.:.
Oud 02-08-2018, 21:26   #1
Luftie Wannabe
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2014
Brevet: geen
Typeratings: geen
Piloot worden, na 10 jaar toch noch?

Beste Airworkers,

Nu de markt voor piloten weer aan het aantrekken is en er weer schappelijke ab-initio contracten aangeboden lijken te worden, wil ik jullie om advies vragen.

Mijn verhaal in een notendop: ik was 18, wilde Piloot worden, maar het was economische crisis (2009) en piloot worden destijds economische zelfmoord. Je beging een groot financieel risico zonder enkele baangarantie. Daarom ben ik destijds als tijdverdrijf geneeskunde gaan studeren. In 2014 ben ik Duits gaan leren omdat de kaarten er bij Lufthansa voor ab-initio's goed voor leken te liggen. Vlak voordat ik daar wilde solliciteren stopte ze natuurlijk de aanname van nieuwe ab-initio's. Heb toen m'n opleiding afgerond en ben inmiddels in opleiding tot anesthesioloog in Berlijn (daar ik toch Duits had geleerd dacht ik: laat ik het dan ook maar gebruiken).

Nu las ik recent dat de markt weer aan het aantrekken was en ben eens gaan researchen. Ik zie bijvoorbeeld bij Austrian Airlines dat ze, sinds juli dit jaar de opleiding financiëren waarbij een eigenaandeel van 'slechts' €40.000 overblijft, dat in een 10 jaar dienstverband bij hun moet worden terugbetaald (waaruit ik aanneem dat je daar baangarantie heb, maar dat wordt me uit hun informatie niet geheel duidelijk). Bij Swiss betaal je 'slechts' 18.500 Franken zelf, echter zie ik niet in hoe je een periode van 2 jaar zonder inkomen in Zürich (de duurste stad ter wereld) kan overbruggen. Hier wordt ook niet concreet gesproken over baangarantie. Dan lijkt me een jaartje in Bremen bij Austrian toch de meer plausibele optie.

Ik droom er na 10 jaar nog altijd van om piloot te worden en het lijkt nu (eindelijk) een goed moment te zijn om in te stappen. Wat is jullie gedachte daarover? En wat vinden jullie van de contracten die Austrian en Swiss aanbieden voor ab-initio's? Of hebben jullie misschien andere suggesties.

Groetjes,

Luftie
Luftie Wannabe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-08-2018, 19:49   #2
Dogleg
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2004
Brevet: EASA ATPL, FAA CPL(A+H) IR SE ME land+sea+glider, CFI+I(H)
Typeratings: B737/777/787
Uren: 7000+
Ik zou in jouw geval eerst direct bij Lufthansa proberen. Dan zit je beter dan bij Austrian of Swiss.

http://www.lufthansa-pilot.de/pilot-werden
Dogleg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-08-2018, 22:45   #3
Basic T
heeft nog geen status

Basic T's Avatar

Airworker sinds: Sep 2000
Brevet: ATPL/TRI/TRE
Typeratings: B787/B777/A320/B737
Uren: 12000+
Of als je Duits inmiddels wat minder is geworden..... https://careers.ba.com/future-pilots

Momenteel gesloten maar huidige verwachting is dat hij in het najaar weer open gaat en dan een volledig sponsored cadet scheme dus zonder eigen aandeel.
Basic T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-08-2018, 22:59   #4
Luftie Wannabe
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Dogleg Bekijk Bericht
Ik zou in jouw geval eerst direct bij Lufthansa proberen. Dan zit je beter dan bij Austrian of Swiss.

http://www.lufthansa-pilot.de/pilot-werden
En waarom daar solliciteren? Als je voor de MPL-route van de EFA solliciteert (=€80.000 met een sign-on bonus van €20.000 geloof ik) staat er dat je bij Lufthansa of een Lufthansa Group Airline terecht komt, dus je komt niet gegarandeerd bij Lufthansa zelf terecht, plus je betaalt €60.000 euro, dus 1,5 keer zo veel. Als je direct via Austrian Airlines solliciteert laten ze een programma zien van €40.000 euro inclusief Typerating (kan er niet helemaal uit opmaken of het ATPL of MPL is, maar ik geloof ATPL + Typerating).
Oud 03-08-2018, 23:07   #5
Luftie Wannabe
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Basic T Bekijk Bericht
Of als je Duits inmiddels wat minder is geworden..... https://careers.ba.com/future-pilots

Momenteel gesloten maar huidige verwachting is dat hij in het najaar weer open gaat en dan een volledig sponsored cadet scheme dus zonder eigen aandeel.
Dank voor de tip! Voor m'n werk spreek ik 90% van de dag Duits (al een geruime 2 jaar), dus dat is inmiddels zelfs beter geworden dan m'n Engels (alhoewel m'n Engels ook prima is). BA is ook een mooie airline. Waar ik vooral mee zit: 2 jaar opleiding, hoe ga je daarbij de levenskosten overbruggen? Bremen is niet een al te dure stad en de EFA biedt een hele degelijke opleiding. Als je de ab-initio opleiding bij BA doet vraag ik me gelijk af: waar ben je dan gevestigd? En is het daar een beetje betaalbaar?
Oud 04-08-2018, 09:19   #6
Dogleg
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2004
Brevet: EASA ATPL, FAA CPL(A+H) IR SE ME land+sea+glider, CFI+I(H)
Typeratings: B737/777/787
Uren: 7000+
Citaat:
Origineel gepost door Luftie Wannabe Bekijk Bericht
En waarom daar solliciteren? Als je voor de MPL-route van de EFA solliciteert (=€80.000 met een sign-on bonus van €20.000 geloof ik) staat er dat je bij Lufthansa of een Lufthansa Group Airline terecht komt, dus je komt niet gegarandeerd bij Lufthansa zelf terecht, plus je betaalt €60.000 euro, dus 1,5 keer zo veel. Als je direct via Austrian Airlines solliciteert laten ze een programma zien van €40.000 euro inclusief Typerating (kan er niet helemaal uit opmaken of het ATPL of MPL is, maar ik geloof ATPL + Typerating).
Je kunt je beter niet blind staren op dat prijsverschil van 20.000 euro. Klinkt misschien raar maar dat is peanuts als je carrière mogelijkheden en -pad gaat vergelijken.
Dogleg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-08-2018, 11:05   #7
D-AEBB
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2013
Brevet: fATPL
Typeratings: Junglebus, Canadair
Uren: 4000+
Hi Luftie,

Ook ik kan je adviseren te solliciteren bij de European Flight Academy. Zou je het MPL programma doen is een baan bij LH niet ver weg.

Mbt de opleidingskosten zou ik mij ook niet druk maken. Monetair gezien ben je bij Lufthansa/ Lufthansa Cityline beter bediend dan bij Austrian. Daarnaast is het arbeidsrecht in Oostenrijk minder beschermend dan in Duitsland.

Gezien je hebt gestudeerd zou je opleiding ook nog eens als 2e opleiding worden gezien fiscaal in Duitsland. Dit levert ook nog eens extra voordelen op.

Succes met de keuze
D-AEBB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-08-2018, 13:50   #8
Luftie Wannabe
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door D-AEBB Bekijk Bericht
Hi Luftie,

Ook ik kan je adviseren te solliciteren bij de European Flight Academy. Zou je het MPL programma doen is een baan bij LH niet ver weg.

Mbt de opleidingskosten zou ik mij ook niet druk maken. Monetair gezien ben je bij Lufthansa/ Lufthansa CityLine beter bediend dan bij Austrian. Daarnaast is het arbeidsrecht in Oostenrijk minder beschermend dan in Duitsland.

Gezien je hebt gestudeerd zou je opleiding ook nog eens als 2e opleiding worden gezien fiscaal in Duitsland. Dit levert ook nog eens extra voordelen op.

Succes met de keuze
Dank voor alle tips! Voor zover ik begrijp heeft Lufthansa (Cityline) betere arbeidsvoorwaarden + salaris dan Austrian en Swiss. Ik kon op een andere thread lezen dat de 'sign-on bonus' van de EFA €20.000 zou bedragen. Betekent dit dat de MPL dan nog €60.000 kost? En mocht je door de selectie komen en de opleiding afronden, dan heb je dus ook op de langere termijn baangarantie? (niet dat de LH je er na een paar jaar dienstverband uitgooit en je nog de helft van je lening moet afbetalen).

Dan nog een vraag die me te binnen schiet. Mijn standaard middelbare school wis- en natuurkunde is na bijna 10 jaar diep weggezakt. Hoe serieus zijn deze Tests? Kun je thuis wat voorbereidende oefeningen op een standaard test doen die ze je toesturen, of moet je die hard al je wis- en natuurkunde weer op gaan halen?
Oud 04-08-2018, 14:13   #9
First the Last
Mostly cruising at FL370

Airworker sinds: Mar 2009
Brevet: CPL IR/ME
Typeratings: B737NG
Uren: >1000
Citaat:
Origineel gepost door Luftie Wannabe Bekijk Bericht
Dan nog een vraag die me te binnen schiet. Mijn standaard middelbare school wis- en natuurkunde is na bijna 10 jaar diep weggezakt. Hoe serieus zijn deze tests? Kun je thuis wat voorbereidende oefeningen op een standaard test doen die ze je toesturen, of moet je die hard al je wis- en natuurkunde weer op gaan halen?
Tests zijn aardig zwaar. Heb de DLR twee jaar terug gedaan voor een andere major. Maar met de nodige voorbereidingen is het te doen.

Je kan veel info vinden op pilotenboard.de En ohja, vergeet niet SkyTest te gebruiken met de welbegeerde joystick! MIC is een onderdeel waar veel personen bang voor zijn. Soort hang/oog coordinatie.

Succes!
First the Last is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-08-2018, 08:36   #10
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Niet geschoten altijd mis.
Probeer in elk geval ieder Europese Ab initio Cadet program.
Je hebt in elk geval een stevige niet-luchtvaart back up.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-08-2018, 14:32   #11
Luftie Wannabe
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
Niet geschoten altijd mis.
Probeer in elk geval ieder Europese ab initio Cadet program.
Je hebt in elk geval een stevige niet-luchtvaart back up.
Ja ga ik zeker doen. Lufthansa staat bij mij nu op nummer 1. Het enige wat ik me nog afvraag. Als ik voor hun MPL-programma solliciteer (https://www.european-flight-academy....ng-und-kosten/), dan staat er: 'Berechtigung zum Einsatz bei Lufthansa ODER Lufthansa Group Airline'. Dan bestaat de kans dat ik via dat Programma alsnog bij Swiss of Austrian kom, i.p.v. Lufthansa. Als je direct bij Swiss of Austrian solliciteert betalen zij een groter deel van je opeldingskosten dan als je direct bij de EFA solliciteert (eigenaandeel respecitevelijk 18.500 Franken of €40.000 i.p.v. de €60.000 voor het MPL programma van de EFA). Waarom zou ik dan beter alsnog direct bij de EFA moeten solliciteren?
Oud 05-08-2018, 18:26   #12
Aerospool
heeft nog geen status

Brevet: Wordt gewerkt aan PPL
Uren: 15
Eigenlijk ben je er dus al uit.
Op naar Austria
Aerospool is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-08-2018, 19:26   #13
usaflyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2016
Brevet: PPL
Typeratings: SEP
Uren: 200+
Citaat:
Origineel gepost door Aerospool Bekijk Bericht
Eigenlijk ben je er dus al uit.
Op naar Austria
En oppassen voor de kangeroes!
usaflyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-08-2018, 08:29   #14
Aerospool
heeft nog geen status

Brevet: Wordt gewerkt aan PPL
Uren: 15
Citaat:
Origineel gepost door usaflyer Bekijk Bericht
En oppassen voor de kangeroes!
Ik zie het, er ontbreekt een N
Op naar Austrian Airlines
Aerospool is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-08-2018, 12:33   #15
D-AEBB
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2013
Brevet: fATPL
Typeratings: Junglebus, Canadair
Uren: 4000+
Ik zou eens contact opnemen met de EFA en je vragen daar parkeren. Neemt niet weg dat mijn voorkeur toch voor het MPL gedeelte zou zijn met de kans op een job bij DLH/CLH.

Er gaan simpelweg veel meer deuren open met het MPL verhaal. Er komt vergrijzing binnen de LH Group en na een lange opleidings stop ontbreken er gewoon binnen de groep veel vliegers.

Laat je adviseren door de EFA.

Succes,
D-AEBB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2018, 18:39   #16
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Brevet: ATPL
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Je bent niet de enige die die vraag stelt. Lufthansa wil gewoon studenten met zo weinig mogelijk verplichtingen werven. Ze hebben de eigen ab-initios de afgelopen jaren eerst laten stikken, en nu er te weinig piloten zijn krijgen ze de bal terug. Austrian heeft voor een derde LH-scholieren in dienst, die nu gezamelijk weg willen. Nu betalen ze deze mensen bij Austrian dus vrijwillig het LH salaris in de hoop dat ze er genoeg kunnen houden. En ze bieden een goed ab-initio deal.

LH heeft liever scholieren zonder recht op een bepaalde CAO, dat is minder lastig. Dat de mensen er niet echt voor warm lopen moeten ze nog ontdekken. Misschien wordt het weer beter als ze ontdekken dat ze zo niet genoeg mensen krijgen. Er gaan de komende jaren heel wat mensen met pensioen.
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels