR opleiden? Omdat iedere situatie denk ik anders is en ik zeer veel waarde hecht aan jullie persoonlijke mening over mijn specifieke situatie!

Hoe is deze situatie?

Hier spreekt een 25 jarige student/ondernemer die vanaf jongs af aan, zoals velen, kriebels heeft gehad voor de luchtvaart en nu begint te twijfelen. Ik volg momenteel een HBO opleiding waarvoor ik dit jaar ga afstuderen. Dit betreft een economische opleiding. Onlangs ben ik in het bedrijf, samen met mijn broer, van onze ouders gestapt. Iets wat ik kan beschouwen als mijn 'full time' baan. Mijn studie doe ik langs deze baan en dit valt prima te combineren voor mij.

Na mijn HAVO had ik graag willen starten met de piloten opleiding, waar dit al jaren een droom was (en is). Helaas was de situatie in de sector toen niet echt te typeren als 'geweldig' en heb ik gekozen om een jaar in Amerika de High School te gaan volgen. Sinds mijn terugkomst ben ik overgestapt naar het HBO.

Inmiddels werk ik, zogezegd, full time binnen het bedrijf waar wij het stokje van onze ouders hebben overgenomen. Echter is de 'droom' toch altijd blijven kriebelen. Ik heb hierover lang nagedacht en denk dat ik toch nog op mijn 25e de stoute schoenen aan wil trekken.

Dit met als uiteindelijke insteek om een baan binnen de luchtvaart te kunnen combineren met mijn huidige werk. Ik zal dus niet op zoek zijn naar een full time baan als piloot. Maar een a twee dagen per week zou haalbaar moeten zijn. Wellicht dat in de toekomst dit kan veranderen en ik de ambitie krijg om full time te gaan vliegen, wie zal het zeggen?

Ik ben bang dat wanneer ik het niet doe, ik daar veel spijt van zal krijgen. Dit omdat mijn passie voor de luchtvaart al is begonnen op zeer jonge leeftijd en nooit is overgegaan. Ik heb ook eens eerder meegedaan aan de selecties van de KLU maar ben hier helaas in de laatste ronde van de VFR simulatie afgevallen. Ook de opmerking: 'We kunnen zien dat je een vlieghandje hebt maar het is nét niet genoeg'. Heeft de 'droom' niet kunnen doen laten rusten.

Vergeef me als ik dingen over het hoofd zie of termen niet juist toepas, ik ben nog steeds 'zoekende' naar het definitieve pad wat ik zou moeten bewandelen om binnen de commerciële luchtvaart iets te kunnen gaan betekenen.

Als ik het bij het juiste eind heb moet ik hiervoor de volgende stappen ondernemen:

1. Behalen ATPL (en PPL) bestaande uit 14 theorie vakken, 200 vlieguren en een medische keuring.

Hierbij zal ik eerst een medische keuring ondergaan om wellicht een hoop energie tijd en moeite te kunnen besparen

2. IR opleiding volgen
3. CPL opleiding volgen
4. Multi Engine Piston opleiding volgen
5. MCC opleiding volgen
6. Solliciteren en/of aansluitend je type Rating behalen

Om bij het begin te beginnen zit ik met een aantal vragen. Uiteraard ga ik voor kwaliteit maar wil ik deze afwegen tegen de zo goedkoop mogelijke kosten voor het behalen van dit traject.

Mijn vraag betreffende stap één in het traject heeft betrekking op het behalen van het ATPL. De 14 kennisvakken kan ik deze d.m.v. zelfstudie zelf afronden? Ik ben ervan op de hoogte dat je dit binnen een bepaalde termijn moet behalen. Is het mogelijk de 'literatuur' uit te pluizen wat je hiervoor moet leren om dan vervolgens zelf voor de examens in te schrijven? De kosten per examen liggen op €150,95 euro. Ik kom dan op een bedrag uit van circa € 2150,00 voor examen gelden + de kosten voor de aanschaf van de literatuur. Klopt dit tot dusverre? Sla ik hier de plank al volledig mis?

Dan betreffende de 200 vlieguren. Ik heb wat tarieven voorbij zien komen en die liegen er niet om. Hoe moet je deze 'Log uren' op de juiste manier opbouwen? Moet je hiervoor een toestel huren met een bevoegd Instructeur? Wat zijn de eisen hieraan. Zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld met een andere student die de opleiding modulair volgt deze uren te 'delen'. Dus samen deze uren op te bouwen incl. instructeur waardoor je de kosten kan delen? Zijn er betere oplossingen om ze bijvoorbeeld in het buitenland te halen of wellicht d.m.v. een participatie in een toestel binnen Nederland?

Zijn er mensen die dit gehele traject modulair hebben afgelegd en mij wegwijs kunnen maken in de plekken, mensen en kosten die zij hebben moeten maken om dit traject af te kunnen ronden?

Ik denk dat dit voor nu een vrij uitgebreide introductie is waarmee ik de eerste stappen van mijn stappenplan heb kunnen verwoorden plus de vragen die daarbij momenteel nog spelen.

Ik ben me bewust van de situatie, what if, je uiteindelijk geen baan kan vinden etc.. Dan heb ik in ieder geval mijn droom kunnen verwezenlijken, plekken kunnen bezoeken, en een papiertje in de zak om altijd zelf nog als hobbyist wat te kunnen doen.

Ik lees graag met alle plezier jullie feedback en meningen tegemoet!
Tvdh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-07-2018, 14:05   #2
Archer4
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ppl
Typeratings: SEP
Uren: 200
Interessant verhaal. En gezien ik zelf ermee bezig ben kan ik wel wat ervaring delen.

Ik heb overigens wel wat twijfel over het parttime gedeelte. Ik denk dat zowel het runnen van een eigen bedrijf als commerciele luchtvaart zeker in het begin moeilijk parttime gaan. En doe je de investering (tijd en geld) voor twee dagen in de week?

Mijn ervaring tot nu toe.

Theorie
- Bij een modulaire opleiding gaat de theorie bijna helemaal met zelfstudie. Helaas heb je wel een opleidingsinstelling nodig die jouw opleiding administreerd en aftekend. Alleen de examens zijn niet voldoende. Afhankelijk hoe de opleiding het georganiseerd heeft zit er ook een bepaalde hoeveelheid klassikaal les aan vast. De contacturen plus de verplichte administratie kost ongeveer 3000 euro.
- Voor de examens is buiten nederland een optie. Dat is goedkoper maar je hebt minder flexibiliteit welke en hoeveel examens per keer je kan doen.
- Aanbieders orbit groundschool en dutch aviation college. De rest is voor zover ik weet alleen integrated.

Praktijk
- Vliegen is inderdaad duur. Hoge brandstofprijs, veel onderhoud en een hoge stapel aan papieren administratie zorgen voor hoge kosten. Die betaal jij uiteraard. En vergeet niet dat je met Instructeur prive les krijgt.
- Een aantal van de uren zal je met instructeur vliegen of op de simulator doorbrengen. Er zitten ook een flink aantal uren bij die je solo vliegt. Onder begeleiding van instructeur zonder dat hij/zij in het toestel zit. En na het behalen van het PPL kan je hour building doen volledig zonder instructeur.
- Je kan wel samen met iemand anders vliegen, maar tenzij je multi Crew vliegt kan er maar één Piloot de uren schrijven. En multi crew komt eigenlijk pas na de eerste 200 uur.
- Vliegen in het buitenland is inderdaad meestal goedkoper. Dat moet natuurlijk wel te combineren zijn met werk en prive.
- Een participatie kan een oplossing zijn. Of het bruikbaar is hangt af van het vliegtuig. Simple, complex (variabele prop, retractable gear), IFR certified, multi engine en simulator zijn varianten die je tegen komt in de opleiding. Welke een participatie afdekt is de vraag.
- Je bent in de lijst de night Rating vergeten. En ik denk dat bij de meeste maatschappijen ook de unusual attitude training vereist wordt.

Kosten
- De berekening die ik een half jaar geleden gemaakt heb kwam uit op een totaal van 48000. Volledig in Nederland. Daar zat de theorie en praktijk in inclusief examens. Ook een post opgenomen voor landingsgelden etc. Dat wordt wel eens "vergeten".
- Dit is zonder de MCC en de TR.
- Doordat ik al een PPL heb met 200+ uur kan ik de kosten voor PPL en hour building schrappen. Blijft over iets onder de 30000.

Tot slot
Wat ik je in overweging wil meegeven, ook gezien je begint met "parttime". Het is een optie om eerst je PPL te halen. Je bent toch al van plan om een modulaire opleiding te doen. Het is een goede manier om te kijken of de combinatie werk en studie goed lukt. En of het vliegen als hobby je wensen/behoeftes afdekt.

Maw mijn aanbeveling zou zijn om goed na te denken wat je motiveert. Wil je vliegen? Of wil je Verkeersvlieger worden? Dat zijn twee volledig verschillende uitgangspunten.
Archer4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-07-2018, 14:31   #3
Tvdh
heeft nog geen status

Beste,

Hartelijk dank voor je reactie! Ik was inderdaad al bang dat de theorie plaats moest vinden via een van de onderstaande organisaties. Dat ´volledige´ zelfstudie niet mogelijk was. Ik wist dit echter niet zeker omdat ik dacht dat ik via een formulier, gegeven door het CCV, je geen ´intekening´ van een erkende organisatie nodig had. Hiervoor dank voor de opheldering.

Wat betreft het praktijk gedeelte tast ik nog een beetje in het duister hoe ik hier het beste invulling aan zou kunnen geven. Ik lees in andere topics over mensen die bijvoorbeeld voor 14 weken naar Amerika afreizen om gelijk alle uren te maken. Dit zou in mijn privé situatie mogelijk zijn (een geluk dat ik heb doordat ik niet alleen de 'toko' draaiende hoef/moet houden). Graag zou ik, mocht je hiertoe bereidt zijn, in contact met je komen over hoe je het een en ander uit hebt gestippeld en tot de gegeven kosten onder andere komt. Ik weet niet zeker hoe dat hier werkt, maar volgens mij is het mogelijk via 'prive' mensen e.e.a. toe te zenden. Anders zal ik mijn e-mail adres hier kenbaar maken (mocht dit niet in strijd met de regels zijn).

Wat betreft de overweging kan ik het volgende kwijt. Soms kom je voor keuzes te staan waardoor je op een bepaald moment een bepaalde weg moet/wil inslaan. Zo ook hier. En momenteel ook met erg veel plezier! Dat neemt echter niet weg dat mijn passie, iets wat ik het liefst zou doen, daarmee uit is gekomen. Die droom ligt nog altijd binnen de luchtvaart. Hoe ik hier in de toekomst invulling aan ga geven? Joost mag het weten. Echter ben ik nog erg jong en heb ik tig jaren voor me waarin ik nog van alles mag doen op de arbeidsmarkt, zo ook het vliegen. Wie weet dat ik over een aantal jaren me hier volledig op wil focussen.. Vragen die ik nu nog niet kan beantwoorden maar waar ik voor mezelf wel een klein vermoeden al voor heb. Een vermoeden dat in ieder geval dusdanig door mijn hoofd spookt om hiermee aan de slag te gaan!

Alvast hartelijk dank voor je reactie en ook richting andere, ik sta altijd open voor meer informatie/feedback!

Bvd
Oud 31-07-2018, 15:32   #4
cumulonimbus123
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
De PPL theorie examens kan je vliegschool gewoon zelf aanvragen hoor en vaak doen ze helemaal niet moeilijk hierover. Het hoeft dus niet per se via een theorie instelling. Gewoon zelf PPL leren en het examen laten aanvragen. Wat betreft PPL theorie; je kan het het liefst in het Engels doen ter voorbereiding op ATPL en omdat je 100 euro per module in Nederland moet betalen voor de Nederlandstalige examens waarin veelvuldig gebruik gemaakt wordt van zeer aparte termen... Overigens kan je de PPL examens in Brussel zeer voordelig doen. Je doet daar wel alle 9 PPL modules in 1 keer voor ongeveer 100 euro in totaal en de herexamens voor 45 euro per keer. Gemiddeld doen mensen 2 a 3 pogingen om te slagen.

Overigens ben ik ook modulair bezig en ben ik ook ondernemer. Zelfstandig studeren lukt prima, alleen tijdens de examenfases ben je er natuurlijk wat vaker mee bezig en gaat de rest een beetje achterlopen. ATPL voor modulaire studenten komt pas na je PPL trouwens. Ik zou zeggen; snel beginnen met je PPL en vanuit daar verder kijken. Ik zelf ben nu bezig met m’n PPL en het gaat erg goed, ook al klaar met theorie. Heel handig om je PPL theorie in een vroeg stadium te hebben afgerond zodat je je kan richten op het vliegen zelf. Je kan zelf alvast studeren voor ATPL als je je PPL theorie hebt gehaald en wanneer je je PPL binnen hebt examens doen voor ATPL om tijd te winnen.
cumulonimbus123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 01-08-2018, 13:09   #5
Archer4
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door cumulonimbus123 Bekijk Bericht
De PPL theorie examens kan je vliegschool gewoon zelf aanvragen hoor en vaak doen ze helemaal niet moeilijk hierover. Het hoeft dus niet per se via een theorie instelling.
Voor PPL klopt dat. Er is geen aparte erkenning voor het theorie gedeelte. Voor ATPL/CPL is dat anders. Om theorie te kunnen geven moet de school een aparte erkenning krijgen van de overheid (IL&T). zie https://www.ilent.nl/documenten/publ...anisations-ato

Voor PPL zijn de eisen wat betreft contacturen soepeler gemaakt. Daardoor is distance learning mogelijk geworden.

In alle gevallen zal de school per student administratie bij moeten houden(de syllabus). Als ze een student direct de examens laten doen zonder zelf vinger aan de pols te houden dan zou ik twijfelen aan de kwaliteit van de hele opleiding.
Ik denk wel dat voor PPL het wel meevalt omdat praktijk en theorie vaak tegelijk gedaan worden. De Instructeur kan dan ook de theorie voortgang in de gaten houden.
Oud 08-08-2018, 07:47   #6
Tvdh
heeft nog geen status

Beste allen,

Na wat zoekwerk te hebben verricht, en met jullie input, zit ik met de volgende vragen.

Voor mij begint het te bewandelen pad steeds meer inhoud te krijgen. Allereerst zal ik, bij het inslaan van deze weg, de vlieg medische keuring ondergaan. Vervolgens zal ik mijn PPL theorie/praktijk moeten halen. Deze theorie wordt aangeboden op een, voor mij kort bereikbare, groundschool in Arnhem (Orbit). Echter bieden zij ook ATPL theorie opleidingen aan. Klopt het dat ik eerst mijn PPL opleiding moet hebben voldaan alvorens ik deze theorie kan starten? Of is het mogelijk en doe ik er wijs aan door direct de ATPL theorie te studeren (alle 14 vakken) en dan gelijktijdig de uren op te doen voor het PPL?

Daarnaast heb ik de vraag wat de ervaringen hier zijn om zo goedkoop mogelijk de vlieguren bij elkaar te sprokkelen. Ik ben hier nog zoekende in en alle informatie is welkom!
Oud 09-08-2018, 15:00   #7
Archer4
heeft nog geen status

Ik had al een vermoeden dat je deze vraag ging stellen. Ik heb bij mijn vorige antwoord er met opzet niet over gehad. Omdat ik niet zeker weet of je PPL theorie kan overslaan en direct ATPL kan doen.

Of het verstandig is? Ik denk het niet. Belangrijkste twee redenen:
- Ik heb gemerkt dat de school zonder PPL er niet eens aan begint. Hun ervaring is dat veel mensen afhaken omdat het zwaar is om naast een volle baan te doen. (hetzelfde met atpl theorie doen voor start praktijk). Ik vond het confrontered om dat te horen, maar wel een goed advies om niet te veel tegelijk te willen doen.
- Je komt in de problemen met planning. ATPL theorie naast een volle baan is erg moeilijk om binnen een jaar af te maken. PPL praktijk is redelijk te doen binnen een jaar. Maar geen theorie certificaat is geen praktijk examen doen.

Zo te zien ben je op het punt om naar één of meerdere vliegscholen te gaan voor een intake. Die kunnen je verder helpen. Ik kan alleen mijn ervaring delen.
Zoek bijvoorbeeld op de site van IL&T (ilent.nl) naar een overzicht van de RTO (voor ppl) en/of ATO (voor atpl etc). Dan heb je alle scholen in Nederland.
Oud 09-08-2018, 15:31   #8
Tvdh
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Archer4 Bekijk Bericht
Ik had al een vermoeden dat je deze vraag ging stellen. Ik heb bij mijn vorige antwoord er met opzet niet over gehad. Omdat ik niet zeker weet of je PPL theorie kan overslaan en direct ATPL kan doen.

Of het verstandig is? Ik denk het niet. Belangrijkste twee redenen:
- Ik heb gemerkt dat de school zonder PPL er niet eens aan begint. Hun ervaring is dat veel mensen afhaken omdat het zwaar is om naast een volle baan te doen. (hetzelfde met atpl theorie doen voor start praktijk). Ik vond het confrontered om dat te horen, maar wel een goed advies om niet te veel tegelijk te willen doen.
- Je komt in de problemen met planning. ATPL theorie naast een volle baan is erg moeilijk om binnen een jaar af te maken. PPL praktijk is redelijk te doen binnen een jaar. Maar geen theorie certificaat is geen praktijk examen doen.
Beste Archer,

Is het zo, als je de theorie voor je PPL haalt je deze vakken bij het ATPL niet meer hoeft te doen omdat je hier al in geslaagd bent? Of komen deze dan opnieuw aan bod in een andere vorm?
Oud 09-08-2018, 16:26   #9
Archer4
heeft nog geen status

Helaas....

PPL heeft voor een groot gedeelte dezelfde vakken als ATPL. Alleen is het veel meer en gedetailleerder. je krijgt geen vrijstellingen bij ATPL theorie voor vakken die je onder PPL gehaald hebt.
Oud 09-08-2018, 16:39   #10
Tvdh
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Archer4 Bekijk Bericht
Helaas....

PPL heeft voor een groot gedeelte dezelfde vakken als ATPL. Alleen is het veel meer en gedetailleerder. je krijgt geen vrijstellingen bij ATPL theorie voor vakken die je onder PPL gehaald hebt.
Vandaar dat ik mijn vraag eens neer ga leggen bij een Orbit of de mogelijkheid er is toch de ATPL theorie gelijk te doen. Dit scheelt wellicht in dubbele kosten maar ook in 'dubbele studietijd', alhoewel je er natuurlijk nooit stommer van wordt
Antwoord

Tags
baan, modulair, opleiden

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels