.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 23-12-2016, 15:44   #1
Jumpseat
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2015
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: geen
Uren: ongeveer 250
Piloten opleidingen in NL

Ik was eigenlijk heel erg benieuwd hoe het met de vliegscholen gaat. De abn geeft geen leningen meer (zover ik weet), DFA en Stella failliet gegaan.

Hoe gaat het nu met de vliegscholen? Worden er nog mensen opgeleid bij de KLS, CAE, Martin en EPST (Ben vast een school vergeten)? Welke school gaat er straks omvallen? En de wachtlijsten? De data en cijfers hierover zijn alweer een tijdje oud. Ben erg benieuwd!
Jumpseat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2016, 16:10   #2
Lima-lima
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: fATPL
Typeratings: B737 300-900
Uren: 1000+
Info komt niet direct van mijzelf maar heb ik via via vernomen.
Martinair heeft nog steeds een Integrated CPL opleiding. Ik heb niet precies helder of er nu 3 mensen per jaar in opleiding zijn, of in het totaal. Maar het zijn er zeker niet meer dan 10 op dit moment.
De overige capaciteit wordt ingezet voor PPL. Ook staat 1 TB-10 en ik geloof ook 1 TB-20 in Oost-Europa. Martinair leid daar via een andere naam op voor Wizzair.
Lima-lima is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2016, 16:50   #3
3Bergen

3Bergen's Avatar

Airworker sinds: May 2005
Brevet: CPL
Typeratings: E145/E190
Uren: 1000
Citaat:
Origineel gepost door Jumpseat Bekijk Bericht
en Stella failliet gegaan.
Lijkt er op dat ze weer opnieuw zijn begonnen...

http://www.aviontraining.aero/
3Bergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2016, 22:15   #4
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Brevet: ATPL
Typeratings: RJ85 / 737 300-900
Uren: 6k +
Daar is ie weer , "Teflon René"
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2016, 22:21   #5
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
Vloog die niet bij HV? Of verwissel ik nu 2 namen?
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2016, 23:24   #6
Jumpseat
heeft nog geen status

Maximaal 10 mensen per jaar opleiden? Dat is wel echt heel weinig! Idd, vliegt bij HV. Ze zijn nu vooral bezig met MPL turken voor sunexpress. Integrated mensen uit nl nu niets meer
Oud 24-12-2016, 20:26   #7
V1Rotate
Wordt aan gewerkt

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, P2006T,C172 ,A210, P2002JF
Uren: 276
Citaat:
Origineel gepost door 3Bergen Bekijk Bericht
Lijkt er op dat ze weer opnieuw zijn begonnen...

http://www.aviontraining.aero/
Wel heel erg stug onkruid.
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-12-2016, 01:45   #8
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B737 Classic C525(s)
Uren: 10.000+ TT
http://www.destentor.nl/regio/voorst...ctie-1.5436938

Ging lekker....
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-12-2016, 09:31   #9
Jumpseat
heeft nog geen status

Maar hoe staan de andere scholen ervoor? Ik weet nu alleen dat martinair en Stella bijna niets meer opleiden. Iemand een idee?
Oud 27-12-2016, 11:49   #10
PaBlauw
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2014
Typeratings: 777
Uren: +15000
KLS leidt volgens mij nog op.
Is, zoals ik in de wandelgangen hoor, een interessant financieel/garantie plan op komst voor toekomstige klassen. (Zelf ff checken bij de KLS, heb ik niet gedaan.)
Iedereen die van de KLS komt heeft vrijwel direkt een (vliegende) baan.
"Wachtlijst" om bij de KLM binnen te komen schat ik nu op ongeveer 210. Volgend jaar flinke aanname bij de KLM.

PaBlauw
PaBlauw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2016, 11:13   #11
Altimiter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: 737 series
Uren: 6000+
Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
Vloog die niet bij HV? Of verwissel ik nu 2 namen?
Vliegt geloof ik minder dan 50% bij ons wegens zogenaamde rugklachten.
Ondertussen vliegt ie de hele wereld over voor dealtjes maken lees eigenbelang.
Mij een raadsel hoe dit kan.
Altimiter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-12-2016, 11:29   #12
fokkerkoning!
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2004
Brevet: atpl
Typeratings: grote luchtvaart
Uren: +- 5000
En senior examiner bij ILT!
fokkerkoning! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-02-2017, 17:37   #13
iemandt
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2012
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: 3,5
NLS is ook al failliet klopt dit?

Laatst aangepast door iemandt : 04-02-2017 om 18:27
iemandt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-02-2017, 18:26   #14
iemandt
heeft nog geen status

Stel je eens voor dat je Piloot wil worden en de lening rondhebt.

Denk aub hierover na en of je wel zo een leven wil.

Gemiddeld zit je op 110.000 euro voor deze opleiding. In de gunstigste gevallen heb je een rentepercentage van 7%(laten we hier maar van uitgaan). Laten we zeggen dat je tijdens de hele opleiding geen rente hoeft te betalen (ook een hele mooie situatie maar hier gaan we van uit voor nu). houd in dat we over 110.000 houd in dat je een jaarbedrag van 7700 aan rente betaalt (per maand 642 naar boven afgerond).
Nou maakt dit niet veel uit want jij hebt die mooie baan gevonden bij de KLM als F/O met een mooi salaris van 3483bruto per maand (overgenomen van PPJN). Mooi en leuk natuurlijk want je houd netto 2475 over.Hier trekken we gelijk de 642 euro per maand van af aan rente houd je netto 1833 over per maand. Let op je betaalt nu nog lening af! Geen probleem je bent nog jong en blijft gewoon lekker bij je ouders wonen voor een jaar of twee aangezien je zo geen huur hoeft te betalen (Een hypotheek krijg je niet je BKR is vol door je flight academy). Van die 1833 betaal je nog eens 300 per maand om van de lening af. Zo leef je op een netto maandsalaris van 1500 (dit is natuurlijk het mooie geval dat je bij de KLM binnenloopt).
Dit houd dus in dat je in een jaar je rente van dat jaar 7700 hebt afgelost en van de lening 3600euro. Gaan we naar jaar 2 met een schuld 106000. Je rente percentage voor dit jaar is pak een beet 7500 (625p/m) . Nu houd je over 1850 over per maand en los je 350af om de lening. levert je na twee jaar dus een totaal bedrag van 102.000 wat je over houd aan schuld. Met deze voortgang ben je in vijf jaar (na afgestudeerd en werkend bij de KLM) 24.000 euro lichter van je 110.000. Betekent een totaal van 86.000 wat je resteert. Na nog eens vijf jaar heb je van je lening heb je 30.000 afgelost. Je zit nu voor 56.000 in het rood.
Nu komt die droom toch echt uit, je mag Captain worden nu verdien je9541Bruto per maand (overgenomen van PPJN), veel mooier want nu houd je opeens 5300 over. je rente voor komende jaar is 4000 (333p/m). Ach dit is geen probleem je houd ongeveer 4950 netto over en lost gelijk 2000 per maand (hoe sneller je eraf bent hoe beter toch) je hebt bijna 3000 per maand over en kan prima een huisje huren en leven. met deze verwachting los je zo 24k af en ben je in 3 jaar helemaal schuldenvrij.
Met bovenstaande zou je na 13jaar (laten we zeggen 15 om het ruim te houden) helemaal schuldenvrij.
Toen kwam de realiteit aankloppen: ja het is mooi en aardig dit, maar wie zegt dat jij bij de KLM binnen komt en een lekker salaris gaat verdienen, sterker nog als je F/O word met een salaris van 2500Bruto mag je al gelukkig zijn. En om in een schuld te leven voor minimaal 15 jaar (in het geval van de KLM) betekent dat jij gedurende deze periode een onzeker en stress leven zal hebben aangezien je niet weet of je een vast contract krijgt. Denk dat weinigen in zo een onzekere situatie willen zitten voor 15 jaar.
Zoek een andere passie en houd het vliegen als bijzaak. En voor de echte liefhebbers die zichzelf alleen ineen vliegtuig zien ga dan lekker als Cabin attendant aan de slag netto +/-1500-3000 (op basis van leeftijd en ervaring en of je promoveert naar purser later). Probeer natuurlijk de LVNL (je hebt niks te verliezen tijdens de selecties en overleef je de selectie en opleiding heb je een superjob) als het je wat lijkt.

Dus mocht je nog twijfelen aan piloot dan is mijn advies doe het niet!
(misschien dat over 5 jaar de situatie anders is maar tot dan no go)

PS: aanvulling of extra hoor ik graag. MAar denk dat dit ongeveer het beeld is over wat je meemaakt zodra je Piloot wil worden.

Laatst aangepast door iemandt : 04-02-2017 om 18:43
Oud 04-02-2017, 20:03   #15
PaBlauw
heeft nog geen status

Denk, als je bovenstaande post leest, ook alstublieft even na over het volgende:

Ten eerste:
Het genoemde rentepercentage klopt niet, de KLM salarissen die genoemd worden kloppen niet, de "studiekosten-vergoeding" die de KLM betaalt bij binnenkomst wordt niet genoemd, het salaris van niet-KLM klopt niet, de belastingterruggaves die je krijgt worden niet meegenomen.

Ten tweede:
Het werk van een steward(ess) of verkeersleider is iets heel anders dan het werk van een vlieger. Dat is dus appels met peren vergelijken.

Ten derde:
Laat je goed voorlichten, en besef dat iedereen, hier en op andere fora zoals pprune, allerhande onzin op kan schrijven.
Van tevreden, gesettelde KLM'rs tot gefrustreerde, afgewezen 1ab's en alles wat daartussen zit.

PaBlauw.

Laatst aangepast door PaBlauw : 04-02-2017 om 20:27
Oud 04-02-2017, 20:28   #16
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door PaBlauw Bekijk Bericht
Denk, als je bovenstaande post leest, ook alstublieft even na over het volgende:

Ten eerste:
Het genoemde rentepercentage klopt niet, de KLM salarissen die genoemd worden kloppen niet, de "studiekosten-vergoeding" die de KLM betaalt bij binnenkomst worden niet genoemd, het salaris van niet-KLM klopt niet, de belastingterruggaves die je krijgt worden niet meegenomen.

Ten tweede:
Het werk van een steward(ess) of verkeersleider is iets heel anders dan het werk van een vlieger. Dat is dus appels met peren vergelijken.

Ten derde:
Laat je goed voorlichten, en besef dat iedereen, hier en op andere fora zoals pprune, allerhande onzin op kan schrijven.
Van tevreden, gesettelde KLM'rs tot gefrustreerde, afgewezen 1ab's en alles wat daartussen zit.

PaBlauw.
Mijn rentepercentage is een aanname (mijn huidige bank houd ongeveer 7% aan)
De KLM salarissen kloppen niet deze zijn overgenomen met de PPJN info mocht joj de actuele weten dan hoor ik het graag

Appels met peren vergelijken daar ben ik het eens met je echter als Piloot niet lukt zijn deze twee banen de meest relevante vind ik zelf, denk overigens dat meer hier mee eens zijn. Tenzij je naar defensie wil.

Waar het mij omgaat is dat je vooral goed moet nadenken dat je niet zomaar binnenkomt bij de KLM als piloot daar waar deze de betere voorwaarden aanbieden. Als je bij AIS of dergelijks binnenkomt dan is 2500-3000 veel logischer.

Aan het eind van de dag moet elke individu goed nadenken en overwegen of hij/zij de opleiding aan wil gaan en de risico s wil nemen of niet want op het moment dat je geen goedbetaalde baan hebt of geen baan dan is mijn scenario goed te verwachten (jarenlange schulden waarbij je zeker niet goed voelt en een grote onzekerheid)

Omdat ik zelf de keuse gemaakt heb voor mijn HBO te gaan weet ik niet alles exaxt maar een beeld als hoe ik het verwoorde lijkt me niet ongebruikelijk
Oud 05-02-2017, 10:16   #17
Skybound
is niet statusgevoelig

Airworker sinds: Jun 2010
Brevet: CPL(A)/IR FI
Uren: 500+
Citaat:
Origineel gepost door iemandt Bekijk Bericht
NLS is ook al failliet klopt dit?
Daar is in ieder geval niets over te vinden in het Insolventieregister.
Skybound is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2017, 10:23   #18
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
KLM salarisberekening:

http://www.zeroiq.com/klm/salaris.php
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2017, 12:14   #19
Bobermo
..

Airworker sinds: Feb 2009
Typeratings: B737
Uren: Meer dan 1
Erg wazig verhaal wat klopt van geen kant..

Rentetarieven ABN

Zoals PaBlauw al zegt, laat je goed informeren voordat je de keuze maakt om Piloot te worden.

Overigens nemen op dit moment 4! Nederlandse maatschappijen nieuwe vliegers aan (met en zonder ervaring). Iets wat heel lang niet gebeurd is..
Bobermo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2017, 13:43   #20
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Bobermo Bekijk Bericht
Erg wazig verhaal wat klopt van geen kant..

Rentetarieven ABN

Zoals PaBlauw al zegt, laat je goed informeren voordat je de keuze maakt om Piloot te worden.

Overigens nemen op dit moment 4! Nederlandse maatschappijen nieuwe vliegers aan (met en zonder ervaring). Iets wat heel lang niet gebeurd is..
Dan doe ik het anders, wat is de gemiddelde aflostermijn bij de airworkers? Besef wel dat die gemiddelde aflosperiode dus inhoud dat je een vaste baan hebt voor duevperiode anders. En zoals ikbeerder zei ik heb 7% als aanname gehouden (het zijn geen EXACTE bedragen dus).

Maar mocht iemand het verhaal wat wel van alle kanten klopt als je de risicos aangaat voor Piloot (in de hoop gelijk die baan ook te vinden) ga je gang miss dat een andere airworker dot wel beter doet!
Oud 05-02-2017, 20:50   #21
Dogleg
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2004
Brevet: EASA ATPL, FAA CPL(A+H) IR SE ME land+sea+glider, CFI+I(H)
Typeratings: B737/777/787
Uren: 7000+
Citaat:
Dan doe ik het anders, wat is de gemiddelde aflostermijn bij de airworkers?
Ik heb begin 2004 de KLS afgerond en had toen een studieschuld van 158.000 euro (schoolgeld+2 jaar levensonderhoud+rente).

Daarna heb ik 1,5 jaar een kantoorbaan gehad en die periode betaalde ik alleen rente, geen aflossing. Ik ben midden 2005 begonnen bij de KLM en in 2012 was ik klaar met aflossen. De rente over mijn schuld was 5,8%. Ik leefde overigens relatief sober (geen kids, geen dure koopwoning en een relatief goedkope auto).

(Dankzij aftrek van scholingskosten was mijn belastbaar inkomen de eerste 2 jaar 0 euro en dus de eerste 2 jaar geen inkomstenbelasting hoeven betalen en wel zorg- en huur-toeslag ontvangen.)
Dogleg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2017, 15:47   #22
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: B753/763, ex-CRJ1/2/7/9
Uren: dagen, maanden, jaren
Citaat:

"de belastingterruggaves die je krijgt worden niet meegenomen"

PaBlauw.
Is natuurlijk alleen relevant als je in NL aan de bak komt.
oboema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2017, 16:49   #23
WingsAndWoody
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2015
Brevet: (f)ATPL/GPL
Typeratings: B737NG
Uren: +1
Citaat:
Origineel gepost door oboema Bekijk Bericht
Is natuurlijk alleen relevant als je in NL aan de bak komt.
Dat is niet waar. Nederland heeft met verschillende EU landen belastingregelingen waardoor je ook gewoon in het Buitenland je PGA kunt gebruiken.
WingsAndWoody is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2017, 10:41   #24
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Dogleg Bekijk Bericht
Ik heb begin 2004 de KLS afgerond en had toen een studieschuld van 158.000 euro (schoolgeld+2 jaar levensonderhoud+rente).

Daarna heb ik 1,5 jaar een kantoorbaan gehad en die periode betaalde ik alleen rente, geen aflossing. Ik ben midden 2005 begonnen bij de KLM en in 2012 was ik klaar met aflossen. De rente over mijn schuld was 5,8%. Ik leefde overigens relatief sober (geen kids, geen dure koopwoning en een relatief goedkope auto).

(Dankzij aftrek van scholingskosten was mijn belastbaar inkomen de eerste 2 jaar 0 euro en dus de eerste 2 jaar geen inkomstenbelasting hoeven betalen en wel zorg- en huur-toeslag ontvangen.)
Dank Dogleg,

Zijn er nog meer airworkers die een indicatie willen geven van hun studieschuld(en duur aflossing).

Trouwens kloot het dat de RLS ooit gratis tot Piloot opleidde?
Oud 08-02-2017, 11:43   #25
nbairlines
..

nbairlines's Avatar

Airworker sinds: Jun 2004
Typeratings: 737NG-Fk50-B777
Uren: Ja
~140K, na 5 jaar afbetaald. Eerst HV, toen KLM.

Aftrekbaarheid opleidingskosten spelen grote rol, vrijgekomen bedrag direct in aflossing gestopt.
Daarnaast vanuit KLM tegemoetkoming studiekosten.
Paar jaar consistent aflossen en het is gefixt.

Laatst aangepast door nbairlines : 08-02-2017 om 12:09
nbairlines is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2017, 15:36   #26
Dogleg
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2004
Brevet: EASA ATPL, FAA CPL(A+H) IR SE ME land+sea+glider, CFI+I(H)
Typeratings: B737/777/787
Uren: 7000+
Citaat:

Trouwens kloot het dat de RLS ooit gratis tot piloot opleidde?
Het was ooit niet alleen gratis, je kreeg zelfs kost en inwoning en (een bescheiden) salaris als je op de RLS zat. Je was als RLS-er als ambtenaar in dienst van de overheid. Andere tijden...
Dogleg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-02-2017, 21:52   #27
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Dogleg Bekijk Bericht
Het was ooit niet alleen gratis, je kreeg zelfs kost en inwoning en (een bescheiden) salaris als je op de RLS zat. Je was als RLS-er als ambtenaar in dienst van de overheid. Andere tijden...
Vroeger was het beter.

Vind het wel jammer dat de overheid niet ingrijpt en (eventueel) overneemt om zo het aantal studenten dat binnen komt genoeg is om de vraag op te vullen en niet een business runt hoe meer hoe beter. Zo zou iedereen die een opleiding volgt (bijna zeker) ook een baan hebben.

Verder zijn de Modulaire opleidingen (zoals Executive Flight) de moeite waard of willen airlines alleen maar Integrated?
Oud 08-02-2017, 21:53   #28
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door nbairlines Bekijk Bericht
~140K, na 5 jaar afbetaald. Eerst HV, toen KLM.

Aftrekbaarheid opleidingskosten spelen grote rol, vrijgekomen bedrag direct in aflossing gestopt.
Daarnaast vanuit KLM tegemoetkoming studiekosten.
Paar jaar consistent aflossen en het is gefixt.
dankje nbairlines

Heb je ook 5 jaar op minimaal geleefd om het maximale terug te kunnen betalen, of viel dat wel mee?
Oud 09-02-2017, 06:31   #29
nbairlines
..

nbairlines's Avatar

Airworker sinds: Jun 2004
Typeratings: 737NG-Fk50-B777
Uren: Ja
5 jaar gedurende aflossing een "normaal" leven geleid, autootje, koophuis (niet te duur)
Salaris bij KL stijgt vrij snel, hetgeen je weer kan aanwenden ter aflossing.
Na alles afgelost te hebben lach jeje rot...

asap alles aflossen, schulden zijn vergif voor je financien
nbairlines is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2017, 09:51   #30
Raphael_Lito
heeft nog geen status

Raphael_Lito's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: CPL
Typeratings: ...
Uren: Nog niet genoeg...
Citaat:
,

Zijn er nog meer airworkers die een indicatie willen geven van hun studieschuld(en duur aflossing).

108.000, rente ongeveer 5%, geen belastingvoordeel (belastingplichtig in het buitenland, afgelost in 5,5 jaar.

Samen met een collega een (niet te duur) huis gehuurd, verder gewoon normaal gedaan en maandelijks 1.000 euro afgelost en daarop nog de rente betaald.

Af en toe wat extra afgelost als er een meevaller/belastingteruggave was...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Raphael_Lito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-02-2017, 15:57   #31
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: B753/763, ex-CRJ1/2/7/9
Uren: dagen, maanden, jaren
Citaat:
Origineel gepost door WingsAndWoody Bekijk Bericht
Dat is niet waar. Nederland heeft met verschillende EU landen belastingregelingen waardoor je ook gewoon in het Buitenland je PGA kunt gebruiken.
Oh??
oboema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 15:27   #32
Vortexgenerator
heeft nog geen status

Typeratings: Boeing
Uren: 1500+
Citaat:

Interessant om de verschillende verhalen te lezen m.b.t studieschuld(en duur aflossing). Fijn dat het voor sommigen zo (ogenschijnlijk) snel en pijnloos is geweest.

Nu snap ik wel waarom de ABN AMRO zoveel vertrouwen had om mensen zonder opleiding of werk zo mega veel geld te lenen. Als je gelijk zulke salarissen verdient dat je +- anderhalve ton binnen een aantal jaar kunt aflossen, inclusief een dikke rente.

Begonnen in 2008 bij een zeer goed aangeschreven vliegschool, op mijn 18e, met 157.000 EUR schuld. Ook opleidingskosten + 2 jaar rente (5,8%) etc.. Na de opleiding paar jaar gewerkt en alleen rente kunnen betalen, ondertussen op zoek naar een baan in de cockpit. Uiteindelijk baan gevonden in buitenland, maar tijdelijk en onder niet al te beste voorwaarden. Na een paar jaar, met ondertussen nog af en toe ander, niet-vliegend, werk en sober leven (geen auto, kleine huurwoning etc.) nog steeds niet in een positie om meer dan rente te betalen.

Gelukkig eindelijk een goeie baan weten te vinden en begonnen met aflossen + rente. Maar sta nog op 130.000 EUR schuld, 9 jaar na gestart te zijn. Hoop dat dit weer wat toevoegt aan het scala van situaties. Het geeft in ieder geval wel aan dat de situatie van persoon tot persoon echt astronomisch kan verschillen, puur op basis van waar je terecht komt na je opleiding.

Laatst aangepast door Vortexgenerator : 11-02-2017 om 14:53
Vortexgenerator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 16:05   #33
PaBlauw
heeft nog geen status

Welke vliegschool Vortexgenerator?
Oud 10-02-2017, 16:35   #34
Gearpins
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2015
Brevet: Atpl
Typeratings: Meest gevlogen boeing
Uren: 3000+
Vergeet ook de typerating niet die er bij een hoop nog bijkomt! Ryanair rond de 30k en Easyjet zelfs rond de 40k geloof ik. Tel daarbij een flink lager salaris op. Zag voor de grap op die link van KLM na 15 jaar FO zit je op 170.000 dit is al 1,5 keer wat je als captain bij Ryanair verdient. Tel daar eventuele dubbele woonlasten bij op en je kan zien wie het hardst lacht....
Gearpins is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 17:02   #35
Vortexgenerator
heeft nog geen status

Typeratings: Boeing
Citaat:
Welke vliegschool Vortexgenerator?
Een vliegschool in het lijstje van EPST en KLS.
Vortexgenerator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-02-2017, 17:12   #36
PaBlauw
heeft nog geen status

Haha....ok... daar kan het dan niet aan liggen.
Gelukkig wordt er weer flink aangenomen, vnl vwb EPST en KLS.

Enige verschil is dat KLS'rs vooral op volgorde datum afstuderen worden aangenomen, waardoor de eerst afgestudeerden bij het "crashen" van de arbeidsmarkt, na verloop van tijd toch gewoon als eerste worden aangenomen.
Bij EPST'rs zou het zo maar kunnen dat de maatschappijen het liefst "vers van de pers" afgestudeerden aannemen, waardoor de wat langer afgestudeerden naast de pot pissen...

Goed te horen dat je aan de slag bent,

PaBlauw.
Oud 10-02-2017, 23:47   #37
Mr Jones
Did I fire 6 shots or only 5?

Mr Jones's Avatar

Airworker sinds: Sep 2007
Typeratings: A320
Citaat:
Origineel gepost door Gearpins Bekijk Bericht
Vergeet ook de typerating niet die er bij een hoop nog bijkomt! Ryanair rond de 30k en Easyjet zelfs rond de 40k geloof ik. Tel daarbij een flink lager salaris op. Zag voor de grap op die link van KLM na 15 jaar FO zit je op 170.000 dit is al 1,5 keer wat je als captain bij Ryanair verdient. Tel daar eventuele dubbele woonlasten bij op en je kan zien wie het hardst lacht....
Klopt, echter zit je bij Ryanair na 5 jaar al op dat captain salaris plus de belasting is lager. Op de lange termijn ben je bij de KLM wat salaris betreft natuurlijk beter af maar de eerste 20 jaar ligt de Ryanair vlieger toch echt op je voor.
Mr Jones is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2017, 00:21   #38
André
GEEN STATUS :-)

André's Avatar

Airworker sinds: Oct 2003
Typeratings: F50, Emb 190 Series, Airbus 320 Series.
Uren: Nooit genoeg!!!
Vortexgenerator,

Super tof dat je ondanks je wat mindere situatie toch reageert. Het is goed om te realiseren dat veel "afgestudeerden" er heel hard voor moeten knokken om het hoofd boven water te houden en boven alles "de moed er in moeten proberen te houden" teneinde de schuld terug te betalen en een redelijke baan te bemachtigen.

Ik heb HEEL VEEL respect voor mensen zoals jij die de moed er in houden en niet bij de pakken neer zitten. Mensen zoals jij verdienen gewoon een goeie baan!

Ik ken hier op Airwork persoonlijk een hele hoop mensen die er alles voor gedaan hebben om ergens in de cockpit terecht te komen (zowel mannen als vrouwen) en ik ben altijd weer erg blij om te zien als het weer eens iemand lukt!

Nu ik dit zo typ realiseer ik me dat het weer eens hoog tijd word voor een Aiwork Borrel zoals we die al meerdere keren op Schiphol in de bar van het Steigenberger hotel georganiseerd hebben. Per eind februari zit ik weer in Nederland dus ik zal eens kijken wanneer er weer eens iets georganiseerd kan worden.

Groeten,

André
André is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2017, 09:33   #39
wfm
N/A

wfm's Avatar

Airworker sinds: Jul 2005
Typeratings: Boeing 737, 757, 767 series, LPE 6
Uren: 5500+
Piloten opleidingen in NL

Begin 2008 was mijn schuld incl. rente (4%) dik €173.000,-

In de afgelopen 9 jaar 750,-/maand betaald, verder gewoon geleefd. Getrouwd, huis gekocht, kindjes gemaakt (je kan daar immers niet mee wachten tot je 48 bent). Langere tijd wel dubbele woonkasten gehad ivm werken bij RYR en belasting netjes in NL betaald.

De teller staat nu rond de €100.000,- en zal nog zeker 10 a 15 jaar nodig hebben om het op deze manier weg te werken.
Uiteraard gaat het sneller na een upgrade met de daarbij behorende salarisverhoging, maar ook dan kost het me nog zeker een jaar of 5 bij gelijkblijvende levensstandaard.

Een maat van mij, zelfde verhaal en die zit al een paar jaar links (begon wel met een nog wat grotere schuld en lost ook meer af).

Vindt ik het jammer? Zeker wel! Elk jaar het bedrag van een leuke 2e auto of 2 dikke vakanties in een groot zwart gat storten is niet tof, maar toch zou ik het allemaal zo weer doen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
wfm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2017, 09:46   #40
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Typeratings: RJ85 / 737 300-900
Uren: 6k +
Hier dito , min die kinderen dan.

Als ik pech heb laat ABN Amro me in 2026 (na twintig jaar keurig netjes afbetalen) nog met een restschuld zitten ook want "de beleggingspolis voldoen niet aan de verwachtingen" dus ik persoonlijk zou het NOOIT meer doen , althans niet met geleend geld.
Zeker niet als je ziet hoe snel het bergaf gaat met de arbeidsvoorwaarden in de vliegerij.

Over je PGA in het buitenland gebruiken wil ik ook wel eens wat meer weten....ze zien me al aankomen : " sie wollen was......einen Persöngebundenen Abzug??Warum nicht auch sofort Hypothekzinsenabzug , hahaha "
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels