.:.
Oud 21-08-2018, 16:36   #1
Rick1999
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Kans op aannamen KLS echt zo klein??

Beste mensen,

Ik ben vorig jaar (2017) gaan kijken bij de open dag van de KLS. Daar is mij verteld dat de selectieprocedure streng is maar dat veel mensen die eraan beginnen er wel doorheen komen. Er is mij verteld door studenten en docenten dat de kans om aangenomen te worden best wel oké is (niet te groot maar zeker niet te klein). Dan lees ik op het internet, en op dit forum, vaker dat de kans best wel klein is, omdat er een ontzettend groot publiek is die aan de KLS wilt beginnen terwijl er maar enkele tientallen plaatsen vrij zijn (per jaar). Nu begrijp ik dat een school tijdens een open dag meestal niet compleet realistisch is maar ik ben toch benieuwd of er hier mensen zijn met ervaring uit een recentere periode. Is de kans bijvoorbeeld echt maar <10% dat je aangenomen wordt?? Ik hoor graag jullie mening hierover. Bedankt voor het lezen.
Rick1999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-08-2018, 17:31   #2
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Vroeger waren de kansen nog kleiner omdat ze alleen aannamen voor een gegarandeerde plaats.
1700-2000 aanmeldingen voor 30 plaatsen.
Hou in de gaten dat het de KLS niet om gaat om voor jou een vliegopleiding te verzorgen. Het gaat de KLS erom om aan de vraag van de KLM te voldoen.
Ok het even cru te zeggen, ze zitten op niemand te wachten.
Als je hun assesment niet haalt wil dat ook niet zeggen dat jij persoonlijk niet geschikt bent om Piloot te worden. Betekent zoveel dat er betere waren die dag.
Onderschat dit niet met maar een paar weekenden voorbereiding.
Misschien moet je hier wel een jaar aan werken en wordt je niet aangenomen dan verder studeren.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-08-2018, 18:09   #3
Rick1999
heeft nog geen status

Europe-American, hartelijk bedankt voor uw antwoord. Eigenlijk vertelt u mij dat de voorbereiding van groots belang is (obviously) maar mocht ik het niet halen dat ik niet zomaar moet opgeven. Ik gok dat je genoeg feedback krijgt na het maken van de verschillende tests, waardoor je, je weer beter kunt voorbereiden om te solliciteren bij een andere luchtvaartschool of als het moet, jaren later na een andere opleiding.
Oud 21-08-2018, 22:48   #4
Dynasty
-

Dynasty's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
Rick, je bent nog jong... paar jaar levenservaring kan nooit kwaad. Mocht net niet lukken, lekker gaan studeren en het 3/4 jaar later nog eens proberen (spreek uit ervaring). Succes!
Dynasty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2018, 11:18   #5
dash8pilot
Staat u/s

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: ATPL ME/IR
Typeratings: Dash 8-300/400, Embraer 195
Uren: 5000+
Het woord kans vind ik in deze context onjuist, dat zou impliceren dat het een soort van loterij is. Als je de juiste eigenschappen bezit kom je eerder door de selectie. Maar <10% klopt idd wel, toen ik selectie deed heb ik de getallen doorgerekend en kwam ik op ongeveer 5% uit. Maar laat je door deze getallen niet tegenhouden! Gemotiveerd zijn en goede voorbereiding maakt een groot verschil.
dash8pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2018, 19:47   #6
Lowpass
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2014
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: B777/B787 - B737 (exp.)
Uren: 1750 +
Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
Als je hun assesment niet haalt wil dat ook niet zeggen dat jij persoonlijk niet geschikt bent om piloot te worden. Betekent zoveel dat er betere waren die dag.
Dit gedeelte van je post ben ik het niet mee eens. De laatste (heel erg veel) jaren is het aantal geselecteerden niet afhankelijk geweest van de prestaties van anderen. Jij wordt vergeleken met de algemene standaard. Er zijn tijden dat het aannamepercentage erg hoog ligt, maar er zijn ook tijden geweest dat iedereen naar huis toe werd gestuurd omdat er niemand geschikt tussen zat. Jouw kansen zijn onafhankelijk van de prestaties van de andere kandidaten. Voor KLM geldt hetzelfde.

——

Verder denk ik dat het percentage van net onder de tien procent wel redelijk accuraat is. Al moet ik wel zeggen dat je niet elke kandidaat even ‘serieus’ dient te nemen. Toen ik selectie deed zaten er ook kandidaten tussen die het maar “gewoon probeerden”, totaal onvoorbereid waren, gestuurd waren door pappie en mammie etc. Die waren uiteraard kansloos, maar maken wel deel uit van de statistiek.
Lowpass is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2018, 04:41   #7
Europe-American

Europe-American's Avatar

Drie keer links of 1 keer rechts LowPass.
Hoe je het ook wendt of keert de KLS heeft een luxe positie en kan het zich veroorloven om te cherry picken.
Je zal je hier goed en lang op voor moeten bereiden, ook met een back up plan.
Je hebt natuurlijk de beste hoop maar je noet mentaal al op een afwijzing voorbereid zijn.
Het is natuurlijk sneu en zonde en onnodig om je carrière plannen op te geven omdat je niet bij de KLS bent aangenomen.
Genoeg andere opties, alleen leiden die niet naar een carrière bij de KLM.
Je meit je afvragen of je Piloot bij de KLM wil worden of piloot wil worden, graag bij de KLM.
Daar zit een heel groot verschil tussen.
Oud 23-08-2018, 17:11   #8
RVR
Ja

Airworker sinds: Jun 2018
De aanname kans voor serieuze kandidaten ligt rond de 30-40 procent schat ik in.
Zeker de helft van de kandidaten weet niet waar hij/zij aan begint en is bij voorbaat al kansloos.
Dan heb je nog de mensen die potentieel geschikt zijn maar veel te jong. Van deze mensen heb ik er ook veel gezien. Zorg dat je een achtergrond hebt in luchtvaart en ga een paar keer cessna vliegen.
Er is zeker een geluksfactor, maar voorbereiding brengt je ook ver!
RVR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-08-2018, 07:39   #9
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Brevet: ATPL
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Ik ken heel wat mensen die het heel graag wilden en een achtergrond in de luchtvaart hebben. Daarvan heeft het ook maar 10% gehaald.

Het gaat er namelijk helmaal niet om of je beter bent dan de anderen, of dat je iets bijzonder goed kan. Je wordt gewoon op een stuk of tien, misschien wel meer, noodzakelijke "talenten" beoordeeld. Daar moet je niet in uitblinken, maar je moet wel goed scoren.

Dus als jij 100% haalt op simulator vliegen, 100% op al je coordinatie-testjes etc, en dan maar 60% op geheugentests, dan lig je er gewoon uit. Iemand die overal een niet zo spectaculaire 75% scoort is wel verder. Een "Chuck Yeager met een zwak puntje" die haalt het niet, een "overal net goed genoeg" wel.

Het is gewoon statistisch gezien niet eenvoudig om met zo veel criteria nergens een minpuntje te scoren. Een hoge motivatie helpt alleen als dat zorgt voor een degelijke voorbereiding. Achtergrond in de luchtvaart helpt hoogstens een beetje om een beeld te vormen welke talenten gezocht worden, maar verder maakt het niet zo veel uit voor de selectie.

Zweefvliegen is echt heel waardevol en maakt een instinctieve vlieger van je. Bij de selectie helpt dat echter niet zo veel. Het helpt wel een beetje in de opleiding, maar in een verkeersvliegtuig treden er (gelukkig) zelden situaties op waar je er voordeel uit trekt.
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-08-2018, 09:21   #10
Europe-American

Europe-American's Avatar

Ik zou toch voorzichtig zijn met zo snel na school en zo jong direct de KLS te proberen zonder werk ervaring en met beperkte levenservaring.
Ik was zelf vrij onvolwassen met 18-20 jaar.
Nu begrijp ik wel dat de markt goed is maar daar heb je weinig aan als je niet op een opleiding wordt aangenomen.
Oud 25-08-2018, 11:46   #11
Rick1999
heeft nog geen status

Eigenlijk, conclusie:
het is zeker niet gemakkelijk om de selectie procedure te doorstaan, je moet het dus erg serieus aanpakken met o.a een goede voorbereiding. Zelfs met een goede voorbereiding is de kans op succes nog steeds niet hoog maar wel aanzienlijk groter. Ik ben vrij jong dus kom er misschien niet eens door, door te weinig levenservaring maar niet geschoten is altijd mis, en na het behalen van een hbo-diploma is er altijd nog de mogelijkheid om het opnieuw te proberen. Dat is ongeveer de conclusie die ik kan trekken uit alle reacties.
Oud 25-08-2018, 12:22   #12
Europe-American

Europe-American's Avatar

Misschien een beetje lastig uit te leggen in tekst.
School leren wat je tot nu toe hebt gedaan is een andere vorm van leren dan leren vliegen. Daar komt bij dat je in vrij rap tempo door je 14 ATPL examens gaat.
Die liggen op een redelijk hoog niveau en de hoeveelheid stof is op zijn zachts gezegd indrukwekkend.
Een jaartje HBO of Universiteit zal je zeker helpen met structuur en discipline in je leren ipv dat je dat ook nog op een opleiding moet leren.
Natuurlijk komt er nu weer iemand onzin roepen omdat hij zelf met 18 is aangenomen of hij kent iemand.
Er zal altijd iemand zijn die dat kan.
Ik heb ooit een keer de jongste F-16 vlieger in NL ontmoet.
Vloog met 19 bij een actief squadron op Volkel.
Alles kan, alleen kunnen heel weinig mensen dat.
Meet je eigen succes of de verwachting daarvan niet aan anderen.
Mijn advies is precies waard wat je ervoor betaalt hebt maar ik zou je aanraden om een jaar te gaan studeren voordat je de selectie aangaat.
Gebruik deze tijd ook om je voor te bereiden op alle typen testen doe ze bij de KLS doen. Kan je zelf doen of met hulp van een voorbereidings bureau.
Wordt je aangenomen dan kan je de beslissing nemen om met je studie te stoppen.
Wordt je niet aangenomen dan ga je door met je studie en probeer je het opnieuw wanneer je weer mag.
Ga in dit jaar ook zweefvliegen. Gewoon omdat het ontzettend leuk is.
En de basis kennis is altijd goed.

Laatst aangepast door Europe-American : 25-08-2018 om 12:35
Oud 27-08-2018, 18:48   #13
737Lolbroek
heeft nog geen status

Uren: geen
Piloten Selectie Training

Ik lees veel tips hier! Bedankt daarvoor!
Ik wil mij zo goed mogelijk voorbereiden op de KLS Selectie en heb een beetje lopen google-en. Toen kwam ik op www.pilotenselectietraining.com . Ik las veel handige tips maar weet niet of of een van jullie ervaring heeft met deze site? Zijn er nog meer tools die mijn kansen kunnen vergroten?
737Lolbroek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-08-2018, 19:25   #14
RVR
Ja

Airworker sinds: Jun 2018
Citaat:
Origineel gepost door 737Lolbroek Bekijk Bericht
Ik lees veel tips hier! Bedankt daarvoor!
Ik wil mij zo goed mogelijk voorbereiden op de KLS Selectie en heb een beetje lopen google-en. Toen kwam ik op www.pilotenselectietraining.com . Ik las veel handige tips maar weet niet of of een van jullie ervaring heeft met deze site? Zijn er nog meer tools die mijn kansen kunnen vergroten?
������
Ga even ergens anders reclame maken voor je bedrijf!
RVR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-08-2018, 22:25   #15
gerpols
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2008
Brevet: FAA ATPL,CFII,MEI. EASA CPL, MEIR, SEIR,FI, CRI,IRI.
Typeratings: CE500/550, DHC-6, CE 208
Uren: A few
Hij heet niet voor niets lolbroek......
gerpols is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels