.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 06-03-2018, 15:12   #4321
Paella
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2016
Brevet: Atpl
Typeratings: B737
Uren: Heel veel
Heel erg interessant. We gaan het zien. We weten allemaal hoe die spelletjes werken.
En over dat achtervoegsel. Boeing heeft altijd honderdtallen als achtervoegsel gehad.
Dat houden we er dus lekker in. Geen enkele reden dit ineens te wijzigen.
Paella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-03-2018, 17:50   #4322
Anoniempje
ik was het niet

Airworker sinds: Dec 2010
Brevet: CPL
Typeratings: -
Uren: 4000
"KLM heeft orders voor zeven A350-900's en ontvangt die toestellen naar verwachting vanaf 2020 in dienst te nemen."

Blijft moeilijk om normale zinnen op te typen.
Anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2018, 08:57   #4323
flyingviking
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2001
Brevet: CPL/IR
Typeratings: none
Uren: N/B
Ondanks mogelijke "wolkjes" een uitstekende prestatie van KLM:

https://www.telegraaf.nl/financieel/...king-en-sneeuw
flyingviking is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-03-2018, 16:11   #4324
Banaan
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2014
Brevet: wat diploma's
Typeratings: heb hier en daar wel wat certificaatjes
Uren: kan nog wat bij
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuw...arcelona-en-me

Dit is ook wel in zekere mate een uitdaging. MEX is voor KLM een belangrijke markt en wie weet hoeveel 5th freedom flights EK nog op de agenda heeft staan.
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2018, 09:37   #4325
NKAWTG
happy to be here

NKAWTG's Avatar

Airworker sinds: Dec 2004
Brevet: BML (Klu) / AML B1.1 (JAR/EASA)
Typeratings: F16/F27/F50/F70/F100, B757/B767, DC10/MD11
Uren: Lots
Citaat:
Origineel gepost door Paella Bekijk Bericht
Heel erg interessant. We gaan het zien. We weten allemaal hoe die spelletjes werken.
En over dat achtervoegsel. Boeing heeft altijd honderdtallen als achtervoegsel gehad.
Dat houden we er dus lekker in. Geen enkele reden dit ineens te wijzigen.
http://www.boeing.com/commercial/787-10
NKAWTG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2018, 10:12   #4326
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: B744
Uren: 17+
De franse bonden leggen AF nu niet 1, maar 2 dagen plat: 23 en 30 maart.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...dag-air-france

Niet goed, PR-wise.

Positief: de eerste A332 met vernieuwd interieur is klaar:

https://nieuws.klm.com/klm-introduce...irbus-330-200/

Voor pax in eco nu zeker het meest comfortabele toestel om mee te reizen bij de Koninklijke. Blijf het jammer vinden dat de Bus altijd een ondergeschoven kindje is gebleven bij KL, onterecht m.i.
76-er is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2018, 15:01   #4327
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: A330/A350
Uren: 16.000
De geruchten worden nu gelukkig steeds sterker dat de A350 toch naar KLM komt. Ben benieuwd hoe deze draai dan intern ingekleed gaat worden, want er zijn een aantal topmanagers de afgelopen jaren nogal hard bezig geweest om uiteindelijk op een all-Boeing vloot uit te komen.

En hoewel ik zelf enthousiast ben over de A350, is dit wellicht ook weer een voorbeeld van armpje drukken tussen Parijs en Amstelveen.

Als de A350 inderdaad komt, is de drempel voor de A320 misschien ook wat lager. Want er moet zo langzamerhand wel nagedacht worden over de opvolger van de B737. Ik heb het hier al eens eerder opgebracht geloof ik, maar als Schiphol op slot blijft zitten, dan zijn grotere kisten voor KLM nog de enige manier om te groeien.
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2018, 19:15   #4328
Shockwave
heeft een status

Airworker sinds: Sep 2012
Brevet: CPL
Typeratings: -
Uren: 1000
Is een logische opvolger van de 'verouderde' 737's niet nieuwere 737's? Anders moet je iedereen op een andere tr zetten etc.
Shockwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2018, 19:27   #4329
Paraglider
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2003
Typeratings: EMB145/ A319/A320/A321/A330/A340/A380
Uren: 10000 + en elke week meer...
Wat is er intern “tegen” Airbus?
Paraglider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-03-2018, 10:20   #4330
Paella
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Need for Speed Bekijk Bericht
De geruchten worden nu gelukkig steeds sterker dat de A350 toch naar KLM komt. Ben benieuwd hoe deze draai dan intern ingekleed gaat worden, want er zijn een aantal topmanagers de afgelopen jaren nogal hard bezig geweest om uiteindelijk op een all-Boeing vloot uit te komen.

En hoewel ik zelf enthousiast ben over de A350, is dit wellicht ook weer een voorbeeld van armpje drukken tussen Parijs en Amstelveen.

Als de A350 inderdaad komt, is de drempel voor de A320 misschien ook wat lager. Want er moet zo langzamerhand wel nagedacht worden over de opvolger van de B737. Ik heb het hier al eens eerder opgebracht geloof ik, maar als Schiphol op slot blijft zitten, dan zijn grotere kisten voor KLM nog de enige manier om te groeien.
Zoals ik al schreef, heb ik ruim voldoende indicatie dat die A359 niet komt.
Dat de Janaillac het tegendeel beweerde, geeft alleen maar aan wat er echt aan de hand is in de top van AFKL.
Oud 17-03-2018, 10:22   #4331
Paella
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Paraglider Bekijk Bericht
Wat is er intern ďtegenĒ Airbus?
Het is een kleine vloot en een buitenbeentje binnen de enorme en bij de meeste vliegers geliefde Boeingvloot. Of je het er nou mee eens bent of niet.
Oud 17-03-2018, 10:42   #4332
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Zoals ik al schreef, heb ik ruim voldoende indicatie dat die A359 niet komt.
En ik heb ruim voldoende indicatie dat hij WEL komt. We gaan het zien. Ik had verwacht dat de knoop al een maand geleden zou zijn doorgehakt.
Oud 17-03-2018, 12:25   #4333
Paella
heeft nog geen status

Dat is afgelopen najaar ook al gebeurd, en ik heb dat toen ook hier gemeld, zei het enigszins cryptisch. Dat was en is om een reden die ik niet hier op een publiek forum ga zetten. En die uitdaging ligt er nog steeds. Vandaar misschien dat vanuit een bepaalde hoek nog steeds klinkt, alsof de 359 toch zal komen.
Oud 18-03-2018, 11:48   #4334
76-er
heeft nog geen status

Citaat:
Het is een kleine vloot en een buitenbeentje binnen de enorme en bij de meeste vliegers geliefde Boeingvloot.
Klinkt meer als emotie dan als feitelijke argumenten. Wat je KL wel kwalijk kunt nemen is dat de Bus initiŽel is gepositioneerd als A310/B767 vervanger waarmee zeker de A332 tekort wordt gedaan. Daar had vanaf dag 1 een goede rustgelegenheid in moeten zitten om er ook longhaul mee te kunnen vliegen. Had de populariteit onder het vliegend korps zeker positief beÔnvloed. Want van driehoekjes Afrika/MO met ook nog eens weinig vrij worden de meeste vliegers vast niet al te vrolijk.

En wat de klant betreft, met het nieuwe interieur is de Bus (zeker in Eco) weer helemaal up to date. Stukken comfortabeler iig dan de haast claustrofobische 78/77. Dat de C 2-2-2 blijft is een beetje jammer maar zeker niet onoverkomelijk. Zeker wanneer je bedenkt dat EK maar blijft vasthouden aan 2-3-2 in de T7-vloot.
Zijn de nieuwe Business stoelen trouwens ook echt nieuw of gerecyled uit gepensioneerde 747s?
Oud 18-03-2018, 13:11   #4335
Zandbakpiloot
Wachtend op Startdatum KLM

Airworker sinds: Nov 2017
Typeratings: 777 A6
Uren: 4000+
Citaat:
Origineel gepost door 76-er Bekijk Bericht
Klinkt meer als emotie dan als feitelijke argumenten. Wat je KL wel kwalijk kunt nemen is dat de Bus initiŽel is gepositioneerd als A310/B767 vervanger waarmee zeker de A332 tekort wordt gedaan. Daar had vanaf dag 1 een goede rustgelegenheid in moeten zitten om er ook longhaul mee te kunnen vliegen. Had de populariteit onder het vliegend korps zeker positief beÔnvloed. Want van driehoekjes Afrika/MO met ook nog eens weinig vrij worden de meeste vliegers vast niet al te vrolijk.

En wat de klant betreft, met het nieuwe interieur is de Bus (zeker in Eco) weer helemaal up to date. Stukken comfortabeler iig dan de haast claustrofobische 78/77. Dat de C 2-2-2 blijft is een beetje jammer maar zeker niet onoverkomelijk. Zeker wanneer je bedenkt dat EK maar blijft vasthouden aan 2-3-2 in de T7-vloot.
Zijn de nieuwe Business stoelen trouwens ook echt nieuw of gerecyled uit gepensioneerde 747s?
EK gaat 2-2-2 in J Class. De 777L worden nu al omgebouwd
Zandbakpiloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2018, 13:44   #4336
76-er
heeft nog geen status

Da’s de LR, een kleine subvloot van 10 stuks. De -300ER is wel degelijk 2-3-2:

https://thepointsguy.com/2017/11/emi...-middle-seats/

En daar hebben ze er meer dan 100 van hŤ...
Oud 19-03-2018, 10:46   #4337
Zandbakpiloot
Wachtend op Startdatum KLM

Airworker sinds: Nov 2017
Typeratings: 777 A6
Uren: 4000+
Citaat:
Daís de LR, een kleine subvloot van 10 stuks. De -300ER is wel degelijk 2-3-2:

https://thepointsguy.com/2017/11/emi...-middle-seats/

En daar hebben ze er meer dan 100 van hŤ...
Ik zei gaat . De 77L wordt nu al.omhebouwd en alle replacements worden ( als t goed is ) 2-2-2.
Zandbakpiloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2018, 11:53   #4338
76-er
heeft nog geen status

Deze nieuwe Business is minder dan een jaar oud hŤ, de verwachting is dat pas bij de komst van de 777-9 EK naar 1-2-1 gaat.

https://www.emirates.com/media-centr...-777-aircraft#

Geen woord over de 77W.

https://www.emirates.com/media-centr...et-template-2#

Geen woord over 2-3-2.

Sorry voor de topic drift.

Laatst aangepast door 76-er : 19-03-2018 om 13:44
Oud 19-03-2018, 14:07   #4339
76-er
heeft nog geen status

https://www.telegraaf.nl/financieel/...-ligt-op-groei

Ben erg benieuwd hoe ver Janaillac het laat komen. Twee keer in een week de tent volledig plat is niet niks. Maar of hij de ballen heeft om AF over te kop te laten gaan.. Voor dat het zover komt zal de franse politiek ongetwijfeld ingrijpen. Een Swiss/Sabena scenario is in Frankrijk niet erg waarschijnlijk.
Oud 19-03-2018, 15:28   #4340
flyingviking
heeft nog geen status

Citaat:
https://www.telegraaf.nl/financieel/...-ligt-op-groei

Ben erg benieuwd hoe ver Janaillac het laat komen. Twee keer in een week de tent volledig plat is niet niks. Maar of hij de ballen heeft om AF over te kop te laten gaan.. Voor dat het zover komt zal de franse politiek ongetwijfeld ingrijpen. Een Swiss/Sabena scenario is in Frankrijk niet erg waarschijnlijk.
Dat denk ik ook. Zonder vooringenomen te willen zijn vermoed ik dat de Franse politiek, zodra het er echt op aankomt, zachte druk op de holding AF/KLM uit gaat oefenen. Zodoende kan men, vanuit het solidariteitsbeginsel "de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten", de kas bij KLM leegzuigen teneinde tekorten van de holding AF/KLM "aan te zuiveren". KLM is en blijft een dochteronderneming van een Frans concern waarin de Franse staat grootaandeelhouder is. Daar valt moeilijk tegenop te polderen.
Oud 20-03-2018, 15:36   #4341
wsh
N623TC

wsh's Avatar

Airworker sinds: Aug 2009
Brevet: FAA CPL/IR .. JAA PPL
Typeratings: geen
Uren: 300+
de C stoelen uit de 747/77* en nu dus 33* vind ik persoonlijk fijner dan de stoelen in de 789. Deze zijn te smal.

Het is inderdaad fijner om 1-2-1 te hebben .. maar als iemand met een groot postuur geef ik de voorkeur aan de bredere stoel.

Janaillac lijkt behoorlijk uitgesproken te zijn over wat er wel en niet kan en zegt niet onjuiste dingen. Ik neem aan dat hij ook al veel rugdekking bij de politiek heeft, zeker bij deze regering.
Ook de (moderne?) fransoos begrijpt dat het gewoon niet meer kan. Ik denk dat er steeds minder empathie te vinden is voor stakende cockpit en cabine.

Wie weet gaat de franse politiek nu eens wel een duidelijk signaal geven?!
wsh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-03-2018, 15:56   #4342
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door wsh Bekijk Bericht
Ik denk dat er steeds minder empathie te vinden is voor stakende cockpit en cabine.
Die kant gaat het ongetwijfeld op in Frankrijk. En in Nederland hoef je natuurlijk helemaal nooit op sympathie te rekenen als je gaat staken terwijl je zeer goede arbeidsvoorwaarden hebt. Alleen zielige mensen mogen hier van de publieke opinie staken.

Toch is er een grens aan hoeveel messen een werkgever in de rug van een werknemer kan steken. Bestaande afspraken nakomen lijkt mij een redelijke eis. Een werkgever heeft honderd manieren om te knijpen. Een werknemer heeft ultimo maar ťťn manier om te piepen.

Zo ver is het nog niet bij de vliegers van KLM, maar het scheelt weinig. Vooral omdat ruim twee jaar geleden het poldermodel bij het grofvuil is gezet door KLM. Er moet nu al redelijk vaak geannuleerd worden omdat de vliegers eventjes niet meer in hun vrije tijd naar Schiphol willen komen. En zich tevens wat strikter aan de CAO houden.

Hopelijk komt deze boodschap goed over in Parijs. En ook bij onze grote vriend in de KLM RvC, Smits.
Oud 05-04-2018, 10:13   #4343
SlimJim
Status, is dat geen knoppie op
het ECAM Control Panel?

Airworker sinds: Mar 2006
Typeratings: Bae 146 / Avro RJ / A320
Uren: Zat
Citaat:
Hopelijk komt deze boodschap goed over in Parijs.
Daar zijn ze ff druk met de in totaal 8(!) stakingsdagen die geweest en/of gepland zijn en die in de publieke opinie bijna volledig ondersneeuwen door de drie maanden (!!) durende stakingsactie bij de Franse spoorwegen... Het CAO-conflict met de KLM-vliegers is the least of their worries voorlopig.
SlimJim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-04-2018, 13:21   #4344
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door SlimJim Bekijk Bericht
Het CAO-conflict met de KLM-vliegers is the least of their worries voorlopig.
Inmiddels lijkt het poldermodel nog een laatste kans te krijgen. Maandje radiostilte. Wel zo rustig.
Oud 05-04-2018, 14:06   #4345
SlimJim
het ECAM Control Panel?

Hopelijk komen jullie eruit met het bedrijf. In Frankrijk lijkt dat minder waarschijnlijk, gezien de pokhouterige opstelling van zowel de president van de SNPL als de directie van AF:

http://www.liberation.fr/france/2018...-fumee_1640851

Als alle stakingen doorgaan kost dat het bedrijf rond de 220 miljoen euro (operationeel resultaat AF over 2017 was 590 miljoen):

http://www.lefigaro.fr/societes/2018...air-france.php
Oud 05-04-2018, 16:44   #4346
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Typeratings: Boeing & Airbus
Uren: 9000+
Citaat:
In Frankrijk lijkt dat minder waarschijnlijk, gezien de pokhouterige opstelling van zowel de president van de SNPL
Pas wel op, een verhaal heeft altijd twee kanten, in dit geval waarschijnlijk zelfs meer met AF directie- AF vliegers en een AF-KLM verhaal.

De AF vliegers hebben weinig salaris verhoging gehad over de laatste jaren terwijl hun productiviteit (vliegers niet rest van AF) veel hoger is dan die van andere vergelijkbare groepen vliegers groep binnen het AF-KLM concern, ook zien ze continu de productie afspraken gebroken worden die afgesproken waren toen AF KLM over nam tig jaar geleden. De winst verdeling binnen het AF-KLM concern is ook niet zo zwart/wit als dat de Nederlandse kranten doen voorkomen. Een belangrijke reden waarom de winst meer aan de KLM kant valt en de verliezen aan de AF kant zijn de voordeligere belasting regels in NL voor winst en de voordeligere belastingregels in Frankrijk voor verliezen waardoor het interessanter is om winst en verlies op die manier weg te schrijven in de respectievelijke landen.
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-04-2018, 10:45   #4347
SlimJim
het ECAM Control Panel?

Jumbo,

Allereerst: als je me citeert, doe het dan niet selectief want ik beschuldig niet alleen de SNPL van een pokhouterige opstelling maar ook de directie van AF...

De KLM-vliegers houden een maandje radiostilte om het poldermodel nog een kans te geven, dus neem ik de honneurs wel even waar:

Citaat:
De AF vliegers hebben weinig salaris verhoging gehad over de laatste jaren terwijl hun productiviteit (vliegers niet rest van AF) veel hoger is dan die van andere vergelijkbare groepen vliegers groep binnen het AF-KLM concern
De KLM-vliegers hebben niet alleen geen salarisverhoging gehad de afgelopen jaren, ze hebben zelfs fors ingeleverd door 15% meer te produceren voor hetzelfde salaris en bovendien hun pensioenleeftijd met twee jaar verhoogd om de KLM financieel te ondersteunen. Jouw stelling dat AF-vliegers productiever zijn dan KLM-vliegers is zeeeeeeeeeeeeeeer ongeloofwaardig, ik daag je uit om dat cijfermatig te onderbouwen.

Citaat:
ook zien ze continu de productie afspraken gebroken worden die afgesproken waren toen AF KLM over nam tig jaar geleden.
Dat is feitelijk onjuist, er is alleen gesteggel geweest over de manier waarop je productie berekent (aantal vliegtuigen/routes of ASK's). Als de AF-vliegers zich gehouden hadden aan de doelstellingen van Transform 2015 (aantoonbaar niet gebeurd, getuige een door de SNPL verloren rechtszaak in deze), was er ook bij AF meer groei mogelijk geweest. KLM heeft groei moeten laten liggen omdat anders de afgesproken productieverdeling in gevaar zou komen.

Citaat:
De winst verdeling binnen het AF-KLM concern is ook niet zo zwart/wit als dat de Nederlandse kranten doen voorkomen. Een belangrijke reden waarom de winst meer aan de KLM kant valt en de verliezen aan de AF kant zijn de voordeligere belasting regels in NL voor winst en de voordeligere belastingregels in Frankrijk voor verliezen waardoor het interessanter is om winst en verlies op die manier weg te schrijven in de respectievelijke landen.
OK, dan kijken we speciaal voor jou even naar de EBITDA (Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and Amortisation) oftewel het bedrijfsresultaat voordat er belasting e.d. wordt geheven:

AF: 1761 miljoen op een omzet van 15.828 miljoen
KL: 1496 miljoen op een omzet van 10.340 miljoen

AF presteert dus aanzienlijk minder goed dan KLM, zelfs als je het belastingregime buiten beschouwing laat. Winsten en verliezen omboeken om belastingredenen is slechts zeer beperkt toegestaan en niet de reden waarom AF het slechter doet dan KLM. Voor verdere cijfermatige afslachting van jouw betoog: Orange, kom er maar in!

Macron is begonnen met het hervormen van de Franse arbeidsmarkt (en daarmee een verlaging van de premiedruk op Franse bedrijven), maar daar lopen de dames en heren AF-piloten ook tegen te hoop. Ladies and gents: you cannot have it both ways.
Oud 06-04-2018, 14:22   #4348
flyingviking
heeft nog geen status

Citaat:
Jumbo,

Dat is feitelijk onjuist, er is alleen gesteggel geweest over de manier waarop je productie berekent
Effe een vraagje tussendoor:
Weet iemand van jullie of de productie van Joon wel of niet meegerekend wordt in de productieafspraken? Die productie wordt volgens mij door AF-vliegers geleverd maar ik kan het mis hebben.
Oud 08-04-2018, 10:13   #4349
wsh
N623TC

wsh's Avatar

@slimjim:

Ik denk dat het beter is om AF en KL exclusief HV, MP en engineering te vergelijken.. Het echte "vliegbedrijf" dus.

EBITDA is ook geen handig getal omdat daar ook de afschrijvingen uit zijn.. Als je relatief veel eigen kisten hebt vertekend dat.

Orange zal ongetwijfeld de juiste vergelijking boven water kunnen halen.

@Jumbo:
de fransen klagen altijd wel over de belastingen maar ik heb daar nog nooit overtuigend bewijs van gezien. En zelfs als dat zo is.. dan nog is dat geen reden om te vinden dat je 6% salarisverhoging moet hebben als je werkgever in toptijden nauwelijks in staat is winst te maken.

Of en in hoeverre er met winsten geschoven, is niet transparant. In theorie is het mogelijk .. ik denk dat het in de praktijk wel meevalt..
Oud 08-04-2018, 10:53   #4350
SlimJim
het ECAM Control Panel?

wsh,

Zucht... Goed lezen is weer eens lastig geloof ik.

Citaat:
EBITDA is ook geen handig getal omdat daar ook de afschrijvingen uit zijn.. Als je relatief veel eigen kisten hebt vertekend dat.
Onzin, EBITDA (Earnings BEFORE Interest, Taxation, Depreciation and Amortisation) zijn de inkomsten VOOR o.a. afschrijving (de D uit EBITDA, Depreciation). De verhouding tussen omzet en EBITDA is een goede indicatie voor hoe efficiŽnt en winstgevend een bedrijf is.

De hoeveelheid kisten in eigendom is sowieso laag, zowel bij AF als KLM. Dat tafelzilver is al verkocht door middel van sale & lease backconstructies in een poging om de schuldenpositie wat te verbeteren.

In dit geval gaat het over de belasting en premies op arbeid ten laste van werkgevers, en die zijn inderdaad best hoog in Frankrijk. Dat zijn ze echter al heel lang, en iedere poging van de Franse overheid om dat te hervormen stuit op veel verzet van dezelfde vakbonden die forse salarisverhogingen eisen...

Laatst aangepast door SlimJim : 09-04-2018 om 09:35
Oud 09-04-2018, 23:42   #4351
wsh
N623TC

wsh's Avatar

Onzin, EBITDA (Earnings BEFORE Interest, Taxation, Depreciation and Amortisation) zijn de inkomsten VOOR o.a. afschrijving (de D uit EBITDA, Depreciation). De verhouding tussen omzet en EBITDA is een goede indicatie voor hoe efficiŽnt en winstgevend een bedrijf is.

Hoezo zucht??? .. Ik ken de definitie van EBITDA heel goed.

Het probleem is dat EBITDA niet zuiver is omdat een leasekist wel in de kosten zit maar de afschrijvingen van een eigen kist niet terwijl deze een significant en integraal onderdeel van de kostprijs is.

Er staat voor 9.9 miljard aan flight equipment op de balans.. Daar zal best wel op afgeschreven worden. De vraag is hoe dat meeweegt. Wellicht dat de "lease adjusted cijfers" een beter beeld geven.

Volgens de publicatie van februari had

AF een operating margin van 3.7% versus 8.8% voor KL
en een bijdrage van
588 miljoen voor AF versus 910 voor KL.

Als je die afzet tegen de omzet van 15 miljard versus 10 miljard..
Oud 10-04-2018, 09:25   #4352
SlimJim
het ECAM Control Panel?

OK, waar we het over eens zijn is dat KLM een stuk efficiŽnter en winstgevender is dan AF, of je nou de belastingen en premies meerekent of niet.

Het beeld dat veel mensen hebben is dat zowel KLM als AF de meeste kisten in eigendom hebben, meer het tegendeel is waar. Bestudering van pagina 36 van dit: https://annualreports.klm.com , en pagina 97 van dit: http://www.airfranceklm.com/sites/de...afk_ddr_va.pdf leert het volgende:

KLM heeft ongeveer 25% van de vloot in eigendom.

AF heeft ongeveer 57% van de vloot in eigendom.

KLM haalt dus meer revenue met, naar verhouding, hogere leasekosten terwijl AF daarna nog meer kwijt is aan afschrijving.

Kom op Jean-Pierre: lekker doorstaken! Help je bedrijf dan ook maar helemaal naar de kl*ten...
Oud 10-04-2018, 12:48   #4353
76-er
heeft nog geen status

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...-boeing-787-10

Mooie stoeltjes, lijk de Enterprise wel. Kannie wachten om die eens uit te proberen.

Jammer dat al die stakingen dezer dagen in Frankrijk dan weer 170 miljoen moeten kosten:

https://www.telegraaf.nl/financieel/...lm-170-miljoen
Oud 10-04-2018, 14:12   #4354
Paella
heeft nog geen status

Ja, voorlopig gaat het geld daar weer hard door het putje naar beneden . Ach, KLM maakt wel winst, dus wij zullen die beerput daar wel weer mogen dempen , dan wel hun onmogelijke salariseisen mogen financieren . Recht zo die gaat! Hoe lang is dit nog houdbaar ?
Oud 12-04-2018, 08:57   #4355
wsh
N623TC

wsh's Avatar

Citaat:
OK, waar we het over eens zijn is dat KLM een stuk efficiŽnter en winstgevender is dan AF, of je nou de belastingen en premies meerekent of niet.

Het beeld dat veel mensen hebben is dat zowel KLM als AF de meeste kisten in eigendom hebben, meer het tegendeel is waar. Bestudering van pagina 36 van dit: https://annualreports.klm.com , en pagina 97 van dit: http://www.airfranceklm.com/sites/de...afk_ddr_va.pdf leert het volgende:

KLM heeft ongeveer 25% van de vloot in eigendom.
AF heeft ongeveer 57% van de vloot in eigendom.

KLM haalt dus meer revenue met, naar verhouding, hogere leasekosten terwijl AF daarna nog meer kwijt is aan afschrijving.
Zo diep had ik het niet bestudeerd maar dat zijn goede getallen.. De vloot van AF is groter dan die van KL.. Dit bevestigd ook waarom Ebitda sec niet een juiste maatstaf is.

Als je kijkt naar de getallen die je eerder aangaf over Ebitda versus omzet .. zag dat er in verhouding nog redelijk gelijk uit. AF heeft echter veel hogere afschrijvingen waardoor in werkelijk rendement zij uiteindelijk veel lager zitten dan KL.

Ik ga er vanuit dat eigendom (een stuk?) goedkoper is dan lease.. en veel van de kisten die KL in eigendom heeft zijn de vaak oudere kisten zoals de 747's die vrijwel niets waard zijn. Het is dus knap dat KL een zoveel hoger resultaat heeft. Het betekent dat de operationele efficiency van KL eigenlijk nog hoger ligt dan de cijfers sec doen vermoeden.

Wat iedereen wel moet blijven beseffen is dat met name KLM steeds de grootste impact op het eigen vermogen heeft gehad van AFKL .. door het pensioensysteem. Ook voor 2017 is dat weer het geval.

Nu verder oppotten & investeren in E195-2 & 737 MAX8/9 & 787 & 77x en goede wifi overal aan boord naar het voorbeeld van Delta.. (vlucht pas, dag pas, maand pas ipv afrekenen per mb). Na upgrade van A330 vloot is de biz overal on par.

Staken bij AF en 4.5 om 6% salarisverhoging gaat nergens over .. of men moet 6% geven en 10% personeel reduceren.
Oud 17-04-2018, 15:45   #4356
76-er
heeft nog geen status

De teller vwb de acties bij AF staat intussen op 220 miljoen, met nog een paar dagen te gaan. De impact lijkt wel bij iedere stakingsdag wat groter te worden. De percentages loonsverhoging die beide partijen noemen ontlopen elkaar niet al te veel meer, dus uiteindelijk komt men er wel uit. Toch jammer van al dat geld.

Intussen in de baggagekelder:

https://www.telegraaf.nl/financieel/...e-zware-bagage

Dus, als KL de gezondheid van haar grondpersoneel hoog in het vaandel heeft, bestellen ze gewoon de NEO met zín containers in het ruim.
Oud 20-04-2018, 12:48   #4357
76-er
heeft nog geen status

Op de dag dat bij veel KLM'rs een vette winstdelingsbonus op de bankrekening wordt gestort, zakt het AFKL aandeel steeds verder in. Sinds begin dit jaar is de waarde gedaald van boven de 14 euro naar net iets boven de 8. Met nog meer stakingsdagen in het vooruitzicht lijkt aan de vrije val voorlopig nog geen einde te komen. Fijn. Heeft Macron zich al ergens over de huidige situatie bij AF uitgelaten?
Oud 20-04-2018, 15:56   #4358
76-er
heeft nog geen status

Nu wordt het echt spannend: Janaillac verbindt zijn lot aan een referendum onder het personeel:

https://www.upinthesky.nl/2018/04/20...atste-loonbod/
Oud 20-04-2018, 21:50   #4359
flyingviking
heeft nog geen status

Citaat:
Heeft Macron zich al ergens over de huidige situatie bij AF uitgelaten?
(Nog) niet gezien. Ik vermoed dat hij dat ook niet gaat doen voordat de uitslag van het referendum bij AF bekend is. Macron loopt op eieren. Enerzijds wil hij de arbeidsmarkt hervormen en de macht van de vakbonden breken. Anderzijds heeft hij voor een herverkiezing voldoende stemmen nodig en kan hij in de praktijk niet om vakbondsleden heen.

Indien een meerderheid van de werknemers bij AF voor het loonsvoorstel van de directie stemt kan Macron zeggen dat de uitslag van het referendum gerespecteerd dient te worden en dit als een breekijzer gebruiken in zijn hervormingsbeleid. De vakbonden zijn dan in de verdediging gedrukt; die kunnen immers niet zomaar de wil van de meerderheid negeren. Bij een afwijzing van het voorstel kan Macron, verwijzend naar dat AF "kapot wordt gestaakt", een bevestiging zien van zijn standpunt dat hervormingen op de arbeidsmarkt noodzakelijk zijn. Volgens mij gaat voor Macron, de komende pakweg 2 weken, het spreekwoord "spreken is zilver, zwijgen is goud" op.

Vandaag begreep ik dat een meerderheid van de werknemers bij AF niet eens bij een vakbond is aangesloten. Het zou dus zomaar kunnen dat de directie steun voor het voorstel krijgt.

Hoe dan ook: Ik vind de houding van de vakbonden bij AF onverdedigbaar.
Oud 23-04-2018, 09:35   #4360
SlimJim
het ECAM Control Panel?

Macron heeft publiekelijk statements gemaakt dat bedrijven die niet levensvatbaar zijn wat hem betreft moeten kunnen worden gesloten. Het moet wel gezegd worden dat dat niet in de context was van een oud-staatsbedrijf in moeilijkheden...

Zijn populariteit zal hem op dit moment even jeuken, denk ik. Hij is pas een jaar in functie en het parlement, waar zijn partij een comfortabele meerderheid heeft, nog iets korter. Niet voor niets heeft hij aan het begin van zijn ambtsperiode de confrontatie gezocht met de vakbonden bij de Franse spoorwegen. Hij hoeft pas over vier jaar weer populair te zijn: bij de volgende presidentsverkiezingen.

De vakbondsparticipatie is inderdaad laag in Frankrijk, net onder de 17%. Vakbonden hebben echter veel macht en invloed als gevolg van overwegend socialistisch regeringsbeleid de afgelopen 30 jaar. De aanhang van vakbonden is traditioneel veel hoger bij (oud-) staatsbedrijven (zoals Air France) / de ambtenarij. Ook niet-vakbondsleden mogen stemmen op kandidaten voor de ondernemingsraad (conseil d'entreprise) die eigenlijk alleen door vakbonden verkiesbaar worden gesteld. De aangekondigde stemming door Janaillac is dan ook zeker geen gelopen race, want er zal door de vakbonden hard campagne worden gevoerd voor een 'non'.

Als er 'non' wordt gestemd levert dat een bedenkelijke situatie op. Het zal weer een maandje of wat duren voordat er een nieuwe CEO is benoemd, inclusief de bijbehorende herschikking van de AF/KLM-directie, en in die tijd gebeurt er wederom geen r**t qua hervorming van het bedrijf Air France. Het is bovendien bijzonder dat de CEO van de hele toko, inclusief KLM, zich bemoeit met het loonconflict bij AF en daarvoor zijn ballen op het hakblok legt terwijl de CEO van Air France publiekelijk weinig van zich laat horen.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels