.:.
Oud 11-05-2011, 13:41   #1
Slippe
you ain't seen nothing yet..

Airworker sinds: May 2011
Brevet: CPL
Typeratings: J31/32
Uren: N/A
Question Financiering! Waar & Hoe?!

Hallo Allemaal,

Ik zit met een aantal vragen betreft de financiering voor de opleiding tot verkeersvlieger. Nu zijn de prijzen per school wel verschillend, maar uiteindelijk kom je bij een aantal bij een aantal banken terecht waar jij de afspraken mee moet maken. Mijn school heeft mij voor de keuze gesteld om bij twee banken mijn financiering te bekostigen m.b.v. een borggarantiefonds!

Dit is de ABN AMRO en de Frieslandbank!

Zelf ben ik een leek wat betreft bankzaken. Daarom weet ik ook niet of er eventueel te onderhandelen valt met deze mensen betreft het rentepercentage? Is het verstandig om naar een bedrijf toe te stappen voor informatie?

Momenteel loop zit ik in een stagetraject bij Transaiva, dus zit ik ook dicht bij vuur betreft mijn vragen. Deze stel ik ook her en der alleen ben ik nog maar weinig opgeschoten. Vandaar dat ik jullie om hulp vraag!

Waar moet ik vooral op letten bij het afsluiten van z'n enorme lening? Ik ben van plan om binnen zeer korte tijd bij deze twee banken op gesprek te gaan.

Alvast bedankt allemaal!
Slippe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2011, 14:11   #2
Q10
HBO proces and food Technology

Airworker sinds: Oct 2010
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Zal waarschijnlijk een miniem verschil zijn in rentepercentages(Het is allemaal absurd ).

Ik heb hier vaker gelezen dat ABN op lange termijn voordeliger is naarmate je studie over is en dat de FB tijdens je studie qua rente voordeliger is. Zoek even dat ene topic van KLS klas die nu ergens gaat beginnen, daar was een discussie over de 2 verschillende banken.

Succes

Edit: Dit topic wordt er wel over gesproken: http://www.airwork.nl/bulletinboard/...ad.php?t=11532
Q10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2011, 14:45   #3
Slippe

Q10 bedankt voor je reactie,

Inderdaad wordt er gesproken over de verschillende banken. Toch ben ik niets verder betreft enige tips en of trucs? ik weet namelijk weinig van bankzaken en zou graag wat advies willen!
Oud 11-05-2011, 17:05   #4
Aussie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2007
Brevet: geen
Typeratings: c172
Uren: 10
Stuur een bericht via Yahoo naar Aussie
Mijn advies : Ga eens praten met iemand in je familie die wel wat verstand heeft van bankzaken. Zo kan je directer antwoord krijgen op vragen dan op airwork. Niks ten nadele van de vele mensen die een helpende hand bieden op airwork overigens, deze informatie is ook erg handig, en noodzakelijk.

Echter denk ik dat deze informatie van mede-forummers pas nuttig wordt met een degelijke basiskennis. Ga dus even een babbeltje maken met die oom, tante of buurman!
Aussie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2011, 20:00   #5
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
Elke bank wil gelijk meer producten slijten dan je nodig hebt; ze verdienen er immers aan. Zo ook je financiering waarbij er gelijk allemaal producten worden gekoppeld zoals een soort spaarproduct waarbij je elke maand geld opzij moet leggen zodat je dan bij pensionering of arbeidsongeschiktheid een leuke zakcent kunt opnemen. Als je echter ziet welke rentepercentages en risico's eraan hangen dan zou een nadenkend mens zo'n product niet aanschaffen.

Het ligt eraan of je alleen de studiefinanciering wilt hebben, of er een garantiefonds is vanuit de opleiding, en of je nog livingkosten wilt financieren. Als dat laatste scenario van toepassing is dan wil men vaak nog een extra verzekering/product bij hun afsluit om de risico's te dekken. Gaat het alleen om de studiefinanciering, laat je dan goed informeren wat je minimaal moet hebben, en neem niet al die extra producten!

Ik kreeg van één van de banken die jij noemt zelfs de opmerking dat ik maar naar een andere bank moest gaan voor mijn financiering want men had geen interesse om alleen de studiekosten te financieren. Volgens hen had deze bank het 'recht' om mee te denken in je administratieve verplichtingen en werd mij een paar keer vriendelijk verteld dat ik toch echt moest kiezen voor hun verzekeringen, spaarproducten enz.. Alleen op die manier konden ze een volwaardige bank voor mij zijn..... Een grote mond van mijn kant heeft er voor gezorgd dat ik gelukkig alleen de studiefinanciering op zak had.....

Laat je dus GOED informeren voordat je naar informatiedagen gaat!
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2011, 04:07   #6
Slippe

Oke, goed informeren dus! Ik vraag her en der iedereen om mij heen die er verstand van heeft, alleen het punt is dat mensen niet weet hebben betreft z'n lening als die ik moet afsluiten voor mijn opleiding. Over welke verzekeringen praat je hier 'Tampie'? 21 mei is er nog een open dag op mijn school, waar ook een mannetje van de ABN AMRO zal zijn. Deze kan ik om alle info vragen die ik eventueel nodig heb van zijn kant. De andere kant probeer ik op deze manier te vinden. Ook ga ik nog in gesprek met studenten van deze school op deze open dag. Bedankt allemaal tot nu toe, alleen hoop ik nog wel echt consequente tips te krijgen betreft wat ik wel zou moeten doen en wat niet?!

Ik ben nog in twijfel over het behoud van mijn huidige auto. Mocht ik deze wel verkopen, dan heb ik een gedeelte van mijn huur (living) al afbetaald, maar dan blijft waarschijnlijk nog een gedeelte livingskosten van het eten etc. over. Ook deze probeer ik onder te brengen bij mijn ouders maar het is nog de vraag of dit een succes wordt. Zoals iedereen mij al adviseert probeer ik zo veel mogelijk de kosten te drukken.

Valt er te onderhandelen met de bank over de rente? Ik spreek het borggarantiefond van de school aan kosten c.a. 5000 euro. Deze moeten ook meegefinancierd worden.
Oud 16-05-2011, 12:16   #7
safpilot
nothing is impossible because
the word Impossible tells
itself I'mpossible

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: geen
Uren: geen
mischien is dit al eerder besproken op airwork; maar hoelang duurt het gemiddeld om je volledige lening af telossen?? (stel je voor dat je binnen 3 jaar een baan hebt)
safpilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2011, 12:38   #8
BravoKilo
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2009
Brevet: ATPL
Typeratings: Avro RJ85/CRJ Series
Uren: 5500+
Citaat:
Origineel gepost door safpilot Bekijk Bericht
mischien is dit al eerder besproken op airwork; maar hoelang duurt het gemiddeld om je volledige lening af telossen?? (stel je voor dat je binnen 3 jaar een baan hebt)
Daar is geen eenduidig antwoord op. Hangt uiteraard af van de hoogte van je schuld en wat je eerste baan oplevert qua salaris. Daarnaast nog andere vaste lasten die per persoon verschillen zoals huis, commuten etc. Maar langer dan 25 jaar doe je er niet over, aangezien dat meestal de looptijd van je lening is (bij de ABN).
BravoKilo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2011, 21:34   #9
lovegliding
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2010
Brevet: werkend aan een bevroren ATPL brevet
Typeratings: Een handje vol zweefvliegkisten
Uren: 150
Slippe,
Met welke school ben je op dit moment bezig?
Zelf heb ik een aantal maanden terug een gesprek gehad met de ABN AMRO over de financiering van mijn vliegopleiding.
Ik kan je vertellen dat deze niet bereid zijn te onderhandelen. Er zijn op dit moment slechts enkele banken die aan student vliegers lenen. Ze hebben hier door veel macht. Tijdens mijn gesprek werd zelfs letterlijk gezegd: take it or leave it.
Nog iets dat belangrijk is om te weten: de ABN AMRO leent je in één keer het volle opleidingsgeld, ookal moet het schoolgeld bij sommige opleidingen in delen betaald worden. Je betaald dus onnodig rente.
Ik weet niet of de Friesland Bank hetzelfde trucje gebruikt, het navragen waard dus!
lovegliding is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2011, 23:33   #10
THUMBS ON FLY
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2005
Brevet: atpl
Typeratings: F50-737-777
Uren: ..
Stuur een bericht via AIM naar THUMBS ON FLY Stuur een bericht via Yahoo naar THUMBS ON FLY
nonsens,

wellicht leen je in 1x het volledige bedrag, echter deze zal in depot staan en daarover vang je dus rente. Je gaat effectief dus pas rente betalen op het moment dat je een termijn moet betalen.

Om op jouw vraag terug te komen:

zoals je zelf zegt, er zijn 'slechts' een tweetal banken die bereid zijn om jou aan je opleidingsgeld te helpen.
Ze kunnen dus idd zeggen: take it or leave it...

Hoogte van de rente is uiteraard absurd maar als je het vergelijkt met een persoonlijke lening vallen ze mee. De rente is van veel zaken afhankelijk, zoals de huidige economie en natuurlijk ook baanperspectief. Hierin kan je natuurlijk niet ontkennen dat de markt door en door verrot is en er een behoorlijk risico aan kleeft om een dergelijk bedrag te verstrekken aan iemand die een droom heeft, net als al die andere 400 die per jaar van school komen.
THUMBS ON FLY is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2011, 06:28   #11
Raphael_Lito
heeft nog geen status

Raphael_Lito's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Typeratings: ...
Uren: Nog niet genoeg...
Citaat:
Origineel gepost door THUMBS ON FLY Bekijk Bericht
nonsens,

wellicht leen je in 1x het volledige bedrag, echter deze zal in depot staan en daarover vang je dus rente. Je gaat effectief dus pas rente betalen op het moment dat je een termijn moet betalen.
Niet helemaal nonsens,
aangezien het verschil in het rentepercentage wat je ontvangt over het geld wat in je depot staat en het rentepercentage wat je betaald over het geleende bedrag meer dan 3% bedraagt.... (Klein beetje verouderde informatie, maar puur om even aan te geven dat de ABN hier wel degelijk veel geld mee verdient).
Raphael_Lito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2011, 07:46   #12
lovegliding
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2010
Brevet: werkend aan een bevroren ATPL brevet
Typeratings: Een handje vol zweefvliegkisten
Uren: 150
@THUMBS ON FLY, was het maar allemaal zo makkelijk. Je dacht echt dat de bank even veel rente uitkeert als rente int? Ik zie toch echt overal in koeienletters staan "Lelen kost geld".
Zoals Raphael_Lito aangeeft licht het verschil ergens rond de 3%, dat is niet niks!
lovegliding is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2011, 09:32   #13
THUMBS ON FLY
heeft nog geen status

Stuur een bericht via AIM naar THUMBS ON FLY Stuur een bericht via Yahoo naar THUMBS ON FLY
3% verschil?

Tja, dat doet idd wel zeer. Was hiervan niet op de hoogte.
Oud 17-05-2011, 12:38   #14
a day I ll fly
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2003
Brevet: (F)ATPL
Typeratings: MD11F
Uren: 3000
Wat voor rentepercentages wil de ABN momenteel hebben?

Cheers!
a day I ll fly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2011, 12:47   #15
Smooth0416
heeft nog geen status

Brevet: CPL/(f)ATPL
Typeratings: B737
Uren: 3000+
Citaat:
Origineel gepost door a day I ll fly Bekijk Bericht
Wat voor rentepercentages wil de ABN momenteel hebben?

Cheers!
Momenteel biedt de ABN AMRO 5,85% rentevast voor 3 jaar of 6,2% rentevast voor 5 jaar.
Smooth0416 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2011, 18:48   #16
Maya
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2008
Brevet: F-ATPL
Bij de ABN kan je wel degelijk het lenen opleidingsgeld lenen maar rente betalen over dat deel wat je echt hebt geleend. Als je geen levensonderhoud financiert en dus puur alleen het opleidingsgeld is dit mogelijk. Elke keer als er weer een storting moet worden gedaan naar de school gaat je rente omhoog. Je betaald dus NIET meteen rente over het hele bedrag.
Als je wel levensonderhoud financiert kon dit niet en betaal je meteen het volle rente bedrag. Dit was toen ik (jaar geleden) bij de bank langs ging.
Kan zijn dat het ook afhangt welke school het is maar lijkt me sterk dat ze voor elke school een andere regeling hebben.
Maya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-05-2011, 18:11   #17
Slippe

@ lovegliding

Ik ga naar AIS flightacademy te lelystad. Zaterdag ga ik naar de opendag, waar ook een ABN AMRO mannetje zijn verhaal gaat doen. Zeker zal ik met hem gaan praten over de lening, en de evt. te verwachten rentepercentages.

Zelf weet ik dat je bij de frieslandbank met een Renening Courant systeem kunt werken. Dit houd volgens hun in dat je een bepaald bedrag rood kan staan (tot135.000 euro) en je dus rente betaald op het bedrag wat je rood staat. Dus wanneer de eerste maand schoolgeld wordt afgeschreven sta je 27.500 euro in het rood. Hier betaal je dan rente over, dit bouwt zich op naarmate er meer geld wordt afgeschreven.

@ Raphael_Lito

Wat ik dus begrijp uit jou verhaal is dat je wanneer je bijv. 150.000 euro in het depot hebt staan je hier nog spaarrente over krijgt? (omdat je dit geld op een rekening hebt staan?)
Oud 18-05-2011, 22:33   #18
Raphael_Lito
heeft nog geen status

Raphael_Lito's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Slippe Bekijk Bericht

@ Raphael_Lito

Wat ik dus begrijp uit jou verhaal is dat je wanneer je bijv. 150.000 euro in het depot hebt staan je hier nog spaarrente over krijgt? (omdat je dit geld op een rekening hebt staan?)
Ja, dat klopt. Je ontvangt rente over het bedrag wat je al wel geleend hebt maar nog niet aan de vliegschool betaald hebt. (Zoals gezegd, is het percentage aanzienlijk lager).

Disclaimer: Deze info is redelijk verouderd (paar jaar), ik zou gewoon even met de bank in kwestie telefoneren.
Oud 19-05-2011, 00:40   #19
MiddleMarker
zal nooit status hebben

MiddleMarker's Avatar

Airworker sinds: Feb 2009
Uren: 2k+
Citaat:
Origineel gepost door Smooth0416 Bekijk Bericht
Momenteel biedt de ABN AMRO 5,85% rentevast voor 3 jaar of 6,2% rentevast voor 5 jaar.
Zo da's aardig gestegen, 0,5% in iets meer dan een half jaar tijd!
MiddleMarker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-05-2011, 07:37   #20
Raphael_Lito
heeft nog geen status

Raphael_Lito's Avatar

Zijn die tarieven inclusief VNV korting?!
Oud 19-05-2011, 13:08   #21
Smooth0416
heeft nog geen status

Brevet: CPL/(f)ATPL
Uren: 3000+
Citaat:
Origineel gepost door Raphael_Lito Bekijk Bericht
Zijn die tarieven inclusief VNV korting?!
Naar mijn weten geven ze geen rentepercentage korting op het moment dat je lid wordt van het VNV, maar wel een extra percentage dat je boetevrij mag aflossen.
Smooth0416 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-05-2011, 18:42   #22
Raphael_Lito
heeft nog geen status

Raphael_Lito's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Smooth0416 Bekijk Bericht
Naar mijn weten geven ze geen rentepercentage korting op het moment dat je lid wordt van het VNV, maar wel een extra percentage dat je boetevrij mag aflossen.
Mijn rentepercentage incl. VNV korting was bijna 3% lager dan het rentepercentage zonder VNV korting. Dus, ik zou ook dat even bij de ABN navragen, kan nogal wat geld schelen.
Oud 19-05-2011, 19:45   #23
imo apita
383 Strokah Rolah Motah

imo apita's Avatar

Airworker sinds: Jul 2005
Brevet: FAA CPL IR ME
Typeratings: Bijna......
Uren: >9000 TT
Van de website:
Citaat:
De prijs van de gehele opleiding tot en met het behalen van je frozen ATPL brevet en inclusief single-engine piston, multi-engine piston en instrument rating bedraagt € 108.000,-*. Dit bedrag is inclusief

Even voor de duidelijkheid; je weet dat dit veel goedkoper kan ?
Ongeveer 20K-30K Euro goedkoper?
Voor dit bedrag kan je al je Amerikaanse brevetten halen, plus een Europese conversie + Typerating 737 + 300 uur 737.

Even totaal off-topic, maar ik kan het niet laten;
De kist die ze (volgens de website) gebruiken voor de multi opleiding is een Cessna 303 Crusader. Die worden sinds 1986 al niet meer gebouwd.
In een periode van 5 jaar totaal maar 316 van geproduceert. In het gunstigste geval is die kist 26 jaar oud. dat is geen moderne vloot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_T303_Crusader
imo apita is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-05-2011, 17:31   #24
First the Last
Mostly cruising at FL370

Airworker sinds: Mar 2009
Brevet: CPL IR/ME
Typeratings: B737NG
Uren: >1000
Bedraagt de rente dan:

5,58% van 100k = 5580 / 12 = €465 per maand aan rente, klopt deze berekening? En hoeveel moet je dan aflossen als je een baan hebt na de opleiding? (Bijv. een piloten baan van 3k netto..)
First the Last is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-05-2011, 20:02   #25
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
Citaat:
Origineel gepost door First the Last Bekijk Bericht
Bedraagt de rente dan:

5,58% van 100k = 5580 / 12 = €465 per maand aan rente, klopt deze berekening? En hoeveel moet je dan aflossen als je een baan hebt na de opleiding? (Bijv. een piloten baan van 3k netto..)
Hangt af van de looptijd van de lening. Hoe langer de looptijd, hoe kleinder het aflossingsbedrag per maand. Maar ja, hoe langer de looptijd, hoe langer je ook rente moet blijven betalen over de openstaande schuld.
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-05-2011, 22:09   #26
Maya
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2008
Brevet: F-ATPL
Bij mij rekenen ze met 360 dagen per jaar.... dus verschilt soms per maand een klein beetje wat je betaald.
Maya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-05-2011, 23:20   #27
LHU
Wil geen status

LHU's Avatar

Airworker sinds: Apr 2003
Brevet: JAA CPL (A) , IR(SE), SEP
Typeratings: -
Uren: Elke jaar weer wat meer, net als m'n gewicht.
Citaat:
Origineel gepost door LHU Bekijk Bericht
Conversie onder EASA kan alleen nog tot PPL. Om te converteren naar een EASA CPL/IR moet je > 1500 uur PIC of CO multipilot aircraft hebben, anders mag je geen co op multipilot aircraft worden. Met > 700 uur mag je converteren voor "operations other than commercial air transport". Maar die 700 uur haal je ook niet en de restrictie geen commercial air transport wil je ook niet.

Als je een volledig FAA traject volgt en je komt terug kun je converteren naar een EASA PPL en moet je verder je hele opleiding opnieuw doen: IR/CPL/ME/MEI/MCC en natuurlijk alle theorie. Je spaart alleen 100 uur PIC vliegen.
Nogmaals:
pagina 204 en verder

Laatst aangepast door LHU : 26-05-2011 om 16:01 Reden: Toon gematigd, die IMO blijkt best een sympathieke gast te zijn
LHU is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-05-2011, 23:45   #28
First the Last
Mostly cruising at FL370

Citaat:
Origineel gepost door LHU Bekijk Bericht
Schandalig dat je dit nog steeds zo roept, terwijl je er al in een ander topic op bent gewezen dat de conversie onder EASA alleen nog tot PPL kan. Om te converteren naar een EASA CPL/IR moet je > 1500 uur PIC of CO multipilot aircraft hebben, anders mag je geen co op multipilot aircraft worden. Met > 700 uur mag je converteren voor "operations other than commercial air transport". Maar die 700 uur haal je ook niet en de restrictie geen commercial air transport wil je ook niet.

Nogmaals:
pagina 204 en verder

Als je jouw traject volgt en je komt terug kun je converteren naar een EASA PPL en moet je verder je hele opleiding opnieuw doen: IR/CPL/ME/MEI/MCC en natuurlijk alle theorie. Je spaart alleen 100 uur PIC vliegen.
Wow wanneer gaat dat EASA gedoe in dan?
Oud 01-06-2011, 22:21   #29
Slippe

Omdat het toch een beetje stil loopt op het forum, zal ik even een update geven over hoe het er bij mij nu voor staat.

Ben 1,5 week geleden bij de opendag op AIS geweest en een gesprekje gehad met een vertegenwoordiger van de ABN AMRO. Het advies luidde dat ik maar beter in juli een afspraak kon gaan maken voor een offerte, omdat er nog geen vaste prognoses zijn voor de rentepercentages in september. Hij wist natuurlijk wel hoe hij de zaken moest formuleren en natuurlijk trekt dit je aan. Gelukkig was ik niet alleen en werd ik weer even met bijde benen op de grond gezet.

Ben van plan om binnenkort even contact op te nemen met de FB om een afspraak te maken in Juli en tergelijkertijd op de zelfde dag de ABN. Wel wil ik graag eerst naar de FB om deze eerst hun voorstel te laten doen. Een goed idee?
Oud 02-06-2011, 02:55   #30
THUMBS ON FLY
heeft nog geen status

@first the last...

Als je een baan hebt...3K netto als junior?Haha, welke opendag ben jij geweest?
Oud 02-06-2011, 11:54   #31
Radar
Vectors graag

Airworker sinds: Mar 2011
Brevet: Nog steeds
Typeratings: Jazeker
Uren: Liever vrije dagen...
En daar nog eens bovenop ga je 108.000€ investeren in een job die je niet gaat vinden...

Sponsership of niet doen, maar goed dat kunnen we blijven herhalen natuurlijk.

Nog een extra CV op onze berg!
Radar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2011, 12:04   #32
Flyingfeather
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2007
Uren: 4000
Citaat:
Bedraagt de rente dan:

Kijk eens op pilotjobsnetwork.com en zoek de startsalarissen van 3000 Netto....denk dat je er niet heel veel zal vinden.

Gr.
FF
Flyingfeather is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2011, 12:55   #33
Assertief
Een vrouw heeft 4 dieren
nodig. een Jaguar in de
garage, een vos in de kast,
een tijger in bed en een ezel
die alles betaalt..

Citaat:
Origineel gepost door Radar Bekijk Bericht
Sponsership of niet doen
Welke maatschappijen zijn er die sponsorships doen?
Assertief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2011, 12:56   #34
Assertief
Een vrouw heeft 4 dieren
nodig. een Jaguar in de
garage, een vos in de kast,
een tijger in bed en een ezel
die alles betaalt..

Citaat:
@first the last...

Hoeveel krijgt een junior dan gemiddeld?
Assertief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2011, 12:57   #35
First the Last
Mostly cruising at FL370

Citaat:
@first the last...

1) SXS, THY (4K zelfs ), Lionair was 2k of 3k...
2) Geen
Oud 02-06-2011, 17:21   #36
PH-JPC
Dark side of the moon

PH-JPC's Avatar

Airworker sinds: Jan 2003
Typeratings: 747-400/-8
Uren: 8000+
Citaat:
Origineel gepost door Assertief Bekijk Bericht
Hoeveel krijgt een junior dan gemiddeld?
Hou rekening met ongeveer 1200 netto + mogelijke per diem voor je eerste baan. Bij de een wat meer, bij de ander zelfs misschien wat lager.
Misschien gaat daar nog pensioen + typerating kosten vanaf.

En naast de rente wil de bank vaak dat je ook gaat aflossen, dus een maandbedrag van ongeveer tussen de 700 en 1400 euro netto dat rechtstreeks naar de bank gaat is niet ondenkbaar.
PH-JPC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2011, 21:17   #37
Variatie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2000
Typeratings: MD-11
Uren: .
Citaat:
1) SXS, THY (4K zelfs ), Lionair was 2k of 3k...
2) Geen
Ok, ok, ik werk niet bij SXS, THY en van Lionair had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Maar verdien je daar 4K (2K, 3K) netto? Of toch bruto?
En hoe groot is de kans daar binnen te komen?
Variatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-06-2011, 21:24   #38
Radar
Vectors graag

Airworker sinds: Mar 2011
Brevet: Nog steeds
Typeratings: Jazeker
Uren: Liever vrije dagen...
Citaat:
Origineel gepost door Assertief Bekijk Bericht
Welke maatschappijen zijn er die sponsorships doen?
Pas je nickname toe, en je vind het snel zelf uit!
Radar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Tags
abn amro, financiering, frieslandbank, lening

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels