.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 31-08-2018, 23:54   #41
D-AEBB
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2013
Brevet: fATPL
Typeratings: Junglebus, Canadair
Uren: 4000+
Ik kan mij enkel aansluiten bij Cpt. Oveur.

Mocht de school niet exact weten wat het is MBO 4 etc neem dan contact op met de instantie die de diploma's omzet voor je.

De Bezirksregierung. Erg behulpzame mensen. Ze zouden je direct al kunnen vertellen aan de telefoon wat je MBO in combinatie met een P is. Ik meen dat de Propedeuse weleens gelijk zou kunnen staan aan "Abitur" en dus toegang zou geven naar Lufthansa.

Zoals gezegd, de vaklui weten het beter.

http://www.brd.nrw.de/schule/schulre...schluesse.html
D-AEBB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-09-2018, 17:04   #42
iemandt
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2012
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: 8
Nou overweeg ik ook te solliciteren voor dit traject van EFA.

Alleen vraag ik me af wat het verschil is tussen ATC en rechtstreeks EFA. Los van het verschil van 6k ben ik benieuwd wat het oplevert om via ATC te gaan (met extra rondes en kosten uiteraard)
iemandt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-09-2018, 17:08   #43
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door DeltaZuid Bekijk Bericht
Ik heb de selectie niet gehaald en de realiteit is anders dan jullie adviseren. Het gesprek in Holten, gesprek in Hamburg en de groepsopdracht zijn belangrijke pijlers. De eerste dag bij Interpersonal is een kwestie van doen. Het slagingspercentage van de EFA selectie is:
Duitse kandidaten 10%
NL kandidaten 0%
NL/ATC kandidaten 20%
Lijkt me raar dat ATC kandidaten een hogere slagingspercentage hebben.

Dat zou alleen te verklaren zijn als je soortgelijke testen maakt bij ATC zelf en daardoor "bekend" bent met de afname van de testen.
Oud 14-09-2018, 13:17   #44
DeltaZuid
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2018
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Iedereen, Duitsers en Nederlanders oefenen de BQ & GQ testen. Dom om niet te doen.

De benadering is heel persoonlijk. ATC coacht, geeft verbeterpunten en dingen waarover je kan nadenken of uitwerken, CV screening, versterken van motivatiebrief en gratis. Zij zijn bekend met de EFA opleiding, een extra stempel voor EFA dat je goed bent bevonden. De uitslag en contracten gaan via EFA/ATC.

Bij Interpersonal had ik de eerste dag 1 item laag gescoord en de tweede dag kwam dit terug bij het gesprek. Selectie is zwaarder dan COMPASS test.
DeltaZuid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-09-2018, 17:28   #45
Jumpseat
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2015
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: B737 300-900
Uren: Nog niet zoveel
Wat een vreselijke reclame dit..
Kijk alsjeblieft even hoelang iemand actief is op Airwork, wat zijn of haar functie is en hoeveel berichten deze persoon heeft geplaatst voor je iets serieus neemt.

Heb een aantal jaar geleden een avondje een presentatie/gesprek mogen bijwonen met de beste mensen van ATC. Zelfs de twijfel gehad of de andere mensen voor de informatieavond acteurs waren of gewoon heel erg goedgelovig. Met een grote boog omheenlopen alsjeblieft!
Jumpseat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-09-2018, 15:53   #46
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Jumpseat Bekijk Bericht
Wat een vreselijke reclame dit..
Kijk alsjeblieft even hoelang iemand actief is op Airwork, wat zijn of haar functie is en hoeveel berichten deze persoon heeft geplaatst voor je iets serieus neemt.

Heb een aantal jaar geleden een avondje een presentatie/gesprek mogen bijwonen met de beste mensen van ATC. Zelfs de twijfel gehad of de andere mensen voor de informatieavond acteurs waren of gewoon heel erg goedgelovig. Met een grote boog omheenlopen alsjeblieft!
Dan is de vraag eigenlijk wie heeft ervaring/gestuurd aan de European Flight Academy/Lufthansa Aviation Training?

Dat schept duidelijkheid
Oud 15-09-2018, 17:37   #47
DeltaZuid
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2018
Uren: geen
Wat een bizarre opmerkingÖ.. EFA gaf zelf de presentatie op Schiphol!!

Ik gaf antwoord aan Iemandt op zijn vraag; wat levert het op via ATC? Schrap mijn antwoord en doe ermee wat je wilt.
DeltaZuid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-09-2018, 19:03   #48
D-AEBB
heeft nog geen status

De selectie is uiterst zwaar. De DLR bestaat al jaren en is geen "kattenpis".

Er zijn veel mogelijkheden om je voor te bereiden op deze testen.

Middels een trainings organisatie met heel veel ervaring is er een optie om je voor te bereiden. Ik en velen met mij hebben daar de goede ervaring opgedaan dat je maximaal voorbereid kunt worden. De prijs die ze hanteren is schappelijk te noemen voor wat je krijgt.

Je bent 5 dagen intern bij deze organisatie en ze helpen je met de zwakke plekken.

Dit bedrijf heet ATTC en als ik website mag geloven ben je voor 5 dagen E1080,- kwijt.

http://www.attc.com/Lufthansa-EFA-ab...al-Hamburg.htm

Verder is jezelf al vertrouwd maken met de testen ook erg handig.

https://www.skytest.de/

Het is geen reclame. Ik heb het gevoel dat er geen economische belangen voorop staan bij deze bedrijven.

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
Oud 15-09-2018, 20:43   #49
B77W
Omdat rechtuit vliegen te
normaal is.

Airworker sinds: Sep 2011
Typeratings: Geen
Uren: Geen idee
Voor het MPL programma doe je de DLR, voor het ATPL programma de Interpersonal Test, ook bekend als de Air Berlin test.

Interpersonal test is op sommige vlakken zelfs voor ervaren vliegers moeilijk.
B77W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-10-2018, 18:24   #50
Dutchpilot
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2018
Citaat:
Origineel gepost door Cpt. Marlon Bekijk Bericht
Zelf rond ik nu ook mijn bachelor af en wil ik mij langzaam aan gaan voorbereiden op de selecties in het algemeen. Onlangs ben ik bij een open dag van de KLS geweest en dat beviel. Nu je deze berichtgeving ziet klinkt het natuurlijk wel interessanter. Echter zit de afweging denk ik in carriere perspectieven en wat jou het beste ligt. Wanneer de KLS selecties weer open gaan wil mij opgeven, nog wel even afwachten wat het financierings plaatje gaat worden.

Nog even off topic, hoe hebben oud studenten van de KLS het gedaan met kosten voor levensonderhoud? De jongens en meiden op de KLS gaven zelf aan dat ze vonden dat de KLS hier wel duidelijker over mocht zijn. Je moet toch zelf een zak geld meenemen om de 2 jaar op de campus door te komen.
Citaat:
Origineel gepost door B77W Bekijk Bericht
Voor het ATPL programma is Engels voldoende.

Ik heb de selectie gedaan en mag beginnen. Let me know als er anderen zijn die ook door de selectie zijn gekomen.
Ik wil aankomende zomer de selecties gaan doen voor de European flight academy. Mag ik misschien vragen hoe je je daarop hebt voorbereid? eventuele tips/ hoe je hebt geoefend en/of je ervaring over het selectieproces.

Nog een fijne dag,

dutchpilot.
Dutchpilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-10-2018, 12:33   #51
B77W
normaal is.

Dat kan, stuur een PB met je vragen en wellicht kan ik er iets van beantwoorden.
Oud 26-10-2018, 19:11   #52
Piloot1999
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2017
Brevet: Geen
Uren: Geen
Dutchpilot:
Op de beroepen en opleidingenmarkt is de European Flight Academy aanwezig. Gezegd is dat EFA samen met ATC op het event staat. Vragen over selectie kan je daar ook stellen.

www.beroepenmarkt.nl
Zaterdag 3 november Corendon Hotel Badhoevedorp

Begin niet te jong met de selectieprocedure. De selectie voor de Lufthansa groep is voor de opleiding en first officer. Na 24 maanden word je FO Short haul.
Piloot1999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2018, 10:11   #53
Remzy
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Piloot1999 Bekijk Bericht
Dutchpilot:
Op de beroepen en opleidingenmarkt is de European Flight Academy aanwezig. Gezegd is dat EFA samen met ATC op het event staat. Vragen over selectie kan je daar ook stellen.

www.beroepenmarkt.nl
Zaterdag 3 november Corendon Hotel Badhoevedorp

Begin niet te jong met de selectieprocedure. De selectie voor de Lufthansa groep is voor de opleiding en first officer. Na 24 maanden word je FO short haul.
EFA werkt inderdaad samen met ATC. Ik heb mij kort geleden aangemeld en ben doorverwezen naar ATC. Zij zullen mij nu gaan ondersteunen in het traject bij EFA.

De selectie bij Lufthansa schijnt pittig te zijn, dus ik ben benieuwd! Ik heb in november mijn 2 testdagen in Bremen, dus dan zal ik even kort samenvatten hoe dat was.

NB: De bemiddeling van ATC is niet verplicht, maar wordt door EFA zelf geadviseerd. Kosten van selectie via ATC zijn gratis. Ook bij aanname zijn de kosten voor de opleiding hetzelfde als wat word geadverteerd door EFA.
Remzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2018, 23:00   #54
D-AEBB
heeft nog geen status

Dit betekend dus concreet dat het via ATC danwel EFA Ä60.000,- kost?

Ik heb mij in het verleden negatief geuit ten opzichte van deze constructie. Als er geen geld verdiend wordt over de rug van studenten dan is dit een zeer positieve vooruitgang.
Oud 31-10-2018, 01:57   #55
Piloot1999
heeft nog geen status

De opleidingskosten bij EFA met of zonder ATC zijn nog steeds hetzelfde.

Kosten voor financiering en andere kosten staan los van de opleidingsprijs.
Oud 31-10-2018, 16:34   #56
Remzy
heeft nog geen status

Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is waar je geplaatst gaat worden na de opleiding. Je krijgt een job als FO op een A320 of een B737, dit zal zijn bij ťťn van de dochtermaatschappijen.
Weet iemand of plaatsing in Nederland een optie is na je opleiding, of heb je daar geen zeggenschap over?

Ik wil graag Piloot worden, maar ik weet niet of ik een permanente verhuizing naar Zwitserland of Duitsland zie zitten. Voor de opleiding wil ik dit graag doen, maar zou graag uiteindelijk in Nederland uitkomen als home base.
Remzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2018, 17:53   #57
wfm
N/A

wfm's Avatar

Airworker sinds: Jul 2005
Brevet: ATPL
Typeratings: 757/767 series, LPE 6
Uren: 7000+
Citaat:
Origineel gepost door Remzy Bekijk Bericht
Ik wil graag piloot worden, maar ik weet niet of ik een permanente verhuizing naar Zwitserland of Duitsland zie zitten. Voor de opleiding wil ik dit graag doen, maar zou graag uiteindelijk in Nederland uitkomen als home base.

Dan wens ik je veel succes.

De Nederlandse luchtvaartmarkt is heel smal, op dit moment wordt er door alle maatschappijen aangenomen bij de vleet, dit is echter een tijdelijk verschijnsel. Zodra de economie in kakt gaan de Nederlandse maatschappijen weer op slot.

Daarnaast begrijp ik niet waarom je de opleiding bij Lufthansa zou willen volgen om vervolgens bij Tui Nederland aan de slag te gaan. Dan kan je beter kiezen voor een Nederlandse opleider.
wfm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-10-2018, 19:05   #58
B77W
normaal is.

Citaat:
Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is waar je geplaatst gaat worden na de opleiding. Je krijgt een job als FO op een A320 of een B737, dit zal zijn bij ťťn van de dochtermaatschappijen.
Weet iemand of plaatsing in Nederland een optie is na je opleiding, of heb je daar geen zeggenschap over?

Ik wil graag piloot worden, maar ik weet niet of ik een permanente verhuizing naar Zwitserland of Duitsland zie zitten. Voor de opleiding wil ik dit graag doen, maar zou graag uiteindelijk in Nederland uitkomen als home base.
Je wordt nergens geplaatst, dat staat ook nergens. Als je bij Brussels aan de slag zou kunnen (over 2+ jaar), wellicht dat je net over de grens kunt wonen. Als jij na je opleiding elders je baan kunt vinden, prima, maar bij EW/SN hoef je in principe alleen een interview te doen als daar vacatures zijn.
Heb je de EFA website gelezen? Wellicht kun je hen een vraag stellen, daar staan ze namelijk voor open.
Oud 01-11-2018, 15:19   #59
RVR
Ja

Airworker sinds: Jun 2018
Brevet: In progress
Uren: -
Citaat:

Uitgezonderd de KLS gaan de meeste studenten van Nederlandse vliegscholen in het buitenland aan de slag. Als je perse in nl wilt wonen zul je eea moeten heroverwegen.

Vwb Nederlandse vliegscholen zou ik naast de KLS alleen EPST als een reŽle optie zien. Dit jaar is er een klas begonnen die exclusief voor Transavia wordt opgeleid. Wellicht kun jij instromen in de volgende Transavia klas? Andere opties om met zekerheid in NL te blijven zijn er niet denk ik.
RVR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-11-2018, 20:42   #60
Piloot1999
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door RVR Bekijk Bericht
Uitgezonderd de KLS gaan de meeste studenten van Nederlandse vliegscholen in het buitenland aan de slag. Als je perse in nl wilt wonen zul je eea moeten heroverwegen.

Vwb Nederlandse vliegscholen zou ik naast de KLS alleen EPST als een reŽle optie zien. Dit jaar is er een klas begonnen die exclusief voor Transavia wordt opgeleid. Wellicht kun jij instromen in de volgende Transavia klas? Andere opties om met zekerheid in NL te blijven zijn er niet denk ik.
Transavia komt in 2019 met een eigen MPL opleiding. Via EPST wordt geen Transavia-klas meer opgeleid.

Veel piloten wonen in Nederland en vliegen als cockpitcrew goedkoop of gratis met de Luchtvaartmaatschappij naar een base in het buitenland. Of andersom, wonen in het buitenland en werken in Nederland.

Wil je echt alleen een baan in Nederland dan is de KLM Flight Aacdemy de enige reŽle optie.
Oud 12-11-2018, 12:34   #61
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Piloot1999 Bekijk Bericht
Transavia komt in 2019 met een eigen MPL opleiding. Via EPST wordt geen Transavia-klas meer opgeleid.

Veel piloten wonen in Nederland en vliegen als cockpitcrew goedkoop of gratis met de luchtvaartmaatschappij naar een base in het buitenland. Of andersom, wonen in het buitenland en werken in Nederland.

Wil je echt alleen een baan in Nederland dan is de KLM Flight Aacdemy de enige reŽle optie.
Dit klinkt interessant! Bron?

Welke school zou HV dan samenwerken voor een MPL en hoe zou t worden ingevuld?
Oud 27-11-2018, 12:19   #62
iemandt
heeft nog geen status

EFA van Lufthansa heeft de Sign On Bonus verlengd tot zomer 2019, ze hebben erg veel piloten nodig voor alle LH Group airlines. Austrian doet ook een beroep op de EFA voor nieuwe piloten. Bonus 20K verlengd

TUI Belgium komt in 2019 weer met 2 MPL trajecten (1,5jaar en 3 jaar), kosten zullen wat hoger liggen dan vorig jaar om het betaalbaar te houden. TUI Nederland zal mogelijk ook via dit traject bij de Belgen Nederlandse piloten willen opleiden. (Bron: TUI zelf)

Transavia komt overigens niet met een MPL traject zoals eerder werd beweerd. (Airline ontkent dit)
Oud 27-11-2018, 18:34   #63
Lima-lima
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Typeratings: B737 300-900
Uren: 500
Citaat:
Origineel gepost door iemandt Bekijk Bericht
Transavia komt overigens niet met een MPL traject zoals eerder werd beweerd. (Airline ontkent dit)
Sure? Ik weet zelfs de school die ze willen gebruiken al...
Lima-lima is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-11-2018, 20:34   #64
iemandt
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Lima-lima Bekijk Bericht
Sure? Ik weet zelfs de school die ze willen gebruiken al...
Misschien bij de verkeerde persoon van de airline geweest dan?

Dan neem ik mijn woorden terug.

Gaan ze trouwens in NL opleiden of met een buitenlandse aanbieder? Weet niet wat de voorwaarden zullen zijn maar een MPL traject bied enige werkzekerheid
Antwoord

Tags
atc, lufthansa

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels